English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentutvikling
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 29.06.2016 00:32    Post subject: Reply with quote

Det er da stor forskjell mellom det å ha flere organiserte treninger i uken, og det å ha fokus på å vinne. Vil si det er riktig at en ikke har fokus på å vinne. Samtidig bør det jo være fokus på både utvikling hos spillerne og å få med flest mulig.

Ser flere eksempler på klubber i Norge hvor en har det en kaller for akademi. Dette er treninger i tillegg til de vanlige treningene med laget. Hos en klubb jeg vet av, er det vel stort sett den samme klubben og de samme spillerne i både klubbtrening og akademi. Resultatet er gode alderbestemte lag som gjør det godt i regional serie, og nasjonale/internasjonale cuper og turneringer. Som sagt er det kanskje ikke så viktig hvordan en gjør det resultatmessig i barne- og ungdomsfotball, men en kan jo anta at flere organiserte treninger har gitt et høyere nivå. I lengden har vel denne klubben hatt som mål å skulle kunne produsere en tippeligaspiller eller to (eller flere). Klubben har vel nesten greid det, med det er foreløpig ingen etablerte spillere på TL-nivå, men en har mange spillere på godt 2.divisjonsnivå.
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 01.07.2016 00:18    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Mens islendingene er uenige.

Jeg oppfatter ikke at islendingene er uenige. Poenget er at de satser mer enn Norge på trenerkompetanse fra ungene er små.
(Jeg antar samtidig bare at de har en rasjonell, kunnskapsbasert tilnærming i det lille de har av administrativt apparat i fotballforbundet også. Uviktig for konklusjonen om trenerkompetanse, men en mulig bonus på helhetlig tankegang der de reduserer litt på synsing, kvasiprofesjonalitet og tilfeldigheter.)

Her til lands er det dessverre fremdeles, og vil fortsatt være, et så stort innslag av ukvalifisert synsing innen seleksjon at norsk fotball ikke får ut sitt potensial.
Vi har ikke større rekrutteringsgrunnlag enn at vi må foredle de vi har. Vi har ikke råd til å skusle bort til sjakk, sirkus og ski de som kunne blitt potensielle vinnerskaller i fotball som 18-åringer.

Ny artikkel i Adressa 30. juni med meningsytring om hvor dårlig fundert den norske kvasikompetente uttaksmodellen er.
Quote:
Barn i barneskolealder befinner seg i sin motoriske gullalder med høyst ulike ferdigheter på ulike områder. Forskjeller mellom barna handler også om utvikling og modning – om man er født sent eller tidlig på året. Fotball er en idrett som krever tekniske og motoriske ferdigheter. Evnen til å lese spillet og forstå sin rolle på banen handler om kognitiv utvikling. Denne kunnskapen er av avgjørende betydning for både trenere, foreldre og andre som engasjerer seg i barneidretten.

At topp skaper bredde har ingen foreløpig klart å dokumentere – og toppidrettsutøveren kan heller ikke med sikkerhet identifiseres som ti-åring. Allikevel oppleves det ofte som om nettopp det er hovedmålet med å bedrive idrett. Sett i lys av dette er det ikke rart at idretten mister unge i rekordtempo. Hvem gidder å holde på når kun enerne blir verdsatt, sett og prioritert?

Ikke legg for mye vekt på den siste setningen i utdraget. Deres agenda oppfatter jeg å være bredde i et folkehelseperspektiv.
Min inngang til dette er ikke at ekstra trening er feil, at det er urettferdig at noen vinner, at det er uønsket at de beste får egne utfordringer etc.

Poenget mitt er heller at det er veldig bra at man differensierer og får tilpassede utfordringer som passer til hvert individ i sitt opplæringsløp. Bredde er i mitt hode den nødvendige "søskenflokken" til satsingen. Differensiering går alle veier.

Det som av og til blir så veldig feil i norsk barne- og ungdomsfotball er derimot det innslaget av til dels systematisk synsing eller underkompetanse som legger føringer for hvem som skal få tilbud om hva og når.

Alt for mange som har en finger med i avgjørelser om differensiering/hospitering i treningshverdagen, nominasjoner, utvelgelse og spissing på arenaer i tillegg til det de møter i hverdagen, ser ut til å ha sterk overbevisning om sin egen fortreffelighet på et område der de ikke har noen beviselig høy treffsikkerhet.

Det er ikke den eneste indikasjonen, men se for eksempel på uttak til BDO-tiltak, kretslag, ungdomslandslag over tid.
Det er kanskje den relative aldersforskjellen en del av disse "uttaksekspertene" egentlig baserer seg på?

For mye fokus, "hvert eneste år og i hvert eneste kull", på de som er født tidlig på året, og som i mange år vil kunne ha et synlig forsprang på andre i kullet som er født senere på året, kan over tid føre til avskalling/nedprioritering fra spillere som ellers hadde hatt mentalitet til å trene, terpe og stå på når disse egenskapene kreves noen år senere.

Blant de "tidlig utpekte talentene" kan det bli for mange som egentlig aldri var særlig større talenter enn mange andre om man måler på samme faktiske alder.
Noen av disse gang på gang utvalgte har kanskje aldri møtt motgang eller måttet kjempe for sin plass, og når de ikke får så mye gratis for sin tidlige utvikling lenger, men møter treningskrav og motgang, er det ikke noen potensiell toppidrettsutøver innenfor fasaden.

Man får altså et skjevt utvalg og mister allerede her en del spillere som har gode ferdigheter, men ferdigheter som apparatet rundt ikke etterspør/vektlegger i like stor grad som "tidlig utviklet" enda.

Belgia gjorde blant annet noe helt annet enn det som Norge fortsatt driver med når de i mange år bygget seg oppover til en respektabel posisjon.
De tok ut både de som de trodde/"synset" var de beste i sine kull (vi kan kalle det tradisjonelt uttak), og de tok i tillegg ut en gruppe med "nest beste".
Det kan vi kalle et eksperimentelt uttak, uten at det trenger å bety at det ikke var kunnskapsbasert.
Dette ga også de som var senere utviklet mulighet til å bli satset skikkelig på og få flere utfordringer. Husker ikke hvem av de senere A-landslagsspillerne som ble fanget opp og foredlet på den måten, men det var flere som gikk under radaren på et tradisjonelt uttak.

Ja til mer og bedre kompetanse i foredlingskjeden er mitt beskjedne ønske.
Og det gjelder ikke bare de utskjelte, ulønnede foreldretrenerne i breddeklubbene som lett får skylda for andres ansvar.
Selv med verdens beste foreldretrenere så vil en andel "feil talenter" fortsatt legge beslag på ufortjent mye av satsingens snevre ressurser/kompetanse hvis de som har jobbet med slikt og "kan dette" får fortsette på samme måte uten å få oppgradert kompetansen og metodene sine.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.10.2016 11:44    Post subject: Reply with quote

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men det ble nå her.

Det slår meg at vi som nasjon er ekstremt flinke på å utvikle keepere med pussige etternavn. Bugge er veteran i gamet og navnet er kanskje mer artig enn spesielt - noe som kanskje også kan sies om Håskjold, men vi har også Urke, Dyngeland og Grytebust. Når keeperrekrutteringa har gått nedover de siste (ti)årene, har vi i hvertfall funnet en nisje vi er gode på!
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Kaize
Proff


Joined: 11 Jan 2011
Posts: 269

PostPosted: 06.10.2016 17:54    Post subject: Reply with quote

Håskjold er ikke mer rart enn at det er et stedsnavn lokalt i Morkabygda, midt mellom Volda og Volda Lufthavn på Sunnmøre. Wink
_________________
Helland som sentral blir for meg å forsøke å fylle et rundt hull med en oval kloss laget av sagspon med syltetøystrikk rundt. Zorac 19.02.21
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 06.10.2016 18:46    Post subject: Reply with quote

Ørsta Lufthavn*.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 06.10.2016 20:52    Post subject: Reply with quote

Forøvrig er både Ørsta og Volda navn jeg har litt problem med.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 06.10.2016 21:13    Post subject: Reply with quote

Det voldar deg problem?
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Jolern
Proff


Joined: 11 Mar 2016
Posts: 271

PostPosted: 06.10.2016 22:10    Post subject: Reply with quote

Synd Andre Hansen deler etternavn med 53010 andre Hansen og fornavn med 6396 andre Andre ifølge SSB Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 07.10.2016 07:48    Post subject: Reply with quote

Lesverdig artikkel: Slik ble svenske Brommapojkarna Nordens beste talentfabrikk
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.10.2016 11:06    Post subject: Reply with quote

Strandberg:

– Jeg kom fra Rosenborg for et år siden, og jeg er ganske sikker på at de trener mest i Norge. Og vi trente mye, men da jeg kom til utlandet, så jeg at det ikke var så mye likevel. I Russland trente vi ekstremt mye mer enn i Norge, og i Tyskland trener vi enda mer enn i Russland. Jeg tror det er det viktigste, sier 26-åringen.

Strandberg tviler på at et NFF-prosjekt kan bidra til at klubbene satser mer på midtstoppere.

– Det kommer alltid til å være mer attraktivt å dyrke frem midtbanespillere og spisser. Slik kommer det alltid til å være, mener Strandberg.

Les mer: – Folk bør holde mer kjeft og trene
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 08.10.2016 11:52    Post subject: Reply with quote

Jeg oppdaget i dag at det var mange artikler om talentutviklingsdebatten på 100%-sport i går, og mye å gripe tak i.
Jeg velger å fokusere på følgende utdrag:

Riktig kompetanse
Vi må først erkjenne at de som burde visst, eller tror de vet, ikke vet.
Vi må få på plass riktig kompetanse, ikke bare en slags kompetanse/fotballerfaring.
Her virker det som om toppklubbene i NTF ikke visste noe som alle toppklubber burde visst?
(Ironisk nok representert ved en som fremsto som en arrogant bedreviter, avvisende til andres bedre kompetanse, da han mislyktes* også for andre gang i RBK.)

* Mislyktes ut fra forutsetningene om at "terningkast seks" representerer noe annet enn hva daværende sportsdirektør Hoftun ga til kjenne da han ga offentlig karakter. Uansett hva man måtte tro om Hoftuns intensjon bak å gi toppkarakter offentlig, så var den karaktergivingen ødeleggende for den offentlige debatten. Man signaliserte en "vi alene vite"-holdning og manglende vilje/evne til å utvikle underholdningsproduktet.
Aftenposten/100% sport wrote:
- Hvorfor måtte han reise ut for å finne den kunnskapen? Dette vet vi jo! [ ... ]

- Dette er kunnskap som alle på elitenivå vet om. Dette er litt av problemet: Denne debatten drives ikke av folk som kan fotball, men av folk som ikke kan det, sier Larsson. [ ... ]

- Fotballverdenen er så spesiell i måten vi diskuterer. I dag tok jeg bilen til jobben, nå skal jeg hjem og bygge en bil fra bunnen. Det er ikke sånn det fungerer, men det er der vi har diskusjonen nå. [ ... ]

Larsson mener holdningen med at alle har rett til å komme med sin mening, ødelegger debatten rundt talentutvikling.

- I en kultur der alle meninger verdsettes, så finnes ikke fakta lenger. Det finnes ikke rett eller feil, slik det er nå. Men det finnes en kunnskap, det finnes en type grunn man må stå på. Slik det er i dag spør man tidligere toppspillere om hvordan vi skal utvikle talenter. Men igjen: De har kjørt Formel 1-bilen, men de aner ikke hvordan de skal bygge den.

- Det finnes kompetente folk som kan dette, som har dette som sitt fagfelt, sier Larsson.


Tidlig seleksjon (mer makt til de lokale fotballsjamaner) er kontraproduktivt
Fra en annen artikkel:
Quote:
Tomas Peterson har lenge forsket på selektering i svensk fotball. Han er professor i idrettsvitenskap ved Høgskolen i Malmö, og er også professor ved NTNU i Trondheim. [ ... ]
Peterson mener selekteringsprosessen mange klubber og nasjoner driver i dag rett og slett er kontraproduktiv. [ ... ]

- De seleksjonsmekanismene man får når man velger ut talentene, får man også når man velger bort noen. Blant dem som velges bort finnes de fleste av dem som hadde kunnet bli fremgangsrike fotballspillere. Det er ikke bare feil å holde på slik, det er mot sin hensikt, sier han.

- Hvis hundre velges ut, og én lykkes, så velger vi gjerne å fokusere på det. Se heller på de 99 som ikke lykkes. Vi har bygd et system på unntaket, og jeg vet ikke om noen andre områder i samfunnet som gjør det, sier Peterson.

Det er en sprek påstand han kommer med, og her er den ikke underbygget, men om vi trekker dette litt bredt ut så kan vi linke til en tredje artikkel i 100% sport.

Tilrettelegg bredt med kompetansemessig infrastruktur
Det jeg her vil trekke frem fra den tyske modellen går på å finne alle emnene, gi dem alle strukturert og kompetent oppfølging og la dem møte trinnvis ytterligere utfordringer og spisskompetanse underveis i sine individuelle utviklingsløp.
Her bruker jeg begrepet emnene og ikke talentene. Dette fordi ordet talent så lett kan misforstås.
Etter mitt syn så er ikke den videre løsningen for Norge at vi kan ha noen fra forbund/krets/klubber løpende rundt og "plukke ut talenter".
Det dreier seg tvert i mot om å erkjenne at det er så vanskelig å spå om fremtiden at ikke engang NFFs representanter er i stand til det, uavhengig av stillingsprosent.

Innsatsen må gå på å bygge den kompetansemessige infrastrukturen og tilrettelegge for de som vil dette så mye at de ikke "dropper ut når de får førerkort og selv styrer rattet".

Her synes jeg artikkelen må leses i en kontekst der talent betyr "ivrig fotballspiller med lyst til å trene ekstra og der god treningskvalitet og tilbakemeldinger kan bidra til å utvikle en toppidrettsutøver".
Da må vi ha en bredere inngang inn til kvalitetstilbudet, og altså ikke et tidlig seleksjonsfokus.

Terskelhøyden for å få kvalitetstilbud skal ikke være så høy at bare "han/hun som dribler rundt med de andre på Øra" skal få spisset oppfølging.
Med den slags talentidentifisering kunne (og kan) man lett ende opp med en som er fornøyd med pizza og Playstation i stedet for å trene ekstra når fordelene med tidlig utvikling forsvinner.
De smarte ryddeguttene, med relasjonell klokskap, som kjente sin plass i hierarkiet (visste hvor enøyd treneren var) og alltid leverte fra seg ballen til klubbens store driblestjerne, og dermed fikk de ikke øvd opp sine ferdigheter og valg med ball ytterligere, var det imidlertid kanskje ingen som så?

Quote:
- Jeg fortalte han at det var masse talent i Tyskland. Vi fant bare ikke fram til dem. Og de vi kom fram til, brukte ikke nok tid på å trene med ballen.
Sitatet tilhører Dieterich Weise og var rettet mot daværende fotballpresident i Tyskland Egidius Braun. [ ... ]

Svaret ble å systematisere talentutviklingen. Da Tyskland ble verdensmestere i 2014 var det kun to mann i troppen som ikke var hadde blitt utviklet gjennom den nye modellen. [Min anmerkning: Og det var fordi de var for gamle til å ha deltatt. Klose født 1978 og Weidenfeller født 1980.]

I dag består programmet av 390 baser rundt om i Tyskland. Ideen var at tyske talenter, uansett hvor du bodde i landet, ikke skulle ha mer enn 25 kilometer til nærmeste «base».
Til de regionale basene skulle de beste ungdommene fra regionen i nærheten komme. [...] med 25.500 klubber i landet, gir det cirka 65 klubber per base. [ ... ]

- Vi har 80 millioner mennesker i Tyskland. Før 2000 tror jeg ingen klarte å finne veldig mange talenter. Nå finner vi alle, sa sportsdirektør Robin Dutt i det tyske forbundet til The Guardian i 2013.

En presisering fra artikkelen: "Dette er altså for de som ikke er en del av akademiene til toppklubbene."

En bredere rekruttering inn til kvalitetsoppfølging i forbundsregi altså, så får toppklubbene samtidig selvfølgelig drive med den selekteringen de selv vil ha inn til sine akademier.

Jeg har tro på et slikt "dobbelt løp" og bredere utvalg.
En slags "second opinion" kan man for øvrig også se Belgia har lyktes med i sine doble uttak til spissede oppfølgingstiltak: En gruppe med de som alle ser er "talenter" og en gruppe med de som ikke nådde helt opp i den første "tradisjonelle" synse-prosessen. De fikk utviklet flere senere A-landslagsspillere via "andreuttakene".

Selvfølgelig må vi samarbeide nært mellom klubb og forbund i et land med 5 millioner innbyggere, men det kan gjerne være mer autonomt enn i Norge.
Da er man lett ikke så avhengig av spåmannen med størst overtalelsesevne/ makt.

Vi er ikke flere her i landet enn at vi - i et fotballperspektiv - ikke har råd til å miste potensielt detaljterpende vinnerskaller fra fotballen til for eksempel langrenn eller sjakk i tidlig alder.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 08.10.2016 14:26    Post subject: Reply with quote

Av det jeg har lest hittil i Das Reboot: "How German Football Reinvented Itself and Conquered the World", har styrket overbevisningen om at dobbelt løp og autonomi er nødvendig.
I Tyskland var det angivelig en hard kamp med klubbene for å få dem til å forstå at det var nødvendig å strukturere bedre og utvide talentutviklingen, det var en kamp for å få toppklubbenes ansvarlige til å forstå at de ikke hadde nok kompetanse og det var (sett utenfra) nødvendig å innføre et omfattende benchmark-system som erstatning for individuell synsing.

Da kunne de vel på en måte se seg selv i speilet og få en annen referanse enn Narcissus? Det tror jeg hadde vært nyttig i vår andedam også.

Kaster frem noen foreløpig litt tilfeldige momenter fra det lille jeg har lest av boken:
- De har ikke innført noe rigid "one-size-fits-all". Det ligger et omfattende rammeverk i bunnen som et tilbud, men med frihet til å finne bedre løsninger.
En erkjennelse av at "den eneste, beste kompetansen" ikke til enhver tid er konsentrert i en forbundsvedtatt plan?

- En kis som har jobbet med ungdomsutvikling i flere Bundesligaklubber (og fortsatt gjør det) er sitert på at noen burde kanskje heller spille futsal eller free-style fotball enn å satse på å bli profesjonell fotballspiller på høyt nivå.

- Uten gode mentale evner kommer de ikke til å fungere godt nok på høyt nivå.

- I samkjøringen mellom skole og idrett kommer skole/utdanning alltid først.
En digresjon: I boken fortelles det at Klose hoppet av skolen og ble tømrerlærling 16 år gammel.
Tømrerlærlingen var altså 17 da tømrer Stensaas senket Blackburn i Champions League.


- De egenutviklede spillerne som kommer inn i Bundesliga har et ekstremt høyt teknisk og taktisk nivå.

- "Allerede fra de er 14 år gamle" bruker de videoanalyse der handlinger og valg i enkeltsituasjoner analyseres og der løsningsforslag med noen av verdens beste fotballspillere kan studeres og blir forklart.

- 15-åringer som skal inn i et akademi kan gjerne få tilsendt omfattende kompendium som forteller hvordan de skal opptre som lag og enkeltvis.
Ikke bare i utgangsformasjonene, men i ulike faser, også varierende med motstanders taktiske endringer, i bestemte kampsituasjoner og på dødballer.

- Det er ikke uvanlig at så unge spillere gjennom år har terpet på og behersker minst fire-fem (eller var det fem-seks?) ulike systemroller på et meget høyt nivå.

Det ligger kanskje en forventning her om at spillerne i mye større grad enn vi er vant til i Norge må kunne tenke selv og ta smarteste valg, som individ og kollektiv. Dette i en slik grad at coaching fra sidelinja på "bagateller" blir unødvendig.

Om motstanderne legger om formasjon, så skal altså spillerne forstå hvordan de skal møte dette og ta individuelt og kollektivt riktige handlingsvalg uten at treneren trenger å signalisere noe.

Er usikker på hvor langt bak norske spillere med "proffambisjoner" ligger de tyske 16-åringene her. Det burde vi vel eventuelt ikke?
Å lese og se forklarende videoklipp/leksjoner er jo gratis, for å si det litt enkelt, så det er bare å bringe kompetansen fra trenernes hoder og ned på papiret.

En bieffekt av å nedfelle og strukturere fotballkompetansen slik er jo også at man vil oppdage hva man må fylle på mer av.

Ingen kan alt. Ingen er ferdig utlært. Alle kan fortsatt lære noe nytt.
Hvis den erkjennelsen er på plass, har vi et godt grunnlag.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Øystein
Veteran


Joined: 28 May 2008
Posts: 1632

PostPosted: 09.10.2016 20:35    Post subject: Reply with quote

Takk for oppsummeringene, gisp! Tommel'n opp!

Det er interessant lesestoff. Men jeg er dessverre redd for at debatten her til lands atter en gang dør ut i dette punktet:

Quote:
Larsson mener holdningen med at alle har rett til å komme med sin mening, ødelegger debatten rundt talentutvikling.

- I en kultur der alle meninger verdsettes, så finnes ikke fakta lenger. Det finnes ikke rett eller feil, slik det er nå.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.10.2016 16:35    Post subject: Reply with quote

NFF i pressemelding wrote:
Breddekomiteen støtter forslaget om å prøve ut endringer i spillformmodellen i 2017. Fire fotballkretser vil teste ut den nye spillformmodellen med to år på hver spillform som følger: 3’er for 6-7 åringer, 5’er for 8 og 9 åringer, 7’er for 10 og 11 åringer og 9’er for 12 og 13 åringer. Kretsene kan fortsatt kunne tilby lavere spillformer der det ligger til rette for dette.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.11.2016 22:08    Post subject: Reply with quote

Trønder-Avisa:



Trøndelag Fotballkrets vil legge til rette for et bredere tilbud for landsdelens beste G16spillere. Toppklubbene LFK og Ranheim får en sentral rolle.

For sesongen 2017 gjelder dette spillere født i 2001. Foreløpig er nyskapingen et pilotprosjekt som vil bli prøvd ut i januar og februar.

- Vi har utfordret Levanger FK og Ranheim til å ta ansvaret for en gruppe på 18-20 spillere hver. Klubbene nominerer aktuelle spillere, og uttaket er det fotballkretsen som tar seg av. Deretter skal ressurser i LFK og Ranheim trene og forberede gruppene på kamper mot hverandre, og mot Rosenborgs G16lag, sier Tarjei Smågesjø, spillerutvikler i Trøndelag Fotballkrets.

De siste årene har Rosenborg BK stort sett sikret seg Trøndelags beste 16-åringer. Slik blir det nok også i fortsettelsen, men nå ønsker altså fotballkretsen å ta bedre vare på de nest beste.

- Som de to øvrige toppklubbene på herresida så synes vi det er naturlig at LFK og Ranheim bidrar til en bredere satsing på 16-åringene. Foreløpig er dette på utprøvingsstadiet, men på sikt kan det selvsagt utvikle seg til noe positivt for både spillere og klubber, sier Smågesjø
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 17.12.2016 22:12    Post subject: Reply with quote

Her er utdrag fra tre forskjellige artikler.
Jeg er helt enig med de som målbærer budskapene i de ulike artiklene og har for øvrig selv observert noe av det samme som de nevner.

Tar en artikkel om gangen, ellers blir dette et alt for langt innlegg som ingen gidder lese.

Adressa: "Bjørnebye om foreldretrenere: - Barn får gjennomgå hvis resultattavla ikke er som far vil"

Bjørnebye trekker innledningsvis i artikkelen frem NFFs kvalitetsklubb som et riktig skritt på veien.
Her vil jeg helle litt kaldt vann i blodet. De færreste klubbene prioriterer å bruke mye ressurser på å kvalitetssikre klubbdriften slik, men alle klarer vel produsere et slags "verdidokument".
Så spørs det hvor godt visjoner, planer og kontroll er forankret og operasjonalisert i frivillighetshverdagen.
Det kan jo også tenkes at visjoner eller planer bare blir noen ord på et papir og kan tolkes i enhver retning ut i fra den enkeltes tilfeldige motiver.

Uten solid, konkret forankring kan for eksempel NFFs visjon "Flest mulig - lengst mulig - best mulig" tolkes av noen som at alle må gå i samme takt som den minst motiverte og minst gruppeorienterte i hvert årskull og at alt som ikke foregår på dennes premisser er brudd på verdiene.
Noen foreldre kan tolke samme visjon som at akkurat deres pode må delta på topptiltakene i kretsen, idet de fokuserer på " - best mulig" som en forpliktelse om å innvilge en individuell rettighet til de som krever en plass først.

For å forstå utfordringene som utskjelte grasrottrenere står i, må man også vite at det faktisk finnes foreldre som aldri kjører en kilometer og aldri løfter en dugnadsfinger i podens seks første år i klubben. Først når det er snakk om å gå inn i en sesong der det skal sendes inn navn til sportslig utvalg, som igjen skal nominere til BDO-tiltak, blir det liv i enkelte slike foreldre, og da kommer antagelig all oppspart energi ut. Razz
Engasjementet gjelder kanskje aldri dugnad eller innsats for gruppen, men egoistisk og snevert "utviklingsmulighetene til min sønn". Skal ha, skal ha.

Av hensyn til nabofreden etc er det kanskje dessverre lettere for sportslig utvalg å se bort fra de fem-seks navnene som er spilt inn fra trenere/lagledere og forankret i en prosess i årskullet, og heller nominere den som har foreldrene som maser mest og potensielt kan skape mest trøbbel.
De som faktisk har grunnleggende personlige egenskaper, treningsvilje og en del ferdigheter som kan gjøre dem bedre kvalifiserte til å delta er lettere å ofre i et slikt spill.
Det finnes folk som trekker seg fra tillitsverv i breddeklubber når de vet hvem sine unger som er i aktuelle årskull for å bli med på kretstiltak den kommende sesongen, fordi de ikke gidder være med på ufred. (Eller husker forrige gang en i samme ungeflokk ikke fortjente en plass, men fikk det allikevel.)

Det neste utdraget synes jeg er underfokusert i "talentutviklingen" som foregår i norsk breddefotball.
Quote:
I boka skriver han: «Hvis vi som ungdomstrenere kan ha som hovedmål at vi skal skape nysgjerrige utøvere, har vi allerede kommet langt.»

– Flere må forstå at modning, utvikling og motivasjon skjer på forskjellig tid i ungdomsårene. Det foregår en misforstått seleksjonsprosess generelt i samfunnet. Treneren må vite at motstand og ensomhet er suksesskriterier i idrett. Ingen topputøver trives i komfortsonen. Det er derfor han trener på julaften, sier Bjørnebye. [ ... ]

– Det viktigste man lærer i idrett er å stå i motstand. Man må ikke fjerne motstand og tro at det er utvikling. Jeg elsket motstand fordi jeg var trygg. Faren min stilte meg spørsmål og han støttet meg, men han presset meg aldri.
– Vi er aktivt i ferd med å fjerne lysten ved å ta bort motstand for barna våre. Tenk på all den tida og ressursene vi bruker på å sørge for at barna får minst motstand. De må kjenne på at de blir slitne, og de må prøve å takle motstand. Idrett er konkurranse.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 17.12.2016 22:48    Post subject: Reply with quote

Tidligere topptrener reagerer på pågående foreldre: "- Det kan bli et enormt problem for norsk idrett"

Leif Gautestad, tidligere landslagstrener i håndball med 30 års erfaring som håndballtrener, reagerer på at foreldre langt ned i årsklassene blander seg inn i hvordan frivillige trenere styrer laget sitt.
Quote:
Rundt omkring i landet, i regioner og klubber, meldes det om at temaet er svært aktuelt.
— Jeg kjenner meg igjen. Foreldrene ønsker å ha med ungene sine på ulike tiltak hos oss, spillersamlinger, utviklingslag, bylag, regionlag, sier Geir Nicolaysen i Trondheim. Han er håndballtrener for et lag med 15 år gamle jenter i Ranheim, men også fagansvarlig spillerutvikler i Region Nord, som dekker seks fylker.

— Og hvis deres unger blir skiftet ut, blir foreldrene ivrige for å høre ungene kan få et annet tilbud. Da snakker vi om samlinger som foregår én gang i måneden, mens hverdagen tross alt er i klubbene. Der kan det være tøft fordi man prøver å tilrettelegge for en stor gruppe, men den anerkjennelsen man får, er kritikk, sier han ironisk.

— Min erfaring er at mange foreldre fremsnakker sine egne barn. Målet er at barna skal få alle muligheter og noen ganger litt til.

— Jeg vet om mange som melder om en iboende mistenkeliggjøring fra foreldrene. I utgangspunktet har man ikke tillit til den som har lyst til å bidra som foreldretrener.

- Men har det ikke alltid vært foreldre som er opptatt av sine barn?

— Jo, men det er blitt mye mer enn det var, og utviklingen har skjedd så fort. Det er mange flere som uttrykker holdningene sine. Om det er fordi foreldrene snakker mer sammen, vet jeg ikke, sier 48-åringen. [ ... ]

Marianne Aarønes, seksjonsleder i håndballens Region Øst, mener Gautestads synspunkter er riktig og presist.

— Vi jobber mye med dette temaet, og jeg snakker med klubbene. De igjen opplever at foreldre tar kontakt for å kreve det beste for sine barn. Foreldre stiller oftere krav, og det samme skjer i skoleverket. Foreldrene er opptatt av ungene sine, at de skal ha det beste. Det er ikke blitt færre curlingforeldre de siste årene, for å si det slik, sier Aarønes.

Hun sikter til foreldre som går foran og koster veien for sine barn og unge, slik at de ikke skal møte på noen problemer.

[ ... ] Aarønes vet at foreldretrenere spør seg selv om de orker dette.

Hun mener at klubbene må ha noen regler for hva som er greit.

— Hvis ikke foreldrene er med på det, må de finne seg en annen klubb.

[ ... ] — Jeg tror det er mange som kjenner seg igjen i den problematikken. Og da kommer et hjertesukk. Vi har så mange ressurssterke foreldre som har ambisjoner for ungene sine og ønsker at ungene skal ha de beste trenerne. De bruker ressursene på å «fylle» ungene i det vide og det brede med at de frivillige, dugnadsbaserte trenerne ikke er gode nok, sier Henriette Løge Henriksen, som holder til i Region SørVest.

Den tidligere landslagsspilleren er selv trener for et 13-årslag på guttesiden.

— Dette handler også om frafallsproblematikk. Når ungdommen kommer i et viss alder, er ambisjonene både hos dem og foreldre slik at det blir klubbytte. Ofte står det igjen spillere som ikke blir mange nok, og laget løses opp.

[ ... ] — Når du står der selv som trener, føler du at foreldrene passer på at alle får nok spilletid. Jeg kjenner meg igjen i mye av det han sier.

Ulike utgangspunkter, men både mora til han som hevdes å ha fått noen færre sekunder enn andre i flere kamper og faren som vil ha sin sønn på kretstiltak, men opplevde at seks bedre motiverte spillere ble foreslått av trenergruppen, kan være enige om at dugnadstrenerne er noen idioter.
Og det er de kanskje også blitt slik som samfunnet har utviklet seg?
Dugnadstrenere som jobber gratis for å gi et tilbud til alle er bare så pre 2015.
"Ingen" vil ha et tilbud til alle i 2016.
"Alle" vil ha skreddersøm tilpasset sitt eget lille gull, og da driter de en lang en i alle andre, kollektivet og lokalsamfunnets behov og muligheter.

Til og med vaffelstekerne, som selv har med røre hjemmefra, får kritikk av enkelte høylytte foreldre.
Kritikk for at de ikke har laget en røre for hver diagnose/diett.

Egoisme, misnøyesamfunnet (misnøye med kollektive tilbud) og perfeksjonsillusjonen går hånd i hånd inn i 2017.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 17.12.2016 23:26    Post subject: Reply with quote

Det finnes muligens ingen i norske klubber, kretser og forbund som kan plukke ut talenter i 12-årsalderen norsk fotball.
De i posisjoner med slike oppgaver som mener å ha denne evnen kan gjerne prøve å motbevise min påstand, men hovedpoenget mitt er å få mer fokus på den indre motivasjonen. Det er der vi må kaste på gjødsel hvis vi skal få et betydelig større utvalg med inn i den alderen der treningskravene blir for høye for en del av de som kanskje var identifiserte som tidlige talenter, har surfet gjennom årsklassene på tidlig utvikling og ikke har vært særlig vant til krav, nederlag og motgang.

Vi må fremelske treningsviljen og den indre motivasjonen, ikke stole så mye på fotballsjamaner som mener å kunne identifisere fremtidige toppspillere basert på fotballferdigheter relativt til jevnaldrende i 10-12 årsalderen.

Noen av håndballjentene våre i
Adressa om verdien av indre motivasjon, ikke ytre press og ytre motivasjon (resultatfokus).

Silje Waade
Quote:
– Vi var et lag som ikke hadde så mange gode resultater. Vi tapte så det sang, men vi hadde det gøy og var en fin gjeng, sier Silje Waade om tida i Remyra.
I dag er hun nøkkelspiller i Norges forsvar og søndag skal hun spille sin første finale som seniorspiller i EM.

– Jeg var heldig som hadde en trener som ikke hadde så mye fokus på resultat, lysten til å spille håndball må komme innenfra, mener landslagskometen.

Marit Malm Frafjord
Quote:

– Jeg kan ikke huske å ha spilt en viktig J14-kamp, sier Malm Frafjord [...]
Og hjemmefra opplevde hun ikke noe press fra foreldrene.
– De kjørte meg til kamp, men jeg opplevde ikke noe press. Idretten må skje på barnas premisser, mener 31-åringen.

Marta Tomac
Quote:
– Jeg har en far som mange trodde presset meg til å trene, men det var tvert i mot. Foreldrene skal være de viktigste støttespillerne, og det dreper mye av gleden til ungene å presse dem. Foreldre skal være der for deg. Og har man det gøy, så holder man på lenger. Jeg tror det er mot sin hensikt at foreldre presser barna sine, sier Tomac.

Camilla Herrem
Quote:
– Vi hadde gode trenere som rullerte på laget. Det er viktig at alle føler seg som en del av laget. Det er greit å ha lyst til å vinne, men alle må få slippe til, mener Herrem.

Kari Aalvik Grimsbø
Quote:

... bestemte seg for å satse på håndballen da hun var 14 år.

– Det var tidlig nok. Men det var mitt valg. Jeg pushet meg selv og utfordret meg selv, sier Aalvik Grimsbø.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 07.01.2017 19:18    Post subject: Reply with quote

I Danmark kan toppklubber markedsføre tilbud om skikkelige utfordringer for 11 til 14-åringer.

Utdrag fra FCM:
LEV EN UGE SOM PROFESSIONEL FODBOLDSPILLER
Elsker du fodbold, og vil du udfordre dig selv en uge i sommerferien.
Du elsker legen med bolden, og du har din egen fodboldudvikling som dit vigtigste mål. Du arbejder hver dag hårdt for at blive en bedre fodboldspiller, men hele tiden er det glæden ved spillet, som driver dig frem.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 29.01.2017 00:00    Post subject: Reply with quote

Effekten av tidlig talentidentifisering.

Prof. Dr. Arne Güllich, Head of Department of Sport Science and Director of the Institute of Applied Sport Science, Kaiserslautern University of Technology.


Mer:
Red Sports: “Junior success is a poor indicator of long-term senior success”
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 20.02.2017 17:33    Post subject: Reply with quote

Hva skal egentlig til for å bli profesjonell fotballspiller?

Forfatteren har hatt kontakt med mange av de fremste norske trenerne, og det er oppsiktsvekkende at disse trenerne heller ikke selv mener de er spesielt gode til å finne de største talentene. Talentutvikling er vanskelig, ikke minst fordi de største talentene i lavere aldersgrupper ikke nødvendigvis er dem som lykkes best til slutt.

Helhetstenkning rundt talentets livssituasjon, mye trening, tilbakemeldinger i viktige faser, arbeidsvilje, mangel på primadonnanykker. Alt slikt spiller inn, og mye mer.

Sæther er den første til å innrømme at det ikke finnes klare svar i boka. Men det er i så fall ikke fordi han ikke har prøvd.
Back to top
View user's profile Send private message
iconbit
Veteran


Joined: 29 Sep 2012
Posts: 1973

PostPosted: 02.05.2017 21:39    Post subject: Reply with quote

Hørte tidligere fuldtids talenttræner i DBU gennem 10 år Thomas Slosarich i radio i går. Han fortalte at danske talenter fortsat i høj grad mangler at blive dygtigere på de basale basisfærdigheder, der kan læres gennem hårdt arbejde. Han talte blandt andet om evnen til at ramme det du sigter efter.

Én øvelse handlede om at spilleren fra kanten af feltet og upresset (men på tid) skal ramme indenfor et område i målet på omkring 1 meters bredde. Øvelse opdeles henholdsvis "dit gode ben" og "dit dårlige ben" og der trænes henholdsvis "inderside", "strakt vrist" og "rundskæv". Tanken bag er, at disse tre standard-spark skal være på plads færdighedsmæssigt, ligesom en dartspiller eller golfspiller evner at sigte og ramme. Han fortalte at mange Superliga-spillere ikke evner at ramme deres mål 5 ud af 5 gange med inderside med det gode ben.

Han fortalte desuden at alt for få trænede "deres dårlige ben" og mente at spillere med ambitioner bør have som målsætning at tilegne sig samme færdigheder med begge ben. I de 10 år han har været talenttræner i Danmark har han haft omkring 75 spillere igennem forløb hvert år. Det vil sige i alt 750 spillere, men kun 2 af disse spillere på et nivå, der han så dem, hvor det var vanskeligt at vurdere, hvilket ben der var deres bedste (nej, Christian Eriksen var ikke den ene af de 2).
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 02.05.2017 21:41    Post subject: Reply with quote

En lille rundskæv, ik?

Men veldig interessant, egentlig. Burde formidles til RBKs yngre kull.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
iconbit
Veteran


Joined: 29 Sep 2012
Posts: 1973

PostPosted: 02.05.2017 21:49    Post subject: Reply with quote

Skal ærligt indrømme, at jeg hverken ved hvad rundskæv eller vristspark hedder på norsk Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 02.05.2017 22:12    Post subject: Reply with quote

Rundskæv=Baldestyring
Vristspark=Ovåttå
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22  Next
Page 20 of 22

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb