| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Henri Legende

|
Posted: 05.08.2016 09:11 Post subject: |
|
|
| Jeg føler meg overhodet ikke truffet av ranten din. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 05.08.2016 09:21 Post subject: |
|
|
| (beklagelse: Henning - jeg ser nå at du svarte på et annet innlegg en det jeg trodde, noe som endret meningsinnholdet en del, så jeg beklager timingen og valget av målskive), |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 05.08.2016 09:31 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | Ja, det er jo åpenbart at klubben gjør alt de kan, og rett og slett en optimal jobb ut ifra sine rammebetingelser på alle områder. (...)
Det er helt sikkert vanskelig å sitte som flygeleder også, men det er vel neppe noen som sier 'jeg tror du undervurderer hvor vanskelig det er å koordinere flyene, altså', når det ligger en dunge med fly- og menneskedeler på rullebanen. |
Artig skrevet. Men det er jo en klar forskjell i det at det å hente en ny spiller langt fra er noen eksakt vitenskap; elementet av sjanse er veldig stort. Man kan absolutt forutsette at alle fly har nøyaktig samme evne til å holde fart, høyde og kurs, mens en spiller som fungerer finfint i ett lag kan falle helt igjennom i et annet lag.
Det opplever jo også verdens absolutte toppklubber. Såvidt meg bekjent har det ikke eksistert et eneste lag i fotballens historie som har noe i nærheten av 100 % suksess med å hente spillere. Dagens gode lag henter drøssevis med spillere, og lykkes forhåpentligvis med et par av dem. Det er der den globale lista ligger for suksess.
Men joda, som alle andre klubber kan også Rosenborg helt sikkert bli bedre på å forsøke å identifisere hvilke spillere vi tror vil passe inn.
Da kommer vanskelighet nummer to: konkurransen. Et par hundre lag ønsker å forsterke seg for å hevde seg i Europa. 130 lag er ranket høyere enn oss. Temmelig mange av dem kan betale mer i overgang og lønn, og av en eller annen merkelig grunn er det ikke alle som synes at selve æren over å få spille for Rosenborg Ballklub veier opp for dårligere økonomiske rammer.
Vi kan ikke velge på øverste hylle; sant å si må vi nok ned på hylle 3-4 og derover før vi finner noen vi har råd til. Og da er vi strengt tatt nede på nivået som tilsier "spennende ferdigheter, kan forhåpentligvis vise seg å være en forsterkning". Spilleren som er "akkurat den vi trenger" ble kjøpt av Hull City, Standard Liege eller Chornomorets Odesa for tre ganger den prisen vi har råd til, og får fem ganger høyere lønn. Spillere som er "klare forsterkninger til e-cup" går gjerne enda høyere opp.
Og når dette er rammene for spillerkjøp, ender vi opp med Gudi, Gytkjær, Bjørdal osv., og må alltid krysse fingrene og håpe på det beste.
Forbedringspotensiale? Seff!
Men på meg virker det som om sportslig avd. har greie formeninger om hvem vi ønsker som erstattere / forsterkninger. Det er bare det at de akuelle spillerne merkelig nok også har andre alternativer enn Rosenborg.
Og, til SIBs forsvar; veltalenheten til klubbens forhandler er nok irrelevant i forhold til rundhåndheten til klubbens økonomisjef. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 05.08.2016 09:58 Post subject: |
|
|
Nils Johan Semb er inne på det samme:
– Det er et ganske komplisert bilde. Men jeg vil trekke frem at det har skjedd store endringer i fotballøkonomien utover på 2000-tallet, sier toppfotballsjefen.
– Ta for eksempel APOEL, laget som slo ut Rosenborg. Kypros var blant de svakeste fotballnasjonene på tidlig 2000-tall, men nå er det kommet inn kapital i klubbene som gjør at APOEL og andre kan hente spillere fra Brasil og så videre. Svakere klubber som ikke var særlig aktuelle har nå god økonomi og kan hente de gode spillerne. Det gjelder ikke bare Kypros, men klubber fra land som Kasakhstan og Hviterussland, sier Semb. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 05.08.2016 10:17 Post subject: |
|
|
haavarl  |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 05.08.2016 10:39 Post subject: |
|
|
Ja, men det der er akkurat det jeg mener. Det er vanskelig. Sikkert vanskeligere enn før, til og med. Men det er et godt stykke derfra til at det dermed er akseptabelt å gå hardt ned i kvalitet i nøkkelrollene etter én god sesong, selv om det økonomiske utbyttet av både sportslige prestasjoner og spillersalg er såpass stort at det i alle fall ikke gjør jobben vanskeligere.
For eksempel: når man setter sammen en liste med mulige erstattere er det jo klart at attraktiviteten for andre/større klubber må være en del av vurderingen, på samme måte som prisen naturligvis er det. Det går ikke an å (satt på spissen) bare sette to streker under navnet Ludovic Strzabla, skrive ham opp på julegavelista, og så bli sjokkert når det viser seg at Hull også har fulgt med på U21-EM. Ha hatt en uformell dialog med Geir på Tromsø, og så bli skuffet når Geir har mer lyst til å flytte til Volendam. Og deretter gå inn på Excel-arket med TL-spillere som har blitt 'proffe' i Danmark med begrenset suksess de siste fem årene.
Med andre ord: det å klare å sjonglere og definere mange alternativer i hver rolle, holde seg oppdatert på "attraktivitetsparameterne", og til slutt (og som du sier, trolig minst viktig) forhandle en akseptabel avtale, det er faktisk jobben. Hvis man stadig mislykkes med dette, så gjør man ikke jobben sin, og da må man vurdere om noen andre er mer skikket. Vi er Norges ubestridte toppklubb, og da er det vi som skal ha den organisasjonen som lykkes imponerende godt med logistikken. Vi bruker veldig mye penger på dette, på veldig høytlønnede mennesker - det er lov å forvente en veldig god jobb. Vi skal være i forkant av utviklingen, ikke en etternøler som fortviler over at ting var bedre og lettere før. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 05.08.2016 10:43 Post subject: |
|
|
NB! Jeg sier ikke dermed at Bjørnebye er udugelig og må byttes ut - han har så langt gjort en bedre jobb enn sin forgjenger, slik jeg oppfatter det - men at man må kunne ha litt høyere forventninger til en så kritisk viktig jobb.
Her inne klikkes det i vinkel hvis en pasning spilles i feil rom, mens å kjøpe en totalt mislykket spiller med dårlig track record til en nøkkelrolle møtes med "ja ja, de gjør så godt de kan". |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 06.08.2016 18:55 Post subject: |
|
|

Last edited by pingvin on 06.08.2016 19:00; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Brooklynlol Proff
|
Posted: 06.08.2016 18:56 Post subject: |
|
|
| In KÃ¥re we trust! Beste treneren vi har hatt siden Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 06.08.2016 19:03 Post subject: |
|
|
Mannen er asfaltert fra nakken og opp i løpet av kampene. Null gjøres i pausene, null gjøres for å endre kampbilder, null gjøres proaktivt, null gjøres for å gi noen dyrebare minutters kamptrening til de som trenger det.
Har en viss anelse om at det som foregår i 2.omgangene ikke bare har med Kåre sin kampledelse å gjøre også.
Tror det har med å gjøre at vi er satt opp slik som vi er også. Med to knallhøye indreløpere som mister trøkk utover i kampene når de må sprinte høyt opp i oppspillsfasen og har en veldig lang vei hjem hver gang vi mister ballen, og dermed ikke får hjulpet den sentrale defensivt.
Vi etterlater utrolig mye rom uansett om det er kontring i mot eller ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 06.08.2016 19:06 Post subject: |
|
|
| Han burde skjerpe seg under kamper. Elendig trener. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 06.08.2016 19:08 Post subject: |
|
|
Virker rett og slett panikkslagen når ting ikke går hans vei.
Mot Apoel var han en stilstudie i hvordan en trener ikke skal lede laget sitt etter at det første målet kom. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 06.08.2016 19:12 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | NB! Jeg sier ikke dermed at Bjørnebye er udugelig og må byttes ut - han har så langt gjort en bedre jobb enn sin forgjenger, slik jeg oppfatter det - men at man må kunne ha litt høyere forventninger til en så kritisk viktig jobb.
Her inne klikkes det i vinkel hvis en pasning spilles i feil rom, mens å kjøpe en totalt mislykket spiller med dårlig track record til en nøkkelrolle møtes med "ja ja, de gjør så godt de kan". |
 |
|
| Back to top |
|
 |
arigold Junior
|
Posted: 06.08.2016 19:13 Post subject: |
|
|
| Mikkelsen wrote: | | Han burde skjerpe seg under kamper. Elendig trener. |
Kanskje det dummeste æ har lest noensinne. Kåre e det beste som har hendt kludden vår siden Eggen tok over i 1988! Vi leder ligaen med 9 poeng og er på vei mot cupfinale og sjansen for EL
Kåre står og sier at han er mer flau enn glad for 3 poeng. Resten av trenere i TL har vært fornøyd med 3 poeng og glemt 2 omgangen! |
|
| Back to top |
|
 |
tombur Veteran

Joined: 09 Aug 2012 Posts: 1069 Location: PÃ¥ ryggen til hesten
|
Posted: 06.08.2016 19:16 Post subject: |
|
|
| pingvin wrote: |  |
- det er liksom noe latterfullt ved å se dette bildet. XD _________________ rosenborg e laget mitt, et eventyr i svart og i hvit! |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 06.08.2016 19:19 Post subject: |
|
|
Enig i det som går på kampledelse. Veldig endimensjonalt og tiltaksløst. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 06.08.2016 19:42 Post subject: |
|
|
Jeg sitter litt med følelsen at KI aspirerer til å bli en reserve-Eggen. Eggen hadde evnene til å spille en førsteellever i senk helt inntil samspillet satt perfekt.
Det KI kanskje ikke har fått med seg, er at det spilles langt flere kamper i 2016 enn under Eggen. Med sluttspill i CL, CL-gruppespill og UEFA cup i 2000, endte Bent Skammelsrud på 43 kamper. Jonas Svensson spilte 50 offisielle kamper i fjorårssesongen. I 1989 var KI Rosenborgs mestspillende spiller med 29 kamper. I år står Vilhjalmsson og Skjelvik allerede med 25 spilte kamper.
Jonas Svensson, Fredrik Midtsjø, Mike Jensen og Anders Konradsen kan komme til å lide sterkt under høstsesongen dersom KI fortsetter å tro at det kun er mangel på samspill som har skapt kollapsene den siste tiden. |
|
| Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 06.08.2016 19:53 Post subject: |
|
|
| De fleste forstår vel at dette sitter mentalt. Noen spillere (de fleste) skrur av 10-20% og tror det hele løser seg. Samspillet ser vi sitter etter 4-0 i førsteomgangen mot LSK. Helland skal jo bare marinere den ballen inn på førstetouchen og få inn 5-0 tidlig i 2. , men så blir det bare det samme surret som mot Mjøndalen vi leverer de siste 45. |
|
| Back to top |
|
 |
Brera Proff
|
Posted: 06.08.2016 20:16 Post subject: |
|
|
| Tror mye kunne vært gjort om han faktisk brukte byttene, og ikke ventet til siste 10 med å bytte. Vilhjalmsson kunne fint kommet inn sentralt på midten etter 60 minutter idag, og hjulpet til med å roe ned kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 06.08.2016 20:35 Post subject: |
|
|
Som jeg skrev i kamptråden; hvem på benken føler at de er virkelig utfordrere til en startplass? Det hjelper tydeligvis ikke hvor dårlig de 11 på banen spiller, spille får man ikke uansett annet enn 10 min her og der på slutten av kampene.
Gytkjær har spilt ræva i hele år, nada skjedd. Helland er tydeligvis påskrudd i ny og ne, får stå 90 min stort sett. Midtsjø er en skygge av seg selv enkelte kamper. I dag kunne vi fort bytta etter 45 min, fått innpå noen sultne spillere som ville vise seg fram. Så jo i FKH-kampen, hvor Rashani og Villmann spilte fantastisk.
Det er bare tull at ikke bytter kan endre et kampbilde. BÃ¥de til det bedre og verre. SÃ¥ det senest mot Apoel. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 06.08.2016 22:33 Post subject: |
|
|
Dette går på spillernes profesjonalitet å gjøre. Jeg trodde tidligere i sesongen at vi ikke manglet ledertyper i laget, men ser jo nå at det er stor mangelvare. Det bør stå øverst på lista når Bjørnebye leter etter nye spillere.
Det er Kåre som har sendt ut på den gjengen som har rundspilt lag som Lillestrøm, Apoel og Norrköping fra start den siste måneden, det er spillerne som ikke klarer å fullføre. Selvsagt forenklet, men Kåre mister jo alt av heder for de periodene hvor man faktisk spiller bra og HVER gang vi har en dårlig periode, omgang eller kamp så er det dårlig kampledelse av Kåre. Bytter ikke nok eller bytter ikke tidlig. Det er for banal analyse mener jeg.
Jeg synes dessuten mange her inne overvurder påvirkningskraften en trener har underveis i kampene. Fotball er ikke som håndball eller hockey hvor treneren kan ta grep som i stor grad kan endre kampen totalt, man har tre bytter og thats it i fotball. I tillegg kan man endre på formasjoner, roller osv. Men det er ikke bare å endre et kampbilde ved å bruke alle byttene før spilte 60 min. Det kreves mye mer.
Vi sleit som et kollektiv i dag, Mike Jensen sa det bra, forsvarspillet var elendig, av alle. Ikke bare forsvarsspillerne. Så hvem skal av? Skal han ta av midtstopperne? Hvem hadde kunne kommet inn å snudd et kampbilde som mange her inne tror bare er å gjøre i en håndvending?
Jeg synes Kåre skal ha skryt for å ha klart å satt sammens et lag som er såpass bra selv om alle ser at en god del av spillerne sliter med individuelle ferdigheter. Han er god på å utvikle spillere over tid og han er en brukbar kampleder. Han er ikke perfekt på noe som helst måte, men han er heller ikke så krisedårlig som man får inntrykk av her inne. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 07.08.2016 06:05 Post subject: |
|
|
Hva skal vi med han på benken om han ikke kan gjøre grep som påvirker kampen?
Selvfølgelig kan han utgjøre en forskjell! Be laget legge seg lavere/høyere, bytte formasjon, bytte spillere, justere enkeltspilleres rolle. Kåre er elendig på alt det. |
|
| Back to top |
|
 |
Hjortefot Junior
|
Posted: 07.08.2016 08:29 Post subject: |
|
|
nytt kamprop:
"Vi vil se KÃ¥re bytte! " |
|
| Back to top |
|
 |
Brooklynlol Proff
|
Posted: 07.08.2016 09:18 Post subject: |
|
|
Meget gode ord, hello.  |
|
| Back to top |
|
 |
Strominho Veteran
|
Posted: 07.08.2016 09:44 Post subject: |
|
|
Helt enig med hello.
Toppnivået laget har i seg nå, tror jeg er det beste siden siden sist vi var I CL. Altså det beste på et tiår. Vi er for tiden suverene i norsk sammenheng, og rundspiller tidvis det vi har møtt i Europa. Veldig nær en play off til CL.
Nei, la oss hylle Kåre for den reisen klubben har tatt siste to årene. Så fort vi får luket bort "uvanene" vi har lagt oss til i det siste så vil vi holde på ledelsen hele kampen ut. Alt går ikke 100 prosent på skinner igjennom en hel sesong. Litt rusk må vi faktisk forvente.
Forøvrig helt hærlig at Kåre slakter laget når de underpresterer. I sterk kontrast til en viss forgjenger. |
|
| Back to top |
|
 |
|