| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Whoppa Veteran
|
Posted: 16.11.2015 15:30 Post subject: |
|
|
| Det er vel på tide at UEFA begynner å spisse Mesterligaen slik at høkkertlag fra Norge aldri kommer seg dit. Ikke sikkert Ronaldo ønsker å fortsette i Real Madrid hvis han vet han skal møte Rosenborg til neste år. |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 16.11.2015 17:11 Post subject: |
|
|
| haavarl wrote: | | Mikkelsen wrote: | | Tror du Selnæs, Mike, Helland eller noen ønsker å fortsette i RBK når de tenker de skal møte Sogndal neste år? |
La ikke merke til at de sluttet i klubben fordi de måtte møte Mjøndalen og Sandefjord ... |
Greia er det at hvert år er det en utenlandsk naiv lag som kommer for å kjøpe en spiller fra Tippeligaen. I tillegg ser de nevnte spillerne på seg selv om for gode for Tippeligaen. Det er kanskje riktig. Men steget videre fra Tippeligaen er for langt opp. Så å si ALT (klubb, timing osv) må klaffe om du skal klare å ta det store steget. Hvor skal spillerne da få utviklet seg? Lite utvikling pga. lett motstand i Tippeligaen og benken i utlandet funker ikke.
| Zorac wrote: | | Mikkelsen wrote: | | Tror du Selnæs, Mike, Helland eller noen ønsker å fortsette i RBK når de tenker de skal møte Sogndal neste år? Og dersom vi har 14/12 lag, med FK Jerv så betyr ikke det at de er dårlig, men heller fortjent, for da har de gjort en god jobb i en vanskelig Obos-liga. I dag er obos-ligaen en vits. |
Tror du det er utslagsgivende for de nevnte i forhold til å fortsette i Rosenborg om de møter Jerv eller Start neste år? Om så er, hvorfor valgte alle å bli til tross for at de i år møtte Mjøndalen på bekostning av Brann?
Og for å ta det argumentet for n'te gang; hva er det som tilsier at de lagene med "naturlig plass" i TL forblir der mens de opplagte OBOS-lagene blir hvor de er ved å fjerne et par TL-lag? Når Brann og Start må ut i kvalik i en 16-lagsliga mot hhv Mjøndalen og Jerv - to lag som i utgangspunktet ikke har noe i TL å gjøre - hvor første stikk gikk til OBOS-laget, hvordan fungerer dette trylleslaget som stopper slike uheldige utslag i toppfotballen ved å redusere antall lag? Når lag fra innlandet med relativ solide tradisjoner i TL som Kongsvinger og HamKam nå ligger og vaker mellom 1. og 2.-divisjon mens FFK som var i medaljekamp for få år siden var relativt nær å rykke ned til 2.-divisjon i år, hvordan skal vi da definere hvem som hører til hvor? Storlag/topplag som VIF, Brann, Godset og Molde har alle vært innom 1.-divisjon, flere av dem de siste ti. Hvordan skal færre lag sikre at disse ikke rykker ned? |
RBK spillerne spilte ikke så bra under Perry til å kunne stikke av til en "ok" utenlandsk lag. De som fikk mulighet dro/ville. Tarik dro og Strandberg ble sur fordi han ikke "fikk lov".
Men kan kan jo se på den danske ligaen, at noe må stemme når det gjelder "naturlige lag" i øverste divisjon. De har 8 topplag som har vært i Superligaen i ca 15 år. (Unntaket er Århus?)
Jeg er enig i at et lag burde prestere for å fortjene TL-plass. Vinneren av Start-Jervn er den som fortjener. Men problemet her er at det er dårlig konkurranse i Obos-ligaen også. Hødd kunne like gjerne vært i kvalikken nå, et straffebom unna. Det vitner om flaks, ikke dyktighet. Det er lite bra konkurranse i Obos-ligaen. Konkurransen vil økes dersom, vi sender 2-4 lag fra Tippeligaen ned til Obos-ligaen og dermed også minke den ligaen med 2-4 lag. Når vi har tilspisset vårt nest beste divisjon og dermed med hard og bra konkurranse, vil hvilken som helst lag ha fortjent det opprykket. Hadde for eksempel FFK rykket opp i år, ville jeg fortsatt sagt at det hadde vært ufortjent. For nivået er ikke så bra. Sandefjord tok jo utrolig masse poeng i 1. divisjonen, og ikke det at de "gruste" alle lag engang kunne vise oss hvor bra nivået deres var. Det så vi først når de kom til Tippeligaen om hvor dårlig Obos-ligaen pdd. er.
En annen ting som bygger på en litt "dårlig" grunnlag er at med færre TL-lag, vil TL-lagene tjene mer på økonomisk, og som kan være til hjelp for stabiliteten. For 1-2 år siden, valgte NFF å øke premien jo til topp-lagene. Det skjedde det året RBK, MFK, SIF og Odd var topplag. Der er de fortsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 16.11.2015 17:32 Post subject: |
|
|
| Hehe, så klubbene skal tjene mer med færre kamper da eller? Eller er du en av de som krysser fingrene for at det sagnomsuste sluttspillet skal gjøre sin inntreden i norsk fotball? |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 16.11.2015 18:36 Post subject: |
|
|
Har ikke sagt at jeg vil ha sluttspill. Bare færre lag.
Hva mener du? Jo færre lag det er å fordele pengene på, jo mer penger blir det til TL-lagene. |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 16.11.2015 19:36 Post subject: |
|
|
Men for hvert lag du fjerner fra Tippeligaen får alle lag én hjemmekamp mindre. Det er penger å tjene her, avhengig av hvor mye folk man drar.
For oss ville f.eks. 16 -> 14 lag bety 2 x 18k mindre på tribunen. Gitt at sesongkort også prises etter antall hjemmekamper pr. sesong så merkes nok dette ihvertfall på vårt budsjett. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 16.11.2015 20:26 Post subject: |
|
|
Begynte å skrive svar til Mikkelsen i går kveld, men visket det ut igjen da jeg følte det var meningsløst å prøve å trenge gjennom. Fint å se at noen gadd komme med gode innlegg da, men dette er vel på grensen til trolling er det ikke? Det er stort sett en mann mot resten i denne debatten, og han overser de 95% av argumentene i mot som han ikke har noe svar på. De fleste andre er jo enige.
(Dette gjelder ikke når ola. med andre har vært aktiv med velfunderte argumenter tidligere i tråden, bare for å presisere det) |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 16.11.2015 20:27 Post subject: |
|
|
Vil bare minne folk på at det finnes en liten javascript-snutt man kan installere for å usynliggjøre innleggene til de brukerene man vil her  |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 16.11.2015 22:11 Post subject: |
|
|
Øystein: Kun fordi du ikke enig i mine meninger, så betyr ikke det at det er trolling.
Vi gikk fra 14 lag til 16 lag for å få flere spillere til å utvikle seg. Vi har fått frem spillere, men med engang noen spillere skiller seg ut i en sesong, stikker de av fra Tippeligaen og blir sittende på benken. Nå er det 5-6 år siden vi fikk 16-lagssytem. Resultatet har ikke vært så gode utifra hva man kan se av norske utenlandske "proffer" og heller ikke på landslaget for Norge. |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 16.11.2015 22:16 Post subject: |
|
|
Som Chris Thomas Skogli stilte spørsmål om på Troillprat tidligere i høst; Hva gjør NFF konkret for å forvalte norske talenter, for å tilrettelegge for økt kvalitet i liga, for trenere, hva som helst? Det er et forvirret pampevelde med gamle ambisiøse ryggslikkere som er mer opptatt av egne posisjoner og makt enn hva som er til beste for norsk fotball.
Semb har fått forsøke seg på nesten alle plan og posisjoner og har ikke en dritt å vise til. Hallén og Siem har bragt fotballen mer i vanry enn noen annen bortsett fra Jim Solbakken. Høgmo ønsker sikkert å lykkes men han evner ikke å få til noe. Nei, vi har kanskje ikke verdens beste spillere til rådighet, men de er gode nok til å spille bedre enn de gjorde mot Ungarn.
Inkompetanseveldet må kastes. Det en samlet fotballnasjon sier ved å la nåværende regime sitte er at vi er fornøyd med litt under middelmådighet. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 16.11.2015 22:36 Post subject: |
|
|
Norge røk ut av EM-kvalifiseringen, samtidig er kanskje Jerv snart klar for eliteserien. Selvfølgelig ligger feilen i at vi har en 16-mannsliga.
Tipper Semb gnir hender nå, ny evaluering.
Fasit:
Det er ikke Messias sin feil, men 16-mannsligaen.
Speil, speil på veggen der.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 16.11.2015 22:53 Post subject: |
|
|
| At Jerv kan rykke opp er ikke 16 lagsligaen sin skyld. Men det håpløse kvalifiseringssystemet som gjør at lag 6 i 1. divisjon kan rykke opp. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 16.11.2015 23:17 Post subject: |
|
|
| Mikkelsen wrote: |
Vi gikk fra 14 lag til 16 lag for å få flere spillere til å utvikle seg. Vi har fått frem spillere, men med engang noen spillere skiller seg ut i en sesong, stikker de av fra Tippeligaen og blir sittende på benken. Nå er det 5-6 år siden vi fikk 16-lagssytem. Resultatet har ikke vært så gode utifra hva man kan se av norske utenlandske "proffer" og heller ikke på landslaget for Norge. |
Jeg sliter med å følge resonnementet her. Det du sier er at færre spillere vil selges til utlandet med to lag færre i Tippeligaen? Du står fortsatt på at de to dårligste lagene i ligaen irriterer spillere så kraftig at de hopper på første og beste tilbud fra utlandet fremfor å bli? Med færre lag får vi altså magisk flere gode og attraktive spillere, men disse vil altså i større grad avstå fra å gå til utlandet?
Faktum er at norsk fotball er i bedre form enn på lenge. Vi har noe som begynner å ligne en etablert topp i ligaen med RBK, Molde og Godset som åpenbare medaljekandidater med Odd og til dels viking som utfordrere. I segmentet bak finner vi lag som VIF og LSK. RBK som klubb har for første gang på mange år klart å holde på nøkkelspillere, og disse virker å ta avslåtte bud helt greit - til tross for den etter sigende voldsomme irritasjonen over å måtte spille mot Sandefjord og Mjøndalen. Vi har i år to lag i Europa League, og kunne kanskje hatt tre om ikke Odd trakk et lag de fleste ville spådd videre fra et gruppespill i Champions League, også dette til tross for at et par høkkertlag i bunnen har stukket kjepper i hjulene i hele år.
De fleste forstår at tendensen i ligaen har lite med antall lag å gjøre, men heller at vi har igjen fått en nogen lunde edruelig lønnspolitikk og økonomi i klubbene, samtidig som lykkejegerne i stor grad er skjøvet ut, og ambisjonsnivået i de fleste klubber i det minste er i nærheten av realistiske. Men statistikken er der om man vil lage billige poeng. Tendensen taler heller for en utvidelse enn en innskrenkning om man vil se på utviklingen, og at NFF uttaler at de ser en "negativ tendens" i ligaen er rett og slett kvegekskrementer.
Jeg venter fortsatt på et eneste argument fra de som vil gjøre om ligastrukturen som er basert på noe annet enn tro og synsing. Jeg har ikke hørt et eneste poeng forankret i statistikk, sammenlignbare situasjoner, eller konkrete eksempler som understøtter NFFs inngang til saken. Jeg er ingen frenetisk motstander av å endre antallet lag i ligaen, men jeg er allergisk mot pisspreik og syltynne stråmenn. Den dagen det kommer et eneste velbegrunnet argument for hvordan en endring av antall lag vil heve norsk fotball kan vi gjerne ta diskusjonen. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 16.11.2015 23:21 Post subject: |
|
|
| Psssst, Zorac! Du vet du argumenterer mot Mikkelsen her, sant? |
|
| Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 16.11.2015 23:23 Post subject: |
|
|
Zorac, de to siste innleggene.  _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 16.11.2015 23:50 Post subject: |
|
|
Jeg vil si at et godt argument er at det blir fire mindre uinteressante kamper og flere interessante kamper med en annen ligastruktur. Så ønsker man å opprettholde et visst antall med kamper i året(og helst øke).
Jeg tror man lett kan finne det i besøkstall og TV-tall at dette er et godt argument for å gjøre en forandring.
Er selvfølgelig mange flere grunner, som også går på det sportslige(som går mer på logikk enn statistikk, da det selvfølgelig er lite å finne om lignende omlegginger – det er mange faktorer å ta hensyn til): les tidligere i tråden hva blant annet jeg skriver. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 17.11.2015 00:48 Post subject: |
|
|
Samtidig vil man med færre lag stå i fare for å nå ut til færre, da de som heier på de litt mindre lagene ikke vil følge Tippeligaen, kanskje ikke norsk fotball i det hele tatt.
Som ble nevnt over vil det også med færre lag naturligvis bli færre kamper. Med 14 lag mister vi fire av 30 kamper, som utgjør drøyt 13% av kampene. Det gir relativt markant lavere maksimalt antall tilskuere. I år ville vi med utgangspunkt i snittet hatt over 36.000 færre tilskuere på Lerkendal, med billettinntekter og mersalg det fører med seg. det blir også fire kamper "kortere" eksponeringstid for sponsorer. Med +/- 8.000 sesongkort (til samme pris) vil det altså si at rundt 10.000 hver kamp kjøpte billetter løst. Setter man prisen til 200 per billett i snitt, tilsier det altså at klubben i år hadde tapt 4.000.000 bare i rene billettinntekter, og da er salg og andre inntekter holdt utenfor. Det skal altså en relativt stor inntektsøkning til gjennom mediepotter, sponsoravtaler osv kun for å "break even" i forhold til inntektene i år.
Så har man andre lag. Publikum i folkerike byer som Stavanger og Oslo svikter hver gang det ikke er snakk om medaljekamp, og disse to slått sammen slår oss bare med et par tusen i snitt i år. Disse to er også - sammen med oss - de eneste med snitt på femsifret. Bak oss på tabellen kan man slå sammen de tre neste uten at de er i nærheten av å true vårt hjemmesnitt.
Til slutt vil jeg si at "uinteressante kamper" er et veldig relativt begrep. Det har seg slik at det alltid er to lag på banen, og så lenge ett av lagene har noe å kjempe for, vil kampen alltid være interessant. En kamp mot et antatt dårligere lag gir også mulighet for god underholdning.
Uten at jeg sitter med tall, vil jeg tro at det nærmeste man kommer uinteressante kamper for både publikum og media er kamper mellom to lag midt på tabellen, og et mellomsegment - middelhavsfarere om du vil - slipper man neppe unna om det ikke skjæres ned til 6-7 lag. Toppoppgjør, bunnoppgjør, og topp mot bunn vil alltid ha en viss interesse også for nøytrale tilskuere. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 17.11.2015 07:13 Post subject: |
|
|
| Mikkelsen wrote: | Øystein: Kun fordi du ikke enig i mine meninger, så betyr ikke det at det er trolling.
|
Det har jeg heller ikke sagt. Jeg sier at det grenser til trolling, når du konsekvent produserer klisjeargumenter a la Semb, men overser glatt de gode argumentene til motparten. Jeg ser at Zorac har gitt deg et glimrende svar på resten av innlegget ditt, som jeg stiller meg fullstendig bak. For å motbevise min påstand kan du slutte å flåse, og gi Zorac ordentlige svar på de mange argumentene han kommer med.
Og sier meg også for så vidt også fullstendig enig med Zorac i innlegget over her angående "uinteressante" kamper. Det er absolutt ingen grunn til at kampene mot lag 15 & 16 blir mer uinteressante enn mot lag 13 og 14, eller 9 & 10.
For å ta et eksempel var jeg på en jobbtur og spiste middag med kolleger fra resten av Norge under Start-RBK i år, og sa flåsete at jeg kunne berolige dem med at RBK ledet 4-0. Da sier en bergenser at "Ja, men det er jo mot 14./15.plassen" el.l(husker ikke nøyaktig hvor Start lå på det tidspkt). Svaret mitt er at "Ja, men vi ligger på førsteplass. Da er vi bedre enn ALLE lagene, kampene skal vinnes uansett". Det er selvfølgelig et stikk til min kollega fra Bergen, men jeg synes likevel det illustrerer et poeng. De mest interessante kampene er jo mot lagene som ligger nærmest på tabellen, eller andre tradisjonelle rivaloppgjør med mye ære på spill. Dette er naturlig fordi det er disse kampene man føler at et tap eller en seier spiller en større rolle.
Så for min del betød kampene mot Stabæk og Godset plutselig mye i år, sammen med f.eks Molde & Lillestrøm som vi alltid bare MÅ slå. Men hadde Stabæk holdt en 10.plass, så hadde det ikke vært interessant på samme måte. For et lag som Start som kjempet ned i sumpa f.eks, så er det jo kampene mot andre lag i sumpa som er interessante. De forventer ikke å slå f.eks Stabæk i år, men tabellnaboene MÅ de slå. |
|
| Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 17.11.2015 14:15 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | At Jerv kan rykke opp er ikke 16 lagsligaen sin skyld. Men det håpløse kvalifiseringssystemet som gjør at lag 6 i 1. divisjon kan rykke opp. |
Med respekt å melde, så endte Jerv opp 2 poeng bak 3. plassen, så jeg vil si det er mer riktig å si at Jerv kan rykke opp fordi de har gjort en god sesong i år. _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 17.11.2015 15:08 Post subject: |
|
|
| Mikkelsen wrote: |
Ehh ?
Så konklusjonen er at vi må ned fra 16 til 14 lag så vi produserer færre gode spillere som er interessante for utenlandske klubber ? Det blir nok positivt for norsk fotball ja. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 17.11.2015 15:18 Post subject: |
|
|
| Det endrer ikke faktum at de endte på 6. plass. 6. plass i 1. divisjon skal ikke kunne rykke opp. |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 17.11.2015 15:28 Post subject: |
|
|
Færre men bedre. Kvalitet over kvantitet.
Det er ingen på landslaget som nå skiller seg ut. Nivået til alle ligger et par hakk under "ok" internasjonal nivå, og en del lysår unna topp internasjonal nivå. |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 17.11.2015 15:35 Post subject: |
|
|
Jeg tror de fleste her er enige i at vi godt kan bli bedre.
"Bevisene" for at to eller fire lag mindre i Tippeligaen vil ha denne konsekvensen er forholdsvis fraværende. Det er masse synsing og henvisning til andre som synser, men veldig lite kjøtt på beinet.
NFF ser til Sveits og Belgia for å finne ut hva de mener om sine tilsvarende revolusjoner, hvor Sveits- og Belgia-Semb selvfølgelig sier at det har vært en dundrende suksess.
Hva med å sjekke hvorfor Tyskland i sist VM feide det meste av motstand av banen? Før det, Spania? Nei, vi kommer nok ikke på nivå med disse på en stund, men NFF er ekstremt selektive med hvilke kilder de velger å trekke frem for å prøve å skjule at de ikke har noe EGENTLIG grunnlag å basere sine anbefalninger på. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 17.11.2015 15:36 Post subject: |
|
|
Jerv endte på femteplass, men det forandrer vel ikke poenget ditt. Uansett, jeg synes ikke det er håpløst at Jerv kan rykke opp som nr 5. i dagens OBOS-liga, når det er og har pleid å være så jevnt mellom lagene fra 3. til 6. plass. Kristiansund, Hødd, Jerv og Ranheim. Alle disse virker, i likhet med fjorårets nr. 6 Mjøndalen, et nummer for små for en norsk eliteserie i mine øyne. Men dem i mellom er det jo liten forskjell. Kristiansund ville trolig være like håpløse i TL som Jerv.
Edit: @Kjello |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 17.11.2015 15:58 Post subject: |
|
|
| OrionPax wrote: | Jeg tror de fleste her er enige i at vi godt kan bli bedre.
"Bevisene" for at to eller fire lag mindre i Tippeligaen vil ha denne konsekvensen er forholdsvis fraværende. Det er masse synsing og henvisning til andre som synser, men veldig lite kjøtt på beinet.
NFF ser til Sveits og Belgia for å finne ut hva de mener om sine tilsvarende revolusjoner, hvor Sveits- og Belgia-Semb selvfølgelig sier at det har vært en dundrende suksess.
Hva med å sjekke hvorfor Tyskland i sist VM feide det meste av motstand av banen? Før det, Spania? Nei, vi kommer nok ikke på nivå med disse på en stund, men NFF er ekstremt selektive med hvilke kilder de velger å trekke frem for å prøve å skjule at de ikke har noe EGENTLIG grunnlag å basere sine anbefalninger på. |
I forhold til landslag er det ganske enkelt. Det handler om å ha flest mulig landslagsspillere på samme lag. Når Spania rævkjørte alt besto 11'eren stort sett av 7-8 Barcelona spillere og et par fra Real Madrid. På samme måte består kjernen av Tyskland nå av Bayern München-spillere. Man får en helt annen samhandling på et landslag når store deler av laget spiller sammen hele året, kontra å ha 11 individuelle spillere som ser hverandre på samling noen få ganger i året. |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 17.11.2015 16:58 Post subject: |
|
|
Sånn som det er for Spania og til dels Tyskland kommer vi aldri til å ha det i Norge. De beste spillerne kommer til å dra til England, Spania og Tyskland. De nest beste kommer til å dra til mindre lag i Tyskland samt Belgia, Nederland og Russland. De som blir igjen i TL er som regel de som ikke har noe å vise til internasjonalt, barnerumper, de som har prøvd seg og driti på leggen utlands og leiesoldater som ser på TL som et springbrett. Med 16 lags ligaen får flere prøve seg i TL med spredd suksess og dermed kan "risikere" å bli plukka opp av bedre lag. Sånn jeg ser det er ikke problemet at vi har for mange lag i TL, men heller det at vi ikke har en skikkelig utvikligsliga. Sånn jeg ser det er det minst like viktig å bygge en skikkelig utviklingsliga. Om man da begynner å jobbe med å få ned snittalderen i OBOS eller om NFF åpner for å få en egen jr. liga så er det mer rett vei å gå. Med en reel jr. liga vil vi også kunne generere flere av de 3. beste spillerne som blir igjen i landet og kan dra opp klubbene litt mens de beste og nest beste spillerne får en utviklingsliga som ikke blir så brutal som 2. div og OBOS. Jeg mener det er her det burde taes grep før vi røsker opp i TL. TL burde jo få litt tid til å bygge seg opp før vi skal ommøblere igjen. Alternativt kan vi alltids begynne å rote hvert 5-6 år i blindt håp om at stuinga blir bedre om vi bare koker den litt mer _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
|