| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sylta Veteran
|
Posted: 13.11.2015 01:19 Post subject: |
|
|
Det er helt ufattelig at det norske landslaget skal bygges rundt Stefan Johansen, når Stefan Johansen er den spilleren som stylistisk sett passer minst inn på laget. Norge er et lag som består av nøkkelspillere med høy løpskapasitet som foretrekker å spille med høyt press, mye duellspill og stor utfordring av midtbanespilleres 1-mot-1 egenskaper offensivt. Det passer ikke at man har et ballorientert anker hvis fremste egenskap er spill på små flater mot laber skotsk motstand.
Norge skal ikke spille på små flater, spesielt ikke når Dæhli og Ødegaard har stagnert de siste 1-2 årene. Norge trenger enten et ballorientert anker hvis fremste egenskaper ligger i gjennombruddspasninger, vending av spill, langpasninger og dødballer, eller så kan man droppe å spille med et rent anker og la to sentrale midtbanespillere dele på å ligge dypt og presse høyt.
I tillegg er det latterlig at venstresiden består av to høyrefotede spillere mot et lag som liker å ligge lavt, men det er en annen sak. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 13.11.2015 01:41 Post subject: |
|
|
| Jeg fikk bare sett andre omgang og har ikke fått lest stort, men la merke til at Selnæs ikke var i kamptroppen engang. Var han rett og slett vraket eller er det snakk om en skade? |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.11.2015 01:58 Post subject: |
|
|
hello:
| larsarus wrote: | | Halsinfeksjon. |
_________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 13.11.2015 02:34 Post subject: |
|
|
| hellvikrunner wrote: | | Stefan Johansen er en av de mest oppskrytte spillerne som noen gang har spilt på det norske landslaget. Fact. |
Dette er så langt unna sannheten som du kan komme.
Stefan var i kanonform i fjor, men i år ha han bare vært en skygge av seg selv.
BØR IKKE SPILLE I DENNE FORMEN.
Nesten så vi bør hente in Hauger istede til bortemøtet :/ _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 13.11.2015 07:51 Post subject: |
|
|
| Denne kampen hadde vi vunnet hvis Søderlund hadde vært god nok. Han er ikke det, samme skuddfot som carew, urent treff og svake skudd. Han burde gjort to mål før pause. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 13.11.2015 09:32 Post subject: |
|
|
Synes laguttaket til denne kampen var "klassisk Semb", dvs tar ut de beste uten å tenke på sammensetningen. Vi framsto relativt idéløse offensivt. Og når Høgmo ikke klarer å satse skikkelig offensivt de siste 15-20 minuttene (posisjonsbytter i stedet for offensive bytter), ja da fortjener vi ikke bedre.
Ciljan irriterer meg. Lett, fiks og sexy, men produserer ingenting. Som et glanset magasin uten innhold. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 13.11.2015 11:14 Post subject: |
|
|
Det samme har irritert meg med Ciljan lenge, men akkurat i denne kampen er kritikken malplassert. Ciljan var blant de beste, skapte mer enn resten på kanten og tredde igjennom flere ledd med pasningene sine.
Hvem andre skal vi sette innpå? Ut med Johansen, inn med Nordtveit eller Selnæs, avhengig av kampbildet.
Syntes forøvrig skylden på baklgengsmlet må fordeles mer på tre av våre forsvarere også som evner å trekke seg unna målscorer da ALLE er fokusert på han med ballen i forkant. Juniorer. |
|
| Back to top |
|
 |
bigfoot Rutinert

|
Posted: 13.11.2015 12:17 Post subject: |
|
|
Per Ciljan gjorde mye positivt i går, men jeg tror et åpent mål må ha stukket av med smokken hans når han var baby. Fatter ikke hvordan det går an å være så vaksinert mot å score.
Er enda mer skuffa enn i går over dette tapet. Følte meg sikker på at dette skulle gå veien, på tross av skuffelse etter skuffelse i tidligere kvalifikasjonsrunder. At man aldri skal lære. |
|
| Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 13.11.2015 12:51 Post subject: |
|
|
I og for seg en god kamp, særlig Omar synes jeg var bra.
Mer skeptisk til Høgmo og hans disposisjoner. Lurer på hvordan han er i garderoben. Klarer ikke å ta han alvorlig, jf. dette klippet:
https://www.youtube.com/w...hbCCBiaBAk |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 13.11.2015 13:37 Post subject: |
|
|
Dette:
| Henning wrote: | Synes laguttaket til denne kampen var "klassisk Semb", dvs tar ut de beste uten å tenke på sammensetningen. Vi framsto relativt idéløse offensivt. Og når Høgmo ikke klarer å satse skikkelig offensivt de siste 15-20 minuttene (posisjonsbytter i stedet for offensive bytter), ja da fortjener vi ikke bedre.
Ciljan irriterer meg. Lett, fiks og sexy, men produserer ingenting. Som et glanset magasin uten innhold. |
Og dette:
| bigfoot wrote: | Per Ciljan gjorde mye positivt i går, men jeg tror et åpent mål må ha stukket av med smokken hans når han var baby. Fatter ikke hvordan det går an å være så vaksinert mot å score.
Er enda mer skuffa enn i går over dette tapet. Følte meg sikker på at dette skulle gå veien, på tross av skuffelse etter skuffelse i tidligere kvalifikasjonsrunder. At man aldri skal lære. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 13.11.2015 13:57 Post subject: |
|
|
Får jo helt 2007 vibber av hele greia her. Nå skal Norge slå Tyrkia hjemme, Brann skal gå langt i UEFA-cupen og Rosenborg skal slå Chelsea hjemme, også får vi tidenes norske år i Europa.
Men nei da.. svikter alltid når det gjelder. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 13.11.2015 15:17 Post subject: |
|
|
Synes Skjelbred får urettferdig mye kritikk. Sammen med Omar og Tettey, er det hans fortjeneste at vi skaper mange gode situasjoner på høyresiden. En av våre beste i går kveld - burde selvfølgelig skåret, men avslutningen var ikke elendig.
Det var jo ikke en dårlig kamp. Normalt skulle vi hatt minst et par skåringer og vi ble også snytt for straffe. Johansen ex-dødball var bedre i går enn han har vært tidligere i høst, spesielt krisekampen mot Italia, selv om han på ingen måte skilte seg ut positivt. Nå er Selnæs syk, og da er det få realistiske alternativer, og det er også usannsynlig at vi bruker en debutant på midten i en avgjørende kamp, men at han er uprøvd må Høgmo ta på sin kappe. Selvfølgelig burde han jobbet med og prøvd ut alternativer når Johansen har vært i grusom form.
Mest irritert over at Berget har fått klippekort, for sene bytter og at vi tilsynelatende ikke har vesentlig bedre alternativer enn Søderlund. Synes også at dette er en kamp der Ødegaard faktisk hadde vært nyttig, men når vi starter med Berget, skjønner jeg at han ikke kommer innpå, da hhv Moi og Helland er naturlige førstevalg på hver side. Hvis vi starter med Moi i Ungarn, ser jeg det som langt mer sannsynlig at Ødegaard kommer inn hvis vi trenger mål. Det er vel ingen som heller vil kaste innpå Berget enn Ødegaard i en slik situasjon.
Mot en mindre god motstander som Ungarn er Berget dessverre det dårligste av alle våre alternativer på kantene, men han har fått klippekort. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 13.11.2015 15:55 Post subject: |
|
|
Søder skulle aldri startet denne kampen. Må tørre å hive innpå formspillere. Pedersen vant jo så og si alle dueller mot stopperne, Søder vant vel ingen?
Samme kan vel kanskje sies om Berget, Moi var ikke god. Men tror han kunne utrettet mer hvis han spilte fra start.
Venstrebacken ville jeg heller brukt Skjelvik enn både Alesami og Høgli. Men Høgmo vet vel ikke hvem Skjelvik er... |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 13.11.2015 16:02 Post subject: |
|
|
Eneste grunnen til at Norge er nærmere EM denne gangen en tidligere er utvidelsen til 24 lag. Utover det er vi minst like middelmådige som ved tidligere EM-kvalifiseringer.
NFF og landslaget trenger nytenkning, og da må pampene på Ullevåld sendes på dør slik at vi ikke får pampeansettelser som Drillo og Høgmo. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 13.11.2015 16:19 Post subject: |
|
|
Nå synes jeg det svartmales litt i overkant her. Det var faktisk en del bra som ble vist i går også. Jeg kan for eksempel ikke huske sist vi har vært så pasningssikre og gode med ball. Der har vi hevet oss hundre hakk.
Først og fremst ble det brukt litt for mange formsvake spillere: Nyland og Hovland er ute i kulden i Tyskland, Høgli har vært skadet, Johansen er helt ute av det, i tillegg er Søderlund og Berget over toppen for i år.
Det var bare det siste lille som manglet i begge ender, for vi kjørte til tider over Ungarn. Dessverre ble det gjort flere feilvalg i avgjørende situasjoner offensivt hvor spillere kunne blitt spilt helt igjennom.
Jeg tror Høgmo gjør et par justeringer, at vi slår dem i Ungarn og går videre til EM. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 13.11.2015 16:38 Post subject: |
|
|
Jeg synes det var for lite gjennombruddskraft og at vi for sjelden spiller opp på rettvendte spillere.
Men jeg er helt enig i at det var uflaks at vi tapte. |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 13.11.2015 16:43 Post subject: |
|
|
Norge spilte en bra kamp mot en dårlig motstander, men var svake på avslutningene, og her fremsto dessverre Søderlund som for dårlig. Med straffe og ingen keepertabbe kunne vi like gjerne ha vunnet 1-0, og alle spillerne ville fått 2 poeng mer på spillerbørsene med nøyaktig samme utførelse i kampen.
Dog, gjentatte hælspark som medfører flere kontringer imot er arrogant og burde blitt slått ned på. I tillegg kom byttene sent. I neste kamp bør spillere som Selnæs og Helland spille fra start om de er friske, og Høgmo må ta tidlige grep hvis vi får mål imot. Vi så lite til de varslede plan B, plan C, plan D etc. i denne første kampen. Er redd det blir for mye pjatt når det kreves handling og at noen går foran og kriger inn et par mål.
I så måte synes jeg også Skjelbred fremstår som for snill til å være kaptein. Vi trenger en kriger som pisker de andre til å yte det lille ekstra, eller få bort hælspark som går rett til motstandere gang på gang.
Noe av det som skiller dagens landslag mot storhetstida på 90-tallet var at laget den gang hadde flere store personligheter i laget, som ga Alt. Etter den gangen har vi hatt en periode med gode men blaserte og litt selvopptatte stjerner, hvor laget fremsto til tider som en dårlig reality-serie på tv, mens dagens lag fremstår som ganske kjedelig. Hvor er typene? Hvor er krigerne? |
|
| Back to top |
|
 |
hellvikrunner Veteran
|
Posted: 13.11.2015 17:06 Post subject: |
|
|
| Får Høgmo fyken hvis Norge ikke kommer seg til EM? |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 13.11.2015 17:22 Post subject: |
|
|
http://www.nrk.no/sport/t...1.12651215
Føler Tom Nordli er inne på mye her, som konkluderer med dårlig coaching fra benken. _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 13.11.2015 17:24 Post subject: |
|
|
| Jeg føler at Ciljan faktisk var bedre, og tok flere riktige valg på banen som 17-18 åring. I går spilte han flere ganger kort til Omar, som var ganske låst, når han selv hadde åpen korridor å gå i. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 13.11.2015 18:27 Post subject: |
|
|
| Synes ikke Skjelbred har noe ute på den kanten å gjøre, i allefall ikke mot antatt svakere motstand, når vi har folk som Helland og Moi på benken. At Ungarn ville ligge lavt visste man på forhånd, likevel velger man å holde de faktiske kantspillerne på benken. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 13.11.2015 20:09 Post subject: |
|
|
Mye så til synelatende kult ut med raske pasninger i lengeretning på kant osv, men med en kant som ikke evner å passere enkeltspillere og som egentlig ikke er kant, så er det ikke vanskelig for Ungarn å låse høyresiden vår ned mot cornerflagget. Når en Ungarns største styrker er duellstyrken til midtstopperne så funker det også dårlig at høyresiden blir nødt til å slå innlegg på en ensom Søderlund inne i boksen.
Hvor vanskelig er det for Per Mathias Høgmo å forstå dette? Og om han forstår det, hvorfor må han drite ut landslaget for hele Norge hjemme mot Ungarn før han forstår det? En god trener hadde forstått dette før kampen og valgt andre kantspillere som er tilpasset motstanden vi møter. _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
hellvikrunner Veteran
|
Posted: 13.11.2015 20:11 Post subject: |
|
|
| Tettey hadde vært en god kandidat til kapteinsbindet. Han er en kriger som gir alt og virker å være en god motivator. |
|
| Back to top |
|
 |
JW Rutinert
|
Posted: 13.11.2015 22:48 Post subject: |
|
|
Det sitter langt inne for Clattenburg å dømme straffe i høst. Så Southampton - Bournemouth for et par uker siden som han dømte. Mane ble først snytt for straffe og ble etter dette snytt for et enda klarere frispark like utenfor 16 meteren. I stedet fikk han gult kort for filming.
Ved straffesituasjonen der Omar var involvert, hadde linjedommer også god oversikt over situasjonen. Er det en uskreven linjedommerregel at linjedommer ikke vinker for forseelse, med unntak av offside, innenfor 16m? |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 13.11.2015 23:27 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er utrolig trist om ikke overraskende at både menigmann og "eksperter" mener at kampen i går ble ødelagt av en elendig Søderlund og at ikke Ødegaard kom inn. Folk har så jævla lette løsninger på ting, og trenger tydeligvis veldig få og populistiske enkeltfaktorer å fokusere på. Lagets problem var ikke Søderlund (alene) og Høgmos største feil var ikke at han ikke satte på Ødegaard etter pausen.
Men når hverken såkalte sportsjournalister eller NFF klarer å se et litt større bilde enn det som slår dem i nesa, er det vel ikke å forvente at andre skal det heller. Syndebukker og enkle løsninger FTW! _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
|