English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Utlendinger i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nidaros997
Veteran

PostPosted: 15.05.2015 19:30    Post subject: Reply with quote

Det har å gjøre med behovet for å fylle på med utlendinger i Rosenborg, altså den bakenforliggende mekanismen.

Ã… hente inn utlendinger er et sjansespill, i forhold til integrering, "norsk spillestil" etc.

Og som jeg kanskje lyktes delvis med å få frem i mitt forrige innlegg, så kan det se ut som om Rosenborg har måttet rekruttere fra andre norske lag eller utlandet, og da spesielt Danmark og Sverige (samt Koppinen tidligere fra Finland), for å ha et brukbart forsvar. Og dette har vært tilfelle i lang tid. Når utviklet Rosenborg sist en topp-forsvarer som gikk til en utenlandsk klubb? Sammenlignet med midtbane- og angrepsspillere.

Vi har en kvote av utlendinger å ta av ifht. hvor mange vi kan ha i stallen, og selv om kanskje nordiske spillere er billigere enn å rekruttere i Norge, så er det billigste å utvikle egne spillere.

Hvorfor har vi da selv bare fått frem Wangberg og Nordvik (som begge fremdeles er aktive men ikke spiller for Rosenborg)? Vi har også hentet inn trøndere som Rønning og Nordberg, i håp om at de var 'late bloomers', men ingen av de viste seg gode nok for Rosenborg.

Behovet for utlendinger eller (dyre) norske spillere i disse posisjonene indikerer at Rosenborg burde ha mye å hente på å få utviklet spillere i disse posisjonene, i stedet for senere å forsøke å "tvinge" andre spillere til omskolering.

Om Start kan få frem en 17-åring som attpåtil er kaptein på laget, så burde Rosenborg også få frem en og annen forsvarsspiller.

Er forøvrig enig i at mine to siste innlegg gjerne kunne vært postet i en annen tråd, eller en ny tråd, men jeg tenkte at kanskje denne var den mest riktige, gitt at dette med 'for og av trøndere' ble nevnt igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
Zeno
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 10:20    Post subject: Reply with quote

Finnes det noen muligheter å lese denne artikkelen uten å kjøpe medlemskap?

Quote:
RBK nærmer seg 50 utlendinger - hvem er best?
Slår RBK til på Vieux Sané og Muhammed Demirci, runder klubben 50 utlendinger i historien. Hvem mener du har vært best?
Back to top
gollumLAD legend
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 10:21    Post subject: Reply with quote

https://www.facebook.com/...217702.ece
Trykk på bildet.
Anti Håkon Jørgensen
ULB
#JeSuisMessi
RÃ¥nny wrote:
JanneB har talt.
Ta dere en bolle og feir sølvet!

Rabona
http://www.rbkweb.no/foru...74#1002174
Back to top
kentosd
Rutinert

PostPosted: 19.06.2015 10:25    Post subject: Reply with quote

Hmm, for meg står det mellom Sibaya og Sapara. Holder nok Marek litt over MacBeth.
Back to top
Kaaremaal
Junior

PostPosted: 19.06.2015 10:26    Post subject: Dorsin Reply with quote

Når spørsmålet er "Hvilken av disse RBK-utlendingene har vært den største suksessen?" må jo svaret være Dorsin.

Langsiktig, god og trygg investering. Har oppnådd mye i klubben og er svært viktig på alle måter.

Gamboa, Sappara, Eguren, Konan Ya, Dockal og Jensen må være de beste spillerne - men holder på at Dorsin er den mest suksessfulle utlendingen i RBK.
Zeno
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 10:30    Post subject: Reply with quote

Kaaremaal:

At du ikke nevner Anthony Annan er merkelig! En av de spillerne med best kvalitet de siste ti årene. Viste også i VM 2010 at han hadde et høyt internasjonalt snitt, selv om han ikke har fått det særlig bra til i utlandet.

For min del står det forøvrig mellom Dorsin, Prica, Jensen, Sapara, Annan og Stadsgaard.

Last edited by Zeno on 20.06.2015 11:54; edited 1 time in total
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 10:40    Post subject: Reply with quote

Mine top 3 er Marek, Borek og Annan.

Dorsin klart beste skandinav tett fulgt av Stadsgaard og Arason.

Totalt sett kommer man ikke rundt Marek, med tanke på hvor bra han leverte over tid her. Borek var knallgod og er kanskje min favorittspiller med tanke på hvilke ferdigheter han har, men han når bare Marek til strømpefestet.
Annan var utrolig viktig når han var her og hadde et helt sjukt nivå inne. ikek langt bak..

Dorsin er jo noe for seg selv, føler nesten han ikke burde være med i kåringen da han så å si er Trønder etter så mange år her. Kanskje jevnt over den aller beste signeringa i nyere tid kontinutet tatt i betraktning.
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 10:53    Post subject: Reply with quote

Borek er ikke i nærheten av for eksempel Prica. Alle vet hva Borek kunne blitt her, men Perry/Hoftun skuslet bort muligheten. Er dog evig takknemlig for at han skjøt oss til EL omtrent på egenhånd.

Dorsin, Prica, Annan og Marek på topp for min del. Marek var verdt alle de 10 millionene det kostet å hente han. Klassespiller tvers igjennom.

Dorsin har vært en kontiniutetsbærer. Aldri noe trøbbel med svensken. Bra kvalitet igjennom 10 år.

Annan er den som har holdt høyest nivå i en sesong. Ja, mye høyere høyere nivå enn Mike Jensen i år. Annan hadde ikke en eneste svak kamp i 2010 så vidt jeg kan huske. Et eget forsvar foran forsvaret, og det var han i VM også (en jukse-hånd fra Suarez unna å nå semifinale!).

Prica var et scoop. 2009/2010 var fantastisk fra han.

Så burde vi fått mye mer ut av spillere om Konan Ya, Borek Dockal, John Chibuike og Sebastian Eguren.
Back to top
gollumLAD legend
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 10:53    Post subject: Reply with quote

Topp 5. Lago på de tre første. Marek og Annan følger på.
Anti Håkon Jørgensen
ULB
#JeSuisMessi
RÃ¥nny wrote:
JanneB har talt.
Ta dere en bolle og feir sølvet!

Rabona
http://www.rbkweb.no/foru...74#1002174
Back to top
EGA
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 13:31    Post subject: Reply with quote

Nå vurderer jeg kun potensial og da er min mann på topp av lista: Konan
Back to top
Clasiker
Rutinert

PostPosted: 19.06.2015 13:47    Post subject: Reply with quote

Woopwoop!

Min favorittellever:

Arason

Lustig - Stadsgaard - miika - Dorsin

Jensen - annan - sapara

Dockal - Prica - Konan Ya

Benk: hirchfeldt, Gamboa, Larsen, eguren, koné
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 13:55    Post subject: Reply with quote

Larsen > Miika

men ellers enig
EGA
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 14:13    Post subject: Reply with quote

Clasiker wrote:
Woopwoop!

Min favorittellever:

Arason

Lustig - Stadsgaard - miika - Dorsin

Jensen - annan - sapara

Dockal - Prica - Konan Ya

Benk: hirchfeldt, Gamboa, Larsen, eguren, koné

Det laget på sitt beste- høy europeisk klasse.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 19.06.2015 14:41    Post subject: Reply with quote

Skal man kun se på kvaliteten og preget/viktigheten spillerne leverte mens de var her, setter jeg Annan-Sapara-Prica på pallen.

Jeg vil da også ha med to i "åpen klasse"; Konan som den (kanskje) beste utlendingen vi har hatt i klubben mtp toppnivå og potensiale, og Koné som kom relativt rimelig (i forhold til prisene i markedet den gangen) fra "intet" og viste seg å være en av de beste spissene vi har hatt i klubben etter Eggen-epoken.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.06.2015 14:47    Post subject: Re: Dorsin Reply with quote

Kaaremaal wrote:
men holder på at Dorsin er den mest suksessfulle utlendingen i RBK.

Støtter fullt ut. Ikke best, men viktigst i lengst tid.
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 15:51    Post subject: Reply with quote

Fem beste/viktigste utlendinger: Dorsin, Sapara, Annan, Prica og Stadsgaard.

Mike aspirerer og er nok inne her når som helst. Større løpskraft og bedre holdninger enn Sapara, selv om han ikke har helt den samme foten. Rett og slett en bedre allroundspiller.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Pokie
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 16:58    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Skal man kun se på kvaliteten og preget/viktigheten spillerne leverte mens de var her, setter jeg Annan-Sapara-Prica på pallen.

Jeg vil da også ha med to i "åpen klasse"; Konan som den (kanskje) beste utlendingen vi har hatt i klubben mtp toppnivå og potensiale, og Koné som kom relativt rimelig (i forhold til prisene i markedet den gangen) fra "intet" og viste seg å være en av de beste spissene vi har hatt i klubben etter Eggen-epoken.

Men, om man skal kritisere Søderlund for å bomme på mange sjanser, og for å være dårlig teknisk og dårlig i mye av det oppbyggende spillet - Kone var en katastrofe i forhold. Kone bommet også vanvittig mye, og var i tillegg latterlig lite engasjert i det defensive. En spiller jeg ikke hadde særlig sansen for, selv om han puttet mange mål i en sesong. Men det aller verste med Kone var at han overhodet ikke brydde seg om laget. Han skulle til Chelsea eller Real Madrid, fordi han hadde scoret noen mål i tippeligaen. Dette viste han med glans da han kun spilte for seg selv i kampen mot nettopp chelsea, og uten at jeg skal tillegge han skylda for 0-4 skal han i det minste få en god del av den. Dette gjelder også Traore, som skulle være kul i muren, og vi fikk 0-3 på frispark fra langt hold. Det hadde vært fordel å spille 11 mot 11 i den kampen, men dessverre var hverken Kone eller Traore mentalt til stede.

- George Best
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 17:02    Post subject: Reply with quote

Boti Goa, Alas er soleklare. Tedjeplassen stå mellom Russel, Miller og Berisha
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 17:12    Post subject: Reply with quote

Helt enig ang. Konè. Utrolig irriterende hvordan han alltid skulle saksesparke enkle sjanser og bommet totalt. Han vil jeg ikke ha med på topp 20 utlendinger engang. Skikkelig Donald Duck-spiller.

Forresten er det litt snodig hvor lite Hamrèns lag fikk til i Europa, når man ser på hvor god kvalitet stallen hans hadde. I norsk fotball-sammenheng var det klassespillere i alle elleve posisjoner i 2009-sesongen. Kommer aldri til å forstå hvordan Quarabag kunne bli for sterke over 180 minutter med fotball. Feig kampplan er en del av forklaringen, men ikke hele.
Back to top
Zarm93
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 18:27    Post subject: Reply with quote

Ikke den beste spilleren vi har hatt, men Alejandro Lago. Sjeldent satt så stor pris på en spiller.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.06.2015 18:45    Post subject: Reply with quote

Oppmannen wrote:

Forresten er det litt snodig hvor lite Hamrèns lag fikk til i Europa, når man ser på hvor god kvalitet stallen hans hadde. I norsk fotball-sammenheng var det klassespillere i alle elleve posisjoner i 2009-sesongen. Kommer aldri til å forstå hvordan Quarabag kunne bli for sterke over 180 minutter med fotball. Feig kampplan er en del av forklaringen, men ikke hele.

Har påpekt dette flere ganger her inne til grei kritikk. Jeg står fortsatt for at folk som har skreket på en Hamren-retur ville nok blitt negativt veldig overrasket om han hadde overtatt i perioden til JJ, Perry eller nå Kåre.

Mestret ikke angrepsspill, verken kontringer eller mot etablert. Hadde et spillmateriell som var heeeelt sykt i Skandinavisk sammenheng men klarte ikke Europa. Om folk går gjennom startoppstillinger i 09 og 10 så skjønner folk hvor ekstrem stallen var. Kommer nok ikke til å få en slik stall igjen på 10-15 år om vi noengang får det igjen. Hadde man hatt NAE i den perioden så hadde vi hatt CL og pengefest da og nå. Trist å tenke på hvordan alt gikk(til helvete).
Back to top
Per
Proff

PostPosted: 19.06.2015 18:57    Post subject: Reply with quote

Vi hadde jo NAE med det laget.. hevet ikke laget noenting og røk mot follo i semifinalen i cupen og mot fck i cl
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.06.2015 19:01    Post subject: Reply with quote

Tullprat Smile

NAE skulle kommet inn den dagen man ble enige med det svenske forbundet, da hadde NAE kunnet styre laget fra rundt 1.november 2009 og helt frem til sesongstart 2010 og gjennom hele sesongen. Det ville blitt noe helt annet enn annonsert korttids trener uten noen egentlig makt, uten noen sesongoppkjøring og med en tropp som var mer opptatt av å forberede seg til neste trener enn å forholde seg til NAE.

For øvrig så man veldig tidlig NAEs påvirkning på laget, helt annen spillestil og helt annet angrepsspill. Man kan bare drømme om hvordan laget hadde sett ut i sesongen 2010 om han hadde overtatt laget 01.11.2009...
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 19:47    Post subject: Reply with quote

Å ikke ansette Eggen umiddelbart, er vel den største tabben klubben har gjort i tiden siden Eggen ga seg i 2002, både økonomisk og sportslig. Jegh er rimelig sikker på at Eggen både hadde vunnet serien, og tatt seg videre mot FCK hvis han hadde fått hele oppkjøringen.

Vi kan bare drømme om hva det hadde betydd økonomisk og sportslig.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 19.06.2015 21:27    Post subject: Reply with quote

Lago ja, ser flere ikke kommer utenom han til tross for at han kanskje ikke var best. Makan til spiller med hjertet utenpå drakten, sukk <3

Skulle definetivt hatt ham her for å lære de yngre spillerne bedre klubbfølelse!

Husker da han spilte med brukket hånledd, ELSK!
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next
Page 11 of 12

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb