| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 17.06.2015 14:29 Post subject: |
|
|
| Sjokkerende å høre om dårlig defensiv jobb og merkelige valg med og uten ball. Kan nesten ikke tro det. Må nok skyldes været og jetlagen. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 17.06.2015 14:43 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | | Uhøflige og kalde nordmenn er vel det man hører oftest av mennesker som skal beskrive lynnet her. |
Definisjonsspørsmål, vet du. I Norge er høflighet "å la andre folk få være i fred". _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 17.06.2015 14:47 Post subject: |
|
|
| Oppmannen wrote: | | Sjokkerende å høre om dårlig defensiv jobb og merkelige valg med og uten ball. Kan nesten ikke tro det. Må nok skyldes været og jetlagen. |
Kan vel også han var her inne på forumet med google translate for å se hva fansen hadde av forhåpninger til ham og fikk seg en liten mental knekk... |
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 17.06.2015 14:53 Post subject: |
|
|
Det var det eventyret, men vi kunne jo ha et håp. Blir veldig pessimistisk av disse rapportene.
Over til noe annet som er synd og trist. Gutta har tydeligvis så nok med seg selv og sine at de ikke gidder å være iallefall litt inkluderende. Det er ikke så vanskelig med noen smil og litt tegnspråk. Alle kulturer har sine ulemper og dette er den norske.
Oppmannen sine oppgulp skulle jeg bare la passere som luft, men for en irriterende fyr. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 17.06.2015 15:02 Post subject: |
|
|
| haavarl wrote: |
Definisjonsspørsmål, vet du. I Norge er høflighet "å la andre folk få være i fred". |
Jeg ser poenget ditt, men tror ikke det kun handler om definisjoner og koder, selv om alt har kulturelle forklaringer naturligvis. (Dette kan sikkert bli en interessant diskusjon i en annen tråd)
Vi ser jo også det positive i å smile, være hyggelig (om enn på en avmålt måte) og inkluderende (gjør vi ikke?); det er bare ikke så mange som er det. Vi er litt kalde og usiviliserte, dessverre, men en kan jo håpe at ting utvikler seg i riktig retning. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 17.06.2015 15:24 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | | Uhøflige og kalde nordmenn er vel det man hører oftest av mennesker som skal beskrive lynnet her. |
Våre danske og skotske venner har ikke gjort annet enn å skryte av folket og spillerne her samt mottakelsen de har fått i Trondheim. |
|
| Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 17.06.2015 15:31 Post subject: |
|
|
Hmf! Står 100% bak det jeg har rapportert fra dagens trening, men fint om flere som var der (takk Torbjørn bratt) vil komme med kommentarer, så ikke min mening alene setter presedens for forumet.
Ellers, bare fordi den forutinntatte negativiteten til Oppmannen irriterer meg:
Ny rapport fra dagens trening, med en annen innfallsvinkel. (Lat som jeg skriver fra scratch)
Jeg var på skoglunden i dag å så på treningen kl 9.30.
Jeg fulgte ekstra nøye med på MD og kan rapportere om at han hadde en litt tung dag i dag, og er åpenbart rusten og ute av form. Men viste prov på en fin venstrefot ved noen anledninger.
Det kan være fornuftig å forlenge prøvespillet hans slik at han blir bedre kjent med sine lagkamerater og spillestilen til RBK, fordi det kom ganske tydelig fram at han ikke er vant til spillestilen vår. Han søkte dog naturlig inn i de samme rommene som Liam og Fredrik.
Han ble primært testet som indreløper, men prøvde seg også litt på ytterst på siden.
Vil tro at denne tilbakemeldingen hadde vært langt mer tvetydig? Og stemmer også utifra dagens trening. (Dog er jeg noe preget av skuffelsen når jeg skulle skrive denne varianten. _________________ Norsk fotballs lokomotiv! |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 17.06.2015 15:33 Post subject: |
|
|
(@JanneB) , tar gjerne feil
Men er ikke overrasket over at Liam var den som tok kontakt med Demirci. Ankersen slet vel også en del; generelt har vel mange utlendinger slitt og temaet sosial inkludering har vel vært oppe til diskusjon ganske mange ganger. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 17.06.2015 15:42 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | | Oppmannen wrote: | | Uansett synes jeg prøvespill er tullball. Sliter med å komme på en eneste spiller som har signert i etterkant av prøvespill, selv om det helt sikkert finnes noen. |
Koné ble vel signert etter prøvespill. |
Kone og Traore også. Jeg har ingen problemer med at, tilsyneladende, spændende spillere kommer på prøvespill, så længe der grunding og omfangsrig kortlægning af spillere ved siden af. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 17.06.2015 15:57 Post subject: |
|
|
Hadde ikke forventa slike billige generaliseringer om nasjonaliteter fra deg abjorn.
Synd å høre at Demirci ikke herjet på trening, men vi kan jo fortsatt håpe at det skyldes flyturen, dårlig inkludering, dårlig vær, rbkweb eller håret til Selnæs. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 17.06.2015 16:01 Post subject: |
|
|
Registrerer at mange er uenige i at nordmenn generelt er litt kalde og uhøflige : p
Det er jo en generalisering, eller et forsøk på å beskrive gjennomsnittsoppførselen, men selv om man er nokså kulturrelativistisk, betyr jo ikke det at en ikke mener at kultur eksisterer eller kan forandres til det bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 17.06.2015 16:08 Post subject: |
|
|
I Norge, på et fotballag, står vi ikke som i bussen og prøver å unngå kontakt med andre. Vet ikke helt hva du snakker om abjoern, men om han ikke ble inkludert nok er det nok hans egen feil.
Ja, vi liker vårt personal space men å kalle nordmenn kalde og usiviliserte...  |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 17.06.2015 16:20 Post subject: |
|
|
Jeg har ikke sagt at alle nordmenn er kalde og usiviliserte, men i snitt synes jeg oppførselen vår heller i den retningen, sammenlignet med endel nærliggende kulturer. Det er vel en følge av at vi bor spredt og langt mot nord. For å nevne noe positivt, synes jeg vi i snitt har god vilje til hjelpsomhet og dugnadsarbeid. Synes ikke slike ting er så kontroversielt å si, selv om det blir generaliseringer (og da er det underforstått at det ikke gjelder alle, selvfølgelig); slike kulturforskjeller er å forvente.
Er overrasket over at folk ikke tåler å høre dette , dere er åpenbart uenige? |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 17.06.2015 16:22 Post subject: |
|
|
| haavarl wrote: | | abjoern wrote: | | Uhøflige og kalde nordmenn er vel det man hører oftest av mennesker som skal beskrive lynnet her. |
Definisjonsspørsmål, vet du. I Norge er høflighet "å la andre folk få være i fred". |
Helt til Sola går ned. Da er høflighet å snakke med så mange fremmede som mulig om hva som helst. Skulle tro vi hadde drukket en magisk drikk eller noe.  _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
sheva1917 Junior
|
Posted: 17.06.2015 16:23 Post subject: |
|
|
| Clasiker wrote: | Hmf! Står 100% bak det jeg har rapportert fra dagens trening, men fint om flere som var der (takk Torbjørn bratt) vil komme med kommentarer, så ikke min mening alene setter presedens for forumet.
Ellers, bare fordi den forutinntatte negativiteten til Oppmannen irriterer meg:
Ny rapport fra dagens trening, med en annen innfallsvinkel. (Lat som jeg skriver fra scratch)
Jeg var på skoglunden i dag å så på treningen kl 9.30.
Jeg fulgte ekstra nøye med på MD og kan rapportere om at han hadde en litt tung dag i dag, og er åpenbart rusten og ute av form. Men viste prov på en fin venstrefot ved noen anledninger.
Det kan være fornuftig å forlenge prøvespillet hans slik at han blir bedre kjent med sine lagkamerater og spillestilen til RBK, fordi det kom ganske tydelig fram at han ikke er vant til spillestilen vår. Han søkte dog naturlig inn i de samme rommene som Liam og Fredrik.
Han ble primært testet som indreløper, men prøvde seg også litt på ytterst på siden.
Vil tro at denne tilbakemeldingen hadde vært langt mer tvetydig? Og stemmer også utifra dagens trening. (Dog er jeg noe preget av skuffelsen når jeg skulle skrive denne varianten. |
Jeg var på dagens trening. Det man kan se tydelig er at han er i ekstremt dårlig fysisk form. I den første spillsekvensen holder han følge å gjør mange gode valg med ball å beveger seg bra. Men når de går over i
7mot 7 var det vel(arrester meg om det var feil). Så ser man veldig tydelig han sliter pga formen. Ble bare joggende imellom å klarte ikke bemerke seg noe. Satt sammen agenten til MD som flere ganger ga han beskjeder(sikkert om å løpe mer).
Holder nokk p.d.d ikke bedre fysisk form enn en breddespiller i norge. Dette er jo enkelt å gjøre noe med. Dette gjør at det er veldig vanskelig å se hvordan denne spilleren er om f.eks 2-3 mnd.
Men i starten gjorde han sakene sine bra!
Han ga også herr Helland en kakk på hæla som Pål likte svært dårlig. Pål stoppa opp å gå han pekepingeren! |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Bratt Proff
|
Posted: 17.06.2015 17:26 Post subject: |
|
|
Som sagt, han imponert ingen i dag. Det er rett at han var bedre i starten av treninga. Om han er dårlig trent, så bør han fortsatt løpe til han spyr, det gjør han ikke. I 7er sekvensen er han ofte så feilplassert at han sjelden får pasninger. Jeg reagerte også på hvor lite kontakt han får med de andre, men det ligger også på han. Han gjøre f.eks ingenting annet enn å gå bort når Helland blir sur.
Kan være at han har gode grunnferdigheter, men de er det vanskelig å få øye på i dag. Håper dog at prøvespillet forlenges, noe må det da være med DM. |
|
| Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 17.06.2015 17:30 Post subject: |
|
|
| Denne mannen må jo ha skjøttet sin utvikling ekstremt dårlig siden han lå an til å kunne bli en spiller på en av de virkelig store lagene, og det sier vel kanskje mye om holdninger og potensiale for å bli en god spiller for Rosenborg per nå. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 17.06.2015 18:21 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | Jeg har ikke sagt at alle nordmenn er kalde og usiviliserte, men i snitt synes jeg oppførselen vår heller i den retningen, sammenlignet med endel nærliggende kulturer. Det er vel en følge av at vi bor spredt og langt mot nord. For å nevne noe positivt, synes jeg vi i snitt har god vilje til hjelpsomhet og dugnadsarbeid. Synes ikke slike ting er så kontroversielt å si, selv om det blir generaliseringer (og da er det underforstått at det ikke gjelder alle, selvfølgelig); slike kulturforskjeller er å forvente.
Er overrasket over at folk ikke tåler å høre dette , dere er åpenbart uenige? |
Jeg synes du blander sammen to ting. Det ene er en ganske nøytral observasjon av (mange) nordmenns væremåte: noe avmålt, noe innadvendt, mer tilbøyelig til lange turer i skog og mark, timevis på skitur, fisketur eller jakt, eller på ei hytte. Ikke spesielt innstilt på å slå av en prat med tilfeldig forbipasserende, en medpassasjer eller en nabo.
Det andre er betegnelsene du bruker, som kalde, uhøflige og usiviliserte.
Høflig/uhøflig og sivilisert/usivilisert avhenger av den kulturen man vokser opp i, det er ikke universielle størrelser. I Norge er vi høflige og siviliserte når vi passer våre egne saker. I andre kulturer er man høflig og sivilisert hvis man snakker mest mulig med flest mulig. Begge deler er høflig og sivilisert - avhengig av observatørens ståsted.
Vi er høflige og siviliserte etter våre egne normer, som vi selvsagt har all grunn og rett til å følge. Det kontroversielle inntrer når du mener slik oppførsel er uhøflig/usivilisert. Alltid når man reiser rundt må man lære seg nye normer og koder. Sånn er det bare.
Vi er ikke kalde, men vi har varmen inni oss, ikke utenpå. "Vi trøndera føle en slags indre glæde", som Bjørn Hansen sa som forklaring på at det ikke ble jublet så mye i Trøndelag over en eller annen seier eller et seriegull.
---
Bonus On Topic: Kan jo hende treningsøkter i Tyrkia foregår helt annerledes enn i Norge, med mye mer fokus på tekniske pasningsferdigheter i lavere tempo. Det er også mye lettere å trene seg opp til akseptabel fysisk form enn å trene opp gode basisferdigheter med ball. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 17.06.2015 18:50 Post subject: |
|
|
| Hjelde wrote: | | Denne mannen må jo ha skjøttet sin utvikling ekstremt dårlig siden han lå an til å kunne bli en spiller på en av de virkelig store lagene, og det sier vel kanskje mye om holdninger og potensiale for å bli en god spiller for Rosenborg per nå. |
Det var ikke så mange i Norge som trodde Pål Andre Helland ville bli domminerende i tippeligaen for 4 år siden, det så ut som han hadde festet bort talentet sitt på studentersamfunnet og andre utesteder i Trondheim. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 17.06.2015 19:08 Post subject: |
|
|
| Clasiker wrote: | Nettopp kommet hjem fra skoglunden. Mine kommentarer basert på dagens observasjoner:
I dag var Muhammed RBKs dårligste med klar margin dessverre.
Lite involvert, havnet ofte i samme rom som en medspiller og jukset på defensive løp.
Heller ikke teknisk skilte han seg ut. Selv om vi vet at han ikke er 100% fit, så må jeg si at jeg hadde mye høyere forventninger enn hva jeg så på dagens trening. Enkle pasningsfeil, enkelte svake mottak og masse rare valg. Spesielt posisjoneringsmessig uten ball.
Ble tatt tunnel på av Pål, enkelt dratt bort av bl.a. Jørgen (tofotsfinte!) og tapte fysiske dueller mot både Mitsj og Helmersen.
Det undrer meg at få spillere snakket med ham i pausene? Ingen inkludering. Få klapp på skulderen (en fra Liam var alt jeg så), ingen blikkonktakt eller smil. Han så rett og slett veldig overlatt til seg selv ut. Det er klart at språkbarrieren er nok noe av forklaringen, men man kan da klapse, smile og inkludere?
En annen ting som slo meg, er at om han er veldig motivert for kontrakt, og skal vise seg fra sin beste side, finner jeg det rart at han ikke bidrar defensivt. Motivasjonen burde være på topp, men kroppsspråk og selvtillit (Kan vel lett leses som holdninger?) imponerte ingen i dag.
Dro dit med forsiktig forhåpning og nysgjerrighet, men står igjen som en svært skuffet supporter. Om vi signerer MD må han forbedre seg KRAFTIG HVER DAG resten av prøvespillet.
Edit: tror ikke noe på at vi signerer ham. Har lukter det dekkoperasjon. |
Husker da jeg meldte overgang til Bjørgan og var ielendig forfatning. jeg kunne ikke ibdra med defensive løp for 5 flate øre og forholdte meg til egen brillianse rundt kreativitet.... var helt elendig. Så fikk jeg trent ordentlig gjennom vinteren og var i mitt livs form. stor motor, fandenivoldsk insstilling (noe jeg aldri tidligere hadde hatt pga manglende kardio). JEg var i mitt ess.. pasningene satt, fysikken var konge og det takket være trener Vegard og David/knut J Monkan.
påløpende desverre bihulebetennelse og influensa ødela for meg og jeg hadde aldri evenen til å komme tilbake.
Poenget er: Dere vet han er i elendig fysisk forfatning å se litt stort på det.
JEG stoler på kåre, potensiell gullgruve på sikt sier jeg neppe nei takk til! _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 17.06.2015 19:51 Post subject: |
|
|
| RBK er ikke i posisjon til at man kan gamble med at han kan være i form og god nok om noen måneder. Men stoler på hva Kåre bestemmer. |
|
| Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 17.06.2015 19:55 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | | Registrerer at mange er uenige i at nordmenn generelt er litt kalde og uhøflige | Bare nordmenn som er uenig med det tipper jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 17.06.2015 20:22 Post subject: |
|
|
At nordmenn er kalde er en sannhet. Det er bare å sette seg på en buss i et annet land, så ser man fremmede som sitter og prater over hele linja. Spaserer man inn på AtB's stoltheter er halvparten av setene tomme fordi folk får noia av å sitte ved siden av noen de ikke kjenner  |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 17.06.2015 20:29 Post subject: |
|
|
| Feil, sånn er det stort sett i Vest-Europa også. At vi ikke snakker med alle vi møter betyr ikke at vi er kalde. I møte med utlendinger får jeg bare lovord om nordmenn som åpenhjertige og hyggelige. Vi bærer det inni oss bare, ikke utenpå. Ta en tur til Øst-Europa, der er det "kaldere" enn i Norge. Vi setter oss selv i giljotinen alt for ofte med det greiene her, det er liksom in å tråkke seg selv ned blitt.. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 17.06.2015 20:36 Post subject: |
|
|
| Da har vi veldig forskjellige opplevelser i såfall. Har selv opplevd at fremmede har startet samtaler på buss, i køer osv i ymse land. På over 30 år har jeg ennå til gode å oppleve det en eneste gang i Norge. |
|
| Back to top |
|
 |
|