English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alexander Søderlund
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 140, 141, 142  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.05.2015 15:14    Post subject: Reply with quote

Fortsatt høye tilskuertall vil jo også telle godt med.
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 19.05.2015 15:15    Post subject: Reply with quote

Et budsjett er selvfølgelig mye mer komplisert enn spørsmålet om Alexander Søderlund skal til Kina eller ikke;

Så langt har vi gått i pluss på publikum, men i minus på sponsorinntekter.

Kvalifiserer vi oss til Europaligaen kan det hende at vi pulveriserer behovet for å selge for 12 mill.

Tør vi ta sjansen på det når sommervinduet åpner og vi får et bud på Jensen, Helland eller Søderlund? Svaret på det må vel ligge i hvilke hoder som vil rulle om vi ikke når 0 når året er slutt.

Vi kan jo uansett ikke tvinge noen til å kjøpe spillerne våre så en viss usikkerhet vil det vel nødvendigvis være.
Et bilde tå'n
Senior

PostPosted: 19.05.2015 15:35    Post subject: Reply with quote

Registrerer at vi har «solgt» spillere for 3 mill. så langt i 2015. Det er som 1972 Miami Dolphins nevner like viktig hvor mye vi har «kjøpt» for så langt i 2015. Enkelt forklart vil dette eksempelvis tilsvare kjøpesum delt på kontraktslengde for alle spillere i troppen ved en lineær avskrivningsmetode.

Aktuelle spillere som kan skaffe oss 10 mill.+ ved salg i sommer er i mine øyne:
Jonas Svensson
Mike Jensen
Ole Selnæs
Tobias Mikkelsen
Pål André Helland
Riku Riski
Alexander Søderlund
F.eks. Mike Jensen, som i mine øyne er TL’s beste spiller, bør kunne gå for langt mer, mens Riski må imponere stort for å kunne gå for så mye.

Det er selvfølgelig ikke ønskelig å selge noen fra vår allerede tynne tropp. Men ved å fortsette å hente inn spillere tilnærmet gratis både internt fra Salmar, men også eksternt, kan vi på sikt få en spillerstall med høyere kvalitet igjen.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.05.2015 15:45    Post subject: Reply with quote

Litjmor15 wrote:
Dette sa Dyrhaug til Adressa i dag. (godt mulig jeg tolker det feil)

"- Vi har solgt spillere for om lag tre millioner kroner til nå i år. Det er penger vi har fått inn for blant annet Daniel Berntsen (Djurgården). Videre har vi fått inn litt på «småting», i forbindelse med Daniel Fredheim Holm (solgt til Vålerenga i februar 2013) og Brede Moe (solgt fra RBK til Bodø/Glimt etter å ha vært på lån), sier Dyrhaug."

Men som sagt, skal ikke si at dette er noe jeg har peiling på. Bare videreformidler det jeg leste.

Jepp, leste artikkelen. Men kort forklart så er det slik:

(NB: ca-tall for å gjøre det enkelt)
Daniel Berntsen kjøpt inn for 3 mill på en 3 års kontrakt. 3/3 = 1 million kroner avskrives hvert år. Når vi solgte han for 1,5 mill i januar så hadde han i sitt siste kontraktår fortsatt en verdi på 1 mill i regnskapet, noe som gjør at vi kun får et overskudd på grovt 0,5 mill av det salget.

Det er altså 12 millioner i overskudd av salg som må oppfylles, noe som vil si at vi må selge for en god del mer enn 12 mill, avhengig av hvilke spillere som selges.
Back to top
View user's profile Send private message
Litjmor15
Junior

PostPosted: 19.05.2015 16:26    Post subject: Reply with quote

Miami,
Tusen takk for god forklaring. Da skjønte jeg litt mer av det. Men uansett drygt å må selge spillere for "godt"over 12 mill, med så få å ta av.
Håper virkelig det ikke er en nødvendig med 12 mill i spillersalg, at de kan få mye overskudd andre plasser slik at de ikke må selge noen av dagens "profiler".
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 19.05.2015 18:11    Post subject: Reply with quote

Får satse på at PSG henter Skjelvik for 500mill xD
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 19.05.2015 19:05    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:

Jepp, leste artikkelen. Men kort forklart så er det slik:

(NB: ca-tall for å gjøre det enkelt)
Daniel Berntsen kjøpt inn for 3 mill på en 3 års kontrakt. 3/3 = 1 million kroner avskrives hvert år. Når vi solgte han for 1,5 mill i januar så hadde han i sitt siste kontraktår fortsatt en verdi på 1 mill i regnskapet, noe som gjør at vi kun får et overskudd på grovt 0,5 mill av det salget.

Tja. Dersom dette var siste år av Berntsens kontrakt, må da hver krone han blir solgt for medføre pluss i budsjettet? Man skal vel ikke nedskrive den siste millionen to ganger?
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 19.05.2015 19:20    Post subject: Reply with quote

Avskrivninga av det siste kontraktsåret er ikke med i budsjettet ettersom at han alt er solgt. Hvis avskrivninga var i budsjettet, så har du rett.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PerO
Veteran

PostPosted: 20.05.2015 08:57    Post subject: Reply with quote

For å være litt mer presis. Det er i regnskapet disse tallene kommer frem.

Hvis budsjettet var ferdig på salgstidspunktet, vil budsjettposten avskrivning gå med 1 mill i pluss, for faktisk avskrivning vil ikke bli gjennomført i regnskapet.

I regnskapet er det faktiske tall som gjelder, og da er regnestykket som gir 0,5 i overskudd korrekt.

Siden budsjettet først legges frem etter 15. januar, må vi anta at de har korrigert for dette, og at avskrivninger i budsjettet ikke inkluderer en mill for Berntsen.
Back to top
bendikolini
Junior

PostPosted: 21.05.2015 21:20    Post subject: Reply with quote

Jeg kan både forstå, og ikke forstå kritikken mot Søder.
Joda, klart han sliter med å sette sjanser, og sjansene har også vært svært store. At han kan tendere mot en touch som ikke ligner grisen er også et tydelig bevis på at han ikke er komplett.
Likevel er det flere aspekter ved Søder som bør spille inn om vi ønsker han med videre som vårt førstevalg på spissplass.

En faktor som det virker til at mange ikke tenker så mye på er hvordan han ser på seg selv i systemet. Det ser rett og slett ut som han stortrives nettopp der han er, og ikke har noe behov for verken landslagsspill eller utenlandsspill. Med 10 på 9 kamper, er det mange som gjerne hinter mot høyere mål, spesielt har det vært en utbredt tendens til dette i Tippeligaen.
Måten man kan se at Søderlund virkelig vil lykkes i Rbk, er spesielt gledelig. Han har et forhold til klubben, et ønske om å lykkes, og et ønske om at RBK skal lykkes.
De fleste spillere i dagens fotball virker aldri til å være fornøyd med nettopp der man er, og ofte blir RBK brukt som et springbrett mot større klubber.
Jeg er ikke imot dette som prinsipp, og forstår at man vil nå så høyt som man kan. Men nettopp derfor er det gledelig å se at en spiss som skårer, ønsker at suksessen skal komme til klubben.

10 mål på 9 kamper er mer enn godkjent, uansett hvor mye som er brent. Søder lærer nok også av hver miss, og utvikler seg som de fleste andre.
Det er også så ekstremt deilig å se hvordan han jubler etter hver seier. Særlig rett etter kampslutt på gressmatta.

Måten han jobber på, måten han går inn i hver duell med kraft og passion og måten han fremstår som type mener jeg bør spille inn i bedømmelsen om vi(fansen) ønsker å beholde Søder som vårt førstevalg.
Slik som klubben er nå, med de økonomiske problemene som rår, er Søder vår mann.
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 00:33    Post subject: Reply with quote

Velkommen til forumet, bendikolini. Og et godt første innlegg Tommel'n opp!

Flere gode poenger jeg vil si meg enig i. Sykt at nå som vi endelig har en spiss som scorer og så vil folk selge han til kina ved første anledning.

Ja, han scorer mye takket være alle mulighetene han blir servert av resten av laget. Ja, han brenner en del sjanser. Ja, vi har hatt bedre spisser i Rosenborg. Ja, det finnes spisser som er mer komplett.

Men om vi skal selge Søderlund så bør vi sørenmeg ha en fullverdig erstatter klar tvert.

Synes mange tar det Søderlund tilfører laget for gitt. Som midtspiss er det grenser for hvor involvert man kan være i det oppbyggende spillet. Slik vi spiller nå så blir han sjeldent benyttet som oppspillspunkt som kan heade videre stikkere til kantene. Dette er noe jeg ønsker å se Kåre innføre i større grad. Men per nå så jobber Søderlund godt som førsteforsvarer, vinner mange dueller, er viktig på defensiv dødball og posisjonerer seg godt for å komme til sjanser.

Når dette resulterer i høyt press, gjenvinning av ball og påfølgende mål så synes jeg det går an å akseptere at han ikke er en fantastisk avslutter.

Vi har brukt 10 mill. på han, nå ønsker jeg å se han omsette de pengene i mål, seriemesterskap og EL til oss.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 08:58    Post subject: Reply with quote

Vi kan i alle fall ikke gå inn i en EL- kvalik uten toppscoreren på laget. Det handler også om å bygge erfaring, plukke rankingpoeng og signalisere ambisjoner.

Tilskuersnittet har nedbetalt Søder fra tærne til midt pÃ¥ lÃ¥ret. Fortsetter det slik blir hele karen finansiert til Eggen kommer dragende med ei kjerre nypoteter fra hjembygda 😎
Back to top
Lillebjørn
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 09:16    Post subject: Reply with quote

At Søderlund brenner så mange avslutninger betyr at Søderlund kommer til mange avslutninger. Jeg irriterer meg heller over lomper enn å lure på hvor midtspissen vår egentlig befinner seg.
Back to top
Litjmor15
Junior

PostPosted: 22.05.2015 09:59    Post subject: Reply with quote

Må si meg veldig enig med bendikolini og Lillebjørn. Mange av sjansene han kommer til er selvfølgelig gode lagkamerater som spiller han opp. Men, han har en god evne til å være på rett plass til rett tid. Det er forståelse for spillet, og det er det ikke mange som har hatt den siste tida. Og mange av sjansene er også akkurat derfor, rett plass til rett tid.

I tillegg til det virker som han er fornøyd med hvor han er, og at han trives i klubben. Det er her han vil være og det er her han vil lykkes. Vi har tidligere hatt (som nevnt før her) de som kun vil bli værende i 1 måned eller 3 for så å dra videre. På meg virker det som om at Søder ikke ønsker å "bruke" RBK til og bare hoppe på det neste og beste som kommer hans vei. Han er Rosenborg spiller, og det er det han ønsker å være.

Innsatsen og vinnerviljen hans er stor. Når du føler deg i så god form at du blir irritert/sint for å bli byttet av i en kamp du føler du kunne fått gjort mer, er det bare å bøye seg i hatten for. Gutten vil lykkes og gjøre en best mulig jobb for klubben, det betyr noe for han. Og på meg virker det som det betyr mye!
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 11:03    Post subject: Reply with quote

Skjønner ikke hvor folk får det fra at Søderlund ikke vil vekk?
Har sett flere intervjuer siste par måneder hvor han har sagt noe sånt som

"Nå har jeg vært i tippeligaen i seks [red: tror det var seks] år, det er klart jeg har lyst på videre utvikling og utfordring et annet sted, men akkurat nå er det RBK som gjelder og så får vi se hva som skjer"

------------

1) Søderlund har gjort en god figur i år
2) En virkelig klassespiss hadde scoret 2x hans nåværende mål på like mange sjanser
3) Muligheten for at vi kan få en virkelig klassespiss er veldig små
4) Muligheten for at vi kan få en spiss på Søderlunds nivå er veldig høye
5) Søderlund har akkurat nå en høy pris og vi trenger penger

Ergo

Selg søder, kjøp noe nytt
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 11:28    Post subject: Reply with quote

Litjmor15 wrote:
Miami,
Tusen takk for god forklaring. Da skjønte jeg litt mer av det. Men uansett drygt å må selge spillere for "godt"over 12 mill, med så få å ta av.
Håper virkelig det ikke er en nødvendig med 12 mill i spillersalg, at de kan få mye overskudd andre plasser slik at de ikke må selge noen av dagens "profiler".

Mulig jeg har lest feil, men har vi ikke mulighet til å hente så mye som 10 millioner ekstra på billettinntekter? Tror vi allerede har over 2 millioner kroner mer enn budsjettert på den fronten, så om publikum fortsetter komme på kamp kan det jo bli veldig hyggelig.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 22.05.2015 11:29    Post subject: Reply with quote

Med klassespiss mener du enten Ronaldo eller Messi da forstår jeg? Tviler på at noen andre i verden hadde scora 20 mål på 9 kamper. Riktig observert at sjansene for å hente en av de er små.

edit: Til RBKsandvika.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 11:33    Post subject: Reply with quote

Dew wrote:

Mulig jeg har lest feil, men har vi ikke mulighet til å hente så mye som 10 millioner ekstra på billettinntekter? Tror vi allerede har over 2 millioner kroner mer enn budsjettert på den fronten, så om publikum fortsetter komme på kamp kan det jo bli veldig hyggelig.

For ikke å snakke om hvor mye penger det kan bli med en eller to hjemmekamper ekstra i cupen sammenlignet med i fjor feks. En ekstra cupkamp utover budsjett, 14000 besøkende og 200 kr pr. billett er 2800000 kr i ekstra inntekter (brutto).

Jeg tror ikke vi skal bekymre oss for mye om spillersalg dersom den sportslige suksessen fortsetter. Da vil folk fortsette å besøke Lerkendal og jeg har en mistanke om at vi går lenger i både NM og i Europa enn vi har budsjettert med.

Last edited by Barney on 22.05.2015 11:35; edited 1 time in total
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 11:34    Post subject: Reply with quote

Tror ikke noen er misfornøyd med Søderlund sånn egentlig, men man ser jo at han er en mulig inntektskilde - og ikke en veldig uerstattelig en. Ikke like uerstattelig som Helland og Jensen ihvertfall.

Det burde være mulig å få 18-20 millioner for han, om det dukker opp en kinesisk klubb - disse kineserne har hentet alt av toppscorere fra TL de siste årene, så scenariet er ikke håpløst borti natta.

Etter et slikt salg burde det ihvertfall stå 9-10 millioner igjen til å hente en erstatter (inkludert lønn). Det burde være mer enn nok til å kjøpe noen som ihvertfall ikke senker nivået der foran.

Vet dette ikke er FM, men bare noen tanker fra min side.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 22.05.2015 11:52    Post subject: Reply with quote

Problemet er at sponsorbudsjettet går i minus så økte billettinntekter må dekke inn der.
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 11:53    Post subject: Reply with quote

@klevino

Tror ikke vi trenger en verdensklassespiss for det.
Antallet sjanser Søderlund har hatt i år er helt vilt.
20 mål på 10 kamper hørtes mye ut, men med en 50% konverteringsrate hadde Søderlund vært ca der.

Jeg tenkte mer i skiktet Aleksandar Mitrovic eller André-Pierre Gignac.
Poenget mitt var uansett at det er veldig lite sannsynlig at vi får tak i noen som er så veldig mye bedre, totalt sett. Vi kan dog få typer/nisjespillere som er like gode som Søderlund, til en billigere penge enn hva vi kan selge Alex for nå.
Back to top
Fotsoppen
Proff

PostPosted: 22.05.2015 11:53    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Problemet er at sponsorbudsjettet går i minus så økte billettinntekter må dekke inn der.

Rart ingen vil sponse oss nå som vi er så i vinden og mer eller mindre dekkes av media hver eneste dag!
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 11:54    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:

Men det har vel knapt kommet tall derfra? Jeg antar sportslig suksess utløser bonuser fra sponsorer også.

Uansett hørtes det ikke ut som vi hadde gått på en kjempesmell jmf "litt bak på sponsorinntekter" som Moe Dyrhaug kalte det.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 11:58    Post subject: Reply with quote

Synes dere er veldig vage angående Søders kommende Kina-overgang, er det Shanghai han skal til? Beijing?

Og har noen informert Søder om at han må begynne å studere språket? De er ikke så flinke på Haugesund-dialekta der.
Back to top
SFL
Senior

PostPosted: 22.05.2015 12:58    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Uansett hørtes det ikke ut som vi hadde gått på en kjempesmell jmf "litt bak på sponsorinntekter" som Moe Dyrhaug kalte det.

I min ordbok er dette ganske godt i nærheten av "kjempesmell".
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 140, 141, 142  Next
Page 45 of 142

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb