English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Jørn Jamtfall
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 25, 26, 27  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
obri
Proff

PostPosted: 12.03.2013 15:34    Post subject: Reply with quote

En skadefri Mellevold Bråthen tror jeg danker ut begge våre
1.keepere. Blir artig å se utpå sommeren. Bedre på alt egentlig.
Pasninger, utspark,igangsetting , feltarbeid ,rekkevidde og på strek.
Håper Erik M.Bråthen får en god opptreningsperiode og holder seg skadefri.
Da har vi en klassemålvakt.
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 20:46    Post subject: Reply with quote

Da keeperne hadde tunge perioder var det høy frekvens i denne tråden, men nå er det halvannet år siden forrige innlegg.

I mellomtiden har vi sett at en keeper som Alexander Lund Hansen har stått en serie gode kamper og til og med vært redningsmannen som har berget oss fra å miste enda flere poeng enn vi gjør i serien. Kan det tenkes at keepertrener har vært med på å bidra til dette, eller er det bare i dårlige tider at keepertrener er delansvarlig for det som gjøres mellom stengene?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Cyrilp
Veteran

Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 19.08.2014 21:18    Post subject: Reply with quote

Så du forrige kamp? Har du sett spensten på keeperene våre i det siste?
Dette temaet er vel gjenganger i alle kamptråder hvor våre to keepere gjør ting de ikke kan... Razz

Det er jo urovekkende mange keepere som har kommet til klubben og stagnert så dette er i aller høyeste grad et tema fortsatt... Har vi egentlig hatt en eneste keeper under JJ som har blitt bedre?
senador
Legende

PostPosted: 19.08.2014 21:23    Post subject: Reply with quote

Det er på tide at kritikken også rettes mot resten av støtteapparatet, deriblant Jamtfall og ikke bare Hoftun.

Jamtfall burde fått sparken for lenge siden. Det er jo flere med god kjennskap inne i miljøet som sier han er helt på jordet som GKtrener.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.08.2014 21:24    Post subject: Reply with quote

Er det det? Hvem er det som sier det?
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 21:30    Post subject: Reply with quote

Ja, hvem sier det? De kan ikke har overvært spesielt mange keepertreninger i RBK.

At typer som Espen Johnsen og Rune Jarstein kanskje ikke var helt enkle å jobbe med bestandig er nok en faktor som ofte blir oversett.

Jeg bare synes det er rart at keepertrener bare tilskrives skyld når tabbene er hyppige, men tilsynelatende ikke er en brikke i spillet når en keeper varter opp med godt spill og helt åpenbart redder poeng.

Jeg snakker ikke om forrige kamp, men tendensen sett under ett fra mars 2013, da det siste innlegget var skrevet.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.08.2014 21:35    Post subject: Reply with quote

Kanskje vi skal kjøpe inn en meget god keeper med normalt lynne og se om ikke han forblir like god eller utivkler seg til å bli enda bedre? Aner ikke noe om kvalitetene til Jamtfall, men Strekkeeper som Ørlund skal ikke stå på topplag, Lunna har gjort tabber jevnlig hele livet sitt, Jarstein var riktig keepertype men hakka gal og Bråthen har alltid vært skadd.

Det er ikke kjøpt inn helt enkle typer heller for å si det mildt.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.08.2014 21:35    Post subject: Reply with quote

Kanskje vi skal kjøpe inn en meget god keeper med normalt lynne og se om ikke han forblir like god eller utivkler seg til å bli enda bedre? Aner ikke noe om kvalitetene til Jamtfall, men Strekkeeper som Ørlund skal ikke stå på topplag, Lunna har gjort tabber jevnlig hele livet sitt, Jarstein var riktig keepertype men hakka gal og Bråthen har alltid vært skadd.

Det er ikke kjøpt inn helt enkle typer heller for å si det mildt.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 19.08.2014 21:37    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Er det det? Hvem er det som sier det?

Jeg sier ikke navn, men det er en tidligere RBKspiller som har stått i mål for mange år siden. Vi kan jo også nevne kritikken som kom fra både Jarstein og Johnsen i sin tid.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 19.08.2014 22:29    Post subject: Reply with quote

Nei, og egentlig er jeg tilbøyelig til å si at ALH er den keeperen som har vært hentet de siste årene som er mest "hel ved" selv om han fram til de fylte 30 stort sett har vært reserve overalt hvor han har vært.

Selv om Jamtfall var sterkt deltakende i hvert eneste seriegull fra 96-99, samt delvis i 95 og 00, er det nærmest (NÆRMEST) unison enighet om at han er en dårlig keepertrener fordi Espen Johnsen og Rune Jarstein hadde en negativ utvikling de årene de var her. Kan det tenkes at det ikke er lett å jobbe konstruktivt med fotballkeepere som i det ene tilfellet ikke bryr seg om fotball, eller, som i det andre tilfellet, tilter helt uten forvarsel på sine egne lagkamerater og blunker frenetisk og går hasard hver gang han er nær ballen hvis han får puls etter en farlig mist?

Om Jamtfall var en god keeper selv er det etter min mening tøvete å i det hele tatt diskutere. Ja, han hadde noen blundere i Mesterligaen, et par av dem sågar legendariske, men han stod i mål i en like lang periode som Johnsen og Jarstein til sammen, og over disse årene var det mange ganger han reddet oss med en refleks, en strafferedning eller en offensiv avverging der han plukket ned ballen (selv om folk har selektiv hukommelse på dette).

Så er han en god eller dårlig keepertrener? Her er det større rom for ulike syn, men generelt er keeper/keepertrener-relasjonen et ganske personlig anliggende. Funker ikke den personlige kjemien blir det vanskelig. Teknisk vil enhver keeper ha ting å lære av Jørn Jamtfall, og jeg har førstehåndskunnskap om at han er flink til å avdramatisere anledninger og få keeper til å kjøle nervene. Han kan gi råd til hovedtrener om hvem som bør stå, og bare èn kan brukes samtidig. Han kan ikke si at begge er i storform og kan kjøres sammen, slik som med spisser eller sentrale midtbanespillere. Når hovedtrener bytter mye gjennom året, slik at det blir usikkerhet rundt hvem som egentlig er førstevalget, blir det ikke en sunn konkurransesituasjon, men en usunn en både for keeperne og laget som helhet. De keeperne som har gjort det best i RBK siden Jamtfall stod selv er de som er sterkest mentalt og mest lydhøre for samarbeid. Da tenker jeg på Arason, Hirschfeld og ALH. Den rekkefølgen blir riktig både kronologisk og kvalitativt. Innimellom disse har klubben blitt skjenket med en og annen sisteskanse som med all tydelighet viste at de ikke hadde hodet på rett plass hverken på banen eller i treningssituasjon. Da har keepertrener en vanskelig jobb, men kan helt sikkert også kritiseres for å ikke greie å snu den negative trenden. MEN: Keepertrener finnes også rundt førstekeeper i de periodene da denne gjør det bra og berger poeng for laget!

I min mening er ALH årets mest verdifulle spiller så langt, i konkurranse med nokså få av utespillerne. Det må også keepertrener gis en viss kreditt for - noe annet blir for meg inkonsekvent.

Men nå begynner sikkert mistankene å hagle igjen, om at jeg er Jørn Jamtfall osv. - noe jeg kan demantere nok en gang Smile
Back to top
Mikkelsen
Veteran

PostPosted: 21.05.2015 14:41    Post subject: Reply with quote

Syns det er på tide å evaluere Jørn Jamtfall med stillingen som keepertrener. Tilfører han noe som helst i RBK? Ser ingen fremgang for keeperene våre.
Back to top
rokdog
Junior

PostPosted: 21.05.2015 14:46    Post subject: Reply with quote

Er vel ingen keepere som har hatt fremgang siden de kom til Rosenborg, snarere tvert imot. Enig i at det er meget spesielt at Jamtfall fortsatt får lære bort zalotriksene sine.
Back to top
chrisis87
Senior

PostPosted: 21.05.2015 20:39    Post subject: Reply with quote

Det jeg synes virker merkelig er at Jamtfall er så aktiv fra sidelinja som det fremstår fra TV-bildene at han er på kamp. Noen som har peiling på hvilken funksjon han har under kamp?
2mas
Sjef

PostPosted: 21.05.2015 20:56    Post subject: Reply with quote

Han fyller i alle fall ut dommerkortet, noe han sleit med i 2008 og fremdeles i 2014, jf. Gisp sin etterforskning; Jamtfall skrev under på at Sørmo kom inn mot Stabæk, sjøl om han aldri gjorde det.

Før og etter bortekampene har han ansvar for logistikk; få spillere, støtteapparat og trenere fra Trondheim og hjem igjen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
chrisis87
Senior

PostPosted: 21.05.2015 21:48    Post subject: Reply with quote

Okei, synes bare han virker så aktiv når jeg ser på TV. Men det er sikkert bare engasjement, og det er jo ikke dumt!
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 00:08    Post subject: Reply with quote

OBS OBS! Rosenborg leder serien, folkens!
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 00:26    Post subject: Reply with quote

Føler selv at jeg er noe kritisk til Jamtfall,som jeg var til de fleste med RBK-navn og opptak i ledende posisjoner,trenersiden,spillersiden mht. etternavn,nærmest helt til Kåre kom.
Han kom tross alt utenfra.
Beviset på at jeg og mange flere har tatt feil nærmer seg.
Kan har overlevd utallige trenere,har vært keepertrener på landslaget og ingen av våre keepere under ham har vært under topp 3 i TL-sammenheng.
Adre hansen har underprestert så langt,men jeg vet ikke hvor god han var i utgangspunktet.
Har vel vært reknet som nr. 2-3 med norsk pass,selv om ingen ting tyder på det etter 9 kamper.
Jeg velger å tro at dette jevner seg ut snart,at han storspiller en vakker dag.
En frisk Lunna hadde nok reddet noen av målene i mot hittil.
thomas_katt
Rutinert

PostPosted: 22.05.2015 09:04    Post subject: Reply with quote

Lunna har hatt vel hatt Jamtfall som helt siden Jamtfall ble trener, omtrent. Han velger å bli. Har heller ikke oppfattet at det har vært en tendens med misfornøyde keepere under Jamtfall. Keepere med ustabil prestasjonskurve er heller ikke noe rosenborgsk fenomen. Nå har Jamtfall vært i klubben i så mange år, under så mange trenere at jeg kan ikke forstå at det skal være hans problem. Han vel hatt 8 hovedtrenere + Rambo, som har brukt han. Det må jo bety noe

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på bluesky
Back to top
Lillebjørn
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 09:12    Post subject: Reply with quote

Jamtfall får for få high fives, har sett ham bli "left hanging" etter mål under kamp.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 09:46    Post subject: Reply with quote

Jamtfall har hatt denne jobben i mange år og kontinuitet er viktig. Nå er det likevel snart på tide med et skifte i denne stillingen. Jamtfall kan ikke sies å ha klart å utvikle keeperne våre i tilstrekkelig grad (det er bare et udiskutabelt faktum). I løpet av 2016 bør en ny keepertrener være på plass og Jamtfall har selv godt av et miljøskifte.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 22.05.2015 10:12    Post subject: Reply with quote

Vi skal tross alt ta mål av oss til å ha den aller beste keepertreneren som kan lokkes til Tippeligaen, og jeg tviler på at det er Jørn Jamtfall.

Jeg synes ikke han har bevist at han utvikler keeperne våre til å bli bedre keepere, uansett om man er enig i at han trener dem dårligere, slik det har blitt hevdet flere ganger de siste ti årene. Jeg ser heller ikke at vi får opp unge keepere bakfra som når noe særlig godt nivå gjennom treninger med Rosenborg, ikke i det hele tatt, og da er det enten noe feil med utvelgelseskriteriene eller treningsmiljøet, etter min mening. Even Barli er vel det nærmeste vi kommer (?) en ung trøndersk keeper på greit nivå siden Lunna var ung (og Lunna var selvsagt god, men ikke akkurat noe fenomen, som junior).

Jeg tror neppe man skal legge mye i at han har hatt jobben lenge, vi vet jo allerede at lokale helter får underprestere veldig lenge i rollene sine før det eventuelt skjer noe. Han har heller ikke noe faglig korrektiv i en klubb som ikke er kjent for å se utad etter innspill eller impulser, og det er vel generelt litt typisk for (norske) fotballklubber at keepertreneren er en gammel A-lagskeeper som har blitt en del av inventaret på klubbhuset til den grad at han får en gul post-it-lapp på seg underveis i den årlige varetellinga.

Jeg ville ha sondert mulighetene for å hente en keepertrener fra utenfor den norske kulturen, som har produsert svært få gode keepere de siste tjue årene. Men det kommer ikke til å skje.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 22.05.2015 10:19    Post subject: Reply with quote

Var ikke Storevik et stort talent når han kom til oss? Jeg mener å huske at jeg satt med en magefølelse om at han kom til å trygge fremtiden for vår del.

Han hadde vel heller ikke ønsket utvikling som zaphod81 er inne på. Ikke nok drive, for tidlig blomstring, eller Jamtfall?

Av alle ting jeg ikke har peiling på innen fotball (og det er mange), så er keepere det jeg nok har minst peiling på. Men hva har Jamtfall av kvalifikasjoner, utenom "erfaring" som keeper selv og som keepertrener hos oss? Hvordan måler man en god keepertrener?
rokdog
Junior

PostPosted: 22.05.2015 10:27    Post subject: Reply with quote

Barli uttalte vel selv at han absolutt ikke hadde noen tro på Jamtfall som keepertrener da..
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 10:36    Post subject: Reply with quote

Er forsåvidt enig med zaphod81 i at vi kan lete i utlandet etter nye impulser som keepertrener. Iallfall gjøre et forsøk og se om det fins noen aktuelle som kan være villig til å dra nordover for et eksotisk eventyr.

Enn så lenge lever jeg mer enn godt nok med Jørn Jamtfall som keepertrener. Jeg greier ikke helt å se noen andre norske keepertrenere som skal være bedre, og syns Jamtfall-synsingen hos enkelte savner rot i virkeligheten. Slik var det forresten når han spilte selv også. En kraftig undervurdert keeper som var langt bedre enn ettermælet han har fått hos veldig mange.

Syns mye av den samme usaklige kritikken også ble tildelt sønnen hans i den tiden han enda var aktiv. Kan det ha noe med utseende å gjøre? Misunnelse? Too posh? Ikke vet jeg.

NÃ¥r rokdog skriver at ingen keepere har hatt fremgang under Jamtfall i Rosenborg er jeg kraftig uenig. Har skrevet om dette tidligere, men kan godt gjenta meg til glede(?) for nye lesere.

Espen Johnsen ble hentet som en svært uferdig, men reaksjonssterk keeper fra Start. Under Jamtfall utviklet han seg til å bli landslagsnivå. Etter Jamtfall ble han dårligere, og forsvant fra landslagsdiskusjonen.

Rune Jarstein ble merkbart bedre under Jamtfall som trener enn hva han var i Odd. Etter at han forlot klubben (og Jamtfall) syns jeg han har blitt en dårligere keeper.

Aleksander Lund Hansen har holdt et nivå etter han kom tilbake til Rosenborg jeg ikke har sett han har hatt inne tidligere, når han har spilt for andre klubber. Bedre under Jamtfall? Ja, det tror jeg trygt vi kan si.

Andre Hansen? Foreløpig har han ikke overbevist, uten at det kom som noen bombe. Jeg skrev et par kritiske innlegg her inne rundt overgangen hans, ettersom jeg syns han var oppskrytt som Odd-keeper. Det positive må være at han foreløpig har unngått de helt store konsentrasjons-tabbene han hadde flere av som Odd-keeper i fjor.
Back to top
Whoppa
Veteran

PostPosted: 22.05.2015 10:36    Post subject: Reply with quote

Har som OrionPax utrolig liten peiling på keepere og kepertrenere, men litt bekymringsverdig at så og si ingen keepere fra utviklingsavdelinga har vært i nærheten av å konkurere om førstelagsspill. Regner med at keepertrener både skal være med å bestemme hvilke talenter som skal satses på, samt trene og utvikle de utvalgte. Jamtfall har iallefall ikke lyktes med en av de to oppgavene.

Finnes det eksempler på klubber som har vært gode på å få fram keepere? Hva gjør i så fall de?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 25, 26, 27  Next
Page 22 of 27

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb