|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sylta Veteran
|
Posted: 25.10.2012 01:17 Post subject: |
|
|
| Man kan vel si det samme om RBK-talentene som har slått igjennom de siste årene. Henriksen ville ikke forlenge. Svensson ville ikke forlenge. Bakenga ville ikke forlenge. Man får ikke følelsen av at det å spille for RBK betyr noe som helst for dem. Å komme til utlandet er alt som teller. Mange supportere snakker ofte om ungguttene som arvesølv. Arvesølv prøver ikke å tvinge igjennom eierskifte etter tre år i et eierskap. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 25.10.2012 08:29 Post subject: |
|
|
Tror ikke det er hovedårsaken hos meg. Det er jo noe bortimot alle spillere har et uttalt ønske om.
Jeg tror det handler mer om det at alle lag her i Norge anser Rosenborg som en stor, stygg klubb som skal røskes ned fra tronen. Når da disse spillerne lettest kan identifiseres som henholdsvis Tromsø-, Stabæk- og Fredrikstad-spiller, da skurrer det for meg når de plutselig stiller i svart og hvitt.
Nå er kanskje ikke dette et (personlig) problem det er verdt å diskutere, men jeg tenkte å nevne det siden folk alltid har det med å skylde på innslag av utlendinger når det kommer til identitet og klubbfølelse. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 10.11.2013 18:25 Post subject: |
|
|
Dorsin, Örlund, Prica, Lustig, Arason, Lago og Sapara er utlendingene med flest offisielle kamper for RBK.
Av "afrikanere" i RBK er det John Chibuike som etter kveldens serierunde har flest seriekamper for klubben. Før kampen sto han likt med Anthony Annan på 57.
På totalt antall offisielle kamper er det et par spillere å ta igjen før han kan kalle seg den afrikanskfødte spilleren med flest kamper for Rosenborg.
Når det gjelder scorede mål har Chibuike kun Yssouf Koné foran seg av de 15(?) spillerne født på dette kontinentet som har vært innom RBK.*
Totalt antall offisielle kamper og mål for klubben. Tall før siste serierunde fra RBK.no. Periode for første og siste spilte kamp for RBK.
| Code: | Navn: Kamper/mål Periode
Alexander Tettey 142/16 2004-2009
Didier Konan Ya 81/23 2007-2009
John Chibuike 75/26 2011- d.d.
Anthony Annan 76/1 2008-2010
Abdou Razack Traoré 79/7 2007-2010
Yssouf Koné 66/30 2006-2008
Mohammed-Awal Issah 38/0 2011-2012
Tarik Elyounoussi 35/12 2012-2013
Hassan El Fakiri 20/0 2001-2002
Robert Boateng 12/1 1997-2000
Karim Essediri 17/0 2006-2006
John Pelu 15/3 2008-2008
MacBeth Sibaya 6/0 2002-2002
Bakary Sare 6/0 2010-2010
Boti Goa 4/0 2011-2011
|
*Basert på fødested angitt på RBK.no, ikke nasjonalitet. Der fødested ikke er angitt på RBK.no har det berømte Internettet bidratt med informasjon. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 28.04.2014 19:10 Post subject: |
|
|
Badji trenger hjelp, ikke straff
Her var det ganske mange gode poenger som Rosenborg med fordel kunne tatt til seg.
Badji eller ei. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 12.05.2015 12:28 Post subject: |
|
|
Flott artikkel om hvordan Viking forsøker å integrere to nye afrikanske spillere etter i utgangspunktet ha bestemt seg for ikke å kjøpe og forsøke å integrere noen flere afrikanske spillere:
http://www.adressa.no/100...535105.snd
Vertsfamilie, språkopplæring, hjelp med papirarbeid, inkludering i spillergruppa. Med tanke på hvor lite føre var Rosenborg har syntes å være med de fleste afrikanere vi har hatt og som ikke har gått veien via en annen norsk klubb, så har vi kanskje litt å lære her.
Har sett et par kamper med Viking, og disse to ungguttene har vært veldig gode, og fått mye mer fart i angrepet til Viking når de har kommet inn. Skal bli spennende å se om de blir så gode at de blir solgt for mer enn knapper og glansbilder til en utenlandsk klubb, ref. Konan Ya. |
|
| Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 12.05.2015 12:50 Post subject: |
|
|
| Så Samuel mot Molde - han har et voldsomt potensiale. En type vi kanskje ligger langflate etter om et år, men som er ute av rekkevidde innen da. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 12.05.2015 13:09 Post subject: |
|
|
Mulig det var her vi bommet på integreringen? | Adressa wrote: | | To-tre ganger i uken spiser de middag sammen. Taco hver fredag er høydepunktet. |
_________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 12.05.2015 14:02 Post subject: |
|
|
Håper virkelig vi ikke går den veien igjen. Nå har vel Bjørnebye mer eller mindre uttalt at det er uaktuelt og bra er det. Det er noe helt annet med 4 hjemmeavlede trøndere i begynnelsen av 20-årene på laget! Får vi hjem Ciljan og Tettey også så blir vi jo et rent lokallag snart  |
|
| Back to top |
|
 |
Jakob Veteran
|
Posted: 12.05.2015 14:12 Post subject: |
|
|
| Dew wrote: | | Så Samuel mot Molde - han har et voldsomt potensiale. En type vi kanskje ligger langflate etter om et år, men som er ute av rekkevidde innen da. |
Helt enig. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 12.05.2015 14:20 Post subject: |
|
|
| BjarneS wrote: | Håper virkelig vi ikke går den veien igjen. Nå har vel Bjørnebye mer eller mindre uttalt at det er uaktuelt og bra er det. Det er noe helt annet med 4 hjemmeavlede trøndere i begynnelsen av 20-årene på laget! Får vi hjem Ciljan og Tettey også så blir vi jo et rent lokallag snart  |
Forstår jeg det riktig at du ikke ønsker at det skal hentes noen utenfor Skandinavia igjen? Eller ønsker du at de vi henter utenfor Skandinavia skal være etablerte og ikke talenter?
For vi begrenser oss helt latterlig om man kun skal ha Skandinaver. |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 12.05.2015 14:33 Post subject: |
|
|
Rosenborg må igjen få den statusen at et stortalent eller to velger å gå veien om Rosenborg og utstillingsvinduet som spill i CL eller EL, før han går direkte til en av de store ligaene for en stor sum.
Tidligere har vi hatt både norske og utenlandske spillere som har tatt en slik mellomvei, som Carew og Konan Ya. Dette er spillere med et talent det vil gå svært lenge mellom at vi utvikler selv fra eget juniorakademi. |
|
| Back to top |
|
 |
torrax Junior
|
Posted: 12.05.2015 14:40 Post subject: |
|
|
Da Somen Tchoyi kom til Stabæk fra Odd gikk det rykter om at han hadde levd på pølsebrød med ketchup på hybelen sin i Skien. Etter litt opprydning på hjemmefronten ble hvertfall han en suksess hos Stabæk.
Mitt inntrykk er at det er alfa omega med skikkelig integrering av utlendinger for å få ut spillernes potensialet, da spesielt for spillere fra Afrika, Sør-Amerika og Asia med svært forskjellige kulturer fra Norge.
Virker som det er svært mange tippeligaklubber som slurver på dette området! |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 12.05.2015 15:53 Post subject: |
|
|
| BjarneS wrote: | Håper virkelig vi ikke går den veien igjen. Nå har vel Bjørnebye mer eller mindre uttalt at det er uaktuelt og bra er det. Det er noe helt annet med 4 hjemmeavlede trøndere i begynnelsen av 20-årene på laget! Får vi hjem Ciljan og Tettey også så blir vi jo et rent lokallag snart  |
Best of both worlds, my friend!  _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 13.05.2015 08:22 Post subject: |
|
|
Vi kan sikkert bli et utmerket lag i Norge med utelukkende skandinaviske spillere. Vi kan derimot ikke bli et brukbart europeisk lag, til det er det alt for begrensende å kun benytte seg av de nest beste skandinaviske talentene. Vi vil heller ikke gjøre det veldig godt økonomisk ved å forholde oss kun til overprisede talenter hjemmefra.
Som alle andre ønsker jo jeg meg masse egenproduserte spillere på Rosenborgs A-lag, og det er også en ekstra bonus om de er ekte trøndere. Men våre trøndere blir bedre spillere av å ha gode utlendinger med større/annerledes ferdighetsrepertoar rundt seg i trening og kamp, både på A-laget og på juniorlaget. Rosenborgs beste spiller, vår fungerende lagkaptein og et naturlig forbilde for alle de andre spillerne, er dansk. Den desidert mest RBK-meritterte spilleren i troppen er svensk. Vi trenger spillere som disse to, og det har vist seg vanskelig å stabilt rekruttere sånne fra Trøndelag.
Jeg for min del gir totalt blanke i om de "ikke-lokale" spillerne våre er svenske, danske, slovakiske eller ugandiske - å sortere ønsketheten etter geografiske kriterier er i mine øyne en litt tvilsom logikk. Jeg kan strekke meg til at norske spillere er et pluss, litt av praktiske grunner, og litt fordi jeg ønsker meg et bedre landslag. Spillerne vi henter skal bare være gode på de riktige tingene, og ellers kunne passe inn i en Rosenborgsk spillestil og et Rosenborgsk tankesett. Det vil sannsynligvis gjøre det litt mer utfordrende å hente spillere fra enkelte kulturer, men det er altså egenskapene og personligheten, ikke passet, som er kriteriene her.
For å parafrasere Eggen; det vi ser etter er trøndere til A-laget vårt, og da er det ikke så nøye hvor trønderne kommer fra. Dansken og svensken som ble nevnt er utmerkede eksempler på at Stor-Trøndelag kan favne vidt. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 13.05.2015 22:05 Post subject: |
|
|
| nidaros997 wrote: | Rosenborg må igjen få den statusen at et stortalent eller to velger å gå veien om Rosenborg og utstillingsvinduet som spill i CL eller EL, før han går direkte til en av de store ligaene for en stor sum.
Tidligere har vi hatt både norske og utenlandske spillere som har tatt en slik mellomvei, som Carew og Konan Ya. Dette er spillere med et talent det vil gå svært lenge mellom at vi utvikler selv fra eget juniorakademi. |
Dette tror jeg du kan glemme. Ikke fordi RBK ikke kan få den nødvendige statusen, men fordi reglene internasjonalt er endret. Alle klubber må ha egenutviklede spillere, så de henter heller spillere mellom 16 og 20 nå, i stedet for at de før hentet spillere fra 20-25 som hadde vært dominerende i hjemlig serie. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 13.05.2015 22:11 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | Jeg for min del gir totalt blanke i om de "ikke-lokale" spillerne våre er svenske, danske, slovakiske eller ugandiske - å sortere ønsketheten etter geografiske kriterier er i mine øyne en litt tvilsom logikk. Jeg kan strekke meg til at norske spillere er et pluss, litt av praktiske grunner, og litt fordi jeg ønsker meg et bedre landslag. Spillerne vi henter skal bare være gode på de riktige tingene, og ellers kunne passe inn i en Rosenborgsk spillestil og et Rosenborgsk tankesett. Det vil sannsynligvis gjøre det litt mer utfordrende å hente spillere fra enkelte kulturer, men det er altså egenskapene og personligheten, ikke passet, som er kriteriene her.
For å parafrasere Eggen; det vi ser etter er trøndere til A-laget vårt, og da er det ikke så nøye hvor trønderne kommer fra. Dansken og svensken som ble nevnt er utmerkede eksempler på at Stor-Trøndelag kan favne vidt. |
Du må også få med at det var den samme Eggen som kom med trønder-norsk-skandinavisk etc.
Denne teorien kommer nok både av lagbygging som er enklere med mindre kulturforskjeller, og at han også så at en vesentlig del av tilhengerne trenger tilhørighet til spillerne. Det er nok heller ikke tilfeldig at Strømsgodset har definert en tilsvarende leveregel under Deila/Flo, som også er sterke lagbyggere.
Regelen er fin den, bare den brukes riktig. Det må selvfølgelig være overordnede kriterier som spillertype, ferdighetsnivå/potensiale og pris/kvalitetratio som må oppfylles først. Men har man flere potensielle som oppfyller disse kravene, så skal men velge etter trønder-norsk etc. regelen.
Regelen blir først håpløs, hvis den fører til at man velger en dårligere/dyrere spiller fordi han er trønder eller norsk. Noe vi så godt i Hoftuns første år.... |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 13.05.2015 22:42 Post subject: |
|
|
Viktig også å huske på at kjøp og salg over landegrensene ikke var normalt før, tull å slenge dritt om folk som ikke kjørt bil før bilen var oppfunnet.
Det var helt naturlige grunner til at man hadde den tilnærmingen til spillerlogistikk i den tiden, jeg er lei av at det blir brukt som et argument for validering eller stikk mot NAE.
NAE omfavnet talentfulle spiller uavhengig av geografisk fødested, godt dokumentert over hvordan han tok Annan under vingene i 2010. Hadde han vært trener i vår tid ville vi helt sikkert regelmessig hatt spillere fra anre steder i verden.
Talent og/eller kvalitet må vekte tyngre enn fødested, og folk som vil vinne tar til seg best vare.
Det sagt så er det isolert sett ikke noe problem med Trønder - Nordmann - Skandinav - resten av verden hvis hovedpunkt allikevel hadde vært vekting av talent/og eller kvalitet. Men Hoftuns tilnærming har ofte(han har alltid vinglet) vært litt enten eller. Enten satser vi på hele verden, eller så går vi hardt inn for trønder/nordmann, uavhengig av kvaliteten.
Omtrent som å hente en 443-spill i kantrolle, en 442-sentral midt som indreløper, litt hipp som happ, etc.
Planen er god om det er et godt hode som utfører den. Når fødested/geografi åpenbart veier langt tyngre enn kvalitet så får jeg derimot mindre hyggelig assosiasjoner. |
|
| Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 13.05.2015 23:06 Post subject: |
|
|
Generelt ikke uenig med deg, Zaphod, men
| zaphod81 wrote: | | Vi kan sikkert bli et utmerket lag i Norge med utelukkende skandinaviske spillere. Vi kan derimot ikke bli et brukbart europeisk lag, til det er det alt for begrensende å kun benytte seg av de nest beste skandinaviske talentene. Vi vil heller ikke gjøre det veldig godt økonomisk ved å forholde oss kun til overprisede talenter hjemmefra. |
Dette stemmer vel egentlig ikke helt. Ser vi på de lag det er naturlig for oss å sammenligne oss med, lag fra mindre ligaer som for eksempel Sverige, Danmark og Tsjekkia, så er det veldig få ikke-skandinaviske eller utlendinger der. Man finner mange suksesshistorier, små og store, som er/har vært bygd opp av hjemlige spillere, og har få utlendinger i førsteelleveren eller i stallen overhodet.
Viktoria Plzen, da de var på sitt beste for noen år siden, hadde vel en slovak eller to i stallen, resten var tsjekkere. Hos Aalborg, som til tross for en sviktende innsats i hjemlig serie tok seg videre fra gruppespillet i Europa League denne sesongen, er de 16 mest brukte spillerne danske. Malmö FF domineres av svensker og andre skandinaviske spillere (det er riktignok et par ikke-skandinaver som spiller jevnlig), og i fjor var alle de beste spillerne (kanskje med unntak av Adu) svenske.
Man finner flere lignende eksempler om man leter litt. Det er nok fullt mulig å bli "et brukbart europeisk lag" med kun skandinaviske spillere. Men du har jo selvsagt helt rett i at man må lete overalt etter gode spillere. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 14.05.2015 10:21 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | BjarneS wrote: | Håper virkelig vi ikke går den veien igjen. Nå har vel Bjørnebye mer eller mindre uttalt at det er uaktuelt og bra er det. Det er noe helt annet med 4 hjemmeavlede trøndere i begynnelsen av 20-årene på laget! Får vi hjem Ciljan og Tettey også så blir vi jo et rent lokallag snart  |
Forstår jeg det riktig at du ikke ønsker at det skal hentes noen utenfor Skandinavia igjen? Eller ønsker du at de vi henter utenfor Skandinavia skal være etablerte og ikke talenter?
For vi begrenser oss helt latterlig om man kun skal ha Skandinaver. |
Så langt det lar seg gjøre bør vi ha Skandinavia og nord Europa som kjerneområde. Det har gitt oss rimelig ok resultater tidligere og det vil kunne gjøre det igjen. Det er en illusjon og fryktelig naivt å tro at vi skal kunne slå nederlandske, belgiske, portugisiske og franske klubber med sine tusenvis av speidere i Afrika og sør Amerika i kampen om talentene. |
|
| Back to top |
|
 |
vegran Veteran

|
Posted: 14.05.2015 10:46 Post subject: |
|
|
| Jeg mener vi burde se nedover i europa også. Lete etter "Mareker" og "Boreker". Det finnes mye gull i Tsjekkia og Slovakia etc. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 15.05.2015 09:05 Post subject: |
|
|
sveininge: Jeg kunne kanskje ha føyd til "over tid".
Det fins selvsagt en mulighet for en "gyllen generasjon" som mer eller mindre tilfeldig havner sammen i Rosenborg et par sesonger i stedet for i utenlandske klubber, men sånn spillermarkedet er nå er det usannsynlig at vi skulle kunne erstatte avgangene fra et suksesslag med lokale talenter av samme størrelse.
Jeg mener jo som alle andre at kjernen i troppen helst bør være noenlunde lokal og egenutviklet - det er ikke der jeg er uenig med enkelte her. Mitt poeng er at det ikke bør være nasjonalitet som er første kontrollpunkt når det gjelder spillerne vi må kjøpe inn, spesielt når vi ikke har noen egne prospekter med ønsket ferdighetsprofil eller potensiale i en posisjon.
Ta spissplassen for eksempel. Vi hadde Søderlund som et førstevalg, og var greit fornøyd med det (på den tiden; fornøyd minus), men våre egenproduserte utfordrere var enten ikke gode nok (Sørloth) eller for unge (Helmersen). Da valgte vi - klokelig - å hente inn en ung slovak med beviselig høyere nivå i stedet for å se til Tippeligaen, Adecco eller tilsvarende i våre naboland, rett og slett fordi det ville knust banken å hente en troverdig utfordrer fra et høykostland. Alternativet var egentlig ingenting, eller nok en spiller som var langt unna nivået. Poenget er (uavhengig av diskusjonen om Malecs nåværende nivå) at han ikke er noen mindre verdifull eller velfungerende del av troppen vår fordi han er slovakisk og ikke svensk, eller? Og han ville vel heller ikke vært det om han hypotetisk sett var fra Burundi, men ellers klin lik?
Det har helt klart en del fordeler å ha en slags "kulturell base" i laget, i vårt tilfelle en trøndersk/norsk/skandinavisk kultur, spisset mot noe "Rosenborgsk" som skal innebære åpenhet, jordnær, offensivt tankesett m.m. Det gjør det langt mindre komplisert å kommunisere, ikke bare språklig, men fortolkningsmessig og med tanke på den tause dimensjonen av den samarbeidskompetansen som sitter i laget. For oss som ønsker oss framgang basert på den lagmessige snarere enn individuelle kvaliteten er nok dette en nødvendig forutsetning for å lykkes. Vi kan ikke være noe Manchester City med den spillestilen vi etterstreber. Samtidig er vi i en posisjon der vi har så mye å tjene på å kunne "Rosenborgifisere" enkeltspillere fra andre kulturområder at det stort sett er uunngåelig i en konkurransesituasjon. Vi er nødt til å kunne kartlegge og kvalitetssikre spillere fra andre, utvalgte områder (gjerne svært spisset, f.eks. Slovakia og Elfenbenskysten e.l.), for å kunne supplere vår stall og vår talentutvikling med dyktigere enkeltspillere og større talenter som vi har grunn til å tro at kan bli Rosenborgere.
Jeg er godt fornøyd med sammensettingen av troppen per i dag; vi har mange unge, trønderske talenter som kan nå et høyt nivå både individuelt og sammen, vi har både unge og rutinerte norske spillere, pluss en håndfull utenlandske som alle er nær eller i startoppstillingen. Skulle jeg endret noe, så ville det vært å få hakket høyere individuelt nivå på våre utenlandske spillere; det er bare Jensen som er den 'stjernen' jeg ønsker meg av disse. Og kanskje at en eller to var yngre talenter (a la Henderson) i de posisjonene vi trenger dekning. Hvis vi blir hakket bedre på å hente og kvalitetssikre sånne spillere, i tillegg til det gode arbeidet som gjøres på talentfronten, da blir vi vonde å ha med å gjøre. |
|
| Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 15.05.2015 09:42 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | jeg er lei av at det blir brukt som et argument for validering eller stikk mot NAE. |
Stikk mot NAE blir det jo bare hvis man er av den oppfatning at Trønder-Nordmann-Skandinav-Verden er helt riv ruskende gal strategi. Synes selv det er en naturlig tilnærming til spillerlogistikk for en klubb som Rosenborg, iallefall hvis man betrakter det som spillermarkeder man søker i, og rekkefølgen, og ikke nasjonalitet på spillerne. I så måte kan Chibbe f.eks. betraktes som skandinav siden han kom fra Allsvenskan.
Tror nok fortsatt NAE har den oppfatningen av at Rosenborg skal ha denne spillerkjøpsstrategien, men det må jo nevnes at NAE aldri har hatt ansvaret for å utføre den. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 15.05.2015 11:17 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Jeg kan strekke meg til at norske spillere er et pluss, litt av praktiske grunner, |
Kan vel slenge på de svenske og danske spillerne her pga. språket? |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 15.05.2015 14:34 Post subject: |
|
|
"Rosenborg skal først og fremst være et lag av og for trøndere."
Vi kjenner alle til at bortekampen mot Milan i 1996 besto av 1000 trøndere i startoppstillingen. Men i hvilken grad kunne Rosenborg - hypotetisk sett - ha bestått av egenutviklede spillere per i dag? Videre, i hvilken grad har importen av ikke-trøndere vært nødvendig? Er det norske eller utenlandske spillere som fremdeles er aktive som (for eksempel om de hadde forlenget kontrakten med Rosenborg) kunne ha hevet dagens Rosenborg-lag?
Mye av dette blir hypotetisk, ikke minst gitt klubbens økonomi tatt i betraktning, og det faktum at de fleste spillerne som kommer utenfra forståelig nok vil gå til en større klubb i en bedre liga med høyere lønn når de får muligheten til det. Det har dessverre også vist seg å være tilfellet for flere av de beste egenutviklede spillerne i senere år.
Det er mulig jeg har utelatt noen, men nedenfor er et tenkt lag bestående av spillere som startet karrieren i Rosenborg og tok steget opp til A-laget hvor de fikk minst én seriekamp for Rosenborg, og som fremdeles spiller i Rosenborg, for et annet tippeligalag, eller i en utenlandsk klubb på øverste nivå.
Korriger meg gjerne om jeg har utelatt noen!
Det var vanskelig å fylle opp den ene stopperplassen, så da ble det Nordvik på stopperplass i stedet for venstre back, og Åsen (som ikke ønsket å spille venstre back for Rosenborg) er oppsatt på venstre back.
Sæther har kun èn tippeligakamp (innbytter i 2014), men kommer allikevel med på benken.
4-3-3-formasjon, slik vi spiller i dag. Det er ikke tatt hensyn til skader, så Bakenga er satt opp som midtspiss.
Trønderske spillere som for eksempel spiller for en annen TL-klubb men som valgte å gå til et annet lags akademi (f.eks. fra Steinkjer til Molde), eller som valgte som seniorspiller å spille for alle andre klubber enn Rosenborg, har jeg ikke tatt i betraktning. De har i mine øyne fått trønderpasset konfiskert.
Lund Hansen
Svensson – Wangberg – Nordvik – Åsen
Skjelbred – Tettey – Henriksen
Helland – Bakenga – Midtsjø
Benken: Sellin, Sørloth, Storflor, Selnæs, Sæther
Konklusjon: Vi hadde trengt en god reservekeeper, flere stoppere, og kanskje en venstre back. Vi ville hatt en meget god midtbane og vinger, men bak Bakenga ville det vært tynt på midtspiss-plassen. Men, alt i alt, med et par stoppere som Reginiussen og Strandberg, og en spiss som Søderlund, så kunne dette vært et meget godt norsk-trøndersk Rosenborg-lag!
(På keeper og spissplass kunne vi kanskje fylt opp med Ranheimsspillerne Barli og Aas, men disse spillerne er per dags dato ikke gode nok for Rosenborg og spiller på nivå to, så da må det bli andre norske eller utenlandske spillere. På stopperplass hadde vi hatt muligheten til trøndere som Rønning og Nordberg, som nå er i Levanger, men de spiller heller ikke på øverste nivå per i dag. Flere tidligere juniorspillere fra Rosenborg spiller i tippeliga-klubber, men jeg tenker som så at hadde de vært gode nok for Rosenborg, så ville de blitt gitt spilletid mens de var i Rosenborg, eller blitt hentet tilbake til Rosenborg per dags dato, såsom Strand og Storflor ble i sin tid. Ergo er de også utelatt. Ei heller har jeg oversikten, men det er kanskje andre på forumet som her ser spillere som kunne blitt hentet hjem?)
Spørsmål til forumet:
Skulle vi ha forsterket dette laget med ikke-egenutviklede spillere, med spillere som fremdeles er aktive og som har spilt i Rosenborg, hvem ville vi da ha foretrukket? Andre trøndere? Nordmenn? Utlendinger?
Her er noen eksempler på lag bestående av nåværende eller tidligere norske og utenlandske Rosenborg-spillere som fremdeles er aktive, og som ikke er egenutviklede (trønderske) spillere. Det betyr ikke at disse ville gått inn og forsterket dagens lag. Flere av disse spillerne er på hell og på tampen av sine karrierer, men allikevel, vi vet hva de var gode for i Rosenborg eller i andre klubber kort tid etter overgangen fra Rosenborg (som kan bety at Rosenborg burde fått mer ut av de om de presterte meget godt i en bedre liga enn den norske etter overgangen fra Rosenborg, ref. Eguren og Konan Ya).
Norsk lag (aktive spillere):
Jarstein
Demidov - Reginiussen - Strandberg - Skjelvik
Berntsen - Diskerud - Gamst Pedersen
Elyounoussi - Søderlund - Olsen
Benken: ?
Kommentar: Flyttet Demidov på høyre back heller enn å ha ham på benken.
På sitt beste et godt lag, men det som slår meg er at flere av disse spillerne kostet mye, relativt til kvaliteten, spilletiden eller hvordan de eventuelt preget laget da de var/er i Rosenborg. Ergo blir argumentet om at man kan få mer for pengene om man ser til utlandet forsterket.
Nordisk lag (aktive spillere):
Ørlund
Lustig - Stadsgaard - Larsen - Dorsin
? - Jensen - ?
Mikkelsen - Prica - Riski
Benken: Bille, Ankersen, Bjärsmyr, Stoor, Eyjolfsson, Nielsen
Kommentar: Det ser ut som om vi har hentet flere nordiske enn norske spillere, sannsynligvis på grunn av prisen. Det kommer også tydelig frem i hvilke posisjoner vi har hentet nordiske spillere til, i forhold til hvilke posisjoner Rosenborg har vært flinke til å utvikle spillere (midtbanen). Prica som midtspiss var vel også mer et unntak, takket være Hamrèn. I forhold til pris, mye kvalitet. Dog, spillere som Stoor, Ankersen og Mikkelsen viste seg å ha tilpasningsproblemer eller behøvde mye tillit sett i forhold til varierende spillerprestasjoner, og NB er en historie for seg. Bjärsmyr så ut til å ha motivasjonsproblemer. Prica og Lustig virket å ha hodet på feil sted det siste året av sine kontrakter, når de visste at de snart skulle forlate klubben som Bosman. Det viser at kanskje også de nordiske spillerne kan ha integrasjons- eller lojalitetsproblemer, men av en litt annen art enn spillere fra mer eksotiske himmelstrøk.
Ikke-nordiske utlendinger (aktive spillere):
Hirschfeld
Gamboa - ? - ? - Traoré
Dockal - Annan - Eguren
Chibuike - Konan Ya - Sappara
Benken: Alas, Issah, Goa?, Malec, Henderson
Wikipedia melder forøvrig at Dario Zahora er tilgjengelig på free transfer... (Om du heter Stig Inge Bjørnebye og leser dette, vennligst glem forrige setning og bare fortsett å lese.)
Når man ser på lagene over, så får jeg det inntrykket at Rosenborg har vært svake på å utvikle forsvarsspillere i lang tid. Å få frem flere forsvarsspillere bør være en prioritet for Salmarakademiet.
Rosenborg har utviklet mange gode midtbanespillere, og enkelte spisser som ikke har slått helt igjennom. Det mangler også kantspillere, selv om jeg tror spillere som Åsen og Midtsjø fint kunne spilt kant. Om ikke skadene hadde stoppet karrieren er det mulig Jamtfall junior kunne blitt en meget god kantspiller.
De beste utlendingene ser ut til å ha vært mange meget gode nordiske forsvarsspillere, flere meget gode offensive midtbanespillere og flere defensive midtbanespillere hvor to ikke ble satset på (Sibaya som nå vel har lagt opp og Eguren, grunnet trenerbytter), en falt igjennom (Issah) og en spilte meget bra i en 4-2-3-1-formasjon (Annan). Hvordan disse ville gjort det i dag med prosjekt tilbake til røttene og 4-3-3 er en annen sak. Offensivt er jeg sikker på at Dockal i dagens 4-3-3 kunne vært en god spiller for Rosenborg.
Foruten Prica som allerede hadde vist seg som en god toppskårer, så har ikke klubben lyktes hverken med å utvikle egne spisser eller hente inn utenlandske spisser som man håpet/trodde skulle bli storskårere (Goa og Zahora), og det samme gjelder tildels vinger (Alas). Her har man gjerne satset på det litt mer ukjente og eksotiske, med større risiko for integreringsproblemer og tilvenning til å spille "norskt", men kvaliteten på flere av de som ble hentet inn var nok ikke god nok. Her kan det synes som om speiderjobben (Torbjørnsen) og kvalitetssikringen hos laget og sportslig leder feilet. Per i dag har vi Søderlund, som er en habil spiss i norsk målestokk, men som neppe vil skåre nok i forhold til spill og sjanser om vi skal lykkes ute i Europa.
Om man skal vurdere kvaliteten på spillerne fra de ulike regionene, så mener jeg de nordiske spillerne har vært like gode som eller kanskje litt bedre enn de norske, som tyder på at Rosenborg har lyktes med å hente inn spesielt gode danske og svenske spillere, ofte U-21-spillere på vei oppover. Riski har potensial, og Savolainen som måtte legge opp tidlig mener jeg hadde potensiale men ble satt mye tilbale på grunn av fotsåleskaden. Så ingenting å si egentlig på disse signeringene. På midtbanen har Jenssen (og Annan) vært dominerende, på tross av at dette er den lagdelen Rosenborg ser ut til å utvikle flest gode spillere, som også tar steget videre.
Blant de som kom utenfra Norden, så virker variasjonen å være mye større, som gjenspeiler risikoen ved å signere disse spillerne, og det er vel heller dette enn etnisiteten som ligger til grunn for Eggens postulat eller visjon, om Rosenborg som et lag av og for trøndere. Spillere som Eguren og Konan Ya fikk vi ikke sett det beste av, selv om de viste seg å være klassespillere i Primera Division og Bundesliga. Boti Goa, Dario Zahora og Jaime Alas falt helt igjennom, og deres videre karrierer har bare bekreftet at dette ikke var spillere som ganske enkelt var gode nok. Dette har vært offensive spillere, som skulle ha kvaliteter som målskårere eller gode vinger, men som var langt dårligere enn for eksempel Trond Olsen, som også kostet mer enn det smakte. Man kan nesten spørre, har noen av de mer eksotiske spillerne som ikke kom via en annen nordisk klubb (som Annan og Chibuike) noen gang hatt suksess eller fått ut hele sitt potensiale i Rosenborg?!? Konè? Traorè? Kanskje, kanskje ikke.
Et paradoks er at man har omskolert Svensson fra midtbane til høyre back etter å ha vært en etablert midtbanespiller, og at en meget god indreløper/ving som Åsen forlot Rosenborg og heller ville spille på et lavere nivå enn å bli omskolert til venstre back. Samme skjedde med (egenutviklede) Traorè, som heller ikke ville spille venstre back, det vil si utfordre evig-unge Dorsin. I dag har vi Skjelvik som ikke er helt til rette i den utfordrerrollen, og som i stedet brukes som en potet på ving- og stopperplass. Akkurat som for stoppere har altså klubben mislyktes i å utvikle backer i mange år. Den eneste var vel Nordvik, som ble veid og funnet for lett.
Så, som en slags oppsummering, så avslører kanskje denne "analysen" at klubben må jobbe mye mer med å få frem forsvarsspillere og spisser, og at det i dagens økonomiske situasjon er tryggest med (billige) norske/nordiske erstattere. Enten fordi det scoutes for dårlig, eller fordi klubben ikke lykkes med å få ut potensialet til offensive spillere fra land utenfor Norden/Europa.
Økonomisk sett virker det også urimelig at klubben ikke får frem stoppere og backer. Dyre norske eller noe rimeligere nordiske spillere koster sannsynligvis mer enn det en større satsting på egenutviklede spillere ville kostet. Det kan ikke være slik at man bare går og venter på at det tilfeldigvis skal dukke opp en ny Bratseth, Stensaas, Hoftun eller Bragstad på juniorlaget. Kanskje må man omskolere tidligere eller satse ekstra på spillere i disse posisjonene?
Om klubben skal bruke penger på utenlandske spillere, så burde man kanskje se seg råd til å hente en etablert nordisk spiller av Pricas kvalitet? Eller å få en U-21 spiss på vei opp til å ta turen om Rosenborg, slik som Carew gjorde?
Selv om de beste aktive trønderne hadde utgjort stammen i laget, så synes jeg Rosenborg kunne trengt en toppskårer til, som er hakket over TL-standard, og da mener jeg at det er også der man burde investert mest om man først skal kjøpe en spiller. Et dyrt, men trygt kjøp hvor man vet hva man får, gjerne med videresalgspotensial, og hvor en norsk/nordisk spiller kanskje er et tryggere kjøp enn en afrikansk, øst-europeisk eller latin-amerikansk spiller?
Eventuelt, så går det sikkert ikke lenge til Kenny Cooper blir fristilt fra sitt låneopphold i FC Montreal...
 |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 15.05.2015 19:04 Post subject: |
|
|
| nidaros997 wrote: | | Når man ser på lagene over, så får jeg det inntrykket at Rosenborg har vært svake på å utvikle forsvarsspillere i lang tid. |
For å problematisere: er det så mange som dyrkes frem som forsvarsspillere fra ungdommen av i det hele tatt? Og er det den beste måten å bli en god forsvarsspiller på?
Eksempel: Ville Tore Reginiussen vært en like god forsvarsklippe dersom han alltid spilte midtstopper som barn og ungdom, istedenfor spiss?
... ble brått usikker på hva dette har med "utlendinger i RBK" å gjøre. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |