| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
hello Veteran
|
Posted: 06.11.2014 15:08 Post subject: |
|
|
Her: http://www.tv2.no/2014/11...rt/6204031
| TV2 wrote: | NÃ¥ er innstillingen klar, og det anbefales at Tippeligaen skal redusere antall lag fra dagens 16 til 14.
Det anbefales også å spille etter belgisk modell der man deler opp ligaen halvveis og de beste sju spiller mot hverandre, og de sju nederste tilsvarende. |
|
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 06.11.2014 15:10 Post subject: |
|
|
| Om de innfører Belgisk modell med sluttspill-lignende dritt så kan de legge seg ned å dø alle mann. Brenn i helvete om dere ødelegger norsk fotball sånn! |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 06.11.2014 15:11 Post subject: |
|
|
Cupfinale i mai/juni? Det er jo ikke engang halvveis i sesongen? NÃ¥r skal de andre cuprundene spilles da? Skal man begynne en ny cupsesong i august/september da? Kvartfinale i mars, semifinale i april?
Og det skal liksom trekke folk til kampene? Særlig.
Ser også ut til at han mener vi skal spille 44 kamper i Tippeligaen.
Jeg sliter med å forstå at det skal gjøre Tippeligaen mer interessant for publikum, og hvordan skal vi få presset inn SÅ mange kamper mellom april og november? NFF har problemer nok med å få presset inn 30 serierunder, og sju cuprunder. Men nå skal vi altså spille 44 serierunder? Og spille cupfinale i slutten av mai?
Sånn som hele Norge maser om at Brann på død og liv ikke må rykke ned denne sesongen, så må jeg lure på hva som skjer når Lillestrøm, Brann, Viking og gud vet hvilke andre "storklubber" rykker ned i 2016, da skiftet mellom 16 og 12 lag skal skje, og hele fem lag må rykke ned. Er vi sikker på at det er til det beste for norsk fotball at de "store" klubbene rykker ned bare pga en litt dårlig sesong? Er det til det beste for pulbikumsinteressen at Lillestrøm erstattes med Sogndal? Var det ikke nettopp for å få bort lag som Sogndal at vi skulle redusere antall lag? _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 06.11.2014 15:14 Post subject: |
|
|
Og der kom beskjeden om 14 lag og delt serie halvveis ja. NFF gjør en iherdig innsats for å ta livet av norsk fotball. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
möllenbergs Senior

|
Posted: 06.11.2014 15:17 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Om de innfører Belgisk modell med sluttspill-lignende dritt så kan de legge seg ned å dø alle mann. Brenn i helvete om dere ødelegger norsk fotball sånn! |
Hvorfor er du så negativ til en slik ordning? Tydelig at det norske systemet ikke er tilfredstillende for publikum. Det kan jo umulig bli mindre interesse enn nå om man bestemmer seg for å prøve noe nytt.
Nå vet jeg ikke veldig mye om den belgiske modellen, men sluttspill gjør jo at kampene som spilles blir viktigere og mer spennende. Flere kamper mot lag som Molde og Godset og færre mot ULF og Sogndal høres jo helt utmerket ut.
Dessuten vil færre lag føre til at spillere som vil spille i Tippeligaen må gå til de beste lagene. _________________ It's hope in a hanging snore |
|
| Back to top |
|
 |
paynex Junior
|
Posted: 06.11.2014 15:25 Post subject: |
|
|
Frykter at når en så konservativ sport som fotball er vurderer store endringer så overkompanserer de når de først skal gøre noe. Ser for meg at vi ender opp med et "innovativt" seriespill som skal øke merverdien på produktet tippeligaen. Eller på godt norsk et system hvor seriemesteren ikke blir seriemester, og ingen er fornøyd bortsett fra hos NFF hvor de har vært nytenkende, innovative, interaktive, kunnskapsbaserte og andre fancy ord de fant i ordboka men ikke gadd å lese definisjonen på.
Etter min mening er løsningen egentlig veldig enkelt:
1. Samle fotballrunden til helga slik at supportere faktisk føler at det er en liten høytid med fotball i helga. Nå drukner runden i konkuranse med alle andre ligaer og idretter.
2. Redusere lag for å øke kvalitet. Om det skal spilles høst/vår eller slik som vi gjør nå er en diskusjon som aldri vil ende.
3. Samle cupen til at det er flere runder nermere finalen på høsten, slik at man faktisk opplever at det er en spenning rundt den. Nå kommer finalen bare plutselig og gjerne med helt uinteressante lag.
TV, sponsorer og klubber må være mer interessert i kompakt morro hvor folk faktisk bryr seg, enn den tynne suppa vi har endt opp med i dag. Norsk fotball er et eksempel på amnenningens tragedie hvor alle har prøvd å trekke ut mest mulig uten å tenke på at alle tjener om man bare samarbeider.
Til sist: Finnes det noe felles forum hvor klubbene i tippeligaen kan dele erfaringer rund kamparrangement osv, eller gjør alle bare hva de selv tror fungerer uten å dele, eller høste erfaringer fra andre?n (kanskje litt off-topic) |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 06.11.2014 15:26 Post subject: |
|
|
Nå er jo ingenting lagt frem enda, det skjer ikke før kl. 1530. Media spekulerer i forskjellige løsninger frem til det.
Lever greit med 14 lag, men en belgisk modell! Nei, takk! De belgierne jeg har snakket med om deres seriesystem sier at det er det totale kaos, ingen har oversikt over noe og det trekker i alle fall ikke flere folk til tribunen. Det blir for mange kamper og uoversiktlig. Og husk at det er ikke seriesystemet som har skapt et godt belgisk landslag, det er utviklingsarbeidet i klubbene. Men belgiske klubber har jo ikke akkurat stor suksess i Europa, eller? _________________ Svart og hvit for alltid!
Last edited by ace on 06.11.2014 15:28; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 06.11.2014 15:28 Post subject: |
|
|
Jeg er så negativ fordi jeg mener sluttspill er noe forbanna tull. Kan heller ikke skjønne at du mener " Det kan jo umulig bli mindre interesse enn nå"??
5 lag snitter på 9-10 tusen på hver hjemmekamp og de største har kamper med fulle tribuner, altså 20 tusen.
Hva er forventningene egentlig? |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 06.11.2014 15:34 Post subject: |
|
|
Hva skjer da med publikumsinteressen for de kampene i nedre del av ligaen da. La oss ta utgangspunkt i dagens Tippeliga-tabell. Drit i de to nederste, og la oss ta de fjorten beste, og del i to.
Del 1:
Molde
Odd
Rosenborg
Strømsgodset
Lillestrøm
VÃ¥lerenga
Aalesund
Del 2:
Sarpsborg
Viking
Haugesund
Stabæk
Start
Glimt
Brann
Hvor mange publikumslag har vi på nedre halvdel? Det er vel omtrent bare Brann som faktisk har tilskuere og som trekker tilskuere. Ellers kan kanskje rogalandsoppgjøret Viking-Haugesund trekke noen ekstra tilskuere, men all publikumsinteressen er i den første gruppen.
Molde-Rosenborg er en klassiker. Lillestrøm-Rosenborg er en klassiker. Vålerenga-Lillestrøm er et slags hatoppgjør.
Kampene mellom de nederste sju vil få svært lite TV-tid, trekker sannsynligvis lite folk på arenaene, men ingen vil merke at ingen ser på, fordi alle ser på Rosenborg-Molde som sendes direkte på TV2 i beste sendetid. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 06.11.2014 15:41 Post subject: |
|
|
| möllenbergs wrote: | | Tydelig at det norske systemet ikke er tilfredstillende for publikum. |
Er det virkelig systemet som fører til publikumsflukten? Tror folk virkelig at belgisk modell, amerikansk uttak, spansk flue, eller fransk åpning tryller tilbake de 5.000 som er borte fra stadioene i Bergen og Oslo? _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
möllenbergs Senior

|
Posted: 06.11.2014 15:45 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Jeg er så negativ fordi jeg mener sluttspill er noe forbanna tull. Kan heller ikke skjønne at du mener " Det kan jo umulig bli mindre interesse enn nå"??
5 lag snitter på 9-10 tusen på hver hjemmekamp og de største har kamper med fulle tribuner, altså 20 tusen.
Hva er forventningene egentlig? |
For Rosenborg sin del så må man, med unntak av 2012, tilbake til 2001 før man finner en sesong hvor man snitter lavere enn dagens tilskuertall. Også etter omleggingen til 16 lag i 2009 stuper tallet. Kanskje har dette sammenheng med at TV-produksjonen blir bedre, men tror du ikke flere ville møtt på Lerkendal dersom kampene blir jevnt over mer spennende?
Jeg kan bare snakke for min egen del, men det er innimellom vanskelig å holde interessen oppe når sesongen blir så lang og mange kamper er forholdsvis kjedelige.
Synes du den norske modellen er fullkommen og at ingenting kan forbedre den, eller er det denne typen modell du er kritisk til? Jeg tror den belgiske modellen, eller en lignende, kan gjøre Tippeligaen mer interessant enn den er i dag. _________________ It's hope in a hanging snore |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 06.11.2014 15:47 Post subject: |
|
|
| Jeg kommer ikke til å gidde å følge med lenger om det blir 44 serierunder, da kommer jeg til å miste så mange kamper at jeg blir passiv. Ja, jeg er konservativ når det kommer til toppfotball. Tradisjoner, ritualer, vaner osv. er en viktig del av ingrediensen for min del. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 06.11.2014 15:47 Post subject: |
|
|
| Enig med Zorac, det er så naivt å tro at problemene norsk fotball har opplevd de siste årene har særlig mye å gjøre med seriemodellen. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 06.11.2014 15:50 Post subject: |
|
|
Rosenborg tjente veldig mye på at vi alltid var i CL og aty eneste måten å få CL-billetter på var å eie sesongkort. I tillegg ble det under tidligere regimer alltid gitt bort tusener på tusener av gratisbilletter når man hadde dårlige salgstall ,for å skape illusjonen om at det var få billetter å at man måtte skyndte seg å kjøpe.
Jeg har absolutt null tro på at det kommer masse folk på tribunen fordi man innfører en super-idiotisk sluttspill-løsning.
Jeg har derimot stor tro på at økt sportslig suksess i Bergen, Stavanger, Oslo og Trondheim vil føre til økt tilskuertall for disse. På samme måte som at Aafk i sportslig gode perioder har hatt fullt hus hver hjemmekamp.
Publikum kommer ikke tilbake til stadion ved å innføre sluttspill og verken ligaen eller landslaget blir gode av at man kutte ned til 14 lag. Men NFF er akkurat så idioter at de leter etter en quickfix for et problem de selv har skapt over en lang periode ved en latterlig lang rekke skandaløst dårlige avgjørelser. |
|
| Back to top |
|
 |
VitaL Junior

|
Posted: 06.11.2014 15:50 Post subject: |
|
|
| möllenbergs wrote: | Jeg kan bare snakke for min egen del, men det er innimellom vanskelig å holde interessen oppe når sesongen blir så lang og mange kamper er forholdsvis kjedelige.
|
Og sesongen blir kortere med 38 serierunder? _________________ Rosenborg Ballklub!
Last edited by VitaL on 06.11.2014 15:56; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
möllenbergs Senior

|
Posted: 06.11.2014 15:56 Post subject: |
|
|
Nei, det blir den ikke. Visste ikke at den går over 44 runder. Som sagt, kjenner ikke den belgiske modellen så godt, men er generelt positiv til et sluttspillsystem.
Når det er sagt så sier jeg ikke at det er utelukkende bedre enn det systemet vi har, det kan godt hende dere har rett, jeg bare kjører debatt. _________________ It's hope in a hanging snore |
|
| Back to top |
|
 |
VitaL Junior

|
Posted: 06.11.2014 15:58 Post subject: |
|
|
Jeg vet heller ikke hvor mange runder det er, men hvis man kjører dobbel runde med 14 lag, så dobbel runde med 7 lag, vil dette bli totalt 38 serierunder. Vet ikke om det er sånn det kommer til å foregå.
44 runder tok jeg bare fra joakleis lenger opp i tråden. _________________ Rosenborg Ballklub! |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 06.11.2014 16:11 Post subject: |
|
|
| Jo færre lag, jo bedre, imo. Stiller meg positiv til forslaget, skulle ønske vi var kun 12 eller 10 lag. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 06.11.2014 16:21 Post subject: |
|
|
| Burde vært bare 3 lag faktisk, da ville vi alltid nådd målsetningen om topp 3. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 06.11.2014 16:40 Post subject: |
|
|
Det bekymringsverdige er at det er dette som virker å være trumfkortet til Semb og co - det er i denne kurven alle egg legges, for å bruke et amerikansk utrykk.
Tippeligaen hadde en "unaturlig" topp i økonomien og publikumstall rundt midten av 2000-tallet (mye grunnet paradigmeskiftet etter vårt "fall"), og etterdønningene etter dette når ting har stabilisert seg igjen tvinger fortsatt store klubber i kne. Samtidig er det sportslige på omtrent en all time low, som storklubbene har mye mer av skylda for enn de små. Uvettig pengebruk i Luksusfellen-klassen og jevnt over åndssvake ansettelser i styre og stell rundt om i landet. Økt utenlandsimport hemmer talentutviklingen og vanner ut lokal identitet og klubbfølelse. Det finnes knapt et snev av hierarki fordi smålag omtrent hvert år overpresterer og (og mye på grunn av at) storlag roter seg ned i sumpa.
Sembs mirakelkur og tydeligvis eneste løsning på dette er altså å finjustere terminlista. I Bakvendtland, der hvor alt går an.. _________________ Influencer™
Last edited by Zorac on 06.11.2014 16:48; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 06.11.2014 16:47 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Burde vært bare 3 lag faktisk, da ville vi alltid nådd målsetningen om topp 3. |
Gull gir CL- og TL-kvalik, mens sølv og bronse gir Europa League-kvalik og direkte nedrykk. Småfrekt! _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 06.11.2014 16:48 Post subject: |
|
|
Kunne da blitt interessant nok det ^^ _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 06.11.2014 16:51 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | Enig med Zorac, det er så naivt å tro at problemene norsk fotball har opplevd de siste årene har særlig mye å gjøre med seriemodellen. |
Selvsagt er det ikke hovedproblemet, men det er opplagt at kvaliteten på serien ville vært bedre dersom vi samlet de beste spillerne på 12 lag fremfor 16. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 06.11.2014 16:57 Post subject: |
|
|
Vet ikke helt om det er så opplagt? Vi har såpass frie regler på kvotespillere at vi er ikke bundet til "lille norske markedet". Altså, det er ikke eks 67 gode spillere som skal fordeles utover 16 lag idag, mens ved å bare fordele de over 12 eller 14 så vil det være flere gode spillere på hvert lag.
Vi kan hente spillere overalt fra, men trenerne og lederne er de samme. Uansett hvor mye penger de har så vil det hente Jaime Alaser, Boti Goaer, Randal Breneser osv osv.
Og jevnlig vil klubbene gå nesten-konkurs slik at alle spillerne med kvalitet vil selges unna for å redde klubben. Pga elendig drift.
Bedre styring og ledelse av klubbene vil føre til økt kvalitet. Å kutte fra 16 til 14 lag vil nok ikke gjøre noe særlig. |
|
| Back to top |
|
 |
AlfredoJojo Proff
|
Posted: 06.11.2014 16:58 Post subject: |
|
|
Hva med at NFF gjør en skikkelig jobb med grasrot klubbene isteden, mer kurs for trenerne, bedre fokus på utvikling. Om du ser på dagens talenter er d som regel pga de hadde en pappa som er oppevåken, Om bare trenerne kunne bidra på samme sett. Og skifte TL til 14/12 lag er en enkel jobb gud forby at NFF løfter på ræva og gjør noe viktig.
Lager vi bedre talenter overall blir nivået høyere og mere publikum kommer. |
|
| Back to top |
|
 |
|