English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Storklubb?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 44, 45, 46  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.09.2014 21:57    Post subject: Reply with quote

Ja den kampen kommer til å gnage meg hver dag frem til dagen jeg står på Lerkendal å ser CL-kamp igjen.

Roars tverligger-treff, Pricas stolpetreff, Iversens sjanser, Bakenga som sklir når 3-0 skal settes inn og FCK kontrer inn 2-1, om vi hadde kastet nok penger på Bolanos og hatt han til begge oppgjørene, om NAE hadde fått tatt over høsten 09 dagen Hamren takket ja til Sverige, om noen hadde hatt kontroll over Annans gule kort så vi i returoppgjøret kunne mønstret Annan som anker, Demidov som stopper og Wangberg på benken istedenfor bare krøll.

Det er så mye med de kampene som gnager meg. Sad
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 06.09.2014 22:51    Post subject: Reply with quote

Det var ikke kontring danskene scoret på: Iversen ble stående på hælene på corner, og lille Grønkjær fikk uforstyrret heade ballen i mål. Tommel'n ned

Alle målene: RBK - FCK 2-1
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.09.2014 23:02    Post subject: Reply with quote

Du har helt rett 2mas, det var ikke en direkte kontring. Men det var ikke lenge etter? Jeg kjenner at jeg mener/mente at med en 3-0 scoring hadde aldri målet til plastikkdanskene kommet. ble det corner ut av en kontring etter stolpetreffet til Prica?
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 07.09.2014 00:05    Post subject: Reply with quote

Var nok ei stund etter sjansen til Prica og Bakenga, men gidder ikke leite så mye nå.

...

I 2. omgang økte Henriksen til 2-0 da han styrte et dårlig skuddforsøk fra Anthony Annan inn ved lengste stolpe med hælen.

- Jeg ser skuddet komme og prøver å komme meg unna. Det rekker jeg ikke, så ballen treffer meg og jeg prøver å få styrt den retning mål. En heldig klassescoring! gliste Henriksen.

Iversen hadde deretter to store sjanser mens Rade Prica og Mushaga Bakenga også var nær, da førstnevnte skjøt i stanga mens returen kom for fort på Bakenga.

I stedet reduserte Jesper Grønkjær på corner seks minutter før slutt. Typisk nok sto Fredrik Winsnes klar på linja for å bytte med en utslitt Iversen, som overraskende tapte hodeduellen med Grønkjær.

Les mer: Rosenborg - FC København 2-1

- Vi har ikke pr. i dag stor nok stall. Steffen skulle gått ut etter 20 minutter av 2. omgang - han løp jo rundt som en badebjørn i perioder på slutten der. I stedet så må han spille siden vi ikke har noen som kan ta rollen hans sånn uten videre, og han taper hodeduellen som gir målet deres.

Ballinnehavet var temmelig jevn frem til Rosenborgs ledermål, men fra da av skulle FCK ha et betydelig større ballinnehav enn hjemmelaget. Etter kampen viste statistikken 60-40 favør FCK. Det overrasket ikke Eggen.

- Det er sånn de spiller, så det overrasket ikke oss. Vi slo mye langt over dem i starten, og hadde ballen i mange gunstige posisjoner som følge av det. Vi må også huske på at de liker å slå på tvers. Av de 60 prosentene i ballinnehav de hadde, så var vel omtrent halvparten støttepasninger - det må de jo gjerne få lov til.

Les mer: Eggen: - Vi må score i Parken
Back to top
Stallone
Senior

PostPosted: 08.09.2014 22:51    Post subject: Reply with quote

Sentrale faktorer som gjorde RBK til en Storklubb var samhandling i spillet med en betydelig innsats på banen, kombinert med spillere med spisskompetanse. Denne spisskompetansen låg ikke først og fremst i individuelle ferdigheter, men i spillerne sine evner til å løse sine arbeidsoppgaver til det beste for samhandlingen.
Jeg er fremdeles av den oppfatning at det laget som jobber hardest og løper mest, og samtidig har meget god samhandling og samspill, vil vinne de fleste oppgjørene mot lag med bedre individuelle ferdigheter i spillerne.
Det handler om å spille og opptre optimalt i forhold til sine lagkamerater, noe som jeg mener er undervurdert i dagens fotball, hvor kanskje individuelle ferdigheter i større grad blir verdsatt når en klubb henter spillere. Samhandling krever spillere med en viss grad av fotballfaglig
kompetanse (90-tallet) kombinert med en trener som evner å lære bort sine ideer (Eggen).
Klarer RBK å hente en kompetent trener, bygge opp en stall med gode fysiske forutsetninger, få samhandling i spillet og gode spillere med spisskompetanse i å løse arbeidsoppgavene til det beste for samhandlingen, kan RBK etter min mening være på vei mot noe som en gang i fremtiden kan bli en Storklubb.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 08.09.2014 23:05    Post subject: Reply with quote

Hver gang jeg leser overskriften på denne tråden har jeg bare lyst til å svare NEI!.
Den kloke mannen sa at ingenting blir så fort historie som en fotballkamp.
Hva skal man da kalle et 10-Ã¥r med hundrevis av fotballkamper?
Stallone
Senior

PostPosted: 08.09.2014 23:20    Post subject: Reply with quote

Vell, det eneste jeg poengterer er at samhandling, innsats og fotballfaglig kompetanse er viktige nøkkelord den dag i dag. Hvordan folk definerer "Storklubb" blir en individuell sak.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 08.09.2014 23:55    Post subject: Reply with quote

Likte innlegget ditt jeg Jornb.
Mitt innlegg var en generell påminnelse om at vi ikke er en storklubb.
Vi har vært det, også i Europeisk målestokk. Ikke prestasjonsmessig,men suverene hjemme og noen fantastiske resultater ut ifra forutsetningene i CL, gjorde vel at vi med litt velvilje kunne kalle oss en toppklubb i Europa.
Nå er vi muligens det i norsk målestokk,men tiden renner vel snart ut også der om ikke noe skjer.
Ditt innlegg gir noen gode råd på veien.
Jeg ser gjerne at vi vektlegger individuelle ferdigheter fortsatt,men greier å implementere samhandling og hardt arbeid i tillegg.
Vi er ikke der at vi kan kjøpe oss til topps desverre.
Dette har betydning for valg av trenere.
Veldig mange henger seg opp i at trenere må ha bevist noe i en toppklubb.
Vi bør vel snart begynne å se etter trenere som kan prestere i en klubb med begrensede resurser.
Stallone
Senior

PostPosted: 10.09.2014 23:24    Post subject: Reply with quote

toreinar wrote:
Likte innlegget ditt jeg Jornb.

Da misforstod jeg litt Smile

Tiden da vi kunne kjøpe etablerte, gode spillere er vell muligens over. Da er det etter min mening viktigere satse på samhandling, struktur og hardt arbeid. Samhandling har mye å gjøre med en kompetent trener som evner å få kvalitet ut av laget. Og det er ikke alltid kjente navn er det beste i denne sammenhengen, selv om resultater sier litt om hvor kompetent treneren er. Fotball er fremdeles en fysisk idrett der innsats i større grad blir belønnet med suksess, enn hva en gjeng individualister vil utrette. Selv om en kombinasjon selvfølgelig er å foretrekke.
Back to top
GrimFandango
Junior

PostPosted: 11.11.2014 15:25    Post subject: Vil det bli CL-magi igjen? Reply with quote

Det er hyggelig å se at RBK har begynt å vise gode takter igjen og at seierne har begynt å komme på en jevnlig basis igjen - høsten har jo vært bedre enn på lenge.

Regner med at trønderne ønsker Ingebrigtsen også i fortsettelsen Smile

Jeg kommer nordfra da, men har veldig mange gode RBK-minner å se tilbake på - spesielt fra tiden da jeg bodde i Tromsø. Nå skal det sies at TIL er mitt lag nr. 1, mens RBK har vært på en sterk andreplass - noe jeg tror gjelder for en hel del nordlendinger. Det er vel muligens fordi det har vært en rekke gode spillere fra landsdelen i lagets rekker - og da kanskje spesielt i storhetstiden Smile

Jeg husker med stor, stor glede de CL-kveldene da Ørjan Berg herjet med så nær sagt hvem som helst i Europa, og hvor ekstremt morsom tirsdag og onsdagskveldene i Champions League kunne være. Dette var jo egentlig et helstøpt lag med stor L, og Eggens jobb savner vel sidestykke både i Norge og kanskje også Europa - gitt ressursene som var tilgjengelig.

Så er mitt store spørsmål: tror dere at disse CL-kveldene vil komme tilbake. Er det noe stort i emning eller er det mer trolig at man vil fortsette i den samme tralten som man har vært i de siste sesongene.

Jeg husker spesielt godt de magiske kampene borte mot Dortmund og hjemme mot Real Madrid... fader altså for noen matcher. Selv om det var kaldt på Lerkendal mot Real, og kanskje ikke ideelle spilleforhold for den spanske mesteren, så var det uansett helt fantastiske opplevelser vi hadde på Brænneriet i Tromsø med billig studentøl Smile

Og ikke minst Eggens kommenter: Det skal dæm ha, Real Madrid, dæm prøvde!

Jeg vil oppleve det igjen! Smile
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 11.11.2014 15:58    Post subject: Reply with quote

GrimFandango: Velkommen!

Tror de fleste her inne er enige om at vi vil tilbake dit.

Tror også de fleste har tro på at når vi nå legger den mørke middelalderen (JJ/Perry) bak oss som vonde minner, så bør vi kunne spille skikkelig fotball igjen.

Klart, vi har ikke pengene vi engang hadde, og vi må bygge lag som fungerer sammen igjen. Har vi stallen til å komme til gruppespillet i CL i dag? Det kunne kanskje gått, men jeg er litt tvilende.

Ingenting hadde selvfølgelig gledet meg mer, men jeg tipper at vi må belage oss på noen år der vi er selvsagte i toppen av Tippeligaen, mens CL blir en kraftanstrengelse.
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 11.11.2014 16:04    Post subject: Reply with quote

Tull. Vi er i CL igjen i 2016.
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 11.11.2014 16:17    Post subject: Reply with quote

Er nok mye tilfeldigheter inne i en eventuell CL-kvalik slik som ståa er nå. Er man heldige med hvem man trekker kan det selvsagt gå veien, men man må nok være heldige både med trekning og kamp.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 11.11.2014 16:41    Post subject: Reply with quote

shadwell: Jeg håper selvfølgelig du har rett. De siste fire årene (minus Kåre-perioden i år) har bare knust alt som er av tro på suksess. Har du trua så hiver jeg meg på og gleder meg! Very Happy
2mas
Sjef

PostPosted: 15.11.2014 15:15    Post subject: Reply with quote

Bjørge Stensbøl:

Den kjente amerikanske forskeren Jim Collins har, sammen med sitt tosifrede forskerteam, brukt 20 år på å studere 1400 organisasjoner i USA. I bøkene Good to Great (2001) og How the Mighty Fall (2009) presenterer Collins en rekke funn som forklarer bakgrunnen for så vel oppturene som nedturene i de 1400 organisasjonene.

(...)

Ett av kjennetegnene Collins identifiserte hos dem som evnet å gå fra «good to great», var ledelsens evne til å knytte til seg de dyktigste menneskene og gi dem mye ansvar.

Det betinger ledere som ikke detaljstyrer, ledere som delegerer ansvar og myndighet, og ledere som ikke driver negativ kontroll.

De gode lederne var ydmyke, hadde en fanatisk driv i seg, og var besatt av en uhelbredelig trang til å skape resultater. De ledet med spørsmål, ikke med svar, de satset på dialog og debatt og foretok analyser uten å klandre noen.

De virksomhetene som var fremragende besto av folk som diskuterer livlig for å finne de beste løsningene, men som stiller seg samlet bak beslutninger, uansett egne, snevrere interesser.

Noen av faresignalene Collins fant var byråkrati, at man glemmer kjerneideologien, at endringsagentene og kulturbærerne – de som bygger kultur – slutter og at personlige interesser blir satt over organisasjonens.

Videre fant Collins at rop etter stadig mer penger i organisasjonen er et faresignal – da kan pengebruken erstatte disiplin og bli en unnskyldning for resultatutviklingen.

Les mer: Bjørge Stensbøl: Slik starter nedturen
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 15.11.2014 22:19    Post subject: Reply with quote

Gjengir et annet utdrag fra artikkelen også:
Quote:
Utfordringen ved å opprettholde endringene og gjenskape gode prestasjoner, er å tørre å gjøre nødvendige forandringer, sørge for utvikling og fornyelse før resultatene flater ut.
[ ... ] Dette krever en nærmest brutal åpenhet som gir trygghet og dynamikk i organisasjonen og hvor ingen er ute etter å forsvare egne posisjoner.

Noen spørsmål man kan stille seg i Rosenborg er:
-Har man lyktes med å knytte til seg de dyktigste?
(Ansatte: Hoftun, PJHansen, Wiggen.) I en bredere tolkning kan man også se på om klubben har valgt optimal struktur på organisasjonen. Se særlig på den omstridte maktposisjonen Alstad har. En "byråkratposisjon" man ikke hadde da klubben gikk bedre på kjerneområdet.
Og hva med valgkomiteens arbeid med å finne frem til de til enhver tid mest passende forslagene på tillitsvalgte i en dynamisk organisasjon der utvikling er viktigere enn sittende og foreslåtte tillitsvalgtes egen posisjon?
Valgkomiteens betydning blir viktigere jo mer sportslig leder Hoftuns ansvar skal fordeles på tillitsvalgte.

-Kan man ha gått i en felle som består i at feil-/ underkompetente i for stor grad kom med konklusjonene? Eller at noen, uansett hvem, i for stor grad kom med svar i stedet for spørsmål og å søke utvikling?

-Er klubben, sett for eksempel i forbindelse med at Hoftun og Alstad var sterkt medvirkende til å stenge ut Eggen da klubben valgte svensk eller hest, i det minste blitt rammet av et snev av faresignalet: "byråkrati, at man glemmer kjerneideologien, at endringsagentene og kulturbærerne – de som bygger kultur – slutter og at personlige interesser blir satt over organisasjonens"?

-Har klubbens nøkkelpersonell en felles virkelighetsforståelse, og er denne forenlig med eksterne innspill til temaet?

PS: En felles virkelighetsforståelse som eventuelt i stor grad er avgrenset og formulert av en intern "byråkrat" som "eier arbeidsoppgaven", og som noen av de øvrige derpå kun lojalt og programmessig stiller seg bak uten å ha gjennomført en åpen, uhildet prosess med kartlegging, erkjennelse og vurdering av andre muligheter, er vel ingen hensiktsmessig virkelighetsforståelse for klubben?
Attaboy
Veteran

PostPosted: 14.02.2015 15:50    Post subject: Reply with quote

Svenskere udfordrer danske topklubber: ’Vi vil være størst i Skandinavien’

Malmö FF udfordrer FC København på tronen som Skandinaviens største klub, og FC Midtjylland holder sig heller ikke tilbage.

Lille spejl på væggen der, hvem er størst i Skandinavien her?

For få år siden var svaret simpelt, da norske Rosenborg 11 år i træk var i Champions League, mens danske og svenske klubber jublede, når det indimellem skete en enkelt gang.

Siden overtog FC København med tre Champions League-deltagelser og i alt ni europæiske gruppespil på stribe tronen fra den fallerede Trondheim-klub. En enestående økonomi og store ambitioner tiltrak spillere fra de øverste lag i Skandinavien, men nu er klubben kommet under pres fra både øst og vest.

Les mer: bt.dk
Konesseur
Veteran

PostPosted: 14.02.2015 15:56    Post subject: Reply with quote

Ikke bare øst og vest. Nord også -> Bodø-Glimt.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 14.02.2015 22:12    Post subject: Reply with quote

Det er for pakker ikke så lenge siden vi ble invitert av selv Real Madrid til erescupkamp. men så kom Hoftun og geniene og skulle gjøre ting på sin måte og ikke lenger med kollektivt samhandling
Hjelde
Veteran

PostPosted: 14.02.2015 22:31    Post subject: Reply with quote

Hvor mye Hoftun reelt sett hadde ansvar her, vet sikkert de som er nærme på klubben mer enn oss, men i etterpåklokskapens lys er det vel temmelig åpenbart at Hamren- grepet, og den medfølgende hodeløse penge- bruken, var fatalt for klubben, og gjør at vi nå står igjen med noen stumper vi prøver å redde.

Pengene er borte, kompetansen og kulturen er nesten borte, alt på grunn av dette grepet og disse årene. For meg, som dog står på supporter- hold fra klubben, er det Terje Svendsen og Erik Hoftun som står mest ansvarlig for dette ekstremt korttenkte, respektløse og stormannsgale grepet. Behandlingen av Eggen underveis der viste bare hvor totalt på villspor de var.

Det er ekstremt paradoksalt, men Hamren var en katastrofe for klubben selv om han er en glitrende trener som nesten ikke tapte kamper.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 14.02.2015 22:55    Post subject: Reply with quote

Var nok FCK de mente, Konesseur. (Jeg tolket det i hvert fall slik). Men ja, lite trivelig at statusen vår tydeligvis har nådd et vanvittig bunnivå hva gjelder anseelse som Skandinavias største klubb. Vil vel tro at spillere og folk flest i Skandinavia, og Norden for den slags skyld, fortsatt regner RBK som én av de største klubbene, men hvis pilen fortsetter å peke nedover ...

Tydeligvis virker det som at de pengesterke klubbene i nabolandene vil ta over, de har kanskje allerede gjort det(?), hegemoniet i Skandinavia.

Kanskje vi burde involvere sponsorene våre i større grad? Salmar med solide (milliard)overskudd de siste årene, gjør jo mye for klubben allerede, men kanskje de burde involveres mer rundt A-laget også!?

Er forresten RBK for stolt til å ta imot pengegaver à la hva Trond Mohn holder på med? Finnes vel milliardærer som er RBK-sympatisører?
Attaboy
Veteran

PostPosted: 14.02.2015 23:14    Post subject: Reply with quote

Hjelde wrote:
Det er ekstremt paradoksalt, men Hamren var en katastrofe for klubben selv om han er en glitrende trener som nesten ikke tapte kamper.

Sjeldent at jeg er uenig med deg, Hjelde. Men tror du ikke at RBK «nødvendigvis» måtte ta et slikt valg på den tiden? De satset, ja, og feilet. Men hvem vet hva som hadde skjedd hvis de hadde lyktes? Hadde de bare fortsatt med Eggen som du sier.

Den største feilen var jo naturligvis «sparkingen» av Eggen i 2010! Er 100% sikker på at vi hadde vært størst pdd med ham bak roret fremfor JJ og ikke minst Hesten.

Det viser seg gang på gang at Erik Hoftuns navn alltid blir nevnt i de største tragediene siden 2007. Faen ta de som ansatte ham!
Attaboy
Veteran

PostPosted: 15.02.2015 02:11    Post subject: Reply with quote

2007: - En skinnprosess

Quote:
Forrige uke sto et leserbrev med tittelen «Gambler med Rosenborgs framtid» på trykk i Adresseavisa.

Innlegget var ført i pennen av RBK-medlem Bjarte Heide, som advarte mot å la kameraderi og skjulte agendaer stå i veien for å ansette den personen med de beste kvalifikasjonene.

Hjelde
Veteran

PostPosted: 15.02.2015 16:59    Post subject: Reply with quote

Attaboy wrote:
Hjelde wrote:

Sjeldent at jeg er uenig med deg, Hjelde. Men tror du ikke at RBK «nødvendigvis» måtte ta et slikt valg på den tiden? De satset, ja, og feilet. Men hvem vet hva som hadde skjedd hvis de hadde lyktes? Hadde de bare fortsatt med Eggen som du sier.

Den største feilen var jo naturligvis «sparkingen» av Eggen i 2010! Er 100% sikker på at vi hadde vært størst pdd med ham bak roret fremfor JJ og ikke minst Hesten.

Det viser seg gang på gang at Erik Hoftuns navn alltid blir nevnt i de største tragediene siden 2007. Faen ta de som ansatte ham!

De lyktes ikke, og det er poenget mitt. Det er grunner til det, ikke noen tilfeldighet, og hovedsaken for meg er at de valgte den kortsiktige og dyre løsningen, og kastet loss på grunnlaget som var bygget opp over mange, mange år. Kunnskapen, kompetansen og kulturen. Det man ikke kunne kjøpe for penger, og som man aldri klarer å få tilbake dersom det forsvinner. Til det er det for unikt i fotballhistorien. "Sparkingen" av Eggen var bare et naturlig resultat av dette retningsvalget, det ultimate symbolet på hvor langt de drog det, og hvor store de hadde blitt på sin egen fortreffelighet. Svendsen og Hoftun trodde virkelig at de hadde den nødvendige fotballfaglige tyngden til å starte en ny vei, og vurdere Eggens tanker som ikke gode nok, utdaterte. Det er grunnleggende absurd når de virkelige var og er for amatører å regne sammenlignet med den fotballfaglige tyngde som lå i klubbens røtter. Allikevel gjorde de seg større enn røttene. Ja, de satset, men de satset fatalt og grunnleggende kunnskaps- og historieløst. At klubben nå fortvilet forsøker å redde stumpene fra grunnlaget som en gang lå der, viser vel bare det med tydelighet: Valget av Hamren er et svart kapittel i klubbens historie, og kan historisk vise seg å være det punktet hvor klubben mistet sitt hegemoni. Hamrens resultater er irrelevante i denne sammenhengen.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 15.02.2015 17:28    Post subject: Reply with quote

Interessante og gode tanker, Hjelde. Og nå skjønner jeg hva du mener og er veldig. veldig enig med deg. Tommel'n opp!
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 44, 45, 46  Next
Page 31 of 46

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb