View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.08.2014 14:09 Post subject: |
|
|
Skjønner meg ikke på folk med "tar til takke med"-holdning når man kan få en vinner og Rosenborger.
Kan vi ikke legge bort praten om Fagermo, JJ, og andre middelmådigheter. |
|
Back to top |
|
 |
Sparkie Junior
|
Posted: 24.08.2014 14:17 Post subject: |
|
|
Fremfor å nødvendigvis se på navn, bør man så absolutt sette opp en kravspesifikasjon for den nye treneren. Da må man se på faglige og personlige egenskaper ift de ambisjonene RBK har.
Skulle jeg satt opp ei liste i full fart, ville den bestått av følgende elementer:
Personlig
* Tydelig leder som blir respektert både blant spillere og organisasjonen for øvrig
* Må tørre å stille spørsmål rundt "etablerte sannheter" i organisasjonen
* Må kunne ha evne til å overføre en positivisme og overbevisning til sine spillere som skal kunne gi nødvendig selvtillit
Faglig
* Ha vunnet noe av betydning tidligere, minst noen seriemesterskap
* Ha hatt relativ suksess med tidligere klubber i Europa. Med relativ betyr å ha levert "mer enn forventet" ut i fra klubbens forutsetninger. Altså ikke nødvendigvis vunnet CL
* Kunne videreforvalte RBKs tankegods rundt artig og angrepsvillig fotball. Dvs. kunne underholde omgivelsene med spillet
* Må kunne inneha evnen til å overføre sine tanker rundt spillemønster til spillergruppa(er også en personlig egenskap)
Dette er relativt høye krav og summerer man opp dette og ser hvilke trenere som stort sett oppfyller dette, og som også kunne være aktuelle(Nei, Guardiola, Rodgers, Fergusen eller Mourinho er ikke i denne gruppa), havner vi vel på følgende kandidatliste:
* Nils Arne Eggen
* Trond Sollied
Gjerne i prioritert rekkefølge.
Av forstålige grunner har førstnevnte gitt uttrykk for at et nytt comeback ikke lenger er aktuelt.
I så måte står vi i mine øyne kun igjen med én kandidat: Trond Sollied.
Skulle det egentlig være noe spørsmål??
Hamrén kom hit til Lerkendal og vant 1,5 seriegull ene og alene pga han hadde vist til tidligere resultater i Sverige og Danmark. Mannen hadde stor respekt fra dag 1.
Hvem pokker hadde respekt for Perry??
Og hvem vil ha respekt for Fagermo, Nordlie eller hva de heter alle sammen??? Ingen!! Overhodet ingen vil ha tro på prosjektet. Derfor vil vi ha samme historien igjen om andre enn TS kommer i denne runden. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 24.08.2014 14:29 Post subject: |
|
|
Vi må ikke glemme at en ny trener har også ansvar for å utvikle unge spillere og la de slippe til i betydningsfulle kamper. Det var ikke Eggen god til. For all del, Eggen er det beste treneren rbk har hatt og er fantastisk bra, men vi må huske på det som også under Eggen hadde forbedringspotensiale. |
|
Back to top |
|
 |
vegran Veteran

|
Posted: 24.08.2014 14:40 Post subject: |
|
|
Senador: Eggen med forbedringspotensiale er fortsatt bedre enn noe annet. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.08.2014 14:49 Post subject: |
|
|
Det er jo endel av den selvtilfredskulturen Senador peker på. Dette henger jo sammen med ydmykhetspostulatet. Vi må være ydmyk og være oppmerksomme på at vi alltid kan forbedre oss. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 24.08.2014 15:54 Post subject: |
|
|
Sparkie: enig i at en lignende liste/kravspek bør settes opp, men tror du ikke muligens at det finnes andre navn å sette på den lista dersom man driver litt ordentlig research på trenere i Europa? Bare det at du er norsk gir deg jo to navn en danske eller svenske, for eksempel, aldri hadde klart å ramse opp. Lista di er jo identisk med det hvem som helst hadde klart på sparket (neppe tilfeldig), og det må kunne forventes mer dybde av en profesjonell fotballklubb på trenerjakt.
Alle land har nok sine Eggener (nåja) og Sollieder, kunsten er å skaffe seg tilgang til denne informasjonen slik at de kan tas i betraktning, ikke bare si "Mourinho har jobb, Sollied gidder vi ikke styre med, derfor blir det Fagermo eller Kåre". Jeg vil altså at de navnene en skikkelig fotballinteressert østerriker, belgier, tsjekker osv. hadde dratt opp dersom du hadde framstilt situasjonen for dem. Pluss de navnene mennesker med fotballrekruttering som jobb har på lista si. Når disse er silt, rangert, og vurdert opp mot hverandre, da kan man begynne å velge.
Med mindre man kan signere en fungerende, motivert og tilgjengelig kapasitet som Sollied, som faglig oppfyller alle krav en Rosenborg-ledelse kan og bør stille - da, og først da, kan man ta snarveier. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.08.2014 16:36 Post subject: |
|
|
Problemet med Sollied er nettopp det at det vil bli en forrykende suksess. Hvordan skal styret så forklare hengemyra klubben har vært gjennom Hoftun-epoken? Dette er en nøtt styret må knekke nå. |
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 24.08.2014 19:27 Post subject: |
|
|
PerO wrote: |
Men hvorfor skal klubben prøve å bryte med filosofien på nytt? Dette ble prøvd med Hamren, og bortsett fra 1,5 gull, hva godt medførte det for klubben på sikt?
Såvidt jeg kan se, så fjernet det siste rest av kunnskap om klubbens(NAE's) filosofi fra spillergruppa, og ingen har siden klart å få ktroppen til å fungere tilfredsstillende igjen. |
Slik jeg ser det er det vel nettopp det at filosofien for mange er overordnet treneren, og det er det som har skapt mye av problemene klubben har slitt med de seneste årene. Hvis vi ønsker Eggensk fotball, ja da må vi ansette Eggen. Hvis vi ikke ønsker Eggen som trener, ja da må vi forholde oss til at en annen trener trolig har en annen måte å gjøre ting på. Å forsøke å tvinge inn formasjoner etc på tross av trenerens preferanser er ikke måten å gjøre det på, og det skaper utrygghet hos treneren, treneren sliter med å få spillergruppen med på et prosjekt han selv ikke tror på osv.
NAEs overordnede postulat er godfoten. Skal den leves ut i praksis kan man ikke som nå se seg blind på formasjoner og gamle episke historier. En må derimot i Eggens ånd se på hvordan spillergruppen og trenerens evner på best mulig måte kan utnyttes til å skape et best mulig kollektiv. Det har RBK feilet på stort sett kontinuerlig siden 2002, og det er derfor det er vanskelig per i dag å se hvor arven etter Eggen har blitt av. _________________ mvh HeXX
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 24.08.2014 20:24 Post subject: |
|
|
JanneB wrote: |
Dette er bare spekulasjoner og jeg føler nesten at jeg må kalle det tøv. Hvordan i alle dager vet du at Sollied og Gamsten ser på dette som en pensjonsavtale? Det finnes nok andre klubber i varmere strøk som kan benyttes for slikt. Jeg hevder det motsatte, at begge er topp motivert og vil være med å bygge opp igjen. Jeg begrunner det med at hadde de sett på RBK som en pensjonsavtale så hadde de vært i Qatar eller Kina.
Videre - transfermarkt? Siden er dårlig tilpasset mindre navn. Og når en prøver til en viss grad å sidestille Martin "Barcelona" Andresen med mannen som har best snitt i Norge i utlandet og titler i 4 ulike land, kun et av landene (Norge) kan klassifiseres som en bakgårdsliga, ja da ble innlegget for meg noe tynt.
Jeg synes det er galt å hevde at hans nedtur startet så langt tilbake i 2006. Så sent som i 2009 vant han den nederlandskekøppen med Heerenveen - deres første og siste tittel på 40 år. Etter han fikk sparken der gikk han til Saudi Arabia og fikk sparken i 2010 etter tre kamper - noe som ikke behøver å bety noe. I først halvdel av 2011 tar han over et nesten fortapt Lierse og redder de fra nedrykk. Når serien starter opp igjen er han å finne som Gent trener. I 2012 ender han mid-table og en kan vel si at nedturen starter herfra, han blir sparket i Gent og Trykia kjenner vi alle til. |
Ikke noe som debatter der "motstandere" velger å begynne med klassifiseringen tøv.. Du diskrediterer deg selv, selv om du riktignok kommer med argumenter etterpå.
Jeg anser RBK som Gamstens siste klubb. Det tror jeg også Gamsten selv gjør, selv om han har antydet at han vil komme seg ut i Europa igjen. Han er norsk. Han har familie i Norge. Det er ikke unaturlig at hjemlengsel (for å kalle det det) veier tyngre enn varme fotballdager. Når en har nådd det punktet i karrieren at en begynner å bli mett, ikke lenger er bekymret for å starte på benken etc, er en tilfreds med at det nærmer seg slutten, og der mener jeg Gamsten per i dag er. Jeg sier derimot ikke at T.S er der, men at han fort kan komme i den kategorien slik jeg leser han siste år som trener. Du leser ham annerledes, og det er helt greit. Jeg tror nok Sollied ville gjort en helt grei jobb i klubben. Spørsmålet er bare om en med litt innsats klarer å hente en bedre trener eller ikke. Jeg tror en kan klare det, og synes det er merkelig at de fleste her synes å være tilfreds med at den etterlengtede prosessen ender med at klubben allerede nå konkluderer med enten Solied eller Fagermo. Da gjennomfører de ingen prosess.
Som antydet tidligere, jeg kan godt leve med Sollied som trener, men forventer at klubben når de nå til de grader har gått ut og reklamert for grundighet mm, faktisk gjør det, og ikke ringer speeddial 3 til T.S. og stanser med det.
Når det gjelder henvisningen til Transfermark, var det nettopp for å få fram det poenget du forsøker å få fram, i mitt tilsvar til 1972MD. En kan ikke se seg blind på statistikk. Da framstår nemlig også Andresen som et godt alternativ. Hvilket han ikke er, tross gode tall. Det er for meg langt viktigere å finne en trener som har pondus, erfaring og gjennomføringskraft, som kan bryte ned de usunne strukturene på Brakka, og som i tillegg har oppdatert fotballkunnskap. Om vi ikke finner noen andre en T.S. til å ta den jobben etter å ha jobbet et halvt år, greit nok. Men den konklusjonen kan vi og skal vi ikke komme med i august. _________________ mvh HeXX
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 24.08.2014 20:29 Post subject: |
|
|
Og du syns ikke det blir i overkant idiotisk å skulle svare ut reelle og imponerende tall som TS faktisk har, men feilaktige tall for Martin Andresen fra Transfermarkt? |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 24.08.2014 20:31 Post subject: |
|
|
[quote="HeXX"]
Det er for meg langt viktigere å finne en trener som har pondus, erfaring og gjennomføringskraft, som kan bryte ned de usunne strukturene på Brakka, og som i tillegg har oppdatert fotballkunnskap. quote]Det er vel kanskje det mange føler seg rimelig trygg på at TS har. Men jeg er enig i at prosessen må gjøres skikkelig og at en speeddial til TS kanskje ikke bør tas rent umiddelbart. Men jeg er langt fra sikker pp at kompetansen og nettverket er godt nok til å komme opp med bedre alternativer, uansett prosess. |
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 24.08.2014 20:50 Post subject: |
|
|
spraggon wrote: |
At sollied skulle se på dette som en bankers pensjonsavtale er ekstremt merkelig hvis han har fått med seg RBKs forbruk av trenere de siste 10 årene. Tulleargument. |
Nok en som velger å diskreditere seg selv..
Kanskje T.S nettopp vet at messiaskomplekset til klubben i verste fall gir ham blankofullmakt i 5 år, kanskje mer? Forbruket av trenere kan like mye brukes som et positivt argument som et negativt alt etter hvilket perspektiv du ser saken fra. Jeg skriver uansett ikke at T.S ser på RBK slik, men at det kan være en sannsynlig tankegang hos en trener i hans situasjon.
T.S er født i 59. Om 6 år er han 60, og jeg ser ikke bort fra at han/familien ikke ivrer etter en ekstremt lang karriere utfra det vi har fått kjennskap til i media. Det er derfor helt plausibelt å tro at han kan se på RBK som en fin måte å avslutte på.. _________________ mvh HeXX
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 24.08.2014 20:54 Post subject: |
|
|
Om han har lyst til å avslutte karrieren i Rosenborg, så må han jo levere resultater da - hvis ikke blir han ikke her i fem år. Du kan ikke sammenligne en trener og en spiller. Trenere er avhengig av å prestere for å få gå kontrakten ut, i motsetning til spillere - som ikke kan løses fra kontrakten sånn uten videre. |
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 24.08.2014 21:01 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Om han har lyst til å avslutte karrieren i Rosenborg, så må han jo levere resultater da - hvis ikke blir han ikke her i fem år. Du kan ikke sammenligne en trener og en spiller. Trenere er avhengig av å prestere for å få gå kontrakten ut, i motsetning til spillere - som ikke kan løses fra kontrakten sånn uten videre. |
Fullt klar over det. Men det er også en kjensgjerning at om T.S kommer inn i klubben, er det etter mange forsøk, det er for å snu trenden etter mange oppsigelser etc. Det skal derfor utrolig mye til at han mister jobben på det grunnlaget feks. By Rise eller PJH måtte gå på. Med andre ord. Han skal mislykkes ganske grundig før han får marsjordre.
Det sagt tror også jeg at Sollied er en trener fullt kapabel til å løfte RBK til topps igjen i Norge, og kanskje også til faste opptredender i EL. Mitt ankepunkt er bare at det er for tidlig til å konkludere med T.S når det tross alt er en og annen på samme/bedre nivå å velge i.. _________________ mvh HeXX
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.08.2014 22:40 Post subject: |
|
|
TS setter krav til seg selv og de rundt seg. Ingen fare med motivasjonen heller. Dette blir bra. |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 24.08.2014 22:53 Post subject: |
|
|
Vi kan diskutere Sollied til vi blir grønn, dessverre er han ikke aktuell og jeg tror dette kan være det siste toget hva gjelder Trond og RBK.
For min del kan vi begrave denne tråden. Jeg vil helst ikke tenke mer på hva vi går glipp. Det nærmeste man kommer en reinkarnasjon av Eggen og han har ingen plass i RBK. Forstå det den som kan. |
|
Back to top |
|
 |
Frankiefourfingers Veteran

|
Posted: 24.08.2014 22:54 Post subject: |
|
|
Det stemmer, Sollied er ikke aktuell. Veldig synd. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 24.08.2014 22:55 Post subject: |
|
|
Koteng og styret er ikke helt idioter, det må ligge noe bak om han ikke er aktuell.
Det er dønn umulig å ta hans meritter og CV og finne 10 kandidater til som er bedre og som er aktuelle for RBK, det er rett og slett dønn umulig.
Så enten er han ikke aktuell av en grunn som ikke er offentlig, eller så er han aktuell og adressa har bommet. Jeg håper naturlig på det siste. |
|
Back to top |
|
 |
Goran Proff

|
Posted: 24.08.2014 23:01 Post subject: |
|
|
Stusser litt på den dagsavisen saken om han har vært uaktuell fra dag en. _________________ Stopp forfølgelsen av de paranoide! |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 24.08.2014 23:02 Post subject: |
|
|
Har adressa skrevet at Sollied ikke er aktuell?
Om så, har jeg ikke fått det med meg og kan spørre om link. Dette fordi det er et par over her som er så skråsikkre på at han ikke blir ansatt. _________________ thumb/b2gwNyta.jpeg |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 24.08.2014 23:05 Post subject: |
|
|
Jeg som skrev feil, dagsavisen, ikke adressa. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 24.08.2014 23:13 Post subject: |
|
|
Ok.
Håper de bommer, men utrolig trist om dette stemmer. Det fleste jeg har snakka med og som kjenner til Sollieds trenergjerninger sier vi går glipp av en helt suvern trener i norsk målestokk, om dette glipper. Men tror faktisk at de som sitter å styrer nå er livredde og kommer til å finne på noe som er behagelig for dem. Om de ansetter noen andre og mislykkes, kommer de til å fred i nær to år, minst!
Men fo klubben, som trenger muskler og folk med bein i nesen vil det være en katastrofe. Da ville jeg ha gått for KI, i stedet for noe helt nytt norsk! Han kjenner klubben ut og inn og dette tror jeg er kjempeviktig med tanke på hva Rosenborg er og står for. Husk vi er ganske så bortsjemte og kritiske tilhengere. Og takk og lov for det. _________________ thumb/b2gwNyta.jpeg |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 25.08.2014 00:22 Post subject: |
|
|
JanneB wrote: | Vi kan diskutere Sollied til vi blir grønn, dessverre er han ikke aktuell og jeg tror dette kan være det siste toget hva gjelder Trond og RBK.
For min del kan vi begrave denne tråden. Jeg vil helst ikke tenke mer på hva vi går glipp. Det nærmeste man kommer en reinkarnasjon av Eggen og han har ingen plass i RBK. Forstå det den som kan. |
For knappe 2 år siden:
JanneB wrote: | Ikke utrettet noe siden Olympiakos. Nedadgående kurve siden den gang. |
Hva har skjedd? _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
henriksjaamo Junior
|
Posted: 25.08.2014 00:39 Post subject: |
|
|
Jeg leter og leter, men finner ikke svar. Hva har dere lest som jeg har oversett, som får dere til å tro/vite at TS ikke er aktuell? |
|
Back to top |
|
 |
Sputnik Senior

|
Posted: 25.08.2014 01:07 Post subject: |
|
|
Sportslig sett blir det umulig for de på brakka å utelukke Sollied.
Det er faktisk ikke mange av hans kaliber med norsk pass.
Han var vel fryktelig nære på å bli Spurs manager etter gode år i norsk og belgisk fotball.
Det må nesten ligge i en tro om at mannen ikke er skikket til jobben. For det har jo vært en del skriverier de siste årene om diverse fyllekuler, fyllekjøring, glattcelle, antasting o.l
Fra utsiden er det vanskelig å skjønne da han i sin tid som både spiller og gymlærer virket mer seriøs enn de aller fleste.
Men det kan jo være så mangt å spekulere i, og det er vel bare han selv som kan svare på det.
Håper iallefall det ikke er sånn at man på forhånd har bestemt seg for at han ikke er egnet til trene annet lag enn Jägermeister FC på kveldstid...
Liten tro på at f. Eks Fagermo ville oppnådd hans meritter i det store utland. Selv om akkurat det blir noe spekulativt. _________________ Meeeeeeeget beeedre ! |
|
Back to top |
|
 |
|