English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Trond Sollied
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 112, 113, 114  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Beren
Rutinert

PostPosted: 21.08.2014 18:44    Post subject: Reply with quote

JanneB wrote:
I den Adressa pluss artikkelen med Sollied prater han om Kåres utspill vedr. trenerjobben i Dagsavisen og den påfølgende avkreftelsen i VG.

Selv sier Trond at RBK ikke har kontaktet han, noe jeg har vanskelig å tro på.

Når han prater om at timingen er riktig nå og sønnen lærer seg norsk kan jeg ikke forstå annet enn at dette er et frieri til RBK.

I hvilken adressapluss artikkel sier han dette? Smile
JanneB
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 18:47    Post subject: Reply with quote

Kom ut en i dag i ettermiddag.

Tittelen var "Har bygget hus etter Tyrkia-sparkingen". Der prater han om RBK og hva han har gjort i tiden etter Elizigspor .
Back to top
View user's profile Send private message
Jakob
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 19:16    Post subject: Reply with quote

Sollied sier jo omtrent rett ut at han vil tilbake!

–Jeg har ikke fått noen forespørsel, og jeg vet ikke om den vil komme heller. Det kan hende at jeg ikke er like heit lenger, sier Sollied til Adresseavisen.

Hver gang Rosenborg har vært på trenerjakt etter Eggens exit i 2002, har Trond Sollied vært en brennhet kandidat.

Taust

Denne gangen har det så langt vært taust fra Lerkendal.

–Timingen kunne vært god nå, men jeg vil helst ikke uttale meg så veldig mye, all den tid jeg ikke har snakket med RBK, sier han.

Frivillig ferie

Etter at han fikk sparken fra tyrkiske Elizigspor i oktober i fjor, har Sollied vært ute av fotballen. En helt frivillig og selvvalgt fotballferie, ifølge ham selv.

–Jeg kunne vært tilbake i manesjen bare noen dager etter jeg var ferdig i Tyrkia dersom jeg hadde villet det. Jeg har takket nei til flere klubber fordi det ikke har vært det rette. I stedet har jeg konsentrert meg om å bygge meg hus. Selvsagt har jeg folk til å gjøre det, men det må følges opp, sier han, som har familien bosatt i Belgia.

–Guttungen er ikke så stødig i norsk selv, men forstår det meste, smiler Sollied om sønnen som neste år er ferdig med barneskolen.

–Ellers har jeg sett mye fotball og snakket med folk. Det har vært godt med fri, jeg har aldri hatt ferie, sier han.

Støtter «Brutter'n»

I går skrev Dagsavisen at RBK-trener Kåre Ingebrigtsen har bedt Sollied komme tilbake til Trondheim, noe Sollied skal ha svart bekreftende til. Ingebrigtsen avviste senere på dagen at han har snakket med Sollied om Rosenborg etter at han ble RBK-trener, og sier han ikke har noe med prosessen rundt hvem som blir klubbens permanente trener. Også Sollied sier dette til Adresseavisen.

–Det er riktig som Kåre sier. Samtalen var fra før han selv ble RBK-trener, sier han.

Fristende jobb

Men samtidig gjentar han det han også tidligere har uttalt. RBK-jobben frister for 55-åringen.

–Det kan godt hende at jeg blir RBK-trener en vakker dag. Jeg har aldri lagt skjul på det. Det er ikke mange klubber i Norge som er aktuell for meg, og Rosenborg er selvsagt en av dem. RBK er en klubb jeg egentlig har bare gode minner fra, og jeg har ikke noe imot å gå tilbake dit.

Undres over behandlingen av Eggen

Denne uka kom boka «I skyggen av Eggen». Der skildres et Rosenborg som har gått fra kontinuitet til gjentatte trenerbytter, og fra økonomiske velmaktsdager til kraftige nedskjæringer. Sollied hevder at klubbens vingling i nyere tid ikke er en avgjørende faktor for ham.

–Jeg tenker ikke i de baner. Skulle det komme så langt at trenerjobben i RBK er aktuell, tar jeg de telefonene jeg må for å sjekke ståa. I tillegg kjenner jeg masse folk i Trondheim og i klubben. Selv om jeg følger med på det som skjer, kan man aldri bli tett nok på når du ser det utenifra. Da må man være på Brakka daglig, sier han. Og legger til:

–Eksakt kunnskap er helt avgjørende. Og det er veldig rart at ikke den eksakte kunnskapen kunne føres videre av Nils Arne. I stedet må Rosenborg begynne på nytt hele tiden – og det er vanskelig, sier han.

MÃ¥ trene

Selv har Sollied, på sida av eventuelt egne trenerambisjoner i klubben, følgende innspill til hvordan RBK må se ut i fremtiden:

–Uten at jeg har sett dem så mye, må de i hvert fall ha spillere som kan spille fotball. Men du må trene, sier han.
Back to top
WegHard
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 19:23    Post subject: Reply with quote

Sollied er tydeligvis interessert. Da synes jeg de kan spare pengene og droppe den lange prosessen. Resultatet er gitt på forhånd. Sollied for president!
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 21.08.2014 19:27    Post subject: Reply with quote

Jeg har vært sterk tilhenger av "den gode prosessen", men jeg innrømmer lett at jeg tar Sollied over bordet nå uten prosess.

Han vinner over aktuelle kandidater i en slik prosess uansett og risikoen for at han signerer for noen andre i løpet av 4 mnd er ikke verdt det.

Styret må bestemme seg for om de ønsker en Manager eller en SD+Hovedtrener. Så må man legge frem de vi kan tilby til Sollied og håpe at det er noe han tenner på.
Back to top
KitWalker
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 19:31    Post subject: Reply with quote

Jeg tror vi kan heise flagget og ønske Trond S. velkommen hjem til Lerkendal i 2015.
Det er mye som tyder på det etter diverse skriverier i diverse media.

Styre og stell i RBK vet at de ikke har råd til å feile igjen og de ser det samme som fleste av oss her inne at Trond S. er den eneste rette.

Tror neppe de sjanser på en trener med pass fra Danmark, Beligia eller Holland nå, ei heller trenere som oppererer her på berget(Deila, Fagermo, Nordlie osv)
Back to top
Vegard2711
Legende

PostPosted: 21.08.2014 19:32    Post subject: Reply with quote

Blir det Sollied så kan det være bra mtp på overganger også, vil tro han vet om en del spillere og har fått ett stort nettverk etter hvert, spesielt i talentfabrikken Belgia.
Back to top
bommel
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 19:35    Post subject: Reply with quote

Helt enig, Miami.
Vi kan ikke håpe på å tiltrekke oss en bedre trener enn Sollied, aldri i verden. Men da må man for guds skyld få orden i rekkene, slik at Sollied får bestemmelsesrett over alt det sportslige.

Last edited by bommel on 21.08.2014 19:35; edited 1 time in total
Back to top
Kent
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 19:35    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Jeg har vært sterk tilhenger av "den gode prosessen", men jeg innrømmer lett at jeg tar Sollied over bordet nå uten prosess.

Han vinner over aktuelle kandidater i en slik prosess uansett og risikoen for at han signerer for noen andre i løpet av 4 mnd er ikke verdt det.

Styret må bestemme seg for om de ønsker en Manager eller en SD+Hovedtrener. Så må man legge frem de vi kan tilby til Sollied og håpe at det er noe han tenner på.

Her er vi enige.

Hvis Sollied er sitert korrekt, er han faktisk klar for RBK.

Men: Er det noen som kan få dette til l velte, så er det dagens RBK-ledelse.
Back to top
Sjopols
Junior

PostPosted: 21.08.2014 19:50    Post subject: Reply with quote

Er det noen som vet hvilket forhold Sollied har til de som regjerer på brakka nå? Stemmer det at Hoftun har uttalt at Sollied har en levemåte som ikke samsvarer med RBK's verdier,eller noe i den dur? Har et vagt minne om det.. Fint om noen med god oversikt kan belyse dette. Har i allefall tenkt lenge at gutteklubben grei mener Sollied ikke passer inn i RBK lengre, på samme måte som at Nils Arne Eggen ikke "passer inn" i dagens RBK..
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 19:53    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:

Det er nok av eksempler på at ønske om å gjøre ting riktig prosessmessig fører til ikke-optimale beslutninger. Tror vi har nok eksempler på det i RBK.

Kulturelle forhold her i Norge gjør at man helst skal ta noe som alle kan like, det skal helst være konsensus på det. Tøffe beslutninger og god handlingskraft er ikke typisk norsk. I tillegg kommer den iboende politikken i enhver organisasjon. Status quo og dagens praksis skal beskyttes og man skal helst ikke utfordres i forhold til makt og innflytelse. Selvsagt uttrykkes ikke dette eksplisitt, men det ligger som en ullen understrøm og påvirker.

Problemet er at straks dette med Sollied kom ut i media i dag tidlig så skapes det mer blest om navnet Sollied, og han kan dermed også bli aktuelle andre steder. Sollied selv er kanskje den som tjener mest på de oppslagene vi har sett i dag. Hans mulighetsrom vil øke, hans forhandlingskort styrkes.

Samtidig er det slik at jo tidligere Rosenborg som klubb har et prosjekt som både klubben selv, sponsorer, supportere, mannen i gata har skikkelig tro på, så får dette en selvforsterkende kraft: sponsormidler sitter løsere, investormidler sitter løsere, det kommer mer folk på kamp, samt ikke minst: flere potensielle spillere vil tenke på dette som attraktivt. Rosenborg som klubb har ikke råd til å vente til Desember på denne avklaringen, dersom dette betyr bortkastede muligheter til fordel for en prosess som fra utsiden ser flott og riktig ut.

Etter starten på Perrys regjeringstid håper jeg virkelig nå at man kommer frem til en løsning som fansen kan stå bak fra dag 1. Som kan skape entusiasme. Sollied er en slik løsning.

Greit nok at man skal diskutere og evaluere og bli enig om det ene og det andre på en måte alle sammen skal kunne stå bak og kunne nikke til. Da gjerne også med ukelange korrekturrunder, flotte powerpoint-presentasjoner, og mange møter hvor man kan stå med kjeldsbergkruset og smile og nikke til hverandre for å være heeeeeelt sikker på at dette er greit og ingen er uenig.

Få nå for guds skyld ut fingern før det er for sent!

Last edited by puckno on 21.08.2014 20:03; edited 1 time in total
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 20:02    Post subject: Reply with quote

Prosessen, folkens, prosessen er det vi venter på!

Jeg har aldri lest ordet prosess så ofte som her inne de siste månedene. Så kommer plutselig et oppslag i media om at TS kanskje, muligens kan finne ut at timingen er passende, dersom han skulle få en forespørsel fra RBK. Da snur plutselig alle de som har snakket om prosess 180 grader rundt og mener at hele prosessen kan droppes. Hva er det dere tenker på?!?
Jangusk
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 20:04    Post subject: Reply with quote

Det kan jo hende spillerne tropper opp på kontoret til Hoftun og sier at de slutter om Trond S får jobben Very Happy

Ellers er det vel bare å kaste snøret. Dette har klubben sikla etter siden Eggen ga seg. Så kom igjen, ansett mannen for hvor lenge han vil.
Han er en knalltrener, som vil løfte oss til uante høyder igjen, fordi han kjenner tilbake til røttene ut og inn Tommel'n opp!
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 21.08.2014 20:13    Post subject: Reply with quote

hentesveis wrote:
Da snur plutselig alle de som har snakket om prosess 180 grader rundt og mener at hele prosessen kan droppes. Hva er det dere tenker på?!?

Jeg skrev for en stund tilbake akkurat dette. Vi krever en god prosess. Hvis Fagermo vinner prosessen så nekter vi for at det har vært en god prosess. Hvis TS ønsker jobben vil vi droppe hele prosessen.

du spør hvorfor. Svaret er egentlig enkelt: Vi er supportere og ønsker det beste valget. Vi ønsker den aller beste vi kan tenke oss å få tak i. Derfor ville alle tatt NAE eller TS uten prosess. Men alle ønsker en prosess for å hindre ansettelsen av en ny Knut Tørum eller Per Joar Hansen. Man ønsker prosessen fordi vi har en velbegrunnet frykt for resultatet av manglende prosess. Men om resultatet er det beste vi kan håpe på(TS) så er det bare å droppe prosessen. Vi er ikke vanskeligere enn det Wink
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 20:17    Post subject: Reply with quote

hentesveis wrote:
Prosessen, folkens, prosessen er det vi venter på!

Jeg har aldri lest ordet prosess så ofte som her inne de siste månedene. Så kommer plutselig et oppslag i media om at TS kanskje, muligens kan finne ut at timingen er passende, dersom han skulle få en forespørsel fra RBK. Da snur plutselig alle de som har snakket om prosess 180 grader rundt og mener at hele prosessen kan droppes. Hva er det dere tenker på?!?

Dette er typisk norsk tankegods. Veien til målet er oftere viktigere enn selve målet i norsk organisasjonssammenheng. La meg være tydelig, jeg er for den inkluderende leder og tanken bak å etablere konsensus blant beslutningstakere. Målet bak denne prosessen er å finne den beste treneren og organiseringen som Ballklubben skal ha for å bli best i Norge igjen.

Jeg må spørre deg, bare for å få det helt klart - hva er du ute etter? Er prosessen viktigst for deg eller produktet som prosessen skal lede til? Jeg er løsnings orientert og har stort fokus på resultat. Jeg ser definitivt at en prosess er viktig hvis en ikke har noe klart alternativ, men når Eggens "naturlige arvtaker" stiller seg til disposisjon hva trenger jeg en langdryg prosess for?

Ockhams barberkniv - den enkleste løsningen er ofte den korrekte. Jeg ser ingen vits med lange møte seanser for å bekrefte noe som allerede er overveiende sannsynlig - at Trond Sollied er den kandidaten majoriteten av styret vil ha.

Last edited by JanneB on 21.08.2014 20:41; edited 1 time in total
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 21.08.2014 20:18    Post subject: Reply with quote

Prosessen må gjennomføres uansett. Det handler om så mye mer enn ansettelsen av ny trener - som bare er et ledd i prosessen. Når TS eller en annen god trener er på plass, håper jeg de slipper å måtte gjennomføre sin egen prosess ("jaha, her er jo ikke ting på stell") eller gå gjennom en intern maktkamp. Rosenborg og organisasjonen virker pill råtten. Vi må gjøre en ordentlig prosess først, og få ryddet opp i denne klubben en gang for alle. Sånn er det bare.

Last edited by sveininge on 21.08.2014 20:20; edited 2 times in total
Back to top
andrezinho
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 20:19    Post subject: Reply with quote

Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 20:23    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner tankegangen din, og argumentene dine, MD - men jeg er likevel ikke enig. Jeg mener at vi må ha is i magen...

Jeg tar gjerne TS etter en grundig prosess som resulterer i en konklusjon hvor han er den beste kandidaten, men ønsker først og fremst denne prosessen velkommen. Jeg har langt større forventninger til prosessen enn bare ansettelse av ny trener. Jeg ønsker at prosessen skal vise at Alstad og andre har utspilt sin rolle i klubben, og derfor får et tupp i ræva...

Kanskje en god prosess fører til at vi ansetter en for klubben bedre trener enn TS til og med. Jeg føler meg slett ikke trygg på at oppslagene i media om TS i første rekke dreier seg om at han har lyst på en retur til Lerkendal. Dette kan like gjerne være iscenesatt for å "pynte brura", for å lokke frem eventuelle andre klubber som kan tenkes å ville tilby TS ny jobb...
Eru
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 20:31    Post subject: Reply with quote

Det er alltid viktig med gode prosesser. Det er det også når en skal hente spillere, men hvis PC Skjelbred plutselig skulle være tilgjengelig, så kunne vi akseptert at prosessen ble kjørt raskere.

Hvis Trond Sollied nå skulle ønske seg til Rosenborg, er det så enkelt som at han matcher alle overordnede krav i en kravspesifikasjon:

- Alder
- Tilgjengelighet
- Internasjonal og nasjonal erfaring og suksess
- Kjennskap til Rosenborgs verdier og tradisjonelle spillestil
- Motivasjon*
- Pondus og autoritet
- Kontakter på og forståelse for overgangsmarkedet.

Da er det faktisk så enkelt som at vi ikke har råd til å ikke gå for ham. Så får heller TS være med som en sentral brikke i prosessen som skal definere hvordan Rosenborgs sportslige satsning skal dra klubben tilbake til toppen.

*En antakelse, men det går fort å finne ut av.

Å lage en grundigere kravspek er nødvendig hvis en skal gå ut bredt, men når (hvis) den åpenbare kandidaten melder seg tilgjengelig, er det ingen spørsmål.

Last edited by Eru on 21.08.2014 20:36; edited 1 time in total
Back to top
Lisa Birgit Holst
Junior

PostPosted: 21.08.2014 20:35    Post subject: Reply with quote

Haha, andrezinho! Tommel'n opp!
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2014 20:39    Post subject: Reply with quote

Bare en kommentar til den ellers fine smørbrødlista (konklusjonen er jeg selvsagt enig i):

Punktet om kjennskap til Rosenborgs verdier og tradisjonelle spillestil bør regelrett strykes fra lista. At Sollied har dette er en hyggelig bonus, men for alle andre trenere er det en unødvendig hemsko som bare begrenser mulighetsrommet unødvendig - i praksis sitter vi igjen med Kåre, Ola, Tom, Dag Eilev eller Gøran, for å sette det litt på spissen.

Dersom Sollied ikke skulle være aktuell må man kunne lete bredere enn det "kjennskap til spillestil/verdier/røttene" legger opp til. Den berømte prosessen må da være god nok til å kvalitetssikre kompatibiliteten mellom den aktuelle trenerens spillestil og våre ønsker. En oversettelse av Go'foten og en DVD med CL-kamper fra nittitallet klarer vi alltids å skaffe i etterkant.
sveininge
Rutinert

PostPosted: 21.08.2014 20:41    Post subject: Reply with quote

Uansett, har ikke Sollied på en måte krevd en gjennomført prosess før han eventuelt takker ja? Mtp. at han vil ha siste ordet i alle avgjørelser.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 20:42    Post subject: Reply with quote

Eru, har du allerede sett den kravspesifikasjonen som styret hevder at de ennå ikke har laget?

Det finnes mange kloke mennesker her inne. Noen av de klokeste har sagt at de ønsker ny trener, men at det ikke er deres jobb å finne den nye treneren. Diabolic er ett eksempel på en slik klok person, og jeg er enig med ham.

Det finnes sikkert mange gode argumenter for å velge TS, og det finnes sikkert mange argumenter for å velge ham bort. På samme måte finnes det sikkert mange gode argumenter for å velge andre trenere, for jeg personlig er overbevist om at det finnes andre dyktige trenere et sted der ute.

Mitt inntrykk er at mange av de som mest hardnakket framsnakker TS her inne kjenner hans trenergjerning hovedsaklig fra Wikipedia. Det er ikke sikkert at Wikipedia gir uttømmende informasjon om verken ham eller andre. Men det er bare mitt inntrykk...
JanneB
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 20:45    Post subject: Reply with quote

Sollied har ikke krevd noe da han ikke har fått en henvendelse fra Ballklubben.

Om lengden på prosessen fører til at Sollied blir uaktuel så bør styret komme med en vesentlig bedre løsning enn at Fagermo blir manager i 2015.

Det forundrer meg noe at oddsen på Fagermo som hovedtrener er helt nede i 2.10, mens Sollied har ikke rikket en mm.
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 21.08.2014 20:50    Post subject: Reply with quote

Jeg siktet til Sollieds uttalelser om at han må ha siste ordet.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 112, 113, 114  Next
Page 91 of 114

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb