| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var best mot Karabükspor? |
| Alexander Lund Hansen |
|
56% |
[ 63 ] |
| Tobias Mikkelsen |
|
1% |
[ 2 ] |
| Stefan Strandberg |
|
18% |
[ 20 ] |
| Tore Reginiussen |
|
0% |
[ 0 ] |
| Micke Dorsin |
|
0% |
[ 0 ] |
| Mike Jensen |
|
4% |
[ 5 ] |
| Ole Selnæs |
|
2% |
[ 3 ] |
| Mikkel Diskerud |
|
15% |
[ 17 ] |
| Morten Gamst Pedersen |
|
0% |
[ 1 ] |
| Riku Riski |
|
0% |
[ 0 ] |
| Jørgen Skjelvik |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 111 |
|
| Author |
Message |
puckno Veteran
|
Posted: 01.08.2014 19:59 Post subject: |
|
|
| Jeg håper at absolutt ingen andre norske klubber gjør det godt i Europa. Jeg håper heller ikke landslaget gjør det godt. Jeg vil gjerne at norsk fotball skal ha minst mulig anseelse i utlandet. Alt dette vil være positivt for å sikre RBKs posisjon som Norges beste lag. Det vil også gjøre det lettere å holde gode norske spillere i RBK, og høyne RBKs muligheter til å gjøre det godt utenlands, med unntak av den lille detaljen om nasjonsranking - men det synes jeg er en liten kost i forhold til hva vi kan oppnå. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 01.08.2014 20:18 Post subject: |
|
|
Er ikke ofte jeg er uenig med deg Zaphod, men jeg har ingen tro på at RBKs ansettelsesproseser innvirkes av hvorvidt andre norske lag gjør det bra. Vi har vist at vi er akkurat like inkompetente uavhengig om vi har en halv milliard i banken og slår Valencia borte eller får 4.plass i TL og null Europa.
Altså vil Molde/Godsets CL-spill ikke innvirke på dette.
Og folk må huske at det ikke er snakk om 50 mill å komme til CL, det kan være opp til 150-175 mill om man får potten tilnærmet alene hvis jeg ikke husker feil. Å sitte her å mene at det ikke vil være skadelig om Molde, Godset, Brann, Viking eller Engen hadde fått inn nesten 200 millioner, seriegull, ny mulighet for CL og tiltrekke seg "CL-spillere", da mener jeg folk ikke har tenkt seg om.
I diskusjonen så MÅ forutsetningen være at RBK skal være og er Norges beste lag. Og da er det bra om Rosenborg kommer til CL, ikke andre. Det hjelper ikke RBK til CL om Godset kommer dit. Det hjelper ikke oss med rankingpoeng heller fordi de høyst sannsynlig ville tapt alle kampene i CL.
Det vil derimot være bra om andre lag kommer til EL og vinner kamper der.
Mens vi er i enten CL eller EL også selvsagt.
Og under forutsetningen om at Rosenborg er best i Norge, ja da trenger vi ikke 2 kvalikkplasser til CL heller.
Nei, det er absolutt ingen argumenter som jeg mener holder mål her. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.08.2014 20:24 Post subject: |
|
|
Zaphod skrev vel et godt nok svar til Hedon
Jeg ser selvfølgelig poenget til Hedon om at 150 mill til et annet norsk lag, ikke nødvendigvis vil være bra, men jeg føler vel at hvis vi skal misunne andre i norsk fotball å tjene pengene sine selv, så senker vi oss ned til Martin Andresen/ Kjetil Rekdal nivå, og der håper jeg virkelig aldri at vi kommer.
Har RBK vondt av konkurranse i Norge? Jeg tror ikke det. De beste internasjonale sesongene under Eggen, var vel nettopp Molde et godt nr. 2 lag, som store deler av sesongen faktisk presser RBK i serien.
Å tro at RBK lettere skal holde på spillere fordi andre lag gjør det dårlig, det er passe naivt. Det er 15 år siden det var nødvendig å være innom toppklubbene i Norge for å bli solgt til utlandet. I dag oppdages talenter i alle lag, og de drar like kjapt utenlands uansett.
En veldig god TL, hvor flere lag kjemper internasjonalt, og hvor flere lag har økonomi til å matche lønningene i DK og andre mindre ligaer, vil derimot øke sjansene for at spillerne blir lengre i Norge. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 01.08.2014 20:33 Post subject: |
|
|
Er da knekkende likegyldig om du mener Zaphods svar til Hedon var godt nok, jeg må da kunne si at jeg ikke er enig idet han skriver
Alle disse (sorry) idiot-argumentene om at det er bra for RBK å ha konkurranse er ikke helt gyldige. Det er kun bra for RBK å få konkurranse om det ender med at vi fortsatt er best. Det er ikke det minste bra for RBK om Molde nå overtar tronen i Norge og er best de neste 30 åra. Det er er rett ut jævlig krise for RBK.
Knallhard konkurranse i hjemlig serie som allikevel ender med Rosenborg so vinner, det er bra for Rosenborg. Det er aldri bra for RBK om vi ikke er best eller om andre lag får mange hundre millioner kroner, CL-spill seriegull og best anseelse.
Det er aldri bra! |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.08.2014 20:37 Post subject: |
|
|
MD:
Er vel bare jeg som er mer optimistisk da... Jeg tror uansett ikke Molde er i stand til å ta over. Får vi litt skikk på styringen i klubben, så er uansett Molde bare en utfordrer. Og utfordrere trenger vi for å bli gode nok.
Men det er selvfølgelig en fordel for RBK om de lagene som gjør det bra i europa, gjør det i EL i stedet for i CL. Det skader jo ikke at de tjener 20-30 mill fremfor 150 mill. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 01.08.2014 20:44 Post subject: |
|
|
Neida, har ikke noe med optimisme å gjøre. Det har bare med at man ikke egentlig mener det når man sier de argumentene
Og det er helt riktig, hvorfor i all verden skulle vi som RBK-supportere ønske at andre lag skal gjøre det bedre enn oss?
Det absolutt aller viktigste er at Rosenborg er best. Det hadde vært deilig om vi hadde fått knallhard konkurranse hvert år av et par lag i TL som gikk til EL og vant mange kamper, så lenge vi fortsatt vant gull og gikk til CL. Men det er altså det siste som er det viktige, at vi er best.
Det hadde vært total krise om Molde hadde fortsatt å være best, som regel vunnet gull og som regel gått til CL. Og det er det selvsagt ingen som vil. Og da mener man ikke egentlig de argumentene som er sagt heller. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.08.2014 21:04 Post subject: |
|
|
MD
I mitt hode, er og skal RBK være best i Norge over tid.
Jeg ønsker at andre lag skal gjøre det bra, ikke bedre enn RBK.
Så jeg er ikke redd for konkurransen. Jeg ser mest på fordelene ved at andre gjør det bra. RBK blir best i en god TL, så enkelt er det. Ien dårlig TL vil antagelig aldri RBK bli bra nok til å gjøre det godt i europa. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 01.08.2014 21:06 Post subject: |
|
|
Men da er vi jo helt enige PerO! Vi ønsker alle at RBK skal få så hard konkurranse som overhode mulig, under en forutsetning om at vi til slutt vinner  |
|
| Back to top |
|
 |
henriksjaamo Junior
|
Posted: 01.08.2014 23:39 Post subject: |
|
|
| Nå er ikke jeg ekspert på å bestille biletter over web, men jeg var å sjekket på rbk.no sine sider, og det virker jo faktisk som at det nesten er utsolgt på Lerkendal. Er det jeg som er dum, eller stemmer dette? |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 02.08.2014 00:23 Post subject: |
|
|
| Diabolic wrote: | | Oppmannen wrote: | | Edit: Piaf. |
Dette er min humor. Synes du fikk ufortjent lite skryt for den. |
 _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 02.08.2014 00:57 Post subject: |
|
|
Jeg er enig med Hedon. Såpass snever skal jeg innrømme jeg er.
Molde er en klubb jeg alltid kommer til å "hate" uansett, mye på grunn av personligheter klubben har fostra og henta til seg, men det gjør det ikke akkurat vanskeligere at de er bloddopa fra en naturlig plass i førstedivisjon til toppen av norsk fotball, og klubben selv avfeier alle forsøk på å gjøre dette til et poeng. Når vi ikke er gode nok har jeg lite problemer med at lag som Stabæk og Godset tar gullet, fordi de har gode verdier i bunn, men at Brann og Molde kjøper seg til gullet har jeg liten repsekt for. Økonomisk "unfair play" strider mot mine prinsipper innen fotball. Molde kommune har drøyt 25.000 innbyggere, og at de skal etablere seg i toppen av norsk fotball og sitte med en stall på størrelse med Manchester Uniteds er rett og slett naturstridig. Når dette kommer som et resultat av direkte innskudd i driftsmidler langt over et tiår, er rett og slett ekkelt. Molde er ikke der de er grunnet egen suksess, men grunnet andres økonomi. Med 20-25 millioner i året fra Aker siden årtusenskiftet (mulig det også er lenger) pluss de 125 millionene Skullerud fikk stiftet til ansettelseskontrakten, nærmer vi oss 2/3 av det Rosenborg har tjent i Champions League grunnet egen sportslig suksess. At Molde har en ekstremt stor fordel av ekstern pengehelp er det ingen tvil om. Grunnen til suksessen og grunnen til stillingen i norsk fotball kan ene og alene spores til Aker og Røkke/Gjelsten. Jeg ser med skrekk for meg et scenario hvor toppklubbene i norsk fotball er eid av hver sin riking som har klubben som et hobbyprosjekt med eneste mål å pøse inn nok penger til å løfte klubben til unaturlige høyder, slik det langt på vei er i England.
Når det gjelder Europa har jeg problemer med å unne andre lag enn Rosenborg vel. Sorry mac, sånn er det bare. Mulig det er manglende evne til å se kortsiktig vs langsiktig.Spesielt ikke Molde. Heldigvis har de med unntak av CL-deltagelsen i 98(?) heller ikke fått til all verden. Jeg ønsker heller ikke på noen måte å være prisgitt Molde for en enklere kvalifisering e.l. senere.
Jeg er i hvertfall veldig stolt over at klubben min gjorde ting norske klubber aldri har gjort før, og sannsynligvis aldri kommer til å gjøre igjen, uavhengig av velgjørere, investorer eller rike onkler. Under Eggen kom fotball først, og forretningsmodell godt ned på lista. For meg ødelegger bloddoping fotballen. At Molde er der de er, er nesten som om en riking skulle dopa Cork City opp til å bli et topplag i Premier League. De har ingen ting der å gjøre, hverken historisk, økonomisk, eller populasjonsmessig.
/rant _________________ Influencerâ„¢ |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 02.08.2014 02:12 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | For første gang i historien, tror jeg, er jeg enig med PerO og uenig med Hedon. For Rosenborg er det, på lang sikt, utelukkende en fordel om Molde gjør det bra i Europa. |
Ikke akkurat første gang du er uenig med meg, men kanskje første gang du er enig med PerO?
Sett gjerne opp et realistisk scenario over et femårsperspektiv der Rosenborg kommer ut i pluss av at andre norske lag leverer bra i Europa, og kanskje til og med kvalifiserer seg til CL (for å gjøre utfordringen enda større).
Argumentet til enkelte om at Rosenborg har godt av konkurranse er jo isolert sett greit nok, men fakta er jo at vi har mer enn nok konkurranse som det er. Nå går vi på fjerde sesongen på rad uten seriegull. Jeg tror ikke det er mangel på konkurranse som gjør at vi ikke er et CL-lag lengre, for å si det sånn. Det er kun gode trenere og gode spillere som kan sende oss dit, ikke noen "inspirerende" moldensere som bader i penger og har 40 spillere i stallen. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 02.08.2014 07:35 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | Ikke akkurat første gang du er uenig med meg, men kanskje første gang du er enig med PerO?
|
Jeg antar det var kombinasjonen han mente I de fleste saker er vi vel enige alle 3, men da blir det lite diskusjon..
Jeg mener det er en fordel for RBK i et 5 års perspektiv, hvis prosessen RBK er inne i gjør at vi kommer tilbake til det nivået RBK bør være, at vi vinner TL omtrent 3 av 5 år (mer er vel ikke realistisk uten en ny NAE). Hvis mange gjør det bra da, kan vi i beste fall få friplass til CL/CL play off når vi vinner om 5 år, og da videre fremover.
Er konkurransen egentlig god nok i Norge?
Ja, vi er i 4. sesongen uten gull, men på tross av dårlige trenere og en ubalansert stall siden 2010 sesongen, så har vi tatt medalje, og fått muligheten for e-cup spill hvert år. Muligens har den svake motstanden gjort at både den økonomiske omstillingen ble svært forsinket, siden vi vant så suverent i 2009 og 2010. Muligens har også den sportslige omstillingen blitt veldig forsinket, siden problemene sportslig først ble avdekket etter den forsinkede økonomiske omstillingen.
Jeg ser ikke bort fra at om Skutle/Svendsen hadde mislyktes litt mer med sin fenomenale plan om å kjøpe seg til hegemoniet i TL og mer E-cup inntekter, og omstillingen hadde startet i 2010/2011 i stedet for i 2013/2014, så hadde kanskje klubben vært bedre på vei tilbake nå, enn vi er.
Men, isolert, på kort sikt, kan det være en ulempe om andre klubber kommer til CL, før RBK får snudd skuta. Det har du helt rett i. Jeg er da ikke så bekymret for Molde, for de har allerede de ressursene de trenger. Det ville antagelig vært mye verre hvis Godset kom til CL, og vi fikk 2 motstanderklubber med "ubegrensede" ressurser, som begge drives bedre enn RBK for øyeblikket. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 02.08.2014 10:18 Post subject: |
|
|
Sjansen for at norske lag plukker ranking-poeng er vel større i EL enn i CL?
Uansett hva svaret er så holder jeg med alle norske lag i EL og ønsker kun RBK til CL.
Ser gjerne at 2-3 lag legger seg på Moldes nåværende nivå.
Vi må selv opp på dette nivået og gjerne et hakk over.
Inntil dette er oppnådd kan vi slutte å snakke om CL og RBK i samme setning.
Vi vil heller ikke greie playoff til CL før vi er et knepp eller 2 opp.
Først må selvfølgelig TL vinnes.
Edit Piaf;Ser vi har sklidd ut i feil tråd. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 02.08.2014 12:56 Post subject: |
|
|
Er det upatriotisk av meg å synes det er gøy når norske lag spiller i Europa? Det er selvfølgelig viktigst at Rosenborg kommer ut, og helst Rosenborg i CL og resten i andre turneringer, men jeg gleder meg når andre lag får sjansen.
Men ikke molde. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 02.08.2014 13:07 Post subject: |
|
|
Denne diskusjonen går jo hvert år, og det er åpenbart ikke noe fasitsvar tilgjengelig når folks standpunkt er basert på en god blanding av "fakta" og følelser. Konklusjonen min blir ihvertfall at folk må gjøre akkurat som de vil, og heie på Godset eller Molde i europa hvis de vil det, og så får de som ikke vil det vente på at vi kommer oss tilbake.
Personlig havner jeg i båsen som heier på andre lag, inkludert Molde, når det gjelder og komme seg til EL, mens jeg håper CL forblir noe som kun Rosenborg driver med, med mindre vi allerede er der. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 02.08.2014 13:51 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Alle disse (sorry) idiot-argumentene om at det er bra for RBK å ha konkurranse er ikke helt gyldige. Det er kun bra for RBK å få konkurranse om det ender med at vi fortsatt er best. Det er ikke det minste bra for RBK om Molde nå overtar tronen i Norge og er best de neste 30 åra. Det er er rett ut jævlig krise for RBK. |
Jeg er ikke enig, men du skriver også, at din forudsætning er, at vi skal være bedst i Norge. Min forudsætning er, at vi som langsigtet mål skal være bedst i Norge og have succes i Europa. For at det skal lykkedes er det vigtigste, at der forsat er en stor tilslutning omkring Rosenborg og at vi har en dygtig ledelse, men konkurrence er også afgørende.
Uden god konkurrence kan vi vinde medaljer med en dårlig ledelse, som kan bruge dette som undskyldning for alligevel at fortsætte. Uden god konkurrence vil en suveræn serieleder være små underdogs mod et lag, der hører til i nedre halvdel af den ukrainske liga. I sådan en situation er et nyt CL-eventyr kun en drøm.
At små lag i Danmark som AaB og FCN kommer til CL eller at Esbjerg går videre fra EL-gruppespil betyder ikke, at disse lag har nogen særligt større sjanse for at vinde ligaen det efterfølgende år - og da slet ikke de næste 30 år. Alle reelt større lag (FCK, BIF, OB og AGF) bør være glade for dette. Selv som AGF-fan med spil på nivå 2, takker jeg de andre lag for deres succes. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 02.08.2014 14:40 Post subject: |
|
|
| Det er nok mye enklere å unne andre lag suksess om man selv holder med et lag som ligger i 2. divisjon, så akkurat det er vel ikke et spesielt godt argument. FCK, BIF & Co er jo ingen direkte konkurrenter for AGF, så da trenger du ikke å ta det med i beregningen. Det er derimot helt avgjørende for min del når vi tenker på Molde-suksess i Europa. I tillegg til at Molde naturligvis er en haug med søppel. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 02.08.2014 15:11 Post subject: |
|
|
Om jeg nævner BIF, FCK, OB (med eller uden AGF), så er argumentet fuldstændig det samme. Jeg undede de andre lag succes, selv da AGF lå i den bedste række, og de andres succes var medvirkende til, at vi rykkede ned - det er da en høj pris at betale? Til trods for det er min holdning uændret:
Er potentialet i en klub stort, så er høj konkurrence kun en god ting - men dygtig ledelse bliver som altid en afgørende faktor for succes på lang sigt. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 02.08.2014 15:15 Post subject: |
|
|
| iconbit wrote: | | Om jeg nævner BIF, FCK, OB (med eller uden AGF), så er argumentet fuldstændig det samme. |
Nei, det er ikke det. Spør heller en Brøndby-fan om han ønsker FCK til CL. Da blir det sammenlignbart med vår situasjon. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 02.08.2014 15:21 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Jeg håpte oppriktig at Strømsgodset skulle komme seg til CL i år. Jeg burde altså også håpe på MFK-seier og avansement i Europa. Dessverre, siden tanken på å se Tarje Nordstrand Jacobsen forklare Norge hvordan Molde har drevet til suksess er omtrent som tanken på å drite kråkeboller, klarer jeg ikke å håpe på annet en tosifret tap og skadebonanza. Men jeg vet i det minste at det er ulogisk. |
Det er godt for Brøndby, at FCK har succes og omvendt - noget deres direktører siger igen og igen. Supporterne er selvsagt mere i deres følelsers vold og mindre logisk tænkende. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 02.08.2014 15:31 Post subject: |
|
|
| iconbit wrote: | | Supporterne er selvsagt mere i deres følelsers vold og mindre logisk tænkende. |
Wow, sånn passe arrogant. Jeg har særdeles logiske grunner til å mene det jeg gjør. Du må gjerne være uenig, men ikke kom her og fortell meg at du sitter på logikken og jeg bare er styrt av følelser. Det finnes mange svært gode sportslige argumenter for at konkurrenter ikke skal lykkes i Europa, så vennligst spar meg. |
|
| Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 02.08.2014 15:42 Post subject: |
|
|
Man kan mase om rankingpoeng og internasjonal anseelse rundt ligaen til natten blir lang og kyrne melker seg selv, men om valget står mellom at en rottefanger fra Düsseldorf skal vite at norsk liga eksisterer og at f.eks Molde soper inn X antall millioner ekstra til å putte på blokka av plastikkpenger er det i grunn ikke et valg en gang. Og kom ikke og si at det er bra for norsk konkurranse og våre egen framgang med bedre nasjonal motstand for oss fordi andre norske lag får muligheten til å hevde seg på internasjonalt nivå - Tromsø gikk på hodet og ræva ut mot et lag fra Færøyene. Haugesund var ikke videre imponerende heller. Før vi begynner å se på mulighetene for at andre lag i TL skal bli bedre og dermed gjøre oss bedre bør vi vel først og fremst være i stand til å valse over Sarpsborg og Ranheim. _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 02.08.2014 15:49 Post subject: |
|
|
| Jeg mener det er helt kanon feil å ikke unne andre norske lag suksess i Europa. Jeg er for at Tippeligaen skal utvikle seg til å bli best mulig, og da er Europa-spill, og gjerne Europa-suksess, for norske lag en nødvendighet. Jeg er en av de som heier på alle norske lag i Europa, men ingenting er bedre enn å heie på min egen klubb, selvfølgelig. Mange norske fotballsupportere har heiet på RBK opp gjennom tiden i Europa, og jeg blir faktisk oppgitt når en norsk fotballsupporter sier at han/hun håper RBK gjør det dårlig i Europa. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 02.08.2014 15:57 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | iconbit wrote: | | Supporterne er selvsagt mere i deres følelsers vold og mindre logisk tænkende. |
Wow, sånn passe arrogant. Jeg har særdeles logiske grunner til å mene det jeg gjør. Du må gjerne være uenig, men ikke kom her og fortell meg at du sitter på logikken og jeg bare er styrt av følelser. |
Jeg skriver at supporterne selvsagt er mere (læs: relativt til sportsdirektørerne) i deres følelsers vold og mindre logisk tænkende). Det står jeg ved, og det er også ganske ukontroversielt. Jeg fortæller ikke dig, at jeg sidder med logikken og at du alene er styret af følelser. |
|
| Back to top |
|
 |
|