English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 797, 798, 799  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.07.2014 13:41    Post subject: Reply with quote

Man så etter 2 år fortsatt ikke noe særlig gjenkjennelig offensiv samhandling under Hamren, og med all respekt for Hamren og setningen "gode trenere skaper gode spillere" så er det noe sensasjonelt med store deler av laget han besatt. Man må selvsagt få folk til å spille godt sammen, men kvaliteten på spillerne var sensasjonelt høyt.

Med Hamren fikk man inn ting som vi ikke husker nå lenger, blant annet et mye større defensivt fokus, 442 og drøying av tid ved cornerflagget på Lerkendal mot TL-lag. Null offensiv samhandling og lite som minnet om "offensiv og angrepsvillig" fotball.

men han var også klasse og jeg hadde tatt han imot idag igjen. For det betyr suksess. Men han er langt ifra noe førstevalg hos meg, han står ikke for det jeg vil ha og jeg tror ikke vi vil oppnå det vi drømmer om under han. Jeg tror også mange ville blitt skuffet overrasket nom han hadde kommet idag og ikke fått lov til å bruke 100-ish millioner kroner på stallen, få lov til å nekte å selge spillere og tilnærmet blankofullmakt til å peke på spillere han vil ha.

Hamrens periode kostet klubben så utrolig mye, det er sannsynligvis Nordens aller største satsing noengang på å nå CL og vi feilet brutalt. Og vi rydder faktisk opp etter dette enda. Ikke Hamrens skyld, det er jo svake ledere. Poenget er bare at Hamren fikk dyrere leker enn alle andre på lekeplassen.
Back to top
View user's profile Send private message
micke
Proff

PostPosted: 22.07.2014 13:45    Post subject: Reply with quote

quentez wrote:
Skyt meg hvis jeg tar feil, men var vi ikke blant de mestscorende to år på rad?

Nei, både 09 og 10 sesongen ble vi slått av sølvvinnerne Molde og Vålerenga. Men målforskjellen vant vi. Lite mål imot var veldig avgjørende
martibs
Veteran

PostPosted: 22.07.2014 13:57    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Null offensiv samhandling og lite som minnet om "offensiv og angrepsvillig" fotball.

Null offensiv samhandling? Sapara-Iversen samhandlet ikke? Du skriver ganske mye, må pause litt og lese det du skriver før du poster...
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 22.07.2014 14:02    Post subject: Reply with quote

At en genial fotballspiller finner en annen genial fotballspiller på banen betyr ikke at laget som helhet følger en klar plan alle er omforent med. Det var lite tydelig mønster, lite pasninger blindt på en bevegelse man visste var der, sjeldent gjennomløp og samhandlingen mellom back-indreløper-kant var/ble ofte erstattet av en lang kule fra Lustig.

Det var i mine øyne en gjeng ekstremt gode fotballspillere som fulgte en ganske defensiv disiplin som gjorde "normal og enkel" dobling på kant etc.

Satt du selv ofte å var forelsket i spillet som ble vist under Hamren? Da spillet, ikke hvor overlegne vi som oftest var.

Og før reaksjonene kommer, nei jeg mener ikke at vi var spesielt defensive. Men vi hadde en defensiv holdning. At vi kunne stå høyt med Anthony Annan og Kris Stadsgbaard som bakerste menn gjorde naturlig nok at vio kunne angripe med "resten" om vi måtte. men det er der jeg føler det offensive var: Angrip med antall, press og hold tempo, dytt kula inn og til slutt så skjer det noe.
Back to top
Lillhammring
Senior

PostPosted: 22.07.2014 14:09    Post subject: Reply with quote

Trenere kommer og går i stor grad, det tror jeg vi bare må akseptere. RBK må se på det som en fordel både å skape så gode spillere og trenere at de søker større utfordringer, klarer vi det er det et sikkert tegn på at klubben også har suksess. Det som vil være viktig med både spillerlogistikk og trenerlogistikk er at det er en klar plan bak og at ting ikke kommer som julekvelden på kjerringa. En slik sportslig plan betinger at vi har en tydelig sportsdirektør med hjerte i klubben og et engasjement som brenner for Rosenborg. SD må bruke hovedtreneren og øvrig støtteapparat i sportslige spørsmål og rundt spillerlogistikk og ikke sitte på sin høye hest og tro han er sjef. SD skal holde i trådene og se til at langtidsplanen til klubben blir fulgt.

Det klart viktigste mener jeg er å få på plass en SD med pondus og brennende engasjemenr for RBK (Bratseth??), og deretter må vi tørre å ansette en trener med ambisjoner som kanskje bare blir en sesong eller to (Sollied, nederlandsk/tysk trener etc). Men når en slik trenerkapasitet er på plass er det SD sin jobb å holde oversikt over nye aktuelle trenerkandidater!

Mulig dette er et drømmescenario som aldri kommer til å skje, men er vel lov å drømme?
quentez
Veteran

PostPosted: 22.07.2014 19:23    Post subject: Reply with quote

Tok en titt på trenere som har vunnet mesterskap de senere årene, og da først og fremst fra ligaer som kan sammenlignes i kvalitet med den norske. Åpenbart vil ikke alle her være klare kandidater til en RBK-jobb, men jeg har hvertfall samlet sammen noen navn fra syv ligaer, inkludert den norske. For å få et slags mål på grad av offensiv tenkning har jeg også inkludert en noe primitiv indikator i form av målsnitt den aktuelle sesongen.

Så hvilke navn kan sies å være interessante her, eller i det hele tatt realistiske?

Kan først gå gjennom listen land for land:

Sverige: Skremmende antall her som har gått videre til Norge og trent en middelhavsfarer til videre middelhavsfaring. Hele fire av mesterne fra de siste åtte sesongene har gått til Norge uten særlig suksess. Roland Nilsson og en joker i Nanne Bergstrand skiller seg positivt ut.

Danmark: Ikke mye å se her. Solbakken er uaktuell og det er nok dessverre Hamrén også.

Finland: Muurinen fremstår som en slags legende i Finland, og uansett om man trener HJK så er det sterkt å vinne fire sesonger på rad. Tror uansett ikke vi kommer til å se denne veien i trenerjakten...

Østerrike: Med inntoget av Red Bull Salzburg er dette blitt en slags tegneserie...serie, så det er vanskelig å vite helt hvor gode prestasjonene er. Roger Schmidt slo til med et helt sinnsykt målsnitt, og han ble etterpå trener i Bayer Leverkusen. Det imidlertid jeg finner meget interessant er at RB Salzburg hentet han fra Paderborn i 2. Bundesliga i 2012. Nå gjenstår det riktignok å se om han lykkes i Leverkusen. Peter Stöger hadde en eventyrlig sesong i Austria Wien, og gikk deretter til Köln hvorpå han rykket opp til Bundesliga.

Sveits: Her synes jeg man finner to spesielt interessante personer. Heiko Vogel gjorde det solid i Basel både i ligaen og i CL, men fikk sparken i oktober 2012 og jobber nå i ungdomssystemet til Bayern München. Vogel er kun 38 år og har aldri spilt fotball på seniornivå, men kan virke som en spennende og talentfull trener. Thorsten Fink leverte helt enormt med Basel, og dro deretter til Hamburger SV hvor ting gikk rimelig skeis. Står for øyeblikket uten klubb, og kunne sikkert tenkt seg å revitalisere karrieren i en sleeperklubb som kan delta i Europa. Dessverre svikter nok realismen her i mangel på økonomisk konkurransedyktighet.

Belgia: Her er det hvertfall en kandidat som hadde kvalifisert seg i hjertene hos flere her inne ved å ha kommet gjennom "Ajax-skolen". John van den Brom spilte i Ajax mellom 1993 og 1995, og var trener for Jong Ajax mellom 2004 og 2007. Da er jeg freidig nok til å anta at han er en keen advocate av 4-3-3 og direktefotball. Han fikk sparken fra Anderlecht i mars i år, men overtok Famagusta fra Kypros én måned senere. Realistisk og spennende. Men på den annen side virker han nesten som en tro kopi av Perry når man leser ting som dette:

Why John van den Brom’s days are numbered at Anderlecht wrote:
John van den Brom sometimes just doesn’t know what to do, it seems. His indecisiveness is hurting Anderlecht. For example, one week he wins from Club Brugge with 2-0 in a 4-4-2 formation. Though they didn’t play an excellent game, everybody agreed that this formation with two strikers could work out well when everybody adapted to the system. Instead of holding on to the same tactics the following week against Lierse, van den Brom changed his team in several places and changed his formation from a 4-4-2 into a 4-3-3. Anderlecht lost 2-0 and some players are starting to complain about the constant changing of tactics.

Tsjekkia: Sliter med å finne spesielt interessante kandidater her...

Kort oppsummert synes jeg dermed Roland Nilsson, Nanne Bergstrand, Heiko Vogel, Thorsten Fink og John van den Brom skiller seg ut. Enkelte her er nok mer realistiske enn andre, men når Bob Bradley blir trener for en skakkjørt nyopprykket Tippeliga-klubb kan tross alt det aller meste skje.

Nanne Bergstrand ble visstnok linket til Brann før de ansatte Norling, og det er et navn som virkelig har gått meg hus forbi. Bergstrand forlot Kalmar til fordel for Hammarby i Superettan foran denne sesongen, og de leder for øyeblikket ligaen.

Vet ikke hva Roland Nilsson gjør for øyeblikket, men mye tyder på at han har startet å demontere motorsykler.

Da har jeg sannsynligvis gjort en grundigere og bedre jobb enn styret kommer til å gjøre de neste fire-fem månedene.
Back to top
Bullseye
Rutinert

PostPosted: 22.07.2014 19:34    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp! Topp Quentez,
Men håper heller de leser ditt innlegg her og tenker
" ska fan mæ vis hain derre qventes vi"
Utopi, ja.
Men under har vel skjedd før. Wink
eksil
Veteran

PostPosted: 22.07.2014 19:34    Post subject: Reply with quote

Meget interessant og bra arbeid quentez!

Jeg bøyer meg i hatten og tørker av meg støvet! Tommel'n opp!
SeG
Veteran

PostPosted: 22.07.2014 19:37    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
Meget interessant og bra arbeid quentez!

Jeg bøyer meg i hatten og tørker av meg støvet! Tommel'n opp!

Henger meg på denne! quentez - dette var ekstremt interessant, utrolig bra jobba!

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
GeirOve
Proff

PostPosted: 22.07.2014 20:00    Post subject: Reply with quote

Veldig bra innlegg!!

Men hva med Bob Bradley?
Han bygget jo omtrent opp MLS egenhendig samt landslagsfotballen i USA. Så han kan hvertfall å bygge opp system og rollefordeling. Har vært særs delaktig i alt som har foregått i alle klubbene og landslagene sine. Også skal man faktisk ha en god del respekt for å få Egypt jobben. Araberne satset knallhardt på landsen og ville se ut, i klubbfotballen har de jo satset lenge (økonomisk).
Han kan kanskje bidra til å lage struktur i RBK. I Stabæk så har han vel ikke hatt gode nok spillere? Tror nok andre trenere hadde slitt med å holde de oppe, når jeg så de i vinter samme uka som han tok over, så laget helt jævlig ut. Som kaniner på LSD
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 22.07.2014 20:09    Post subject: Reply with quote

Ikke imponert over det han har vist i Stabæk. Traus og kjedelig, men sikkert.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 22.07.2014 20:22    Post subject: Reply with quote

Virker veldig som Bradley hadde en supereffekt i begynnelsen av sesongen - en effekt som virkelig har startet å avta i styrke. Deres siste seier var hjemme mot Godset 20. mai, og siden den gang har de fem tap og én uavgjort, med en målforskjell på 4-16.
Back to top
stoa
Junior

PostPosted: 22.07.2014 20:31    Post subject: Reply with quote

Ender vel opp med Fagermo, med Bruttern som assistent til slutt.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
nin
Rutinert

PostPosted: 22.07.2014 21:21    Post subject: Reply with quote

Nå er vel lønnsnivået ihvertfall i Sveits og Belgia skyhøyt over Norsk nivå blant spillere, så man kan vel anta det samme gjelder noenlunde for trenere. RB Salzburg driter vel og penger, kan ihvertfall se slik ut når de har råd/mulighet til å ansette Il Trap...

Pavel Vrba er super, men snakker vel ikke et kløyva ord engelsk. Treninger på tsjekkisk med tolk er nok ingen suksessoppskrift...

Thorsten Fink eller Heiko Vogel hadde vært knall tror jeg Smile
Back to top
sheva1917
Junior

PostPosted: 22.07.2014 21:34    Post subject: Reply with quote

quentez!!! Magisk arbeide du har lagt ned her! Send lista til Koteng å co! Så sparer du 10 mann for 3-4ukers jobb! Tommel opp!
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 22.07.2014 21:43    Post subject: Reply with quote

nin wrote:

Pavel Vrba er super, men snakker vel ikke et kløyva ord engelsk. Treninger på tsjekkisk med tolk er nok ingen suksessoppskrift...

Aldri i verden at han går fra landslaget. I tillegg var vel Viktoria i et bedre føre en RBK er nå.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 22.07.2014 22:06    Post subject: Reply with quote

Det hadde vært spennende med en kompetent trener utenfor skandinavia, men når vi ramler ned våres alternativer på dette forumet er det kanskje lurt å ha med seg noen tanker. Den norske tippeligaen er en bakgårdsliga, og den økonomiske situasjonen er noe man prøver å få kontroll på. Med andre ord, for å være attraktiv for de beste trenerne i ligaer større enn den norske, det er jo en del, må man kompensere med gunstige økonomiske rammer. Det hører også med til historien at mange av disse ligaene tilbyr bedre økonomiske rammer.

Et annet moment er at RBK som klubb er i særstilling i Norge, men den er sterkt fallende i Skandinavia, og utenfor Skandinavia er det nok ikke mange som bryr seg om vår historie på 90-tallet. Hadde vi vært et årlig CL lag pr. dags dato ville vi selvsagt vært langt mer attraktiv, men det begynner å bli en stund siden. Hvor mange trenere er det som rangerer IFK Gøteborg som noe spesielt i dag, og for den yngre generasjonen må man nærmest ha et autistisk forhold til IFK for å hørt om dets historie.

Det er ikke dermed sagt at man ikke kan finne en trener, men det er også nærliggende å tro at de unge og ambisiøse trenerne er fanget opp av klubbene ute på kontinentet. Man kan jo selvsagt gå etter en trener, eller en i trenerapparatet, men det er ikke dermed sagt at de har de nødvendige kvalifikasjonene. Det kan jo høres veldig forlokkende ut, men det kan også Dag Eilev Fagermo for de som ikke kjenner norsk fotball veldig godt.

Poenget er at man kan gå i denne eksotiske fellen, og sitte igjen med en trener som ikke har noen kvalifikasjoner utover det Kåre Ingebrigtsen har, men er langt dyrere i drift. Det kreves også et vanvittig stort og kompetent nettverk for å fange opp disse trenerne. Man har også andre utfordringer med språk, kultur og ikke minst trivsel.

Viking hadde en assistent trener som nå er assistent i Swansea, Josep Clotet Ruiz. Før han kom til Viking hadde han vel prøvd seg i Sverige uten at det ble den store suksessen. Alikevel er han utvilsomt fotballfaglig sterk. Martin Foyston er en annen mann, nå med i Høgmos stab, og har tidligere vært i Fulham. Jeg sier ikke at disse var (Ruizer åpenbart ikke lenger aktuell), og er aktuelle, men det er på dette nivået man mest sannsynlig må legge seg. Man kan si at R Hodgson kom til Viking, men han hadde en historie med Skandinavisk fotball, og selv om han sa han jobbet for peanøtter var han en meget dyr mann.

En nyere mann, Bob Bradley, har utelukkende erfaring fra USA, noe som er vel og bra, men selv om de er på vei frem er ikke det en nasjon som det historisk har hatt tette bånd til fotball som vitenskap. Sola skinner heller ikke på B Bradley om dagen heller, selv om enkelte her var over begeistret for ham i starten.

Zeman
Back to top
Tosten
Junior

PostPosted: 23.07.2014 00:35    Post subject: Reply with quote

Neil Lennon er vel ledig. Dro fra Celtic fordi han ønsket sportslig utfordring. Ganske ung, men har erfaring og autoritet. Godt vant med press og forventninger.
Back to top
KitWalker
Veteran

PostPosted: 23.07.2014 02:30    Post subject: Reply with quote

Lennon kan være et alternativ ja.

Som skrevet ovenfor så har han sagt at han ønsker seg sportslige utfordringer og det er mer enn nok sportslige utfordringer i RBK.

Han hadde nok forhåpninger å lede en middels EPL-klubb men det ser ikke ut som at han har lykkes med det.

En kandidat som helt klart er verdt å sjekke ut statusen til.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 23.07.2014 02:55    Post subject: Reply with quote

For dere som kjenner ham (bedre enn meg); hvilken type fotball står Lennon for? For mange Rosenborg-supportere , kanskje spesielt nå, er det viktig at også fotballen er underholdende og attraktiv.

Npr det gjelder Bradley slår han meg som en typisk amerikansk trener - fokus på innsats, disiplin, hertet utapå drakta og innsatsvilje, men mangler i å få et lag til å fremstå som helhetlig, raffinert og fintspillende. Det er got mulig Christ Bob Bradley kunne gitt oss en bra boost ut året, men jeg tror ikke det er en mann som kunne fått til all verden over tid.

Det skal ikke mistolkes som en "enkel løsning", men med min svært begrensede oversikt over trenere ønsker jeg Sollied, gitt at han er i vater. En trener med meget gode meritter som trener, som har revlusjonert belgisk fotball med nederlandsk modell via Eggen, og står for en spilestil som treffer innertier i målsettingen om "angrepsvillig og underholdende fotball". Han kan også tenkes å ville bli en stund, da han har flakket rund på kontinentet i lang tid - uten at det betyr at han ikke har gjort en god jobb.
JanneB
Veteran

PostPosted: 23.07.2014 05:42    Post subject: Reply with quote

Britisk 4-4-2. Gikk fra Celtic grunnet lite budsjett. Kjent for å være god på man management.
Back to top
Clasiker
Rutinert

PostPosted: 23.07.2014 08:32    Post subject: Reply with quote

stoa wrote:
Ender vel opp med Fagermo, med Bruttern som assistent til slutt.

Dette. Jeg føler meg rimelig sikker. (ingen kilder, kun magefølelse)
KitWalker
Veteran

PostPosted: 23.07.2014 08:58    Post subject: Reply with quote

Jeg velger å være positiv og føler meg rimelig sikker på at Sollied blir Manager som har ansvar for alt det sportslige, spillere ut, spillere inn, hvem skal få fornyet kontrakt osv. Bruttern blir Ass. Manager.

Hoftun går inn under Torbjørnsen i Scouting-teamet der hans oppgave primært er å følge opp eventuelle erstattere/nye spillere som Sollied ønsker seg.

De blir opprettet en stilling som tar seg av bud, både innkommende og utkommende, samt forhandlinger om kontrakter. Kall det gjerne Sportslig Administrerende Leder(Bratseth-rollen).

Uansett. Manageren(Sollied) har det øverste sportslige ansvaret, der ingen av de andre nevnte roller har noe påvirkningskraft på managerens avgjørelser og prioriteringer. De kan komme med råd men manageren har det siste ordet.

De eneste som kan gripe inn ovenfor manageren er styret.

Klare roller, mye enklere å finne ut hvor det svikter.
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 23.07.2014 09:37    Post subject: Reply with quote

Har selv et lite håp om at Sollied har sagt han er uaktuell med mindre sportslig avdeling ryddes opp skikkelig, og at det er den prosessen vi er vitne til nå. Håper i såfall det ikke er noe galt med timinga når det nærmer seg jul...
Back to top
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 23.07.2014 09:47    Post subject: Reply with quote

Ærlig talt vil jeg pr. nå heller ta en god trener som spiller kjedelig britisk 4-4-2 og er ærlig om det enn å hente inn en trener som spiller hverken fugl eller fisk og kaller det feiende flott (hansen, jeg ser på deg). RBK trenger først og fremst nå en vinnerskalle som kan bygge laget, der etter en trener som kan dra igang laget. Tviler uansett på at hvis vi henter en trener som har suksess så vil han bli i klubben veldig lenge.

Det skal merkes at jeg tviler på at vi får en trener som kommer til å være en Messias så jeg trur vi skal si oss fornøyd om vi får en Hamrén fremfor en ny Hansen. Det skal godt gjøres at vi får inn en som spiller feiende flott fotball og vinner seriegull over en lav sko. De trenerne ender som regel opp i lag med større budsjett enn oss.

Jeg vil fortsatt legge med at jeg håper vi styrer laaaaaaangt unna trener som går for den greske stilen med 9 man i forsvar og lange baller opp på ensom spiss som sitter og blomster oppe på topp der ingen venter at noe skal skje og dermed ikke har dekket han opp når ballen kommer

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 797, 798, 799  Next
Page 99 of 799

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb