English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 82, 83, 84 ... 797, 798, 799  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 18.06.2014 23:20    Post subject: Reply with quote

Det jeg tror er et krav for å lykkes med TN er at man har en fysisk trener som stopper TN når han går helt bananas(som han tidligere har gjort). Man må også ha utlufting i troppen(noe som skjer naturlig når man vinner TL og kvaller til Europa).

Grunnen/eller håpet jeg har til at TN kan lykkes er at han aldri har vært i en toppklubb. Han har ikke hatt spillmateriell til å lykkes. Når han da har presset maks for å lykkes har han både lykkes, og fått troppen mot seg etterhvert. Men det er fordi han har krevd mer enn det som er der. Hos oss vil han (sannsynligvis) oppnå det man sikter på og dermed er ikke frustrasjonen på begge sider like stor.

Og det å oppnå ting gir en tropp veldig mye. Når TN har presset en tropp i gulvet for å oppnå en 11.plass kontra en 13.plass så betyr det lite for spillerne og frustrasjonen blir stor.
Om han hos oss presser en gruppe til gull og EL kontra 2.plass og ingenting så blir ikke frustrasjonen like stor. for spillere vokser på faktisk suksess.

Men jeg er ingen hodejeger og ingen nåværende eller tidligere trener, jeg aner ikke noe om dette og jeg kjenner ikke Nordlis kvaliteter. Jeg synser bare Smile
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 18.06.2014 23:21    Post subject: Reply with quote

Jeg forstår ikke hvor det kommer fra at Nordlie verdsetter offensiv fotball over defensiv. Av det jeg har hørt av ham, er han av typen "forsvar er det beste angrep", og det mest offensive han blir er å presse høyt med flere spillere samtidig. Som Drillo er han også av typen som snakker foraktelig om "spillestil" som noe romantiske idioter sysler med på fritiden mens andre er opptatt av å vinne kamper. Få ballen inn i feltet så fort som mulig er Nordlies type angrepsspill.

Det å ha studert Nils Arne Eggens stil er dessverre ikke noe automatisk kvalitetsstempel, det er nemlig også tilfelle for en viss Hansen. Det har vist seg mange ganger at tilgang til RBK på 90-tallet ikke er noen garanti for forståelse.

Til slutt besitter han Norges aller styggeste dialekt. Beklager til eventuelle forumister som måtte dele denne skavanken, men den er helt fryktelig, verre enn moldensere og bergensere.
ode
Veteran

PostPosted: 18.06.2014 23:29    Post subject: Reply with quote

Det dialektargumentet var vel i overkant usaklig, zap Razz
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 18.06.2014 23:35    Post subject: Reply with quote

Nordlie hadde jo forsåvidt et brukbart utgangspunkt da han tok over LSK etter R¨osler, som hadde hanket inn den sure 4.-plassen året før. Dette var vel i perioden da det fortsatt var bra med penger i omløp, og han mønstret et OK lag med spillere som Riise, Stefanutto og Wehrman, og etterhvert Stensaas og Riseth.

Fasit ble nok en 4.-plass (og cupgull) i 2007, før LSK stupte til en herlig 12.- og kvalik-plass året etter. Denne kvalikplassen ble reddet i land av Erland Johnsen/Henning Berg, etter at Nordlie forsvant ut dørene i mars med LSK på en 13. plass (av 14 lag).

Om man i det hele tatt kan lese noe ut av dette, så kan det se ut som han kan være "one hit wonder" også i klubber som ikke må reddes. Det nærmeste han har kommet dekket bord gikk i hvertfall også til helvete etter kort tid.

Last edited by Zorac on 18.06.2014 23:37; edited 1 time in total
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 18.06.2014 23:37    Post subject: Reply with quote

For min del så er jeg for det første nysgjerrig på hva han kan få til med godt spillmateriell i en toppklubb. For det andre så mener jeg at hans uttalelser, hans bytter og reaksjoner viser at han verdsetter det offensive.

Avgjørende er at (selv om han er (for mange) en drepende kjedelig kommentator/ekspert, så er han i mine øyne er mann som veldig ofte sier faglig sterke ting. Han peker på veldig mye riktig i mitt hodet, og jeg får litt av samme følelse når TN snakker som når Tjærnås snakker(ikke fotballfaglig, Tjærnås er en mann av Drillos skole(som Perry egentlig er), i motsetning til hva TN er. )

Tom Nordli, vurdering når RBK spilte 4-2-3-1 stort sett med Gamst sentralt:

Quote:
Rosenborg leter litt i blinde etter roller til flere av sine spillere. De bruker ofte Bille Nilsen som ving. Han er en ok spiss, men ingen toppspiss som Carew, Brattbakk, Rushfeldt og Sørloth var for RBK.

De bruker Søderlund som midtspiss alene. Han er klart best i par med en makker ved sin side.

Riku Riski har rolleferdigheter til å kunne bli en god ving, men trenger tid for å fungere relasjonelt med de andre. Han er vant til å være «fri» kontringsspiss i Hønefoss.

Tobias Mikkelsen er en av få rene vinger/kanter, men har vist varierende prestasjoner siden han kom til RBK.

Morten Gamst Pedersen er en klar forsterkning for RBK med sine holdninger, sin fysikk og rutine, samt sin eminente venstrefot, som har produsert tre målgivende pasninger så langt. Han har blitt brukt som indreløper i 4-3-3 og «sittende» sentral midtbanespiller i et 4-2-3-1-system. Hvor er han best? Hvor får han utnyttet sine spesielle egenskaper best?

Etter min mening bør han brukes som indreløper eller ving/kant i 4-3-3 for å få brukt sin løpskapasitet, sin pasningsfot og sine avslutningskvaliteter høyere opp i banen. I den sentrale midtbaneposisjonen blir han stasjonær. Han blir ofte en ballfordeler uten avgjørende pasninger. Unntaket var fremspillet til 2-0 i går og dødballer - og de kan utnyttes uansett hvilken posisjon han spiller i.

De som passer best i klare roller i spillestilen er for eksempel Pål Andre Helland, Ole Sælnes, Jonas Svensson og Mikkel «Mix» Diskerud. De vurderes foreløpig for dårlige eller er skadet.

Stor rullering av mannskapet fra kamp til kamp, og stadig leting etter riktige roller for den enkelte spiller, skaper lite trygghet, dårlig samhandling og liten rytme i det offensive spillet.

Quote:
Rolleferdigheter må da telle mer enn tidligere meritter og navn.

[list=][/list]
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 18.06.2014 23:37    Post subject: Reply with quote

Jeg har alltid hatt et inntrykk av at Nordlie var en trener med offensiv og angrepssvillig inngang til spillet, men det er mulig jeg har tatt feil der da.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 18.06.2014 23:53    Post subject: Reply with quote

Vanskelig å si hva man får med Nordlie. Han er ekstremt dyktig til å banke inn innsats og vinnermentalitet, og Start hadde jo en syk statistikk i sin sølvsesong, hvor de scoret noe sånt som 20% av målene sine siste fem pluss tillegg. Men han har en tendens til å brenne lyset i begge ender, og ofte kommer beskyldninger om rovdrift i etterkant. I en klubb (tror det var Fredrikstad) sa enkelte spillere seg til og med villig til å gå ned i lønn om det kunne hjelpe til med å finansiere ei sluttpakke til Nordlie.

Han står for en offensiv fotball med mye dobling på kant, innlegg og helhjertet offensiv innsats, men sverger også til "Drillo-midtbane" med hardtarbeidende terriere med duellagressivitet og arbeidskapasitet som desidert viktigste kriterier.

Jeg hører også at han skal ha roet seg noe, så jeg vet ikke. Jeg liker fyren, men jeg tviler på at han står for det vi ønsker skal være Rosenborg-fotball, og jeg er enda mer i tvil om han har kapasitet til å gjøre oss til et godstog igjen, i hvertfall over tid.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.06.2014 00:05    Post subject: Reply with quote

Quote:
Men han har en tendens til å brenne lyset i begge ender, og ofte kommer beskyldninger om rovdrift i etterkant. I en klubb (tror det var Fredrikstad) sa enkelte spillere seg til og med villig til å gå ned i lønn om det kunne hjelpe til med å finansiere ei sluttpakke til Nordlie.

I en prestasjons-gruppe som mislykkes så vil dette alltid komme. Det som er trist er at dagens RBK-tropp ikke angriper Perry for spillet rent utseendemessing, men resultater og "komfort".

Om Hoftun hadde klart å signere Stefan Johansen eller Stjernen ikke hadde tvangssolgt Tarik, da hadde vi vunnet gullet og hele troppen hadde vært fornøyd. Sannsynligvis hadde vi ledet TL nå også og troppen hadde vært grisefornøyd .Så små er marginene, og så lite trengs for å gjøre en gruppe glad.
Men om dette hadde skjedd så hadde Perry fortsatt vært helt feil mann for RBK, konsekvensen hadde bare vært litt mindre fordi medgang hadde reddet oss.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 19.06.2014 00:17    Post subject: Reply with quote

Jeg er klar over at det kommer klager mot trener når resultatene faller, men tilbakemeldingene og utviklingskurven i så å si alle klubber han har trent er omtrent identiske. Han tar nok enormt mye plass og stiller ekstreme krav - på godt og vondt.

Vi er jo for øvrig i en bisarr motsatt situasjon; hos oss klager spillerne på for lite kjør.
ode
Veteran

PostPosted: 19.06.2014 00:45    Post subject: Reply with quote

De er tydeligvis en hårfin balanse her da. Det er ikke lenge siden spillerne klaget på for hardt kjør.

Edit: sent på kveld = trykkleif
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 19.06.2014 06:22    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Avgjørende er at (selv om han er (for mange) en drepende kjedelig kommentator/ekspert, så er han i mine øyne er mann som veldig ofte sier faglig sterke ting. Han peker på veldig mye riktig i mitt hodet, og jeg får litt av samme følelse når TN snakker som når Tjærnås snakker(ikke fotballfaglig, Tjærnås er en mann av Drillos skole(som Perry egentlig er), i motsetning til hva TN er. )

Ikke noe å utsette på budskapet ditt, MD, men i tilfelle det er flere enn meg som sliter med OCD, så er jeg bare nødt til å gjøre dette:

)

Beklager avsporingen.
ace
Veteran

PostPosted: 19.06.2014 09:38    Post subject: Reply with quote

Jeg er meget skeptisk til Tom Nordlie. Det er ikke tvil om at han kan sin fotball ABC og sitter inne med mye kunnskap. Han har fått mye ut av ingenting før, men det er hele tiden en historie bak alt dette som ikke alltid kommer så godt frem.
Dårlig menneskebehandling, rigid treningsopplegg, løs i kjeften osv. Min mening er at han ikke vil være den rette mannen for RBK. Vi trenger noen som kommer inn og kan bygge opp filosofi og treningskultur på nytt og da er det viktig med en som kan lede folk på riktig måte. Vi trenger faktisk to mann her, både trener og SD. Det vi har i dag holder overhodet ikke mål, men det vet vi alle.
frank
Proff

PostPosted: 19.06.2014 10:11    Post subject: Reply with quote

Usikker på Nordlie selv.

Men samtidig er jeg gammel nok til å huske en annen trener som tok veldig stor plass, kunne være ganske flåkjeftet og som krevde sinnsyk treningsinnsats av spillere. Og som på tross av kontinuerlig og langvarig suksess kunne bli litt i overkant for mange.

Om de kan sammenlignes på andre måter, vet jeg lite om, men klubben har levd godt med en kravstor trener før.
"At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 19.06.2014 10:45    Post subject: Reply with quote

Det å stille høye krav og pushe spillerne så hardt at de blir sure, sutrete og misfornøyde, er et tveegget sverd.

Hvis man kommuniserer godt, og er tydelig på hvorfor man pusher så hardt, blir ikke proffe spillere sure. Samtidig må man tyne strikken i alle retninger skal man bli best, og jo større primadonnaer man har jo mer krevende er det.

Nordlie er vel et ok valg, men som flere er inne på, hvor er ambisjonene?
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 19.06.2014 10:51    Post subject: Reply with quote

Kommunikasjon og måten den blir utført på er vel den store forskjellen på Nordli og NAE! Men dog så vesentlig! Wink
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 19.06.2014 10:54    Post subject: Reply with quote

media wrote:
men som flere er inne på, hvor er ambisjonene?

Hehe. Ja, det er ganske mange som, i motsetning til deg, har vært inne på det en god stund.
Back to top
frank
Proff

PostPosted: 19.06.2014 11:01    Post subject: Reply with quote

Ta høyde for at jeg bare har inntrykk av både Eggen og Nordlie gjennom media, vet jeg ikke om forskjellen i kommunikasjonsmåte virker så veldig forskjellig.

Forskjellen er vel først og fremst at Eggen leverte på så høyt nivå at han ikke kunne parkeres.
"At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast
Back to top
ricko11
Rutinert

PostPosted: 19.06.2014 11:22    Post subject: Reply with quote

Mitt inntrykk er at Eggen har en unik evne til å kommunisere på riktig måte til enkeltindivider. Han bruker forskjellige virkemidler til forskjellige mennesker og i forskjellige situasjoner. Noen fikk en real skyllebøtte, andre ett klapp på skuldra. Dette er noe som er vanskelig å lære hvis du i utgangspunktet ikke er en god menneskekjenner. Noen har den evnen å få frem det beste i andre. Nordlie kjenner jeg ikke så godt men han virker kanskje å ha litt samme egenskap, kanskje bare litt mindre raffinert. Tross alt litt yngre og litt mindre erfaring også. Helheten i filosofi, taktikk og tankesett er vel det som skiller NAE fra de aller fleste andre trenere, Nordlie inkludert.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 19.06.2014 11:48    Post subject: Reply with quote

Liker at det er engasjement i denne tråden fordi det viser at vi er mange som er klare for utskiftninger, men personlig synes jeg det er andre spørsmål som må avklares før man tenker konkrete trener navn:
-Skal vi fortsette med SD stillingen? Svaret er høyst trolig ja.
-Hvem blir ny SD og hva slags fotballfilisofi står han for?
-Hvem skal eventuelt finne ny kvalifisert SD? Nåværende styre? Nytt styre? Ekstern profesjonell hjelp?

Det er viktig at vi gjør ting ordentlig, og at ny trener og SD står for samme fotballfilosofi og det er viktig at de begge hentes pga de er det beste vi kan få kompetansemessig innenfor en form for offensiv og underholdende tankegang. For lets.face it, en defensiv fotball vil aldri falle i smak hos trøndere (kunden).
Jeg ønsker ingen ny trener før Erik Hoftun har skiftet status fra SD tilbake til stopperlegende, vi har ikke råd til det.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.06.2014 11:59    Post subject: Reply with quote

Hoftun først, trener etterpå.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 19.06.2014 12:08    Post subject: Reply with quote

Vi kan gjerne kaste Hoftun ut samtidig med Hansen, og så installere støttehjulene hans uten å ha sykkelen/hesten å drasse på til vi finner en egnet erstatter, men å la Erik den Ubrukelige få tillit til å hente enda en ny trener fra egen omgangskrets/oversiktsområde, og hjelpe ham med å mislykkes mens klubben går på dynga, det er latterlig.

Men jeg tror ikke det finnes en situasjon der Hoftun må gå før og uten Hansen. Til det har han fått spikret for godt fast at "Sportslig avdeling evalueres på én måte, og det er det som skjer på banen i hver kamp". Snedig tankegang, for da kan både trenerteam og sportsdirektør til enhver tid skylde på de stakkars spillerne når noe går galt. Er det rart det blir bråk?
Geir Bøgseth
Junior

PostPosted: 19.06.2014 13:03    Post subject: Reply with quote

Det ryktes i Telemark at familien Fagermo allerede planlegger hvordan de skal løse det praktisk når Dag Eilev skal ta over RBK.

Kommer tilbake med mer etterhvert, men dette ryktet kommer fra kilder som er rimelig nærme Fagermo i det daglige. Adressa bør kanskje ta en prat med han?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.06.2014 13:06    Post subject: Reply with quote

Det er er klart at Fagermo er flink til å skryte av hvor flinke de lokalt til tross for lite ressurser. Og lite ressurser har jo klubben.

Men, det er et stort men, dette gjør ikke styret. Ikke etter Per J Hansen.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.06.2014 13:14    Post subject: Reply with quote

Om det er reell informasjon så er det fryktelig kjedelig, men ikke det minste overraskende valg av Sportslig ledelse.

Det vil også forklare hvorfor det går troverdige rykter på at Semb Berge er spilleren vi går for i sommer.
Back to top
frank
Proff

PostPosted: 19.06.2014 13:27    Post subject: Reply with quote

Skeptisk
- Flabbergast
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 82, 83, 84 ... 797, 798, 799  Next
Page 83 of 799

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb