English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 779, 780, 781  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SeG
Veteran

PostPosted: 15.05.2014 11:13    Post subject: Reply with quote

Så lenge vi styrer unna alle norske trenere er jeg egentlig fornøyd. Vi er nødt til å tilegne oss input utenifra. Det er ikke bare for RBKs beste, men for norsk fotball som helhet mener jeg.

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 15.05.2014 11:15    Post subject: Reply with quote

Er helt enig i at det pdd ikke er noen norske kandidater som fremstår interessante og/eller tilgjengelige. Heller ingen trenere i det norske ligasystemet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 15.05.2014 11:17    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Istedet for å være så opptatt av å sjonglere med språk og artige metaforer, kan du heller forsøke å forholde deg til det jeg faktisk skriver.

Skjerp deg.

Jeg forholder meg helt fint til det du faktisk skriver, og det du gjorde inntil akkurat nå var å polarisere mellom det å lete i Skandinavia fordi det sikkert var godt nok, og å sende Liverød og Hoftun på blåtur til Ecuador for å hente noen som ikke engang snakker engelsk, og må kommunisere med spillergruppa via tolk. At du ved å gjøre dette bruker den samme forenklingen som Brakka sannsynligvis gjør, det får du faktisk tåle at jeg påpeker uten å bli muggen.

Selv om jeg spissformulerer; og merk at brodden i den ikke egentlig var myntet på deg, men på noen der nede på byggeplassen med den samme forenklingen, men med vesentlig trangere skylapper enn det du har, som jeg utmerket godt vet. Det vet du også at jeg vet, så prøv å ikke ta deg bryet med å misforstå med vilje.

Hedon wrote:
Finner vi ikke noe der, kan det være en god idé å finne en skikkelig typete type i Tyskland eller Nederland. Det kryr av gode trenere der, og alle har ikke jobber som er mer attraktive enn det vi kan tilby. De har en fotballkultur som potensielt kan røske opp ufattelig mengder ugress i Rosenborg. Både hva gjelder holdninger i spillergruppen og Ola Dunk-mentaliteten i ledelsen.

Dette er jeg selvfølgelig helt enig i, men jeg skjønner ikke hvorfor dette skal behandles som et slags alternativ B, som kun skal være aktuelt dersom vi ikke finner noen vi har tro på i de skandinaviske landene? Er det sannsynlig at en dansk trener vil ha lettere for å gjøre seg forstått på dansk enn engelsk i en norsk/svensk/dansk/nigeriansk/finsk/costaricansk spillertropp? Hvor mange alternativ A-trenere skal vi i så fall prøve og feile med før vi tester ut alternativ B (og har vi ikke allerede vært igjennom den prosessen?)
SeG
Veteran

PostPosted: 15.05.2014 11:26    Post subject: Reply with quote

Det har vel blitt utprøvd, bevist og overprøvd at å ta steget fra en av de andre klubbene i Norge til RBK er for stort. Derfor MÅ vi se lenger utenfor våre grenser. Drømmen er å få tak på noen i nederland, belgia, tyskland o.l. Men som Hendon sier så er det mest realistisk at vi får tak på en av disse Danske herrene. Så får det bli en egen diskusjon om hvilket språk man gjør seg enklest forstått på. Overordnet alt må en klar og tydelig filosofi og lederstil være spørr du meg

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 15.05.2014 11:35    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg forholder meg helt fint til det du faktisk skriver, og det du gjorde inntil akkurat nå var å polarisere mellom det å lete i Skandinavia fordi det sikkert var godt nok, og å sende Liverød og Hoftun på blåtur til Ecuador for å hente noen som ikke engang snakker engelsk, og må kommunisere med spillergruppa via tolk. At du ved å gjøre dette bruker den samme forenklingen som Brakka sannsynligvis gjør, det får du faktisk tåle at jeg påpeker uten å bli muggen.

Jeg har i denne diskusjonen hele tiden skrevet at det ikke er noen gode kandidater i norsk fotball, men likevel fremstiller du det som om at jeg kun ønsker å se i Drillo-bobla eller i Tippeligaen generelt. Jeg kunne det kalt det stråmenn, men det er visst et uttrykk som er på vei ut. Selv om det nok egentlig aldri kommer til å gå av moten på internettfora.

Det der med Hoftun og Liverød på blåtur til Equador ble skrevet med et snev av humor, men det er jo også en viss (stor) sannhet i at dette ikke akkurat er et veldig tillitsvekkende scenario. Vi har eksmpler på lignende utfarter tidligere, som bare har skjemt ut klubben. Tenker da blant annet på et par av speiderturene til Stig Torbjørnsen. Kartlegging i ukjent farvann og ukjente kulturer er ikke noe vi har hatt særlig sukess med. For å si det mildt.

zaphod81 wrote:
Dette er jeg selvfølgelig helt enig i, men jeg skjønner ikke hvorfor dette skal behandles som et slags alternativ B, som kun skal være aktuelt dersom vi ikke finner noen vi har tro på i de skandinaviske landene? Er det sannsynlig at en dansk trener vil ha lettere for å gjøre seg forstått på dansk enn engelsk i en norsk/svensk/dansk/nigeriansk/finsk/costaricansk spillertropp? Hvor mange alternativ A-trenere skal vi i så fall prøve og feile med før vi tester ut alternativ B (og har vi ikke allerede vært igjennom den prosessen?)

En danske gjør seg jo godt forstått i Rosenborg, både språklig og kulturelt. Vi har hatt flust av dansker de siste sju-åtte årene og de har alle fremstått som énere på en eller annen måte, foruten den blodfattige Mikkelsen, som bare ér.

Plan B trenger det ikke nødvendigvis å være, men min skepsis har en årsak og den ligger på Brakka. Hvis vi kan finne en enkel, men god løsning, så er det å prioritere - foran mer "avanserte" løsninger. Dansker har vi hatt suksess med og virker å være noe de på Brakka forstår seg på. Og ja, jeg tar det for gitt at nåværende ledelse vil være med på neste jakt også. Det er ikke noe jeg ønsker, men det er noe jeg realistisk sett antar vil skje. De er jo sementert fast i veggene der nede.
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 15.05.2014 12:49    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:

Jeg tviler på at Hoftun er tiltenkt noen rolle i Bordens "plan".

Definitely not!

Er helt på linje med zaphod81 med at vi ikke bør ha noe alternativ A-område, alternativ B-område etc. Det høres til forveksling likt powerpoint-presentasjonen til Hoftun, der han beskriver hvordan klubben går frem for å skaffe spillere.

Og som zaphod81 skriver: "har vi ikke allerede vært igjennom den prosessen". Jo, det mener jeg bestemt vi har. Vi har hatt to svenske trenere i klubben, hvorav en aldri hadde trent i Norge tidligere. Da blir neste stans altså danske trenere før vi skal gå videre.

Hvor bra er egentlig danske trenere? Morten Olsen og Michael Laudrup holder nok et bra nivå, men om man ser på de som er igjen i Danmark og om man ser litt tradisjonelt på det så har ikke akkurat danske lag gjort furore i Europa, med unntak av København de siste årene, men der var ikke treneren dansk. Brøndby hadde noe suksess tidlig på 90-tallet under Morten Olsen, og litt med Ebbe Skovdahl, som har pensjonert seg.

Mens det danske landslaget slo igjennom for fullt midt på 80-tallet, var danske klubblag ikke i samme klasse, og de trenerne som har hatt suksess (Olsen, Laudrup) har bodd hele sitt voksne liv utenfor danmarks grenser og har sin lærdom fra et annet sted enn den danske trenerskolen.

SÃ¥; hvor bra er egentlig danske trenere? Har noen av de vist noe mot europeisk motstand som tilsier at de har noe ekstra?

Last edited by Borden on 15.05.2014 12:51; edited 1 time in total
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 15.05.2014 12:50    Post subject: Reply with quote

Vi bør ikke definere geografiske områder nei, men språk MÅ være en faktor. Rosenborg kan ikke ha en trener som ikke forstår eller gjør seg forstått på engelsk. Og det var vel poenget til Hedon?
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 15.05.2014 12:53    Post subject: Reply with quote

Det er det vel heller ingen uenighet om. Fullstendig på linje med Hedon der.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 15.05.2014 13:19    Post subject: Reply with quote

Borden wrote:
SÃ¥; hvor bra er egentlig danske trenere? Har noen av de vist noe mot europeisk motstand som tilsier at de har noe ekstra?

Esbjerg sine prestasjoner i EL denne sesongen var jo rimelig imponerende. 10 poeng i gruppespillet og videre avansement. Røyk mot Fiorentina i sluttspillet, men slo ut blant annet St. Etienne i kvalifiseringen. Og dette var et lag som slet voldsomt i Danmark. Sesongen deres har minnet litt om vår 2007-sesong, med tidvis bunnstrid i hjemlig liga og store prestasjoner i Europa. Meget høyt toppnivå.

Om Niels Frederiksen er et spennende navn eller ikke vet jeg derimot ingenting om. Iconbit kan sikkert si noe om han.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 15.05.2014 16:18    Post subject: Reply with quote

Borden wrote:
Vi har hatt to svenske trenere i klubben, hvorav en aldri hadde trent i Norge tidligere. Da blir neste stans altså danske trenere før vi skal gå videre.

Hamrén gjorde sig ett namn genom seriesegern med Aalborg och Jönsson gjorde sig ett namn genom seriesegern med Stabaek. De är alltså inga typiska svenska tränare.

Jag betvivlar starkt att duktiga tränare i Sverige med en offensiv spelidé skulle vara sämre än danska tränare. Skall bli intressant om årets tränare i allsvenskan 2013, Norling kan omvandla Brann till ett spelande lag (vilken förmidabel utmaning !). Första halvlek mot Ålesund var väl klart säsongs-bästa.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 15.05.2014 16:22    Post subject: Reply with quote

kasper hjulmand er iallefall uaktuell,som skal til bundesliga.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
iconbit
Veteran

PostPosted: 15.05.2014 23:05    Post subject: Reply with quote

Borden wrote:

Ud fra denne tilgang er Hjulmand Danmarks dårligste træner. Hans europæiske præstationer er de dårligste. Alligevel er han i dag blevet ansat af en klub fra den øverste halvdel af Bundesligaen.

De seneste år - fraregnet FCK - er Allan Kuhn's europæiske præstationer med AaB de største, selvom Niels Frederiksen har gjort det godt med Esbjerg. Begge middelmådige trænere.

I 1990'erne glemmer du mange, blandt andet B 1903's 6-2 sejr over Bayern München i 1991 og OB's sejr over Real Madrid på Bernabeu og Richard Møller Nielsen med det danske europamesterskab i 1992.

Præstationer i 1990'erne er måske historisk interessante, men de er stort set - Eggen er unntaket - helt ubrugelige, hvis målet er at identificere, hvem der kan være en god træner for Rosenborg i dag.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 09:37    Post subject: Reply with quote

Wild Card: Henke Larsson med erfarenhet från Barcelona, Manchester United och Celtic. Han är tränare för nykomlingen Falkenberg i allsvenskan. Falkenberg förlorade flera av sina bästa spelare inför säsongen och var tippad som klar nedflyttningskandidat. Falkenberg har dock överraskat och ligger i mitten av tabellen.
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 09:49    Post subject: Reply with quote

Hadde Møller Nielsen i tankene, men det var et lite gjenkjennelig dansk lag som vant Euro 92. Mer Drillo enn Sepp Piontek.

Selvsagt er historiske trener-prestasjoner uinteressante i dag, ettersom en topp trener kan dukke opp der du minst venter det. Allikevel gir det en pekepinn på hvilke miljø som har gode tradisjoner for å utvikle gode trenere.

Blant danske trenere er det de som har erfaringen sin fra utlandet som har prestert best, som Olsen/Laudrup, mens de som har vært i Danmark ikke har kunnet vise til veldig banebrytende prestasjoner.

Det blir spennende å se hvordan Hjulmand gjør det i Bundesliga. Er det første danske trener på øverste nivå i nabolandet, med unntak av Morten Olsen og Søren Lerby (som begge kom fra utenlandske fotballmiljøer)? I tilfelle forteller også det noe om hvordan nivået har vært.
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 09:52    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:
Wild Card: Henke Larsson med erfarenhet från Barcelona, Manchester United och Celtic. Han är tränare för nykomlingen Falkenberg i allsvenskan. Falkenberg förlorade flera av sina bästa spelare inför säsongen och var tippad som klar nedflyttningskandidat. Falkenberg har dock överraskat och ligger i mitten av tabellen.

Bra forslag, Storey. Tenkte på ham selv forleden, og sjekket en del artikler rundt trenergjerningen hans. Han har vel ikke imponert veldig i den første klubben han trente, og hvorfor var det ikke større rift om ham enn at en liten klubb som Falkenberg kunne signere ham?

Vet du om han har noen klare ideer om spillestil etc.?
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 10:17    Post subject: Reply with quote

Han var tränare i Landskrona i superettan i tre år utan att lyckas särskilt bra. Landskrona har fortsatt att slita efter Henkes tid och har nog inte det bästa spelmaterialet. Efter det var han inte särskilt attraktiv och det var nog därför han accepterade att bli tränare för hopplösa Falkenberg.

Han har nog en offensiv grundinställning, men det går inte att vara för naiv med en underdog som Falkenberg. Jag såg säsongstarten Malmö-Falkenberg 3-0. Falkenberg höll emot bra med ett skapligt passningsspel och nollan spräcktes inte förrän en kvart före slut. I går vann Falkenberg 3-0 borta mot hemmastarka Norrköping.

Med fortsatt succé i Falkenberg kommer nog Henkes attraktivitet att öka väsentligt.
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 10:22    Post subject: Reply with quote

Spennende, men noe usikkert kort. Syns absolutt RBK burde forhøre seg litt rundt med personer som har nær kjennskap til hva Henke står for som trener.

Om han vil flytte til Trondheim er en annen sak, da jeg syns å huske at han hadde et sterkt ønske om være bosatt i Sør-Sverige, sikkert grunnet familie.

RBK-linken: Harald Brattbakk, som var en nær venn da de spilte for Celtic.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 20:58    Post subject: Reply with quote

Hvem blir med til Belgia og henter Sollied?
Troillanpåtopp
Proff

PostPosted: 16.05.2014 21:22    Post subject: Reply with quote

Sollied er alt for glad i flaska tror jeg. Finnes det ingen av de fremtredende spillerne på 90-tallet som kunne gjort en jobb? Drit i denne sesongen, og drit i trenerkvalifikasjoner folk har på papiret!

ROAR STRAND i to-spann med Bent....

RBK
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 21:24    Post subject: Reply with quote

Selv en dritings Trond Sollied hadde faen meg gjort en bedre jobb enn Perry...
hellvikrunner
Veteran

PostPosted: 16.05.2014 21:25    Post subject: Reply with quote

Jeg blir gjerne med til Belgia jeg. Må bare gjøre meg ferdig med eksamen på mandag først.
Back to top
Troillanpåtopp
Proff

PostPosted: 16.05.2014 21:28    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Selv en dritings Trond Sollied hadde faen meg gjort en bedre jobb enn Perry...

Ja, enig i den. Men tror Sollied aldri vil komme inn portene her igjen....
Back to top
hansern
Proff

PostPosted: 16.05.2014 21:29    Post subject: Reply with quote

Trist å si det, men nå, når alt håp om en topplassering er ute håper jeg på Rosenborg-tap i hver kamp inntil PJH er fjernet. Ser vi på de to neste kampene er det ihvertfall håp. Sarpsborg 08 er gode hjemme på kunstgresset og Strømsgodset slår vi ikke uansett om vi møter de hjemme.
Back to top
Caupolican
Junior

PostPosted: 16.05.2014 21:32    Post subject: Reply with quote

Er det noen som faktisk vet hvor dritings Trond Sollied EGENTLIG er? Jeg mener, hvor ille kan det være?
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 16.05.2014 23:20    Post subject: Reply with quote

Kan Per Hamster Rönning være et alternativ som spillende trener?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 779, 780, 781  Next
Page 64 of 781

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb