View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 08.04.2014 12:25 Post subject: |
|
|
Du ser altfor enkelt på det, det hjelper ikke å hive folk i angrep når det ikke er en meget klar plan bak det, noe Jønsson fikk erfare smertelig første sesongen sin hos oss.
Han rettet seg etter omgivelsenes krav og sendte alle i angrep. Det førte til brudd på brudd på brudd og Hawaii-fotball.
Går du alle mann i angrep så kan du ikke miste ball, du må avslutte og du må score. Uten god offensiv samhandling så klarer du ikke dette. Da går det på rævva. |
|
Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 08.04.2014 13:41 Post subject: |
|
|
Jeg tror du forstod at jeg ikke setter noe likhetstegn mellom å spille med 11 spisser og å spille offensiv fotball.
Det Jonsson drev med var ingen av delene. Han spilte offensivt med lange baller på en tankspiss med enorme avstander i laget. Sesong to var det samme, bare kortere avstander.
Perry spiller mer langs bakken noe jeg syns er bra, men han har ikke en utpreget offensiv stil heller. Jeg ønsker meg et Rosenborg som står høyt og presser på, ikke et som ligger lavt og venter på omstilling.
Rosenborg har ligaens raskeste backer og en veldig hurtig midtstopper, samt en av ligaens beste keepere en mot en. Alle forutsetninger bør være på plass for å kunne bo på motstanders halvdel. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 08.04.2014 13:54 Post subject: |
|
|
Jeg har ikke nevnt noe om 11 spisser. Jeg snakker om lagets manglende offensive samhandling, struktur og plan. Og hva som skjer om man går offensivt til verks da. Nettopp det som skjedde under Jønsson i sin første sesong/starten.
Det er riktig at Perry ikke har en offensiv innstilling til spillet, noe som også sannsynligvis ikke kommer til å endre seg. Men selv om det gjør det så er det ikke der skoen trykker. Det hjelper ikke å gå mer offensivt til verks når man ikke har offensiv samhandling, en klar og nøyaktig plan laget følger. For da øker du sjansen får å score mål mindre enn du øker sjansen for mål imot.
Og siden Perry sannsynligvis er vel vitende om at han ikke klarer å skape et godt angrepsspill så gjør han ikke dette.
Om noen har fulgt engelsk fotball i år så syns jeg Tottenham illustrerer dette meget godt. Under AVB så hadde man defensiv Perry-fotball og manglende angrepsspill. Man byttet over til Sherwood og det eneste han har gjort er å beordre laget høyere og flere mann i angrep. Resultatet er mye høyere risiko for mål imot enn flere mål scoret fordi han ikke har gjort noe som helst annet ennå be laget gå offensivt til verks. Han har ikke lært dem noenting. Og da blir ikke resultatet noe bedre heller.
Så meget kort: Ja, jeg vil gjerne se RBK mer offensive, og gjerne litt mer offensive under Perry også. Men jeg tror ikke det blir noe særlig bedre, verken på kort eller lang sikt, verken prestasjon- eller resultatmessig. For skoen trykker ikke på innstilling, det trykker på evne. Og Perry evner ikke lære laget godt angrepsspill. |
|
Back to top |
|
 |
korp1 Junior
|
Posted: 08.04.2014 16:02 Post subject: |
|
|
Slik jeg ser det, er en av hovedutfordringene for oss å utnytte ubalansen som oppstår i de andre lagene.
Hver gang vi vinner ballen, virker det som om vi alltid skal ha fire trekk eller mer før vi beveger oss over på motstanders halvdel. Tilbakespill til keeper, spill mellom midtstopperne som ikke tar med seg ballen og avanserer fremover på banen er stadig resultatet hver gang vi vinner ballen. Dette er gjennomgående selv i de tilfellene hvor motstanderlaget har etablert seg på vår banehalvdel, og deretter mister ballen.
Vi har hurtige kanter i form av Mikkelsen og Riski, men ingen av disse utnyttes til det fulle gjennom at de ikke får ballen og kan sette fart når ubalansen i motstanderlaget har oppstått.
Hver gang når RBK angriper, så er det balanse i motstanderlaget. Vi får ikke skapt overtall, og det offensive stamper gjennom at vi blir stående halvveis inne på motstanderlagets banehalvdel å spille ball. De gangene hvor kantene og/eller backene kommer ned til linja og slår innlegg, er det ingen i boksen til å avslutte angrepet.
Dette overrasket meg spesielt mot Aalesund, da innleggene kom med én enslig mann i boksen (og dette var som regel ikke Bille, som gjennomgående var utenfor 16m selv om han spilte spiss)
Med midtstoppere som, naturlig nok, sliter etter skade, blir det enkelt for motstanderlagene å utnytte ubalansen vår. Motstanderlaget vinner ballen når vi er halvveis inne på deres banehalvdel ettersom vi ikke får avsluttet angrepene våre, og setter fart fremover. Gjennom at vi står høyt, er det store rom å utnytte for deres temposterke spillere. Resultatet er da at vi ender opp med å måtte stole på en god keeper for at ikke ballen skal ende i nota.
Jeg må si at jeg gruer meg til kampen mot Odd i helgen. Det er utrolig at ikke Aalesund klarte å score flere mål, og jeg vil si at vi var heldige som unngikk et sviende stortap i den kampen. All kredit til Lunna, som viser seg frem som bestemann nok en gang når laget svikter.
Forhåpentligvis gjør han nok en fantomkamp til helgen.
Edit: la inn noen linjeskift for å markere avsnitt, dette var litt av en tekstvegg |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 08.04.2014 16:28 Post subject: |
|
|
Skriv flere/oftere innlegg korp1
Ja, vi har ikke vært særlig flinke til å utnytte eller skape ubalanse. Det med at vi så ofte bruker så mange trekk i forsvarsleddet før vi retter en pasning fremover er lite fruktbart. Når den fremoverpasningen som til slutt kommer så ofte er en uadressert luftpost som vi ikke får kontroll på blir det nesten litt trist. Med tanke på at det kunne vært noe helt annet med en bare mer enn middelmådig trener.
Roar Stokke i Adressa wrote: | Dagens trener Per Joar Hansen sier at 90-tallets 4-3-3 er utgått på dato, det er den ikke, den er bare i utvikling, se bare på Real Madrid.
(Mye om Real Madrid og udødelige 4-3-3)
... Jeg er helt sikker på at både Nils Arne Eggen og Ronny Deila deler mine synspunkter. Den første høstet (fotball)beundring langt utover landegrensene med en slik fotballfilosofi og den andre, ble en beundret seriemester her hjemme forrige sesong med en offensiv tilnærming til fotballen. |
Synd vi ikke fikk en sånn som ham inn i styret. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
mondorosenborgbk Junior

|
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 08.04.2014 16:35 Post subject: |
|
|
korp1 wrote:
Quote: | Hver gang vi vinner ballen, virker det som om vi alltid skal ha fire trekk eller mer før vi beveger oss over på motstanders halvdel. Tilbakespill til keeper, spill mellom midtstopperne som ikke tar med seg ballen og avanserer fremover på banen er stadig resultatet hver gang vi vinner ballen. |
gisp! wrote:
Quote: | Det med at vi så ofte bruker så mange trekk i forsvarsleddet før vi retter en pasning fremover er lite fruktbart. Når den fremoverpasningen som til slutt kommer så ofte er en uadressert luftpost som vi ikke får kontroll på blir det nesten litt trist. |
Dette har direkte med spillmønster, samhandling og plan. Det er ikke kun den offensive samhandlingen RBK sliter med under Perry, det er samhandling generelt.
I hvilken grad midtbanen gjør seg spillbar, hvordan beveger spillerne seg samtidig(i et planlagt mønster) for å skape pasningsalternativer for hverandre? Spillerne beveger seg en og en, på samme måte som de presser en og en. Da blir det akkurat så halvgjort som vi ser idag. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 08.04.2014 16:47 Post subject: |
|
|
Og det er bare blitt tydeligere. Vi var dårlig som lag mot Viking og AaFK. Mye bedre de tre første seriekampene i fjor. Da var det imidlertid mye høyt press som var avgjørende om jeg ikke husker veldig feil. Presset frem feil hos motstander som vi utnyttet. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 08.04.2014 16:51 Post subject: |
|
|
Det er null bevegelse foran ballfører og om det mot formodning er bevegelse så er det lite sannsynlig at ballfører oppdager det fordi han ikke vet hva han skal se etter. Hvis Perry hadde et system i hodet så hadde han klart å få frem noen slike trekk etter 15-16 måneder i jobben. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 08.04.2014 17:31 Post subject: |
|
|
Jeg tror jeg nevnte det etter den gode starten i fjor: det var ikke mye offensivt samspill å spore, men derimot en stor vilje til å vinne ballen høyt oppe eller samle opp ballen etter elendige klareringer fra motstanderne. Tarik Elyounoussi var enormt viktig for det laget, fordi han egentlig er bedre som førsteforsvarer enn han er med ball, og svært mange av sjansene vi skapte startet med gjenvinning på venstresiden 20 meter fra mål i trekanten mellom Elyounoussi, Svensson og Bille.
At denne trenden ikke fortsatte tror jeg har noe å gjøre med at vi solgte Tarik, og noe å gjøre med at motstanderne fikk klar beskjed om ikke å gi bort baller i det området. Ti meter høyere press, så hadde ikke Perrys Rosenborg lenger noen angrepsplan, og var redusert til et gjennomsnittlig Tippeligalag med 1-2 ekstraordinære individualister og et gjerrig, dyrt forsvar.
Nå er vi et gjennomsnittlig Tippeligalag med 1-2 ekstraordinære individualister og skadeproblemer i forsvaret. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
torrax Junior
|
Posted: 08.04.2014 18:11 Post subject: |
|
|
korp1 wrote: | De gangene hvor kantene og/eller backene kommer ned til linja og slår innlegg, er det ingen i boksen til å avslutte angrepet.
Dette overrasket meg spesielt mot Aalesund, da innleggene kom med én enslig mann i boksen (og dette var som regel ikke Bille, som gjennomgående var utenfor 16m selv om han spilte spiss) |
Dette er også noe som overrasker og irriterer meg mest pt. Når vi først kommer til gode innleggsmulighter er det maks en spiller i boks. Det gjør det selvfølgelig vanskelig å score, selv med gode innlegg (ikke det at innleggskvaliteten nødvendigvis har vært all verdens). Det må da være mulig å få motsatt kant og 1-2 midtbanespilleren inn i boksen i tillegg til vår enslige spiss. |
|
Back to top |
|
 |
Kent Veteran
|
Posted: 08.04.2014 19:06 Post subject: |
|
|
Godt og aktuelt innlegg av Roar Stokke som samtidig er en hyllest til jobben Deila gjør i Godset kombinert med en dose skepsis til Perry og RBK. |
|
Back to top |
|
 |
Kent Veteran
|
Posted: 08.04.2014 19:13 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: |
Og så betyr det mye å ha god tid til å spille sammen et lag. Det kan ta mange år med de samme spillerne før det blir som vi vil ha det.
Vaktbikkje? Veit ikke det. Men jeg er villig til å bruke tid, og tror ikke på enkle løsninger. |
Etter 60 kamper burde man se en relativt klar progresjon underveis.
Denne er fortsatt helt fraværende.
Perry har i tillegg hatt den fordelen i forhold til andre trenere st han har fått kjøpt inn halve laget akkurat etter eget ønske og fra et nivå de andre tippeligatrenerne bare kan drømme om.
Nesten godt gjort at RBK, forutsetningene tatt i betraktning, ikke er i stand til å herje med sine motstandere pr i dag. |
|
Back to top |
|
 |
Number10 Veteran
|
Posted: 08.04.2014 21:25 Post subject: |
|
|
Ser på Dortmund nå, mot Real Madrid. 2-0 for øyeblikket...
Får frysninger av å se de spille. Høyt press, aggresive og setter fart så fort de får ballen. I tillegg er de også veldig bevegelige så det er lett å spille hverandre gode.
Håper du sitter å ser på dette Perry, lær!!!
Det er mye av dette man savner og har savnet fra rbk de siste årene... |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 08.04.2014 21:39 Post subject: |
|
|
Rosenborg - klubben uten høyreback _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 08.04.2014 21:58 Post subject: |
|
|
Strandberg - Jensen - Reginiussen - Skjelvik.
Sånn. Skal Dorsin spille så er det kun venstreback. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 08.04.2014 22:03 Post subject: |
|
|
Dorsin-Strandberg-Reginiussen-Skjelvik er en no-brainer for meg. |
|
Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 08.04.2014 23:13 Post subject: |
|
|
Strandbergs forhold til Andresen under tiden i Enga forsurnet vel i stor grad fordi han ble presset til å spille høyreback, hvorpå han selv mente at midtstopper var tingen. _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 08.04.2014 23:43 Post subject: |
|
|
Kent wrote: |
Godt og aktuelt innlegg av Roar Stokke som samtidig er en hyllest til jobben Deila gjør i Godset kombinert med en dose skepsis til Perry og RBK. |
Er dette et kraftig spark til Perry, men på en hølig måte?:
"Respekt også bak tastaturet, som i fotballoverført betydning betyr å takle klokkerent på ballen. Og unngå å ta spilleren." _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
danielsk Veteran
|
Posted: 08.04.2014 23:47 Post subject: |
|
|
Jeg tolket det iallefall slik, eksil. |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 09.04.2014 10:42 Post subject: |
|
|
danielsk wrote: | Jeg tolket det iallefall slik, eksil. |
Det er jo i så fall oppsiktsvekkende. I fall det er slik er det jo rimelig direkte kritikk mot Perrys jobb. _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 09.04.2014 11:08 Post subject: |
|
|
Huff. Dette var en skikkelig smekk på lankene til Perry ja.
Det kan jo hende Perry ikke bare fnyser av en slik personlighet som Roar Stokke.
Men man vet jo aldri da  |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 09.04.2014 19:13 Post subject: |
|
|
I tilfelle noen ikke leser alle underfora: ta gjerne en titt innom tråden RBKweb griller, medlemsmøte 3. juni. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 10.04.2014 06:43 Post subject: |
|
|
Hvordan leser dere der som kritikk av Perry? Han signerer vel alltid "Med respekt, også bak tastaturet"?
Er det resten som betyr at dette var en takling på ball (spillestil) og ikke mann (Perry)? |
|
Back to top |
|
 |
Rexalor Veteran
Joined: 25 May 2009 Posts: 1021 Location: Det lille utlandet
|
Posted: 10.04.2014 07:01 Post subject: |
|
|
Hvordan er kritikk av spillestill ikke en kritikk av Perry? Han står ansvarlig for hvordan lagets spillestil er! En spillestil som kun har vært god i de første kampene i fjor, ellers har det kun sett bedre ut sammenlignet med Janne, uten at det gjør det noe mer enn et halvsmeltet snøfnugg bedre! |
|
Back to top |
|
 |
|