|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 04.01.2014 22:11 Post subject: |
|
|
Både nominasjon og kåring oser av "go with the flow"-holdning, og politisk og ideologisk korrekthet.
Av de nominerte er tre damer, og de to mennene er en av yndlingene på laget alle liker, samt en landslagsspiller som spiller i en liga ikke så mange hakkene over vår egen i den store sammenheng.
At det er en damekeeper som vinner dette faller nærmest på sin egen urimelighet, unnskyld meg, men det er jo så politisk pertentlig det får blitt.
Juryen består da også av to tidligere kvinnefotballspillere (merk - det er ikke noe galt i det, men jeg antar at de sterkt ønsker å ha med representanter fra "sin" sport), en gammel jubb som i likhet med sin læremester ikke evner å se andre kvaliteter hos spillere enn innsats, arbeidskapasitet og fysisk styrke, og en fotballkommentator som er svært farget i sin tilnærming til norsk fotball og spillere.
At Ciljan ikke en gang er nominert er en skam, og gjør hele kåringa til et flaut opptrinn. Mulig jeg er hårsår, men for meg virker det som tidligere RBK-spillere får veldig lite oppmerksomhet. Tettey og Ciljan spiller mye i to av verdens beste ligaer, men får lite mediedekning og påskjønnelser. Man hører mer om de i langt mindre ligaer, som Nederland og Belgia. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 04.01.2014 22:28 Post subject: |
|
|
| Kunne like gjerne gitt den prisen også til Magnus Carlsen. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 04.01.2014 23:13 Post subject: Re: Kniksen-prisen 2013 |
|
|
Ser det ikke har blitt nevnt, så da legger jeg inn resultatet, sånn for ordens skyld. Vinnerne uthevet i grønt.
| Attaboy wrote: | Disse er nominert:
Årets Tippeliga-målvakt
Rune Jarstein, Viking
Piotr Leciejewski, Brann
Adam Larsen Kwarasey, Strømsgodset
André Hansen, Odd
Ørjan Håskjold Nyland, Molde
Ã…rets Tippeliga-forsvarsspiller
Fredrik Semb Berge, Odd
Tore Reginiussen, Rosenborg
Christian Gamboa, Rosenborg
Lars-Christopher Vilsvik, Strømsgodset
Johan Lædre Bjørdal, Viking
Ã…rets Tippeliga-midtbanespiller
Petter Vaagan Moen, Lillestrøm
Michael Barrantes, Aalesund
Mike Jensen, Rosenborg
Stefan Johansen, Strømsgodset
Christian Grindheim, VÃ¥lerenga
Ã…rets Tippeliga-angrepsspiller
Riku Riski, Hønefoss
Christian Gytkjær, Haugesund
Abderrazak Hamed-Allah, Aalesund
Frode Johnsen, Odd
Øyvind Storflor, Strømsgodset
Ã…rets Tippeliga-trener
Per Joar Hansen, Rosenborg
Ronny Deila, Strømsgodset
Kjell Jonevret, Viking
Jostein Grindhaug, Haugesund
Ole Gunnar Solskjær, Molde |
_________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 04.01.2014 23:28 Post subject: |
|
|
Ikke overraskende.
Men som nevnt tidligere synes jeg Reginiussen burde fått forsvarsutnevnelsen. Det hører med til historien at Godset vant ligaen med et fattig poeng, og røyk ut tidlig i cupen. De lekte seg ikke med all motstand, for å si det slik. Reginiussen var kapteinen på laget som tok sølv i begge mesterskapene og slapp inn minst mål.
Men slike kåringer har en tendens til å bli vel populistiske. Litt som at musikk- og filmpriser har en tendens til å følge salgstall like mye som kvalitet. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.01.2014 02:38 Post subject: |
|
|
| Skjønner ikke hva som er så galt med å gi prisen til ei kvinne når de jo tross alt ble nummer to i EM i sommer. Om dere tenker utelukkende på nivåforskjellen mellom menn og kvinner, skal ei kvinne slite med å vinne pris i hvilken som helst sport. |
|
| Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 05.01.2014 02:57 Post subject: |
|
|
| Man kan jo starte med å nevne at kvinnefotball er en bittebitteliten idrett der man i de fleste land bedriver amatørfotball i øverste divisjon. Og så trenger man egentlig ikke si mere... |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.01.2014 03:09 Post subject: |
|
|
| Amatører eller ikke, det er den største kvinnelige lagsporten i verden. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 05.01.2014 03:16 Post subject: |
|
|
Skal man sammenligne utøvere må vi nesten ta utgangspunkt i kvaliteten (i mangel av bedre ord) de respektive idrettene har i Norge. Vi er et av verdens desidert beste nasjoner på damefotball, noe vi er milevis unna på herresiden. Vi har fostret en haug av gode damespillere over flere tiår, som vi også har i håndballen. Norsk herrefotball har i grunn aldri vært noe å skryte av med unntak av Drillos og RBK på 90-tallet. Og selv da var det hovedsaklig kollektivet og de komplementære ferdighetene som sto frem.
Det Ciljan gjør er enormt stort i norsk sammenheng, som dessverre media ikke vektlegger særlig. Hadde han vært spansk hadde han vært en "middels" spiller, men som nordmann er an en av spillerne som har levert på høyest nivå noen gang. Det er rett og slett veldig mye sjeldnere vi fostrer herrespillere som leverer på gode lag i toppdivisjoner i verden enn damespillere som vinner mesterskap.
Jeg skal ikke henge meg opp for mye i at Hjelmeseth vant, for det kan godt hende hun er verden beste kvinnelige spiller. Men når Ciljan, som etter all sannsynlighet er den beste spilleren nivåmessig med norsk pass for øyeblikket og meget mulig en av de beste vi noen gang har hatt ikke en gang er nominert, blir hele kåringa en farse. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |