English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fanatikere og Øvre Øst
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 24, 25, 26  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mexes
Junior

PostPosted: 27.10.2013 14:41    Post subject: Reply with quote

ElMar wrote:
Bildene etter kampen fra stadion, der de samme finlandshettene henger over gjerde mot noen mfk supportere for å lage bråk, er heller ikke noe som vi ønsker å se.

Hvor fant du bildene?
ElMar
Proff

PostPosted: 27.10.2013 14:48    Post subject: Reply with quote

Det var live-bilder fra sendingen til C-more (mulig jeg formulerte meg litt dårlig). Syns nesten det var rart at det ikke ble kommentert av noen i studio/kommentatorer. Men de ønsker vel ikke ha noe fokus rundt det. Det ble heller ikke filmet mer enn kanskje 15-20 sekunder, før de valgte å gå til indre bane istedet.
Strand
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 14:54    Post subject: Reply with quote

sveininge wrote:
Igjen, hvilken kultur eller ukultur sikter du til? Er folk med balaclava sinte, unge menn som ødelegger stoler og kaster dem på banen etter kamp?

Jeg sikter til det som kan være starten på en ukultur, jeg sier ikke at vi har det nå. Men vi har sett antydninger i norsk fotball, som f.eks. banestormingen i Oslo av casuals. Det er ikke noe jeg ønsker mer av.

JannesBart wrote:

I Norge har det aldri vært noe tema og kommer ei heller å bli det. Det morsomme er at folk bruker individers bekledning som et varsel på hva som kan skje i fremtiden, likevel var dette den roligste turen det har vært på lenge. Ingen i glattceller, ingen verdens ting.

Hvorfor har det aldri vært et tema, og hvorfor vil det aldri bli det?

Finlandshette ser tåpelig ut på fotballkamp og blant folk, men det er ikke noe jeg henger meg opp i eller bruker energi på.. men jeg ønsker ikke at Rosenborg en dag (eller norsk toppfotball) skal assosieres med finlandshetter, hærverk, slåssing og ukontrollert rølp.

Ellers synes jeg at bruk av glattceller som benchmark på hvor vidt en tur er en suksess eller ikke taler for seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Ivar
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 15:03    Post subject: Reply with quote

Jeg ønsker heller ikke å bli assosiert med folk som kler seg i diverse stygge hatter og parykker, men jeg har ikke orket å klage noe spesielt over det. Ja til uniform på stadion, slik at alle ser like ut?

Kan virkelig ikke se at det var noe å skulle klage på i Molde, ikke noe utover vanlig ordveksling mellom enkeltpersoner - og det var strengt tatt Krattet som dro det lengst, med sin helt crazy blinker etter straffemålet.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 27.10.2013 15:04    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Ellers synes jeg at bruk av glattceller som benchmark på hvor vidt en tur er en suksess eller ikke taler for seg.

På den annen side, "mengden bråk og uro" på en bortetur der det tradisjonelt har vært en del brål og uro -- det kan vel være en grei benchmark?
JanneB
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 15:16    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:

Hvorfor har det aldri vært et tema, og hvorfor vil det aldri bli det?

Finlandshette ser tåpelig ut på fotballkamp og blant folk, men det er ikke noe jeg henger meg opp i eller bruker energi på.. men jeg ønsker ikke at Rosenborg en dag (eller norsk toppfotball) skal assosieres med finlandshetter, hærverk, slåssing og ukontrollert rølp.

Hvorfor det aldri har vært et tema i Norge? Nei, jeg er ikke utdannet sosiolog og har dermed aldri gjennomført noe studie på det, kanskje vi bare er snille som lam i Norge? Vi har folkeskikk? Du skal i hvert fall komme med noen banebrytende statistikk hvis du mener at Norge har hatt et huligan problem. Du blir aldri tatt seriøst hvis du påstår at vi har vært i nærheten av land som England, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen, Serbia, Kroatia, Frankrike, Spania, Skottland, Italia, Russland, Hellas, Bulgaria, Romania, Nederland, Belgia, Sveits, Østerrike osv, osv.

Hvorfor jeg tror at det heller ikke blir et tema i framtiden? Jeg baserer noe av antagelsen min på gårsdagen, det faktum at vi diskuterer hodeplagg og ikke slåssing sier sitt. At det er roligere i 2013 enn i tidligere år må jo være bevis nok?

Selv sier du at du ikke orker å henge deg opp i finlandshetter, noe jeg heller ikke gjør, mens i neste setning sier at du ikke ønsker å assosieres med finnlandshetter og slåssing. Nummer to er jeg helt enig i, nummer en bruker jeg ikke en kalori på.

Likevel, ingen slåssing fant sted og dermed ble ingen brakt inn på glattceller. Dermed er både du og jeg fornøyd, fordi vi ikke har bråkmakere i rekkene våre. Så kommer den siste setningen, som ikke henger på greip. Hva mener du? At det ikke oppstår bråk og at politiet får en rolig dagen på jobben ikke skal brukes som et kriterium for å stemple en tur som vellykket? Hva er det da? Fordi det skjedde jo ingenting. Hva er en suksessfull tur da, når alt går fredelig for seg ikke lengre er godt nok? Det kan jo ikke være at folk har et plagg på hodet, fordi det bruker både du og jeg lite energi på?

Jeg er uansett ferdig med diskusjonen. Hvordan folk kler seg driter jeg i. Om noen bruker en finlandshette - OK, jeg bestemmer ikke hva folk har på seg. At ingen sloss eller bråket med politiet, fantastisk.

Folk leter etter lys og lykter for å sette RBK fansen i et dårlig lys, bestandig. Det er jeg dritt lei av. Det ender opp med at folk holder seg hjemme, ikke fordi man er redd for maskerte menn (gutter), men fordi man ikke gidder alt oppstyret som folk skal røre opp i.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 15:40    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:

På den annen side, "mengden bråk og uro" på en bortetur der det tradisjonelt har vært en del brål og uro -- det kan vel være en grei benchmark?

Hehe, vi får starte å føre en statistikk over glattcelledøgn i forbindelse med kamper. Jeg tror vi kommer godt ut i Norge Smile

JannesBart wrote:

Folk leter etter lys og lykter for å sette RBK fansen i et dårlig lys, bestandig. Det er jeg dritt lei av. Det ender opp med at folk holder seg hjemme, ikke fordi man er redd for maskerte menn (gutter), men fordi man ikke gidder alt oppstyret som folk skal røre opp i.

Det er da ingen grunn til å bli hårsår, ingen har snakket stygt om RBK-supportere eller kommet ned noen sterke påstander her.
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 27.10.2013 16:04    Post subject: Reply with quote

ElMar wrote:
Liker heller ikke de bildene fra nrk-klippet som postet lengre oppe. Finlandshettene (som jeg kaller det) som oppsøker både politi og kameramann. Bildene etter kampen fra stadion, der de samme finlandshettene henger over gjerde mot noen mfk supportere for å lage bråk, er heller ikke noe som vi ønsker å se.

Skivebom. Her var det en gjeng som sto igjen på tribunen, mange skulle pakke ned utstyr, mange var bare for oppgitt til å gidde å gå, en del begge deler. Når moldensere på nedre da begynner å slenge dritt er det lett å la seg tenne litt. Det hele toppet seg da et par av gutta ute på banen, som jeg antar var der fordi de hadde oppgaver å utføre i regi av MFK, stilte seg opp og ropte og slang fingre. Er det da rart at enkelte reagerer?
Det var åpenbart at MFK ikke var fornøyde med det de drev med heller, da en av dem fikk beskjed om å avslutte hva enn det var de drev med og gå av banen.

Quote:
Ikke fortell meg at man blir litt ekstra tøffe i tryne om man slipper å vise det. Et annen moment er hvilket inntrykk det skaper. Finlandshetter er forbundet med forbrytelser (ran), krigsherjinger og politiske aktivister (les; nazister). Ønsker vi at Rosenborg Ballklubb skal bli forbundet med det? Jeg syns det at det kan diskuteres i supporteralliansene til klubben, om man skal gjøre noe med dette. Men det er jo ikke sikkert jeg får det som jeg vil Wink

Altså, den første setningen her er muligens det dummeste jeg har lest.
Jeg ønsker at Rosenborg Ballklub skal bli assosiert med fans som går langt for å lage skikkelig god stemning rundt kamp. At enkelte aktiviteter forbundet med dette kanskje gjør at enkelte ikke ønsker å bli gjennkjent og vist på TV syns i alle fall jeg at er helt ok.
Forbinde RBK med ran, krigsherjinger og nazister skal du få gjøre så mye du vil, men for oss med litt gangsyn faller det på sin egen urimelighet.
Back to top
martibs
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 16:54    Post subject: Reply with quote

RBK-supporterne skapte ikke trøbbel
Back to top
Elg
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 17:10    Post subject: Reply with quote

ElMar wrote:
Bildene etter kampen fra stadion, der de samme finlandshettene henger over gjerde mot noen mfk supportere for å lage bråk, er heller ikke noe som vi ønsker å se.

Jeg var der,, og grunnen til at det ble ampert var fordi en av disse moldevaktene sto å apet seg og fektet opp mot kjernen først. Ikke rart folk blir forbanna da, når vi har vært vitne til en drittkamp og allerede er ganske forbanna fra før

https://m.youtube.com/wat...JO5hlp7L6A
Back to top
ElMar
Proff

PostPosted: 27.10.2013 17:20    Post subject: Reply with quote

Danserud wrote:

Skivebom. Her var det en gjeng som sto igjen på tribunen, mange skulle pakke ned utstyr, mange var bare for oppgitt til å gidde å gå, en del begge deler. Når moldensere på nedre da begynner å slenge dritt er det lett å la seg tenne litt. Det hele toppet seg da et par av gutta ute på banen, som jeg antar var der fordi de hadde oppgaver å utføre i regi av MFK, stilte seg opp og ropte og slang fingre. Er det da rart at enkelte reagerer?

Jaha, du mener at det er skivebom at vi ikke ønsker å se aggresive RBK supportere på tv? Sier litt om deg i så fall! Det du beskriver er kanskje en forklaring på hvorfor det skjer, men av de tusener som så tv-bildene er det vel et fåtall som er her inne og leser bakgrunnen for at de/dere var så sinte. Sikkert legitimt å bli pissed også, det er ikke det som er mitt poeng. Jeg ønsker bare det beste for mitt RBK.

Danserud wrote:

Altså, den første setningen her er muligens det dummeste jeg har lest.

Da har du ikke lest mye... ("Ikke fortell meg at man blir litt ekstra tøffe i tryne om man slipper å vise det") Du tror kanskje han fyren som stikker ansiktet sitt inn i tv-kameraet hadde gjort det samme uten hetta?!

Danserud wrote:

Forbinde RBK med ran, krigsherjinger og nazister skal du få gjøre så mye du vil, men for oss med litt gangsyn faller det på sin egen urimelighet.

Kan være lurt å lese hva jeg skriver før du argumenterer imot. Jeg forbinder finlandshetter med forbrytelser og nazister, ikke RBK. Fra Wikipedia : "... Dette skyldes at hettene gjerne forbindes med forbrytere og politiske aktivister som ønsker å skjule sin identitet; på svensk kalles plagget derfor også rånarluva («ranerlue»)."
Altså ikke bare jeg som gjør det...
PerO
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 17:28    Post subject: Reply with quote

Danserud wrote:
At enkelte aktiviteter forbundet med dette kanskje gjør at enkelte ikke ønsker å bli gjennkjent og vist på TV syns i alle fall jeg at er helt ok.

For min del er det like ille å se klubbfargene forbundet med slike aktiviteter som fjeset mitt.

Kan jeg ikke vise fjeset mitt i nærheten av aktivitetene vil jeg heller ikke se klubbfargene rundt de aktivitetene.
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 17:30    Post subject: Reply with quote

Finlandshetter + familievennlig arrangement = passer ikke sammen.

Jeg støtter kjernen og TIFO og elsker liv på kampene. Men skulle nivået i fremtiden bli at halve kjernen står med finlandshetter, så blir det slutt både på medlemskap og ta med guttene på kamp. De som synes finlandshetter er ok, så prøv å se saken fra den gode familiefars side.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 27.10.2013 17:44    Post subject: Reply with quote

Som familiefar har jeg selv ingen problemer med å ta med kidden på kamp, selv om en del supportere skulle ha finlandshetter - ut fra en nøktern, informert vurdering av hva slags handlinger disse supporterne eventuelt skulle finne på. Utagerende hyling og ulovlig pyro kan forekomme, men er ikke spesielt alvorlig. Kjernen tar aktivt avstand fra både rasisme og voldsbruk.

På den annen side synes jeg det er litt pysete. Finlandshette innebærer at du ikke ønsker/tør/er mann nok til å stå til ansvar for det du gjør. "Jeg har sterke meninger, men vil ikke stå for dem personlig, kun som en maskert del av en mengde."
Kremm
Junior

PostPosted: 27.10.2013 18:40    Post subject: Reply with quote

Ifølge en politikis utenfor stadion så skulle balaclava bli strengt forbudt på Lerkendal så fort som mulig, så dere kan trygt ta med ungene på Lerkendal i fremtiden også.. Rolling Eyes Rolling Eyes
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 27.10.2013 18:50    Post subject: Reply with quote

ElMar wrote:
Jaha, du mener at det er skivebom at vi ikke ønsker å se aggresive RBK supportere på tv? Sier litt om deg i så fall! Det du beskriver er kanskje en forklaring på hvorfor det skjer, men av de tusener som så tv-bildene er det vel et fåtall som er her inne og leser bakgrunnen for at de/dere var så sinte. Sikkert legitimt å bli pissed også, det er ikke det som er mitt poeng. Jeg ønsker bare det beste for mitt RBK.

SKivebom å påstå at noen hang over gjerdene for å lage bråk. Det var ganske enkelt ikke tilfelle, og hva de som så TV-bildene tror om det forandrer da ikke det på noen måte.

Quote:

Da har du ikke lest mye... ("Ikke fortell meg at man blir litt ekstra tøffe i tryne om man slipper å vise det") Du tror kanskje han fyren som stikker ansiktet sitt inn i tv-kameraet hadde gjort det samme uten hetta?!

Nei, akkurat. Du skriver det helt motsatte. Det var forøvrig flere TV-kameraer som fikk beskjed om å dra til helvette av folk med meget synlige ansikter også, motivasjonen bak det er ikke først og fremst å skulle tøffe seg.

Quote:

Kan være lurt å lese hva jeg skriver før du argumenterer imot. Jeg forbinder finlandshetter med forbrytelser og nazister, ikke RBK. Fra Wikipedia : "... Dette skyldes at hettene gjerne forbindes med forbrytere og politiske aktivister som ønsker å skjule sin identitet; på svensk kalles plagget derfor også rånarluva («ranerlue»)."
Altså ikke bare jeg som gjør det...

Nei, det er helt riktig. Bruk av finlandshette gjør dog ingen verken forbrytere eller nazister. At en brøkdel av de som er på kamp ser det som formålstjenelig å dekke til ansiktet sitt er deres sak.
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 19:50    Post subject: Reply with quote

Til alle dere som bekymrer dere over gårsdagens bruk av finlandshetter. Hadde en kjapp debriefing med både politet i Molde og de utsendte fra Trondheim. De var veldig fornøyd med gårsdagen og skrøt av RBK supporternes oppførsel og fremferd gjennom sentrumsgatene. Det var som 17de mai sa innsatslederen til Molde politet. Så når ordensmakten er fornøyd skal man ikke lage en storm i et vannglass.

Bruk av balaklava er allerede forbudt på Lerkendal, men er ikke håndhevet i noen større grad enn at man har bedt folk om ikke å bruke det. Ser ikke helt den store greia med å lage konflikter og fronter ut av dette. Vi har et godt forhold til klubben og dialogen er god begge veier. Tror vi lar det være slik jeg.
attach
Forumsjef

PostPosted: 27.10.2013 21:34    Post subject: Reply with quote

Folka med disse hettene ser helt latterlige ut. Ser ut til at det fører med seg barnslig oppførsel også. De må bare kle seg som de vil, men jeg ser ikke noe positivt med det.
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 22:13    Post subject: Reply with quote

ElMar wrote:
Jeg er kjempeglad for at "Hate molde" banneret ikke var fokuset

hvor hang dette banneret?
Cyrilp
Veteran

Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 27.10.2013 22:25    Post subject: Reply with quote

Noen som har hørt om at RBK supportere var innblandet i slosskamp?

Tidligere supporterleder i Tornekrattet, Frøken Mauseth skrev akkurat følgende på tornekrattets facebookside.

"Jeg har akkurat fått vite at en gutt ble innlagt på sykehuset i går med 4 brudd i ansiktet. Banket opp av en RBK supporter. Jeg håper Oslo vil passe godt på oss. En sjikane tifo om meg ble fratatt fansen av vaktene våre i går. Takk til de. Men jeg stoler ikke på forsikringer og løfter om fin oppførsel, dessverre"
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 22:30    Post subject: Reply with quote

Tornekrattets troverdighet er vel sånn ca på linje med Pallywood? (Og til tross for det tar media alt begge kilder kommer med for god fisk...)
Kjetil Rekdal
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 22:33    Post subject: Reply with quote

Politiet har allerde sagt at det ikke var noe bråk så det høres merkelig ut.
Elg
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 22:34    Post subject: Reply with quote

Tror jeg ingenting på. Da hadde ikke rbk fansen fått skryt av politiet i ettertid av kampen

https://m.youtube.com/wat...JO5hlp7L6A
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 22:35    Post subject: Reply with quote

ingen tifo ble beslaglagt i går.
Attaboy
Veteran

PostPosted: 27.10.2013 22:39    Post subject: Reply with quote

Hehe, Chuck Bass! Very Happy
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 24, 25, 26  Next
Page 10 of 26

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb