| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Troilonge Veteran
|
Posted: 08.10.2009 17:14 Post subject: |
|
|
| At han er gammel og kanskje ikke har lenge igjen som fotballspiller får være Dokkens problem. Er du dum nok til å bort til et medmenneske for å sparke han ned skal du være fornøyd med bare 13 ukers straff. Blir kvalm av slik oppførsel og spesiellt av en så rutinert kar som Dokken. Karantenereglene skal ikke ta høyde for videre karrieremuligheter, alder eller noe, men faktisk straffe en for det en har gjort. |
|
| Back to top |
|
 |
Awake Proff

|
Posted: 08.10.2009 17:27 Post subject: |
|
|
| Det er jo klart, men diskusjonen om i hvilken grad det vil påvirke ham og hans videre karriere er jo likevel relevant. |
|
| Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 08.10.2009 17:45 Post subject: |
|
|
| Joda, men håper ikke noen gir Dokken sympati for at han mister deler av siste kapittelet hans. Vet om sentrale fotballhoder i dette landet som sikkert ville ment dette. Jan Åge Fjørtoft er jo eksempelvis for at det skal være strengere å få gult kort når du står i fare for karantene før siste kamp. Dette blir vel noe av det samme. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 08.10.2009 17:48 Post subject: |
|
|
| Det burde være letter å få det andre gule kortet enn det første du har jo tross alt blitt advart, i virkeligheten så er det omvendt da det skal mer til å få gult nummer 2. |
|
| Back to top |
|
 |
Awake Proff

|
Posted: 08.10.2009 20:50 Post subject: |
|
|
Vi har jo en del merkelige eksperter i dette landet. Det snakkes jo om at det skal bli strengere straffer for farefullt og stygt spill hele tiden. Likevel vil aldri f.eks. Semb at noen skal bli utvist, det røde kortet er alltid for strengt idømt.
Det er som du sier utrolig nok mye vanskeligere å få det andre gule kortet enn det første. Det virker også som det er lettere å gi et rødt kort etter 80 min enn etter 7 selv om forseelsene skulle være identiske. |
|
| Back to top |
|
 |
Ablativ Veteran
|
Posted: 13.10.2009 20:43 Post subject: |
|
|
Doms- og sanksjonsutvalget ilegger Makhtar Thioune og Sead Ramovic én kamps karantene (fotball.no)
Doms- og sanksjonsutvalget finner det dokumentert at Makhtar Thioune klapset til en motspiller på kinnet under Tippeligakampen mellom Tromsø og Molde den 20. september 2009.
Doms- og sanksjonsutvalget finner det dokumentert at Sead Ramovic klapset til en motspiller bak på låret, samt at han overspilte etter å ha blitt klapset til på kinnet av en motspiller, under Tippeligakampen mellom Tromsø og Molde den 20. september 2009. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 24.10.2009 14:39 Post subject: |
|
|
For første gang i norsk historie har en fotballspiller vært i retten for en episode som har skjedd på en fotballbane.
Spilleren på Øksendal IL erkjente å ha slått til en motspiller fra Halsa/Valsøyfjord i et femtedivisjonsoppgjør fjerde oktober i fjor.
I Nordmøre tingrett fredag ble han idømt 45 timer samfunnsstraff.
Les mer: Fotballspiller dømt i historisk rettssak |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2009 10:33 Post subject: |
|
|
Bra at NFF tok til fornuft, og reduserte straffen: Kenneth Dokken utelukket i syv kamper
Til fradrag i straffen kommer den suspensjon som Kenneth Dokken har sonet fra og med 25. september 2009. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.04.2011 22:07 Post subject: |
|
|
Viasat-gjengen var innom det som jeg stusset på underveis:
Er det forskjell på reglene rundt om i Norge, England og e-cup om hvorvidt en bortvist trener kan kommunisere med benken i resten av kampen det skjer og i påfølgende kamp(er)?
Mourinho skrev lapper mens Ferguson vel har utstyrt seg med fasttelefon.
| Advarsels- og utvisningsreglement wrote: | § 1-5 Virkninger av karantene
(1) Spiller, trener eller leder som har karantene etter bestemmelsene i dette reglement, kan ikke spille, oppholde seg i teknisk område eller fra annet område lede laget i de kampene karantenen gjelder. Det samme gjelder i resten av kampen der spilleren, treneren eller lederen blir utvist eller bortvist. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 27.04.2011 22:30 Post subject: |
|
|
| For å være helt ærlig så burde en slik karantene og utvisning bety at en ikke kan være på stadion. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.09.2013 16:49 Post subject: |
|
|
Lurer på når forslagsfristen til fotballtinget 2014 er.
RBK burde nok vurdere å foreslå endringer i karantenereglene for gule kort både i serie og NM. Perry kan ikke bare vise til at "reglene er sånn" uten å gjøre noe. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.10.2013 20:04 Post subject: |
|
|
Jesper Mathisen har fått tre gule kort på dei 27 kampane han har vore involvert i denne sesongen.
– Eg tykkjer det er litt rare reglar at ein må stå over. Det er eitt gult kort kvar niande kamp, og eg tykkjer ikkje det er så veldig stygt. Men slik er regelverket, seier Mathisen.
Les meir: Mathisen må stå over: – Reglane er rare
Håper RBK er med og fronter endring på tinget, slik at småklubbene og kretsene ikke lenger setter seg bakpå av misforstått "fair play"-tankegang. |
|
| Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 26.10.2013 01:17 Post subject: |
|
|
| Det håper virkelig jeg å, 3 kort i løpet av en sesong er ikke mye. Som jeg har sagt så mange ganger før så burde de gjøre som i England der de øker antall gule før man må stå over en kamp ved halvspilt sesong. Da kunne man hatt 3 gule på de 15 første i Norge for så å øke grensen til 5 gule for resten av sesongen. Det er helt håpløst at lag og spillere skal bli straffet hardt mot slutten av sesongen bare fordi de får sitt 3 gule kort. Slik som med RBK så kan jo nettopp dette være med på å avgjøre gullkampen. Reginiussen ute er ikke bra for RBK, mens Start som RBK møtte i forrige kamp fikk to mann som ikke kan spille neste kamp og de møter Godset, så ikke bare har RBK fått spillere ute til tøff kamp mot Molde men Godset får fordel ved å møte ett svekket Start lag som jo har vært i god form i det siste. |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 26.10.2013 07:41 Post subject: |
|
|
Hva med å spille fair og faktisk unngå å pådra seg kort og karantener? Er det helt utenkelig det?
Jeg er for å beholde dagens regler. Det er likt for alle. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.10.2013 21:36 Post subject: |
|
|
Kort sagt: At tre kort på 29 kamper skal gi karantene er for strengt.
Jeg vil i alle fall øke til fire. |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 28.10.2013 22:45 Post subject: |
|
|
| Synes gulkort burde ha "foreldelsesdato" - forsvunnet etter et par-tre måneder eller X antall kamper, men at tre gule gir karantene er greit. |
|
| Back to top |
|
 |
Rexalor Veteran
Joined: 25 May 2009 Posts: 1021 Location: Det lille utlandet
|
Posted: 29.10.2013 18:18 Post subject: |
|
|
At hyppigheten i kortene burde ha noen rolle synes jeg faktisk burde være en omstendighet, om du får et gult kort per tiende kamp så er du ikke akkurat en spiller som gjør mye ulovlig på banen.
Jeg mener også at vi burde ha videodømming på farlige situasjoner som dommeren ikke får med seg eller dømmer feil (men det er en annen diskusjon). |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 30.10.2013 09:16 Post subject: |
|
|
Jeg synes norske dommere må begynne å dele ut åpenbare gule kort i stedet for meningsløse tilsnakk før man kan flytte den lista. Ellers får gule kort enda mindre betydning enn i dag, og det vil merkes på taktikken til lag som allerede er mest opptatt av å ødelegge for motstanderen.
Jeg vil se flyt i spillet, ikke oppstykket dødballkrig med håndballforseelser. Flere kort, gule og røde, ja takk! _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Rexalor Veteran
Joined: 25 May 2009 Posts: 1021 Location: Det lille utlandet
|
Posted: 30.10.2013 14:39 Post subject: |
|
|
| Faktisk noe jeg ikke skjønner er hvorfor alle dommerne gir ut så få kort, det virker ikke som tilsnakk funker noen gang. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 05.12.2013 20:50 Post subject: |
|
|
UEFA-presidenten vil ha tidsstraffer i fotball
Vil fjerne de gule kortene
UEFA-president Michel Platini foreslår å fjerne gule kort til fordel for tidsstraffer i fotballkamper.
- Jeg ser for meg å straffe spillerne med 10 eller 15 minutters utvisning. På den måten blir laget straffet umiddelbart i stedet for at det blir en suspensjon som får betydning for andre lag som ikke var involvert i hendelsen, sier Platini.
Og:
Fjerner dobbeltstraff?
UEFA-presidenten håper også det snart kan bli slutt på dobbeltstraffen som blir utdelt når spillere blir hindret i klar scoringsposisjon, slik at det blir både straffespark og rødt kort.
- Straffesparket er nok straff i seg selv. Jeg tror dette er noe alle i FIFA og UEFA er enige om, men det er et eller to land som ikke er villige til å endre det, sier Platini. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.12.2013 21:13 Post subject: |
|
|
Nei og ja.
Da jeg leste overskrifta, trodde jeg først at han ville forelde gule kort i løpet av e-cupsesongene. Den gang ei. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 06.12.2013 00:01 Post subject: |
|
|
Kanskje litt OT, men får mer og mer følelsen av at Platini er en klovn. Har han i det hele tatt bidratt med noe positivt i årene han har styrt? Pamp i ordets rette forstand?
Nei og ja fra min side også, selvfølgelig.  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 06.12.2013 00:04 Post subject: |
|
|
| Fjern gjerne dobbeltstraffen i hvertfall. Det ødelegger jo bare kamper |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 06.12.2013 00:51 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | Kanskje litt OT, men får mer og mer følelsen av at Platini er en klovn. Har han i det hele tatt bidratt med noe positivt i årene han har styrt? Pamp i ordets rette forstand?
Nei og ja fra min side også, selvfølgelig.  |
Han har blant annet vært med på å innføre Champion- og Non-Champion-puljer i Champions League-kvalifiseringen slik at ligavinnere fra mindre nasjoner får enklere vei til gruppespill på bekostning av nummer 3 og/eller 4 i store fotballnasjoner, noe jeg synes er veldig positivt. Platini tror jeg er en bra mann, men det er begrenset hva en UEFA-president egentlig kan gjøre. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 06.12.2013 00:58 Post subject: |
|
|
Ok, mulig det er jeg som bare innbiller meg at han ikke er flink nok. Får revurdere de negative inntrykkene jeg har fått for meg.  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
|