View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Montana Veteran

|
Posted: 11.10.2013 18:02 Post subject: |
|
|
Snakk for deg sjæl Kit.
Ønsker verken totalslakt a'la reka eller fryd og gammen preik. Ønsker noe imellom der en plass hvor man roser det positive, og er åpen om det negative. Såppas tåler voksne menn uten å miste selvtilliten. |
|
Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 11.10.2013 18:06 Post subject: |
|
|
Antagelsen om at voksne menn tåler så forferdelig mye er oppspinn. Og dessuten består Rosenborglaget av umodne gutter med uferdige holdninger som toppidrettsutøvere. Derfor må man faktisk tenke igjennom hvordan man kommuniserer. _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 11.10.2013 18:14 Post subject: |
|
|
Ok, regner med at du har legitim research som backer påstanden om jeg skal ta deg på ordet. Det finnes flere eksempler som taler imot deg, blant annet fikk spillern til Eggen gjennomgå uten at de så ut til å miste all selvtillit. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 11.10.2013 19:21 Post subject: |
|
|
Registrere at Rune Lange, som spilte i Belgia fortelle oss at det er mer morro å spille fotball i Belgia, der de kan å behandle en ball. Dette er helt avleggs i dette fotballhøkkertlandet. Det har til og med blitt viktigere å ødelegge for motstanderne enn å skape et underholdende spill selv. Og det er her de som styrer Rbk i dag bommer grovt, med tanke på at det er viktigere å vinne gull med gråsteinsfotball enn å tape knepent en feiende flott teknisk kamp.
Jeg er en av dem som krever at vi skal begynne å ta tak i den tekniske grunnbiten. Altså basisferdighetene. Var i Stavanger å så Rosenborg tape 4-3 mot Viking for noen år siden, men det er faktisk en kamp jeg husker meget godt enda. for vi var kjempegode i akkurat denne. Og jeg har flere tap jeg husker pga. meget godt spill.
Og det er her hovedankepunktet mot Perry er. For han er ikke en god nok trener på det grunntekniske, og endatil pålegger han laget å spille på en måte laget rett og slett ikke mestrer. Og da blir det kjipt å se på. Det eneste jeg husker fra i år er en dørgende kjedelig stil som er møkkakjedelig å se på.
Det er ikke mange årene siden vi var ledende på basisteknikk, og faktisk kunne gjøre noe så enkelt som å sentre og motta en ball rimelig greit. Det er helt tydelig Perry ikke greier å lære vekk dette, ergo er han ikke rett trener i en så kravstor klubb som Rbk, all den tid han er så forferdelig sta, og ikke evner å lære laget det mest grunnleggende. Vi er under Perry et lag som ikke greier å underholde. Dette bør være et minimum. Og dermed må vi få inn en trener som evner dette. Det er rett og slett Rosenborgs forbannede plikt, om ikke kommer vi til å bli slukt levende. Innsats kan ikke redde oss neste år og jeg er sikker på at det kommer til å komme betydelig mindre folk på lekterna også.
Så vekk med Perry, han kommer aldri til å bli en trener som evner å føre Rosenborg tilbake der de hører hjemme. Nemlig i underholdingsbransjen. Prøv å forstå dette så kommer kanskje Norsk fotball etter om noen år. Vi ligger mange mil bak til og med de nest beste.  |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 11.10.2013 19:56 Post subject: |
|
|
Du Jangusk: Jeg vil si vi begynner i feil ende om treneren skal bruke tiden til å lære spillerne basisteknikk.
Men at antall treningstimer kanskje kan økes i perioder hvor trening på det man er dårligest på, kommer utenfor fellestreningene, det har jeg trua på. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 11.10.2013 21:21 Post subject: |
|
|
Det er vel ikke bare Rbk som har forferdelig basisferdigheter, alle Norske har jo det. Sitter akkurat å ser på "våre beste menn" mot Slovenia og det er gedigne kvalitetsforskjeller på oss og dem i vår dissfavør. Der det ser enkelt ut å dempe en ball for Slovakene ser det kjempevanskelig for oss. Og da er det enkelt og se at dette er en ting vi må ta tak i. Og det er her jeg sier vi må få inn kompitente folk som kan lære våre gutter såpass basisferdigheter at vi ikke havner enda lenger bak. Og der kan desverre ikke Perry hjelpe oss. Han kan hjelpe oss med å bli traustr og øve på å ødelegge for motstanderne.
Og et er et onde jeg ikke vil se. Jeg vil ha underholdning, og ikke at vi skal være en lærlingeklubb for trenere og sportsdirektører.
Og dette bør være en medlemsmøtesak. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 11.10.2013 21:52 Post subject: |
|
|
Jangusk:
Det er greit at du mener at norske spillere må trene mer basisteknikk. Men du kan ikke være seriøs hvis mener det er en oppgave for hovedtreneren i norges største klubb?
Det er oppgaver for gutte- og juniortrenerne, og assistenttrenerne på seniornivå. Ellers er det vel mest egentrening for proffer.
Om RBK har en assistent som kan nok, kan være et betimelig spørmål. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 11.10.2013 22:39 Post subject: |
|
|
Enig. En hovedtrener i tippeligaen skal ikke ha noe hovedansvar for å trene opp basisferdigheter.
"Denne måneden skal vi trene på å dempe ballen, gutter!" _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 11.10.2013 22:44 Post subject: |
|
|
Uenig. En hovedtrener i Tippeligaen skal ha hovedansvar for å trene opp basisferdigheter ved å benytte øvelser som gjenspeiler kampsituasjoner med ball - konstant. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 11.10.2013 22:51 Post subject: |
|
|
Attach:
Da er trening av basisferdigheter en konsekvens av treningen. Jangusks innlegg fremsto ikke slik. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 11.10.2013 22:54 Post subject: |
|
|
Sorry, fikk ikke med meg det innlegget. Da er vi vel ikke uenige likevel. |
|
Back to top |
|
 |
obri Proff
|
Posted: 12.10.2013 03:32 Post subject: |
|
|
NÃ¥r utgangspunktet er som orginalest blir resultatet som galest.
Fritt omskrevet fra N.A. Eggen ( han stjal det fra Ibsen). _________________ Kjem alltid en ny kamp ..... |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 12.10.2013 12:02 Post subject: |
|
|
Det er vel det at vi ligger nede med brukket rygg jeg helst sikter til og der må til og med hovedtrener være med å bidra. Selvfølgelig skal det trenes på basisferdigheter hver dag på feltet om vi noen gang skal få denne framgangen.
Det vi så i landskampen i går gjelder faktisk like mye Rosenborg som resten av lagene og vårt flaggskip "landslaget". Er rimelig sikker på at de beste trener masse med basisferdihetstrening hver dag og da kanskje mest passningsøvelser, som ligger så tett opp mot kampsituasjoner som mulig. Hva var det Nils Arne så, jo tren mest mulig likt det dere vil oppnå i kamp.
Og ikke en dritt av dette blir gjort rundt omkring, ikke hos oss heller. Og det er denne standhaftigheten jeg vil til livs.Vi er ikke best til noe lenger, og da må det tenkes likt om vi vil leke med de store igjen, og ikke bare være fornøyd med at vi spiller en fotball som gir oss etmålsseiere og er dørgende kjedelig å se på.
Og dette er like mye en trener i Rbk sitt ansvar. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.10.2013 12:59 Post subject: |
|
|
Jangusk wrote: | Det er vel det at vi ligger nede med brukket rygg jeg helst sikter til og der må til og med hovedtrener være med å bidra. |
Beklager å si det, men å diskutere når du tar et slikt utgangspunkt, er umulig.
Du bør snarest komme deg tilbake fra drømmeverdenen til den virkelige verden. En klubb som 4 runder før slutt har muligheten til å ta det double ligger ikke nede med brukket rygg.
Det er mye å forbedre fortsatt i RBK, men hvis det skal la seg diskutere på en saklig måte, må man ha et utgangspunkt fra virkeligheten. |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 12.10.2013 14:37 Post subject: |
|
|
Treningskulturen i ligaer er veldig forskjellig. I spania trener de nesten øvelser med ball,som gjør at de blir veldig gode i det også,selv om basis ferdighetene deres blir trent opp i ung alder.
Jeg aner ikke hva RBK trener på ,har aldri vært på trening.Men tror wiggen trener mye på øvelser på små flater for at spillerne skal finne løsninger raskt som i dagens fotball.
Og de har vel trenet mye på det fysiske..
Det er ingen krise i RBK ,Vi har hatt gode resultater selv om spillet ikke er helt bra til tider.
Det jeg er mest redd for er ambisjonene til perry,når han sier at vi ikke kan rundspille lag lenger..
Bare det mentale som kan stoppe ambisjoner vettu perry. |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 13.10.2013 00:34 Post subject: |
|
|
EspN wrote: | I spania trener de nesten øvelser med ball |
Desto enda mer imponerende at de blir så gode! _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 13.10.2013 03:40 Post subject: |
|
|
Nesten bare* |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 13.10.2013 10:50 Post subject: |
|
|
Når det gjelder treningskultur og fotball som toppidrett og sånn - jeg har inntrykk av at alle norske spillere blir overveldet av hvor tøff treningskultur det er i andre ligaer. Særlig den tyske kanskje? Ciljan sa noe om det, at det gjerne var fire treninger pr dag og et blytøft opplegg.
Mener mange beskriver liknende opplevelser.
Kanskje PP burde ta en studietur til Dortmund eller noe? _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
legenden6 Junior
|
Posted: 13.10.2013 12:48 Post subject: |
|
|
Ganske sikker på at de har god oversikt over hva som rører seg med hensyn på treningskultur i de største ligaene. Det er ikke sånn at de lukker øynene for eventuelle "enkle grep" i treningshverdagen som kan gjøre laget bedre.
Litt usikker på hva du ønsker å oppnå med den linken EspN, da den på langt nær viser noe revolusjonerende. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 13.10.2013 13:26 Post subject: |
|
|
Må si meg enig i at det verste er mangelen på basisteknikk og det gjelder i hele Norge.
Det som jeg synes er verst er mangelen på erkjennelse av hvor dårlige vi er. Det virker som mange lukker øynene og går i en slags forsvarsposisjon der de bevisst eller ubevisst overfokuserer på ting som er bra, men som egentlig ikke er det. Dette gjelder pampene i NFF samt til de grader Per Joar Hansen og Erik Hoftun.
Det er kjedelig å se kamp på Lerkendal. Underholdningsverdien er meget lav og det har vært slik i flere år nå. Lite sjanser, mye innkast og tversoverpasninger. Ser man på Perry sine uttalelser i media forsvarer han slik kamper med at :
-50-70% sjanser er klare 100% sjanser
- et fokus på misbrukte sjanser som egentlig ikke var så store
- Det ser ikke ut som han legger merke til antall feilpasninger og ballmiss som er rimelig høyt kamp etter kamp
- overfokuserer på at motstanderne uansett om de ligger sist eller først er kjempe gode og vanskelige å slå.
- Og det verste av alt: Er kjempe fornøyd hvis det blir seier selv om PRESTASJONEN var elendig. Samt at erkjennelsen av å spille så dårlig mot dårlige lag i en svært dårlig liga.
Det siste gjør at RBK aldri kommer til å bli det helt store under Perry. Vi kommer sikkert til å ligge der oppe, men klubben kommer ikke til å gjøre noen bragder internasjonalt når man sliter mot dårlige lag i Tippeligaen.
Det gjør det heller ikke bedre at Hoftun skryter av Perry og gir han terningkast 6. Det er klart at fotballederne i RBK har vist seg å være i helt feil klubb og stilling. Dessverre et nytt feilvalg av trener og ingenting skjer med sportsdirektøren. |
|
Back to top |
|
 |
solbakken13 Proff
|
Posted: 13.10.2013 15:34 Post subject: |
|
|
Angående diskusjonen om trening på basistrening både da det gjelder junior og a-lag så kan jeg komme med noe dere forhåpentligvis vil se på som nyttig. Jeg har vært på både junior og a-lag treninger og pratet en del med wiggen.
Junior avdelinga trener veldig mye på basisteknikktrening. Under den økta jeg har sett så var det først en oppvarmingsekvens der Ståle kjørte mottak/medtak og volley. Etter det kjørte Henriksen en pasningsekvens som hadde mye fokus på trekantspill og pasninger. De pratet også en del om hva de fokuserer på og det var et klart svar, teknikktrening.
Wiggen har tatt med seg mye fra Danmark og Tyskland til RBK. Husker spesielt en øvelse som han kalte for iniesta øvelsen, en øvelse han tok fra Tyskland. Vanskelig å forklare øvelsen så jeg kommer bare med stikkord. Det var viktig og hele tiden bruke 3 touch, hvorfor? fordi mange spillere opplever da man får beskjed om å ta 2 touch får de hele tiden en dårlig første touch. Om dere ser på Iniesta bruker han hele tiden 3 touch, legger til rette, et hurtig andre touch også pasning, genialt. Hele øvelsen fokuserte på hurtig spill i små flater, som dere har vært inne på allerede.
Man kan ikke klandre trenerne på a-laget at de ikke er verdens beste på nær teknikk og pasninger, dette må læres i barndommen. Fra man er 6år til man er 18-19. Etter det er det vanskelig å forbedre seg kraftig teknikk messig. _________________ "My grammar is bad, but my meaning is good" Sitat Nils Arne Eggen |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 13.10.2013 16:57 Post subject: |
|
|
Ja, svært gode basisferdigheter bør være til stede før man kommer inn på elitelaget. Dels må det kanskje trenes annerledes i yngre klasser, dels må spillerne selv ta det ansvaret.
Spillere med ambisjoner bør bruke tid utenom fellestreningene til å øve på det de trenger av skudd, pasninger, innlegg og andre ferdigheter med ball. Og det bør de ha startet med lenge før de tas opp i Rosenborgs a-stall.
Fellestreningene kan repetere, øve inn noen prosent ekstra og holde ferdighetene på topp, men det er ikke elitelagets fellestreninger som er hovedarenaen for å lære grunnleggende ferdigheter. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 13.10.2013 21:32 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig er trening på basisferdigheter viktigst i oppveksten, men om det "glemmes" i hverdagen, blir det kjapt en gjeng med trelegger. Dette må holdes vedlike i hverdagen, med eksakte øvelser. Det er her vi bommer grovt her oppe i ski og vinterland. Pass og mottak må være obligtorisk hele veien.
Det blir jo det samme som terping på f.eks finter, skudd og andre fotball- relaterte ting.
Tren mer med ball, så komme styrken du trenger av denne treningen. Dette pratiseres fra Nederland og sørover.
Om de som driver på med dette på toppnivå i Norge ikke skjønner dette, blir vi hektet enda mer av når det gjelder basisferdigheter og teknikk. Og Perry har vist oss alle at dette IKKE prioriteres i klubben. Han satser på den enkleste veien, å ødelegge for motstanderlaget. Og vi blir enda mer akterutseilt. For vi kommer neppe til å handle på denn hyllen vi gjør nå, med store underskudd og tilskuerkutt. Det er mange som ikke gidder å møte opp for å se en dørgende kjedelig fotballkamp og de har det vært mange av i år! |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 14.10.2013 16:46 Post subject: |
|
|
http://www.aftenposten.no...lwCPlC-18F
At perry ikke er nevnt her ,viser bare at han er en bom signering som trener.
Beste vi kunne henta er vel Trond sollied eller Halvorsen.
Stokke har fulgt fotball leeenge,så litt peiling har han. |
|
Back to top |
|
 |
|