| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 19.09.2013 01:04 Post subject: |
|
|
Ja, snakk om bukken og havresekken. Stengels agent er selvfølgelig opptatt av høyest mulig pris for ham. VIFs forhandler var selvfølgelig opptatt av å betale minst mulig for Gunnarsson. Solbakken var i begge disse rollene, og ble satt til å fastslå om Gunnarsson var for billig og Stengel var for dyr.
Ikke bare Økokrim som kunne gjort en bedre jobb her. Det trur jeg jaggu mutter'n kunne gjort om hun hadde fått ei helg til å sette seg inn i saken og det hun trenger av grunnleggende fotball- og overgangsinformasjon. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 19.09.2013 18:41 Post subject: |
|
|
| Saken virker ganske enkel og grei, men så var det det her med forbløffende inkompetanse... |
|
| Back to top |
|
 |
Stabæk_11 Junior
|
Posted: 22.09.2013 10:48 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | | @Stabæk. Du henger deg litt for mye opp i hva som ble sagt i retten og hva som ble dommen, det samme gjør dine meningsfeller i VIF. |
Dommen kommer som et resultat av funnene etter en to års etterforskning + vitner under ed. Hva påtalenemda i fotballfrobundet bygger sin konklusjon på er noe uklart. |
|
| Back to top |
|
 |
Stabæk_11 Junior
|
Posted: 22.09.2013 10:50 Post subject: |
|
|
| Øystein wrote: | | Stabæk_11 wrote: |
Hoftun har sagt at de vil bruke maksimalt 3,5 millioner pr år på lønn + overgangssum. Lønnskravet til Gunnarsson er 3 millioner pr år.
|
Du har jo selv vist til at Hoftun ikke mente dette. Fra ditt eget sitat:
| Quote: | Fra dommen:
Tingretten skrev:
Hoftun fortalte i stedet Olsen at RBK hadde en policy om at samlete kostnader pr spiller ikke skulle overstige kr 3,5 millioner pr år. Hoftun har i retten erkjent at det ikke eksisterte en noen slik fast policy, og at dette var uttalt i forhandlingsøyemend.
|
Likevel presterer du å benytte det som et argument i ettertid. |
At han to år etterpå i en rettssal erkjenner at det var et forhandlingsutspill endrer vel ikke det at han faktisk brukte det som et utspill? Special price for you, my friend. Om noen skal være bitre for dette må det være dere (eller sett i etterkant Vålerenga som endte med en overpriset spiller) som gikk glipp av VPG fordi Hoftun gikk for hardt ut. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 22.09.2013 11:25 Post subject: |
|
|
| Stabæk_11 wrote: | | Dommen kommer som et resultat av funnene etter en to års etterforskning + vitner under ed. |
Her fremhever du dommen/bibelen din (igjen) - som den hellige, allmektige sannhet over alle sannheter..
2 minutter senere i ny post skriver du...
| Stabæk_11 wrote: | | At han (Hoftun) to år etterpå i en rettssal erkjenner at det var et forhandlingsutspill endrer vel ikke det at han faktisk brukte det som et utspill? |
Vent litt, sier du nå at det Hoftun sa 2 år senere i den hellige rettsalen under ed kan være i en gråsone hva sannhet angår?
Isåfall har du jo endelig forstått noe, kanskje uten å være klar over det - at, - selv om dommen frikjente Stabæk og VIF så er det mye man ikke kan bevise i en rettssal fordi man forholder seg til vitneforklaringer og dokumenter. Man bruker ingen løgndetektor, man har ingen som kan se inn i hodet på Stabæk ledelsen da de gjorde salget.
Dommen er ikke nødvendigvis feil, kanskje gjorde dere aldri noe "straffbart" i og med at klubben som ble "svindlet" ble etterbetalt og ga faen i rettsaken, men moralsk uriktig? definitivt, og der kommer også RBK/Hoftun dårlig ut.
Foreslår at du tar lærdom fra deres egen Steen Jensens kloke ord:
"Vi behøver ikke si at vi stjal og løy, men at vi gjorde en vurdering basert på Stabæks interesser, som vi ser er feil og som vi vil rette opp i. Folk tilgir feil som man ordner opp i, men ikke juks som man lyver for å slippe unna med"
Ledelsen deres "ordnet opp" og ga Nancy penger de ikke trengte å gi eller hadde (om dere hadde alt på det rene). Dere trenger ikke å fortsette å lyve for dem. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 09.10.2013 11:39 Post subject: |
|
|
Ingen anke:
http://www.vg.no/sport/fo...d=10135901
Hvis NFF i tillegg frikjenner, bør vel dette få konsekvenser for rutiner og innhold i kontrakter ved salg av talenter til andre klubber, spesielt de involverte. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 09.10.2013 11:47 Post subject: |
|
|
Ikke så rart at de ikke anker, da de rett og slett ikke har bevis nok til å overbevise Lagmannsretten om noe annet. Dessverre betyr nok det også at NFF ikke har så mye annet valg enn å frikjenne de også.
Synd at de slipper unna med dette, men når aktoratet ikke greide å belyse den totale mangelen på logikk i forsvarstalene til Stabæk og VIF, så må det bare bli sånn. Selv dårlige svindlere slipper unna når de som fører saken er enda dårligere. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 09.10.2013 11:50 Post subject: |
|
|
Aktoratet var dårlige, og fikk ikke frem bevisene. Men er det virkelig ingen hos statsadvokaten, som klarer å se den manglende logikken mellom opsjonsavtalen og hva de hevder å ha betalt for?
Skulle tro at det i Norge var mulig å stille med et bedre aktorat til neste steg i rettssytemet når de lokale amatørene bommet i 1. runde. |
|
| Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 09.10.2013 11:58 Post subject: |
|
|
| joakleis wrote: | Ikke så rart at de ikke anker, da de rett og slett ikke har bevis nok til å overbevise Lagmannsretten om noe annet. Dessverre betyr nok det også at NFF ikke har så mye annet valg enn å frikjenne de også.
Synd at de slipper unna med dette, men når aktoratet ikke greide å belyse den totale mangelen på logikk i forsvarstalene til Stabæk og VIF, så må det bare bli sånn. Selv dårlige svindlere slipper unna når de som fører saken er enda dårligere. | Mangel på logikk er ikke straffbart. Problemet er at det skal foreligge bevis, eller inn til 100% sannsynlige indisier, for at noen skal straffes. At det ulogisk er i seg selv ikke bevis på kriminell hensikt. Mange økokrim saker sliter med dette. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 09.10.2013 13:11 Post subject: |
|
|
At de ikke anker var som ventet. Tross alt gikk de på et klart nederlag og ble ikke hørt på hovedanførslene.
Jeg mener det finnes bevis i saken. Blant annen opsjonsprisen, sett opp mot innholdet, burde vært en smal sak å bevise. Men der burde de innhentet ekstern kompetanse på opsjoner og ikke brukt Solbakken som ekspert vitne.
Reelle verdien på Gunnarson ble heller ikke belyst god nok.
Men når kompetansen er på så lavt nivå hos aktoratet på de to sentrale områdene, så er det like greit å ikke anke. |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 09.10.2013 13:43 Post subject: |
|
|
| Der er anmeldelsen trukket også. Aktoratet ble latterlig enkelt fintet ut, trodde ikke det skulle skje i et land som Norge. |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 09.10.2013 14:00 Post subject: |
|
|
| Det oser Kongo kvalitet på det meste i denne saken, så det er vel like greit at den blir liggende. Men dette skaper vel en presidens på hvordan klubber kan kjøpe seg avtaler, for så å slippe å betale for seg. Heldigvis gjorde Stabæk opp for seg da. Men hele saken renner ut i en gedigen farse iom at aktoratet er totalt handlingslammet. I Norge anno 2013! |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 09.10.2013 16:40 Post subject: |
|
|
| joakleis wrote: | Ikke så rart at de ikke anker, da de rett og slett ikke har bevis nok til å overbevise Lagmannsretten om noe annet. Dessverre betyr nok det også at NFF ikke har så mye annet valg enn å frikjenne de også.
Synd at de slipper unna med dette, men når aktoratet ikke greide å belyse den totale mangelen på logikk i forsvarstalene til Stabæk og VIF, så må det bare bli sånn. Selv dårlige svindlere slipper unna når de som fører saken er enda dårligere. |
NFF har vel en annen ordning i forhold til skyld? Det må vel bare være sannsynlig. Uansett en skam for det norske rettsystemet at en slipper så lett unna med svindel. |
|
| Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 09.10.2013 20:03 Post subject: |
|
|
| Det finnes langt, langt verre svindler enn dette som man ikke får pådømt pga bevisets stilling. Dette er en fotballspiller og noen få millioner kroner for Guds skyld. Hvor mye ressurser skal man egentlig bruke på dette? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 09.10.2013 20:32 Post subject: |
|
|
NFF har også lagt bort saken - om noen skulle lure:
Det faktum som tingretten legger til grunn i straffesaken vil således i stor grad også gjelde de samme forhold som nemndas anmeldelse bygger på. Det er derfor nemndas oppfatning at tingrettens faktumbeskrivelse også vil måtte legges til grunn for idrettens (NFF) egen behandling av saken.
Selv om de strenge beviskrav som gjelder for domfellelse i en offentlig straffesak ikke umiddelbart kan overføres på idrettens behandling etter egne selvdømmebestemmelser, er det nemndas oppfatning at det må legges avgjørende vekt på den foreliggende rettskraftige dom.
På grunnlag av tingrettens bevisvurdering finner således nemnda at beviskravet for de anmeldte straffbare forhold ikke er oppfylt, jf. bla. tingrettens uttalelse om hva som er «mest sannsynlig», og at det således ikke foreligger tilstrekkelig grunnlag for å forfølge saken overfor DS.
Les mer: PÃ¥talenemnda trekker anmeldelsen |
|
| Back to top |
|
 |
san Paolo Junior
|
Posted: 10.10.2013 18:15 Post subject: |
|
|
| Nåerdetnok wrote: | | Det finnes langt, langt verre svindler enn dette som man ikke får pådømt pga bevisets stilling. Dette er en fotballspiller og noen få millioner kroner for Guds skyld. Hvor mye ressurser skal man egentlig bruke på dette? |
Bra poeng.
Den største svindelen i fotball-Norge (som media her skrevet veldig lite om) skjedde trolig i Manglerud Star i Oslo hvor en ansatt/tillitsvalgt i klubben skal ha underslått flere millioner og nesten kjørt hele klubben i grøfta... Politiet jobber visst fortsatt med saken...
Interessant å lese at de fleste (alle?) som skriver her er overbevist om at de ville vært bedre skikka enn aktoratet til å bevise at det var en svindel-sak... Javel, dere om det. Sjøl tviler jeg på at noen som helst hadde klart å få særlig mye mer ut av de opplysningene som kom fram.
Spørsmål: Påtalenemda i NFF er jo fotballens eget organ og er jo ikke bundet av en rettskraftig dom fra Lagmannsretten. Det skulle vel og være rimelig kompetente folk i Påtalenemda. HVIS det var så 'OPPLAGT AT DETTE VAR SVINDEL' - hvorfor valgte ikke da Påtalenemda i NFF å forfølge saken - basert på de "klare fakta"??
Jeg lurer ellers på om det kan ligge en underbevisst tanke blant en del RBK'ere om at "alle" spillere egentlig vil til RBK. Så når Gunnarson valgte VIF i stedet for RBK, så er eneste logiske (RBK-)forklaring at det "må" ha vært pga. noe juks og fanteri... (Men det er nå en del år siden "alle" fotballspillere i Norge ville til RBK.)
Min fasit etter saken - og jeg er VIF-supporter - er:
MEDIA drev et råkjør uten like og solgte bra på å framstille saken som juks. Sånt selger jo bra.
FOTBALL-PRESIDENT HALLÉN var heldig (!?) med timinga på når saken kom - Slik ble han kvitt Stabæks Erlend Loe som motkandidat til presidentvervet. Hm...
VIF og - i enda sterkere grad - STABÆK fikk masse trøbbel.
"Noen" i RBK var trolig "sladrehankene" som gikk til media med saken. Kanskje hadde de edle hensikter? (Kanskje var det noen utafor RBK - noen av Hallén sine venner som ville fjerne en motkandidat?)
Det hadde vært interessant om de som varsla media hadde stått fram og fortalt hvorfor.
Noen - husker ikke hvem - har skrevet at Hallén var (og er?) 'RBKs favoritt'. Det veit ikke jeg noe om. Noen her som veit noe om det?
Det ser ut til å være påstand mot påstand mht. hva RBK fikk lov av Stabæk til å snakke med Gunnarson om. Stabæk sier at RBK IKKE fikk lov til å forhandle om kontrakt da de gjorde det... Tja.
Uansett; er glad denne saken er over. Det blir interessant å se om det blir fremmet erstatningskrav fra Haakonsen og de 3-4 i Stabæk. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 10.10.2013 18:33 Post subject: |
|
|
| san Paolo wrote: | | "Noen" i RBK var trolig "sladrehankene" som gikk til media med saken. |
Snedig å liste opp dette på lista under din "fasit". Noe du overhodet ikke har noe som helst annet grunnlag for å påstå, annet enn fra de ville konspirasjonsteoriene på VPN.
Vet ikke om du har fulgt med jeg, men TV2 har hatt tilgang til dokumenter som kun har vært i Stabæk sin besittelse. Altså er det noen i den klubben som har lekket dem. At VIF (og Stabæk)-supportere har blitt helt opphengt i å gjøre RBK til en syndebukk i denne saken er så latterlig at det sprenger alle grenser.
| Quote: | | Det ser ut til å være påstand mot påstand mht. hva RBK fikk lov av Stabæk til å snakke med Gunnarson om. Stabæk sier at RBK IKKE fikk lov til å forhandle om kontrakt da de gjorde det... Tja. |
Nok en gang VPN-propaganda. Om du leser regelverket for overganger står det krystallklart at man ikke trenger noen tillatelse for å prate med en spiller. Man har en informasjonsplikt, og både IAO og Hoftun bekreftet i retten at RBK informerte Stabæk at de ville prate med han. At Stabæk/VIF-fansen skal forsøke å gjøre et stort nummer ut av dette, er bare enda et eksempel på deres sykelige trang til å henge ut RBK som en syndebukk. Synd de faller for eget grep og fremstår som noen ignorante fjols, i tillegg til alt det andre med svindler og løgn. |
|
| Back to top |
|
 |
san Paolo Junior
|
Posted: 10.10.2013 20:38 Post subject: |
|
|
Mht. "sladrehanken" - Jeg skriver 'trolig' - altså er det en del av MIN fasit som jeg ikke er sikker på. ('Min fasit' er da slik JEG oppfatter saken - jeg mener ikke at min oppfatning nødvendigvis er hele sannheten. Fikk du med deg de nyansene?)
Interessant at TV2 har hatt 'tilgang til dokumenter' fra Stabæk. Så, ok - folk i Stabæk KAN ha lekket til TV2. Men folk i RBK kan også ha fortalt det de visste om saken - og de visste jo en del... (Og dere her på forum har jo virkelig oversikta ) TV2 kan jo ha flere enn EN kilde.
OM RBK er (en) kilde, så er det ikke ensbetydende med at RBK er en 'syndebukk'. De hadde jo ikke noe med selve overgangen og evt. juks ifbm. den å gjøre. Men RBK-folk KAN ha informert... Bevist at de har gjort det? - nei. 'Skjellig grunn til mistanke' om at rbk'ere har gjort det? - i mine øyne: ja.
Men NB: De kan ha gått til media med gode motiver om å avsløre det de mente var juks som ikke burde forekomme i Norsk fotball. Streit nok det.
Mht. påstand mot påstand fra folk i RBK vs. Stabæk om hva Gunnarson fikk lov å snakke med RBK om:
Det er ikke 'vpn-propaganda'. Det er basert på vg.no - et intervju med Loe i Stabæk. HAN mente i det intervjuet at RBK burde dømmes av påtalenemda ifbm. forhandlingene med Gunnarson. Skutle (el. Koteng) fra RBK var uenig og mente RBK IKKE hadde gått utover det de hadde avtalt med Stabæk da de snakka med VPG.
Mht. 'ville konspirasjonsteorier'...
Tja - Fakta er nå engang at nyheten om "Stengelgate" kom kort tid før valget av fotballpresident. Slik saken så ut da, hadde Loe og Stabæk vært med på en svindel - og Loe måtte trekke seg som motkandidat til Hallén. Hallén vant så valget uten motkandidat.
At noen venner av Hallén (evt. en personlig uvenn av Loe inside i Stabæk?) KAN ha hatt noe med tidspunktet for at "Stengelgate" kom i media, er det virkelig en "vill" teori?
Syns at det er mye svart/hvitt, bombastisk "allvitenhet" blant diverse RBKere. Nyanser er det dårligere med... Men, men - veit ikke om vi er SÅ mye bedre på vpn Ha en fin kveld! |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 10.10.2013 20:56 Post subject: |
|
|
Jeg tror det var Molde og LSK som sto bak jeg, og startet hele pakka bare for å skape en situasjon som så dårlig ut for RBK. Forbanna møkkaklubber.
Når det gjelder sårede Loes uttalelser i media rett etter saken, tror jeg du skal ta det med en solid klype salt. Tror du ikke andre med direkte innblikk i forhandlingssituasjonen (som Olsen) hadde backet opp Loe om dette var tilfelle? Så lenge han er eneste som har uttalt seg rundt dette i media fra Stabæk-hold, kan det vel kanskje tenkes han har en tynn sak. Det blir i tillegg sagt ting fra "andre siden av bordet" som slår beina fra under Loe. Men det har jo ikke stått i VG, da. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 10.10.2013 21:08 Post subject: |
|
|
| san Paolo wrote: | | Mht. "sladrehanken" - Jeg skriver 'trolig' - altså er det en del av MIN fasit som jeg ikke er sikker på. ('Min fasit' er da slik JEG oppfatter saken - jeg mener ikke at min oppfatning nødvendigvis er hele sannheten. Fikk du med deg de nyansene?) |
Spar meg for den belærende tonen, takk. Lær deg heller hva forskjellen på "min mening" og "fasit" er. Den er fundamental, og ofte diametral.
| san Paolo wrote: | | Det er ikke 'vpn-propaganda'. Det er basert på vg.no - et intervju med Loe i Stabæk. HAN mente i det intervjuet at RBK burde dømmes av påtalenemda ifbm. forhandlingene med Gunnarson. Skutle (el. Koteng) fra RBK var uenig og mente RBK IKKE hadde gått utover det de hadde avtalt med Stabæk da de snakka med VPG. |
At Loe ikke kan reglene er hans eget problem. Rosenborg gjorde ingenting galt der, og om Loe ønsker å bli president så burde han vite dette.
| san Paolo wrote: | | Syns at det er mye svart/hvitt, bombastisk "allvitenhet" blant diverse RBKere. Nyanser er det dårligere med... |
Det er nettopp nyanser vi henger oss opp i, for nyanser ute av kontroll blir fort oppleste og vedtatte "sannheter" - sånn som dette med RBK sin Gunnarsson-kontakt i denne saken. Du burde kanskje sette deg litt inn i nyanser selv, du. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 10.10.2013 21:12 Post subject: |
|
|
Allerede 2 dager ut i saken påpekte professor Gottschalk at aktoratet var svakt og at Økokrim hadde vært en bedre instans til å behandle saken.
http://mobil.tv2.no/sport...07200.html
At andre med mer kunnskap om opsjonsverdier burde vært ført som vitne, er opplagt. Denne feks
http://espensirnes.blogsp...n.html?m=1
Din påstand om at folk på forumet her tror de er bedre enn aktoratet er håpløs påstand. Enhver så at aktoratet i denne saken var på på viddene og de ble avkledd gang på gang av dommeren. Det har selvsagt med faglig dyktighet å gjøre. Et annet aktorat ville kunne gjort en bedre jobb. Økokrim var riktig adressat for denne saken. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 10.10.2013 21:32 Post subject: |
|
|
Om som artikkelforfatteren sier i egen kommentar:
Espen Sirnes22. september 2013 kl. 22:18
Opsjonsteori er ikke nevnt i dommen, og har derfor neppe vært vurdert. Vi vet derfor ikke hva norsk rett mener om bruk av opsjonsteori i slike saker. |
|
| Back to top |
|
 |
san Paolo Junior
|
Posted: 11.10.2013 15:02 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | san Paolo wrote: | | Mht. "sladrehanken" - Jeg skriver 'trolig' - altså er det en del av MIN fasit som jeg ikke er sikker på. ('Min fasit' er da slik JEG oppfatter saken - jeg mener ikke at min oppfatning nødvendigvis er hele sannheten. Fikk du med deg de nyansene?) |
Spar meg for den belærende tonen, takk. Lær deg heller hva forskjellen på "min mening" og "fasit" er. Den er fundamental, og ofte diametral.
| san Paolo wrote: | | Det er ikke 'vpn-propaganda'. Det er basert på vg.no - et intervju med Loe i Stabæk. HAN mente i det intervjuet at RBK burde dømmes av påtalenemda ifbm. forhandlingene med Gunnarson. Skutle (el. Koteng) fra RBK var uenig og mente RBK IKKE hadde gått utover det de hadde avtalt med Stabæk da de snakka med VPG. |
At Loe ikke kan reglene er hans eget problem. Rosenborg gjorde ingenting galt der, og om Loe ønsker å bli president så burde han vite dette.
| san Paolo wrote: | | Syns at det er mye svart/hvitt, bombastisk "allvitenhet" blant diverse RBKere. Nyanser er det dårligere med... |
Det er nettopp nyanser vi henger oss opp i, for nyanser ute av kontroll blir fort oppleste og vedtatte "sannheter" - sånn som dette med RBK sin Gunnarsson-kontakt i denne saken. Du burde kanskje sette deg litt inn i nyanser selv, du. |
Vi legger nok forkjellige meninger i ord:
Jeg skrev ikke 'fasit'. Når jeg skriver 'min fasit', så er jo det et bevisst pardoks/selvmotsigelse. En fasit som er 'min', er jo bare min egen fasit - det kan ikke sies å være den endelige fasitEN. At du oppfatter 'min fasit' som at jeg mener 'fasiten' - vel, det hadde vært tydeligere om jeg hadde skrevet 'min mening'. Ser den.
Du syns jeg var belærende. Ok, jeg var det. For jeg syns at du var nedlatende.
Mht. nyanser og vedtatte sannheter... Er det en "vedtatt sannhet" blant RBK-supportere at frifinnelsene i Gunnarson/Stengel-saken var feil? Blant VIF-supportere (og trolig Stabæk-folk) mener de aller fleste ("alle"?) at frifinnelsen var riktig.
Som en annen skriver burde kanskje Økokrim ha fått saken. Men denne saken var spesiell og visstnok en "first" i sitt slag, så da var det kanskje uklart om hvem som burde ha hånd om den. (Men skal det ikke være STØRRE saker/større beløp i en sak, for at Økokrim kobles inn, eller?)
I ettertid med delte meninger om frifinnelsen, skulle jeg ønska at påtalenemda i NFF hadde gått videre med saken for å få fram evt. nye ting som kunne ha belyst saken mer. Men, men...
Nok fra meg om dette. |
|
| Back to top |
|
 |
san Paolo Junior
|
Posted: 11.10.2013 15:21 Post subject: |
|
|
Sa jeg 'nok fra meg'? En siste:
Loe mener NFF må betale millioner for 'skade som er forvoldt'. Han er og misfornøyd med at Påtalenemda i NFF har frafalt saken...
http://www.aftenposten.no...leJ5VARC7l
(Og en rettelse til artikkelen: 'Stabæk og Vålerenga' har aldri vært tiltalte - det er 3-4 PERSONER/ledere i Stabæk og EN i VIF - Haakonsen - som var tiltalt og som alle ble frifunnet) |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 11.10.2013 17:02 Post subject: |
|
|
| san Paolo wrote: | | Mht. nyanser og vedtatte sannheter... Er det en "vedtatt sannhet" blant RBK-supportere at frifinnelsene i Gunnarson/Stengel-saken var feil? Blant VIF-supportere (og trolig Stabæk-folk) mener de aller fleste ("alle"?) at frifinnelsen var riktig. |
Nei, de fleste på forumet her (og RBK-supportere jeg har pratet med forøvrig) er enig i at en frifinnelse var riktig i denne saken. Rett og slett fordi en dom må gjenspeile det som skjer i rettsaken, og her hadde vi et aktorat som ikke var i nærheten av å overbevise noen - på tross av at de satt med et hav av indisier de kunne har pushet steinhardt på. Jeg tror de aller fleste skjønte hvor det bar allerede tidlig i rettsaken, da aktor Stene gang på gang klarte å rote seg ut på tynn is på de mest idiotiske tidspunkt. Han burde ha kjørt denne saken fullstendig fra første dag, men i stedet ble han gjort til latter både av forsvarsadvokater og dommeren. Spesielt i sluttprosedyren var dommeren på grensen til nedlatende mot Stene, og han kunne ikke svare skikkelig på noen av de spørsmålene han fikk.
Spør du om folk her inne tror at denne avtalen ble gjort i full rederlighet og med de beste hensikter for alle parter - så tror jeg de fleste vil mene at den ikke ble gjort det. Det er ingenting i avtalen som henger på greip i det hele tatt og for meg er det helt åpenbart at de hadde en tydelig agenda om å sitte igjen med mest mulig penger selv her. Om norsk lovverk ikke definerer dette som ulovlig er vanskelig å si, siden aktor ikke klarte å sannsynliggjøre det åpenbare (dommeren måtte jo knapt ta stilling til det) - men ingen skal få meg til å tro at de tiltalte snakket sant i retten da de tok på seg glorien og la frem dette som en realistisk avtale. Det er bullshit, og det tror jeg også VIF/Stabæk-supporterne skjønner om de bare prøver å se litt utenfor klubbrillene. Det er iallefall bred konsensus om dette her inne, og svært mange har til og med ment at Hoftun burde vært tiltalt i tillegg.
Angående dette med Loe, så viser det bare en mann i fullstendig ubalanse som holder på å brenne alle broer med norsk fotball. Er bare pinlig å se uttalelsene hans. Bitterheten er så sykelig at det nesten sånn at man begynner å synes litt synd på fyren. Om Stabæk og VIF har ment at Stengel-avtalen var reell, så hvorfor i svarte skal NFF betale den? VIF bør betale den uten å mukke om forklaringen deres skal ha noe som helst troverdighet. De hadde vel kanskje håpet at det kom en dom i saken, slik at de slapp å forholde seg til avtalen... |
|
| Back to top |
|
 |
|