|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
machiavelli Veteran
|
Posted: 13.09.2013 00:02 Post subject: |
|
|
Det kan godt være denne saken har vært dratt frem før.
"– 1 mill. passet oss godt"
"– Ja, det ringte jeg og forklarte for Erik Hoftun (sportslig leder i Rosenborg). Vi hadde et bud på 1 million fra Vålerenga, og da anså vi det som markedspris."
" Vi avslo 2,5 mill fra RBK fordi det ikke passet oss. Så kom de med budet på 5,25 for Veigar og Johan, men det fikk vi aldri tatt stilling til, for Veigar forsvant. "
1 mill passet de godt, 2,5 passet de ikke godt. Hvordan aktoratet har klart å ikke få dømt disse menneskene er helt utenfor min fatteevne. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 13.09.2013 00:24 Post subject: |
|
|
En million er et veldig rundt tall da. 2,5 er mer komplisert.
Jeg tror jeg ville solgt til en million. Og så ville jeg ha spandert en fin pengesum til Nancy. Såpass rause synes jeg vi skal være i norsk fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
diagolos Junior
|
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 13.09.2013 09:38 Post subject: |
|
|
| Nei, men er ikke overasket. Supporterne fra både VIF og Stabæk har vært sykelig opptatt av RBKs rolle i det hele. Er faktisk noen få som mener RBK burde vært tiltalt og dømt men STB og VIF frikjent. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 13.09.2013 10:01 Post subject: |
|
|
For all del, RBK har ikke optrått etisk korrekt her, selv om det aldri kom så langt at det ble straffbart. Men til forskjell fra Stabæk og VIF gjennomførte aldri Hoftun noen svindel. Muligens bare grunnet flaks, men slik står nå saken.
Artig, som gregorios sier, at Stabæk- og VIF-fans mest av alt er opptatt av å ta "RævBK". Nå som egne lag grunnet elendig bevisføring blir frikjent, er det ikke snakk om å legge ballen død, feire at man slipper unna straffen man burde hatt, og gå videre, men man må selvfølgelig gå etter en syndebukk som kledelig nok er et hatlag.
Mindreverdighetskompleksene syder i hovedstaden, og både blind tillit og bortforklaring av egne klubbers lovbrudd blandes med å bruke hvert minste snev av sjanse til å flytte negativt fokus over på storebror i Nidaros.
Selvsagt har klubben vår, med Hoftun i spissen, opptrått såpass "shady" at enkelte bør vurdere sin rolle, eller bli vurdert av klubben. Men når slike innstillinger kommer fra såpass blåste fans som de som skriker høyest i denne saken tydeligvis er, blir det selvsagt bare latterlig.
Jeg ser svært gjerne at styret (og andre) tar en solid vurdering i om Hoftun bør være vårt ansikt utad i overgangssaker og kontraktsforhandlinger. Men at (fans av) VIF av alle skal sitte og kreve misstillit i Trondheim samtidig som de totalt frikjenner egen klubb viser tydelig mindreverdighetskomplekser, urasjonelt følelsesliv, og sannsynligvis begrenset omløp. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 13.09.2013 10:20 Post subject: |
|
|
| diagolos wrote: | http://www.vpn.no/kampreferat/2013/09/dommen/
Er vi enige ? |
Foruten at noe av kritikken mot RBK er rettmessig, sitter jeg igjen med et inntrykk av at teksten er skrevet av en som innehar kombinasjonen av å være "tett i pappen" og blindet av kjærlighet (til egen klubb). _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.09.2013 11:03 Post subject: |
|
|
Synes det er godt gjort at de på VPN sitter og mener at det er Rosenborg som er sakens store taper. Det er ikke vi som har mistet hovedsponsoren og ikke fått tak i en ny, har totalt tapt anslagsvis 20 millioner - og har fått ødelagt troverdighet både hos konkurrenter og sponsorer. Det er Vålerenga, det. Og det ironiske i gårsdagens seier, er at VIF også etter denne dommen står igjen som en taper. De var jo aldri tiltalt så de kunne aldri bli dømt, men gjennom en frifinnelse av de tiltalte i retten - resulterer det i at Vålerenga etter alt å dømme må betale de 4 millionene for Stengel-opsjonen som de har holdt tilbake. Avtalen er jo nå per definisjon gyldig, og da skylder de Stabæk penger.
Vålerenga - sjøl om vi vinn, så tape vi læll.
Hva har RBK tapt på dette? Ikke stort. Hoftun har aldri hatt en stor stjerne og han dreit seg ut nok en gang, men han gikk i det minste raskt ut og beklaget sin naivitet, og spilte ærlig med åpne kort gjennom hele saken. Han kunne selvfølgelig sunket ned på Stabæk-nivå og bløffet til han ble grønn i trynet, men personlig er jeg godt fornøyd med at han hever seg over kjeltringene i Oslo. Enda mer fornøyd hadde jeg blitt om denne saken ble hans undergang i klubben, såklart, men det er fra et høyst personlig perspektiv og ikke veldig relevant i det store bildet. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 13.09.2013 12:53 Post subject: |
|
|
Må være kjipt å heie på VIF. Både RBK og RBK's fans har tatt sitt ansvar i denne saken, vi skammer oss allerede over å være en del av denne svindler trioen - så propaganda fra nettsiden deres biter ikke på her. Kan ta deres ansvar også om det hjelper dere gjennom hverdagen.
Jeg får alltid, uansett hvor ille det står til hos oss glede av å se til VIF, der alt er så mye, mye verre. Og da ser jeg bort fra at de kaver ned på en 10. plass som de som regel gjør.
Var sikkert RBK's skyld at dere kasta millioner i dass på Kone og Stoor også? hvordan gikk det med dem igjen?
VIF må jo være blakke snart slik de holder på, kanskje RBK skal være den store i det her og gi de 4 mill så de får til å betale Stengel opsjonen? |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 13.09.2013 14:27 Post subject: |
|
|
Hvis Stengel er halvparten så god som han ble beskrevet av agent Solbakken, og interessen for utlandet er halvparten så stor som Solbakken ville ha det til, så synes jeg det er merkelig at Vålerenga fortsatt ikke har betalt selve opsjonen, og at styret i klubben har blokkert ethvert forsøk på å benytte seg av denne opsjonen, som retten nettopp bestemte var reell. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Stabæk_11 Junior
|
Posted: 13.09.2013 14:34 Post subject: |
|
|
Jeg antar at alle ser på nicket at jeg er ny og skriver med Stabæk-øyne.
Jeg leste på Stabæks forum om hvordan dette ble omtalt her, og ville lese det selv. Jeg tillater meg å komme med et par punkter som sees ut til å oversees:
Opsjonsverdien: Den virkelige jackpotten for Vålerenga ligger i et eventuelt salg til utlandet. De har selv solgt Håvard Nilsen for et betydelig beløp. Det er selvfølgelig ikke sikkert at han ville bli solgt, og heller ikke sikkert beløp. Økonomisk verdsetting tilsier likevel at denne potensielle verdien er relevant. Ved å ha opsjonen ville de også ha full kontroll på bud på spilleren, og om det var kjent i markedet at de satt med opsjonen ville det være mindre fristende for en klubb som Rosenborg å gå inn i en budkrig. Det vil gjøre at prisen holdes nede når de evt går i forhandling med Stabæk om en overgang. Som det ble omtalt i retten er det vanlig med opsjoner ved utlån, men det er svært uvanlig at klubben som leier faktisk betaler hele opsjonsprisen. (Eks: Barrantes) Om verdien er 4 millioner eller 3 millioner kan sikkert diskuteres, men det er i så fall ikke første gang at noen kan stille spørsmålstegn ved om en klubb har betalt overpris. Et SVÆRT VIKTIG poeng her er også at Vålerenga virker å ha sovet i timen og trodde at de ville få tilbake de 4 millionene om de ikke kjøpte Stengel senere. Hadde det vært riktig ville de ha gjort en svært god deal. Er det mulig å trå så feil? Vel, Jarstein-saken (http://www.rbkweb.no/vis/7882) viser at det er fort gjort at amatører i fotballen kan bomme stygt når de skriver kontrakter.
Verdien på Gunnarson: Som retten påpekte har det vært en del forhandlingsutspill her. Det er ikke tvil om at Rosenborg bød 2,5 millioner og at Stabæk krevde 7 millioner. Samtidig har det også blitt belyst at Stabæk nærmest prinsipielt avslo 2,5 siden det var et første bud. Dette er sannsynligvis svært vanlig i fotballoverganger. Jeg tror (vet ikke, jeg tror) at ingen klubber går ut med maksimalviljen sin ved det første budet. Etter det avslaget var det aldri konkrete bud fra Rosenborg. Samtidig gikk Rosenborg også hardt ut i forhandlingene og sa de hadde 3,5 millioner årlig på Gunnarson, og de millionene skulle dekke lønn og periodisert overgangssum. Når det er klart for Stabæk at Veigar har et tilbud på 3 millioner i året fra Enga har Rosenborg i forhandlinger sagt at de ikke vil gå over 1 million i overgangssum.
Tidspunktene: Jeg har selv solgt en leilighet under finanskrisen. På meglers anbefaling avslo jeg alle budene etter første visningshelg, men solgte for et (marginalt) lavere beløp etter den andre helgen. Da visste jeg mer, samtidig som jeg følte jeg måtte få solgt leiligheten for å ikke risikere å sitte med to. Det er et poeng at det er et tidsrom mellom Rosenborgs bud og Vålerengas aksepterte bud. Hvis Rosenborg virkelig var villige til å betale mer enn en million, hvorfor la man ikke inn et konkret bud? Fordi de visste det ville bli avslått fordi man «visste» om en svindel? Hadde jeg vært Hoftun og løpt til media med denne saken ville jeg jo selvsagt ha sørget for å dokumentere påstanden min ved å sende et formelt bud på nytt. Kan det tenkes at Rosenborg reelt sett ikke var villige til å by mer enn millionen da lønnen til Gunnarsson ble klar?
Hoftuns rolle: Jeg skjønner at dere er litt skeptiske til han I denne saken har han hevdet (jeg håper for hans skyld det ikke er sant) at han ikke visste noe særlig om Stengel. Som sportsdirektør i en klubb som burde ha potensiale til å lokke til seg alt av talenter i Norge klarer jeg bare ikke å se hvordan han ikke kunne vite om Stengel. I tillegg har han vitnet på at han sendte et bud som var ulovlig etter fotballens regler (trolig ikke bare ulovlig å gjennomføre, men også å sende) siden han mente at det var en kobling mellom Andersson og Gunnarsson, og som var en innledning på noe som han selv omtalte som et forsøk på å bedra Nancy. Heldigvis for dere hadde dere en fornuftig advokat som fikk stoppet han.
Generelt om verdsettelse: Kaká gikk nylig gratis fra Real Madrid til Milan. Han er like gammel som Gunnarson var. De siste fire årene har han spilt 85 kamper for Real Madrid og scoret 23 mål. De siste fire årene før overgangen til Vålerenga hadde Gunnarsson spilt omtrent like mange kamper fra Stabæk og Nancy og scoret omtrent like mange mål. Da Veigar tidligere gikk til Nancy kostet han 1,2 millioner euro. Da Kaka gikk til Real Madrid kostet han 68 millioner euro. Og han gikk gratis? |
|
| Back to top |
|
 |
Stabæk_11 Junior
|
Posted: 13.09.2013 14:36 Post subject: |
|
|
| joakleis wrote: | | Hvis Stengel er halvparten så god som han ble beskrevet av agent Solbakken, og interessen for utlandet er halvparten så stor som Solbakken ville ha det til, så synes jeg det er merkelig at Vålerenga fortsatt ikke har betalt selve opsjonen, og at styret i klubben har blokkert ethvert forsøk på å benytte seg av denne opsjonen, som retten nettopp bestemte var reell. |
Dette ble belyst i retten. Håvard Lunde, ansatt i Politiet og kollega med de som etterforsket, stoppet alle forsøk fra Martin Andresen og Kjetil Rekdal med begrunnelsen at det ville hindre etterforskningen. Både Andresen og andre vitner fra Vålerenga har sagt at Stengel ville vært kjøpt om det ikke var for rettssaken. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 13.09.2013 14:48 Post subject: |
|
|
| @Stabæk11, så du mener at dommen er riktig vell vitende om at klubben din oppfordret RBK til å by 4 mill for en spiller med utgående kontrakt og 1 mill for en av TL's daværende beste spillere i en åpenbar pakkeløsning? Og hvorfor ga klubben din fra seg penger de egentlig ikke hadde til Nancy etter at saken ble kjent i media? |
|
| Back to top |
|
 |
san Paolo Junior
|
Posted: 13.09.2013 14:51 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | san Paolo wrote: | | Så kom etterhvert VIF på banen. FAMILIEN til VPG ville ikke til Trondheim, når de hadde muligheten til å bli boende hjemme - hvis VPG valgte VIF. Mao. han "fikk ikke lov" av kona og ungene å dra til RBK... |
Du har åpenbart ikke fulgt særlig godt med i rettssaken.
VPG forklarte at han ikke var særlig glad i å flytte på seg, mens kona var litt mer eventyrlysten, og ville gjerne flytte til Trondheim !
Så hvis du skal forsvare klubben din, så kanskje sett deg inn i fakta først. |
Da har vi hørt to forkjellige versjoner... Min kilde: vpn.no. Din?
Hva som er 'fakta' ser ut il å være forkjellig i trondheim, Bærum og Oslo Øst...
Veit du noe som helst om hvor godt jeg har fulgt med på rettsaken? ... Neppe ut ifra et enkelt innelgg... Opplysningene om fam. Gunnarson sine ønsker om å flytte er kanskje ikke av de viktigste oplysningene i rettsaken...
Og hvor godt setter du deg inn i fakta sjøl? Sjekker du noe annnet adressa og rkweb? Så langt er jeg ikke imponert. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 13.09.2013 14:54 Post subject: |
|
|
Takk for et godt og omfattende innlegg @Stabæk_11. Det er dog flere aspekter her som er interessante:
| Quote: | | Opsjonsverdien: Den virkelige jackpotten for VÃ¥lerenga ligger i et eventuelt salg til utlandet. |
Hvordan ligger jackpoten her? Hvis en utenlandsk klubb kommer på banen og vil ha Stengel for 20 millioner, hvorfor skal Stabæk selge til Vif først for 12-15 millioner? Opsjonen gir ikke VIF rett til å kjøpe Stengel, den gir de bare rett til å komme med et bud ikke sant? Hvordan har denne verdi for VIF når Stengel har valget mellom å gå rett til en klubb i utlandet eller i en slags fiffig trekanttransaksjon mellom Stabæk, VIF og en tredjeklubb?
| Quote: | | Verdien på Gunnarson: Som retten påpekte har det vært en del forhandlingsutspill her. Det er ikke tvil om at Rosenborg bød 2,5 millioner og at Stabæk krevde 7 millioner....Når det er klart for Stabæk at Veigar har et tilbud på 3 millioner i året fra Enga har Rosenborg i forhandlinger sagt at de ikke vil gå over 1 million i overgangssum. |
Som du ser av innlegget mitt ovenfor her tok Olsen kontakt med RBK når VIF kom på banen og sa at 1 million var markedspris, men de ønsket en avtale med en annen spiller. At RBK ikke ignorerte det og la inn et offisielt høyere bud får stå på Hoftun sin kappe. Spørsmålet er hvorfor Olsen plutselig prissatte VPG til 1 million når 2,5 millioner var allerede bydd. Men jeg ser gjerne kilder på at RBK ikke ville gå over millionen, var dette før eller etter Stabæk hadde henvendt seg og sagt at 1 million var markedspris?
| Quote: | | Tidspunktene: Jeg har selv solgt en leilighet under finanskrisen. På meglers anbefaling avslo jeg alle budene etter første visningshelg, men solgte for et (marginalt) lavere beløp etter den andre helgen. |
Stabæk befinner seg i en posisjon hvor de må selge til høyest mulig pris, og det er ingenting som hindrer de i å ta kontakt med RBK og si at 2,5 millioner som vi avslo var ikke nok, men 4 kan vi akseptere. Istedenfor går de til en med et tidligere bud og mer enn halverer dette budet?
Hvorfor skulle RBK by mer enn 1 million når Stabæk tar kontakt med de selv og sier at de vil ha 1 million + pakkeløsning?
Angående Hoftuns rolle er det ingenting å si, han prøvde seg på å dra ut forhandlingene ved å foreslå en tilsvarende svindel som Stabæk og VIF holdt på med. Han er ikke unnskyldt på noen måte. Forskjellen mellom Hoftun og Olsen & Co er at Hoftun ikke er tiltalt og ikke trenger å lyve om hvordan han oppfattet avtalen. |
|
| Back to top |
|
 |
san Paolo Junior
|
Posted: 13.09.2013 14:57 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Quote: | | Når RBK forhandla med VPG (noe de ikke hadde lov til på det tidspunktet) og deretter tilbød de 2,5 mill. |
Rosenborg kan prate med hvem de vil så lenge de underretter klubben først. Det gjorde de. Les overgangsreglementene til NFF om du ikke forstår.
| Quote: | | Stabæk kunne tjene 1 + 4 mill på å handle med VIF, men bare 2,5 mill på å¨handle med RBK. |
Stabæk kunne solgt opsjonen for 4 millioner og VPG til Rosenborg for 2,5 millioner. Da hadde de sittet igjen med 6,5 millioner istedet for 5 millioner. Gitt at Stengel/VPG var uavhengig, såklart. At dette enkle faktumet ikke engang er nevnt i domsavsigelsen, sier litt om hvor mye aktor har feilet i å få frem vesentlige, logiske punkter. |
1. Mener du at de ljuger som sier at RBK prata med Gunnarson FØR dew hadde lov? (Kilde: rettskommentator i aftenposten)
2. Hvordan kunne Stabæk solgt opsjonen på Stengel til RBK på det tidspunktet når Hoften ikke hadde HØRT om Stengel en gang?? Er det sånn Hoftun drar på handletur? |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 13.09.2013 14:57 Post subject: |
|
|
| Nå snakker du deg bort san paolo. Gunnarson ville i utgangspunktet til RBK, men endte i VIF, han har blant annet uttalt at han følte at Stabæk ønsket at han takket ja til VIF, i ettertid - etter han ble VIF spiller har han sagt at han var fornøyd med valget sitt og det var bra for familien å kunne bli boende i Oslo (hva skulle han ellers si?). |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 13.09.2013 15:03 Post subject: |
|
|
| san Paolo wrote: |
2. Hvordan kunne Stabæk solgt opsjonen på Stengel til RBK på det tidspunktet når Hoften ikke hadde HØRT om Stengel en gang?? Er det sånn Hoftun drar på handletur? |
De kunne solgt opsjonen på Stengel til VIF og VPG til RBK. Det er det vi sier, det er det som er den objektivt beste avtalen for Stabæk, det er den avtalen som var et alternativ forutsatt at alle avtalene var seperate. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 13.09.2013 15:12 Post subject: |
|
|
| san Paolo wrote: | | 2. Hvordan kunne Stabæk solgt opsjonen på Stengel til RBK på det tidspunktet når Hoften ikke hadde HØRT om Stengel en gang?? Er det sånn Hoftun drar på handletur? |
Wow, denne trodde jeg faktisk ikke at det gikk an å misforstå. Saken er altså at Stabæk kunne solgt opsjonen til Vålerenga og VGP til Rosenborg og fått halvannem million mer enn de fikk for "pakkeprisen" til VIF. Dette forutsatt at avtalene var uavhengige, altså.
| Stabæk_11 wrote: | | Generelt om verdsettelse: Kaká gikk nylig gratis fra Real Madrid til Milan. Han er like gammel som Gunnarson var. |
Veldig forskjellige settinger. Man kan liksågodt sammenligne med Gunnarsson selv. Han gikk gratis tilbake til Stabæk kort tid etter overgangen. Betyr det at Gunnarsson var vanvittig overpriset da han gikk til VIF? Selvfølgelig ikke. For Stabæk var Gunnarsson en nøkkelspiller, en profil, og en av få spillere det var mulig å dra inn bra med penger for. Han ble solgt som dette. Da han gikk tilbake ga VIF bort en dyr og "ubrukelig" spiller uten videresalgspotensiale og som ikke passet inn i laget. VIF ønsket å bli kvitt ham, mens Stabæk ønsket å få så mye som mulig for ham.
Kaká ble også sett på som en spiller som var svært dyr i drift, var langt unna fast plass, og sånn sett kostet langt mer enn det smakte. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
san Paolo Junior
|
Posted: 13.09.2013 15:14 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | | san Paolo wrote: |
Stabæk kunne tjene 1 + 4 mill på å handle med VIF, men bare 2,5 mill på å¨handle med RBK. |
Her feller du jo din egen klubb ved å hevde at avtalene hang sammen.
Det riktige gitt ikke-svindel er at Stabæk kunne tjent fire millioner på Stengel-opsjonen og samtidig solgt VPG alene til RBK.
Som VPG selv understreket i retten, kunne han ha gått til RBK, men opplevde at Stabæk ønsket at han skulle til VIF. Det er ikke riktig som Stb-fansen hevder, at VPG (eller kona) nektet å dra til RBK. Solbakken måtte til og med lyve om at RBK var i ferd med å gå konkurs for å påvirke VPG til å velge Enga. Hvorfor i allverden spilte det noen rolle for Jim S. hvilken klubb VPG valgte?
Hoftun mente RBK kunne gå opp til 4 millioner for VPG. Hoftun ga samtidig uttrykk for at det var "umulig" å få kjøpt VPG alene, uten at han ble solgt i en pakke.
Det er ikke overraskende at retten ikke fant det bevist at det var svindel. Dommerne skal ta stilling til det som kommer frem i retten og som jeg og mange andre har påpekt, syntes vi aktor var dårlige til å belyse sakens forhold og gjorde det forholdsvis enkelt for forsvaret å briljere.
Dette med at fansen tenker best om sine egne er jo et punkt der Stb og VIF skiller seg tydelig fra RBK-fansen som stiller høyere krav til redelighet av sin egen klubb. Det har faktisk kommet ganske tydelig frem gjennom den saken her (I hvert fall når vi ser utelukkende på de ulike nett-samfunnene). |
Siste først: Du kan ikke ha lest mye på VIF-forum... Rimelig mye kritikk av egne ledere der om de ikke kjører 'streit'... Selv om det i denne saken stort sett er forsvar for Ex-VIF direktør Haakonsen - og kritikk av TV2 (særlig Davy Watne), andre media, NFF og RBK. Og det meste på sin plass etter min mening.
Ser at 1+ 4 millioner til Stabæk fra VIF vs. 2,5 mill. fra RBK ser ut som ei "pakke", så fair enuff å si at jeg 'feller min egen klubb.' Men selv om jeg har fulgt en del med på rettsaken så tok jeg tok bare et regnestykke. det samme som mange i media har gjort. Detaljene fra rettsaken kjenner jeg dårligere. Det ER rart at ikke Stabæk ville selge VPG og Stengel til hver sin klubb... Men Både Haakonsen og Stabæk-lederne ble altså frikjent av de som har hørt "alt" ifht. å ha laga ei "pakke" for å lure Nancy for penger... |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 13.09.2013 15:30 Post subject: |
|
|
Denne rettsaken ble pinlig, og jeg har sjelden - om noen gang - sett så utrolig dårlig bruk av bevis og fokus fra aktoratet i en rettsak. Selvsagt ble de frikjent da aktoratet unngår å ta opp/bruke Stengel-avtalen (som er uansett gyldighet eller ikke i desidert særklasse hva pris angår), Solbakken og Stabæks forsøk på å presse Gunnarsson til VIF/skremme ham fra RBK osv.
Men du får nå bare kalle meg en blind RBKer som bare er ute etter å beskytte egen klubb og kaste dritt på Stabæk og VIF om det får deg gjennom dagene. Saken er at hele denne avtalen, uavhengig av kjennelsen, er en skamplett på norsk fotballs overgangshistorie. Det skal i hvertfall fryktelig mye mer til en en domsavsigelse i en fjollete rettsak for å overbevise meg om at dette ikke var noen pakkeløsning. Om noe gjorde rettsaken meg mer sikker på at dette var rein svindel. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 13.09.2013 15:49 Post subject: |
|
|
| san Paolo wrote: | | Selv om det i denne saken stort sett er forsvar for Ex-VIF direktør Haakonsen - og kritikk av TV2 (særlig Davy Watne), andre media, NFF og RBK. Og det meste på sin plass etter min mening. |
Hvor fikk VIFere et moralsk ståsted der de er i posisjon til å kritisere RBK for noe vi ikke allerede har kritisert de for selv, eller media for den saks skyld i denne saken? det er 3 tapere i samme båt, grunnen til at RBK ikke fikk VIF's plass i retten er fordi Gunnarson gikk til VIF og ikke RBK. Prøv å bruk litt sunn fornuft og tenk etter hva dere selv kunne gjort annerledes. Men, for all del - gjør RBK til syndebukken her om det letter hverdagen deres. |
|
| Back to top |
|
 |
san Paolo Junior
|
Posted: 13.09.2013 15:57 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | Denne rettsaken ble pinlig, og jeg har sjelden - om noen gang - sett så utrolig dårlig bruk av bevis og fokus fra aktoratet i en rettsak. Selvsagt ble de frikjent da aktoratet unngår å ta opp/bruke Stengel-avtalen (som er uansett gyldighet eller ikke i desidert særklasse hva pris angår), Solbakken og Stabæks forsøk på å presse Gunnarsson til VIF/skremme ham fra RBK osv.
Men du får nå bare kalle meg en blind RBKer som bare er ute etter å beskytte egen klubb og kaste dritt på Stabæk og VIF om det får deg gjennom dagene. Saken er at hele denne avtalen, uavhengig av kjennelsen, er en skamplett på norsk fotballs overgangshistorie. Det skal i hvertfall fryktelig mye mer til en en domsavsigelse i en fjollete rettsak for å overbevise meg om at dette ikke var noen pakkeløsning. Om noe gjorde rettsaken meg mer sikker på at dette var rein svindel. |
Alt i alt kan det ha vært bra for norsk fotball at saken ble noe av. (Men flere av de tiltalte har jo hatt et par vonde år...) Det ble affal avdekka at det er en del av både "fulle sjømenn" mht. pengebruk - om ikke direkte lovstridig - så i alle fall shady business...
Tror ikke du er en 'blind RBK'er'. De fleste, meg inkludert, heier jo på egen klubb - gjerne i rettsalen også (?). MEN vi ønsker stort sett alle at klubben våre ikke skal fare med juks...
Retten sa at Stabæk og VIF ikke hadde juksa... Noen mener at det er åpenbart feil. Vel, dommen kan ennå ankes - og er det såpass 'klart for alle', så BØR jo dommen ankes.
Det kan kanskje komme fram nye momenter i en evt. ankesak... |
|
| Back to top |
|
 |
san Paolo Junior
|
Posted: 13.09.2013 16:20 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | | san Paolo wrote: | | Selv om det i denne saken stort sett er forsvar for Ex-VIF direktør Haakonsen - og kritikk av TV2 (særlig Davy Watne), andre media, NFF og RBK. Og det meste på sin plass etter min mening. |
Hvor fikk VIFere et moralsk ståsted der de er i posisjon til å kritisere RBK for noe vi ikke allerede har kritisert de for selv, eller media for den saks skyld i denne saken? det er 3 tapere i samme båt, grunnen til at RBK ikke fikk VIF's plass i retten er fordi Gunnarson gikk til VIF og ikke RBK. Prøv å bruk litt sunn fornuft og tenk etter hva dere selv kunne gjort annerledes. Men, for all del - gjør RBK til syndebukken her om det letter hverdagen deres. |
'Moralsk ståsted' for å kritisere RBK henger kanskje på at det etter all sannsynlighet var RBK som var "sladrehank" og gikk til media med saken. (Dette er dog ikke bevist, men hvem andre enn RBK visste om det?) Og fordi at div. folk i ledelsen til RBK mente at Stabæk og VIF hadde juksa - noe retten sier de ikke gjorde...
Ståsted for å kritisere media: TV2, Dagblabla, Hegnar-media m.fl. gikk jo tidlig høyt ut med at dette var tvilsomme saker og forhåndsdømminga av de involverte var relativ sterk. Haakonsen uttalte bl.a. til TV2 etter frifinnelsen at han ikke nådde igjennom til dem med info som ville ha balansert bildet deres av 'svindel'... Men den info'n ville vel ikke ha "solgt" like bra som å kjøre videre på skandale-giret...
Kritikken av media har definitivt tyngde og er viktigere enn kritikk av RBK. Er ikke enig i at RBK er en taper/syndebukk. Men noen riper i lakken - særlig for Hoftun, ja.
Men annen aktør som blir kritisert er NFF/Hallen - VAR det tilfeldig at denne saken - Med Stabæk's Loe i en sentral rolle - kom i media like før den samme Loe skulle utfordre Hallen til Presidentvervet i NFF? Skulle ønske media ville grave litt mer i akkurat det. (Dog UTEN å forhåndsdømme Hallen...) Ikke vanskelig å tenke konspirasjonsteorier om dette... |
|
| Back to top |
|
 |
Ziggy75 Junior
|
Posted: 13.09.2013 16:34 Post subject: |
|
|
Klipt og limt fra VGs dekning, dag 7:
"Holager Andenæs viser til at Gunnarsson i avhør har sagt at han foretrakk VIF grunnet familiesituasjonen.
Dette bekrefter Gunnarsson. Holager Andenæs spør om det stemmer at Gunnarsson i møtet med Holter-Sørensen gjorde det klart at han foretrakk Vålerenga, ikke RBK.
Dette bekrefter Gunnarsson." |
|
| Back to top |
|
 |
Ziggy75 Junior
|
Posted: 13.09.2013 16:36 Post subject: |
|
|
Holager Andenæs leser videre fra avhør:
«Vitnet ønsker å gjøre det klart at påstandene i media om at han ble presset til VIF overhodet ikke er riktig.»
Holager Andenæs spør om dette stemmer.
- Ja, jeg ble ikke presset av noen spesielle personer i Stabæk. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |