View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Brady Veteran

|
Posted: 14.08.2013 13:15 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | Jeg tror at vi vant mange kamper fordi motstanderne ikke var helt forberedt på den utrolig angrepslystne 4-3-3-stilen. |
Noe som teller mot dette argumentet var at vi slo Milan i kamp nummer to mot de, vi slo Real Madrid kamp nummer to og vi slo Borussia Dortmund i kamp nummer to. Dette er kanskje de tre største seirene våre i CL-sammenheng, og motstanderne var godt forberedt på hvordan vi spilte fra det første møtet noen uker tidligere. |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 14.08.2013 13:28 Post subject: |
|
|
For det første, det å ryke ut mot St. Johnstone er ikke godt nok, og det å komme med klisjer til unnskyldning, arbeidsuhell, er langt fra dekkende. Hadde RBk vært en fast gjenganger ute i Europa, ja kanskje, men sannheten er at dette ikke er det første arbeidsuhellet våres i kvalikken.
Man må også huske på at Skotsk serie ikke er kremen av Europeisk fotball. Rangers har gått på en smell, og det samme er det tidligere hardt satsende laget Hearts. St. Johnstone kom riktignok på tredjeplass, 25 poeng bak Celtic, henholdsvis to og tre poeng foran storlag som Inverness og Ross County. Hvis det er noen poeng for RBK å spille ute i Europa, ja da skal St. Johnstone være et ganske enkelt hinder.
Når det gjelder våres tidligere bragder er det ikke tvil om at Eggen var en foregangs figur. Samtidig, det var mye enklere å utnytte de store klubbene sine svakheter på den tiden ettersom mange klubber ennå ikke var profesjonalisert slik vi kjenner dem i dag. Dette gjelder alt fra trening, speiding, kjøp, kosthold og taktikk. Man må også huske på at tilfeldigheter spiller en rolle også. Når man nevner Milan, Valencia og Dortmund kan man også ha med i bakhodet at dette på langt nær var deres beste utgave. Milan endte opp på 11-plass den sesongen, og begynte å bli et lag som var klare for utskiftninger. Valencia hadde også store problemer (11-plass), og Dortmund havnet på en 12-plass. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 14.08.2013 14:15 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | haavarl wrote: | Jeg tror at vi vant mange kamper fordi motstanderne ikke var helt forberedt på den utrolig angrepslystne 4-3-3-stilen. |
Noe som teller mot dette argumentet var at vi slo Milan i kamp nummer to mot de, vi slo Real Madrid kamp nummer to og vi slo Borussia Dortmund i kamp nummer to. |
Vi var selvsagt et godt lag! Et meget godt lag!
-- men man blir allikevel på en helt annen måte kjent med et lag i samme liga, så jeg vil hevde at overraskelsesmomentet allikevel var noe større og til vår fordel. Etter min mening er det sannsynlig at f.eks. Milan kan hende hadde møtt oss på en annen måte om både trener og ledere hadde sett oss spille i flere kamper i sin liga. Når man møter et lag med en helt uvant stil, er ikke gode mottrekk (som å sperre av Skammelsrud) like åpenbare. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 14.08.2013 14:24 Post subject: |
|
|
Spartacus wrote: | For det første, det å ryke ut mot St. Johnstone er ikke godt nok, og det å komme med klisjer til unnskyldning, arbeidsuhell, er langt fra dekkende. Hadde RBk vært en fast gjenganger ute i Europa, ja kanskje, men sannheten er at dette ikke er det første arbeidsuhellet våres i kvalikken.
Man må også huske på at Skotsk serie ikke er kremen av Europeisk fotball. Rangers har gått på en smell, og det samme er det tidligere hardt satsende laget Hearts. St. Johnstone kom riktignok på tredjeplass, 25 poeng bak Celtic, henholdsvis to og tre poeng foran storlag som Inverness og Ross County. Hvis det er noen poeng for RBK å spille ute i Europa, ja da skal St. Johnstone være et ganske enkelt hinder.
Når det gjelder våres tidligere bragder er det ikke tvil om at Eggen var en foregangs figur. Samtidig, det var mye enklere å utnytte de store klubbene sine svakheter på den tiden ettersom mange klubber ennå ikke var profesjonalisert slik vi kjenner dem i dag. Dette gjelder alt fra trening, speiding, kjøp, kosthold og taktikk. Man må også huske på at tilfeldigheter spiller en rolle også. Når man nevner Milan, Valencia og Dortmund kan man også ha med i bakhodet at dette på langt nær var deres beste utgave. Milan endte opp på 11-plass den sesongen, og begynte å bli et lag som var klare for utskiftninger. Valencia hadde også store problemer (11-plass), og Dortmund havnet på en 12-plass. |
Dortmund ledet bundesligaen da vi møtte dem. Og ingen kan skyve under en stol at vi faktisk var en gjennganger i CL. År etter år. Rosenborg var milevis bedre den gang de var i CL jevnlig. Ingen kan ta fra Rbk dette! |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.08.2013 14:41 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig var RBK bedre på sitt beste. Men RBK startet også med å vinne enkeltkamper, og etterhvert dobbeltkamper mot motstandere som var klassifisert som veldig mye bedre enn RBK. Da Eggen begynte sin europeiske karriere, var profesjonaliseringen av norsk fotball såvidt begynt. Jeg er faktisk ikke sikker på om alle spillere i TL var blitt heldtidsproffer en gang i 93. Der er St. Johnstone i dag, og hvem vet, hvis de får noen flere forsøk så er de brått i EL gruppespill de også. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 14.08.2013 15:47 Post subject: |
|
|
Det er klart det er for dårlig at vi ryker mot StJ. Vi gjør en bedriten hjemmekamp, som ødelegger. Men det er like fullt et arbeidsuhell. Slikt skjer for alle klubber og trenere.
Det skjedde for Hamren i 2009 mot Qarabag, det skjedde for Nils Arne Eggen i 2010 mot Follo. Det skjedde til og med for Alex Ferguson når Man Utd greide å drite seg loddret ut i CL gruppespillet for et par år siden. Nå må folk slutte å late som om dette var noe unikt som beviser at PJH er udugelig. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 14.08.2013 15:53 Post subject: |
|
|
PerO,
Du bragte frem RBK som slo storlag på 90 tallet som sammenligning til vårt tap mot STJ. Da holder det ikke å komme med "hvem vet, viss de får flere forsøk er de brått i EL-gruppespill". Teorien din blir med det som argument i bestefall syltynn.
Poenget er at STJ ikke vant mot oss fordi de har et sykt lag på gang som vi undervurderte, a.k.a arbeidsuhell. Eller hva mener du egentlig med at det var et arbeidsuhell?
Det gir ingen mening for meg å kalle det et uhell. Vi er en langt større klubb enn STJ, vi er mer merittert som klubb og mer merittert spiller for spiller. Vi har landslagsspillere i alle ledd, og vi var ikke minst midt i sesong, mens de var i pre-season.
Vi røyk ikke fordi vi var uheldige, vi røyk fordi vi var for dårlige der og da, vi utnyttet ikke sjansene våre og dermed fortjener vi å tape når det skjer 2 kamper på rad. Det er for svakt av Perry og gutta, ripe i prosjekt Perry rett og slett.
Med det sagt så skal Perry få ut året før jeg gjør min endelige vurdering av han og fremtiden, og inntil da har han min fulle tillit, enn så lenge. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 14.08.2013 16:01 Post subject: |
|
|
Denne tråden handler om PJH, men allikevel:
*Angående RBKs nivå i dag versus de andre lagene i TL og lagene i PL:
http://www.financialfairp...aled-table
Som vi ser av denne lønnstabellen for PL versus liga-plassering, så ville vel RBK med dagens lønnsbudsjett ha havnet desidert sist i PL, og med det også hatt en svært dårlig sjanse til å klare seg i PL i dag gitt sin økonomi. Stallen ville vært for liten til å tåle kampbelastningen, og kvaliteten for dårlig til å ta nok poeng for å hindre nedrykk.
På 90-tallet vil jeg tro at lønnsnivået hos RBK-spillerne i de sesongene vi spilte i CL kanskje ikke var så mye dårligere enn lønnen til flere av klubbene i nedre halvdel av PL? Jeg vet ikke, men jeg vil tro RBKs budsjett i de sesongene vi var i CL var relativt bra sammenlignet med mange klubber i nedre del av de store ligaene.
Det som siden har skjedd er at fokuset, sponsormidlene, tv-avtaler, økt interesse globalt sett via media, flere stjernespillere hentet inn fra hele verden etc. har skapt en liga som økonomisk sett er på et helt annet nivå i dag enn for 15-20 år siden. Veien fra spill i TL til spill i PL har vel også blitt mye lengre for de beste norske spillerne. Å påstå at RBK kanskje ville overlevd i PL på 90-tallet er kanskje ikke urimelig, mens å tro at vi skulle overlevd i dag er ønsketenkning.
*Tilbake til RBK i Europa sesongen 2013:
Men, hvis det er slik at St. Johnstone (i følge Skotsk media) har noe som 1/15- til 1/20-del av Rosenborgs budsjett, og 3640 tilskuere i snitt forrige sesong, hvor overlegent skulle ikke RBK vært ifht. SJ om de hadde spilt i TL?
I 2012 hadde RBK et budsjett som var 7-ganger Sogndals:
http://www.tv2.no/sport/f...30443.html
Ville det vært rimelig om Rosenborg i årets TL hadde tapt mot f.eks. Sogndal over to kamper, attpåtil mens Sogndal var i sesongoppkjøring mens Rosenborg hadde fordel av å være midt i sesongen?
Selvsagt ikke, og det er der forholdet mellom en klubbs budsjett og prestasjoner blir gjeldende. Såfremt man har en noenlunde edru sportslig leder, trener og en spillerstall som står i forhold til budsjettet, så vil tabellen i det lange løp ligne mye på klubbenes budsjetter relativt til hverandre.
St. Johnstone er en mye mindre klubb enn Rosenborg ifht. budsjett og ressurser (støtteapparat, profesjonalisering av organisasjonen, spillerstall etc.), ute av sesong, vi spilte mot de i to kamper, og da er det ikke noe arbeidsuhell.
Vi underpresterte stort, og der har både sportslig leder, trener og styret (med salget av Tarik og ansettelser av hvem som leder og trener klubben) sin del av ansvaret. Ergo så må også PJH ta sin del, og svare for taktikk og spillerdisponeringer, spesielt inn mot den andre kampen hvor vi visste vi måtte prestere bedre.
Etter mitt syn har PJH og sportslig ledelse en stor del av ansvaret for at Rosenborg røk ut av Europa allerede i 2. kvalifiseringsrunde, og ifht. evalueringen av det sportslige resultatet for sesongen 2013 så er denne prestasjonen svært skuffende og bør veie mye i evalueringen av årets sesong og veien videre.
Rosenborg som klubb kan leve med å bli kun topp 3 i TL, men ikke å bli slått ut fra Europa i de innledende rundene av useedete lag. Det er min påstand. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 14.08.2013 17:41 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Det er klart det er for dårlig at vi ryker mot StJ. Vi gjør en bedriten hjemmekamp, som ødelegger. Men det er like fullt et arbeidsuhell. Slikt skjer for alle klubber og trenere.
Det skjedde for Hamren i 2009 mot Qarabag, det skjedde for Nils Arne Eggen i 2010 mot Follo. Det skjedde til og med for Alex Ferguson når Man Utd greide å drite seg loddret ut i CL gruppespillet for et par år siden. Nå må folk slutte å late som om dette var noe unikt som beviser at PJH er udugelig. |
Det er vel ingen som prøver å gjøre Perry udugelig, men det jeg prøver å si er at Norsk toppfotball og det være seg landslag og topplag i ligaen lå mye næmere europeisk toppsjikte på 90 og begynnelsen av 2000 tallet. Dette kan ikke samenlignes, men se hvor ofte vi kvaller til em og vm sluttspill nå, og hvor jevnlig vi er inne i f.eks CL. Vi er faktisk milevis unna! Ergo var vi mye nærmere den gang enn nå. Og det er veldig mange faktorer til dette.
Og det er ikke bare vi som sliter, men faktisk hele skandinavia når det gjelder gap mellom oss og de beste. Og det er ikke Perrys feil! |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 14.08.2013 18:11 Post subject: |
|
|
Det var heller ingen kommentar direkte til deg. At skandinavisk fotball sliter mer nå enn på 90-tallet har en helt naturlig forklaring. Det var en periode der vi var verdensledende i forhold til lagorganisering. Både de skandinaviske landslagene og RBK var klare eksempler på dette. Danmark vant EM i 92, Sverige tok bronse i VM 94 osv. Siden den gang har andre land kommet etter og til og med gått forbi skandinavia på dette området. Selv et land som Brasil, som på 90-tallet nærmest spilte på ren impuls, er i dag ekstremt godt organisert, både defensivt og offensivt.
Når den organisatoriske fordelen er borte er det helt logisk at vi faller gjennom, fordi vi har spillere som ikke er i nærheten av topplagene/nasjonene hva gjelder individuelle ferdigheter. Når lag som Barcelona, Bayern München, Real Madrid osv. har satt stjernene sine i system, på samme måte som oss, så sier det seg selv at det blir umulig å matche de med de spillerne vi har i dag. |
|
Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 14.08.2013 18:34 Post subject: |
|
|
Jeg tror en stor faktor er at nivået på norske spillere er lavere i dag enn for femten år siden, i alle fall relativt sett (ferdighetene til gjennomsnittspilleren i de store ligaene er høyere, som følge av flere utlendinger). Se for eksempel på Ole Gunnar Solskjær. Han kom til Manchester United fra høkkertklubben Molde, gikk rett inn på laget og ble toppscorer i klubben. Kun Shearer og Wright scoret flere mål i Premier League den sesongen. Etterhvert ble Solskjær danket ut, og i 2013 er det ingen norske spillere som går rett inn på et sånt lag og dominerer.
Det er riktignok ikke mange nordmenn som har prestert på Solskjærs nivå, men det var mange som spilte på høyt nivå en periode, i tillegg til Rosenborg som lag.
Når var sist en spiller gikk fra Tippeligaen og slo til umiddelbart i en storklubb? |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 17.08.2013 14:20 Post subject: |
|
|
I kveld, på 48 årsdagen sin, får Per Joar bokført sin 61. kamp som trener for Rosenborg. Like mange som Knut Kjartan endte på.
Følgende fem trenere har ledet Rosenborg i flere kamper:
Nils Arne 729
Tor Røste og Jan Anders 89
Erik Anders 85
George Frederick 66.
Edit: Kamper, ikke seriekamper. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Last edited by gisp! on 17.08.2013 17:16; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 17.08.2013 14:49 Post subject: |
|
|
Hamrén endte vel også på 61 seriekamper?
Knut Tørum hadde neppe 61 seriekamper, uten at jeg gidder å sjekke det opp. Han var da ikke sjef så lenge. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 17.08.2013 15:45 Post subject: |
|
|
Oversikten på RBK.no er ikke seriekamper. Men kamper totalt.
For øvrig så får jeg ikke den til å stemme.
Tørum leda laget i
2006
12 seriekamper (Lillestrøm hjemme og ut)
2 cupkamper (Kvart og semi)
6 Royal League kamper
2007
24 seriekamper (Alt før Valencia hjemme)
4 cupkamper
4 kvalikkamper
3 CL-kamper
Hvilket blir 55 kamper etter min skolematte.
Perry har leda laget i disse kampene.
2004
3 Royal League
2 Champions Leauge
2005
5 Royal League
4 cupkamper
17 seirekamper
2013
19 seriekamper
4 cupkamper
4 kvalikkamper
Noe som blir 58 kamper.
Så lista stemmer ikke helt.
Hamrén leda laget
2008
1 cupkamp
4 Intertoto
8 UEFA Cup
18 seriekamper
2009
4 kvalikkamper
5 cupkamper
30 seriekamper
2010
1 superfinale
2 cupkamper
13 seriekamper
Hvilket blir 86 kamper. Men det er mulig de ikke inkluderte superfinalen i statistikken. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 17.08.2013 17:12 Post subject: |
|
|
Unnskyld. Her har jeg visst tillagt RBK.no sin treneroversikt å være noe det tydeligvis ikke er. Ser ut som om Per Joar får sin 59. kamp på 48-årsdagen sin da. Allerede foran Knut Kjartan. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 17.08.2013 19:48 Post subject: |
|
|
Ny trener asap. |
|
Back to top |
|
 |
legenden6 Junior
|
Posted: 17.08.2013 19:57 Post subject: |
|
|
Og bilen går godt? |
|
Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 17.08.2013 20:03 Post subject: |
|
|
Isåfall ta med deg hoftun å kjør så langt unna brakka og Lerkendal som overhode mulig bytt ut godteposen med en statoilkopp så tipper jeg han er lett å lure  |
|
Back to top |
|
 |
Åsmund Rutinert
|
Posted: 17.08.2013 20:05 Post subject: |
|
|
Høres kanskje noe tullete ut å rope på en treners avgang mens man ligger på toppen av tabellen, men jeg tror faktisk ikke RBK på lang sikt er tjent med å ha Perry som trener.
Han har mislyktes en gang før uten å sette sitt preg på laget og måten det spiller på og viser det samme nå. I løpet av 8 måneder har han nå styrt og stelt med laget, fått inn spillere som skal skal være skreddersydd for hans 4-3-3 og hvor er vi?
Vi har et godt forsvar. Mye fordi vi har de 2 klart beste midtstopperne i ligaen så plukkes jevnt med poeng med bakgrunn av disse - selv på dårlige dager. Nivået i TL er så dårlig at det er få andre lag som klarer å skape særlig med klare sjanser mot oss. Da holder det gjerne med et dødballmål eller kontringsmål for å få 1 eller 3 poeng.
Ankepunktet mitt er jo angrepsspillet og måten laget spiller på med ball. Det er ikke noe progresjon siden man så laget i vinter/vår. Det finnes fortsatt ikke noe tydelig mønster eller grunnspill. Alt virker tilfeldig og ender stort sett med en håpefull langball i bakrom. Når man da møter lag som ligger lavt er vi helt avhengig av enkeltprestasjoner for å få tellende resultat.
Nå er min tålmodighet i ferd med å renne ut - jeg var bekymret for Perry sine evner fra dag 1 og det er i ferd med å slå til. Han klarer ikke å få innlært dette laget hvordan de skal spille "hans fotball" og utvikler ikke laget videre på noen som helst måte i mine øyne. Jeg kan ikke se at RBK spiller noe bedre fotball enn under JJ, og tror heller ikke vi kommer til å gjøre det om Perry får 8 nye måneder å prøve på.
Last edited by Åsmund on 17.08.2013 20:49; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
bongo Veteran
|
Posted: 17.08.2013 20:10 Post subject: |
|
|
Etter denne kampen bør tvilen begynne å melde seg oss folk med makt på brakka. Dette var rett og slett skremmende dårlig. _________________ Alfredbørs 1-10: 7
Last edited by bongo on 17.08.2013 20:16; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 17.08.2013 20:10 Post subject: |
|
|
Muligens helt feilplassert men har undret en del i det siste på hva som kommer til å skje med Wiggen om Ståle tar over fck? Tror han fort er tapt om PJH må gå men også skeptisk mtp. Hvis/om/når Ståle er tilbake i fck uansett situasjonen til PJH. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 17.08.2013 20:30 Post subject: |
|
|
100% enig med Åsmund |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 17.08.2013 20:32 Post subject: |
|
|
Solbakken i Rosenborg blir vel for blasfemisk, men veien fra hat til kjærlighet trenger vel ikke å være så lang. Hans FCK spilte ganske ok fotball. |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 17.08.2013 20:44 Post subject: |
|
|
Satset ikke FCK over evne i den perioden solbakken var trener? Eller bommer jeg nå? |
|
Back to top |
|
 |
Dantell Proff

|
Posted: 17.08.2013 20:51 Post subject: |
|
|
Hvor lenge må vi pines med Perry på benken? |
|
Back to top |