English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Trenertråden
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 07.03.2013 21:59    Post subject: Reply with quote

Jepp. Vi har kommet greit i gang, og klarte som sagt 1. divisjonskvaliken, dog med et nødsskrik. Vi har et veldig spennende lag rent teknisk, men mangler fysikk i elleveren og litt bredde generelt. Vi må spille veldig smart (på våre styrker, unngå kontringer i mot) om vi skal overleve i 1. divisjon, noe som er målet. I dag vant vi prekvaliken til NM greit, så vi har mye moro i vente fremover Smile Ser vi deg på en kamp til våren kanskje? Wink

Litt artig at både Vestbyen, National, Byåsen og Sverresborg prøvde kvaliken, mens bare vi greide det! Og det med kun "egenproduserte" spillere, det er heller ikke hverdagskost i dagens G16-fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran

PostPosted: 07.03.2013 22:33    Post subject: Reply with quote

Stå på knerten. Godt å høre at det finns unge trenere med ambisjoner i Trøndelag. Husker tilbake til min egen tid som guttespiller at de fleste trenerne gjorde det som en hobby og som en mulighet til å tilbringe kvalitetstid med en evt sønn på laget.
Hva er dine langsiktige ambisjoner?
Lykke til med årets sesong!
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 07.03.2013 22:42    Post subject: Reply with quote

Kvaliteten på foreldretrenere varierer veldig, ja.

Har ikke noen annen ambisjon enn å ha det gøy og forsøke å utvikle meg hele tiden. Det er utrolig givende og artig å være fotballtrener uansett nivå, så lenge en har ivrige og læringsvillige spillere. Om jeg aldri kommer noe høyere enn G16-fotball og 5. divisjon senior så kommer jeg uansett til å kose meg vanvittig i alle årene jeg er trener, så ville det selvfølgelig vært moro å kunne kommet litt lenger opp.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 07.03.2013 22:49    Post subject: Reply with quote

Høres ut som et bra fokus. Om du kan lære bort litt hver dag samtidig som du selv utvikler deg litt hver dag, kan du nå så langt du vil.
Ser at nederlandsk 4-3-3 er noe som inspirerer deg, hva med en studietur til Nederland? Evt finne en mentor som har praktisert denne stilen på høyt nivå som du kan jobbe med?
Back to top
Frodo
Rutinert

PostPosted: 07.03.2013 23:08    Post subject: Re: Trenertråden Reply with quote

knerten_10 wrote:
Noen andre som er fotballtrenere her inne?

Jeg har drevet et seniorlag i seriesystemet siden 2004. Stort sett på nest nederste nivå men på siste nivå de siste tre årene, selv om vi rent faktisk ikke rykket ned men takket nei til å fortsette på det skyhøye nest laveste nivå grunnet ønske om litt enklere motstand.

Seniorfotball på lavt nivå er svært fascinerende. Av og til dukker det opp spillere som har spilt på greit nivå (2. divisjon), har også hatt en slik én på laget, uten at de nødvendigvis dominerer så vanvittig. Det største problemet er at spillerne jevnt over er dårlig trent og dårlig samspilte (ingen bombe da bare et fåtall faktisk trener sammen).

Den største utfordringen dreier seg om å klare å være nok spillere til hver kamp, og gjennom min karriere har laget mitt ennå ikke uteblitt fra kamp, hvilket tidvis rett og slett har vært utrolig. En gang stilte vi 7 spillere mot 11 og røk på et stygt 0-17-tap. I mangel på keeper måtte jeg selv vokte buret, og vil påstå at redningsprosenten faktisk var svært høy. Sterk kontrast til en sesong på guttelagsnivå som for øvrig endte med kretsmesterskap, hvor vi kun slapp inn 7 mål på en hel sesong.

Jeg kommer fra et lite sted med bare et par spillere i 20-årsalderen, så her er det mange skoleungdommer og gamlinger som må til for å bli fulltallige, tre fedre med hver sin sønn på laget og forrige sesong var det til og med en på 60 år, lagets stjerne på 70- og 80-tallet, som spilte et par kamper og noterte seg til og med for scoring mot topplaget.

Mer enn 30 personer har som regel spilletid hver sesong, en del "ulovlige leiespillere" blir det selvsagt av og til for å kunne stille opp. Foruten meg selv som stiller til hver kamp er det bare 6-7 som får med seg mer enn halvparten av kampene, så det blir en slags ufrivillig squad rotation policy Smile Ikke sjelden vi er 13-14 spillere kvelden før kamp, og så dukker det opp flere forfall på morgenkvisten slik at man må finne fram ringevikarlista.. (noen dukker ikke opp uten å gi beskjed også, dessverre er man for avhengige av alle til at man kan svarteliste folk)

I fjorårets sesong fikk vi en opptur med en småpen 3. plass, som var akkurat perfekt med tanke på at opprykk ikke er ønskelig. Ser fram mot ny sesong etter som vi endelig har fått lagt kunstgress på den tidligere begredelige grusbanen, eneste ulempe er selvsagt at den vanvittige hjemmebanefordelen med ett er blitt utvisket. Forskjellen på (kunst)gress og grus er nok enda større i fotball enn i tennis.

Har for lenge siden ønsket å få "sparken", men når jeg nå går inn i min tiende sesong som lagleder har jeg innsett at om jeg gir meg vil trolig laget bli nedlagt, i mangel på alternativer til å ta over, så får nok holde på noen år til.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 19.03.2013 08:59    Post subject: Reply with quote

Det var en herlig og ærlig situasjonsbeskrivelse Frodo Tommel'n opp!
Selv trener jeg bare barn og kjenner ikke den samme "belastningen", men ser visse likheter også, blant annet det med tildels lavt forpliktelsesnivå til oppmøte og at hvis jeg ikke gidder trene dem blir det ikke noe tilbud. Da blir ungene overlatt til Playstation og iPad Sad

Føler meg ikke overkompetent, men utspillet fra Verheijen i dagens VG treffer meg slett ikke. Han sikter jo også mot trenere på elitenivå, men treningsmetoder og -fokus kan kanskje ha en tendens til å spre seg nedover i systemene? Nå trener vi småungene veldig lite og lett, men all trening foregår med ball. Her varmes det ikke opp en gang uten at hver spiller har en ball i bena. Det har jeg i alle fall fått innført.

"Hollandsk suksesstrener fyrer løs mot norske trenere". VG.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 19.03.2013 10:33    Post subject: Reply with quote

Den VG-artikkelen er virkelig pinlig for Vålerenga.

Martin Andresen & Co skrøyt av at de brukte Verheijens metoder, mens Verheijen selv slakter metodene deres og poengterer at han kun har snakket i et par timer med Vålerenga. Det er selvfølgelig ikke i nærheten nok til å kunne hevde at man spiller med hans metoder. Det er system lært og perfeksjonert over flere år, men vi kjenner jo til Andresen og hans trang til å skryte på seg samarbeid med store klubber og personligheter i fotballeuropa. Han mente jo også at Barca hadde blitt så gode fordi de var inspirert av Vålerenga. Smile

Koko-loco fyr.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
abjoern
Veteran

PostPosted: 19.03.2013 17:12    Post subject: Reply with quote

Enig i det siste, men det er jo Rekdals Vålerenga han slakter.

Andresen har i løpet av to timer og øvrig studering sikkert en grei forståelse hva Verheijens trening går ut på. Grunnprinsippene er jo svært enkle. Verheijen har et produkt å selge, så det er viktig for han å påpeke at det holder ikke med to timer med q&a. Man må ha detaljerte treningsprogram og hele pakken.

Mulig han ikke er klar over at Andresen er borte, og at det dermed ser veldig rart ut med Rekdals steinalderopplegg.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 23.03.2013 14:04    Post subject: Reply with quote

På onsdag skapte vi 0 målsjanser og tapte 0-3 mot et lag i divisjonen under oss, og vi stilte et rimelig sterkt lag. Hadde sikkert gått amok på PJH om RBK hadde gjort dette Very Happy Selv er jeg ikke det minste bekymret, og vet vi kommer til å kjempe i toppen når sesongen sparkes i gang om en måned!
Back to top
AlfredoJojo
Proff

PostPosted: 23.03.2013 14:17    Post subject: Reply with quote

Var vel litt i overkant mye fokus på spillestil til ett gutte lag? Som regel er de beste lagene i gutte alderen de som fort faller av senere, ikke tilfeldig.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 23.03.2013 14:24    Post subject: Reply with quote

Vi har ikke veldig fokus på spillestil på guttelaget jeg trener nå, hvis du trodde det. Har litt formasjonstrening før kamper, that's it. Og det å ha en spillestil er viktig både for utvikling og trivsel, etter min mening og erfaring.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 23.03.2013 15:19    Post subject: Reply with quote

Forklar meg gjerne sammenhengen mellom frafall og spillestil MariusM, interessant hypotese...
Back to top
AlfredoJojo
Proff

PostPosted: 23.03.2013 15:54    Post subject: Reply with quote

Har mest med å gjøre om hvordan dere velger å sette opp laget, lag med krav om resultat i gutte alderen samt faste spillestiler gjør at de blir låst i en rolle i altfor tidlig alder. En fri formasjon med rom for spillere å briljere er standard i alle toppklubber sine gutter avdelinger.

Finns også mange flere årsaker til at fokus på resultat og formasjon i alt for tidlig alder er dårlig for utvikling.

edit: Kamp trening er den beste formen for trening i ung alder, derfor skal press på resultat aldri være fokus.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 23.03.2013 17:03    Post subject: Reply with quote

Veldig bastant det der var, da. Tror nok at det går an å kombinere vinnerkultur og lek, gitt. Tror du guttelagene til Barcelona driter i om de vinner eller taper?
Back to top
AlfredoJojo
Proff

PostPosted: 23.03.2013 17:19    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Veldig bastant det der var, da. Tror nok at det går an å kombinere vinnerkultur og lek, gitt. Tror du guttelagene til Barcelona driter i om de vinner eller taper?

Barcelonas trenerteam i yngre rekker gir nok blanke faen ja. Spillerne derimot er oppmuntret til å sette press på seg selv, men når jeg leser en treners meninger på dette forumet om hvordan han vil at de skal gjøre så er d jeg prøver henvise.

En treners rolle er alltid å få spillerne til å sette press på seg selv, aldri sette press på spillerne. Det er slik man bygger vinner huer.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 23.03.2013 17:30    Post subject: Reply with quote

En treners rolle er også å rettlede, blant annet taktisk. De som faller av fotballen av slike krav, har ikke mentaliteten som skal til for å ta det siste steget. Jeg var ikke akkurat noen barnestjerne på fotballbanen, men var da forholdsvis god på det laget jeg spilte på - og det var mye mer drepende for min motivasjon at vi omtrent kun hadde "Nå skal vi ha det gøy!"-trenere som rullerte laget helt random til tap etter tap. Det var sikkert en fordel for de dårlige spillerne på laget som fikk spille mer enn de burde, men ditto kjipt for oss som fikk tresmak i rævva pga sosialdemokratiske prinsipper.

Husker da vi mot alle odds vant serien og kvalifiserte oss til kretscupen. Ble fullstendig latterliggjort der fordi "alle skulle spille", der de andre toppet lagene sine. Eneste kampen vi vant var den vi vant på walk-over fordi motstanderen aldri dukket opp. Det som skulle bli en supergøy turnering med matching mot de beste i fylket, ble bare en pinlig opplevelse.
Back to top
AlfredoJojo
Proff

PostPosted: 23.03.2013 17:50    Post subject: Reply with quote

Trur du overtolker veldig hva jeg sier nå, menne jeg kan jo prøve å svare fordi. Når spillere havner alt for langt bak utvikligsmessig i en tidlig alder skal man aldri gi opp spillerne. Også visst man har enkelte spillere som føler at de stagnerer i ett lag der "alle får spille" kan de bli matchet på ett høyere aldersnivå for å få utløp for litt frustrasjon.

Også ikke bli alt for generel nå jeg prøvde konfrontere fokus på taktikk i ung alder, la oss ikke hoppe inn på andre emner som bla treners evner til å underholde spillerne. Smile
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 23.03.2013 19:32    Post subject: Reply with quote

Opplever at de som uttaler seg om slikt gjerne har liten erfaring som trener selv. Min erfaring er at ungene selv krever en spillestil, de ønsker rammer og de ønsker å vite hva de skal gjøre. Om vi kjører en syverkamp på trening og ikke gir dem posisjoner og instrukser er de veldig snare selv til å dele laget inn i posisjoner og roller, gjerne ved å imitere de beste lagene i verden.

Jeg tror ikke det er så veldig utviklende for dem å få vite at "dere elleve spiller, finn ut av det selv, alt er fritt". Kreativitet kommer som Nils Arne Eggen sier fra å avvike fra det innøvde og avtalte om situasjonen krever det, ikke at man skal ha full frihet til å gjøre det en vil.

Jeg tror ingen kommer til å falle fra fordi laget står lavt i banen i en spillfase, står høyt i banen i en spillfase, klarerer og poler ballen til h****** hvis vi leder og det står igjen to minutter på klokka osv. Jeg tror det er større sjanse for frafall om det ikke er en spillestil og at ungene føler alt foregår på måfå.
Back to top
Sola
Veteran

PostPosted: 24.03.2013 02:15    Post subject: Reply with quote

Har du vurdert å ta den noen trenerkurs, knerten?

Den viktigste for en fotballtrener i mine øyne er å ha en nisje, men samtidig være obs på utviklingen. Ikke bli blind i egen filosofi. Søk etter å bli bedre hele tiden, lær mennesker, gå på kurs om organisering, les bøker, se mye fotball fra hele verden osv. Ha klare ambisjoner, men også være ydmyk i forhold til dine læremestere. Du må samtidig være kritisk, selv til din læremester. Om du skal reise på diverse studieturer anbefaler jeg deg ikke å dra til England, med mindre det er Arsenal eller noe helt spesielt. Søk heller noe litt alternativt, f.eks. Spania, Italia, Argentina, Chile, Portugal etc. Er ofte der de nye, moderne trenerne oppstår, og som nå - endelig - England følger etter. Jeg vil sterkt anbefale Italia. Du kan jo f.eks. oppsøke litt kontakter her hjemme som setter deg i kontakt med noen i Italia, du tar 1-2-3-4 år der nede, går på diverse kurs, lærer deg italiensk, leser ekstremt mye bøker, får lede diverse lag, og kommer hjem igjen med ny lærdom. Tenk annerledes.

Jeg har veldig stor tro på deg som trener, og har en magefølelse på at vi kommer til å høre mer av deg. Sier ikke det uten grunn, har hørt litt rundt omkring, og det finnes "scouter" som også ser etter trenertalenter, uten at jeg vil si så mye mer. Wink
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 24.03.2013 11:07    Post subject: Reply with quote

Strand
Quote:
Min erfaring er at ungene selv krever en spillestil, de ønsker rammer og de ønsker å vite hva de skal gjøre. Om vi kjører en syverkamp på trening og ikke gir dem posisjoner og instrukser er de veldig snare selv til å dele laget inn i posisjoner og roller, gjerne ved å imitere de beste lagene i verden.

Barna vil som regel imitere etter sine forbilder, noe som er naturlig og en viktig del av utviklingen. Det som etter min erfaring er mest overraskende er de voksne lederne/trenerne sine behov for dette. Vi ser det ofte når disse lederne skriker om å få toppet laget sitt, så tidlig som mulig, her kaster de som regel "talent kortet" foran seg. Endog, vi vet at det er mer sammensatt enn som så.

Disse trenerne har også en tendens til å komplisere og farliggjøre spillet ved å "snakke for mye" (instrukser og konsekvenser). Mange av disse trenerne er livsfarlige, og ilikhet med mange lærere skulle man tro de hadde et oppdrag fra djevelens revisor om å drepe det spontane og autentiske barnet.

Man så også under syver fotball debatten hvordan disse trenerne så sine karrierer forsvinne, ettersom mange av de endelig så frem mot et enda større resultatfokus.

Det er enkelte krefter i NFF som prøver å dreie dette fokuset, og man prøver å formalisere et enda større utviklingsfokus enn det har vært. Jeg husker selv når jeg blant annet spilte på kretslaget at vi hadde en stor kuk av en trener som idoliserte Drillo, og ville at vi skulle opptre som det norske landslaget. Jeg spilte en kamp før jeg ikke gadd mer. Jeg ble plassert på kanten, og meningen var at jeg skulle være mer en maraton løper, enn en fotballspiller. I løpet av kampen hadde jeg to berøringer, men treneren var fornøyd for jeg løp mye. Skulle jeg bli langdistanse løper var dette sikkert verdifull trening, men helt ubrukelig for en som vil bli god i fotball.

Poenget er at jeg har møtt mange av disse trenerne, ikke bare i drillo format, men trenere som legger alt for store begrensninger når man skal utvikle seg. Når jeg senere har spilt fotball for moro skyld ser jeg tydelig at mange av disse medspillerne har blitt opplært i et program som har hemmet deres kreative og tekniske evner.

Zeman
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 24.03.2013 12:35    Post subject: Reply with quote

MariusM wrote:
Også ikke bli alt for generel nå jeg prøvde konfrontere fokus på taktikk i ung alder, la oss ikke hoppe inn på andre emner som bla treners evner til å underholde spillerne. Smile

På G16-laget jeg kom inn på i januar, har en haug av spillere fått en "ny vinter" etter økt fokus på taktikk/spillestil. Å lage en spillestil handler om å utnytte spillernes beste sider, dvs. sette dem i situasjoner de behersker best mulig - oftest mulig. For meg er det intet annet enn helt logisk at dette jo vil medføre økt trivsel og utvikling!

F.eks. uten retningslinjer for frispilling bakfra, så vil lag måke 5-metere langt hver eneste gang. Med våre retningslinjer blir 85 % av dem spilt til midtstopperne, slik at vi får startet spillet bakfra, involvert flere spillere og dermed også utviklet flere spillere. Midtstopperne våre har plutselig blitt blant de mest involverte spillerne med ball, grunnet spillestilen/taktikken. Og du kaller dette lite utviklende?

Jeg er enig i at på 7erfotball, skal man ikke overfokusere taktikk/spillestil, heller ha et par enkle retningslinjer som å være tålmodig med ballen i laget (og vise hvordan en kan bevege seg for å lage pasningsvinkler som muliggjør en slik stil), men på 11erfotball, og spesielt da når en kommer opp på G16-nivå, mener jeg en viss spillestil er nødvendig både for utvikling, trivsel og prestasjoner.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 24.03.2013 12:50    Post subject: Reply with quote

Sola wrote:
Har du vurdert å ta den noen trenerkurs, knerten?

Jeg har UEFA C-lisens, og har søkt om å få ta B-lisens nå i sommer. Kan lese mer om kursene på fotballforbundets nettsider.

Jeg har egentlig ikke vurdert å reise utenlands, akkurat nå føler jeg jeg får nok impulser og utvikling i miljøene jeg er i. Jeg jobber jo med et eget, ungt seniorlag hvor jeg får jobbet med spillestil og resultatorientering, samtidig som jeg jobber med et G16-lag hvor utvikling (men også spillestil) er mer i fokus. I tillegg har jeg ansvaret for de beste 99-spillerne i Trondheim og en gruppe på sonesamlinger for 00-årgangen.

Leser masse fotballbøker (boka til Rinus Michels f.eks. - ufattelig bra), norsk og utenlandsk, og observerer treninger/kamper til Rosenborg, Ranheim, Byåsen, snakker litt med trenerne rundt disse lagene (Ranheim og Byåsen hvertfall). Skal også på noen besøk til Orkla fremover og snakke litt med kongen selv om spillestil og offensiv samhandling. Jeg kan love deg at jeg er veldig tro mot min egen filosofi, men at denne naturligvis endres/utvikles med tiden.

Sola wrote:
Jeg har veldig stor tro på deg som trener, og har en magefølelse på at vi kommer til å høre mer av deg. Sier ikke det uten grunn, har hørt litt rundt omkring, og det finnes "scouter" som også ser etter trenertalenter, uten at jeg vil si så mye mer. Wink

Det var jo meget hyggelig å høre! Nå føler jeg nesten at jeg har fått litt for overveldende oppdrag litt vel tidlig, at jeg allerede i år fikk trene kretslaget G14 var ganske overraskende - men viser at jeg kanskje har gjort noe riktig.

Det som er med treneryrket, er jo at det er så mange andre ting enn det å ha en fotballfaglig/pedagogisk kunnskap som spiller inn: mye tilfeldigheter, kontaktnettverk etc. - og en tung spillerkarriere sikrer deg jo nesten en toppjobb. Men jeg prøver å knytte kontakter så mye jeg kan, og prøver å lære av alle (med et kritisk blikk selvsagt) jeg prater med.

Overnevnte grunner gjør at jeg egentlig ikke har noen uttalte ambisjoner som trener, annet enn å utvikle meg hele tiden og være tro mot min egen filosofi - så får man egentlig bare se hvor langt det holder. Jeg kan ha det fantastisk gøy i 30 år med å trene lag i 4. divisjon og gode gutte/juniorlag jeg, men jeg ønsker jo alltid å ha framgang. Den som lever får se Smile
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 24.03.2013 13:02    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Poenget er at jeg har møtt mange av disse trenerne, ikke bare i drillo format, men trenere som legger alt for store begrensninger når man skal utvikle seg. Når jeg senere har spilt fotball for moro skyld ser jeg tydelig at mange av disse medspillerne har blitt opplært i et program som har hemmet deres kreative og tekniske evner.

Problemet er vel at mange har "feil" spillestil/filosofi for utvikling, ikke at de har en. Jeg mener at har man "riktig" spillestil, så kan denne være veldig mye mer utviklende enn å si til spillerne: "gå ut og spill, vi skal spille langs bakken, hurtig i lengderetningen, lykke til!". Å gi de noen rammer som setter dem i situasjoner de behersker og kan utvikle seg videre i, vil ikke hemme noen utvikling!

Det er mange som virker å tro at meningen med å ha en tydelig spillestil er å sørge for at ballen går fra dit, til dit, til dit - igjen og igjen. Dette er ikke mulig i fotball, da hver situasjon er ulik. Noe av det du gjør med en tydelig spillestil er å gi spillerne masse valgmuligheter når de har ballen, så er det opp til dem selv å velge rett og utføre rett - og dette gir verdifull læring! Etter hvert - med erfaring - vil de naturligvis ta bedre og bedre valg.

Tro meg, se en kamp mellom et G16-lag med "riktig" spillestil og et uten en spillestil: forskjellen på kvalitet, trivsel og utvikling vil komme tydelig frem, er min påstand. Poenget med å ha en spillestil - spesielt på guttenivå - er ikke å låse fast valgmuligheter, men å gi valgmuligheter! I mindre grad enn på seniornivå dreier det seg om helt faste trekk også, men å f.eks. lære indreløpere at når stoppere fører opp skal de gå bredt, når backer fører opp skal de gå smalt - og gjerne eksemplifisere dette gjennom noen innøvde trekk, vil overhodet ikke være hemmende for noen utvikling.
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 24.03.2013 22:17    Post subject: Reply with quote

Josimar har en artikkel i sitt siste nummer om trenere. De går inn på spørsmålet om en god trener nødvendigvis må ha erfaring som toppspiller.
Spartacus
Veteran

PostPosted: 25.03.2013 12:42    Post subject: Reply with quote

Til knerten 10

Før jeg går videre er det greit å presisere et par faktorer. Jeg er ikke i mot at barn og unge skal ha noen retningslinjer/spillestil å forholde seg til. Endog, rammene/retningslinjene må tilpasses det stadiet barna er i utviklingen, og ikke omvendt. Det at man har en Nils arne Eggen kopi på sidelinjen som stopper spillet til seks og syvåringene hele tiden for å korrigere gir ingen mening. Her er rammene allerede satt med at man har et sted å utfolde seg (spille fotball), og at man har vettuge ledere som kan være en trygg voksen person, og som kan veilede disse unge håpefulle fotballspillerne med individuelle ferdigheter.

Det viktigste på dette stadiet er å spille masse fotball, og ingen øvelser kan erstatte det, verken på dette stadiet eller senere. Har drevet med masse rare øvelser opp i gjennom tiden, uten egentlig å vite hva det skulle være godt for, bortsett fra at treneren hadde vært på et eller annet kurs. De blir som regel en dårlig etterligning av kampsituasjonen, men jeg avfeier det ikke helt, men som sagt, det viktigste er å spille masse fotball.

Dette er du selvfølgelig klar over, men det tragisk å se hvordan mange av disse trenerne organiserer disse øvelsene. Mange bruker over halve treningen på disse øvelsene, og da er stort sett ikke barna deltagende heller, ettersom det bare er 10 prosent av gruppen som er aktive om gangen. Har sett OGS klikket på enkelte unge og eldre håpefulle trenere som har organisert treningen sin slik.

Selvfølgelig, jo eldre man blir, jo mer kan man vie det taktiske elementet, eller begynne defineringsfasen. Endog, for å gå litt vekk fra disse fotballspillerne på grunn stadiet. Man har jo sett at dette har vært problematisk når disse barn og unge gikk over fra liten til stor bane. Banen er ofte for stor, og med trenere som har fokus på resultater leder dette ofte til prioritering av spillere som har de fysiske attributtene, og ofte er standarden en rask forsvarspiller og en rask bakromspiss. Spillestilen sier seg selv.

Jeg sier ikke dette gjelder alle, men det er ikke alle som er så heldige med å ha en oppgående trener. Slik jeg var inne på tidligere, det viktigste er å spille masse fotball (ballberøringer). Dette faller jo dramatisk, og for mange stopper motivasjonen og utviklingen helt opp. Utfordringen her er at vi mister noen gode fotballspillere, mens vi dyrker frem spillere som er ganske ensidige. Nå er jeg klar over at dette har bedret seg kraftig, men problemet er ikke hva du gjør på G-16, men hva som blir gjort tidligere i prosessen.

Man kan jo også se det på Tippeligaen. Hva kjennetegner denne ligaen? Jo, den er forholdsvis fysisk, direkte og med et høyt tempo. Hva slags trenere har vi? Vi har vel flere trenere som er inspirert av Championship, enn La liga. Så klart dette har noe å si for hva slags spillere vi rekrutterer, og prioriterer.

Når det gjelder spillestil. Har ingen store innvendinger med at G-16 laget ditt har en definert spillestil. Endog, en spillestil vil jo også velge bort noe, eller? For de har valgmuligheter, men det er innenfor en gitt ramme. For hvis man ikke nedprioriterer ligner det ikke mer på et lag uten en spillestil? Man har jo klare føringer i en Eggens 4-3-3 formasjon, de er rettledende, men den har jo også sine klare prinsipper. Samtidig, det gir flere muligheter, enn om man ikke vet hva man skal gjøre, men et spørsmål her kan være om ikke dette tidlige fokuset på taktikk og spillestill hindrer det spontane og kreative?

Ellers er jeg ikke veldig uenig med hva du sier, men det kan jo diskuteres hva som er den riktige spillestilen. Er det bedre for den individuelle utviklingen å spille mer markeringsorientert fra tidlig alder, enn sone. Balansen mellom ballbesittelse og brudd.

Zeman
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb