|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Thulian Veteran

|
Posted: 08.03.2013 16:39 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Tja, det er nå er rimelig bra andel med tanke på at kun en tidel av befolkningen bor der, og det spredt over store avstander. |
Er det egentlig det?
Se på våre beste aldersbestemte spillere, det er ikke mange andre enn Berntsen som viser seg frem om dagen.
Tidligere har vi rettnok vært bortskjemt med Berg brødrene og Rush, men det er tynt rent ellers.
Viktigheten av å ha TIL eller til nød BG i Eliteserien er skremmende stor spør du meg.
Og jeg ofrer gladelig et lag her på Østlandet for et lenger Nord for å få ligaen ut til folket, selv om det betyr en bortekamp for RBK mindre som jeg kan dra på med letthet! _________________ Fremad, menn av Nidaros! Til Europa! |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 08.03.2013 16:40 Post subject: |
|
|
UEFA har opprettet en U19-Champions League som starter i år, der alle lag som deltar i Champions league gruppespillet får med juniorlaget sitt i den parallelle junior turneringen.
NextGen turneringen vil synke sterkt i verdi, uten alle storlagene.
http://www.goal.com/en-us...ext-season |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.03.2013 17:13 Post subject: |
|
|
Thulian wrote: | Se på våre beste aldersbestemte spillere, det er ikke mange andre enn Berntsen som viser seg frem om dagen. Tidligere har vi rettnok vært bortskjemt med Berg brødrene og Rush, men det er tynt rent ellers. |
Kan ta med Gamst også. Egentlig ganske drøyt at byen Vadsø, med drøyt 6.000 innbyggere hadde to landslagsspillere samtidig.
Faktisk synes jeg, uten å ha tall på det, at det virker som det er flere kvalitetsspillere per inbygger jo lengre nord man kommer. Oslo og omegn, som er Norgest mest befolkede område, produserer ikke mye flere toppspillere enn de mindre stedene, for å si det mildt, i hvertfall om man ser på hva som går til større ligaer. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Thulian Veteran

|
Posted: 08.03.2013 17:17 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Thulian wrote: | Se på våre beste aldersbestemte spillere, det er ikke mange andre enn Berntsen som viser seg frem om dagen. Tidligere har vi rettnok vært bortskjemt med Berg brødrene og Rush, men det er tynt rent ellers. |
Kan ta med Gamst også. Egentlig ganske drøyt at byen Vadsø, med drøyt 6.000 innbyggere hadde to landslagsspillere samtidig.
Faktisk synes jeg, uten å ha tall på det, at det virker som det er flere kvalitetsspillere per inbygger jo lengre nord man kommer. Oslo og omegn, som er Norgest mest befolkede område, produserer ikke mye flere toppspillere enn de mindre stedene, for å si det mildt, i hvertfall om man ser på hva som går til større ligaer. |
Se bort ifra fyllinga da (søppel, som i oslo)...
Hvor i Norge finner du en bra andel eliteseriespillere? Øst/Vest og midt en det du leter etter _________________ Fremad, menn av Nidaros! Til Europa! |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.03.2013 17:37 Post subject: |
|
|
Det blir vel en plass mellom Molde og Aalesund konsentrasjonen er høyest i forhold til folketallet. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.03.2013 17:44 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Faktisk synes jeg, uten å ha tall på det, at det virker som det er flere kvalitetsspillere per inbygger jo lengre nord man kommer. Oslo og omegn, som er Norgest mest befolkede område, produserer ikke mye flere toppspillere enn de mindre stedene, for å si det mildt, i hvertfall om man ser på hva som går til større ligaer. |
Se på Hordaland, da. Bor flere der enn i Nordland, Tromsø og Finnmark til sammen. Hvor mange bergensere har vært på landslaget (og i utlandet) de siste tjue årene, sammenlignet med de tre nordligste fylkene. Temmelig klar knock-out til nordfolket der, gitt... |
|
Back to top |
|
 |
Frodo Rutinert
|
Posted: 08.03.2013 19:14 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: |
Faktisk synes jeg, uten å ha tall på det, at det virker som det er flere kvalitetsspillere per inbygger jo lengre nord man kommer. Oslo og omegn, som er Norgest mest befolkede område, produserer ikke mye flere toppspillere enn de mindre stedene, for å si det mildt, i hvertfall om man ser på hva som går til større ligaer. |
Du har nok rett, og jeg vil tro det kan ha noe med at det er relativt få tilbud for barn og ungdom på mindre steder. Men alle mindre steder tilbyr jo fotball som aktivitet (antakelse). Riktig nok har Nord-Norge hatt en værmessig ulempe vinterhalvåret, men det har vel vært muligheter for innendørsspill (om enn ikke mer enn en gymsal) de fleste steder.
Laget fra mitt lille hjemsted med under 1000 innbyggere ble f.eks. kretsmestere på guttelagsnivå, og i min oppvekst gikk det nesten utelukkende i fotball i alle friminutter og på kveldstid for de fleste (noen få multitalentløse som holdt seg unna var det jo).
Men det kan jo være andre forklaringer. |
|
Back to top |
|
 |
Frodo Rutinert
|
Posted: 08.03.2013 19:16 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: |
Se på Hordaland, da. Bor flere der enn i Nordland, Tromsø og Finnmark til sammen. Hvor mange bergensere har vært på landslaget (og i utlandet) de siste tjue årene, sammenlignet med de tre nordligste fylkene. Temmelig klar knock-out til nordfolket der, gitt... |
Ja, Bergen har slitt av en eller annen grunn. Men Trondheim viser til en annen historie, så byer i seg selv er ikke forklaring god nok. Kultur og tradisjoner er jo viktig, Nordhordland nord for Bergen har av en eller annen grunn spesialisert seg på korps(!) og har to korps som vekselvis til stadighet blir europamestere. Fotballen står det dårlig til med. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 08.03.2013 22:28 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Tror noen(2mas) må finne ut hvor mye det koster å delta, det skal være en stiv pris som har gjort at andre nordiske lag ikke har kunnet være med. |
RBK og Molde har blitt invitert, og har fått dekket alle kostnader.
Spørsmålet er dermed om vi blir invitert også i neste periode. Sjansen er der nå som UEFA kaprer mange av storklubbene. |
|
Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 08.03.2013 22:56 Post subject: |
|
|
Hentesveis wrote: | KitWalker wrote: | Fra mitt ståsted så ser jeg potensialet hos Midtsjø som ving, helst som en ving som spiller på motsatt side av sin beste fot... |
Hva mener du? Skal Midtsjø spille venstre ving, mens høyrefoten hans skal spille høyre ving?!?  |
Jeg tror du skjønner hva jeg egentlig mener  |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.03.2013 23:46 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Se på Hordaland, da. Bor flere der enn i Nordland, Tromsø og Finnmark til sammen. Hvor mange bergensere har vært på landslaget (og i utlandet) de siste tjue årene, sammenlignet med de tre nordligste fylkene. Temmelig klar knock-out til nordfolket der, gitt... |
Ja, Bergensområdet leverer dårlig på sportslige ting generelt, føler jeg. Få med skarre-r i skisporet, hoppbakken, håndballbanen, og så videre.
Nå er jeg ikke stødig nok på gografien i midt-Norge, så rett på meg om jeg tar feil, men trøndelag virker å være svært gode på flere typer idrett. Hegle Svensen, Bjørgen, Northug, Bardal og Stjernen er alle i verdenstoppen i sine idretter, i tillegg til at det utvikles gode fotballspillere også. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 09.03.2013 00:48 Post subject: |
|
|
Zorac,
jeg tror at Trøndelagsfylkene har produsert flere OL- og VM-mestre enn Østlandet gjennom historien (i hvertfall knusende overlegne om man ser på befolkningstetthet).
Noen som gidder å lage en oversikt? _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 09.03.2013 02:33 Post subject: |
|
|
Well, gutter,
Voss er i Hordaland, og ganske vanskelig å slå. Jeg fikk med meg at når Sjur Røthe tok medalje i VM nå sist, var det bygdas 90. mesterskapsmedalje (VM og OL). Friskt for et tettsted på 14 000 ... |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 09.03.2013 02:52 Post subject: |
|
|
Det skal du ha.
Vrient å slå det. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 09.03.2013 13:04 Post subject: |
|
|
Frodo wrote: | Zorac wrote: |
Du har nok rett, og jeg vil tro det kan ha noe med at det er relativt få tilbud for barn og ungdom på mindre steder. Men alle mindre steder tilbyr jo fotball som aktivitet (antakelse). Riktig nok har Nord-Norge hatt en værmessig ulempe vinterhalvåret, men det har vel vært muligheter for innendørsspill (om enn ikke mer enn en gymsal) de fleste steder.
Laget fra mitt lille hjemsted med under 1000 innbyggere ble f.eks. kretsmestere på guttelagsnivå, og i min oppvekst gikk det nesten utelukkende i fotball i alle friminutter og på kveldstid for de fleste (noen få multitalentløse som holdt seg unna var det jo).
Men det kan jo være andre forklaringer. |
Det er en myte at en best utvikler talentet med å ha fantastiske spilleforhold for å utvikle seg til en fantastisk spiller. Mange av de beste afrikanske og sør-amerikanske spillerne har spilt mye av fotballen sin i gata, på dårlige sko, og med noe som kan knapt kan kalles en ball.
Den viktigste årsaken er nok kultur, samt få andre tilbud og hvor fotball er en av de beste mulighetene folk har til å komme seg opp og frem. |
|
Back to top |
|
 |
Frodo Rutinert
|
Posted: 09.03.2013 14:14 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: |
Det er en myte at en best utvikler talentet med å ha fantastiske spilleforhold for å utvikle seg til en fantastisk spiller. Mange av de beste afrikanske og sør-amerikanske spillerne har spilt mye av fotballen sin i gata, på dårlige sko, og med noe som kan knapt kan kalles en ball.
Den viktigste årsaken er nok kultur, samt få andre tilbud og hvor fotball er en av de beste mulighetene folk har til å komme seg opp og frem. |
Ja, det er sikkert en myte, men hva har det med det du siterte å gjøre? Det jeg siktet til her var ikke vanskelige spilleforhold, men eventuelle umulige spilleforhold. Nå vet ikke jeg hvordan man i Nord-Norge på steder uten innendørs alternativer og før kunstgresset skapte brukbare spilleforhold i 20 minus og flere meter snø, men mulig de hadde en fungerende metode.
At afrikanske spillere som under oppveksten spilte fotball 12 timer om dagen under vanskelige spilleforhold, uten å ødelegge talentet er ikke det minste oppsiktsvekkende, eksempel nederst i denne artikkelen:
http://www.fotballsonen.c...-i-verden/
"Med en tøff start på livet, og på vandring fra et krigstruet hjemland, har en ekstremt religiøs 18 åring funnet meningen med livet sitt. Hver dag spilte han fotball i gatene da han var liten, og når han kunne var han der ute i timevis. Han kunne spille fotball i 12 timer hver dag.
”Jeg spilte fotball hele tiden, fordi jeg elsket det.”
|
|
Back to top |
|
 |
Chris Thomas Junior
|
|
Back to top |
|
 |