View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorac Forumsjef
|
Posted: 16.01.2013 21:49 Post subject: |
|
|
Men det er allikevel fornuftig å hente inn en ny back som kan spille til venstre (også). Jeg føler Dorsin har hatt det litt for trygt og godt lenge nå, og han har bare godt av å bli utfordret litt. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
|
Sløvsekken Veteran
|
Posted: 16.01.2013 22:26 Post subject: |
|
|
Å hente landslagsback for å være backup er litt i overkant råflott med tanke på lønnskostnadene (og forsåvidt innkjøpspris også). Med mindre Dorsin er på vei ut, ser jeg ikke helt hva vi skal med Høgli på nåværende tidspunkt. Da kan det være like greit å satse på en yngre spiller som er på vei opp og kan ta over for Micke på sikt. |
|
Back to top |
|
|
toreinar Veteran
|
Posted: 16.01.2013 22:35 Post subject: |
|
|
Gamboa eller Dorsin kan bli skadet,sone karantene eller ute av form/trenge hvile.
Har litt problemer med å forstå at de som vil at vi skal være en toppklubb ikke vil ha spillere som kan sørge for nettopp dette.
Hvem har bestemt at Høgli skal ha så høy lønn?? _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
|
Zorac Forumsjef
|
Posted: 16.01.2013 22:54 Post subject: |
|
|
Dette er også det jeg har vært inne på, Sløvsekken. Sportslig sett klager jeg absolutt ikke over å ha backup som ville spilt fast på så å si alle andre TL-lag, men det bør være økonomisk forsvarlig også. 5 mill+ i overgang og brått en til halvannen mill i årslønn høres vel dyrt ut for en backup. Jeg kan heller ikke forstå at Høgli skal være interessert i en slik rolle.
Men som du også er inne på, så kan han være tenkt som en ren Dorsin-erstatter innen relativt kort tid. Det har jo vanket rykter en stund om at han etterhvert havner i AIK.
Time will tell, men klubben har vært oppsatt på at backplass er en av stedene det skal forsterkes. Moe kom inn veldig tidlig i vinduet som en fin tilvekst og utfordrer og er et godt prospekt, uten at stopper var et profilert ønske i utgangspunktet. Jeg synes det høres ut som det ligger mer bak dersom vi nå skulle kjøpe en landslagsspiller på en plass vi har solide førstelagsspillere, og som er like dyr som de to forsterkningene som går rett inn på laget i roller som absolutt trengte påfyll. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
|
larskill Junior
|
Posted: 16.01.2013 22:58 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig er det plass til Høgli for å fylle backrekka. Men det er en ting jeg ikke skjønner med ryktene til Dorsin, om at han vil til AiK. Hvorfor studerer han Norges Lover, hvis han angivelig vil til Sverige? Får ikke så mye bruk for den tykke røde boka der. |
|
Back to top |
|
|
Attaboy Veteran
|
Posted: 16.01.2013 23:01 Post subject: |
|
|
Det ser da vitterlig ut som sportslig avdeling (endelig) har en plan over det de bedriver med for tiden. Og hvis det er sånn at Høgli er på vei inn, så må/bør vel dét bety noe mer enn en ren backup!? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
|
toreinar Veteran
|
Posted: 17.01.2013 00:47 Post subject: |
|
|
La oss si at han spiller "bare" 10 kamper i år og 15 neste år.
Kan noen se for seg at han allikevel bidrar med div. avansement og poeng i TL?
Kan noen se for seg at 4-5 mill. tjener seg inn selv med et slikt scenario?
Jeg kan.
Kan noen se for seg at Gamboa tar et par kamper på høyre flanke og at Høgli bekler back-plassen mot antatt bedre motstand i Europa?
Eller at Gamboa eller Dorsin er ute i en viktig kamp i Europa? _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
|
Sløvsekken Veteran
|
Posted: 17.01.2013 01:54 Post subject: |
|
|
toreinar wrote: | Gamboa eller Dorsin kan bli skadet,sone karantene eller ute av form/trenge hvile.
Har litt problemer med å forstå at de som vil at vi skal være en toppklubb ikke vil ha spillere som kan sørge for nettopp dette.
Hvem har bestemt at Høgli skal ha så høy lønn?? |
Vi har Høiland i backup allerede. Høgli er norsk landslagsspiller og vil naturligvis kreve lønn deretter. Poenget er at økonomien har stått i sentrum i senere tid, og da er det råflått å begynne å kjøre ut millionlønninger på reserver fordi vi kanskje får et par skader. Hvorfor ikke satse på en yngre spiller som kan ta steget om et par år, og heller sette inn mer penger på en kvalitetsspiller sentralt på midten ? Der vi faktisk mangler et førstevalg. |
|
Back to top |
|
|
Attaboy Veteran
|
Posted: 17.01.2013 02:17 Post subject: |
|
|
Høiland har aldri! og kommer heller aldri til å være en backup, Sløvsekken. Han bør selges til Aafk, pronto! Vi har rett og slett ikke bruk for ham.
Én kvalitetsspiller sentralt på midten er vel også noe som kommer. Om dét bare er Mix eller Mix og én til, vet man vel ikke. Men ett er sikkert; noen kommer. Det ultimate er en midtbanegeneral og Mix som indreløper.
Og når det kommer til Høgli kontra en ung potensielt framtidig spiller, er vi vel ganske så delt i dette synet på RBKweb. For min del, håper jeg på Høgli. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
|
sveishente Junior
|
Posted: 17.01.2013 02:24 Post subject: |
|
|
Høiland er en perfekt backup spør du meg. Stor rutine og kan bekle alle rollene i forsvaret. Tankekorset er vel lønnen, uten at jeg skal begi meg ut på å anslå hva han drar inn av euro. Han holder godt nok nivå ett år til og da er vel kontrakten hans uansett utløpt. Ikke mange backups i tippeligaen som holder hans kvalitet. Han er ingen førstelagsspiller,men backup, og dermed må vi forvente deretter.
Kommer Høgli derimot, er han ingen backup. Det er han altfor god for. Og han er også altfor god til at vi ikke skal signere han dersom vi har muligheten. I et par sesonger var han blant de beste på landslaget og da er det kvalitet vettu. _________________ så e det ørjan berg som rulle også e det braatbaaaaak!! NEI, barbere stolpen!
NO har Rosenborg skikkelig UTUR!
- Inter gjester Lerkendal- |
|
Back to top |
|
|
Attaboy Veteran
|
Posted: 17.01.2013 02:38 Post subject: |
|
|
Høiland er ikke en perfekt backup! Akkurat nå er han det svakeste leddet på dette laget. Bidrar ikke med noe annet enn langballer framover og er heller lite og ingenting med framover i angrepet. Er dette én vi skal assosiere oss med som høyreback på Rosenborg? Nope! Kanskje i JJ's visjoner, men aldri i våre!
Greit nok at han er «solid» bakover. Men det er jo faen meg alt karen har å by på. (Annet enn å være skadet, da). Bedre da med en juniorspiller i backup for Gamboa, heller! Tror en slik spiller kan gjøre det vel så bra! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
|
Sløvsekken Veteran
|
Posted: 17.01.2013 04:42 Post subject: |
|
|
Riktig nok er Høiland godt over toppen, men han holder greit Tippeliganivå, og vi lever godt med at han spiller en kamp eller 3 gjennom sesongen. Det er vel heller ikke veldig vanskelig å instruere han til å ikke dryle ballen til motstanderens keeper. Ikke så greit å vite hva man skal gjøre når det ikke eksisterer offensiv struktur og retningslinjer.
Poenget er dog ikke hvorvidt Høgli er god nok eller ikke (edit: eller om vi har bruk for han), men hvorvidt vi kanskje må ta til takke med et dårligere alternativ som førstevalg på sentral midtbane som følge av at man bruker 5-6 millioner + høy lønn (som norsk landslagsback tar han neppe til takke med lønn i nedre skikte) på en back som ikke nødvendigvis hever 11'eren. Som kjent har klubben vært gjennom en kraftig økonomisk slankekur, og det betyr gjerne at det er slutt på "ja takk begge deler".
Få på plass midtbanen først, så kan de vurdere om de kan betale det nødvendige for Høgli uten å sprenge budsjettene. |
|
Back to top |
|
|
1972 Miami Dolphins Legende
|
Posted: 17.01.2013 09:38 Post subject: |
|
|
Attaboy wrote: | Høiland er ikke en perfekt backup! Akkurat nå er han det svakeste leddet på dette laget. |
Høiland tok seg kraftig sammen etter den grusommen sesongen 2011(?) og til seriestart 2012 så var han faktisk god gjennom vårsesongen.
Han er ingen moderne back ,men han er habil defensivt, har god løpskapasitet og er villig fremover. for mange langballer og for dårlig innlegg, men dette kan like gjerne ha vært JJ som instruerte.
Som backup som skal spille 0-10 kamper i løpet av en sesong så mener jeg Høiland er en god backup. Når vi i tillegg har fått inn Moe i forsvar så er det mer sannsynlig at vi alltid har dekning på alle plasser, selv om man selvsagt helst skulle sett seg bedre backuper enn Høiland/Rønning på backene.
Høiland synger på siste verset og er ikke noe førstelagsmaterialet, men å hevde han er troppens svakeste ledd er en hårreisende uttalelse. |
|
Back to top |
|
|
joakleis Veteran
|
Posted: 17.01.2013 10:27 Post subject: |
|
|
Synes ikke det er veldig langt unna sannheten å hevde at Høiland er troppens svakeste ledd. Han er en av våre dårligste spillere, det kan man bare ikke argumentere seg bort fra.
Høiland er kanskje en ok backup, men problemet er at han ikke er noe annet enn backup. Han er ikke på noen som helst måte i stand til å puste noen av førstevalgene på noen av forsvarsplassene i nakken. Enten det er høyrebacken, stopperne eller venstrebacken. Høiland kan riktignok med vekslende hell spille i alle disse tre posisjonene, men han er likevel ikke god nok til å spille mer enn en og anne sjelden kamp. Han er bare ikke god nok til å spille 10-15 kamper i løpet av en sesong.
Poenget er at vi trenger konkurranse. Jon Inge Høiland er ikke i stand til å gi noen andre enn seg selv konkurranse. Knapt nok det. Tom Høgli er så god at han kan gi oss den konkurransen vi trenger. På begge backene. Og kanskje aller mest på høyre.
Jeg snakker ikke om en krisebackup som skal spille mindre enn en håndfull kamper. Jeg snakker om en som skal spille 15-20 kamper i løpet av en lang sesong. En spiller som er GOD defensivt, villig offensivt og som ikke er viden kjent for lange baller. En spiller som kan tilby oss noe annet enn de vi har fra før, selv om han ikke er vesentlig bedre (men for Rosenborg å finne noen som er vesentlig bedre enn Gamboa/Dorsin er nær umulig).
Høiland er en ok backup. Høgli er en tøff konkurrent. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
|
|
Posted: 17.01.2013 11:30 Post subject: |
|
|
Men syns folk vi burde handler inn 2 sentrale stpillere som er jevngode, Johanse+en til. Hente inn en ny spiss som muligens er bedre enn Bille, samt skaffe oss 2 vinger som kan vise seg bedre enn Mikkelsne og Tarik?
Og da burde vel Høiland+Moe ryke ut, vi trenger langt bedre midtstoppere enn disse om de skal utkonkurrere Strandberg+Reginiussen.
Vi kan ikke sa sikte på å ha dobbel dekning på alle plasser hvor "alle skal være bedre eller like gode som de som er der".
Siden det er sannsynlig at ingen er enig i at vi burde handle inn spillerne jeg lister opp over så skjønner jeg ikke hvorfor det argmenteres sånn for å bruke store ressurser på Høgli.
Det er vel ingen som tvile rpå kvalitetene hans som høyreback. Noen tviler litt mer på kvalitetene som venstreback. Men landslagsspillere som koster 5+ mill i innkjøp + milionlønn skal hentes som førstevalg, ikke som benkspillere. |
|
Back to top |
|
|
RÃ¥nny Legende
|
Posted: 22.01.2013 16:32 Post subject: |
|
|
http://fotball.adressa.no...264787.ece
- Tilbakemeldingene fra treneren er veldig gode for tiden, og laguttaket til søndagens kamp tar jeg som en tillitserklæring. Jeg er ikke hndre prosent sikker på at de er interessert i et salg nå, sier Høgli til Harstad Tidende.
Han har nå fått familien på plass igjen i Belgia, etter en utvidet juleferie hjemme på Skånland. Dermed kan det gå mot at Høgli blir i Brugge, selv om blant annet Rosenborg skal ha vært på banen med et bud tidligere i januar. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
|
iconbit Veteran
|
Posted: 22.01.2013 17:17 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Vi kan ikke sa sikte på å ha dobbel dekning på alle plasser hvor "alle skal være bedre eller like gode som de som er der" |
Dette er netop FCK-modellen, som har vist sig utrolig effektiv. Det er selvfølgelig en latterlig dyr løsning. Men her diskutere vi vel blot om vi skal have 3 gode backs til to pladser. Man kan jo godt tage dette skridt hen imod bedre backups uden at gå hele vejen og kræve 2 gode keepere, 4 gode backs, 4 gode midtstoppere og så videre... |
|
Back to top |
|
|
|
Posted: 22.01.2013 18:32 Post subject: |
|
|
Man må tilby spillere noe viktig om man skal få de til å godta å sitte på benken for et lag. Og jo bedre og mer merittert spillerne er, jo større og viktigere må det man tilbyr være for at de godtar.
En 17 åring sitter på benken for et bunnlag i TL, en landslagsspiller i sin beste alder gjør ikke det.
Idag kan ikke RBK tilby lønn, titler eller CL som gjør at voksne landslagsspillere godtar å sitte på benken.
forresten har vi hatt stor og brei dekning i mange mange år tidligere, som de fleste topplag har. Så jeg vil ikke kalle det "fck-modellen"
Om man kan gå i 200 millioner kroner i minus på et dårlig år som FCK, d kan man tillate seg den risikoen dobbel dekning av landslagsspillere fører med seg.
Men før folk kommer drassende med "man må satse for å vinne"-ordtakene sine så kan man tenke på at det var nøyaktig det vår forrige administrasjon gjorde. Og det sendte oss nesten ut i konkurs.
I tillegg må man vurdere forskjell på situasjoner. Her snakker vi ikke om "blot 3 gode backs på 2 plasser", man snakker om en situasjon der man enten skal benke lagets kaptein eller en hjemvendt, svært dyr, norsk landslagsspiller.
Det er ikke lurt i vår situasjon, enkelt å greit. Å hente inn Høgli som backup for backene kan kanskje hente inn 2 poeng i løpet av en sesong uten spesielle hendelser. Dette vil koste over 5 mill i innkjøp og 1-2 mill i lønn årlig. Verdt det? Klart verdt det om man har uendelig ressurser, men vi mangler en sentral midtbanespiller med rutine som skal styre dette laget. Og det er langt viktigere å bruke ressurser på nå.
Og vi har begrenset med midler. Vi har ikke noen ekstra penger, vi har ingenting å gå på. Vi må bygge lurt og ha litt flaks. Så får den store rtessursbruken komme når vi har tjent litt penger igjen. |
|
Back to top |
|
|
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 22.01.2013 19:52 Post subject: |
|
|
Etter min mening er ikke Dorsin god nok til å være førstevalg på et lag som skal hevde seg i Europa. Du kan da ikke mene at vi skal unnlate å hente en bedre spiller enn Dorsin fordi han er kaptein (jeg sier ikke at denne spilleren er Høgli)? Det kan nesten virke sånn. |
|
Back to top |
|
|
|
Posted: 22.01.2013 20:03 Post subject: |
|
|
Nei nieuwlaat, ikke det jeg mener. Jeg mener som de fleste andre at man alltid skal hige etter å bli bedre, det gjelder trening, kollektiv og individene.
Men om man skal bytte ut Dorsin så mener jeg at det må være en plan bak det. Altså at man kvitter seg med han helt, ikke benker han. Fast spill, bærebjelke og kaptein kommer ikke til å sette seg fast på benken med et smil, det kommer til å bli uro i gruppa veldig fort. I tillegg er vi ikke i en situasjon hvor vi har ressurser til å ha spillere med flere mill i lønn på benken.
Og om man skal ha inn backup for Dorsin så har det ingen hensikt å hente inn en etablert landslagsspiller som er svært dyr i drift.
Så kort oppsummert så ønsker jeg enten en backup, ung lvoende og billig i drift inn som kan fase ut Dorsin fremover. Eller så tror jeg man må hente inn et nytt klart førstevalg, selge/slippe Dorsin og hente inn en backup for det nye førstevalget. |
|
Back to top |
|
|
Jangusk Veteran
|
Posted: 22.01.2013 20:04 Post subject: |
|
|
Jeg er usedvanelig enig med deg der nieuwlaat, det ble gang på gang, på Mickes side, enten spilt rundt eller tvers igjennom. Mannen er blitt for komfortabel på sin venstreback. Det er jo hans plass uansett. Og det var ikke bare i de internasjonale kampene dette kom til syne, men også mot de bedre Norske lagene. Så om vi får kloa i Høgli, blir det for erstatning for Dorsin, Han faller igjennom mot bedre motstand. Og om vi har ambisjoner om å gå vidre i Europa, og ikke bare delta, så må det forsterkes der. |
|
Back to top |
|
|
Sløvsekken Veteran
|
Posted: 22.01.2013 20:51 Post subject: |
|
|
Nå bør vi vel først og fremst ha fokus på å gjenerobre tronen i Norge før vi begynner å drømme om å slå europeiske storheter igjen. Litt realisme i forventningene skader ikke. |
|
Back to top |
|
|
Jangusk Veteran
|
Posted: 22.01.2013 21:24 Post subject: |
|
|
Og dermed kan jo f.eks Dorsin bare få beholde plassen han har hatt i årevis?
Eller tror du treneren vår bare tuller når han sier at han mangler en back?
Selvfølgelig må det forsterkes på venstrebacken. Micke blir ikke yngre og litt konkurranse er jo veldig skjerpende. Og om du sikter til mitt innlegg, så nevner jeg vel noe om "de beste Norske lagene" om du gadd lese.
Ps. Og selvfølgelig drømmer jeg om å gå videre i Europa. Ikke bare delta. Og forskjellen er ikke så stor at det trenger å være totalt urealistisk med et gjennkjennelig angrepsmønster, som det faktisk øves på nå. |
|
Back to top |
|
|
Sløvsekken Veteran
|
Posted: 22.01.2013 21:48 Post subject: |
|
|
Og du greier fortsatt ikke å oppfatte poenget ser det ut til. Det handler ikke om hvorvidt vi har bruk for Høgli eller en annen back, men en prioritering av budsjettet. Pr. i dag mangler vi en sentral midtbanespiller. Altså en markant mangel i første 11'eren. Er du ikke da enig at det bør være en klar førsteprioritet ? Eller skal vi ta til takke med en middelmådig løsning der fordi vi skal presse Dorsin med en landslagsback som er grisedyr i drift ?
Om budsjettene tillater begge deler, så gjerne det. Men som sagt tidligere i denne tråden, så må det være langt bedre å få på plass et klart førstevalg sentralt på midten med det som det vil koste, og så deretter vurdere om man har råd til å være litt råflått på reservebenken. Vi har som kjent ikke hundre mill på bok lenger.
Jeg har ennå til gode å se _ett_ godt motargument på dette.
Edit: Forøvrig trenger vi en back først og fremst fordi vi kun har Høiland som backup der (riktignok kan et par av stopperne til nød spille back en kamp), og han er ikke noe venstre back. Jeg kan ikke se å ha fått med meg at PJH eller andre har uttalt at vi trenger en back fordi de som er der nå ikke er gode nok. |
|
Back to top |
|
|
Bananskrue Veteran
|
Posted: 22.01.2013 22:19 Post subject: |
|
|
Nå tror jeg vi i denne diskusjonen antar at ledelsen i denne omgang vet hva de driver med, og at de ikke kommer til å "sprenge budsjettet" på en back. Jeg regner med det er midler til begge deler. Jeg er forsåvidt enig i at en midtbanegeneral er viktigere, men jeg regner med de klarer å ha to baller i lufta ved samme tid.
Om det skulle være slik at vi kun har råd til én av delene, eller at en henting av Høgli medfører at vi må skrape drømmen om å hente enda en midtbanespiller, da er jeg helt enig i at Høgli er feil prioritet. Men hadde dette vært tilfellet tviler jeg på at de hadde lagt inn et bud på Høgli til å begynne med. |
|
Back to top |
|
|
|