View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Attaboy Veteran

|
Posted: 06.09.2012 19:06 Post subject: |
|
|
Får bare ikke dette til å harmonisere. Skjønner bare ikke hvordan de har klart å redusere lønnsutgiftene i år kontra fjoråret, samtidig med at det ikke forventes å stige til neste år. Noen som kan forklare dette for meg?
Quote: | – Vi har ikke inngått avtaler vi ikke har råd til. I motsetning til i 2008 har vi også investorer som betaler deler av lønna til enkeltspillere i hele kontraktsperioden, sier Mathisen. |
Lønner investorene så det ljomer etter? Er det derfor de kan presentere så fine tall? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Einar Gerhardsen Junior
|
Posted: 06.09.2012 19:15 Post subject: |
|
|
Som sagt har journalisten spurt direkte om akkurat det samme som du spør om.
Investorpengene det er snakk om, betales inn til LSK som sponsormidler, før de betales ut som lønn over det samlede lønnsbudsjettet. Altså er 16 mill de totale spillerlønningene i klubben.
Kilde: https://twitter.com/RBMor...8179390464
Og enda en bekreftelse på at lønnsbudsjettet blir på samme nivå neste år: https://twitter.com/RBMor...5012662272
PS: All sign on fee (under 2 mill) betales ut i 2012, så det ligger ikke store skjulte utgiftsposter "der framme" heller.
Kanskje det er så enkelt som at LSK har en drivende dyktig sportsdirektør? |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 06.09.2012 19:26 Post subject: |
|
|
Ok, sorry. Fikk ikke med med meg det med investorene isted.
Men er ikke dette en finurlig måte å «forfine» tall på? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 06.09.2012 19:42 Post subject: |
|
|
Einar Gerhardsen wrote: |
Kanskje det er så enkelt som at LSK har en drivende dyktig sportsdirektør? |
Du får bare unnskylde oss, vi er ikke så godt vant på den fronten. Av erfaring tror vi på veldig lite, og at det bare er et tidsspørsmål før noen skjeletter ramler ut av et skap eller to.  |
|
Back to top |
|
 |
Einar Gerhardsen Junior
|
Posted: 06.09.2012 19:45 Post subject: |
|
|
Attaboy wrote: | Men er ikke dette en finurlig måte å «forfine» tall på? |
Hva mener du? LSK betaler lønn på samme måte som alle andre klubber. Forskjellen er på inntektssiden. LSK får penger fra investorer som er øremerket lønn.
La oss si at Petter Vaagan Moen tjener 1,5 mill i LSK. La oss deretter anta at Per Berg har sagt seg villig til å dekke en halv million av denne lønnen. Da er det så enkelt som at Per Berg sponser (i realiteten gir en gave) LSK med 500.000 i året i de 3 årene kontrakten varer. LSK betaler ut lønnen i sin helhet, men får altså øremerkede sponsormidler til å dekke 1/3 av lønnen til denne spilleren.
Saken her er at Per Berg og andre investorer gjerne vil at LSK skal ha et godt fotballag. La oss si at LSK i utgangspunktet ikke har råd til å lønne spillere høyere enn 1 million. Da trår investorene til, slik at LSK kan betale noe mer i lønn, som i eksempelet med PVM. Sånn kan man hente spillere fra en annen hylle enn tidligere.
Men, som det fremgår av tallene, er det ikke enorme summer det er snakk om. Jeg vil tro at RBKs lønnsbudsjett er langt større enn LSKs, også inkludert den delen investorer betaler.
Aner ikke hvor mye lønn det er snakk om at investorer betaler, men vil anta at det beløper seg til 2-3 millioner fordelt på PVM, Riise, Andersson og kanskje Helstad og Ramovic. |
|
Back to top |
|
 |
DelPiero Proff
|
Posted: 06.09.2012 20:19 Post subject: |
|
|
Om disse tallene stemmer så vil jeg jo si at det er meget bra gjort av LSK.
På en side har jeg vanskelig for å se at den totale lønnspakka er så liten som nevnt, men vil finne det meget merkelig om daglig leder og sportslig leder går ut med tall ( noe som er uvanlig )som ikke skulle stemme når de først går public med de.
At de også vil kutte i lønn for neste år skyldes vel at de som har kontrakt ut dette året ikke er i en posisjon til å kunne kreve det samme ved neste kontrakt, som f.eks Kippe og Ramovic. _________________ Dersom valget hadde stått mellom å score mot Liverpool fra 40 meter på Anfield eller ligge med Miss World, ville det vært vanskelig å velge. Heldigivis har jeg gjort begge deler.
-George Best- |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.09.2012 14:06 Post subject: |
|
|
Husker når Stabæk sine lønnsbudsjetter så for gode ut til å være sanne og det var de også. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 07.09.2012 14:49 Post subject: |
|
|
Samme hvilke løsninger osm gjøres så er jo disse "lsk-prosjektene" hver gang initiert av Per Berg, og hver gang han trekker seg ut så går ting til helvete. Er bare å vente på at Berg krever folks avgang etc. Han går vel lei igjen neste år om det ikke blir medalje.
Og til argumentet: Men vi har fortsatt pengene så det er ikke noe problem.
Ja, dere har pengene for de kontraktene. Men ingen nye spillere vilgodta lavere kontrakter og dere har ikke penger til å dekke flere sånne på egenhånd. Og ingen av spillerne som har en flott kontrakt vil fornye til dårligere villkår.
Det går nok til helvete igjen  |
|
Back to top |
|
 |
Green Goblin Rutinert

|
Posted: 07.09.2012 16:07 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Husker når Stabæk sine lønnsbudsjetter så for gode ut til å være sanne og det var de også. |
Med god margin også...
Det er mulig at LSKs lønnsutbetalinger ikke er økt så dramatisk, de hadde noen dyre spillere i troppen i fjor som nok trakk opp summen. Men det kan være andre kostnader rundt de nye spillerne som ikke går fra kontoen for lønn. F.eks. Betaler de 300.000 i måneden for å leie Hauger. |
|
Back to top |
|
 |
Einar Gerhardsen Junior
|
Posted: 07.09.2012 20:45 Post subject: |
|
|
Green Goblin wrote: | F.eks. Betaler de 300.000 i måneden for å leie Hauger. |
Hahaha. Elsker denne. Oppkonstruert tull fra bitre Stabæk-supportere. LSK gikk i pluss på å slippe Steinar Pedersen til Start og hente inn Hauger. Tror man virkelig at Steinar Pedersen tjente 300.000 i måneden? Bjarmann har dessuten beskrevet Hauger-avtalen som for god til å være sann og umulig å si nei til. |
|
Back to top |
|
 |
Green Goblin Rutinert

|
Posted: 07.09.2012 22:22 Post subject: |
|
|
Hehe,
Det er riktig at Hauger var på vei til Nadderud for å signere for oss, da LSK fikk lurt han til å ta en pitstop på Åråsen. Vår deal med Hannover var 100k i måneden, LSK tripplet dette. Det kunne vi ikke være med på. Ikke 100k heller mener nå jeg, så slik var det kanskje en skjult velsignelse. Men Hauger er kanskje det Blaaeste som finnes så det er noe fysisk unaturlig med ham i den heller ulekre lsk drakta. Bitter, tja - kvalm ihvertfall
men 300 k i måneden er uansett riktig, enten du liker det eller ikke. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 09.09.2012 04:22 Post subject: |
|
|
Jeg synes også dette virker å være for godt til å være sant.
I følge Wikipedia har LSK 23 spillere i stallen i skrivende stund, og selv om man runder ned til 20 (usikker på om Fofana ble medregnet, usikker på Hauger-atalen, kun halvtårskontrakt på Staw osv) så ender man opp med en snittlønn på 800k. Jeg blir overrasket om ikke spillere som Vaagan Moen og Riise (og sannsynligvis Helstad) ligger godt over dette. Når klubben heller ikke har betalt sign on-fees i særlig grad, gjør ikke dette det noe lettere å holde lønningene nede. Det er selvsagt lettere å si ja til en noe lavere lønn enn man hadde tenkt deg om det vanker en sign on-fee på et par millioner i tillegg.
Om LSK har fått til dette, så kudos til dem. Da har de gjort en knakende god jobb. Men jeg synes som sagt dette høres fryktelig rainbows and unicorns ut. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Green Goblin Rutinert

|
Posted: 09.09.2012 21:29 Post subject: |
|
|
Tja,
De sier vel at ren lønn for 2012 ligger an til å bli 16 MNOK. Men det er hva klubben betaler, for samtidig har de investorer som dekker deler av lønna i hele kontraktstiden. Stoor, Rodgers og Hauger er lånt inn og lønnes neppe direkte av LSK slik at de kostnadene sannsynligvis er ført på andre kostnadskonti. Noen spillere er jo også alt shippet videre. Dermed er ikke så mye mer triksing som skal til ført tallene går ihop.
Reelt sett koster nok disse spillerne mer enn hva LSK har på lønnsbudsjettet sitt. Vi vet f.eks. fra tidligere at Johan Andersson har en årslønn på 1,8 MNOK og med det som utgangspunkt kan man sannsynligjøre hvor nivået på PVM, Ramovic, Riise og Helstad ligger. I tillegg spiller neppe Kippe for knapper og glansbilder. Er de på nivå med Andersson så stikker denne gjengen avgårde med et sted mellom 60 og 70% av lønnskostnadene til LSK...
Det vesentlige er uansett hva de får for pengene og det er vel her LSK supportere og "alle" andre er i uttakt. De soper ihop det de kaller en prestasjonsgruppe som skal danne grunnlag for utdanningsmiljø for de unge spillerne, mens vi andre sliter med å se en rød tråd utover at de henter bosmannspillere med kjente navn og en snittalder rundt 27 et sted. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 09.09.2012 21:46 Post subject: |
|
|
De sier samtidig at all lønn til spillerne går ut fra klubben. Og andel som sponsorer skal dekke regnes som sponsorinntekt. Påstanden er altså at total lønn til spillere, både fra klubb og sponsorer er på 16 millioner. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 11.09.2012 14:54 Post subject: |
|
|
Ja, det er det som er så merkelig - at LSK påstår lønnsutgiftene er 16 mill toatalt, inkludert investorer og rubbel og bit. Stemmer Green Goblins tall, vil det si at Andersson får over 10% av stallens samlede lønn. Jeg kan som tidligere nevnt ikke se for meg at PVM og Riise tjener mye mindre enn dette, og da havner man fort på at en fjerdedel av gruppa tar minst halvparten av lønna. Slik blir det fort sånn at brorparten av stallen tjener rundt en halv mill i snitt. Det så og si uten å ha brukt sign on-fees som "smøring" for å holde lønna nede.
Jeg får rett og slett ikke dette til å stemme. Det kan jo hende som andre nevner at f eks sponsormidler øremerkes til lønn og derfor ikke slår ut på klubbens lønnsbudsjett. Men i så tilfelle er er jo denne rapporten både meningsløs og direkte feil. Hvor pengene kommer fra spiller jo ingen rolle, så lenge det er klubben som genererer pengene som havner i spillernes lønnspose. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 24.11.2012 14:33 Post subject: |
|
|
Artig portrettintervju med Sungodt på Nettavisen.
MÃ¥ si jeg ble litt overrasket over denne:
Quote: | Det er 15 år siden Even Pellerud hentet ham fra Hødd til Lillestrøm.
- LSK-supportere sier at det eneste Pellerud gjorde rett var å signere deg?
Sundgot ler.
- Ja, kanskje det, sier han, og forteller historien om hvordan den da 18 år gamle Sundgot til slutt ble LSK-spiller. Avtalen holdt nemlig på å gå i vasken.
- Det var masse styr, Hødd nekta å selge meg, men jeg var fast bestemt, jeg skulle skifte klubb. Hødd aksepterte ikke budet fra Lillestrøm, men da flytta jeg bare nedover, leide leilighet og begynte på skole. Da hadde ikke Hødd noe valg, de måtte bare selge meg, sier han. |
Jeg sier ikke at to gale blir en rett, og vet selvfølgelig at rasjonelle følelser blant fotballsupportere er mangelvare, men det er en viss ironi over at "legenden" Sungodt kom til LSK ved å være alt annet enn redelig mot moderklubben, men Bergdølmo fortsatt går under navnet Judas i Lillestrøm etter en lignende overgang til oss.
Nå løy riktignok Bergdølmo fansen opp i fjeset (sa han skulle begynne som mobiltelefonselger?), så jeg ser overgangen er hakket mer kontroversiell.
Uansett, lojaliteten Sungodt har vist LSK er et eksempel til etterfølgelse. Han har aldri klagd, selv om han i lange perioder har vært benkefyll med noen innhopp samtidig som andre klubber ønsket ham i langt mer fast rolle. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 21.12.2012 18:28 Post subject: |
|
|
http://www.tv2.no/sport/f...52310.html
Lillestrøm signerer keeper.
Det var på høy tid at de signerte noen, med bare 11 dager igjen til overgangsvinduet åpner så kunne de risikert å ikke få signert like mange nye spillere som de klarte i fjor, noe jeg tar for gitt er et mål  |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 21.12.2012 18:54 Post subject: |
|
|
Hehehe, ja godt de er i gang. |
|
Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 21.12.2012 19:11 Post subject: |
|
|
Viktig å ha god dekning på keeperplass.
Med Sead Ramovic, Kenneth Udjus, Logi Magnusson, Lasse Staw, Arnold Origi og Jacob Faye Lund er de nok snart oppe på det antallet de er ute etter. Ikke bli sjokkert om Opdal dukker opp på Åråsen også. |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 21.12.2012 19:21 Post subject: |
|
|
Siden Ramovic forsvinner etter nyttår hvis de ikke signerer han igjen så håper jeg det blir Origi i mål neste sesong. Burde bety at det blir noe enklere å score _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 02.01.2013 22:40 Post subject: |
|
|
Hehe, noe av det lureste Bjarmann har gjort. På den andre side er jeg skeptisk til kvalitetene på speiderne til Düsseldorf. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.01.2013 15:31 Post subject: |
|
|
Stoor går gratis fra VIF til LSK på - hold dere fast - ettårskontrakt.
VIF sitter med dyre navn de ikke får brukt, og LSK fortsetter å singere spillere på såpass korte kontrakter at de konstant må erstatte/forlenge. Status quo, altså.
Hele saken. _________________ Influencerâ„¢ |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 07.01.2013 15:48 Post subject: |
|
|
En med kilder i LSK sier at LSK betaler én million i lønn for dette året. VIF på sin side, må punge ut for mellomlegget fra den opprinnelige lønna - eller drøyt 1,5 mill. Det er nok også grunnen til at Stoor har krevd en ettårskontrakt - fordi han vil "gå ut" lønnsperioden han fikk hos Enga. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.01.2013 16:31 Post subject: |
|
|
Forståelig det. LSK ville garantert aldri betalt 2,5 mill i lønn til ham, og han har alltids mulighet til å forhandle på nytt etter sesongen. Penga rår, og at Stoor klarer å tyne gode penger fra både VIF og LSK på en kort kontrakt skal han ha klapp på skuldra for..  _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
|