| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
h b Veteran
|
Posted: 17.12.2012 16:16 Post subject: |
|
|
Regner med Hroar Stjernen har presset på hardest for å ansette Perry, de jobbet sammen i Total Consult _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 17.12.2012 16:43 Post subject: |
|
|
| Bananskrue wrote: | Ser ikke helt hvorfor folk absolutt skal krangle med Per0 i dette tilfellet. Han sier jo på ingen måte at han er fornøyd med valget som har falt eller at han tror perry blir en god rosenborgtrener. Til tross for at ansettelsen av Perry er intet annet enn gambling fra styret og hoftuns side er dette ingen GARANTI for at perry kommer til å feile, og det er dette som er poenget.
De fleste her inne har allerede bestemt seg for at Perry kommer til å gjøre det dårlig. Selv er jeg langt fra overbevist om at dette ikke er tilfelle, men om man ser på historien til Perry som trener med litt nyanserte øyne er det ingenting som tilsier at dette garantert kommer til å skjære seg.
Selv om Perry mangler merittene som kan overbevise oss om at han kommer til å gjøre det bra, betyr ikke dette automatisk at han kommer til å gjøre det dårlig. |
Dette tror jeg er skivebom! (Det du skriver i uthevet tekst).
At man ikke kan forutse at Perry kommer til feile, er ikke poenget. Poenget er at Hoftun og styret faktisk har tatt sjansen og gamblet på en umerritert trener all den tid det finnes bedre og mer kvalifiserte trenere. Ikke minst at utvelgelsen har vært svært lite tilfredsstillende. Tror mange føler dette som et «Hastverk er lastverk»-opplegg.
De fleste her inne tror jeg heller ikke har bestemt seg for at Perry kommer til å gjøre det dårlig. Tror heller brorparten er spent/forventningsfulle på hva den neste sesongen vil kunne ende opp i. Dét både på godt og vondt. Og om det er noen som har/hadde bestemt seg, vil jeg peke på de som ansatte Perry, kandidaten tror jeg var ferdigdiskutert før JJ fikk sparken!
For min del, har dette blitt til en vinn-vinn-situasjon. Enten gjør vi det bra, eller så ruller det hoder på brakka.  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 17.12.2012 16:50 Post subject: |
|
|
Bevare meg vel for en argumentasjon enkelte bedriver her for å forsvare nedjustert ambisjonsnivå i RBK.
Tenk følgende situasjon: Sjefene i Coca Cola nedjusterer målsettingen fra å være den ledende Cola-drikken til å være blant de tre mest solgte Cola-drikkene.
Vi kan tenke oss at de argumenterer med at det er en hovedregel (he he) innen salg å være defensiv og heller overraske en sjelden gang med å selge litt mer enn de signaliserte ambisjonene.
De ville muligens etter en tid kunne ha nådd målsettingen sin om å være etablert nede "blant de tre" dersom omgivelsene og organisasjonen lojalt hadde innrettet seg disse signalene. Dette betinger selvfølgelig også at eierne hadde diltet etter og svelget svadapratet om at defensiv tåketale er veien til suksess.
Hvis man erklærer offentlig at det er bra nok med "tredjeplasser" tross posisjon som markedsleder og med overlegne ressurser i forhold til konkurrentene, vil organisasjonen etter hvert levere "tredjeplasser". Og, ja, en del kunder kan ved de signaliserte målsettingene også få inntrykket at dette ikke er en vinner og dermed ikke noe å satse på. Det burde være velkjent for de som argumenterer med at "bla bla er en hovedregel innen salg" at det finnes store kundesegmenter som ikke kjøper produktet for produktet selv, men de kjøper illusjonen om at produktet gir en vinneropplevelse.
Det er ikke voodoo eller noe vanskelig påvisbart selvoppfyllende profeti, men enkel salgspsykologi. En hovedregel innen markedsføring er at man skal få kundene til å forstå at man er det beste valget, ikke det tredje beste som fremstår som om de er fornøyde med å kun ha et potensial for å overraske av og til.
Viktigere enn å overbevise kundene om at man er best er det å etablere en vinnerkultur i organisasjonen. En vinnerkultur der selgerne ikke sier seg ok fornøyd med å ha solgt tredje mest eller der lederne får klapp på skuldra (og forsvares offentlig) for å ha mislyktes gang på gang, bare de gjorde sitt beste. En vinnerkultur der man fokuserer på stadig forbedring, der det er ikke bare legitimt, men forventet og akseptert som helt nødvendig, å sette høye krav til seg selv og til alle andre rundt seg i organisasjonen. Dette for å skape eller gjenskape suksess.
En vinnerkultur der mentalitet, planer, rutiner, logistikk, kvalitetskontroll ... og prestasjoner på alle nivå er med fokus å være den beste.
Trolig ville ikke sjefene (ansatte og generalforsamlingsvalgte) i en seriøs markedsledende bedrift fått belønning og anerkjennelse dersom de hadde gjort en ressursoverlegen markedsleder til et tredjevalg, uansett om de hadde en finurlig forklaring på at det de klarte å levere måtte være bra nok, fordi personene dette gjelder for eksempel hadde en høy status i organisasjonen fra mange år tilbake.
Apropos Colakrigen: Pepsi Colas raske vekst på bekostning av markedslederen Coca Cola kan i noen grad skyldes at for eksempel rekruttering av ledere i viktige strategiske stillinger i The Coca Cola company ikke var med fokus på å til enhver tid skaffe de med best kompetanse og stadig utvikle organisasjonen for å skape og gjenskape suksess. Man havnet i en situasjon der den man kjente best (interne, slektninger, gamle kolleger etc) ofte fikk viktigere stillinger enn de hadde evner til å fylle. Dårlige resultater ble bagatellisert og bortforklart. Man kunne finne på å "bygge støttehjul" rundt den underkompetente heller enn å ta ondet ved roten. Det ble misforhold mellom makt og kompetanse. De med kompetanse forsvant over tid til mer attraktive stillinger i andre bedrifter, mens de med maktposisjoner (lederstillinger), og med gammel og feil kompetanse ble enda mer sentrale som "kontinuitetsbærere".
Nepotisme og ledere som i stor grad heller avviser kritiske innvendinger enn å korrigere påviste svakheter/mangler i organisasjonen (forventninger om noe bedre) burde være en velkjent oppskrift på hvordan en markedsleder graver sin egen grav. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 17.12.2012 17:21 Post subject: |
|
|
@gisp!
Du blander interne målsetninger og eksterne målsetninger.
Coca Colas kunder er ikke interessert i salgsresultatene. Det er målsetninger for de ansatte. For en fotballklubb er resultatene varen.
Hvis derimot Coca Cola sprer en forventning om at du ved å drikke brusen, ikke bare slukker tørsten med en velsmakende drikk, men samtidig får bedre helse og blir mer vellykket... da vil kundene bli skuffet, når de bare sår lsukket tørsten med en velsmakende drikk, og samtidig blir feite og får dårlig helse.
Klubben har helt sikkert interne målsetninger som er høyere enn å bli blant de 3 beste hvert år. Men det er ikke lurt å publisere disse målsetningene, da det skaper en forventning som de mest sannsynlig ikke klarer å oppnå disse over tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 17.12.2012 17:24 Post subject: |
|
|
| puckno wrote: |
Jeg synes PerO har et godt poeng her. Og jeg tror at de 500-1000 ivrigste supporterne 'som skriver her på forumet og som står i kjernen-svingen' ikke alltid er på helt linje med de store massene som holder med RBK.
Jeg tror for eksempel at blant massene som holder med RBK er en høyere anndel fornøyd med Hoftuns jobb siste halve år ift å skaffe nye spillere (Tarik, Gamboa, Reginiussen, muligens Mix, muligens Sakor). Og gjennom dette er innstillt på at Hoftun har noe goodwill i prosessen videre.
Jeg tror også at blant massene som holder med RBK er det en høyere andel som mener det kan være verdt å gi Perry en sjanse, og ikke fråder av raseri på samme måte som mange av de sinteste her på forumet.
Det er mine fem cent på hva som faktisk er tilfelle. |
Nå undervurderer du sterkt brukermassen på rbkweb, de som skriver og ikke minst de som kun leser kommer fra forskjellige segmenter. Jeg har for eksempel aldri noensinne stått med Kjernen på Lerkendal, men har stått med dem og sunget på mange bortekamper.
Jeg er ikke ubetinget fornøyd med det Hoftun leverte i sommer, men jeg innser at den "generelle massen" husker forrige overgangsvindu og forrige kamp best. Vi måtte jo ha en lang dårlig periode i vår før man ville kvitte seg med Jönsson, og det samme i høst. Så sånn sett kan jo Erik Hoftun kjøpe seg goodwill i hvert eneste overgangsvindu, så lenge vi har en 20-30 millioner han kan få boltre seg med. |
|
| Back to top |
|
 |
Scrappy Junior

|
Posted: 17.12.2012 17:29 Post subject: |
|
|
| For guds skyld. Enkelte her inne trenger å se seg selv i speilet og spørre seg selv hva de gjør for at klubben skal tilbake der den hører hjemme. Er da A) klappe seg selv på skulderen, og være en "super fan" ved å støtte ledelsen gjennom alle deres beslutninger. Eller B) stille kritiske spørsmål når de driter seg ut! |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 17.12.2012 17:51 Post subject: |
|
|
Etter gårsdagens noe heftige diskusjon om hvorvidt perry gjorde en god innsats med Ålesund i 2007, fant jeg at jeg måtte sjekke hva ekspertene mente om 2007 versjonen av Ålesund-laget.
Jeg fant derfor frem til de ultimate ekspertene, og bladde gjennom RBKweb's tippeligatråd fra 2007. Tabelltipsene for 2007 laget til Ålesund var følgende:
8. plass - 1 tips
12. plass - 2 tips(kvalik)
13. plass - 3 tips(nedrykk)
14. plass - 11 tips(nedrykk)
Det kan nevnes at Kristobal tippet 8. plass. 2mas tippet 12. plass. Attach 13. plass.
Chuck Bass, Henning, Bakklandia og Harald tippet alle 14. og siste plass.
Da kan det vel sies at 11. plass faktisk var bedre enn forventet. Perry gjorde det i 2007 bedre enn 94% av forhåndstipsene her på RBKweb.
Krysser fingrene for at han holder den statistikken til neste år  |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 17.12.2012 17:56 Post subject: |
|
|
| Det var ikke lenge etter at Perry var trener hos oss de tipsene ble avgitt, og var nok farget av inntrykket fra dengang. Nå er vel det jevne samkved at Perry har middelmådige resultater å vise til som trener. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 17.12.2012 17:57 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Det kan nevnes at Kristobal tippet 8. plass. |
| Quote: | | Da kan det vel sies at 11. plass faktisk var bedre enn forventet. |
Jeg er rimelig sikker på at Kristobal ikke er enig i det hehe |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 17.12.2012 18:03 Post subject: |
|
|
Ingen i og rundt Aafk var misfornøyd med 2007-sesongen, de var meget fornøyd med å holde seg for første gang. De fleste jeg kjenner som er Aafk-supportere har heller ingenting imot Perry.
... men det endrer ikke det faktum at CVen hans er altfor svak. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 17.12.2012 18:04 Post subject: |
|
|
@Miami
Jeg sjekket ikke hele tabellen hans, men kanskje resultatet hans var omtrent som i år  |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 17.12.2012 18:48 Post subject: |
|
|
| Scrappy wrote: | | For guds skyld. Enkelte her inne trenger å se seg selv i speilet og spørre seg selv hva de gjør for at klubben skal tilbake der den hører hjemme. Er da A) klappe seg selv på skulderen, og være en "super fan" ved å støtte ledelsen gjennom alle deres beslutninger. Eller B) stille kritiske spørsmål når de driter seg ut! |
Du glemte C) gi ros når ledelsen gjør noe bra |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 17.12.2012 18:52 Post subject: |
|
|
| h b wrote: | | Regner med Hroar Stjernen har presset på hardest for å ansette Perry, de jobbet sammen i Total Consult |
I offentlig virksomhet kalles dette for korrupsjon. I det private slipper de unna med merkelappen kameraderi. |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 17.12.2012 19:12 Post subject: |
|
|
| Med mindre det er snakk om regjeringen selvfølgelig, da er det ingen problemer i det hele tatt. |
|
| Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 17.12.2012 19:17 Post subject: |
|
|
http://fotball.adressa.no...261474.ece
| Quote: | | Men Sturla Voll og Otto Ulseth mener Perry er avhengig av støtte fra hele Rosenborg-miljøet for å lykkes. |
_________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 17.12.2012 19:18 Post subject: |
|
|
| Huber wrote: | | Med mindre det er snakk om regjeringen selvfølgelig, da er det ingen problemer i det hele tatt. |
Godt poeng  |
|
| Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran
|
Posted: 17.12.2012 19:18 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | nieuwlaat wrote: | | Ikke akkurat noen bombe at du er på linje med din store helt Hoftun i dette spørsmålet, men jeg er ikke helt sikker på hvem av oss det er som "misforstår grunnlaget for ledelsens ønske om lavere forventninger". |
Merkevarebyggingen dreier seg om de store massene, som ikke følger så godt med i hva som skjer internt, men utgjør det store massen på kampene og er tv-seere. Det er de som utgjør klubbens hovedinntekt, både på kampene, og som grunnlag for sponsorinntekter.
Hvis forventningene er så høye, at klubben aldri leverer bedre, vi det spre seg en likegyldighet, som vil bremse rekrutteringen av tilhengere på sikt. Derfor må de offentlige målsetningene være av en slik art, at klubben kan nå dem stort sett hver sesong, og overgå dem i enkeltsesonger. |
Så det du sier er at "folk flest" aner noe som helst om målsettinger og lignende? Og lar seg påvirke av dette? Bare pisspreik. Og 7000 - 8000 av dem har alt forsvunnet i "Hoftuneffekten" her. De kommer ikke lenger på kamp. Det er enda godt at man ikke lever av å prestere, men kan melke kua Nils Arne satte igjen før Hoftun fikk han vekk. Men hvor lenge går det der?
Det begynner å minne fælt om en vernet bedrift det her, når man sitter med dobbel omsetning av det nest beste laget og forventer at minst to av lagene som har 1/2 omsetning og halvparten av vårt lønnsbudsjett skal forbi oss.
Det er å vedta middelmådighet. Og da finner trønderne heller på andre ting. Uansett hva slags tåkeprat som kommer fra brakka. Og at noen gidder å forsvare det her blir bare merkelig i min verden. Skal vi samle på 3.-plasser? First is first, second is nothing.
Hadde enda ting vært anderledes, at vi var fattigfransene så hadde jeg vært med på en realtistisk målsetting, men det er faen meg ikke realistisk med tredjeplasser, det er falitt med det utgangspunktet man har. Selv med Hoftun og Alstad i klubben burde man faktisk forvente bedre.
Skulle nesten tro at RBK var en statlig bedrift med oppsigelsesvern og ikke en prestasjonsgruppe som er avhengig av å levere. Synt at Skutle, Bratseth og co ikke lenger er med, men at vi nå sitter med middelmådigheter i nøkkelposisjoner. Som da setter sin ære i å gjøre akkurat det motsatte av det folk flest vil og ønsker. Og det håper jeg inderlig kommer til å koste dem dyrt en dag. _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 17.12.2012 19:21 Post subject: |
|
|
| gonnagetchaa wrote: | http://fotball.adressa.no/eliteserien/article261474.ece
| Quote: | | Men Sturla Voll og Otto Ulseth mener Perry er avhengig av støtte fra hele Rosenborg-miljøet for å lykkes. |
|
Det største miljøet i RBK-familien utgjøres av supporterne som også utgjør det økonomiske grunnlaget i klubben. De bør man i alle fall ha med seg!!! |
|
| Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran
|
Posted: 17.12.2012 19:51 Post subject: |
|
|
| puckno wrote: |
Du glemte C) gi ros når ledelsen gjør noe bra |
De fikk skryt i sommer for kjøpene. Vet ikke helt hvordan det endte med den pollen i VG, men det var da over 70 % som mente at man burde finne en annen mann enn Perry.
Jeg har enda til gode å se noen si at de ønsker at Perry skal drite seg ut her inne, men når man har erstatter klar omtrent før JJ får sparken og det viser seg at folk ikke vil ha han, ja da gjør man det ikke lett for hverken Perry eller klubben. Blir omtrent som den situasjonene Chelsea er i nå. Det blir ikke enkelt når man tråkker de som betaler lønna på tærne.
Alle her inne vil at RBK vinner, da kanskje med unntak av lakeiene til Hoftun her inne som mener folk må slå seg til ro med 3.plasser. Da lurer jeg på om man faktisk ønsker å se Molde og andre lag forbi på tabellen? _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 17.12.2012 20:51 Post subject: |
|
|
Hehe, okei, så vi har altså følgende scenario:
1. Da Ola By Rise måtte gå av som Rosenborg-trener etter seriegullet i 2004, grunnet et spilleropprør ledet av blant annet Erik Hoftun, ansatte den nyvalgte styrelederen Terje Svendsen assistenten Per Joar Hansen som ny hovedtrener.
2. Under Knut Torbjørn Eggens tid som sportslig leder ansatte Terje Svendsen i januar 2008 Bodø/Glimts spillende sportssjef Erik Hoftun i en nyopprettet stilling vi verken har sett før eller etter: assisterende sportslig leder.
3. Da Eggen sa opp sin lederjobb ble Erik Hoftun i august 2008 av styret ansatt i stillingen tilsynelatende uten konkurranse, til tross for at Rosenborg og personalsjef Trond Alstad annonserte en grundig prosess.
4. Som ledd i samarbeidet mellom Rosenborg og Ranheim blir Per Joar Hansen i 2009 lønnet av Rosenborg for å trene Ranheim opp i Adeccoligaen, noe som lykkes på første forsøk.
5. Under den Rosenborgske finanskrisen velger Trond Alstad i 2011 å si opp jobben sin etter å ha utarbeidet en rapport om samarbeidsproblemer i den daværende ledelsen. Han får jobb i rådgivningsfirmaet Total Consult.
6. Rett før Terje Svendsens planlagte avgang som styreleder i 2012 sørger han for å få ansatt Nils Skutles etterfølger som daglig leder, og valget faller, etter det klubben karakteriserer som en grundig prosess, på Hroar Stjernen, som hentes fra jobben sin i Total Consult.
7. Som krav til ansettelsen stiller Stjernen at klubben gjeninnsetter kollegaen Trond Alstad, et ønske som deles av sportsdirektør Erik Hoftun, som Stjernen sier spesifikt at han gleder seg til å jobbe med.
8. Når Jan Jönsson ikke lenger har ledelsens tillit i desember 2012 beslutter ledelsen at de skal "tilbake til røttene", og Erik Hoftun og Hroar Stjernen får ansvaret for å utarbeide en liste med trenere av uviss lengde og innhold, men som definitivt toppes av Per Joar Hansen.
9. Per Joar Hansen, som i mellomtiden har samlet erfaring fra GIF, AaFK, Ranheim, Norge U21 og Total Consult, blir presentert av Hoftun og Stjernen som ny Rosenborg-trener, ifølge enkelte media uten konkurranse.
Hvem trenger vel boks-sett med Game of Thrones til jul når vi har et førsteklasses drama rett utenfor stuedøra? _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 17.12.2012 20:57 Post subject: |
|
|
| Kom til å tenke på ord og uttrykk som rimer på total consult. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 17.12.2012 21:00 Post subject: |
|
|
| Steike for en Donald Duck gjeng. Når jeg leser Zapohead sitt innlegg, så ser man gutte klubben grei. For all del hold profesjonelle folk unna Rbk, man kan jo risikere at de har andre tanker om hvordan en fotballklubb skal drives. Det glade amatørskap! |
|
| Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran
|
Posted: 17.12.2012 21:06 Post subject: |
|
|
@zaphod81 Kanon.
Da Nidaros997 kom med anklager om kameraderi for noen dager siden var tåkefyrstene her inne snart ute med hersketeknikkene sine og anklaget han for vås og tøv. Det blir da ekstra gøy når noen gidder å skrive ned to ord om de "grundige" ansettelsesprosessene som har blitt kjørt de siste årene og som er grunnen til foråtnelsen i RBK-staben (og som vi ikke vet noe om i følge tåkefyrstene og dermed kan vi heller ikke si noe, som vanlig. For vi er bare dumme nek som ikke forstår hvor hardt det arbeides på brakka). _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 17.12.2012 21:10 Post subject: |
|
|
Punkt 6. er vel ikke korrekt, Stjernen ble hentet fra jobben som markedssjef i Trønder-Avisa. Vi behøver ikke gjøre det verre enn nødvendig, det er ille nok som det er. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
|