English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tippeliga vs Allsvenskan/Superligaen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
iconbit
Veteran

PostPosted: 25.11.2012 21:21    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt er at alle lagene i bunden af den danske ligaen - untatt Silkeborg - har spillet lige så jevnt mot FCK som Molde gjorde. FCK spiller veldig ofte jevne kamper og alligevel får de oftest 3 point.

Forskjellen mellem toppen i Danmark og Norge er ikke stor, men fx vil et top 6 lag som Odense BK være guldfavorit i Tippeligaen. Spillerstallen er like så god som i Rosenborg, men trenerteamet er nok et par nivåer over.

Men sammenlign de to dårligst placeret lag i ligaerne (Brøndby og Stabæk) og det vil stå klart, at det især er blandt de dårligste lagene at der er stor forskjell.

Norsk fotball er ofte mere underholdende enn dansk, fordi det er mindre afventende og mere direkte og energifullt.
Back to top
View user's profile Send private message
Ingeman
Veteran

PostPosted: 25.11.2012 22:14    Post subject: Reply with quote

Ja. Er fullstending enig med deg at bunden av norsk fotball er mye dårligere enn lagene på nedre halvdel i superligaen. Det har sin forklaring i at vi har 16 lag. De 3-4 bundlagene i TL er nok på nivået med topp-1.divisjonsklubbene i Danmark.

OB hadde sikkert vært tittelutfordrer i Norge ja. Men OB er en klubb som skal havne blant topp 3 i DK. Iallefall kjempe med FCM og Horsnes. OB sammenlignet med Molde og Strømsgodset p.d.d kan jeg ikke si noe om, men at OB er bedre enn dem tviler jeg på...

Generelt sett har TL tapt seg i nivå da vi økte fra 14 til 16 lag. Sånn er det bare. Men dette seriesystemet har begynt å sette seg nå og vi har etterhvert fått topplag som vil kjempe om 1-3/4. plassen hvert år.

For min del vil jeg ned til 14 / 12 lag igjen, da jeg mener flere gode lag, og færre svake lag lager en sterke liga. ( Idea )

Edit: Dette er noe vi kan diskutere i evigheter... Jeg tror vi bare lar ballen ligge dø. Rivaliseringen mellom norsk klubbfotball og dansk klubbfotball er alltid spennende!
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 25.11.2012 22:24    Post subject: Reply with quote

iconbit wrote:
Poenget mitt er at alle lagene i bunden af den danske ligaen - untatt Silkeborg - har spillet lige så jevnt mot FCK som Molde gjorde. FCK spiller veldig ofte jevne kamper og alligevel får de oftest 3 point.

Forskjellen mellem toppen i Danmark og Norge er ikke stor, men fx vil et top 6 lag som Odense BK være guldfavorit i Tippeligaen. Spillerstallen er like så god som i Rosenborg, men trenerteamet er nok et par nivåer over.

Men sammenlign de to dårligst placeret lag i ligaerne (Brøndby og Stabæk) og det vil stå klart, at det især er blandt de dårligste lagene at der er stor forskjell.

Norsk fotball er ofte mere underholdende enn dansk, fordi det er mindre afventende og mere direkte og energifullt.

Jeg også vil nok si at FCK hadde i år vunnet norsk liga uten problemer. Ser vi på kampene mot Molde i år vil jeg si at det var dommeravgjørelser til fordel FCK som avgjorde kampen i København. Kampen i Molde var en omgang til hver av lagene der det kunne endt begge veier.
Back to top
iconbit
Veteran

PostPosted: 25.11.2012 23:33    Post subject: Reply with quote

Ingeman wrote:
Edit: Dette er noe vi kan diskutere i evigheter... Jeg tror vi bare lar ballen ligge dø. Rivaliseringen mellom norsk klubbfotball og dansk klubbfotball er alltid spennende!

Helt enig. Det var fedt at høre dine betragtninger og synspunkter.

Enig i at strukturen med de 16 lag gør at nivået i Tippeligaen har tabt seg og så også hellere 12-14 lag. Hvis OB skal havne blant topp 3 skal Brøndby også, men det er ikke for sjov at disse klubber kun sluttede lige over nedrykk (10. og 9. plads).
Back to top
iconbit
Veteran

PostPosted: 11.01.2013 21:42    Post subject: Reply with quote

Beklager, det er off-topic, men hvad er den gode grunnen til at man skal have norsk mobil for at deltage på vgd.no? Jeg blir litt irritert av debattnivået og at jeg som dansker ikke kan deltage. For eksempel:

Stialex wrote:
Salihovic wrote:
Ikke helt nei. Ser alt av Strømsgodset, og man ser på en del transfers de siste årene. Goodson, Diouf, Mos bare for å nevne 3 spillere som dominerte i TL, som har falt helt igjennom i Danmark. Toppnivået er ihvertfall høyere med FCK og FCN i spissen

Runström er et eksempel på det motsatte. Finnes sikkert mange flere.

(Runström var ikke engang i startelleveren i OB. Han fik alle 90 minutter i blot 6 kamper fordelt på tre sæsoner. OB forsøgte først utlån og ophævede dernæst kontrakt.)
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 04.11.2016 20:17    Post subject: Reply with quote

Torbjørnsen peker på et eksempel som sier noe om at dette ikke nødvendigvis handler om kun norske spillere, men om nivåforskjellen. Og nevner Asante fra Ghana som klarte seg bra i Start og Stabæk, og fikk mye spilletid i starten for FC Nordsjælland. Men stadig mindre i høst, hevder Torbjørnsen.

– Det trenes fortsatt for lite og for dårlig i Norge. Men treningsmengden i forhold Danmark er ikke så ekstrem at det behøver å være en avgjørende forklaring på hvorfor danskene er så mye bedre.

– Dessuten har vi etter hvert flust med kunstgressbaner, og det påvirker spillet her hjemme. Vi tar innpå danskene hva gjelder å mestre en mer ballbesittende spillestil, mener Torbjørnsen, som avslutningsvis påpeker at omvendt er det mange danske spillere som lykkes i norsk fotball:

– En av Tippeligaens beste spillere, Mike Jensen, fikk i sin tid ikke forlenget Brøndby-kontrakten, og kom til Rosenborg som Bosman-spiller. Hverken Steffen Ernemann (Sarpsborg 08) eller Mikkel Kirkeskov (Aalesund) var støttespillere i sine danske klubber. Og for øvrig er Tippeligaens toppscorer Christian Gytkjær dansk, sier han.

Les mer: Det er ikke bare deilig å være norsk fotballspiller i Danmark
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
Page 13 of 13

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb