| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Brady Veteran

|
Posted: 17.10.2012 12:58 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: |
Norsk fotball hadde hatt så vanvittig godt av å få en annen benchmark enn Hareide og Semb å vurdere Drillo opp mot. |
Kunne ikke vært mer enig. Drillo har vist seg best i et felt bestående av en feiging som ikke takler press og en som aldri har trent seniornivå på høyere enn tredje eller fjerde nivå i Norge før han overtok landslaget, og som ikke har fått videreført karrieren sin i etterkant, 9 år etter at han var ansvarlig på sidelinjen i sin siste landskamp.
Men om man sammenligner Drillo med nabolandene, som totalt sett hadde dårligere spillere på 90-tallet enn hva Norge hadde, taper han mot Tommy Svensson, Richard Møller Nielsen og Bo Johansson.
Drillo taper også så det holder mot veldig mange norske og engelske trenere/managere om man ser på hva han presterte på klubbplan.
Drillos største prestasjon var kvalifiseringen til USA-VM, da han slo ut trenere som Graham Taylor og Dick Advocaat. Selvsagt med en god del marginer på sin side i vanskelige bortekamper mot begge de nevnte landslagene.
At han fikk så mye ros for privatkamper mot Brasil syns jeg er uvesentlig. Ingvar Stadheim ledet Norge i en superkamp mot Brasil på Ullevaal i 1988 som endte 1-1 og der vi fortjente å vinne. Tor Røste Fossen ledet landslaget til seier mot regjerende verdensmester Italia 1-2 på bortebane i 1985, og slo Argentina 1-0 hjemme på Ullevaal i den siste kampen Maradona & Co. spilte før de startet VM-turneringen som endte med at de løftet Jules Rimet på Azteca Stadion.
Jeg er redd for at vi gjennom å kvalifisere oss til VM i Rio, vil sette Drillo i en posisjon som gjør at han igjen kan håndplukke sin arvtaker, slik han gjorde med Semb i 1998.
Om man ser på faktiske resultater er Nils Arne Eggen og Trond Sollied i en egen klasse i forhold til hvem som burde vært spurt først, også før Drillo fikk jobben siste gang. Stalltipset mitt er at EM-kvalifiseringen høsten 2014 starter med Ola By Rise som landslagssjef og Perry som assistent, ti år etter... |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 17.10.2012 13:04 Post subject: |
|
|
Bra innlegg Støttes. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 17.10.2012 13:09 Post subject: |
|
|
Så man ønsker å føle tilhørighet til et norsk landslag slik det aldri har fremstått.
Last edited by haavarl on 17.10.2012 13:11; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 17.10.2012 13:11 Post subject: |
|
|
Høsten 1982 spilte vi faktisk veldig god og underholdende fotball  |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 17.10.2012 13:12 Post subject: |
|
|
| Ja, vi har av og til vært best når det ikke gjelder! |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 17.10.2012 13:16 Post subject: |
|
|
| Neida, EM-kvalifikasjonskampene mot Wales og Jugoslavia den høsten var jo strålende. Vi utspilte to meget gode lag. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 17.10.2012 13:41 Post subject: |
|
|
Ja ...., og da ...., føler man ...., tilhørighet til '82-laget?
Vi kom jo ikke akkurat til EM selv om vi spilte et par gode kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 17.10.2012 14:01 Post subject: |
|
|
Neida, personlig føler jeg tilhørighet til Norge uansett årgang, av den enkle grunn at jeg er norsk. Men jeg kan ikke si at jeg vil være like entusiastisk til enhver tid og at hvordan laget fremstår på ikke betyr noe.
Poenget mitt var bare at vi har spilt god fotball tidligere, også under Drillo i enkeltkamper på 90-tallet. Vi trenger ikke å nødvendigvis legge oss bakpå og satse på langballer og håpe at vi scorer på en overgang eller dødball mot landslag som er på Kypros sitt kvalitetsnivå.
I 1974 hadde Brian Clough en interessant samtale med Don Revie i et engelsk TV-studio, der han etter å ha overtatt Revies livsverk, Leeds United, ikke var interessert i kun å vinne, men å vinne bedre.
Jeg tror også at man med en annen tilnærming til hvordan fotball skal spilles enn hva Drillo har, vil man sitte igjen med mer enn kun resultatet til det laget man føler tilhørighet til.
I Nederland ble landslaget som spilte på 70-tallet legender, selv om de ikke vant noe. Jeg tviler på om Hellas anno 2004 fikk den samme standingen i sitt eget land grunnet at de vant EM, og utenfor eget land fikk de neppe mange nye tilhengere heller. Det var klart mest å være stolt av for de som føler tilhørighet til de som ikke vant noe, men hadde en spillestil som på en måte definerte landet som noe unikt og flott.
Det er jo spillestilforskjellene som gjør fotball til noe mer enn mange andre idretter. Det er ikke kun resultater som betyr noe. Du har et helt drama som foregår, og da blir den måten du spiller på veldig viktig. Det er identiteten din. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 17.10.2012 14:13 Post subject: |
|
|
Lenge siden jeg har sett Norge spille en så god kamp som den mot Sveits. Det var også godt å se oss vinne borte på en middels dag i går. Det beste med det er at optimismen er tilbake. Framtidstroen er der. Etter år på år med Carew, Gamst, Grindheim etc. har vi lykkes i å få inn nye spillere som har et annet register. Forren og Tarik var steingode i går, og mot Sveits. U21-laget gjør en fantastisk bragd og slår ut Frankrike i EM-kvalikken hvor bare 7 lag pluss verten Israel får plass.
MEN: Tradisjonelt har Norge spilt noen aldeles forferdelige kamper på tidligvåren. Nå har det vært fire viktige kvalikkamper på en måneds tid, så er det plutselig fem måneder til Albania-kampen. Flyten og relasjonene fra nå til da avhenger av at de samme spillerne er skadefrie og i form. Noen vil melde forfall, andre er suspendert. Dette gjør at jeg allerede gruer meg litt til denne kampen hvor det er forventet at vi skal vinne. Det pleier å kle Norge dårlig. Håper ikke Drillo har tenkt å eksperimentere seg bort i skogen i Ungarn-kampen i november. To eller tre forsøk er greit, men treningskamper har ingen verdi hvis vi kjører sju bytter i pausen og rokkerer hele tiden. Da fører kampen til flere spørsmål enn svar.
La i alle fall Forren være Hangelands makker nå. |
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 18.10.2012 10:40 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Det er jo spillestilforskjellene som gjør fotball til noe mer enn mange andre idretter. Det er ikke kun resultater som betyr noe. Du har et helt drama som foregår, og da blir den måten du spiller på veldig viktig. Det er identiteten din. |
Så det er en spillestil man har tilhørighet til?
Vel, klart at spillestil er noe av det som gjør det interessant. Kanskje ikke tallene i formasjonen, men hvilken grunntanke som ligger bak. Alle mann i angrep, eller alle mann i forsvar og satse på kontringer; svært innøvd samhandling, eller stor grad av frihet; eller ..
Men det blir allikevel for grunt i forhold til tilhørighet, etter min mening. Hvis artige, offensive, underholdende RBK skulle velge en hyperdefensiv tilnærming i en eller annen kamp, mister man da tilhørigheten?
Hamréns RBK fremsto helt annerledes enn Eggens RBK, og Jannes RBK er igjen noe annet. Mistet vi tilhørigheten av det? |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 18.10.2012 11:08 Post subject: |
|
|
For meg er tilhørigheten til stede uavhengig av hvordan laget spiller, hvilke resultater det får eller hvem som er trener.
Men entusiasmen kan variere, selv om tilhørigheten er der i samme grad som alltid. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 18.10.2012 11:08 Post subject: |
|
|
| Om vi mister tilhørligheten til RBK er vel ingen målestokk, da vi er rimelig lojale fans som er her inne, men samtidig er det nok av innlegg her også som tyder på at interessen for RBK og tilhørligheten til klubben slites tynt når vi står og poler langt på Prica en hel kamp. Det er klart at tilhørligheten til RBK blir mindre og mindre jo mer vi ligner på lag vi tradisjonelt har hatet for spillestilen sin, som feks. Lillestrøm. På samme måte som entusiasmen i et forhold synker betraktelig hvis dama forandrer seg brutalt mot det negative etter noen år, så blir det et problem når Rosenborg ikke lenger er det Rosenborg man ble glad i. Så er vel tålmodigheten med RBK betraktelig større enn tålmodigheten med landslaget, som vi (jeg) aldri har hatt et like tett forhold til. Det blir som å slutte å treffe en fuckbuddy som ikke interesserer deg lenger, i forhold til å dumpe dama. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 18.10.2012 11:21 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: |
I 1974 hadde Brian Clough en interessant samtale med Don Revie i et engelsk TV-studio, der han etter å ha overtatt Revies livsverk, Leeds United, ikke var interessert i kun å vinne, men å vinne bedre.
. |
Vi så jo hvordan det gikk, han evnet ikke det med europas beste fotballag. Beviser bare hvor gal man kan bli. Clough mente at spillerne burde kaste medaljene sine i søpla fordi laget ikke vant dem "redelig". Skal nevnes at han hadde kalt dem "drity" og "cheats" i perioden før han tok over laget. Vel noen lag er dirty, akkurat som Leeds var da. De vant med den stilen og tok europa med storm. Drillo spiller kynisk og no-nonsense fotball, og vi vinner med det. Om folk vil ha tiki taka til deres finere import øl og vin, værsågod se på Spania. De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, ser fotball for å se sitt lag vinne. Eneste som betyr noe er tre poeng, alt annet er irrelevant. Klart, det er letter å svelge et tap når man spilte fin fotball, men det tar ikke vekk det faktum at man går poengløs av banen. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 18.10.2012 11:25 Post subject: |
|
|
| Quote: | | De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, ser fotball for å se sitt lag vinne. Eneste som betyr noe er tre poeng, alt annet er irrelevant. Klart, det er letter å svelge et tap når man spilte fin fotball, men det tar ikke vekk det faktum at man går poengløs av banen. |
"Vanlig dårlig fotball" bryr folk seg sjeldent om så lenge man tar 3 poeng. Men hadde Rosenborg nå gått over til å spille fotball som Stoke og handle spillere som passet inn i den filosofien så hadde mitt engasjement forsvunnet ganske fort, uavhengig om laget vant kamper. Og jeg tipper mange andre også hadde forsvunnet. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 18.10.2012 11:30 Post subject: |
|
|
Deg om det MD, og ser ikke bort fra at noen har falt bort. For meg handler fotball mer om det estetiske. Jeg mister ikke nattesøvnen av dårlig fotball, men taper vi så redder ikke fin fotball søvnen min. Samme gjaldt når jeg spilte fotball selv. For meg stikker fotballen dypere enn 45 graders pasninger, trekanter, vending av spill og dobling på kant.
Alle er vi forskjellige  |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 18.10.2012 12:02 Post subject: |
|
|
| JannesBart wrote: |
Vi så jo hvordan det gikk, han evnet ikke det med europas beste fotballag. Beviser bare hvor gal man kan bli.
Eneste som betyr noe er tre poeng, alt annet er irrelevant. Klart, det er letter å svelge et tap når man spilte fin fotball, men det tar ikke vekk det faktum at man går poengløs av banen. |
Europas beste fotballag var vel Leeds aldri, selv om de hadde fortjent tittelen i 1975, året etter at Clough var manager. Og at Clough mislyktes de 44 dagene han var i klubben har ingen betydning for det utsagnet han kom med om at han ville 'vinne bedre'. Gal? Ikke i nærheten. Det klikket ikke mellom ham og enkelte av stjernespillerne som hadde sett seg selv i managerrollen, that's all.
At alt annet enn tre poeng er irrelevant i fotball er jeg sterkt uenig i. Sett i ettertid, tror du danskene er mest stolte over 86-laget eller 92-laget? Hva med Brasil. 82 eller 94? |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 18.10.2012 12:06 Post subject: |
|
|
Drillo lever etter den matematiske filosofien som enkelte her inne til stadighet nevner, 2+2=5.
At enkelte her inne mener de til stadighet også har definisjonsmakt over hva som er estetisk fotball er også jævla irriterende. Det er greit at det er deres synspunkter, men det er vel forskjellige meninger angående dette? Til syvende og sist er det den som vinner som definerer. At man heller vil spille på en bestemt måte enn å vinne, ja da lurer jeg på om man noensinne har konkurrert, eller som de fleste hevder etterhvert så er dette situasjonsbestemt. Sikkert mange Chelsea supportere som ikke annerkjenner sin egen CL triumf. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 18.10.2012 12:19 Post subject: |
|
|
| JannesBart wrote: | Deg om det MD, og ser ikke bort fra at noen har falt bort. For meg handler fotball mer om det estetiske. Jeg mister ikke nattesøvnen av dårlig fotball, men taper vi så redder ikke fin fotball søvnen min. Samme gjaldt når jeg spilte fotball selv. For meg stikker fotballen dypere enn 45 graders pasninger, trekanter, vending av spill og dobling på kant.
Dette traff meg helt! [Insert samme, men omformulert innlegg here] |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 18.10.2012 12:43 Post subject: |
|
|
| JannesBart wrote: | Deg om det MD, og ser ikke bort fra at noen har falt bort. For meg handler fotball mer om det estetiske. Jeg mister ikke nattesøvnen av dårlig fotball, men taper vi så redder ikke fin fotball søvnen min. Samme gjaldt når jeg spilte fotball selv. For meg stikker fotballen dypere enn 45 graders pasninger, trekanter, vending av spill og dobling på kant.
Om du tror at jeg ikke bryr meg om resultater så tar du ekstremt feil. Som person så har jeg i tillegg til ønsket om gode resultater også et ønske om det jeg personlig anser som pen fotball. I tillegg til dette så har jeg en personlig mening om hva som vil være utviklende fotball og prinsipper å gå etter for klubben. Dette er ting som samspiller om hvordan jeg ser på sittende trener og lag, men det endrer ikke på min kjærlighet for kubben.
Som sagt så tror jeg de fleste vil godta det meste om det kommer trepoengere, men jeg ønsker noe annet enn "Stoke-fotball".
Når det kommer til typen fotball man liker så er jo dette subjektivt. noen liker barcafotball, andre(få?) liker Stoke-fotball, alle liker trepoengere.
Det er bare en liten periode man kan "leve på" pen fotball uten resultater. Det er nødt til å være en utvikling der så man øyner muligheten for noe stort i fremtiden i så fall.
Men i det lange løp så er det ingenting som slår trepoengere, ihvertfall ikke for flertallet.  |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 18.10.2012 14:36 Post subject: |
|
|
| Strålende vakker fotball midt i 2.-divisjon er bra, det, men ikke tilstrekkelig :-) |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 19.10.2012 09:29 Post subject: |
|
|
For all del, det viktigste er helt klart at laget vinner. Men når resultatene ikke er fullt så gode, så er det langt lettere å bli negativ, sur og grinete når spillet ikke er i nærheten av det samme, gamle. Det tærer på et supporterhjerte når for eksempel Newcastle (for å ta utgangspunkt i meg selv) går fra Keegans vanvittige angrepsfotball til å slå flest lange pasninger av alle lag i Premier League. Det er morsomt når man vinner, da glemmer man fort at en langpasning førte til scoring. Men når de lange ballene ikke fører til scoring, og man taper eller kjemper seg til heldige uavgjortresultat, så vil man nok være langt mer misfornøyd enn supporterne til et lag som er vokst opp med "rævafotball", som aldri har kjent noen annen tilværelse enn mid table eller lavere, og som ikke bryr seg så mye om det estetiske. Den fotballen Rosenborg og Newcastle spilte på 90-tallet var jo mye av årsaken til at jeg og mange andre ble forelsket i utgangspunktet. Da blir også estetikken mye viktigere. Men det viktigste vil selvfølgelig alltid være tre poeng. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
|