| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
KRS Proff

|
Posted: 07.08.2012 01:34 Post subject: |
|
|
Forskjellene på 4-4-1-1 og 4-2-3-1 er jo marginale. Så små faktisk at noen diskuterer her om vi spilte det ene eller andre. Eneste forskjellen er at kanetene på papiret er trukket litt lengre frem.
Selvfølgelig kan rollefordeling og mønster være anderledes, men med de samme spillerne, den samme treneren og den samme ideologien, vil forskjellene være ikke merkbare. |
|
| Back to top |
|
 |
analysehjørnet Junior
|
Posted: 07.08.2012 16:45 Post subject: Analyse : RBK - Aafk |
|
|
Som jeg lovte i forrige innlegg så har jeg gjort en analyse av RBK - Aafk i interplay som jeg deler med dere :
http://analyse.blogg.no/1...enbor.html |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.08.2012 18:13 Post subject: |
|
|
| At Docky nå vandrer mye mer sentralt, er nok en viktig forandring de siste kampene. Årsaken er vel rett og slett at Henriksen nå er mer løsrevet fra defensive oppgaver, og dermed har lov til å ta over på kant? |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 07.08.2012 18:39 Post subject: |
|
|
| KRS wrote: | Forskjellene på 4-4-1-1 og 4-2-3-1 er jo marginale. Så små faktisk at noen diskuterer her om vi spilte det ene eller andre. Eneste forskjellen er at kanetene på papiret er trukket litt lengre frem.
Selvfølgelig kan rollefordeling og mønster være anderledes, men med de samme spillerne, den samme treneren og den samme ideologien, vil forskjellene være ikke merkbare. |
Det her stemmer ganske enkelt ikke. Man har den diskusjonen fordi det er så mange som hevder det samme som ovenfor.
En tallformasjon er en symbolsk representasjon av en reell formasjon. 4-4-2 inneholder informasjon utover startoppstillingen i det man tar avspark. For noen lag kan formasjoner være relevante; andre lag spiller så spesielt at det blir mer desinformasjon enn informasjon, men det krever jo uansett at man tar innover seg den reelle formasjonen og spillestilen; hvis ikke er det meningsløst å diskutere (tall)formasjoner.
Å si at 4-4-1-1 og 4-2-3-1 er samme formasjon, er som å si at Audi og Lada er nesten samme bil fordi begge har fire hjul. Jeg ser det du skriver om samme, trener, samme spillere, men folk hadde ikke snakket om formasjonsskifte dersom alt som var annerledes var at kantene trakk litt oppover i banen. Det hadde man jo knapt registrert. Det er stor forskjell på en flat firer og to DM-er+OM med vinger til siden/foran. Da hopper man fra en skole til en annen; og man får en mer kompakt og spillbar sentral midtbane (tre spillere).
Man snakker om 4-2-3-1 etter forrige kamp nettopp fordi de fem spillerne bortsett fra spydspissen hadde roller og posisjoner som samsvarer med 4-2-3-1 fremfor 4-4-1-1. At den ene eller begge av vingene blir mer som offensive midtbanespillere er en del av dette. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 07.08.2012 23:17 Post subject: |
|
|
Er enig i dette, altså det siste avsnittet, men vi har gjort dette også før. Det er derfor ikke noe spesielt nytt. En av gevinstene med å spille med 4-2-3-1 systemet er at man kan presse høyt, fire ledd, mens man i et tradisjonelt 4-4-1-1/4-4-2 system får større utfordringer med dette. Man blir nødt til å avgi større rom et sted.
Her kommer vi til det andre punktet. Når 4-2-3-1 systemet ble introdusert (tidlig 90-tallet) var det på grunn av muligheten for å press høyt, mens når dette systemet virkelig ble oppdaget (utover 2000-tallet) var det på grunn av den problemstillingen enkelte lag hadde hatt med rommet foran forsvaret. Her kan man nevne spillere som; Cantona, Zola, Bergkamp, Raul, Totti, Del Piero osv, spillere som søkte ned i mellomrommet, og som motstanderlaget fant vanskelig å demme opp for.
Slik du nevner blir man jo også styrket sentralt kontra et tradisjonelt 4-4-2 system, hvis de ikke ligger ekstremt smalt da. Dette leder til en av utfordringene med dette systemet; forsvarsspillet. For skal man sone, markering eller begge deler? Dette løses ulikt, men det som er gjengangeren er at man i dette systemet prioriterer det sentrale området av banen.
Når dette er sagt, egentlig er det mye mer man kunne sagt, men jeg lar det være med dette, og avslutter med å si at et 4-2-3-1 system trenger ikke å være likt et annet et. Det finnes uttalige måter å praktisere et system på, men den sikreste måten å se hvordan et lag spiller er å se hvordan laget ligger mot etablert/utgangsformasjonen. Når det gjelder spillestil har det ingenting med tallkombinasjonene å gjøre, eks, når Tyskland praktiserer dette systemet søker de mye bredde i angrep, mens det spanske landslaget som vi vet sentrerer alt gjennom midten. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 08.08.2012 23:22 Post subject: |
|
|
Noen som har lyst til å sette opp en lagoppstilling?  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
OzzeyH Proff

|
Posted: 08.08.2012 23:25 Post subject: |
|
|
Ørlund
Ankers Strandberg Reggiss Rosinen
Dockal Sælnes Svensson
Mix
Tarik DFH |
|
| Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
Joined: 25 Oct 2010 Posts: 531 Location: All over the place
|
Posted: 08.08.2012 23:27 Post subject: |
|
|
Örlund
Ankersen - Reginiussen - Strandberg - Dorsin
Dockal - Svensson - Selnæs - Fredheim Holm
Henriksen
Elyounoussi
Etter vinduet er stengt:
Dockal - Svensson/Mix - Selnæs - Alas
Fredheim Holm
Elyounoussi
Edit: Herre min hatt, jeg glemte Chibuike. Vi har tydeligvis luksusproblemer. Kjenner jeg blir litt klam i hakket. _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
mirar Veteran
|
Posted: 08.08.2012 23:30 Post subject: |
|
|
| Hvorfor ikke 2-3-1? Slik mot TIL. |
|
| Back to top |
|
 |
simvik91 Rutinert

|
Posted: 08.08.2012 23:32 Post subject: |
|
|
4-4-1-1, men kan forsåvidt også være en 4-2-3-1.
Örlund
Ankersen/Høiland - Reginiussen - Strandberg - Dorsin
Dockal - Mix/Svensson - Issah/Selnæs - Alas
Chibuike/Fredheim Holm
Elyounoussi
Med forbehold om at Henriksen og Prica drar. |
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 08.08.2012 23:45 Post subject: |
|
|
Ørlund
Ankersen Reginussen Strandberg Dorsin
Henriksen Issah
Dockal Chibbe Alas/DFH
Tarik
Edit:
Glemte Mix som tar Henriksen sin plass når han drar
Last edited by EGA on 08.08.2012 23:47; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.08.2012 23:47 Post subject: |
|
|
Ørlund
Anker - Strandberg - ToReg - Dorsin
Svensson - Selnæs
Dockal - Henrix - DFH
Tarik
I bakhånd har vi Prica, Diskerud, Midtsjø, Iversen, Høiland, Wangberg, Chibbe, Issah, Alas, ALH...
Ser ikke at Diskerud får plass her før Henriksen er bort, iallefall.
Bra nok lag til at vi skal være med og kjempe om gull. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 08.08.2012 23:48 Post subject: |
|
|
| Bortsett fra førstekeeper'n får vi en stall nå som er perfekt for Eggen-fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 08.08.2012 23:54 Post subject: |
|
|
Faen heller, vi har et fotball-lag! Disse spillerne er gode nok for gull, og det er jobben din nå JJ! Nå er det ingen unnskyldning. Lykkes du ikke nå, kommer du aldri til å lykkes i RBK! Lykke til, for premissene er lagt! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 08.08.2012 23:56 Post subject: |
|
|
PDD:
Ankersen - Strandberg - Reginiussen - Dorsin
Dockal - Svensson - Sælnes - Fredheim Holm
Henriksen
Elyounoussi |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 08.08.2012 23:57 Post subject: |
|
|
4-2-3-1:
Svensson - Diskerud
Dockal - Henriksen - Chibbe
Tarik
Til de som kaller dette misbruk av Chibbe, så vil han her få en ganske så åpen angrepsrolle, der han vandrer innover i banen og støtter Tarik i angrep. Det er nødvendig ettersom Tarik i utg.pkt. ikke er sterk nok/god nok teknisk til å være spiss i 4-2-3-1.
Svensson vil være en aggressiv ballvinner, med stor radius, som også har mulighet til å gå fremover når muligheten byr seg. Diskerud er en ballspiller og skal bidra på kombinasjonsfronten. Mindre defensivt ansvar enn Svensson. Henriksen er hjertet i dette laget, og skal ta avslutningsansvar, uten at det betyr at han skal løsrive seg helt fra de to bak seg. Disse tre har som oppgave å vinne midtbanen ved hjelp av pasningsspill på høyt nivå.
Midtsjø får mye spilletid og tar posisjonen til Henriksen med en gang han forsvinner.
Vil også gi spilletid til Selnæs og Berntsen, men det begynner å bli luksusproblemer. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 08.08.2012 23:59 Post subject: |
|
|
| Det der blir fort en 4-1-4-1-formasjon, som med uhell igjen fort vrir seg til 4-1-5-formasjon er jeg redd. |
|
| Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 09.08.2012 00:02 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | | Faen heller, vi har et fotball-lag! Disse spillerne er gode nok for gull, og det er jobben din nå JJ! Nå er det ingen unnskyldning. Lykkes du ikke nå, kommer du aldri til å lykkes i RBK! Lykke til, for premissene er lagt! |
 |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 09.08.2012 00:06 Post subject: |
|
|
| Du kan kalle det 4-3-3 med snudd V. Poenget er at det defensive ansvaret fordeles på "indreløperne", og at Henriksen får en nokså angrepsorientert rolle. Føler det er bedre å skrive det slik ettersom folk antar at SM i en vanlig 4-3-3 nødvendigvis må være et defensivt rivjern etter Annan-perioden. |
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 09.08.2012 00:15 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | 4-2-3-1:
Svensson - Diskerud
Dockal - Henriksen - Chibbe
Tarik
Til de som kaller dette misbruk av Chibbe, så vil han her få en ganske så åpen angrepsrolle, der han vandrer innover i banen og støtter Tarik i angrep. Det er nødvendig ettersom Tarik i utg.pkt. ikke er sterk nok/god nok teknisk til å være spiss i 4-2-3-1.
Svensson vil være en aggressiv ballvinner, med stor radius, som også har mulighet til å gå fremover når muligheten byr seg. Diskerud er en ballspiller og skal bidra på kombinasjonsfronten. Mindre defensivt ansvar enn Svensson. Henriksen er hjertet i dette laget, og skal ta avslutningsansvar, uten at det betyr at han skal løsrive seg helt fra de to bak seg. Disse tre har som oppgave å vinne midtbanen ved hjelp av pasningsspill på høyt nivå.
Midtsjø får mye spilletid og tar posisjonen til Henriksen med en gang han forsvinner.
Vil også gi spilletid til Selnæs og Berntsen, men det begynner å bli luksusproblemer. |
Stakkers Alas. Hvor vil du gjemme han? |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 09.08.2012 00:15 Post subject: |
|
|
| Abjoern: helt enig med ditt lag. Utrolig viktig at Midtsjø får spille fast off.midt når Henriksen drar. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 09.08.2012 00:18 Post subject: |
|
|
| Hehe. Tror dessverre at Alas blir glemt av flere enn meg om en stund. Synes selv det lukter sterkt av overivrig Stig T., men for all del. La han få sjansen, naturligvis, men på benken hos meg i ønskeoppstillingen. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 09.08.2012 00:20 Post subject: |
|
|
Tror Diskerud defensivt ikke er et sjakktrekk. Det ødelegger litt for meg ved aebjorn sitt oppsett.
At Alas blir "glemt" nå har vel mer med at folk er fornøyd med Fredheim Holm for tiden, samtidig som Alas trenger tid, helt klart og en selvfølge. |
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 09.08.2012 00:26 Post subject: |
|
|
| ola. wrote: | Tror Diskerud defensivt ikke er et sjakktrekk. Det ødelegger litt for meg ved aebjorn sitt oppsett.
At Alas blir "glemt" nå har vel mer med at folk er fornøyd med Fredheim Holm for tiden, samtidig som Alas trenger tid, helt klart og en selvfølge. |
Med på den, men jeg er positiv. Som du sier- vi lar han få litt tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 09.08.2012 01:27 Post subject: |
|
|
Örlund - Overrasket og litt skuffet over at vi ser ut til å fortsette med han. Han har dog reddet oss flere ganger den siste måneden (fortsatt horrible inngrep hvor vi er heldige som ikke får mål imot - som "dempingen" på brystet mot Ordabasy for eksempel). Rolig, ydmyk mann som ser ut til å elske klubben sin. Helt greit at han står ut sesongen ihvertfall.
Lund Hansen - Top notch andrekeeper. Trønder.
Dorsin - Stått fram i år - bra fyr å ha i laget. Erstatter i januar? Vi har jo tidligere snust på Myrestam (nå Haugesund), så jeg regner med at Hoftun tenker det samme som meg.
Høiland - Forlenget kontrakt. Bra personlighet å ha i laget tror jeg. Norsk, tidligere landslagsback som har levert varene defensivt. Bør også være inne på laget til Ankersen er varm i trøya og klar til å erobre plassen for godt.
Strandberg - Røverkjøp for 5 mill.. trodde aldri jeg skulle si det. Soleklart førstevalg på midtstopperplass. Noen som så gleden hans da han scoret mot Aafk? Eller gledeshoppet da Ordabasy brente straffesparket sitt? Digger den mannen!
Ankersen - Høiland sin arvtaker på sikt. Helst etter sesongen... bør få jevnlig med spilletid resten av sesongen. Ser en potensiell klassespiller her!
Wangberg - Har ikke levert, vil bort, skal bort. Med to skadeplagede stoppere, bør vi ihvertfall ha inn en brukbar erstatter som fjerdevalg.
Rønning - Greit tredjevalg, har levert over all forventning.
Reginussen - Regner med at han får sjansen allerede mot Sogndal. Tror han vil utfylle Strandberg som makker bra.
Alas - Har sett for lite til å slå fast noe som helst, men jeg må si meg enig med Dockal... han går ikke rett inn i førsteelleveren. Bra prospect, tror jeg. Lovende start.
Berntsen - Virker å være fryktelig langt unna startplass.. bør lånes ut ASAP.
Chibuike - Skadene har nok satt han noe tilbake.. men har fortsatt stor tro på han. Spillerne mener han er den med størst potensial, og det samme mener jeg. Dyr som han var, bør han spilles i form så fort som mulig. Sterk utfordrer i alle offensive posisjoner.
Dockal - Lagets beste - og viktigste - spiller. Fryktelig redd for at han forsvinner.. vi får bare nyte så lenge det varer. Han skulle bli den nye Sapara.. jeg vil si han er bedre enn det.
Henriksen - Ser på det som en selvfølge at han forsvinner.. han bør uansett inkluderes helt frem til det skjer. Lagets nest beste spiller i en lang periode nå.
Midtsjø - Om han ikke lånes ut til en klubb hvor han kan spille fotball på øverste nivå hver helg, håper jeg han går inn på Henriksen sin plass den dagen han forsvinner. Alt for store kvaliteter til at man kan sitte og ruge.
Selnæs - Med det Issah har vist i det siste er han foreløpig en innbytter... usikker på om han utfyller Svensson på samme måte som Issah gjør. Bør uansett være rimelig fast neste sesong.
Svensson - Vært knallgod siden kontrakten ble forlenget. Bør ikke spille noen annen plass enn sentralt.
Holm - En av våre beste i lang tid nå! Leverer alltid varene, og ser ut til å holde seg skadefri.
Iversen - En eneste stor skuffelse så langt. God i starten, langt unna ønsket nivå nå.
Prica - Skinte mot Aafk, uten at jeg tror det er vendepunktet. Forsvinner nok etter sesongen først.
------
Spillere som er sterkt linket til RBK:
Diskerud - Henriksen-erstatter... kan stå i veien for Midtsjø. Usikker om han kan brukes på kant. Så lenge Henriksen er i klubben er han en utfordrer.
Elyounoussi - Rett inn på laget. Enten som ving, eller som spiss. Regner med det siste.
DERFOR:
4-2-3-1
Örlund
Høiland - Strandberg - Tore - Dorsin
Svensson - Issah
Dockal - Henriksen - Holm
Tarik
Last edited by Harceïde on 09.08.2012 01:32; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |