| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Erik Veteran

|
Posted: 20.02.2006 14:50 Post subject: |
|
|
Ã…ssen kan du det med fart osv? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2006 14:57 Post subject: |
|
|
Ganske så enkel matematikk!  |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 20.02.2006 15:03 Post subject: |
|
|
| Erik W wrote: |
Ã…ssen kan du det med fart osv? |
Forskning på straffespark ved ett Hollandsk og ett Britisk univesitet forteller hva ideell ballfart må være og hvor fort keeper beveger seg, samt at en henter tidene fra videofilene. Resten er som Thomas sier enkel matematikk. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2006 15:05 Post subject: |
|
|
Håper for øvrig at folk tar seg bryet med å laste ned straffesparkvideoen - brukte ei god stund på å rote fram alle forsøkene.  |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 20.02.2006 15:15 Post subject: |
|
|
Tørum , Rambo og Jamtfall har vel allerede lastet ned sin kopi  |
|
| Back to top |
|
 |
HoldBrillan Veteran

|
Posted: 20.02.2006 15:15 Post subject: |
|
|
Bra jobba!  _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 20.02.2006 15:37 Post subject: |
|
|
| LitjEggen wrote: |
3 feil.
1. Keeper er selvsikker pga tilløpet og velger å gå etter ball.
2. Skuddet er for svakt, burde vert 25% raskere.
3. Skuddet er for dårlig plassert ( innen keepers rekkevidde )
|
En helt riktig analyse som man forsåvidt ikke trengte å studere video for å komme fram til.
Interessant allikevel. Du burde sende en mail til Frode med analysen din, så kanskje han skjønner hvorfor han bommet. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 20.02.2006 16:27 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | Håper for øvrig at folk tar seg bryet med å laste ned straffesparkvideoen - brukte ei god stund på å rote fram alle forsøkene.  |
Jepp! Bra innsats! |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 23.02.2006 10:15 Post subject: |
|
|
Høgmo på TV2 Sporten:
Hvordan trener en på straffespark:
Det er snakk om plassering, skuddteknikk, hvor hardt en skyter, og om en ser på keeper....
Om en ser på keeper ?
Nyere forskning på straffespark viser at det IKKE har noe for seg å se på keeper. Keepere idag kaster seg tidlig basert på visuell data om skuddteknikk oppfattett ca 30 ms før skuddet går, og da er det ikke tid til å endre på skuddet for straffeskytteren...
På 90-tallet derimot, da gikk keepere tidlig og det var en trend på å se på keeper, for å plassere skuddet..men keepere har endret teknikk siden den gang....
Du vet da vel dette Høgmo ?
De eneste to faktorene som har betydning er skuddstyrke/fart og plassering jmf forskning fra de siste to internasjonale mesterskap. |
|
| Back to top |
|
 |
Tommee Eevers1 Senior
|
Posted: 23.02.2006 12:05 Post subject: |
|
|
Nå må du ikke glemme ujevnheter i banen eller hjemme/ borte fordel/ ulempe. _________________ Æ hete Tommee Eevers1 ja, chö! Bra Sitat Recon:haha...Petter Rasmuss omtalte Michael Jamtfall som "sønnen til fyren som mener espen johnsen er god på tilbakespill" |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.02.2006 21:40 Post subject: |
|
|
| LitjEggen wrote: | | Nyere forskning på straffespark viser at det IKKE har noe for seg å se på keeper. |
Det er selvsagt riktig, men ikke helt. Keepere har jo lov til å bevege seg (på streken) før skuddet kommer nå. |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 26.02.2006 22:21 Post subject: |
|
|
Ja, men det er uten betydning jmf undersøkelsene av straffespark fra siste internasjonale mesterskap. Få keepere beveger seg og det er uten betydning for redningsprosent...
Plassering og fart, så enkelt er det.
Problemet er at RBK`s straffeskyttere har vert reddere for å bomme enn de har vert for keeperen og plassert for langt fra stolpen og for svakt.
En må tørre for å vinne og det har ikke RBK`s straffeskyttere.
En må tørre å plassere ballen så nært stanga at en riskerer å bomme på 2 av 8, og en må tørre å skyte hardt.
Da har keeper kun 10% sjanse.... |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 06.04.2006 18:57 Post subject: |
|
|
Ny sesong - blanke ark....
I år så kan forskjellen på gull og sølv være prestasjonene fra straffemerket.
Det har vert forjævlig dårlig i 2 sesonger, og Høgmo har nå gjennomført sitt straffe/dødball-prosjekt, og da bør forvente at 1 av 5 ( internasjonalt snitt ) går inn denne sesongen. Maks en eller to bommer på en normal sesong mao.
En har ikke bare trent straffe, men har vel hatt større prioritet på dødball rent generellt. Kan vi forvente en forbedring da det er trent spesifikt på dette. Blir det bedre frispark, bedre cornere ?
Første svar kommer på Søndag i en kamp der det garantert blir mange dødballer. |
|
| Back to top |
|
 |
fifa06 Senior
|
Posted: 06.04.2006 19:13 Post subject: |
|
|
| Roar Strand burde ta strafesparkene, vis han ikke vil ta dem eller ikke er på banen burde Karim Essediri ta dem |
|
| Back to top |
|
 |
Ã…smund Rutinert
|
Posted: 06.04.2006 19:15 Post subject: |
|
|
På gårsdagens trening hadde man en straffesparksekvens. Mange av spillerne ble igjen å prøvde seg mange ganger. De andre spillerne sto omkring å prøvde å piske opp stemningen litt, sånn at det ble litt prestisje i å treffe. Var en del ting som slo meg.
1. Lars Hirscfeld er svært god på straffer. God rekkevidde og en egen evne til å gå riktig vei.
2. Det ble bommet litt for mye fra spillerne.
3. De fleste av bommene var skudd som var lave. Jeg har som en av mine kjepphester at straffene skal settes høyt. Det fleste av straffene som reddes er fra "mellomhøyde" og lavere.
4. De som så sikrest ut syns jeg var Iversen og Storflor. Begge virket kontante i sine avslutninger. Helstad virket også forholdsvis stødig, men hadde en tendens til å bli litt forutsigbar men sine skudd. De gikk lavt, og var ikke bedre enn at LH redda de han gikk rett vei på. Resten av spillerne satte vel halvparten av sine straffer.
5. Liten morsom hendelse i starten av sekvensen. LH redda vel en 4-5 straffer på rad. Roar Strand sto på god avstand og betrakta oppgitt det hele og ropte etter mange bom høyt: kom igjen a gutta, hva er det som skjer a....? Da det ble bom på det neste skuddet også, bare rista han på hue
5. Trond Henriksen og Knut Tørum sto for akkurat denne avsluttende sekvensen. Var nok frivillig. En del gikk i garderoben, men det var nok en 7-8 stykker som skøt en 8-9 straffer hver. |
|
| Back to top |
|
 |
fifa06 Senior
|
Posted: 06.04.2006 19:15 Post subject: |
|
|
Frode Johnsen`s straffe mot Zentit var av de dårligste jeg noensinne har sett!  |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 06.04.2006 21:33 Post subject: |
|
|
fifa06, husk på hvem du snakker om da. Frode Johnsen har aldri vært Tippeligaens skarpskytter.
Personlig sverger jeg til gode, gamle Ivers.
Sett straffen midt i mål! Keeper velger nesten alltid en side. Det finnes selvfølgelig de som er kalde nok til å vente, og da vil straffesparket se passe tåpelig ut, men som sagt, disse tilhører et mindretall. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 07.04.2006 08:37 Post subject: |
|
|
Ã…smund:
To faktorer er viktige for å sette en straffe.
a. At skuddet sitter tett nok inntil stanga.
b. At skuddet er hardt nok ( 100 km/t , ikke 80 km/t )
( c. Ã… lure keeper er underordnet og lite effektivt )
Hva var ditt inntrykk av straffetreninga ? Ble det bevisst skutt meget hardt, og ble det bevisst siktet tett inntil stang ?
De straffene som misset, gikk de utenfor eller reddet keeper ? |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 07.04.2006 09:26 Post subject: |
|
|
Jeg har også observert LH på straffetrening i TIL og lagt merke til at han tar mange straffer og er god på dette.
Selv tok jeg mange straffer på å plassere meg litt skjevt i målet, kanskje en halv meter (lagde meg et merke i bakken før kampen startet). Skjevheten på en halvmeter var synlig, men ikke påfallende. Deretter var det bare å gå litt tidlig å håpe på det beste.
Ellers tok jeg også en del straffer ved å stå å vente, når "tekniske" spillere skjøt straffer. De hadde en tendens til å plassere litt for løst.
Det er dog riktig at man ofte gjenkjenner tilløpsvinkel og bevegelser rett i forkant av selve skuddet (skuddfoten kunne også røpe mye, men erfaringsmessig ble dette så tett opp til selve skuddet at man gjerne ble for sen). Min erfaring var at det var langt bedre å se på standfoten.
Jeg er i dag dreven og kunnskapsrik innenfor feltet kroppsspråk (et av mine hovedfelt innenfor jobben) og VET I DAG AT FOTEN VISER HVA HODET ER FYLT AV (en viktig tommelfingerregel). Ønsker man å skyte til venstre, vil standfoten svært ofte vise til venstre og vice verca.
Kroppspråk er svært lite manipulerbart. _________________ Takk.
Last edited by TomH on 07.04.2006 09:47; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 07.04.2006 09:47 Post subject: |
|
|
| Hoftevinkelen forteller like mye. Samtidig så har høyrebente spillere en forkjærlighet for å sette ballen på keepers høyre side. 60-70% går der... |
|
| Back to top |
|
 |
Ã…smund Rutinert
|
Posted: 16.04.2006 13:03 Post subject: |
|
|
| Tok en liten prat med Steffen angående straffer i dag, og han var ikke i tvil. Fikk vi straffe mens han var på banen var han mer enn klar for å ekspedere de i mål.. Ut i fra praten på treningsfeltet er jeg heller ikke i tvil om at Steffen er trenerns førstevalg på straffer. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.04.2006 13:08 Post subject: |
|
|
| Iversen scorer nok om han får sjansen, ja. Tror for øvrig at også Essediri og Skjelbred vil takle presset. |
|
| Back to top |
|
 |
Forever RBK Proff
|
Posted: 16.04.2006 13:12 Post subject: |
|
|
Er Skjelbred en potensiell straffeskytter,hvis vi får det?
Essediri og Iversen står sikkert foran i rekken... Men hvis de blir byttet ut mot Start og vi får straffe.. |
|
| Back to top |
|
 |
oddrane Veteran

|
Posted: 16.04.2006 13:14 Post subject: |
|
|
| Tipper Storflor også er ganske høyt oppe på den lista. |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 16.04.2006 13:15 Post subject: |
|
|
"Å takle presset" er overvurdert som faktor når det gjelder straffer. Det viktigste er at en har kvantitet og kvalitet nok i trening både på plassering og skuddstyrke.
Har du sett straffetrening med instruksjon på feltet Åsmund ? |
|
| Back to top |
|
 |
|