|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sylta Veteran
|
Posted: 02.07.2012 17:24 Post subject: |
|
|
| Gomez synes jeg ikke gjorde det noe bedre enn hverken Torres eller Balotelli. Det er en god grunn til at Löw ville ha tilbake Klose i startoppstillingen, på tross av de tre målene til Gomez. Gomez er ufattelig statisk og lite involvert i angrepsspillet til Tyskland. 3 mål er ikke nok til å rette opp på at tyskernes angrepsspill går i stå pga. han. |
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 02.07.2012 17:29 Post subject: |
|
|
| Gomez er i mine øyne en svært begrenset spiller. Uhyre statisk, jobber dårlig defensivt og er under middels teknisk. Scorer sine mål, men ofte er det mot svak motstand. Jeg ser sjelden Gomez være god mot de beste lagene, selv om det kanskje forekommer. Jeg mener Gomez er en av årsakene til at Tyskland ikke gjorde det bra mot Italia. Klose er en mye bedre spiller all over. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 02.07.2012 17:39 Post subject: |
|
|
Tja, han gjorde det vel greit mot blant annet Real Madrid i CL i år
Men enig i at han er begrenset. Det er uansett vanskelig å komme unna spillere som leverer mål på løpende bånd. Litt Inzaghi over han, begrenset, men alltid på rett plass i boksen. |
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 02.07.2012 23:19 Post subject: |
|
|
| Sola wrote: |
Holdningsmessig er de også store forbilder. Aldri i verden om en Zlatan, en Ronaldinho eller en Maradona hadde passet inn der. Man hører sjelden/aldri store skandaler fra spanske fotballspillere. Dette tror jeg er en undervurdert faktor, som gjør at de neste generasjonene tar etter dagens stjerner og blir like holdningssterke. Man kan like eller ikke like denne snillgutt-mentaliteten, men jeg tror det har en stor innvirkning til banespillet. Man lærer å oppføre seg, med full fokus på fotballen. |
Hva jeg sa. Iniesta donerer bort de €300.000 han mottok for å bli kåret til EMs beste til ofrene etter skogbrannene i Valencia. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 03.07.2012 10:29 Post subject: |
|
|
| Sola wrote: | Det spesielle med det spanske landslaget er enkelt og greit at de har vunnet tre store mesterskap på rad: EM 2008, VM 2010 og EM 2012. I tillegg kjører de sin stil, rakt igjennom. Jeg synes det er imponerende.
Teknisk ligger de mange år foran de fleste andre nasjoner. Brasil kan kanskje konkurrere med dem, men de er ikke så gjennomtekniske som Spania, der nesten alle har en helt syk god basisteknikk etter den spanske fotballskolen. Brasil på sitt beste er samba og individualister. Fungerer det også kollektivt er det himmelsk, slik det var i 2002. Dessverre gjør det ikke alltid det, og det vedvarer ikke over flere år slik det har gjort med Spania.
Spania har holdt på sin filosofi over en lang tid, og det er en filosofi som man kan finne helt nede på Racing Santanders G13-lag, Sevillas G16-lag og Barcelonas G10-lag. Helt opp til seniorlagene og landslaget. Det er en filosofi som er rendyrket og utviklet gjennom mange år. Brasil lærer sin fotball gjennom blant annet gate- og løkkefotball, men det virker ikke like gjennomtenkt og rendyrket, og landslaget har variert en del i spillemåten alt etter hvilken trener man har.
Holdningsmessig er de også store forbilder. Aldri i verden om en Zlatan, en Ronaldinho eller en Maradona hadde passet inn der. Man hører sjelden/aldri store skandaler fra spanske fotballspillere. Dette tror jeg er en undervurdert faktor, som gjør at de neste generasjonene tar etter dagens stjerner og blir like holdningssterke. Man kan like eller ikke like denne snillgutt-mentaliteten, men jeg tror det har en stor innvirkning til banespillet. Man lærer å oppføre seg, med full fokus på fotballen.
Jeg tror en del blir blendet av at Spania ikke alltid virker så offensive. I stedet triller de ball, frem og tilbake, for så å bygge opp et angrep, sakte men sikkert. Det sier ofte ikke engang PANG slik det gjorde med Brasil i sine beste øyeblikk, men de er bare der, plutselig, foran målet. De spiller på sitt vis, med enkle, trygge pasninger og ekstrem ballkontroll. Etter mitt syn er det den aller vanskeligste måten å spille på. Her satses det ikke på dødballer, fysikk, hodespill, kontringer, ekstremtaktikk, individualister eller andre mer eller mindre enkle metoder for å få et resultat, men de har i stedet et kollektiv som skal fungere i form av ekstreme tekniske kvaliteter som ingen andre nasjoner er i nærheten av å ha.
Ta f. eks Portugal. De har sin Moutinho, de har sin Raul Meireles. Gode, tekniske spillere, men som totalt sett ikke er mer enn average gode La Liga-midtbanespillere. Ta Italia. De har sin Pirlo, de har sin Montolivo, de har sin Marchisio. Pirlo vil kunne operere som en fantastisk Xavi backup, men Montolivo og Marchisio er ikke i nærheten av Spania-kaliber, og er trolig også helt average gode La Liga-midtbanespillere. Gjennom den spanske fotballskolen har Spania fått frem en del like spillertyper, små tekniske med pasningsferdigheter, spillerforståelse, blikk og kvikkhet av en annen verden. Det spanske landslaget er forsynt med 10 nokså like fotballspillere + en moderne ballkeeper (litt OT, men andre/tredjekeeperen heter Reina og andre/tredjekeeperen heter Valdes. de Gea, som ifølge mange nordmenn spiller fast på jordklodens største og beste klubb Manchester United, var ikke med i troppen. Herregud for en bredde). Der teknisk veldig gode Jordi Alba i andre land ville blitt brukt som sentral midtbanespiller, er han i Spania back, rett og slett fordi det var andre som var enda bedre enn han som sentral midtbanespiller. Der Pique i andre land ville blitt brukt som defensiv midtbaneherfører, er han i Spania prioritert som midtstopper, fordi de ser nytten av en god teknisk stopper i det bakre leddet. Jeg tror Spania hadde nådd langt med en midtbane bestående av Arbeloa/Ramos - Ramos/Pyol - Pique - Alba.
Det er etter mitt syn en helt enorm idrett Spania bedriver. Det er ikke så synlig, men det ligger fantastisk mye arbeid bak, og vi andre er ikke i nærheten. Kanskje i enkeltkamper hvor spanjolene er ekstremt ineffektive eller rett og slett ikke har dagen, men ikke over tid. |
Her skriver du mye bra, Sola! Jeg synes du treffer bra med kommentarene om de tekniske basisferdighetene til de spanske spillerne, men ikke minst om profesjonaliteten og ydmykheten deres. De oppfører seg som vinnere på og utenfor banen og fortjener suksessen de opplever. Som jeg skrev her tidligere må man virkelig ha lett med lys og lykter i jakten på momenter å kritisere når prektigheten deres var det man fant å kritisere (hovedsaklig rettet mot Barcelona-spillerne tidligere). Det blir totalt usaklig og demonstrerer (fotball-) umodenheten til mange norske supportere og fotballeksperter.
Jeg synes dog at du undervurderer noe de taktiske egenskapene til de spanske spillerne. For meg er det her de virkelig ligger generasjoner foran f.eks. oss nordmenn. Denne evnen alle landets spillere virker å ha til å ta gode og riktige valg med (og uten!) ball er galaktisk imponerende. Har man en viss forståelse for hvordan fotballspillet tolkes og spilles i Norge skjønner man hvor utrolig krevende og vanskelig det vil være å få til noe lignende her. De har en helstøpt klokketro på at deres måte å spille fotball på er den rette og det ligger en ære i det vi bare kan se langt etter her i Norge.
I praksis handler det om noe så basalt som at en spiller velger å spille ballen tilbake til ledig medspiller hvis rommet fremme i banen er lukket, eller å tørre å spille inn i banen på en spiller med mann i ryggen. Spania og Barcelona er to lag som har vist konsekvensen av å forstå at man ved å satse på slike ferdigheter som lag får til så mye mer enn f.eks. ved fantastiske individuelle driblinger, rykk og skudd (Ronaldo = taktisk svak/middelmådig). Mange fotballsupportere og -ledere virker å foretrekke det sistnevnte. De grunnleggende ferdighetene nevnt over virker enkle, men når norske spillere vokser opp med en manglende forståelse og trygghet innenfor denne fotballstilen er de krevende, for ikke å si umulig å innøve.
Jeg vil tro - som du poengterer - at mye av Spanias fantastiske prestasjoner og suksess kan tilskrives at denne kulturen for fotballspill gjennomsyrer spanjoler helt fra de kommer sammen for å sparke lærkula for første gang, og at den utvikles og perfeksjoneres videre desto lenger inn og opp i den organiserte fotballen de kommer. Dette, kombinert med mentale egenskaper som avstedkommer en ydmyk, profesjonell tilnærming med en vilje til å stadig lære og bli bedre, resulterer i fotballprestasjoner det bare er å ta av seg hatten for. Heia Spania! _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |