| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Forumsjef Veteran
|
Posted: 01.07.2012 21:46 Post subject: |
|
|
| Han vant, ja. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.07.2012 21:47 Post subject: |
|
|
| Nice. |
|
| Back to top |
|
 |
Wannebo Veteran

|
|
|
| Bare å bøye seg i støvet for Spania. Å vinne EM i 2008, VM i 2010 og nå EM igjen er en utrolig prestasjon. De har rett og slett en fantastisk generasjon, og enda kan hele laget som startet finalen spille finale i 2014 også, kanskje med unntak av Xavi, som blir 34 da. Og når du har spillere som Torres å sette inn, som forøvrig endelig har funnet tilbake til sitt beste, da er det ikke noen tvil. Jeg har ikke levd så lenge, men dette må jo være det beste fotballlaget på mange, mange år. Rett og slett fantastisk underholdning. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
|
|
Antall kamper er uvesentlig i mesterskaps-sammenheng, altså deles Toppscorer-tittelen på seks mann (!). _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 01.07.2012 22:27 Post subject: |
|
|
| ja,ja dette var em for denne gang.Vakkert!Viva Espania |
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 01.07.2012 22:42 Post subject: |
|
|
Spania er trolig det beste landslaget jordkloden har sett. Imponerende. Tipper de vinner VM 2014 også. Hvor skal dette ende?
Ellers: Et skuffende mesterskap. Ingen kamper jeg vil huske. Ingen klasikkere. Ingen nye store talenter som stod frem. Relativt få omdiskuterte situasjoner. Mario Balotelli den åpenbare profilen, med Andrea Pirlo, Cristiano Ronaldo og Jordi Alba hakk i hæl.
Karakter: 3 -
Får håpe VM 2014 i Brasil blir bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 01.07.2012 22:50 Post subject: |
|
|
Jeg skal jaggu se Brasil tape VM på hjemmebane... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 01.07.2012 22:55 Post subject: |
|
|
| Sola wrote: | Spania er trolig det beste landslaget jordkloden har sett. Imponerende. Tipper de vinner VM 2014 også. Hvor skal dette ende?
Ellers: Et skuffende mesterskap. Ingen kamper jeg vil huske. Ingen klasikkere. Ingen nye store talenter som stod frem. Relativt få omdiskuterte situasjoner. Mario Balotelli den åpenbare profilen, med Andrea Pirlo, Cristiano Ronaldo og Jordi Alba hakk i hæl.
Karakter: 3 -
Får håpe VM 2014 i Brasil blir bedre. |
Merkelig innlegg!
| Bakklandia wrote: | | Jeg skal jaggu se Brasil tape VM på hjemmebane... |
Enda mer merkelig innlegg! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 01.07.2012 23:07 Post subject: |
|
|
| Hva var merkelig, Atta? |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 01.07.2012 23:10 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | ja,ja dette var em for denne gang.Vakkert!Viva Espania |
Ja, vakkert er ordet! Ingen over, ingen ved siden av og heller ingen under! De er rett og slett best!
Tenkte på det i løpet av kampen, vi eller det norske landslaget kommer aldri til å spille fotball som er i nærheten eller vil (noensinne) appellerer til folk. Kjipt å måtte dø før man kunne opplevd noe sånt! Vi er en drittnasjon fotballmessig pr.d.d. Jeg ble rett og slett sjalu for at jeg ikke var spanjol i kveld. Fy faen for en opptur det ha måtte ha vært!
Viva Espania! Vant suverent og fortjent! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 01.07.2012 23:20 Post subject: |
|
|
| Sola wrote: | | Hva var merkelig, Atta? |
Nå henger ikke jeg med, heller... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 01.07.2012 23:21 Post subject: |
|
|
| Sola wrote: | | Hva var merkelig, Atta? |
Du sier: Spania er trolig det beste landslaget jordkloden har sett. Imponerende. Tipper de vinner VM 2014 også. Hvor skal dette ende?
I neste setning: Ellers: Et skuffende mesterskap. Ingen kamper jeg vil huske. Ingen klasikkere. Ingen nye store talenter som stod frem. Relativt få omdiskuterte situasjoner. Mario Balotelli den åpenbare profilen, med Andrea Pirlo, Cristiano Ronaldo og Jordi Alba hakk i hæl.
???
Har vi sett samme EM Sola? For det har vært mange kule kamper. At dette mesterskapet ikke lever opp til EM'et Danmark eller Nederland vant, vel det skjønner ikke jeg. For som du skriver: Spania er trolig det beste landslaget jordkloden har sett. Imponerende. Tipper de vinner VM 2014 også. Hvor skal dette ende?
Det sier alt! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 01.07.2012 23:23 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: | | Jeg skal jaggu se Brasil tape VM på hjemmebane... |
Skjønner overhodet ikke hva du mener!? Hva er det du mener? Hva er poenget? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 01.07.2012 23:32 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: |
Har vi sett samme EM Sola? For det har vært mange kule kamper. At dette mesterskapet ikke lever opp til EM'et Danmark eller Nederland vant, vel det skjønner ikke jeg. For som du skriver: Spania er trolig det beste landslaget jordkloden har sett. Imponerende. Tipper de vinner VM 2014 også. Hvor skal dette ende?
Det sier alt! |
Jeg har ikke sett alle disse kule kampene. Åpningsdagen var bra og et par ganske gode kamper i gruppespillet (spesielt Ukraina - Sverige), men stort sett har det vært småskuffende.
Spania er gode og overlegne. Men før finalen ble de jo kritisert for "kjedelig" fotball. Hang meg ikke på den bølgen, men det er en grunn til det. Spania spilte ikke festfotball verken i gruppespillet eller i kvart- og semifinalen. Finalen var god, men Italia hadde lite å by på. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 01.07.2012 23:48 Post subject: |
|
|
Kan det tenkes at Spania var så utrolig suverene? Alltid kjedelig å måtte spille mot de som vinner alltid! For som du beskriver så betreffelig: Spania er trolig det beste landslaget jordkloden har sett. Imponerende. Tipper de vinner VM 2014 også. Hvor skal dette ende?
Bare med disse ordene sier du at dette må være noe av største du har opplevd i livet angående fotball. Derfor blir det merkelig at du i neste setning sier; Kjedelig!
Spør du meg, så må vi se på Spania som suverene vinnere av EM. Vi hadde også noen kule kamper, spesielt det med Italia. Morsomt også med Danmark i første kamp mot Portugal... osv... _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 02.07.2012 00:40 Post subject: |
|
|
Vel, at Spania vinner og trolig er det beste landslaget vi har sett gjør ikke dette mesterskapet til noe spesielt bra. Utenom denne finalen glitret på ingen måter det spanske laget. Potensialet var mye større, men det viste de ikke før i finalen. De var overlegne, men det visste vi også fra før. Forhistorien har vist at Spania er tidenes beste landslag. Suksessen vedvarte i dette mesterskapet med gjennomsnittlig bra spill ut fra spansk målestokk turneringen igjennom. Imponerende nok.
Jeg husker nesten ingen kamper fra gruppespillet. Ukraina - Sverige husker jeg, og Hellas - Polen i første kamp. Danmark - Portugal var helt ok mtp. at Danmark som underdog slo favoritter Portugal, mens det morsomme med Italia var Mario Balotelli og Andrea Pirlo. Tyskland virket dønn solide, men skuffet noe helt enormt mot et Italia som igjen ble utspilt av Spania. Nederland, England og Frankrike imponerte ingen. Portugal ble bedre og bedre, men var nok et stykke unna nivået til Spania, selv om jeg gjerne skulle sett Portugal - Spania i finalen.
Totalt sett synes jeg de store favorittene viste for store svakheter. Dermed ble ikke kampene dem imellom, eller dem hver for seg, de store høydepunktene. De største landslagene, minus Nederland og til nøds Russland, kom seg igjennom gruppespillet og verden skulle få se de beste mellom seg, men de fleste hadde ett eller flere ankepunkter som felte dem. Og når de potensielle overraskelseslagene også sviktet ble det ikke den helt store underholdningen.
Tyskland - Spania så lenge ut til å bli drømmefinalen, men den offensive anti-maskinfotballmagien fra 2008 og 2010 var borte. Jeg tror Löw med fordel kunne brukt litt yngre krefter, men det er lett å si i etterkant. Tyskland ble en blanding av nye Tyskland og gamle Tyskland. Det sprakk mot Italia.
Jeg hadde nok for høye forventninger. De innfridde i hvert fall ikke.
Men Spania var gode. Veldig gode.
Det skal de ha. |
|
| Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 02.07.2012 01:29 Post subject: |
|
|
Alle de store nasjonene skuffet skikkelig underholdningsmessig. Muligens med unntak av England og Italia, men kun grunnet lave forventninger. Jeg klarer ikke å se hva som er så spesielt med dette spanske landslaget. Brasil i 2002 var langt bedre, og det er kun 10 år siden. Jeg synes også Italia i 2006 holdt et høyere nivå enn det Spania presterte i 2010 og i år.
Skaden til Motta undebygger bare hvordan dette mesterskapet har vært: En solid start, men avslutningen var et stort antiklimaks. |
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 02.07.2012 01:47 Post subject: |
|
|
Det spesielle med det spanske landslaget er enkelt og greit at de har vunnet tre store mesterskap på rad: EM 2008, VM 2010 og EM 2012. I tillegg kjører de sin stil, rakt igjennom. Jeg synes det er imponerende.
Teknisk ligger de mange år foran de fleste andre nasjoner. Brasil kan kanskje konkurrere med dem, men de er ikke så gjennomtekniske som Spania, der nesten alle har en helt syk god basisteknikk etter den spanske fotballskolen. Brasil på sitt beste er samba og individualister. Fungerer det også kollektivt er det himmelsk, slik det var i 2002. Dessverre gjør det ikke alltid det, og det vedvarer ikke over flere år slik det har gjort med Spania.
Spania har holdt på sin filosofi over en lang tid, og det er en filosofi som man kan finne helt nede på Racing Santanders G13-lag, Sevillas G16-lag og Barcelonas G10-lag. Helt opp til seniorlagene og landslaget. Det er en filosofi som er rendyrket og utviklet gjennom mange år. Brasil lærer sin fotball gjennom blant annet gate- og løkkefotball, men det virker ikke like gjennomtenkt og rendyrket, og landslaget har variert en del i spillemåten alt etter hvilken trener man har.
Holdningsmessig er de også store forbilder. Aldri i verden om en Zlatan, en Ronaldinho eller en Maradona hadde passet inn der. Man hører sjelden/aldri store skandaler fra spanske fotballspillere. Dette tror jeg er en undervurdert faktor, som gjør at de neste generasjonene tar etter dagens stjerner og blir like holdningssterke. Man kan like eller ikke like denne snillgutt-mentaliteten, men jeg tror det har en stor innvirkning til banespillet. Man lærer å oppføre seg, med full fokus på fotballen.
Jeg tror en del blir blendet av at Spania ikke alltid virker så offensive. I stedet triller de ball, frem og tilbake, for så å bygge opp et angrep, sakte men sikkert. Det sier ofte ikke engang PANG slik det gjorde med Brasil i sine beste øyeblikk, men de er bare der, plutselig, foran målet. De spiller på sitt vis, med enkle, trygge pasninger og ekstrem ballkontroll. Etter mitt syn er det den aller vanskeligste måten å spille på. Her satses det ikke på dødballer, fysikk, hodespill, kontringer, ekstremtaktikk, individualister eller andre mer eller mindre enkle metoder for å få et resultat, men de har i stedet et kollektiv som skal fungere i form av ekstreme tekniske kvaliteter som ingen andre nasjoner er i nærheten av å ha.
Ta f. eks Portugal. De har sin Moutinho, de har sin Raul Meireles. Gode, tekniske spillere, men som totalt sett ikke er mer enn average gode La Liga-midtbanespillere. Ta Italia. De har sin Pirlo, de har sin Montolivo, de har sin Marchisio. Pirlo vil kunne operere som en fantastisk Xavi backup, men Montolivo og Marchisio er ikke i nærheten av Spania-kaliber, og er trolig også helt average gode La Liga-midtbanespillere. Gjennom den spanske fotballskolen har Spania fått frem en del like spillertyper, små tekniske med pasningsferdigheter, spillerforståelse, blikk og kvikkhet av en annen verden. Det spanske landslaget er forsynt med 10 nokså like fotballspillere + en moderne ballkeeper (litt OT, men andre/tredjekeeperen heter Reina og andre/tredjekeeperen heter Valdes. de Gea, som ifølge mange nordmenn spiller fast på jordklodens største og beste klubb Manchester United, var ikke med i troppen. Herregud for en bredde). Der teknisk veldig gode Jordi Alba i andre land ville blitt brukt som sentral midtbanespiller, er han i Spania back, rett og slett fordi det var andre som var enda bedre enn han som sentral midtbanespiller. Der Pique i andre land ville blitt brukt som defensiv midtbaneherfører, er han i Spania prioritert som midtstopper, fordi de ser nytten av en god teknisk stopper i det bakre leddet. Jeg tror Spania hadde nådd langt med en midtbane bestående av Arbeloa/Ramos - Ramos/Pyol - Pique - Alba.
Det er etter mitt syn en helt enorm idrett Spania bedriver. Det er ikke så synlig, men det ligger fantastisk mye arbeid bak, og vi andre er ikke i nærheten. Kanskje i enkeltkamper hvor spanjolene er ekstremt ineffektive eller rett og slett ikke har dagen, men ikke over tid. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 02.07.2012 09:42 Post subject: |
|
|
| Balotelli store profilen? Fordi han i en kamp i mesterskapet viste hva som bor i han? Makan til oppskrytt spiller! |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.07.2012 09:53 Post subject: |
|
|
| Pirlo er mesterskapets profil spør du meg. Balotelli er veldig, veldig ujevn. I finalen var ballmottaket av norsk standard, spratt et par meter unna han hver gang han fikk ballen. Grusomt å se på. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 02.07.2012 12:18 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | | Bakklandia wrote: | | Jeg skal jaggu se Brasil tape VM på hjemmebane... |
Skjønner overhodet ikke hva du mener!? Hva er det du mener? Hva er poenget? |
Og sånn. Jo, Sola sier at han tipper Spania vinner VM i Brasil 2014 også, når de først er i gang. Min setning var da ett noget klosset forsøk på å svare at jeg tror selv Spania må gi tapt for hjemmelaget Brasil - både fordi Brasil er hjemmelag, men også fordi VM-historien og statistikken viser at ett mesterskap på amerikansk territorium (Nord- og sør-amerika slått sammen) aldri vinnes av ett europeisk lag.
Bedre nå? _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 02.07.2012 12:21 Post subject: |
|
|
| Sola wrote: | | Danmark - Portugal var helt ok mtp. at Danmark som underdog slo favoritter Portugal, |
Øhm....nei, det gjorde de ikke. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
PauloSilas Veteran

|
Posted: 02.07.2012 15:13 Post subject: |
|
|
| Sola wrote: | | Jeg husker nesten ingen kamper fra gruppespillet. Ukraina - Sverige husker jeg, og Hellas - Polen i første kamp. Danmark - Portugal var helt ok mtp. at Danmark som underdog slo favoritter Portugal. |
Danmark slo vel ikke Portugal, men det var en god kamp!
Synes ogsaa England - Sverige var bra og Tyskland - Hellas. _________________
| Peter Storey wrote: | | Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare |
|
|
| Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 02.07.2012 15:47 Post subject: |
|
|
| pingvindrops wrote: | | Balotelli store profilen? Fordi han i en kamp i mesterskapet viste hva som bor i han? Makan til oppskrytt spiller! |
Ingen andre spillere fikk vel mer omtale enn Balotelli. Nå tenker jeg ikke kun det han leverte på banen. Gazza var heller ikke alltid god, men var likevel en veldig stor profil. Enig at Pirlo var bedre totalt sett, men er en litt mer anonym type, selv om han selvsagt er en større profil på banen. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 02.07.2012 16:49 Post subject: |
|
|
Er det omtale i medier som avgjør profilene? Ja, ok, da kan jeg godt være med på at Balotelli var den største profilen. Merkelig nok, for han leverte knapt noe som helst på banen i løpet av hele mesterskapet. Eneste kampen han var virkelig god, var mot Tyskland. Fikk ufortjent mye omtale. Det var vel fordi han har gjort så mye rart både på og utenfor tidligere, at de kunne skrive fete typer.
De journalistene virkelig skulle skrevet om, som faktisk fortjener det pga spill på banen var blant annet Pirlo, Iniesta, Gomez, Ramos, Alba og mange mange fler. |
|
| Back to top |
|
 |
|