| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 04.06.2012 21:22 Post subject: |
|
|
| Det var nærmest en trussel fra Munkvold om hva som ville være konsekvensen ved å stemme nei til salg nå. Som om det skulle være medlemsmassen som hadde ansvaret for at disse pengene var brukt opp. Utrolig smakløst. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.06.2012 22:32 Post subject: |
|
|
Sjøl reagerte jeg mest på trusselen om at Heimdal Entreprenør ikke vil forlenge sponsoravtalen om de ikke får entreprise fra Buchardt. Bør ikke være så umulig å finne en ny sponsor.
Påløpte prosjekteringskostnader er mer et faktum enn en trussel, men som sagt hadde vært interessant å få vite hvor mye medlemmene kan ta skylda for, altså f.o.m. januar.
Men jeg hadde uansett bestemt meg for å stemme for salg.
Oppsummert:
- 66 mill. i tomtesalg.
- 9-10 mill. i prosjekteringskostnader.
- 4-8 mill. i oppussing av VIP-lokalene i hovedtribunen, men her er RBK bare deleier.
- Løpende merinntekter.
Personlig tror jeg dessuten det vil kunne la seg gjøre å bygge ut en ekstra etasje på hovedtribunen med nåværende løsning om dette skulle bli nødvendig; blir sammenbygd med kontoretasjene i nybygget.
Forresten begynner jeg å lure på om jeg må vaske ørene mine:
I løpet av onsdag eller torsdag skal styreleder Ivar Koteng og resten av styret ha funnet ut om de vil holde seg til den ferdigforhandlede avtalen med Buchardt eller gå for Ragde Eiendoms bud.
Les mer: Nytt bud på RBK-tomt
Vet ikke om Adressa har fått vite tidspunkt fra Koteng eller bare gjengitt rbk.no; kunne ikke se at de sjøl var til stede. Velger inntil videre å tro at Koteng til meg sa at avgjørelsen blir tatt allerede i morgen. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 05.06.2012 06:41 Post subject: |
|
|
kampdagtull og koteng
salg til lavestbydende
hvis salg, så må det til høystbydende
eru |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 05.06.2012 07:27 Post subject: |
|
|
Konesseur:
| Quote: | kampdagtull og koteng
salg til lavestbydende |
Glasset ditt er som vanlig fullstendig tomt. Absolutt ikke git at det er tull at man kan forvente høyere kampdagsinntekter. Og det er ikke gitt at Buchardt sitt bud er lavere. Han byr 66 mill+dekker 10 mill prosjektering+4-8 mill oppussing. Vi vet veldig lite om det andre budet hittil. Er det et flatt bud på 70 mill så er det et enkelt valg. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 05.06.2012 08:07 Post subject: |
|
|
Jeg fikk ikke helt tak i eksakt hvilke prosjekteringskostnader Buchardt er ment å skulle dekke, men tror ikke det var snakk om hele beløpet fra Munkvolds skremselspropaganda. Det er også verdt å merke seg at Buchardts tilbud innebærer at klubben gir ham et rentefritt lån på 26 MNOK i 2-3 år, uten noen bankgaranti. Verdi: Flere millioner.
Uansett er gårsdagens bud med på å understreke hvor forhastet dette salget er.
| 2mas wrote: | | - Løpende merinntekter. |
Hehe. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 05.06.2012 08:18 Post subject: |
|
|
Jeg sitter med en følelse av at denne saken er råtnere og råtnere jo mer man får innblikk i detaljene. Alt tyder jo på at Rosenborgs arrogante småkonger har satset hele klubbens sparegris på et næringsutviklingsprosjekt som har lidt krybbedød, og nå er det bare snakk om å redde stumpene. Jeg kan ikke fatte og begripe at de samme menneskene som har fått klubben opp i denne situasjonen fortsatt sitter der og tar imot lønn. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 05.06.2012 08:25 Post subject: |
|
|
Jeg vet det sitter langt inne for enkelte å se for seg at sin elskede klubb har hatt en vanstyrt økonomistyring.
Det er ikke noe lurt å fyre av 20-30 millioner kroner på bygge-prosjektering når man ikke har penger til å faktisk bygge etterpå. Styret har aldri fått noe klarsignal for å investere i noe bygge-prosjektering. Nå viser det seg at takket være disse 20-30 millioner kronene er klubben blakk. Det står skrevet i klubbens lov at styret skal utføre det årsmøtet har bestemt, samt skjøtte økonomien på en forsiktig måte.
Dette er grove brudd på klubbens lovverk.
Når man skal selge noe er det lurt å stelle seg slik at man får høyest mulig pris. Dette gjør man best ved å innby til konkurranse mellom flere tilbydere. Takket være styrets klønete håndtverk kom klubben aldri i en posisjon der denne tomta i realiteten ble tilbydt andre potensielle tilbydere enn vår "foretrukne" tilbyder. Men utspill gjennom trusler fra en bygge-sponsor og et på-tross-av-alt tilbud fra en konkurrerende tilbyder viser vel at vi nok taper mange millioner kroner på å selge til Burchardt.
Legger man sammen sløsingen på 20-30 millioner kroner i prosjektering og 20-30 millioner kroner pga. at man ikke oppnådde høyeste pris pga manglende konkurranse lander man vel på at styret har sløst vekk ca. 50 millioner kroner tilsammen. Kryss i taket. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 05.06.2012 08:33 Post subject: |
|
|
| Jeg tror dessverre beløpet er adskillig høyere. |
|
| Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
|
| Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 05.06.2012 13:30 Post subject: |
|
|
| Tomta skal nå være solgt til Buchardt. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 05.06.2012 14:29 Post subject: |
|
|
12. juni?
Faen, jeg skal være hjemme i hele sommer, kommer ikke til å få sove på grunn av sånn pillarbanking, og irritere meg stadig mer over dette bygget. Ødelegger utsikten til Nidelva gjør det også. Hva tenker kommunen på når de tillater sånne nymoderne signalbygg i tide og utide? Kan de ikke bygge noe fint, sånn som hovedbygget på Gløshaugen eller borgen på Sverresborg? Nå blir det sikkert masse tramping gjennom hagen av hotellgjester. Noen av de er sikkert innvandrere, og alle vet at de stjeler. Typisk studenter. Trøndelag for trøndere. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 05.06.2012 14:32 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Noen av de er sikkert innvandrere, og alle vet at de stjeler. Trøndelag for trøndere. |
 _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Don Ernesto Senior
|
Posted: 05.06.2012 16:06 Post subject: |
|
|
| Håper styret fikk bakt inn malekostnadene for de gule feltene utenpå tribunene i salget. |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 05.06.2012 19:14 Post subject: |
|
|
http://fotball.adressa.no...239036.ece
"Det ligger en oppussingsforpliktelse i avtalen med Buchardt, der VIP-arealene på EiendomsMegler1-tribunen skal pusses opp av Scandic, og de vil bli brukt av Rosenborg på kampdag gratis. I tillegg har vi en partneravtale med Hent som vi hadde mistet i år om vi ikke hadde gjort det, sier Koteng."
Er det noe jeg har gått glipp av her? Betyr dette at RBK bare får benytte seg av VIP-arelane gratis på kampdag? Har vi solgt VIP-arealene også? Hæ? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.06.2012 19:36 Post subject: |
|
|
Det er snakk om "vrimlearealene" i sammenbygginga av nybygget og hovedtribunen. RBK vil benytte inngangspartiet til konferansebygget som ny VIP-inngang:
– Vi har jobbet med dette i nesten tre år, og alt har vært er klappet og klart lenge, så jeg er glad det gikk i orden nå, sier Arthur Buchardt til NRK.
Planen er at kontorbygg, konferansesenter og hotell skal stå ferdig til 16. mai 2014, og prosjektet på nærmere 23 000 kvadratmeter til sammen.
Innen den tid skal også Buchardt være kledd i svart og hvitt.
– Jeg holder med Brumunddal da, men de konkurrerer heldigvis ikke, sier han.
Les mer: RBK får etterlengtede millioner
NRK hadde forresten et bilde jeg ikke kan huske å ha sett før:
 |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 06.06.2012 08:07 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | – Vi har jobbet med dette i nesten tre år, og alt har vært er klappet og klart lenge, så jeg er glad det gikk i orden nå, sier Arthur Buchardt til NRK. |
Har de jobbet med dette i tre år uten årsmøtevedtak?
Og så får vi presentert regninga på denne måten?
Jeg har skrevet opp og ned i mente om hvor udugelig ledelsen i ballkluben har vært, men dette må jo kvalifisere til oppføring i Guinness book of records. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 06.06.2012 10:20 Post subject: |
|
|
| Iruretagoyena wrote: | | Eru wrote: | | "Vi skal ikke søle bort disse pengene på dårlige spillerkjøp...slik vi har gjort før" - Ivar Koteng |
 |
Tja, nå har jo Koteng nettopp hastesignert avtale om tomtekjøp i frykt av at det kommer konkurrerende bud som er langt mer atraktive. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 06.06.2012 10:26 Post subject: |
|
|
| Det er bare tull, det har selvsagt ikke med det å gjøre. Ingen vits å finne opp tullegrunner, noen kunne tro på deg. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 06.06.2012 10:30 Post subject: |
|
|
Hva skulle grunnen være da?
Man kan jo ikke tro at tilbudet fra Burchard var helt unikt bra, og klin umulig å slå til på, all den tid det kom inn et bud i siste liten fra Ragde eiendom som tilsynelatende var minumum matchende.
Sitter og nynner "chain, chain, chain" av Aretha Franklin... |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 06.06.2012 10:44 Post subject: |
|
|
Nynn på hva du vil.
* Ragde sitt bud var på 70 mill, det er eneste vi vet. Buchardt sitt bud var på 66 mill+oppussing 4-8 mill+dekke prosjekteringsplaner verdt 9 mill. I tillegg er vi offer for en god gammeldags upressing der en sponsor verdt 4 mill årlig trekker seg om ikke Buchardt får kontrakten.
Det kan godt hende at det hadde vært mulig å finne noen i markedet som kunne matchet budet, men det er lite trolig at de ville brukt tomta til det samme, og dermed ville ikke vi fått nyoppussede vip-lokaler som kan gi merinntekt årlig.
De snakket med Ragde om budet, og valget falt enkelt på Buchardt. Det er en masse ting som har gått galt i denne prosessen, men det er det gamle helter som har stått for, dette prosjektet har de holdt på med i mange år. Når ting først har blitt som det har blitt og det takket være tidligere ledere er for sent å snu, da ser det ut til at Rosenborg V/Stjernen og Koteng har gjort de rette valgene. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 06.06.2012 10:47 Post subject: |
|
|
| Disse VIP-greiene har jeg null trua på. Fri fantasi. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 06.06.2012 12:31 Post subject: |
|
|
Har nylig fått innsyn og vært litt med i en prosess for å finansiere en fotballstadion, og fra politisk hold fikk man skryt for å ikke ha fantasitall eller budsjettere med best case-scenario på driftsbudsjettet. Faktisk var det lagt opp til at et worst case-scenario skulle gi et lite pluss, og det var toneavgjørende.
I RBK? HAH! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.06.2012 20:37 Post subject: |
|
|
RBK-budsjettet i år er vel relativt skrellet?
Og man har jo ikke lagt konkrete tall for økt VIP-omsetning til grunn for avgjørelsen om å vrake Ragde-budet. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 06.06.2012 20:50 Post subject: |
|
|
| For meg er pengene brukt til dette eiendomseventyret like fornuftig som å investere tjue millioner i lottokuponger. Driftsbudsjettene våre de siste årene har heller ikke vært nøkterne, med sine store inntektsposter fra spillersalg og fulle tribuner. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 06.06.2012 20:59 Post subject: |
|
|
Det ble jo full panikk på Brakka da det kom inn et tilbud til tross for manglende sonderinger i markedet.
- Nå må vi skynde oss å signere før det kommer flere tilbud og det blir konkurranse. |
|
| Back to top |
|
 |
|