|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Strand Veteran

|
Posted: 20.05.2012 13:55 Post subject: |
|
|
| Ingen har noensinne vunnet Champions League på grunn av flaks. Jeg har sett verdigere vinnere enn Chelsea, men ingen kan ta fra dem prestasjonen. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 20.05.2012 14:19 Post subject: |
|
|
Gode lag har flaks, og marginene med seg. Sånn er det bare. Men dæven, hjemmekampen de spilte mot Napoli er kanskje den beste kampen som ble spilt i hele CL i år - den var virkelig ett mesterlag verdig. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 20.05.2012 17:53 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | | Ingen har noensinne vunnet Champions League på grunn av flaks. Jeg har sett verdigere vinnere enn Chelsea, men ingen kan ta fra dem prestasjonen. |
Chelsea vant akkurat Champions league med veldig mye mer flaks enn hva som er normalt ihvertfall. Jeg sier ikke at laget ikke er godt, det er et godt lag med gode enkeltspillere, verdensklasse når de gidder.
Men spillmessig så var de ikke det bestelaget mot verken Bayern eller Barca. Riktig at det er godt forsvasspill inni bilde her, det skal jeg ikke ta fra Chelsea. Meget godt organisert bakover. Jeg bare klarer ikke bruke ordene "fullt fortjent".
Jeg syns for øvrig ikke det var "fullt fortjent" at vi klarte uavgjort mot Chelsea i 07 heller, selv om ingen kan ta fra oss at det ble U. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 20.05.2012 17:59 Post subject: |
|
|
Det der er hele poenget mitt: det koker ned til jungelord som "man vinner ikke CL på flaks" og "gode lag har hellet med seg". Sånn som jeg ser det er dette et helt fint bevis på at man kan vinne CL med ganske svake prestasjoner, så lenge man har nok flaks. Og det dårligste laget hadde i dette tilfellet hellet med seg flere ganger på rad, det er det vel lite tvil om.
Selvfølgelig er det ikke bare flaks involvert, og det er ikke noe et hvilket som helst lag i verden kunne gjort, blant annet skyldes det noen enormt gode kamper av forsvarsspillere og keeper, men det blir litt for dumt å kalle det taktiske seiere når det totalt overlegne motstanderlaget skaper ti gode sjanser i hver kamp og brenner hver sin straffe. En ting er lag som er så gode defensivt at andre lag ikke klarer å skape sjanser mot dem, som Mourinhos Chelsea og Inter til tider, men slik var aldri disse kampene. Hvis man ser på mannskapene mot hverandre fins det helt sikkert andre taktikker som ville jevnet ut sjanseregnskapet betraktelig - det er som sagt ikke snakk om noe Basel-mannskap, dette, men ett av verdens mest påkostede lag, med noen av verdens aller beste spillere.
Med så mye flyt som Chelsea hadde nå, fins det antagelig tjue lag i årets turnering som kunne ha stjålet bøtta. Det handler ikke bare om hvor pent det er å se på, men faktisk hvor stor prestasjonen er. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 20.05.2012 18:03 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Ingen har noensinne vunnet Champions League på grunn av flaks. |
Hva er det for en mystisk påstand?
Varians eksisterer. Jeg er enig at alle som vinner noe, fortjener det. Det er slik vi definerer ting i fotballen; vinner du, så har du gjort noe bra, som regel. Du har gitt deg selv en åpning. Det betyr derimot ikke at man ikke har vært heldig, eller at man ikke har hatt marginene på sin side.
Når motstanderen bommer på straffespark og så mange gode muligheter som det BM hadde i går, så er hell en del av årsaksforklaringen. Å hevde noe annet er en virkelighetsforståelse som går langt over i det alternative og mystiske.
Edit: Når det gjelder diskusjonen om det er fortjent eller ikke, så mener jeg at det er fortjent i den forstand, at flaks og varians er en del av fotballen som vi må akseptere, og at vi ikke kan si til en vinner, at "dette fortjener dere ikke, fordi dere er ikke det beste laget". Dersom det beste laget alltid vant, hadde idrett vært kjedelig forutsigbart. CL, EM og VM, og forsåvidt de nasjonale ligaene også, er ikke til for å finne det beste laget. Det er konkurranser der det er fullt mulig å komme langt vha flaks. Derimot mener jeg likefullt at dersom BM hadde vunnet, så hadde seieren vært enda mer fortjent ettersom de var så mye nærmere seieren gjennom hele kampen, og dominerte. Personlig synes jeg det var artig at Drogba, Terry og Abramovich fikk CL-trofeet sitt til slutt, selv om jeg ikke liker fotballen. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |