View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Kokeplate Rutinert

|
Posted: 24.03.2012 00:26 Post subject: |
|
|
Pelle Peiling wrote: | Så et "Hoftun må gå" klistremerke sammen med et merke fra Ultrasidiotene rett utenfor RBK butikken på torget. Ble så flau på vegne av han tosken som har klistret det opp, at jeg rødmet. Det må da gå an å oppføre seg som folk! |
Du kan være glad for at du ikke er bosatt i et omtrent som helst annet fotballand - der er handlingene til opprørte supportere gjerne veldig mye krassere enn et lite klistremerke på en vegg.
Og selvfølgelig kan ikke stillingen til Hoftun sammenlignes med fruktansvarlig på Prix. Når man tiltrer stillingen som sportslig leder i en fotballklubb med hundretusenvis av tilhenger er det underforstått at man "legger hodet for hugg", og arbeidsprestasjonen er langt mer transparent enn hos en medarbeider i en matbutikk. Sånn sett er faktisk stillingen mye mer lik en folkevalgt politiker.
Nå er det fakta at Hoftun i sin stilling med overlegg har forsøkt begå grov økonomisk kriminalitet. For egen (klubbens) vinning har han forsøkt å unndra en sum i millionklassen som en tredjepart har rett på. Dette er SVÆRT alvorlig, og da dette kom frem i media unnskyldte han seg med at det "burde ringt en bjelle", og handlingen hans fikk ingen konsekvenser.
Jeg er enig med deg i at man skal oppføre seg når man er uenig med klubben. Men, helt ærlig, når klubben ikke reagerer mot forsøk på kriminelle handlinger, så synes jeg ikke at et skarve klistremerke er en overreaksjon av supporterne. |
|
Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 24.03.2012 00:38 Post subject: |
|
|
Pelle Peiling wrote: |
Snakker vi om høydepunkter som "Pul på mæ en troillonge" t-skjorte nå eller?
Det jeg savner er at de organiserte supportergruppene faktisk gjør noe som viser at de ønsker klubben vel. Hva med å ta initiativ til sesongkortsalgdugnad, eller gerilliasupportersangkonsert på Trondheim Torg, City Syd og Malvik Senteret?
|
Ser du velger å drite på oss etter dette, men kan nå iallefall svare deg på det her.
Vi har foreslått aktiviteter utenfor kampdag til Rosenborg vi. Vi ønsker å få med hele rosenborgfamilien til å støtte opp rundt klubben vår.
Et konkret eksempel er det som skjer i morgen lørdag på torget. Vi hadde et forslag om å ta en felles avsparksbegivenhet på torget der vi ønsket å holde det rent for alt annet enn det det handler om. nemlig Rosenborg, Trondheim og trøndere. Vi var i møte med klubben og var etter vårt skjønn enige om å gjøre noe både vi og de som jobber i Rbk kunne stå inne for. Vi ble blant annet lovet minimal 'plastfølelse' over det hele. Så opplever vi noe helt annet når det nærmer seg. Plastfølelsen over det som presenteres i morgen er skrudd opp circa 100 000 ganger over det vi føler vi kan være med på. Hvis det er Rosenborg som skal ha avsparksfest på torget, har ikke 347 sponsorer med hvert sitt telt noe der å gjøre synes vi.
Derfor trakk vi oss stille i fra det prosjektet og rettet fokuset vårt mot det som skal skje på tribunen istedet. Vi har blant annet brukt rundt 400 dugnadtimer på en tifo til søndagen i løpet av noen helger i vinter.
Vi respekterer måten du støtter laget ditt på. Om ikke du klarer det samme, så er ikke det så veldig farlig for oss.
Forøvrig forbeholder vi oss retten til å anerkjenne Hoftun sin evne til å utføre sin jobb på vår måte.
Ingen som tvinger deg til å kjøpe en ''pul på mæ en troillunge''-skjorte heller. Du skal slippe hvis du ikke vil. _________________ :/ |
|
Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 24.03.2012 01:33 Post subject: |
|
|
Godt sagt.  |
|
Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 24.03.2012 01:54 Post subject: |
|
|
 _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 24.03.2012 09:24 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Det korrekte er 1, 7, 1, 5 før Hoftun ble SD alene, 5, 1, 1, 3 etterpå. |
Der husket jeg feil gitt..... trodde faktisk i mitt hode at han tok over etter 2008 sesongen, og dermed "arvet" gullaget til Hamren i sin helhet.
Det gjør jo ikke akkurat totalinntrykket av han som SD dårligere at han var med på noe av den oppbygginga..... |
|
Back to top |
|
 |
Kent Veteran
|
Posted: 24.03.2012 12:20 Post subject: |
|
|
Personlig er det verken saken med Pall Gunnarson eller Rosenborgs resultater jeg legger til grunn når jeg vurderer Hoftun.
La meg først si, han er en knakende sympatisk kar; ikke rart at de som jobber rundt ham er fornøyd og scorer ham høyt i diverse medarbeiderundersøkelser.
Dessverre holder ikke det til å være sportsdirektør i RBK.
RBK er rett og slett katastrofalt dårlig på alt som har med innkjøp av spillere å gjøre. Det mangler totalt en strategi på det å ha kunnskap rundt hvor i verden man skal lete etter spillere og hva man skal lete etter. Til sist har man vist at, om man ikke er udugelig, så i hvert fall mindre egnet til prisbedømmelse på spillerkjøp.
Arbeidet rundt innkjøp av nye spillere er, bortsett fra det som daglig foregår på treningsfeltet samt talentutvikling, det viktigste suksesskriteriet for en klubb av RBKs format. Man kan ikke kjøpe seg direkte til suksess, men det kan uten tvil øke sannsynligheten drastisk for å lykkes. Dette arbeidet skal være en kontinuerlig og langsiktig prosess som pågår hver bidige dag for å få best oversikt over aktuelle spillere for RBK i enhver posisjon.
Hvis dette forarbeidet hadde blitt gjort, hadde klubben til enhver tid hatt minimum 15-20 spillere i hver enkelt posisjon på banen som er aktuelle for å kjøpe til klubben. I listen av de 15-20 spillerne i den aktuelle posisjonen skal man selvølgelig ha forskjellig kvalitet, enkelte kan være coming stars, andre etablerte kvalitetsspillere som kan heve laget fra dag en og til slutt noen som kan være backup (selv om jeg mener at backup i en posisjon helst skal være et egenutviklet talent fra egen stall - og ikke kjøpes inn). Samtdig, og dette er like viktig, må man ha en forståelse over hvor tilgjengelig spillerne kan være og pris.
Eksempel:
Når man skjønte at Lustig skulle forlate klubben for et års tid siden, skulle RBK allerede på det tidspunktet ha en liste over 15-20 aktuelle spillere i den posisjonen som kunne være aktuelle å hente inn som erstatter.
Speidingen skulle allerede vårt foretatt og klubben skulle sittet med kunnskap rundt tilgjengelige spillere i den posisjonen.
Problemet i RBK - og dette er hoderystende - er at arbeidet rundt spillerkjøp ikke er en langsiktig og konstant prosess man jobber med. I RBK jobber man ad-hoc; dvs at jobben starter når problemet oppstår.
Eksempel:
Man mister Lustig og skjønner etter hvert at man må hente inn en ny back. Dermed starter man jobben og speidingen med å finne en ny spiller. Ender selvfølgelig opp med å bruke altfor lang tid, og man ender ofte opp med middelmådige kjøp da man ikke har full oversikt (les kunnskap) over spillermarkedet i den aktuelle posisjonen. Til sist ender man også opp med å betale for mye fordi man har startet prosessen for sent og fått tidsnød. (Les: panikkjøp)
Er det ikke noen som har stusset på hvor sjelden det er at Hoftun er ute i forkant og plutselig gjør et uventet kjøp av en god spiller? Som regel handler RBK inn spillere nãr de blir tvunget til det. Enten fordi man har mistet en spiller eller fordi man plutselig finner ut at man må kjøpe for å heve laget.
Man kjøper når man MÅ, ikke når man har kommet over en bra spiller. Sitatet; "Kjøpe for å ERSTATTE en spiller" er voldsomt brukt i RBK.
Hvis klubben hadde jobbet langsiktig med dette, jfr punktene ovenfor, hadde RBK i større grad styrt prossessen rundt spillerkjøp selv; vært i forkant. Dvs at de kjøper en ny spiller fordi de har gjort et grundig forarbeid og funnet en spiller med gode (og riktig) kvaliteter som passer inn i klubben og når det passer RBK (ikke midt i sesongen som i fjor).
I stedet kommer man alltid på etterskudd og kjøper for å bøte på et problem; enten fordi man har mistet en spiller eller fordi laget presterer dårligere enn man hadde ventet. Enden på visa blir at man kjøper en dårligere spiller til en høyere pris.
Jeg tror de fleste som følger RBK har registrert dette. Det er ikke lenger snakk om at man feiler med et spillerkjøp eller to. Problemet stikker dypere fordi det er en total mangel på langsiktig strategi i klubben rundt det som har med spillerkjøp å gjøre.
Har ogsã registrert at det er lite plan og strategi rundt det med komplementere ferdigheter i stallen. Hele backrekka vår mangler hurtighet, vi kjøper inn spillere som har samme ferdigheter som eksisterende spillere. Hele midtbanen og består av relativt like spillere og vi mangler fortsatt spillere med gjennombruddskraft offensivt. Spillere som har hurtighet til å utfordre og passere et ledd.
RBK er den klubben i Norge (enn sã lenge i hvert fall) med best ressurser, og da bør det også gjenspeile seg i arbeidet rundt spillerkjøp. En ting er at hvilke spillere vi kjøper har direkte påvirkning i kvaliteten på spillerstallen i RBK og dermed resultatene. Det andre er at det også har et økonomisk aspekt som flere begynner å forstå alvoret i. Dårligere kvalitet pã spillerkjøp gir lavere interesse og lavere publikumstall. Og; Kjøper man for dårlig kvalitet til for høy pris tid blir det dyrt i lengden.
Avslutningsvis; noen i RBK må ha og ta ansvaret for dette. En klubb som RBK kan ikke styres utifra ad-hoc prinsipper. Hoftun er sportsdirektør og for meg virker det ikke som om han har tatt dette ansvaret. Å bruke et år for å "jobbe seg inn" er greit. Men nå har det gått tilstrekkelig antall år til at arbeidet rundt spillerkjøp bør evalueres i klubben. Det gjelder også sportsdirektøren. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 24.03.2012 12:36 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Miami:
Kom deg ned på jorda. Det er kun i en kort periode da NAE var på det beste, at topp 3 hadde vært en unaturlig målsetning. Klubben var bedre enn dette noen få år, fra ca 96 til like etter årtusenskiftet. I alle andre perioder av klubbens historie, så er topp 3 en bra og dekkende målsetning. |
Topp 3 er defensivt fordi:
Lag med mye mindre omsetning vil da vinne ligaen evt komme nummer to. Det sier seg selv at RBK gjør en elendig jobb.
Forventningen til flertallet av supportere/tilhengere er alltid best i Norge. Dårligere enn dette gjør at interessen for RBk går ned. Det ser vi bare på antall solgte sesongkort nå.
Norsk TL nivå har blitt markant dårligere de siste årene. Det skal ikke mye til å vinne denne ligaen. Når man omsetter for 195mill, har trenere som tjener 4mill, har en sportsdirektør og assistent som tjener godt over 1million kroner da er det ikke forsvarlig med tredjeplass i en av Europas dårligste ligaer. Pengeforbruket må stå i forhold til målsetning/prestasjon og det gjør det ikke.
Når Hoftun kommer med dette målet, etter elendige prestasjoner både på spillermarkedet og sportslig sett, da virker det egentlig er som at Hoftun i ren desperasjon prøver å senke forventningene. Slik at han kan beholde sin millionlønn og være fornøyd med den elendige jobben som gjøres.
Ved å akseptere 3djeplass som målsetning så vil også det si at Hoftun vil si seg fornøyd med sist sesong. Der kan vi vel alle være enige om at det var mye pinlige og elendige prestasjoner. Spillet var lite underholdende og defensivt var det store hull. For ikke å snakke om bortekampene mot Strømsgodset og Tromsø og hjemmekampen mot Brann. Jeg kan ikke skjønne at en supporter synes det er greit å bli rundspilt mot slike lag. |
|
Back to top |
|
 |
Pelle Peiling Junior
|
Posted: 24.03.2012 12:59 Post subject: |
|
|
Enig i at spillerlogistikken ikke er helt optimal, men vi samtidig trekke frem noen andre punkter.
- Økonomien i klubben er sterkt medvirkende til at spillere først kan kjøpes etter at en spiller har dratt, klubben har rett og slett ikke råd til overlapping og backup spillere. Unntaket er midtbanen, utelukkende grunnet bra talentarbeid.
- Gunnarsonsaken: EH er ikke siktet og ikke dømt. Klønete javel, ulovlig, neppe.
- Har talentarbeidet i klubben noen gang vært bedre enn nå? Noe av dette må de EH ha skylden for...
På talentsiden har jeg stor tro på komboen EH og JJ, og med Bratseth Som sidekick står vi sterkere på overgangsmarkedet både nasjonalt og internasjonalt. |
|
Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 24.03.2012 13:02 Post subject: |
|
|
Deg om det. Finnes vel en grense for hvor lang tid enkelte skal få. EH har ikke akkurat bidratt med mange klassesigneringer mens han har vært i den stillingen han har nå. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 24.03.2012 13:06 Post subject: |
|
|
Har kritisert Hoftun mye selv, og synes han har gjort en del rart.
Men det er ikke lett for EH å bidra med klassesigneringer når alle flopper automatisk tillegges ham, mens alle suksesser ikke er hans ansvar. |
|
Back to top |
|
 |
Kent Veteran
|
Posted: 24.03.2012 13:21 Post subject: |
|
|
Kristobal; Hoftun har gjort gode signeringer også, har tro på både Chibuike og Dockal. Er ikke det som er hovedankepunktet mitt.
Problemet er at det mangler en langsiktig strategi rundt spillerkjøp og at det ikke jobbes konstant med å få god nok kunnskap rundt aktuelle spillere i de enkelte posisjoner. Noe som gjør at vi i flere ãr har svidd av altfor mange millioner på spillere vi enten ikke burde kjøpt eller burde betalt mindre for.
Skal man lykkes bedre må man ha kunnskap. Skal man ha kunnskap må man ha gjort det beste forarbeidet. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 24.03.2012 22:34 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Topp 3 er defensivt ...
Pengeforbruket må stå i forhold til målsetning/prestasjon og det gjør det ikke. |
Jepp. Defensivt og ikke i stil med hva man må ha som naturlig forventning ut fra den overveldende ressursbruken.
Defensive uttalelser fører til senket entusiasme og mindre salg.
Aalesund, Strømsgodset eller Tromsø kan sikkert skape entusiasme hos sine ved å proklamere at ressursbruken rundt laget er godt nok til en tredjeplass og at omgivelsene ikke bør presse opp forventningene høyere enn det. (Allikevel skaper de entusiasme ved å snakke om gull.)
Det er ganske uviktig om man kaller Hoftuns uttalelse en visjon, målsetting eller et soloutspill i media som ikke er fundert i formelle vedtak.
Poenget er hvordan de som RBK lever av å begeistre, å selge inn håp om god underholdning og seire til, oppfatter det han er sitert på.
Dette utspillet fra Hoftun er direkte kontraproduktivt for klubben. Utspillet har potensiale til å undergrave og svekke en del av både goodwill og salg.
Egentlig forstår nok også Hoftun det. Jeg tror ikke han er så enkel. I tilfelle er noen villige til å redusere noe på klubbens goodwill og gamble med mindre salg på entusiasme for å slippe det de oppfatter som uønsket prestasjonspress fra omgivelsene.
Det innebærer i tilfelle at noen setter jobbsikkerheten (eller bekvemmeligheten) til Hoftun foran klubben.
Selvfølgelig kan jeg også ha overvurdert Hoftuns evner. Kanskje forstår han faktisk ikke at han handler direkte kontraproduktivt og har mistolket det han oppfatter som negativt prestasjonspress, men som egentlig er noe klubben er avhengig av: En voldsom entusiasme.
Kjernen og en del andre henger nok alltid med, men mange andre, men tross alt potensielle kunder og reklameplakater, kan miste gløden når Hoftun slukker forventningene.
(Edit: La inn linker med de nevnte klubbenes mulig entusiasmebyggende gull-uttalelser.) _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Last edited by gisp! on 25.03.2012 00:26; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 24.03.2012 23:22 Post subject: |
|
|
Kent wrote: | Kristobal; Hoftun har gjort gode signeringer også, har tro på både Chibuike og Dockal. Er ikke det som er hovedankepunktet mitt.
Problemet er at det mangler en langsiktig strategi rundt spillerkjøp og at det ikke jobbes konstant med å få god nok kunnskap rundt aktuelle spillere i de enkelte posisjoner. Noe som gjør at vi i flere ãr har svidd av altfor mange millioner på spillere vi enten ikke burde kjøpt eller burde betalt mindre for.
Skal man lykkes bedre må man ha kunnskap. Skal man ha kunnskap må man ha gjort det beste forarbeidet. |
Jada, helt enig i det. Har skrevet kommentarer som går på det samme (Talentløs satsing-kommentaren og den PVR-kommentaren min i fjor høst). Poenget mitt var at veldig mange her inne tillegger Torbjørnsen eller hovedtreneren æren hver gang det er suksesssigneringer, mens Hoftun får skylda når det ikke er det.
Chibuike og Dockal regnes nok hos mange som Torbjørnsen-signeringer. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 25.03.2012 00:21 Post subject: |
|
|
Det er vel Hoftun som til syvende og sist signerer da.
og det er jo greit at han får ros når han signerer gode spillere og får pepper når det er svadasigneringer.
Jeg tror neppe S.Torbjønsen er ansatt til annet enn å anbefale ovenfor Hoftun,som løper til styret for å be om gryn.Det virker som Hoftun driter i Janne oppe i alt dette,ihvertfall ser det mistenkelig sånn ut,da.
Det har faktisk vært slik at Janne og Hoftun snakker mye sammen,men de tar ikke avgjørelser sammen,det er det Hoftun som alene gjør.
Dra i samme retning,Hoftun må ikke sitte i denne jobben til han går av med pensjon,det kan være døden for klubben,p.g.a egen stolthet.Begynn og se hele Rosenborg og ikke bare å sitte som Sd,for å sitte som Sd.
Jeg skjønner også det er kult å være Sd i Rbk,men vær så snill og gå Erik før du får gjort mere ugagn,og la oss huske deg som den supre fyren og ikke minst som stor stopper(topp 3 i norge igjennom tidene) |
|
Back to top |
|
 |
Snøbannannummerfem Senior
|
Posted: 25.03.2012 12:23 Post subject: |
|
|
Vist det Thomas Myren skriver i artikkelen "Nølende Henriksen: - Skuffende" er sant, vil jeg faktisk gi Hoftun skryt for endelig å ha skjønt at klubben er mer verdt enn enkelte individer. Klubben har brukt nok ressurser på spillere som Lustig og Demidov som forsvinner gratis. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 25.03.2012 19:26 Post subject: |
|
|
Pelle Peiling wrote: | Enig i at spillerlogistikken ikke er helt optimal, men vi samtidig trekke frem noen andre punkter.
- Økonomien i klubben er sterkt medvirkende til at spillere først kan kjøpes etter at en spiller har dratt, klubben har rett og slett ikke råd til overlapping og backup spillere. Unntaket er midtbanen, utelukkende grunnet bra talentarbeid.
- Gunnarsonsaken: EH er ikke siktet og ikke dømt. Klønete javel, ulovlig, neppe.
|
Mengden tilgjengelig midler og manglende kvalitet på spillerstall er han selv skyld i da hans viktigste oppgave er å anskaffe og forvalte de sportslig verdiene slik at vi over tid har en sunn utvikling. Å nå klage på manglende midler etter at han selv med sitt dårlig forhandlings arbeid og planlegging har sørget for at vi har mistet mye kvalitet uten å få betalt for det. Det gir dårlig smak i min munn.
Rosenborgs sin etiske linje skal ligge langt innenfor det å bli dømt for lovbrudd. Når klubben heller ikke gjør noe i etterkant sender det veldig dårlige signaler til klubbens samarbeidspartnere og forhandlingsmotparter. En må jo nesten stille spørsmål om hvilke andre skjelletter som finnes i skapet. |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 28.03.2012 23:03 Post subject: |
|
|
Endelig ! Endelig, har noen gitt Hoftun tydelige føringer for spillerlogistikk.
Først Henriksen, så Prica. Plutselig er det slutt på tullet, og de blir satt til veggs: skriver du ikke under, vel, da selger vi deg og benker deg i det vi får inn en erstatter. Spørsmålet er hvorfor dette ikke har skjedd før.
Og et annet spørsmål er om det er Koteng, Stjernen, eller kanskje styret som nå har tatt grep. _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 28.03.2012 23:13 Post subject: |
|
|
Det er Bratseth, tenker jeg. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 28.03.2012 23:27 Post subject: |
|
|
aah.....selvfølgelig! Håper de kjører hardt fremover. Tør ikke tenke på hvor mye vi har tapt på den myke, lite proaktive holdningen hittil. _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 03.04.2012 09:51 Post subject: |
|
|
Jonas Sundet på Twitter wrote: |
Har fått hørt en del om Hoftun i dag fra min kilde. Får ikke lov til å utdype det mer, men fyren er utilregnelig. Urimelig fyr, blir kvalm |
 _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 03.04.2012 10:40 Post subject: |
|
|
 _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 03.04.2012 11:24 Post subject: |
|
|
Har hørt det samme. _________________ :/ |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 03.04.2012 11:33 Post subject: |
|
|
Går det ann å si hva det handler om i det minste? |
|
Back to top |
|
 |
lasarus Junior
|
Posted: 03.04.2012 11:45 Post subject: |
|
|
Mulig d ligger noe i dette, men inntrykket mitt er at RBK har vær generøse med Ranheim lenge. Ser Sundet sier at Ranheim kunne rykka ned hvis de hadd blitt med på det Hoftun ønsker. Har du glemt at hadde det ikke vært for RBK så hadd ranheim spillt i maks 2.div nå?
Synes det er helt rett at RBK stiller strenge krav til Ranheim når de tross alt er hovedgrunnen til at de blitt en toppklubb. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.04.2012 12:09 Post subject: |
|
|
Er det Ranheim-samarbeidet dette dreier seg om altså? Hoftun må selvfølgelig huske på at det er viktig med gode forhold til de andre klubbene i byen, men hvis Ranheim ikke føler de får noe igjen for samarbeidet så kan de jo bare trekke seg. |
|
Back to top |
|
 |
|