English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 43, 44, 45  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Skammels10
Veteran

PostPosted: 21.11.2011 23:09    Post subject: Reply with quote

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette; men VEGARD HEGGEMs scoring mot AC Milan i 1996 på San Siro er blitt kåret til Champions Leagues 11. største øyeblikk gjennom tidene! Tommel'n opp!

Jerzy Dudeks mirakuløse dobbeltredning sent i ekstraomgangene i finalen mot Milan i 2005 er forøvrig kåret til det beste øyeblikket.

http://www.uefa.com/uefac...index.html
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 05.12.2011 00:30    Post subject: Reply with quote

Tenkte å legge ut langt tidligere i løpet av dagen, men rakk det på riktig dato: 15 år siden: Miraklet i Milano
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 05.12.2011 12:59    Post subject: Reply with quote

Bra kamp, men jeg synes det er for dårlig at ikke spillere som Fjørtoft og Sørli fikk seg noen motivasjonsminutter på slutten.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 05.12.2011 14:03    Post subject: Reply with quote

Kanskje fordi ett enkelt mål til Milan hadde sendt RBK på ræva og ut?
Back to top
fjellgeit
Rutinert

PostPosted: 05.12.2011 14:09    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Bra kamp, men jeg synes det er for dårlig at ikke spillere som Fjørtoft og Sørli fikk seg noen motivasjonsminutter på slutten.

HAHA. Selv etter 2-1seier over Milan er man ikke fornøyde Very Happy
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 05.12.2011 16:11    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det er et snev av ironi i det innlegget der Wink
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 05.12.2011 16:25    Post subject: Reply with quote

Jeg lurer meg på hvordan fødselsstatistikken var i Trøndelag, og resten av landet, i slutten av august-starten av September 1997. Skal tro om den kanskje var litt høyere enn normalt?

For øvrig en prestasjon å gå videre med negativ målforskjell - det skal vel nesten ikke være mulig i CL-sammenheng.
2mas
Sjef

PostPosted: 28.12.2011 19:53    Post subject: Reply with quote

1975: Året det var som jevnt
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 29.12.2011 16:05    Post subject: Reply with quote

Forumistene fortjener vel litt ekstramateriale fra det som altså er en glemt seriefinale mot Viking i 75:

Per Lillelien i VG, 13.10.75 wrote:
Ukjent bankmann i fokus

Dagens mann hos Rosenborg: Reserven Knut Børset (24). Bankmannen som skaffet balanse i regnskapet. Mannen som fotball-Norge knapt kjenner navnet på før i dag. Med sine to scoringer ble han RBK-helten fremfor noen, selv om hans utligning til 3-3 var MEGET omdiskutert.

Alt dette rakk Børset i løpet av fattige 21 minutter, etter at han overtok for Tore Lindseth. Altså spilte ikke engang dagens mann lenge nok til å komme på VG-børsen!

Liggende på en benk i Rosenborgs garderobe med en stor ispose på det ene låret. Han fikk bloduttredelse i sammenstøtet med Erik Johannesen. Knut Børset hadde det vondt, men han sa:

- Det er litt vanskelig for meg å rekapitulere hva som skjedde under den siste scoringen. Jeg så på ballen etter at Svein Grøndalen hadde headet i retning mål. Jeg mener selv at jeg var først på ballen, men det hele skjedde så fort. I alle fall har jeg meget vondt i låret akkurat nå.

RBK-helten kom til Rosenborg i vår fra 3. divisjonsklubben Falken. Han har ikke fått slippe til så mye på laget. Bortsett fra et par cupkamper var kampen i går hans tredje seriekamp for RBK. Og han har aldri vært utpå i mer enn en halv. Han ser dårlig og spiller med kontaktlinser.

- Jeg var toppscorer for Falken for to år siden, sier han til VG.

- I fjor spilte jeg ikke særlig bra, ettersom jeg da var opptatt med bankskolen, og jeg har heller ikke fått slippe til så mye i RBK-trøya i min første sesong for dem, men de to scoringene i dag gjorde godt.

rbk.no skriver Børseth, men jeg kan ikke forstå annet enn at Knut Børset er rett; ingen med "h" som er født på tidlig 50-tall.

Per Lillelien i VG, 13.10.75 wrote:
RBK holder en knapp på Knap

I morgen kommer engelskmannen Tony Knap til Trondheim for annen gang for å forhandle trenerkontrakt med Rosenborg. Så kanskje Rosenborg holder en knapp på Knap likevel?

Eller hva sier man i Rosenborg-ledelsen? Vil man innrømme at Knap blir ny trener, eller hvor står saken akkurat nå?

- Ingenting avgjort foreløpig, sier man i ledelsen.

- Men Tony Knap er i alle fall i bildet. Vi skal forhandle med ham om en eventuell kontrakt i løpet av uka. Han kommer til Trondheim i morgen.

- Er Knap for dyr?

- Det vil vi ikke uttale oss om. Som sagt, det avgjøres onsdag eller torsdag.

Tony Knap er en omdiskutert fotballtrener. Som kjent trente han Islands landslag i denne sesongen, men er nå ferdig med kontrakten for Island.

Mange vil huske ham fra kampen mellom Norge og Island, der Knap viste en temmelig «fresk» oppførsel og ble betegnet som litt av en bajas.

Her tar i stedet VG feil: Det skal være Tony Knapp. Hvorfor det ikke ble RBK-kontrakt i 76, visste altså ikke forgjenger Rønnes. Men Knapp fortsatte altså i stedet som Island-sjef også i 76-77, før ferden gikk videre til Viking, Fredrikstad og Brann.

Har vært en del snakk om Sollied og framtoning de siste ukene. I den forbindelse syns jeg dette intervjuet dagen før heltestatusen var et faktum i 85, var ganske så beskrivende:

Niels Røine(!) i VG, 12.10.85 wrote:
Frekk og Sollied

Stor i kjeften, knallhard, arrogant, frekk og solid i RBK-trøya. Kort sagt: Trond Sollied. 26 år, ugift og lærer. Rosenborgs viktigste spiller, sier alle eksperter om nordlendingen som har tettet igjen trøndernes forsvar.

Og når Trond gjennomfører sin mentale trening før seriefinalen mot Lillestrøm, er det Tom Sundby han har i tankene. Han er den eneste som kan frata Trond «Årets spiller»-tittelen i VG.

Han er nokså frittalende, denne Sollied. Han har skapt vrede i RBK-leiren, og hos trener Arne Dokken i særdeleshet. Plutselig fikk man vite av Sollied gjennom lokalavisen at det var «synd for fotballen» om Rosenborg skulle vinne serietittelen. Var det noe rart at medspillerne reagerte? Men Sollied gir seg ikke:

VIF bedre
- Oppriktig talt! Vålerengen-laget i fjor var betraktelig bedre enn årets Rosenborg-lag. I VIF var spillerne langt mer displinerte, og laget hadde et feilfritt system som gjorde at vi kunne spille «for halv maskin» og vinne de aller fleste kampene i Norge. Hvis fjorårets VIF-lag skulle møte Lillestrøm i en seriefinale, ville det aldri være tvil om utfallet i ni av 10 kamper. Men ikke misforstå meg - jeg tror bestemt at Rosenborg også slår LSK, sier Trond.

Helt siden han kom fra Mo til VIF, har Trond vært kjent for å ha tro på seg selv. Alltid har han hatt klare mål. Og - han har nådd dem alle.

Hater å tape
- Klart at man må ha selvtillit. Samtidig må man hate å tape som idrettsmann. I Rosenborg var ikke alle av samme mening i vårsesongen. Disiplinen er blitt betraktelig bedre etter sommerferien. Arne Dokken har gjort en meget bra jobb der. Roger Albertsen likeså. Roger har ikke vært banens beste så ofte, men hans innstilling har smittet over på de andre, og hele laget har kommet inn i en rytme som jeg tror Lillestrøm ikke kommer til å klare å bryte ned.

- Din egen betydning for laget?

- Jeg er blitt en mye bedre fotballspiller i år. Jeg er mer ballsikker, mer kompromissløs og jeg har mer ansvar ute på banen. Sammen med Rune Bratseth tror jeg at vi utgjør Norges beste midtstopperpar. Nå venter jeg bare på å få sjansen på landslaget. Jeg regner med at Tor Røste Fossen satser på meg i fremtiden.

- Jeg spiller hver eneste U-kamp. Åge Hareide er tross alt seks år eldre enn meg. Ryker vi ut av kampen om en VM-plass tidlig i høst, får jeg sjansen kanskje allerede denne sesongen til å spille meg til fast landslagsplass, sier Trond, mens han stirrer oss inn i øynene. Liksom for å understreke at han mener det.

Trond nyter enorm respekt hos fotballgale trøndere. Når den mørkhårede jernmannnen fra Mo taler, tier de fleste stille. Mange ble overrasket da det i sin tid kom fram at tre spillere bestemte nesten alt i VIF i den perioden Gunder Bengtsson var borte: Vidar Davidsen og Tom R. Jacobsen, men hva i all verden hadde denne Sollied å si?

- Nei, kanskje åpner jeg munnen litt for ofte, men jeg begynner etter hvert å få erfaring. Jeg har to seriemesterskap og en tapt cupfinale bak meg. Jeg er fast på U-landslaget og har spilt mange Intertoto- og E-cup-kamper. Hvem andre har gjort det i RBK? spør Sollied og fortsetter sin mentale trening.

Joda, du er som oftest best, Trond.

Nye utfordringer

Etter stor suksess i Vålerengen valgte Trond Sollied å reise nordover til Rosenborg foran denne sesongen. Hvorfor, Trond?

- VIFs trening på kveldstid passet meg ikke dersom jeg skulle fortsette på BI. Samtidig ønsket jeg å komme nærmere hjembyen Mo. I tillegg møtte jeg nye utfordringer i Rosenborg. Derfor valgte jeg klubbskifte, sier Trond, som er ønsket av Brann foran neste sesong.

- Det er helt uaktuelt, fordi jeg har toårskontrakt med Rosenborg.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 03.01.2012 00:51    Post subject: Reply with quote

Glemte å tipse i stad, men i alle fall trivelig å gløtte på BVB - RBK på Viasat Fotball i øyeblikket.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 04.01.2012 23:38    Post subject: Reply with quote

Gamle helter i kamp og på trening:

http://www.adressa.no/spo...744119.ece
2mas
Sjef

PostPosted: 06.02.2012 00:10    Post subject: Reply with quote

Snill som jeg er: Fotballens urkraft

Ja, jeg kunne ha ordnet bedre kvalitet rett fra DVD, men det var denne nedlastinga fra tv2.no jeg hadde liggende.
Back to top
orz
Proff

PostPosted: 06.02.2012 02:33    Post subject: Reply with quote

Takk skal du ha! Herlig å se igjen dette. Nils Arne er en klok mann
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 12.02.2012 23:21    Post subject: Reply with quote

Har folk flest sett filmen? Den klart beste RBK-dokumentaren i mine øyne, og anbefales på det groveste - for å bruke ei radioformulering.

Helt tilfeldigvis kom en medsammensvoren over et enestående bokverk i ettermiddag: Aktive fotballspillere 1952/53, som detaljert tar for seg spillerne på samtlige lag i hovedserien samt kretsseriene landet rundt. To bind og utallige sider.

Redaktøren av boka er også kjent som tidenes beste norske fotballspiller - "obersten" Arne Brustad fra verdenslaget anno '38 og bronselaget anno '36.

Les mer: Omtalen av RBK
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.02.2012 14:52    Post subject: Reply with quote

Var sannelig ikke så veldig mye om nordfylkets største nedsparker, Edgar Stakset, på nett. Men da jeg fant noe, var det plutselig litt RBK-relevans:

Aftenposten, 11.10.65 wrote:
Vålerengen norsk seriemester for første gang

Spenning og dramatikk i Steinkjer -
0-0 gav Vålerengen seriemesterskapet

Fra Aftenpostens utsendte medarbeider REIDAR A. FINNEVOLDEN Steinkjer, 10. oktober.

Dramatisk ble i hvert fall dagens seriekamp på Gulbergaunet hvor seriegullet skulle avgjøres. Dramatisk til siste minutt. Oppgjøret Steinkjer-Vålerengen endte målløst og dermed var det klart at Vålerengen endelig hadde gått helt til topps.

Men det holdt hardt å berge det ene poenget. Leif Eriksen fikk nemlig skadet den ene foten i annen omgangs første minutter og han haltet omkring og kunne bare så vidt røre på seg. Dermed var det klart at Vålerengen med bare 10 friske mann fikk nok med å forsvare seg.

Det tok imidlertid forbausende lang tid før Steinkjer for alvor kom med offensiven. Det varte faktisk vel 25 minutter av omgangen før det første skikkelige Steinkjer-skuddet kom. Men så var ikke de aller siste fem minutter av det spennende oppgjøret uten hendelser. Og det tok hardt på nervene til Vålerengen-entusiastene. Da det var 4 minutter igjen reddet Åge Sørensen et Steinkjer-skudd inne i feltet. Like efter måtte keeper Helge Sørlie gi corner. Da to minutter gjenstod kom Jan Forness med en kanon, men ballen strøk utenfor. Og så i aller siste minutt fikk Vålerengen corner som ble resultatløs.

Dommer Johan Riset kunne gi sluttsignal. Vålerengen-nervene på høykant kunne dempes ned igjen. Gjestene fra Oslo lot gledesfølelsene over vunnet seriemesterskap få fritt spillerom.

Noen stor avslutningskamp hadde det ikke vært. Men som sagt dramatisk. Ikke bare det at Vålerengen nærmest måtte unnvære en spiller i annen omgang. Da 13 minutter gjenstod av kampen, ble Steinkjers Øyvind Dahl utvist efter en stygg tackling mot Nils Eggen. Men at det var utvisningsgrunnlag er vi uenige i. Og Åge Sørensen måtte plastres i annen omgang, efter et stygt kutt like under det ene øyet.

Det som ble vist av god fotball, var i første omgang, og da særlig de 20 første minuttene, med Vålerengen som toneangivende. Da var tempoet høyt, det ble spilt direkte på ballen, og det ble skapt chanser. Steinkjer-forsvaret var hardt ute å kjøre i denne tiden, og særlig ble den noe tunge centerhalfen Jens Rosenlund overspilt flere ganger. Vålerengen hadde i et hvert fall et par såkalte opplagte chanser. Ved den ene anledning stod Kjell Marcussen alene og skjøt over fra 8-10 meter. Så var det Leif Eriksen som ble spilt nydelig igjennom av Bruno Larsen, men skuddet gikk utenfor.

I den siste halvdel av omgangen kom Steinkjer mer til hektene, og Olav Håkon Blengsli var frempå et par ganger, først med et skråskudd, og så med en heading, men begge ganger ble det avverget.

Annen omgang var ikke mer enn såvidt igang, før Leif Eriksen forstuet foten, og det var selvfølgelig veldig ergelig. Det gode spillet fra første omgang kom aldri igjen. Man skulle jo tro at Steinkjer skulle gå offensivt til verks med et klart overtak i banespill. Men det varte og det rakk. Da så endelig Forness kom med et par susere efter vel halvgått omgang, var også hjemmepublikummet med igjen. Det ble slitsomt for Vålerengen å stå imot mot slutten. Det ble mye sparking og lite spill. Men Helge Sørlie og hans kamerater klarte altså å holde buret rent, og nå var det tross alt det som det gikk ut på. Steinkjers største chanse til scoring kom vel da 8 minutter gjenstod. Denne gangen var det Kjell Susegg som skjøt, og det skuddet var også riktig innstilt, men Sørlie knep ballen fint oppe under tverliggeren.

Som man forstår, var dagens kamp temmelig uensartet, og det var de færreste av spillerne som holdt stilen hele kampen igjennom. Det måtte vel i tilfelle være Edgar Stakset som er i storform for tiden. Han ryddet opp, men enkelte av fremleggene var noe nonchalante. Ellers viste Oddmund Bjørge god innsats som høyre back, mens Jens Rosenlund ble for treg da det røynet på i første del av kampen. Roar Eidem var meget sterk på midtbanen, og hans samspill med Forness gikk mange ganger riktig bra. Øyvind Dahl var satt av til spesiell oppvarter for Einar Bruno Larsen, og han kom ganske bra fra den jobben. Det ble imidlertid for spedt fremme i angrepet med bare et par, tre mann. Hverken Blengsli eller Susegg kom liksom til sin rett.

Vålerengen hadde altså valgt å sette Nils Eggen frem på ytre venstre. Men han ble selvfølgelig trukket ned da Leif Eriksen ble skadet, og Eggen gjorde nok best nytte for seg som forsvarer. Det var trist med Leif Eriksen og skaden, for i første omgang jobbet han virkelig fint, og hadde mye å gi. Ellers i løperrekken begynte Bruno Larsen fint, men gikk ”sur”. Per Knudsen fikk svært få løpeballer, og dermed kom heller ikke han til sin rett. Kjell Markussen var iherdig gjennom hele kampen, selv om han ikke lyktes like godt bestandig.

Det ble altså en slitsom kamp for Vålerengens forsvar. Her åpnet for øvrig høyre back, Arild Mathiesen i den helt store stilen, selv om han ikke fulgte helt den samme oppskriften kampen igjennom, så spørs det om han ikke nå er moden for representasjonslag. Også kapteinen, Torvald Larsen gjorde en god jobb, og ble nok veldig sliten mot slutten. Helge Sørlie hadde ikke mange skuddene, men de som kom, ordnet han altså opp med.

Dagens dommer var Johan Riseth, Namsos. Han syndet et par ganger mot formålsparagrafen, og vi er som nevnt, ikke enige i utvisningen av Øyvind Dahl. Det var ca. 6 500 tilskuere i det kjølige høstværet.
Back to top
omeng2012
Junior

PostPosted: 03.03.2012 22:04    Post subject: Rosenborg 1993 sesongen. Reply with quote

To klipp fra 1993 sesongen

http://www.youtube.com/wa...nj9_h36efc

http://www.youtube.com/wa...17-9yR75Ms Very Happy
Back to top
ode
Veteran

PostPosted: 04.03.2012 01:38    Post subject: Reply with quote

Haha, artig med fragleberget Very Happy
2mas
Sjef

PostPosted: 04.03.2012 14:19    Post subject: Reply with quote

Tusen takk! Kort sagt: Jævlig artig!

Egentlig burde alt arkivmateriale fra Rosenborg-kanalen frigis.
Back to top
gonnagetchaa
Veteran

PostPosted: 05.03.2012 00:46    Post subject: Reply with quote

Quote:
Egentlig burde alt arkivmateriale fra Rosenborg-kanalen frigis.
Tommel'n opp!
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 05.03.2012 03:01    Post subject: Reply with quote

Ja for faen! Tommel'n opp! Tommel'n opp!
Troilonge
Veteran

PostPosted: 05.03.2012 18:27    Post subject: Reply with quote

Herlig! Visste ikke om at det har eksistert en slik kanal før for å være ærlig. Nils Arne skryter av supporterne også! Razz

Trodde for øvrig Arne Vidar Moe(n?) scoret sitt aller første seriemål først i mirakelkampen deres her i 2003. Det er samme typen, ja?
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 05.03.2012 18:52    Post subject: Reply with quote

Samme typen ja. Han debuterte i eliteserien i 1991. Scora i hvert fall sesongen etter i serien.

Rosenborg-kanalen var tider ja. Husker besteforeldrene mine hadde ei spesialantenne for å ta inn Stjørdal-TVn, som sendte en del TV Trøndelag når de selv ikke sendte. Så fikk med meg noen utgaver av kampoppsummeringene og forhåndsreportasjene i hvert fall.

Husker kampen som vi ser bilder fra, det var jo den første seieren vår siden serieåpningen mot Lyn - etter at 16. mai-kampen ble utsatt og vi røk 0-4 mot Brann og 0-3 mot Kongsvinger. Har selvskrevet kampreferat og spillerbørs i skuffa hjemme. Var på den tida jeg var litt i overkant interessert i RBK dette Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Troilonge
Veteran

PostPosted: 22.03.2012 18:42    Post subject: Reply with quote

Ifølge Goal724.com spilte Odd Iversen for Vålerenga i deres bortemøte med Linfield i 2.runde av Serievinnercupen høsten 1966. Er dette bare sprøyt?

Spillerstatistikken til samme side sier at han var i Rosenborg fra 1965-1966, i Vålerenga i 66-67 for så og dra tilbake til Rosenborg.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 22.03.2012 21:27    Post subject: Reply with quote

Fasiten Razz
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 22.03.2012 21:35    Post subject: Reply with quote

Goal724.com blander sammen Odd Iversen og Odd Syversen Wink
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 43, 44, 45  Next
Page 18 of 45

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb