| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 19.03.2012 18:50 Post subject: |
|
|
Jeg må også legge meg flat i forhold til regelverket - det var jeg ikke klar over. Da får vi håpe at partene er enige om å reforhandle sånn cirka den åttende juli.
Ellers har jo perO helt rett - dersom agenten til spilleren fikk lov til å skrive kontrakten selv, så ville han ikke ha satt kontraktslengden til fem år. Mindre penger for agenten. Men dersom det ikke fantes årsaker til å skrive under for mer enn fem år, hvorfor finnes det da spillere på lange kontrakter? Kan det tenkes at klubbene har pressmidler, de også? Er de representert ved forhandlingsbordet?
Men det ville jo vært slemt å snyte unggutta for den gulrota det er å bli innkalt til SD-kontoret, der de gledesstrålende skriver under på forlengelsen, helt uten agenter, talentspeidere, Andreas Ekker og fandens oldemor, skriverier i avisene, ambisjoner, snakk om å "ta steget i tide" og "gjerne avslutte karrieren i Rosenborg". Det er jo sånn det blir av en klok treårsstrategi. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
RoarS Junior
|
Posted: 19.03.2012 18:51 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | | PerO wrote: | | Kan noen av dere som kritiserer en kontrakt på 2,5 år, komme opp med en liste over gode argumenter for at en agent skal anbefale en spiller på 17 år som er i ferd med å slå gjennom å signere en lang kontrakt? |
På grunn av regelverket, kan dette fort vise seg å bli en hypotetisk diskusjon.
Og for the record, dersom Selnæs hadde signert for 5 år, hadde du da kritisert agenten hans, eller er det elementer av ad hoc i denne argumentasjonen?
Til saken: RBK har hatt Selnæs i systemet sitt i flere år. De har bedre kontroll på denne spilleren enn noen andre. Dersom de venter med å tilby en seriøs kontrakt, til han har vist talentene sine i nextgenseries og det er åpenbart for alle at han er et stortalent og han dermed kjapt forsvinner på bosman, har de per definisjon gjort en for dårlig jobb. Dersom RBK ikke noensinne kan forvente å skrive lange kontrakter med utviklingsspillerne sine, må vi nesten legge ned utviklingsavdelingen. Nå vet vi at dette ikke er tilfelle, og Henriksen klarte vi å sikre på en god måte. Vi vet også at til tross for interesse fra større klubber, vil RBK kunne tilby en god utviklingsarena og ikke minst en god økonomisk løsning for de unge spillerne, i den situasjonen de er i. Det er ikke slik at Selnæs kan dra til akademiet i Ajax og heve store lønninger. Samme regel gjelder der; juniorlønn til man faktisk bidrar rundt A-laget.
Når det gjelder forhandlingssituasjonen i dag, har RBK det kortet å spille, at de ikke går mye ned på kontraktslengden(min 4-5år). Da får ikke Selnæs proff-lønn med en gang og han har fortsatt en kontrakt å forholde seg til. For en 17-åring er det et stort steg, det å motta lønn på 20-30k netto hver måned. Det er ikke sikkert Selnæs kan forvente noe slikt i en større klubb, der han relativt sett vil hoppe nedover på utviklingsstigen. |
Greit det du sier, men ryktene vil ha det til at de nederlandske klubbene som var interessert i Sælnes, hadde som mål å tilby han A-lagskontrakt. For the record. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 19.03.2012 18:55 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | abjoern
Problemet med din argumentasjon, er at både Selnes og agenten vet at talentet er stort nok, til at når juniorkontrakten går ut, så er det 15 TL klubber som gladelig skriver en 2-3 års kontakt med klubben, og matcher begynnerlønna i RBK. I omtrent alle disse, er sjansen for å bli klubbens stjerne, og dermed aktuell for salg til utlandet, mye større enn hos RBK
|
Dette er feil. Spillere i RBK får mer eksponering mot utlandet enn spillere i andre klubber. Det er mange supportere av andre lag i Norge som prøver å få det til at RBK ikke er noe springbrett, men historien viser noe helt annet. Det finnes ingen andre lag i Norge som er bedre springbrett enn RBK.
Jeg tenker at Selnæs har svært lite lyst til å gå til en annen TL-klubb, og kan på ingen måte forstå at det skal være bedre for han å vente halvannet år før han så skriver en 3-årskontrakt med en annen norsk klubb, heller enn å skrive 4-årskontrakt med RBK i dag.
Det er stor forskjell på 2,5 og 4 år, og det er mange åpninger for trinnbasert lønnsutvikling og bonusbasert lønn, som vil redusere risikoen for klubben.
Som sagt, jeg er med på at hyppige reforhandlinger er lurt når risikoen for at talentet forsvinner til utlandet er lite. Derimot, dersom Selnæs signerer en kontrakt på 2,5 år samme sesongen som han slår igjennom i TL, er vi avhengig av at spilleren har hjertet i RBK/trøndelag for at han ikke forsvinner ut kjapt og billig. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 19.03.2012 19:24 Post subject: |
|
|
Igjen, nå kan han vel ikke skrive en lengre kontrakt enn på 3 år. Så 4 er jo uaktuelt uansett. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 19.03.2012 19:29 Post subject: |
|
|
abjoern
Ser at Rånny skriver at 3 år er maks. Men uansett ville jeg som agent sagt at hvis vi må vente 1,5 år, så er billig/gratis til utlandet en opsjon og andre TL-klubber en bankers backup. Ønsker du som SD å ta den sjansen, eller skal vi skrive en kontrakt som forlenger nåværende med ett år? |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 19.03.2012 19:40 Post subject: |
|
|
Derfor er det viktig at unge spillere får lengre kontrakter. Du argumenterer mot deg selv her, Per0. Først sier du at unge spillere ikke bør få mer enn 3-års kontrakter. Deretter presterer du å si at det blir vanskelig å få unge spillere til å reforhandle til lengre kontrakter fordi da er utlandet eller andre klubber en mulighet om kun en sesong eller to.
Poenget er jo at en ung, lovende spiller uten kontrakt, eller med kort kontrakt, ikke har like mange kort på hånden som en som har slått igjennom. Dersom vi signerer lengre, billigere kontrakter med unggutta har vi jo også bedre kort på hånda til å forlenge kontrakten. Dersom alternativet til å forlenge er å gå på juniorlønn i 3 år, tror jeg mange fler ser fordelen med lengre kontrakter.
Dette ble litt rotete, men jeg håper poenget når igjennom. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 19.03.2012 19:53 Post subject: |
|
|
| Rånny wrote: | | Igjen, nå kan han vel ikke skrive en lengre kontrakt enn på 3 år. Så 4 er jo uaktuelt uansett. |
Dersom bruken av ordet hypotetisk ikke var nok, så burde setningen "la oss for diskusjonens skyld si at Selnæs er 18 år" pensle deg inn på riktig spor. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.03.2012 20:11 Post subject: |
|
|
Gidder ikke begynne å nøste sjøl i kveld, men tar utgangspunkt i at kontrakten er ut 2014, og at det er Adressa om bruker formuleringa "2,5 år" nå som vi nærmer oss april.
Hvis ikke begynner jeg å lure litt; Strandberg nektet som kjent å skrive under for mer enn 3,5 år, men det bør ikke bli sedvane at fullt av spillere kan forsvinne gratis midt i sesongene. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 19.03.2012 20:20 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | abjoern
Ser at Rånny skriver at 3 år er maks. Men uansett ville jeg som agent sagt at hvis vi må vente 1,5 år, så er billig/gratis til utlandet en opsjon og andre TL-klubber en bankers backup. Ønsker du som SD å ta den sjansen, eller skal vi skrive en kontrakt som forlenger nåværende med ett år? |
1,5 år er lenge på juniorkontrakt med symbolsk lønn.
Jeg regner med at du kjenner til at den marginale nytten er fallende. Nå vet vi lite om den økonomiske situasjonen til hver enkelt spiller, men generelt så det er jo stort å få normalt god lønn som 17 år gammel fotballtalent.
Hele poenget er at vi sitter med de beste kortene når spilleren fortsatt er på lav lønn og ikke har slått igjennom enda (utenfor RBK). Vi må kreve lengre kontrakter når vi sitter på de beste kortene. Du beskriver jo en situasjon der spilleren har gode kort på hånda, i form av interesse fra andre klubber og kort kontrakt igjen. Jeg mener jo at scenarioet du beskriver er like relevant for den strategien du ønsker å bruke, bortsett fra at spilleren da vil ha grei lønn å kose seg med mens han venter på bosmanavgang. Når det gjelder Selnæs er vi allerede på overtid, og det har jeg ment lenge. Det er en del av kritikken.
Ikke kan spilleren forvente å bli satset på i RBK heller, dersom man ikke er villig til å signere en kontrakt. Det høres kanskje brutalt ut, men jeg er overbevist om at RBK generelt kan klare å skrive lengre kontrakter med de aller beste juniorene, så lenge man er tidlig nok på banen, men det forutsetter at man er en smule mer risikovillig. Dersom man skal være 100% sikker og vente til etter det definitive gjennombruddet vil man bli spist levende. Vår edge i forhold til resten av Europa når det gjelder egne talenter, er skjev informasjonsdeling. Den må vi klare å utnytte.
Når det gjelder 3-årsregelen og dilemmaet det medfører, så kan jeg være med på at det er lurt med hyppig reforhandling etter at den første kontrakten er signert. Men vi er langt forbi det stadiet nå, ettersom Selnæs straks er 18 år. Det jeg tenker da, er at når spilleren er rundt 17 år gammel og viser stort talent, så får han tre-årskontrakt (ett års forlengelse) med moderat lønnsøking, og med lovnader om reforhandling så fort spilleren er 18 år. Men da vil ikke situasjonen være spesielt annerledes enn den er i dag, annet enn at det blir hakket verre for spilleren å sitte ut den nåværende kontrakten på benken. RBK har fortsatt den store lønnsøkningen å friste med. For øvrig er det mulig å skrive intensjonsavtaler og lignende (Les: Dæhli/United), så det er mulig å forberede/bli enige om binding utover det regelverket tilsier. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 19.03.2012 20:47 Post subject: |
|
|
Denne diskusjonen kan vi sikkert drive til vi blir blå i ansiktet uten å bli enige. Men løsningen di skisserer, om å si til talentene at det er 4-5 år, eller du blir ikke satset på, det skjer 1-2 ganger, så er talentsatsinga bortkastet og kan legges ned. Du vet, det snakkes sammen også i fotballkretser. Klubben kan ikke velge en strategi som gjør den upopulær hos talentene.
Mot etablerte spiller kan man bruke benken/salg eller ny kontrakt. Men ikke mot egne talenter. Da går heller talentene til Ranheim, Molde, Bodø-glimt etc. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 19.03.2012 20:50 Post subject: |
|
|
Roamer
Tror du fikk gjennom poenget ditt. Men du har tydeligvis ikke fått med deg mitt. For et talent som er aktuell for et gjennombrukk i RBK, så er de allerede så stort talent at alle 15 endre lagene i TL vil si ja-takk. Derfor har ikke klubben noe pressmiddel.
Dessuten som skrevet over. Talenter er velkomne og skal ikke presses. rykter om det, gjør faren for at nye talentene velger andre stier for stor. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 19.03.2012 21:01 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | om å si til talentene at det er 4-5 år, eller du blir ikke satset på, det skjer 1-2 ganger, så er talentsatsinga bortkastet og kan legges ned. Du vet, det snakkes sammen også i fotballkretser. Klubben kan ikke velge en strategi som gjør den upopulær hos talentene.
|
Nei, det er ikke særlig strategisk å oppføre seg som en bølle under forhandlingene, og slik vil det forhåpentligvis ikke være heller.
Men dette er et spill, og de faktorene jeg og andre har nevnt, er med på å bestemme utfallet og når noen skriver at RBK sitter med gode kort må jo det naturligvis forstås som at det beste spilleren kan oppnå i en gitt situasjon er bedre for RBK enn i en situasjon der RBK ikke har gode kort på hånden.
Spilleren vil naturligvis bli glad for å signere 4-årskontrakt på god lønn.
Dersom spillerne/agentene skal drive å diktere kontraktslengder på 2-3 år derimot; da kan vi snakke om å legge ned talentdriften. Heldigvis tror jeg det er langt unna virkeligheten. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.03.2012 21:33 Post subject: |
|
|
Syns "namedroppinga" av frk. Wangberg - gitt han er korrekt sitert - var veldig storkaraktig.  |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.03.2012 01:27 Post subject: |
|
|
Ser fotballkloke Selnæs sammenligner seg selv med Xabi Alonso - just som undertegnende gjorde i fjor  |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 21.03.2012 11:08 Post subject: |
|
|
Visste ikke at han var Sverresborg-gutt (eller, mislyktes med å legge sammen to og to, rettere sagt) - det er pluss i margen for meg. Fem mål som defensiv midtbanespiller er jo ikke så halvgærent. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.03.2012 21:24 Post subject: |
|
|
| Jönsson til RBKweb wrote: | - Er det Markus i hop med Issah eller Ole, så skal Markus føle at han har mulighet til å gå i bakrom eller ut til høyre for å levere innlegg. Da er han flink til å ta løp, og han har noen bak seg.
- Det er også mulig å spille med to "kontrollører", om vi skal kalle Ole og Issah for dét. Det kan innebære ytterligere litt frihet for kantene for å gå inn og komme i bakrom. Og at en sideback kommer ytterligere noen meter fram. Det går an å justere det til lagets beste. |
Begynte ikke å grave ytterligere, men lagoppstillingene og byttene tyder ganske klart på at Jönsson ønsker å ha en defensiv og en mer offensiv spiller sammen, og at Selnæs først og fremst er en Issah-konkurrent. |
|
| Back to top |
|
 |
simvik91 Rutinert

|
Posted: 21.03.2012 23:06 Post subject: |
|
|
| Klokt av Jönsson. |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 25.03.2012 23:26 Post subject: |
|
|
A-lagskontrakt for Selnæs.
| Quote: | | Ole Selnæs skrev rett etter kampen mot Brann under en kontrakt med Rosenborg ut 2014. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Demolith Rutinert

|
Posted: 25.03.2012 23:29 Post subject: |
|
|
3 år ja, bombe... _________________ "Could the world fall?" - Karl Pilkington |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 25.03.2012 23:30 Post subject: |
|
|
| To år faktisk! |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 25.03.2012 23:31 Post subject: |
|
|
| Vegard2711 wrote: | | 2mas wrote: | | NFF wrote: | | Kontrakt med profesjonell spiller over 15 år, men under 18 år, kan inngås for minimum en kampsesong (01.01 - 31.12 samme år) og maksimum 3 år. Spillerens foresatte må medundertegne på kontrakten. |
Altså slipper Hoftun å gjøre om på malen med tre år. |
Fant det nå. 2mas som nevnte dette i denne tråden tidligere. Så det er ikke noe å klage på folkens  |
_________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 25.03.2012 23:41 Post subject: |
|
|
| Zeno wrote: | | To år faktisk! |
Blir vel 3 år hvis den går ut 2014? _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
| Back to top |
|
 |
Demolith Rutinert

|
Posted: 25.03.2012 23:47 Post subject: |
|
|
Beklager, hadde helt glemt at han ikke har fylt 18 enda. _________________ "Could the world fall?" - Karl Pilkington |
|
| Back to top |
|
 |
simvik91 Rutinert

|
Posted: 26.03.2012 07:39 Post subject: |
|
|
Tar Selnæs tar nye steg og får spilletid i Tippeligaen, vil det ikke ta alt for lang tid før det vil bli diskutert en forlengelse av kontrakten.
- Fortsetter han utviklingen er det naturlig at vi vil reforhandle kontrakten, sier Hoftun. |
|
| Back to top |
|
 |
|