English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Storklubb?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 44, 45, 46  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
puckno
Veteran

PostPosted: 28.02.2012 22:13    Post subject: Reply with quote

Det er jo fullstendig skandale dette.

Det er allment kjent i Norden at FCK og RBK over tid er de to fremste klubbene i Norden.

Så skal altså Hoftun egenhendig - som sportsdirektør i en av disse to klubbene - komme ut av skapet og fortelle Norge og Norden at ambisjonen kanskje heller bør være topp-3 i Norge?

Glem sigaren til Clinton sier nå jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Timmi!
Rutinert

PostPosted: 28.02.2012 22:24    Post subject: Reply with quote

Dette er en uttalelse som rett og slett ikke henger på greip. Det er en signaleffekt i dette utsagnet som jeg vanskelig kan forestille meg at Hoftun har sett rekkevidden av. Rosenborg skal ha osm ambisjon om å være norges beste fotballag. De av dere som nå evetuelt hiver dere på pumpene for å argumentere mot at dette ikke er uheldig skal være oppmerksom på en ting; Jeg er som folk flest. Og jeg fikk plutselig et helt annet inntrykk av Rosenborg etter dette utsagnet. Den gjenværende auraen av fordums storhet som fortsatt i en viss utstrekning lå over klubben min er, for meg, nå helt borte!
Back to top
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 28.02.2012 22:57    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg vil benytte anledningen til å gratulere Hoftun og resten av sportslig avdeling med et godt og riktig grep. Å senke forventningene til hva Rosenborg skal prestere er en nødvendighet dersom de samme menneskene skal få sitte i stillingene sine særlig lenger, og det må jo være målsetningen når man først har fått en jobb: å gjøre det som står i ens egen makt for å beholde den.

Dette er jo bare den formelle bekreftelsen på det jeg har mistenkt lenge, nemlig at de ansatte i Rosenborg føler seg litt på dypt vann i en klubb som har ambisjoner om å være best i Norden, og visjon om å hevde seg på brukbart europeisk nivå. De fleste i klubben ville nok trives mye bedre i en klubb som er fornøyd med å henge med i svingene, få en seier her og der, og kanskje en og annen gang kunne vinne serien. Og for en klubb med dette ambisjonsnivået har jo Rosenborg det meste: en trener som passer perfekt for et lag litt under den absolutte toppen, en sportslig leder som opererer litt sånn hipp som happ, en organisasjon som er bygd opp som en familiebedrift, litt tvilsomme metoder, litt tvilsomme verdier, og en folkelighetskultur, i egne øyne, som henviser toppidrettskulturen til mørkeloftet.

Rosenborg har hatt alle muligheter til å utvikle seg, ta de organisasjonsmessige stegene som ville ha sikret klubben enevelde i Norden i ytterligere to tiår, men i stedet har klubben prioritert å belønne seg selv og sine egne med livstidsansettelser i alle nøkkelroller. Det vi ser nå er den realitetsorienteringen alle andre norske klubber i alle de år har nektet å ta, nemlig å innfinne seg med en plass i hierarkiet i fotball-Norge. Rosenborg ønsker ikke lenger å være ledende, fordi de som skal levere dette produktet ikke ønsker det presset. Middelmådigheten vinner fram fordi personene er viktigere enn resultatene i Rosenborg-familien.

Det eneste som gjenstår er å prise seg lykkelig fordi man i det minste fikk være med på oppturen, at man har kunnet glede seg over krampetrekningene, og så får man bare godta at de gode dagene er ved veis ende.

Tommel'n opp! Tommel'n opp!

fantastisk innlegg
kristobal
Legende

PostPosted: 29.02.2012 00:04    Post subject: Reply with quote

Tror det er riktig å justere målet/visjonen jeg. Ser ikke helt hva godt det målet har brakt klubben de siste årene. Synes Hoftun og Breivik også for den del redegjorde godt. Ordlyden har vel snarere hemmet utviklingen i RBK enn å danne basis for den de siste årene.

Klarer vi det nye målet legger vi grunnlaget for å prestere i Europa, som igjen er grunnlaget for å klatre på rankingen.

Blir litt Ole Einar Bjørndalen dette. Når målet ligger på et høyere nivå enn kapasiteten slik tilfellet har vært de siste par-tre årene, ender det istedet i leting etter alt som er feil, at ting ikke blir bra nok nesten samme hva og stadige skuffelser.

For RBKs del handler det også litt om å gjenvinne gleden over å prestere, istedet for at man må prestere. Husker den spesielle stemningen på Larnaca-turen i fjor, der man nesten hadde en slags være-eller-ikke-være-følelse, ingen glede, lite engasjement, bare fokus på at dette var en kamp man måtte vinne.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
stenex
Rutinert

PostPosted: 29.02.2012 00:53    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Det eneste som gjenstår er å prise seg lykkelig fordi man i det minste fikk være med på oppturen, at man har kunnet glede seg over krampetrekningene, og så får man bare godta at de gode dagene er ved veis ende.

"Only a Sith deals in absolutes"
Back to top
Knowrud
Veteran

PostPosted: 29.02.2012 01:27    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny wrote:
Rosenborg kommer aldri i verden til å være topp 30, å tro på det er som å tro at nissen kommer i mars.

Like hodeløst som å tro at nissen kommer i desember.

Det at vi nå skal strekke oss etter en topp 3 plassering i tippeligaen må da være beroligende for alle i RBK, endelig et mål vi kan nå.
Back to top
Tjlicious
Senior

PostPosted: 29.02.2012 01:32    Post subject: Reply with quote

Noterer meg at begrepene "ambisjon" og "visjon" brukes om hverandre både på forumet og ellers .

Noen som kan konkretisere hva Hoftun snakket om under årsmøtet?
Back to top
Mortenlj77
Veteran

PostPosted: 29.02.2012 01:53    Post subject: Reply with quote

dette er jo helt sykt og viser at RBK har blitt som alle andre norske lag. selv om ambisjonen om topp 30, kanskje ikke var så realistisk de nærmeste åra så var den jo noe å strekke seg etter.

og topp 3 i Norge?? hva er det for noe liksom? Uansett hva de i klubben sier så er RBK en klubb som skal ta gull i Norge (eller i hvert fall ha mål om det) hver eneste sesong.

Men egentlig så er jeg ikke så veldig overrasket heller, for med unntak av overgangsvinduet sist sommer (da det jo kom inn noen bra spillere) så er det jo et ambisjonsnivå som dette klubben har vist med spillere ut og inn de siste åra.

det er nok som noen over her skrev, at dette er noe de ansvarlige i sportslig avdeling har funnet på for å få beholde jobbene sine.
Back to top
Stano_11
Veteran

PostPosted: 29.02.2012 02:13    Post subject: Reply with quote

Fyren er en vandrende tragedie. Topp 3 i tippeligaen? og skal være fornøyd med sølv??? Galskap fra ende til annen

Når har en skikkelig idrettsutøver vært glad for sølv? Spør Ole Einar Bjørndalen. En skikkelig vinnerskalle. Vinner han ikke så jobber han knallhardt for å komme tilbake. Han har en mentalitet som absolutt man må få inn i veggene.

Dette er bare enda en bekreftelse på at Hoftun ikke er rett mann i den stillingen han innehar nå. Må da være en mulighet å få bort han i den stillingen han har nå. Kan da ikke fortsette slik. Da smuldrer klubben bort til bare småsmuler i forhold til hva den var før.
Back to top
Harald
Forumsjef

PostPosted: 29.02.2012 03:11    Post subject: Reply with quote

Top 3 i TL. Få personer i Rosenborg er mere ansvarlig for at dette nu er målsætningen, end Hoftun. Tak for at du har ført Rosenborg til hvor vi er nå. "Drømmer er viktig og ha" Min drøm er at du ryger på ræva ut, for du har ikke lært nogenting.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
oxbailla
Veteran

PostPosted: 29.02.2012 03:25    Post subject: Reply with quote

Hårete mål: Rosenborg skal være blant de to beste i hver eneste kamp.
Back to top
simvik91
Rutinert

PostPosted: 29.02.2012 07:29    Post subject: Reply with quote

Topp 30 var selvfølgelig et håpløst mål å ha, men topp 3 i tippeligaen blir igjen litt for veikt synes jeg.. Vi har da fortsatt det største sportslige budsjettet i tippeligaen har vi ikke?! Da er vel gull en naturlig målsetning?!
Back to top
Cyrilp
Veteran

Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 29.02.2012 07:52    Post subject: Reply with quote

Ingen ting overrasker meg mer med EH... mannen er en vandrende katastrofe! Hadde denne mannen vært ansatt i et ordinært firma ville han vært kastet på huet og ræva ut for lenge siden. Dette er som om ny toppsjef i Apple skulle gått ut og sagt at "ja vi har vært større enn Microsoft nå noen år, men målet nå er å være nesten like store som de... og i allefall like store som Samsung"... aksjene ville rast!

Send EH dit han hører hjemme - som SD for et lag i Adecco uten de store forhåpninger om å bli noe mer enn et opprykksprosjekt!
acson
Veteran

PostPosted: 29.02.2012 08:00    Post subject: Reply with quote

På kort sikt er det riktig å justere målet. Kristobal sammenligner meg Bjørndalen. Med ei ski og brukket gevær, så har han ikke muligheter i VM. Se på spillerstallen, trenerapparatet og sportslig ledelse. Hvordan kan dette nå de 30 beste i Europa? Spillere velger helst andre klubber og lommeboka er tom.

Når Hoftun og Jønson er borte og Selnæs og Berntsen er passert 23, kan vi kansje øke ambisjonene en tanke. Å senke målet, senker også skuldrene i en tropp på 18 spillere, der alt for mange er 23 og nedover.
Back to top
doffen
Veteran

PostPosted: 29.02.2012 08:06    Post subject: Reply with quote

Topp 3 i Norge? Seriøst? Sa han det på årsmøtet?

RBK har lenge hatt et stort forsprang på sine konkurrenter. Bedre økonomi, bedre rykte, europaspill, sterkere stall, bedre rammer rundt laget etc. Mye av dette har du elegant klart å sløse bort Erik, og det på en måte hvor du ikke får skyld internt men får beholde jobben. Det er jaggu meg et kunststykke i seg selv Erik.

Gratulerer, den delen av jobben klarte du fint!
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 29.02.2012 08:08    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny wrote:
Rosenborg kommer aldri i verden til å være topp 30, å tro på det er som å tro at nissen kommer i mars.

Topp 30 i Norge mener jeg absolutt bør være innen rekkevidde - i hvert fall et par sesonger til.
WildRover
Proff

PostPosted: 29.02.2012 08:08    Post subject: Reply with quote

Fra Twitter:
"#RBK Hoftun peker på at utfordringene har vært utskifting av spillere. Og sier samtidig at RBK er for dårlig på kjøp."

Noen som kan utbrodere litt om dette? Hva mer ble sagt? Tok Hoftun selvkritikk eller snakket han bare generelt?
Back to top
WengerKnows
Senior

PostPosted: 29.02.2012 08:13    Post subject: Reply with quote

Enig med de fleste at i å sette topp 3 som ambisjon og mål er en svært negativ innstiling. Hvis det var ordet ambisjon som Hoftun brukte?

Da kan det nesten tolkes som at en 4. eller 5. plass kan godtaes en sesong eller to hvis man har utsikter til å havne på topp 3 i nær framtid. Mål og ambisjon i Rosenborg må være seriegull og gruppespill i Europa. Så kan man heller si at det absolutte minstekravet er topp 3, avhengig av hvordan man gjør det i andre turneringer, nivået på de klubber som evt kommer over oss, etc. Greit nok å justere ned topp 30 i Europe til f.eks topp 50.
Back to top
Løkkagutt
Proff

PostPosted: 29.02.2012 08:14    Post subject: Reply with quote

Jeg tolker at utspillet er rettet ifht ambisjonsnivået i Europa, ikke i Norge. Sportslig er vi ikke i nærheten av topp 30. Økonomisk har vi gjort oss avhengig av å kvalifisere oss til Europa hvert år. Hvis ikke får vi underskudd på 25-30 mill. En sånn økonomi har klubben nå skjønt at man ikke kan basere oss på. Derfor kutter man nå kostnader for å bygge en økonomi som er sunn ifht Norge. Økonomisk blir derfor gruppespill i Europa en bonus, noe som er veldig sunt og mer tilbake til hvordan det var på 90-tallet. Jeg tror også at når man fra et økonomisk og sportslig ståsted, sier at gruppespill er bonus og ikke en avhengighet, så gjør dette noe med spillerne i kvaliken.

Å kvalifisere seg for Europa hvert år de neste 5 årene mener jeg er et fornuftig ambisjonsnivå nå. Det gjøres ved å bli blant topp 3 i Norge. Selvfølgelig er delmål for hver eneste sesong de årene at vi skal vinne gull. Men man vet at det ikke er bare bare å hente hjem gull hvert eneste år, så da blir dette et urealistisk ambisjonsnivå for de neste 5 årene. Selvfølgelig er ambisjonsnivået i Norge at vi skal være Norges beste klubb de neste 5 årene. Men det kan vi være selv om vi ikke tar gull i alle 5 årene. Chelsea sparker trenere som ikke tar gull hvert år. United har beholdt Ferguson de siste 25 årene, til tross for perioder med 2 år uten gull. Allikevel er United den beste klubben i England, både sportslig og økonomisk.

Nedjusteringen av ambisjonsnivået i Europa vil gi bedre rom for forbedret økonomi og kontinuitet på trener og spillersiden. Dette er nøkkelfaktorer for å oppnå sportslige resultater. Det er sunnere på lang sikt økonomisk å gå for United-varianten enn Chelsea-varianten. Det gir også bedre og jevnere resultater over tid.

Jeg er også ganske sikker på at visjonen om topp 30 fortsatt er der, men man har satt den til side nå for en periode pga sportslige resultater de siste 10 årene og den økonomiske situasjonen. På lang sikt (10-20 år) er topp 30 (eller topp 50) et bra ambisjonsnivå. Men vi er for langt unna nå til å nå det. Det er derfor urealistisk å måle opp mot dette og et kosnadsnivå som skal til for å komme dit. Da må man sette seg lavere ambisjonsnivåer som et steg på veien.

Jeg tror dette er lurt. Man må gjerne kritisere Hoftun, men en ting skal han ha. Han viser at han har baller ved å nedjustere ambisjonsnivået når man vet hvordan det vil bli tolket og tatt i mot.
Back to top
cbas10an
Senior

PostPosted: 29.02.2012 08:19    Post subject: Reply with quote

Løkkagutt: Tommel'n opp! Tommel'n opp!
Et godt, positivt og reflektert innlegg!!
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 29.02.2012 08:22    Post subject: Reply with quote

Hoftun var vel ganske klar på at ambisjonsnivået ikke senkes, selv om målsettingen justeres til å bli topp 3 i Norge hvert år.

Visjon, ambisjon, mål og til og med drøm virker å gå litt i hverandre. Riktig begrep er vel "MÅL om å være topp 3 i Norge hvert år".

Klarer vi det, vil vi ha det grunnlaget som kreves for å avansere på UEFA-rankingen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Cyrilp
Veteran

Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 29.02.2012 08:25    Post subject: Reply with quote

Helt greit å justere ambisjonsnivået og målsetning ut fra forutsetninger p.t, men man må ikke her glemme at EH bærer en stor del av skylden for at ambisjonsnivået må justeres. Han har stor del av skylden for at vi nå ligger med brukket rygg og at han da får fortsette er totalt meningsløst. Men en målsetning om topp tre i Norge er ikke holdbart... 3-plassen vi berget med nød og neppe i fjor er overhodet ikke ok for en klubb av vår størrelse.
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 29.02.2012 09:27    Post subject: Reply with quote

WildRover wrote:
Fra Twitter:
"#RBK Hoftun peker på at utfordringene har vært utskifting av spillere. Og sier samtidig at RBK er for dårlig på kjøp."

Noen som kan utbrodere litt om dette? Hva mer ble sagt? Tok Hoftun selvkritikk eller snakket han bare generelt?

Jeg hørte ikke Hoftun si noe om at RBK er for dårlige på kjøp. Det var ingen selvkritikk å spore fra noen av de ansvarlige for fjorårets sportslige og økonomiske katastrofe-sesong. Økonomisk sliter vi fordi tilskuertallene i norsk fortball generelt er dalende, mens vi sliter sportslig fordi det med kjøp og salg av spillere er så vanskelig. Man har tilsynelatende slått seg til ro med at dette er ting man selv ikke har muligheten til å påvirke.

Jeg synes Sørloths avsluttende innlegg, med påfølgende trampeklapp, er meget illustrerende for problemene i klubben. Han sa at det er bare å gå inn på brakka og se på gamle lagbilder, så forstår man hvorfor laget sliter. Veldig mange spillere har forsvunnet de siste årene, og slik var det ikke før. Han oppfordret til å gi laget tid, så skulle nok det meste bli bra. Det virker altså å være tilnærmet unison enighet om at et par mellomsesonger er det som trengs nå.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 29.02.2012 09:30    Post subject: Reply with quote

I utgangspunket helt greit med justering av mål. Det som derimot er fullstendig latterlig er dette:

* Man setter seg et hårete mål som er vanskelig å oppnå.
* Over de neste 4-5 årene tømmer man pengeskapet på dårlige fotballspillere og for høyt forbruk. Man bygger ned kvaliteten og kvantiteten på spillerstallen og man taper kampen om gode spillere til andre norske(!!) lag.

* Istedenfor å ta voldsom kritikk og trekke seg, så gjør man dette:

- Dette målet er skyld i at vi ikke kommer til europa, stakkars JJ som må leve med dette presset. Stakkars meg og spillerne som må leve med presset. Nå fjerner vi ambisjonene våre og tar alt som en bonus.

* Å skylde på en setning for sitt eget slette arbeid over mange år, er vi vitne til tidenes frekkeste handling?
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 29.02.2012 10:05    Post subject: Reply with quote

For å justere mitt eget innlegg litt: jeg er ikke imot en kortsiktig realitetsorientering i forhold til hva vi kan oppnå med det utgangspunktet vi har nå. Det jeg reagerer på er at alle intensjoner om å befinne seg på et høyere nivå enn resten av Tippeligaen tilsynelatende legges til side.

Det er litt påfallende når ambisjonsnivået til klubben tilfeldigvis legges til "omtrent som forrige sesong" (skrekk og gru), hey presto, vi gjør en helt adekvat jobb. Det er ingenting som tyder på at klubben ønsker å forbedre seg på de områdene som skiller dem fra europeiske mellomklasselag, i alle fall tas det ikke grep, i stedet ser de til Tippeligaen, sammenligner seg med konkurrentene, og gjør nok en gang en helt adekvat jobb.

Dersom ikke kravene til kompetanse i Rosenborg er satt høyere enn middels norsk nivå, så er det der klubben kommer til å havne. Det er mulig de som klamrer seg fast til jobbene sine føler at det er urettferdig at det forventes så mye mer av dem, men sånn bør det være, og det er bare å se oppi lønningsposen. Vi betaler bedre, bruker mer penger, da bør vi også være bedre.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 44, 45, 46  Next
Page 24 of 46

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb