View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
media Veteran
|
Posted: 16.02.2012 22:09 Post subject: |
|
|
Det har jo vært et tema her tidligere, og det melder seg igjen. Hva er det med Jamtfall som keepertrener? Når skal klubben tenke seg om, og velge en ny? Jeg finner det vanskelig å tro at disse oppskrytte keeper-øvelsene til JJ (Jørn j.) klarer å gjøre målvaktene våre bedre. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 16.02.2012 22:23 Post subject: |
|
|
Wanneboo wrote: | nieuwlaat wrote: | Wanneboo wrote: |
Örlund står fordi han har det største maksnivået inne. |
Hvor har du dette fra? |
Synes Bråthen har fått nok kamper til å vise seg fram. Og etter å ha sett begge to nok i aksjon føler jeg at det beste vil være å satse på Örlund i en sesong til før vi selger han til Sverige og skaffer oss en ny keeper. I fjor sommer var Örlund vår klart beste spiller, og reddet oss flere ganger. Han spilte også solid i siste kamp i Benidorm. Han har det høyeste nivået av de to. |
Begge keeperne er nå inne i sitt siste kontraktsår, så noe salg er ikke aktuelt etter sesongen.
Registrerer også at rbk ikke har kontraktslengder på spillerprofilen til alle spillerne. RBKweb derimot  |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 16.02.2012 22:30 Post subject: |
|
|
Hvorfor oppgir egentlig klubben kontraktslengden til spilleren? Er vi pliktig å gjøre det? Jeg vet bare at Liverpool har sluttet med det og nå står det som regel "has signed a long term deal". |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 16.02.2012 22:51 Post subject: |
|
|
Det er jo enklere for fansen, da. En ren service-yttelse, altså. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 17.02.2012 01:15 Post subject: |
|
|
Mulig det er nevnt før, men jeg merker meg at vi per dags dato står uten både spisser og keepere til neste år om man tar nåværende kontrakter i betraktning. Vi har heller ingen aspiranter i klubben som kan gå inn og ta plassen fra sesongstart 2013. Jeg ser på det som best case scenario at Prica og enten Örlund eller Bråthen forlenger. Uansett er vi pokka nødt til å kjøpe minst én klassespiss og en habil keeper (selvfølgelig bør vi helst ha inn en som er god nok til å vise dagens alternativer til benken) i løpet av et år, dette i tillegg til at vi har en for kortsiktig/dårlig backrekke og sannsynligvis kommer til å miste minst én midtbanespiller med rutine.
Jeg tar det for øvrig for gitt at Boti Goa ikke er med i regnestykket når vi teller ned til neste års Tippeliga. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Wannebo Veteran

|
Posted: 17.02.2012 09:26 Post subject: |
|
|
Skjønner ikke hvorfor Jönsson til død og liv skal spille med 4-4-2. Hvorfor ikke bruke Hamrèns 4-2-3-1-formasjon? Jeg er en stor fan av denne formasjonen, da den drar nytte av to balanserende midtbanespillere, evt en som er box-box, en offensiv midtbanespiller/trequartista for å backe up spissen og være playmaker, og to vinger/kanter som kan være innoverkanter eller rene krittløpere.
4-4-2-formasjonen holder på å dø ut, og det er et fåtalls lag som spiller denne formasjonen fast. Man Utd spiller fortsatt 4-4-2 med flat midtbanefirer, og Tottenham har også en slik formasjon, da oftere 4-4-1-1 med van der Vart bak Adebayor. Men poenget er at disse lagene er blant de fåtalls som fortsatt bruker den formasjonen.
Se på Mourinho og Real Madrid. Han har verdensklassespillere i nærmest alle posisjoner, hvertfall offensivt. Men likevel spiller han med to dype midtbanespillere for å balansere. Hvorfor? Jo, fordi fotballen er i utvikling konstant. I Europa er det ikke unormalt å se de fleste lag spille 4-2-3-1.
Det første jeg hadde gjort hvis jeg var RBK-trener (etter å ha ryddet opp i spillerstallen) hadde vært å endre til denne formasjonen. Vi hadde prestert mye bedre med denne. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 17.02.2012 10:37 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Mulig det er nevnt før, men jeg merker meg at vi per dags dato står uten både spisser og keepere til neste år om man tar nåværende kontrakter i betraktning. Vi har heller ingen aspiranter i klubben som kan gå inn og ta plassen fra sesongstart 2013. Jeg ser på det som best case scenario at Prica og enten Örlund eller Bråthen forlenger. Uansett er vi pokka nødt til å kjøpe minst én klassespiss og en habil keeper (selvfølgelig bør vi helst ha inn en som er god nok til å vise dagens alternativer til benken) i løpet av et år |
Keepere er nevnt i flere tråder, blant annet i nye spillere 2012. Derfra:
gisp! wrote: | Vi har Bråthen, med Ørlund som backup i år. Storevik kommer i august. Dersom han debuterer på A-laget før 17. april 2013 slår han Ola By Rise.
Vi trenger ingen ny backup-keeper. Vi må våge å slippe til unge keepertalenter også. Som Ola By Rise fikk anledning til i sin tid. Og det gikk jo greit? |
Andre momenter: Hvis vi lar Ørlund gå etter sesongen, bryter vi opp litt av "svenskeghettoen" og frigjør en kvoteplass. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 17.02.2012 11:20 Post subject: |
|
|
Wanneboo wrote: | Skjønner ikke hvorfor Jönsson til død og liv skal spille med 4-4-2. Hvorfor ikke bruke Hamrèns 4-2-3-1-formasjon? Jeg er en stor fan av denne formasjonen, da den drar nytte av to balanserende midtbanespillere, evt en som er box-box, en offensiv midtbanespiller/trequartista for å backe up spissen og være playmaker, og to vinger/kanter som kan være innoverkanter eller rene krittløpere.
4-4-2-formasjonen holder på å dø ut, og det er et fåtalls lag som spiller denne formasjonen fast. Man Utd spiller fortsatt 4-4-2 med flat midtbanefirer, og Tottenham har også en slik formasjon, da oftere 4-4-1-1 med van der Vart bak Adebayor. Men poenget er at disse lagene er blant de fåtalls som fortsatt bruker den formasjonen.
Se på Mourinho og Real Madrid. Han har verdensklassespillere i nærmest alle posisjoner, hvertfall offensivt. Men likevel spiller han med to dype midtbanespillere for å balansere. Hvorfor? Jo, fordi fotballen er i utvikling konstant. I Europa er det ikke unormalt å se de fleste lag spille 4-2-3-1.
Det første jeg hadde gjort hvis jeg var RBK-trener (etter å ha ryddet opp i spillerstallen) hadde vært å endre til denne formasjonen. Vi hadde prestert mye bedre med denne. |
Jønsson spiller nærmere 4-4-1-1 enn en klassisk 4-4-2. I mine øyne er det ikke så stor forskjell på 4-4-1-1 og 4-2-3-1, så lenge det er ment at den ene av de sentrale midtbanespillerne skal være en box-box spiller, noe Henriksen er. Da er den eneste forskjellen hvor høyt man plasserer flankespillerne og hvor mye defensivt ansvar de får i utgangspunktet. For Dockal, som ikke er blant de raskeste eller driblesterke, så passer det best å ligge litt lavere, det samme for Svensson. Skal Chibiuke spille på venstre, er det kanskje best for han å ligge litt høyere. Men det kan man justere ved å ligge litt skjevt som f.eks. Arsenal gjorde når de hadde Ljunberg, Vieira, Petit og Overmars i midtbanefireren. Da lå Overmars litt friere og høyere ute til venstre. Det samme gjaldt vel for midtbanefireren til Stabæk når Alanzinho var der. |
|
Back to top |
|
 |
Wannebo Veteran

|
Posted: 17.02.2012 11:58 Post subject: |
|
|
Det jeg syns er problemet er manglende evne til å lese kamputfall, og reagere sådan. Jönsson er ikke en taktisk sterk trener, og det vises tydelig. Når han først gjør endringer er de ikke store nok til å endre kampen drastisk. Jeg har alltid stått for at man velger formasjon og spillestil ut fra spillere, og ikke omvendt. Der føler jeg Jönsson er for dårlig. |
|
Back to top |
|
 |
simvik91 Rutinert

|
Posted: 17.02.2012 17:29 Post subject: |
|
|
http://www.tv2.no/sport/f...89053.html
Jeg savner en slik profesjonell holdning i Rosenborg. Ordet "profesjonell" er ikke et ord som noen gang har slått meg i forbindelse med Erik Hoftun. "Jovial" og "trønder" derimot.... |
|
Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 17.02.2012 18:27 Post subject: |
|
|
Wanneboo wrote: | Jeg har alltid stått for at man velger formasjon og spillestil ut fra spillere, og ikke omvendt. Der føler jeg Jönsson er for dårlig. |
Jeg er ikke uenig i deg, men det er flere veier til mål der. Eggen hadde bra suksess med en 4-3-3 formasjon hvor spillerne måtte tilpasse seg formasjonen og ikke motsatt Føler Jønsson er mindre fastlåst til formasjon enn Eggen. Det er f.eks lettere for en individualist som spiller mer på intuisjon å lykkes under Jønsson, som gir mer rom for spillernes kreativitet offensivt, enn under Eggen, hvor spilleren er mer fastlåst i et system og rolleoppgaver. Sier ikke med det at Jønsson er en bedre trener enn Eggen. Men det viktigste er at spillestilen og de forskjellige rollene er tilpasset de forskjellige spillernes styrker. Det har Eggen klart og Jønsson har klart det i Stabæk. Forskjellen er at Eggen kan oppnå resultater med dårligere spillere, pga klare definerte arbeidsoppgaver for hver spiller, mens Jønsson trenger noen gode individualister, pga litt mer basert på kreativitet hos spillerne, som også er vanligere hos de internasjonale toppklubbene. |
|
Back to top |
|
 |
Ahakrim Rutinert

|
Posted: 17.02.2012 22:24 Post subject: |
|
|
Wanneboo wrote: | Skjønner ikke hvorfor Jönsson til død og liv skal spille med 4-4-2. Hvorfor ikke bruke Hamrèns 4-2-3-1-formasjon? Jeg er en stor fan av denne formasjonen, da den drar nytte av to balanserende midtbanespillere, evt en som er box-box, en offensiv midtbanespiller/trequartista for å backe up spissen og være playmaker, og to vinger/kanter som kan være innoverkanter eller rene krittløpere. |
...helt enig...de har klart seg bra de gangene de har prøvd seg med to "sittende" midtbanespillere... |
|
Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 18.02.2012 10:02 Post subject: |
|
|
media wrote: | Det har jo vært et tema her tidligere, og det melder seg igjen. Hva er det med Jamtfall som keepertrener? Når skal klubben tenke seg om, og velge en ny? Jeg finner det vanskelig å tro at disse oppskrytte keeper-øvelsene til JJ (Jørn j.) klarer å gjøre målvaktene våre bedre. |
Enig. Mulig han er god på øvelser for å utvikle keeperferdighetene, men det kreves mer av en keepertrener for en toppklubb på det psykologiske plan enn det virker som at Jamtfall kan tilby. Espen Johnsen var landslagskeeper når han kom til oss, ble dårligere under Jamtfall, for så å få et løft igjen i Godset. Det samme med Jarstein, som nå er Norges beste keeper. Det samme er i ferd med å skje med Ørlund. Når Jamtfall var keepertrener på landslaget hadde vi gode keepere i hele perioden i Myhre, Johnsen og Jarstein, men i løpet av perioden fikk vi plutselig et keeperproblem på landslaget. Man må da snart se dette på brakka også?!
Det er spesielt når både Johnsen og Jarstein trekker fram den samme mangelen på det psykologiske. I tillegg uttaler Thorstvedt at dette er kritisk for keepere. Lindegaard trekker fram dette som en av de viktigste egenskapene til keepertreneren i Aafk, Frank Mathisen, ifht suksessen til Lindegaard og Grytebust.
Jamtfall er nok god på øvelser og utvikling av tekniske ferdigheter. Mulig han da hadde vært en god keepertrener på gutte-/juniornivå. Men han har ikke egenskaper nok til å være keepertrener på toppnivå. Hvor mange keepere skal han få lov til å ødelegge (midlertidig til de skifter klubb), før man gjør noe med det. Er ikke særlig økonomisk å hente keepere til x-antall mill hvert 2-3 år som blir dårligere av å være her heller. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 18.02.2012 10:13 Post subject: |
|
|
Jamtfall har jo også blitt kritisert for valg av GK øvelser. Han fokuserer bare på enkelte ting og har skylapper for andre øvelser har jeg hørt fra folk som tidligere har vært i RBK. Jarstein har vel også sagt det. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 18.02.2012 12:53 Post subject: |
|
|
Hva med dette laget i serieåpninga:
Örlund - Høiland, Larsen, Strandberg, Dorsin - Selnæs, Issah - Dockal, Henriksen, Svensson - Chibuike.
Eller
Örlund - Høiland, Larsen, Strandberg, Dorsin - Dockal, Henriksen, Selnæs, Svensson, Chibuike - Iversen. |
|
Back to top |
|
 |
jaso Senior

|
Posted: 18.02.2012 23:38 Post subject: |
|
|
MÃ¥ det virkelig inn en ny spiss denne sesongen?
Ville prøvd Chibuke på topp og Prica som tilrettelegger. Iversen som innbytter til en av de to alt etter korleis kampen går.
Prica og Ivers er begge sterke i lufta med gode muligheter for å lage gjennombrudd av lange oppspill som det sikkert blir rikelig av hvis det planløse angrepet fortsetter.
Chibuke har stygg tendens til å gå med ball uansett så like greit han har denne rollen. Han er sterk, teknisk og relativt hurtig som uansett passer bedre i en slik rolle enn som tilrettelegger.
Skulle derimot et lag legge seg veldig lavt, slik mange ofte gjør i slutten av kampane mot RBK, kan inlegg mot Prica og Ivers bli en god måte å kunne få det avgjørende målet.
Stallen er ellers litt tynn men med litt unge og lovande pluss en ny h. back bør det kunne holde til neste vindu. Stallen ved sesongstart er en god del sterkare enn den var før 2011 iallefall og føler JJ bør ligge top 3 stort sett heile sesongen og ha kontakt med 1. plassen så sant den ikkje tilhører RBK.
Salg:
Bakenga - Up and coming men tross alt ikkje brukt i start 11
Olsen - Funka ikkje for RBK uansett
Moldskred - Funka ikkje for RBK uansett
Lago - Innbytter før 2011. Erstatta med Strandberg
Lustig - MÃ… erstattes
K
Ørlund - Bråthen
F
Dorsin - Junior? (MÃ¥ snart finne ny her og)
Larsen - Wangberg
Strandberg - PVR
? - Høyland
M
Henriksen
Dockal
Issah
Svensson
Backup:
Berntsen
Midtsjø
F Holm
ev Junior (Forsterke i sommer hvis behov)
A
Prica
Chibuke
Backup:
F Holm
Ivers
ev Junior? (Forsterke i sommer hvis behov) |
|
Back to top |
|
 |
jaime13 Junior
|
Posted: 19.02.2012 03:28 Post subject: |
|
|
Få SupermannStrand inn som hovedtrener hvis Jønsson mislykkes i år også
Ønsker meg 4-3-3 til jul  |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 19.02.2012 11:18 Post subject: |
|
|
Regner med at det er ironisk ment. Roar Strand har null erfaring bortsett fra Eggen og kompiskulturen på Brakka. Han er også sjennert og tørr ikke å si fra.
Å være en god spiller betyr ikke at man er den fødte leder. Det er bare på Brakka man tror det fortsatt. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 19.02.2012 11:51 Post subject: |
|
|
Dog kan 433 hentes fram igjen, ja. |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 19.02.2012 13:26 Post subject: |
|
|
stiaan wrote: | Få SupermannStrand inn som hovedtrener hvis Jønsson mislykkes i år også
Ønsker meg 4-3-3 til jul  | Ja, så kunne Henriksen vært ass trener, Jamtfall keepertrener, mens Hoftun vært SD.....nei vent, det har vi jo allerede. Strand har overhode ingen verdens ting i en trenerstol å gjøre! |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 19.02.2012 13:42 Post subject: |
|
|
Siden juniorspillerne alltid virker til å være bedre enn seniorspillerne. Kanskje Stensås vil være en bedre trener enn senior treneren vår? Vi har god erfaring med tidligere venstrebacker som trenere. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 19.02.2012 13:58 Post subject: |
|
|
Herrejøsses...
Ikke noe galt sagt om verken Strand eller Stensaas, men Jönssons etterfølger må være en med noe å vise til fra tidligere. Trond Sollied er vel minimum av det nivået vi bør legge oss på. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 19.02.2012 14:39 Post subject: |
|
|
Nå har det seg sånn at Jønsson hadde en del å vise til da han blei valgt. Den nye treneren bør ansettes gjennom en grundig headhunting og research, der filosofi og kvaliteter blir målt opp mot spillerstallen og de spillertypene vi har. Pep Guardiola hadde heller ikke mye å vise til da han blei Barcatrener.
Å ansette en trener basert på at han har noe å vise til er meget risikabelt nå, vi trenger en trener som passer til spillerstallen, og nå er det også på tide at sportsdirektøren og ledelsen legger en langsiktig plan og strategi for spillestill, logistikk, spillertyper og trenerfilosofi, da blir nemlig ikke tapet av hovedtrener så stort som når man mister Eggen eller Hamren. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 19.02.2012 20:32 Post subject: |
|
|
noen som er med å tipper hvilken plassering vi klarer?
tror vi havner på en 4.plass, bak M****, Tromsø og Viking ikke nødvendig vis i den rekkefølgen.
tipper vi ender opp med 5-6 tap, bunnivået er helt utrolig lavt (eks IFK Gøteborg, Glimt osv)
bare i enkelte kamper klarer vi å prestere på ett brukbart nivå. selv om nivået i TL ikke er bra så holder ikke prestasjonene dette laget leverer, holdninger og grunnferdigheter er fraværende. vell kanskje ikke holdningene er helt rett å dra frem, men arbeidet som legges ned i trenings arbeidet er ikke godt nok. det hjelper ikke å kunne springe no-stop i 90 min hvis de løpa en gjør er feil iforhold til hva de andre gjør.
tar med totalen fra sist sesong og det vi har sett i år som begrunnelse. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 19.02.2012 20:39 Post subject: |
|
|
Mmhm, men om vi henter Pedersen kommer hele gjengen til å snu om til lykkerus igjen og tro alt er såre vel. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
|