English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Afrikamesterskapet 2012

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 05.02.2012 20:36    Post subject: Afrikamesterskapet 2012 Reply with quote

Har ikke giddet å se en eneste kamp så langt, men nå begynner det å dra seg til: Kvartfinale mellom Ghana og Tunisia klokka 20 på Eurosport.

Tror Annan, Larsen og Akevitt-Abu* går videre, men først etter ekstraomganger?

* TV2-Lersveen greide vel å lure i muslimen norsk potetbrennevin i hjemme-hos-intervju i fjor vår.

Verdt å merke seg - for nye lesere:

Anthony Annan will not return home from the Africa Cup of Nations in Gabon and Equatorial Guinea despite the death of his mother.

(...)

Annan's mother, Sophia Sampson, died after a brief illness, reports say.

"Winning the title would serve as a big honour in memory of my mother," said the 25-year-old.

"I am saddened by the death of my mother but I am still focused and committed to going out there to play for my nation and help win the Africa Cup of Nations title."

Read more: Ghana's Annan wants to play on in memory of late mother
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 05.02.2012 23:25    Post subject: Reply with quote

Må begynne å satse penger på magefølelser, som denne gang var veldig sterk med tanke på forrige VM: Ghana pleier å gå til ekstraomganger.

Tunisierne kopierer forresten oppførselen til Spartak og vel så det.

Med fare for å konkludere for tidlig: Grattis, Tony!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zeno
Veteran

PostPosted: 08.02.2012 22:13    Post subject: Reply with quote

Zambia gikk overraskende til finalen, etter å ha slått Ghana 1-0 i semifinalen. Elfenbenskysten - Mali spilles nå, og Elfenbenskysten leder 1-0.
Back to top
View user's profile Send private message
Johnny Rainbow
Rutinert

PostPosted: 09.02.2012 01:04    Post subject: Reply with quote

...Og Elfenbenskysten vandt 1-0

MÃ¥l af Grevinho
Back to top
torerik
Veteran

PostPosted: 09.02.2012 06:47    Post subject: Reply with quote

Fy søren så tafatte Mali var. Ligger under 0-1, to minutter igjen, frispark i innleggsposisjon, motstanderen har alle spillerene i egen boks - og Mali plasserer fire-fem spillere på midtbanen. MIDTBANEN. Når Elfenbenskysten vinner dødballen (med dobbelt så mange spillere i boksen) og setter fart står disse Mali-spillerne fortsatt PÅ MIDTBANEN. Jeg blir så forbanna! Jævla idioter!!
Back to top
Zeno
Veteran

PostPosted: 13.02.2012 00:38    Post subject: Reply with quote

Zambia ble afrikamester.

Quote:
Straffedramaet endte 8-7 til Zambia.
Back to top
Kjetil Rekdal
Veteran

PostPosted: 13.02.2012 00:56    Post subject: Reply with quote

Det må ha gitt bra odds i forkant. Eneste spilleren jeg hadde hørt om var en random free agent fra FM.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 13.02.2012 00:58    Post subject: Reply with quote

Den der så ikke jeg komme, i hvert fall. Omtrent like uventet som da Hellas vant EM, tenker jeg - om ikke enda mer.
nin
Rutinert

PostPosted: 13.02.2012 13:22    Post subject: Reply with quote

En fin bloggsak fra Fjordball:
http://blogg.tv2.no/fjord...-en-seier/
Back to top
Vollrik
Veteran

PostPosted: 13.02.2012 16:48    Post subject: Reply with quote

Da de zambiske spillerne sto og sang mens det var straffekonk er noe av det sykeste jeg har sett i en finale. Ser dere for dere at sofistikerte engelskmenn eller tyskere står og synger mens det er straffekonk?
josinho
Veteran

PostPosted: 13.02.2012 17:22    Post subject: Reply with quote

Jeg har sett noen kamper i denne turneringen og ble ikke imponert over nivået. En del glimrende teknikkere og noen med veldig god fysikk, men det blir for ujevnt og for lite LAG ut av prestasjonene. Ingen av disse landslagene er blant de ti beste i verden. Drogba som også kaptein for sitt land var latterlig i finalen. Et dårlig forbilde. Filmet bla skade på feil fot Mad
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 13.02.2012 18:21    Post subject: Reply with quote

Og nå skal jeg absolutt ikke ta noe av æren bort fra Zambias sterke prestasjon, men verken Nigeria, Kamerun, Sør-Afrika eller ikke minst - de trippelregjerende mesterne Egypt - var kvalifisert for mesterskapet. Det la jo mildt sagt veien mer åpen for "Nr.2"-lagene i Afrika.

Blir vel omtrent som om EM skulle blitt spilt uten Frankrike, Tyskland, Portugal og Italia...
Brady
Veteran

PostPosted: 13.02.2012 20:45    Post subject: Reply with quote

Hvis andre landslag hadde slått ut disse i kvalifiseringen, hadde det jo fremdeles vært et mesterskap der de beste lagene hadde deltatt.

Her skjønner jeg ikke helt tankegangen din, Bakklandia. Jeg regner med at både Nigeria og Sør-Afrika hadde muligheter til å kvalifisere seg. Når noen er bedre må man godta det, uavhengig av antall såkalte stjernespillere og tidligere renommé.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 13.02.2012 21:08    Post subject: Reply with quote

Sånn som jeg tenkte det så var det vel mer det at med disse lagene ute så manglet de virkelige "mesterskapslagene" - de som alltid presterer når det virkelig gjelder, som er sluere taktisk og som rett og slett har oppnådd det de har av en grunn. Vi må tilbake til 82.mesterskapet før vi finner ett Afrikamesterskap som ikke har hatt minst ett av disse fire lagene blant topp tre, og flere av disse årene har to og tre av dem utgjort pallplassene - så sent som i 2000 var topp tre i Afrikamesterskapet Kamerun, Nigeria og Sør-Afrika, i den rekkefølgen.

Egypt har flest seiere i ACNs historie, deriblant tre strake mellom 2006 og 2010. På delt andreplass med Ghana ligger Kamerun, og på delt tredjeplass ligger Kamerun. Årets utgave var det 28. Afrikamesterskapet i historien - i 24 av dem har minst ett av fire lagene vært på seierspallen. Dette er altså afrikansk fotballs adel , lag som gjerne hangler seg til mesterskapet, som alltid levere i det. Litt som f.eks. Tyskland, altså.

Men hva du vil, men jeg mener fortsatt at Zambais vei til finalen ble betraktelig lettere uten disse fire tilstedet - men det betyr ikke at den var lett, for all del.
Brady
Veteran

PostPosted: 13.02.2012 21:16    Post subject: Reply with quote

Så når Rosenborg slo ut Milan av Champions League, ble Juventus vei til finalen enklere? Jeg syns det er en tankegang som underminerer underdog-lagene og deres prestasjoner. Dessuten er det fint lite Zambia får gjort med hva andre lag presterer, og det bør ikke frata de noe av verdien av en seier av den grunn.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 13.02.2012 21:20    Post subject: Reply with quote

Nå var Juventus gjennomdopa den sesongen, så jeg veit ikke helt hvordan vi faktisk skal bedømme dem det året.

Men jo, det blir jo alltid enklere for alle lag når flere av de virkelig kanonene mangler. Enklere, ikke enkelt. Det skal jo tross alt fortsatt spilles kamper, og i sånne enkeltkamp-oppgjør, kan jo hva som helst skje. Jeg mener, hadde man fått ett EM uten de fire jeg nevnte, så er det nok ganske mange som ville tenkt som meg - at den (la oss f.eks. skyld si Norge) som da hadde vunnet EM etter å ha slått Spania i finalen og Nederland i seminfinalen, men samtidig møtt Slovakia (Zambia hadde Sudan) i kvarten og hatt Tyrkia (Senegal), Ukraina (Ekv. Guinea) og Litauen (Libya) i gruppespillet egentlig ville hatt enklere vei til gullet enn om de hadde måttet slåss med Tyskland i gruppespillet, og så møtt Portugal i kvarten, før Nederland og Spania.

Den veien Zambia fikk mot gull er jo ikke enkel, men den er definitivt letter enn hva de kunne fått med alle store på plass. Til sammenligning hadde Hellas både Spania og Portugal i gruppespillet sitt i EM 2002, møtte regjerende mester Frankrike i kvarten, møtte ett fortsatt meget sterkt Tjekkia i semien før de igjen møtte Portugal i finalen. Den veien mot gull var på papiret tøffere enn Zambias vei mot gull i ACN 2012 - begge var likevelt både uventet og meget imponerende.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb