| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
joakleis Veteran

|
Posted: 23.12.2005 17:29 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Zico bomma når det gjaldt som mest i kvartfinalen mot Frankrike VM 1986. |
Alan Shearer er bunnsolid på straffer. Men han bommet i en hjemmekamp mot Wolves våren 2004, en kamp som med seier kunne gitt Newcastle kvalik til CL, foran nesa på Liverpool. Hadde så skjedd hadde vi ikke trengt å ergre oss over Liverpools seier i CL.
Alle bommer på straffe iblant. Men enkelte scorer langt langt oftere enn andre. Og det er ingen grunn til å bytte straffeeksekutør bare fordi en fyr bommer, selv om han måtte bomme to ganger på rad.
Beckham har også bommet på særs viktige straffespark. Spesielt i straffekonk. Shearer har heller ingen god statistikk på straffekonk. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 23.12.2005 18:38 Post subject: |
|
|
| Jeg skjønner ikke at RBK spillerne har så store problemer med å lage mål på straffer, det er jo egentlig ganske enkelt... skyt hardt og plassert.. Ikke vise hvor enn skal skyte fortidlig... D.v.s gi mest mulig faan..... |
|
| Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 23.12.2005 18:44 Post subject: |
|
|
Hva med Karim Essediri som straffeskytte? Han har vel ganske bra fot, har han ikke? _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
| Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 26.12.2005 23:03 Post subject: |
|
|
En straffeskytter bør være en som kan finne nettmaskene (en som er vant til å finne nettmaskene) . Altså ikke en forsvarsspiller.
Hva med Helstad? Skjelbred? Braaten..? |
|
| Back to top |
|
 |
Troinndern Veteran
|
Posted: 27.12.2005 18:51 Post subject: |
|
|
| Skjelbred er ikke veldig vant med å finne nettmaskene ennå. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.01.2006 16:33 Post subject: |
|
|
| Antar flere enn meg ble overrasket over de gode straffesparkene i går kveld. Koppinen, Basma og Dorsin scoret alle, så det er vel kanskje forsvarsrekka vi må stole på framover. Straffen til Johnsen var også overraskende god. |
|
| Back to top |
|
 |
Brakka Rutinert
|
Posted: 14.01.2006 16:37 Post subject: |
|
|
| Jepp. Alle straffene, bortsett fra Eguren sin, var harde og godt plasserte. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 14.01.2006 16:38 Post subject: |
|
|
Det var to overraskelser:
1) At det var fire gode straffer,
2) At Eguren bomma. Trodde seriøst at det ville være en av hans styrker.
BÃ¥de Frodes og de andres var fine. I varierende grad godt plassert, men samtlige harde og kontante. |
|
| Back to top |
|
 |
GoldFish Veteran
|
Posted: 14.01.2006 16:49 Post subject: |
|
|
Virker som de har trent på harde straffespark, veldig bra. Der er jeg faktisk enig med Rekdal -straffespark skal skytes hardt!
Men skuffet over Hitchfeldt, han kastet seg til feil side på 4 av 5 straffespark, og reddet ingen. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 14.01.2006 18:56 Post subject: |
|
|
Enig. Han lå jo omtrent nede innen motspilleren var ferdig med tilløpet. Litt mer is i blodet. Ingen forventer man skal ta en straffe uansett, så da bør man heller "stå og se" hvor den går. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 14.01.2006 19:02 Post subject: |
|
|
men.. er det ikke akkurat det dere gjør nå da? forventer at keeperen skal ta en straffe?
bortsett fra det, enig. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.02.2006 13:04 Post subject: |
|
|
Drar fram denne igjen, jeg. Det nærmer seg utslagsrunder i UEFA-cupen, og straffekonk. mot Zenit er langt i fra utenkelig. Håper derfor at Høgmo legger inn noen økter med straffespark de nærmeste ukene.
Likeledes: Hvem bør ta straffene til RBK i 2006?
Jeg er personlig veldig usikker, men håper det blir verken Riseth eller Johnsen... |
|
| Back to top |
|
 |
Katalysator Veteran

|
Posted: 05.02.2006 13:13 Post subject: |
|
|
| Rosenborg burde helt klart lære av afrikanske lag (kanskje Kone er en god straffeskytter?) De som så kvartfinalen mellom Elfenbenkysten og Kamerun i Afrikamesterskapet i går vet hva jeg snakker om. Halvparten av straffene satt klint i krysset, blant annet fra sistemann (den presumptivt dårligste skytteren) på Elfenbenkysten. Det måtte 24 straffer til før avgjørelsen falt. De gutta hadde enorm psyke, noe Rosenborg absolutt bør lære av. |
|
| Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 05.02.2006 13:19 Post subject: |
|
|
| Jeg mener Ciljan kunne ha blitt en god straffeskytter. Helstad er også et veldig godt alternativ. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 05.02.2006 13:29 Post subject: |
|
|
| Strand eller storflor |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.02.2006 13:34 Post subject: |
|
|
Dorsin, Strand, Storflor, Braaten, Helstad
EDIT: Men Strand er jo ikke på banen så langt ut i kampen  |
|
| Back to top |
|
 |
Mathiasman Proff

|
Posted: 05.02.2006 14:25 Post subject: |
|
|
For å bli en god straffesparkskytter må man ha:
GOD PSYKE!
Det spiller veldig liten rolle hvor god man er å skyte ellers! _________________ Dette er en blank signatur
NY RBK-SIDE! www.RBKonline.net
Besøk den i dag! Dessverre er den ikke helt ferdig, men dere får en smakebit på hvordan den kan bli! |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 05.02.2006 14:36 Post subject: |
|
|
| Katalysator: jeg så den straffekonken og det som slo meg var mest hvor dårlige keeperne var. Særlig da kameruns keeper scoret. For å sitere Pondus: Genialt! Et løst skudd midt i mål var det siste keeperen ventet seg! |
|
| Back to top |
|
 |
Kafanskavimedhan Rutinert

Joined: 25 Apr 2005 Posts: 774 Location: Falkenberg, Sverige
|
Posted: 05.02.2006 16:02 Post subject: |
|
|
hehe.. mener i hvertfall man bør ha en fast straffeskytter, som øker selvtilliten til den spilleren som får oppgaven, isteden for å drive å skifte straffeskytter etter et par straffer er tatt, det skaper usikkerhet å da tærer det på psyken..  _________________ Bring him home! |
|
| Back to top |
|
 |
Katalysator Veteran

|
Posted: 05.02.2006 17:14 Post subject: |
|
|
| primaten wrote: | | Katalysator: jeg så den straffekonken og det som slo meg var mest hvor dårlige keeperne var. Særlig da kameruns keeper scoret. For å sitere Pondus: Genialt! Et løst skudd midt i mål var det siste keeperen ventet seg! |
Joa, det er jeg helt enig i. Men det var mange svært gode straffer også! |
|
| Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 05.02.2006 17:42 Post subject: |
|
|
Når det gjelder hvor man bør sette ballen på straffespark, så mener jeg det både er lettest og mest sikkert å sette ballen midt i mål, helst høyt. De aller fleste keepere går til en eller annen side, eller "detter" ned i knestående eller tilsvarende. Svært få står rett opp og ned og venter på at ballen skal komme rett på seg. Når det er nevnt, er det helt klart feigest å sette ballen midt i mål, men hva gjør vel det når det blir mål ut av det?
Sett ballen midt i mål, og bytt straffeskytter etter hver spiller har tatt to straffer, så de andre lagene ikke finner ut av mønsteret hehe |
|
| Back to top |
|
 |
ballaballaballa Veteran
|
Posted: 05.02.2006 18:13 Post subject: |
|
|
Dersom en spiller står 20 min 2-3 ganger i uka og putter straffer på tomt mål så vil han til slutt klare å sette ballen på samme plassen gang etter gang etter gang, gjorde selv dette for ett par år siden, og etter 3 uke satte jeg den i tverrliggeren og inn så å si hver gang, men jeg har ikke psyken til å ta straffer i kamp.
PCS og Braaten er to respektløse spillere som jeg mener kan gjøre det bra på straffer i året som kommer. Men også Helstad er ett alternativ bare han trener på straffer. Trenger bare å trene en halvtime i uka så blir han trygg nok. |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 05.02.2006 18:56 Post subject: |
|
|
For å lykkes som straffeskytter så må både teknikk og psyke sitte.
Tekniske krav:
2 varianter høyre og venstre, hardt plassert, nært men ikke for nært stolpen og i riktig høyde, lavt men ikke for lavt, og aldri svært høyt.
Tilløpet skal være mest mulig likt for begge variantene og skal skjule mest mulig hvor en setter straffen.
Skytteren bør kunne sette i andre hjørne dersom keeper går tidlig, og bør øve på dette med keeper.
Psykiske krav:
En hel rekke faktorer men stabilitet og "kjølighet" viktigst. Dette er personlighetsmessige faktorer men en kan selvfølgelig "øve" med mental trening.
Ser ingen opplagte kandidater i RBK`s første-elver som kvalifiserer på alle felt, men unntak av Essediri som jeg ikke vet nok om.
Riseth, Johnsen, Basma og Kvarme mangler teknisk presisjon og bør ikke tas i betraktning. At Riseth er "tøff i trynet" forteller ikke at han har den mentale stabiliteten som er nødvendig, og i RBK har det handlet for mye om hvem som "tør" ta straffene.
Noen som har sett straffetrening i praksis på RBK`s treninger ? _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.02.2006 19:00 Post subject: |
|
|
| Ja, i høst. Da tror jeg det var Johnsen, Storflor, Ødegaard, Stensaas og Winsnes som øvde, men husker ikke for sikkert. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.02.2006 19:15 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | Lerkendal Park - 1. september kl. 13.30-15.00
Helt til slutt ble Stensaas, Winsnes, Ødegaard og Storflor plukket ut for å øve på cornere og straffespark. (...) Alle tok omkring fem straffespark. Winsnes skåret sikkert på alle sine straffespark. Storflor tok mer risiko og bommet et par ganger. Stensaas og Ødegaard bommet en gang, men var relativt trygge. |
|
|
| Back to top |
|
 |
|