English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2012
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ryujin
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 13:29    Post subject: Reply with quote

Jeg syns det blir feil av Rosenborg å bruke investor millionene som en unnskyldning for å kutte på den sportslige siden.
Til syvende og siste så er det de 20-25 som har på seg Rosenborg drakten vi betaler for å se og ikke de som sitter på brakka.
Med gode spillere så vil vi kunne øke inntektene på salg av drakter samt øke sjansene på spill i Europa, noe som kan være med på å gi oss en sunn økonomi over tid.

Syns dette er ganske innlysende, så jeg lurer på hva de på brakka egentlig tenker med.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
kristobal
Legende

PostPosted: 08.12.2011 13:31    Post subject: Reply with quote

Saken er vel at det ikke sitter så mange på brakka som enkelte prøver å gi inntrykk av. Men det er rom for å kutte både der og å se på om vi skal drive med alt vi gjør på sportslig avdeling også. Det håper jeg ledelsen og styret gjør.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 13:32    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:
Jeg syns det blir feil av Rosenborg å bruke investor millionene som en unnskyldning for å kutte på den sportslige siden.

De skulle nok ha ønsket å gjøre dette, men teknisk sett så regnes ikke spillerinnkjøp som kostnader, og dermed har de ikke muligheten til å gjøre det.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 13:33    Post subject: Reply with quote

Nå kommer det tåkeleggingsinnlegg fra Kristobal. Watch out. "Jeg hevdet i 2010 at blablabla"
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 14:29    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Ryujin wrote:

De skulle nok ha ønsket å gjøre dette, men teknisk sett så regnes ikke spillerinnkjøp som kostnader, og dermed har de ikke muligheten til å gjøre det.

Hvis vi budsjetterer med en økning av verdi på spillertroppen med 20 mill så må vi fortsatt bruke 15-20 mill på å hente inn nye spillere. Dette er ikke en utgift i et lengre perspektiv siden det er ment som en investering men nå kan de på brakka senke sitt investerings budsjett med 10 mill fordi vi fortsatt har 15 mill fra de eksterne investorene. Da har vi på papiret spart 10 mill uten at noen på brakka trenger å frykte for jobben.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 14:42    Post subject: Reply with quote

Når du kjøper en spiller så regnes ikke dette som en kostnad regnskapsmessig. Kostnaden fremkommer i regnskapet etterhvert som kontrakten løper i form av avskrivninger og nedskrivninger på kontrakten.

Det er dermed helt umulig dette Svendsen sikter til når han peker på at sportslig skal kuttes med mye av 10 millioner kroner.
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 14:54    Post subject: Reply with quote

Da blir det at vi henter dårligere spillere som krever mindre lønn.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 16:50    Post subject: Reply with quote

Det blir jo nødvendigvis invstorgruppa som tar avskrivingskostnadene hvis de feks kjøper Chibuike og Issah. Utgjør noen millioner i året det når vi ikke klarer å skrive mer enn 3 1/2-årskontrakt. Tre år igjen nå, og hvis vi er heldig får vi glede av Chibbe i ett år før han bør selges senest i sommvervinduet 2013 for å få pengene igjen, eller ny kontrakt skrives. Er jo helt parodisk.

Vi har brukt for mye penger både på admin, men også sportslig. Vi har kastet utrolig mye penger ut av vinduet på trygge og billige kjøp som Savolainen, Miller og Pelu. Når man regner sammen lønnskostnader, overgangssum og diverse avgifter kan man sikkert regne opp mot 8-9 millioner i snitt i rene kostnader per disse feilkjøpene.

Hoftun er den sportsdirektøren som har hatt mest penger, i hvert fall post-Eggen, til å bygge den stallen han ønsker. Problemet i en fotballklubb er at hvis man ikke skriver lange nok kontrakter, og samtidig ikke koordinerer spillerkjøp med trenere, og samtidig legger opp til flere mellomsesonger på få år, da får man i praksis ekstremt lite sportslig kvalitet ut av hver krone.

Derfor mener jeg ikke at rammevilkårene til sportslig avdeling er det mest presserende punktet. Det er kompetansen i sportslig avdeling, og jeg har vel kommet dithen at det er ingen vits å bruke mer penger sålenge sannsynligheten for at disse forvaltes godt nok er så lav.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 08.12.2011 17:44    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:
Da blir det at vi henter dårligere spillere som krever mindre lønn.

Det har vi gjort siden 2000-tallet. Vi har faktisk vært den dårligste TL-klubben vil jeg si ut fra ressurser.

Jeg har sagt gang på gang at RBK er ferdig i Europa for godt. Svendsen utsagn bare forsterker at nedgangen til RBK vil bare bli større. En katastrofe, men slik blir det når folk som gjør en elendig jobb for å sitte år etter år og ting aldri får konsekvenser. Det er først nå at folk begynner å se den drittjobben som har vært gjort i alle år. Helt merkelig.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 18:04    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Det blir jo nødvendigvis invstorgruppa som tar avskrivingskostnadene hvis de feks kjøper Chibuike og Issah.

Det kan du si, men nå har etter sigende investeringsgruppa investert i spillere ennå. Hvis de investerer 15 millioner kroner og kun treårskontrakter så kan det maksimalt utgjøre 3 millioner kroner i året. Hvis de investerer i en kvalitetsspiller som blir solgt så vil det føre til tapte inntekter for klubben. Konklusjonen blir nok at pengene fra investorene vil i sum utgjøre liten regnskapsmessig forskjell for 2012.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 08.12.2011 18:05    Post subject: Reply with quote

Selger vi Rade Prica så burde vi allerede være i mål når det kommer til kutt på 10 millioner. Da har vi "kvittet" oss med høytlønnede spillere som:

Rade Prica 5 millioner
Per Ciljan 5 millioner
Alejandro Lago 2.2 millioner
Fredrik Winsnes 1-2.5 millioner?
Mikael Lustig 1-2 millioner?
Trond Olsen 1-2.5 millioner?

Morten Molskred og Daniel Örlund er også spillere som burde skyves ut av klubben. Antar de har relativt høy lønn, og de har ihvertall høyere lønn enn de fortjener i forhold til kvalitet.

Lønnsnivået i klubben har blitt kraftig senket siden disse kontraktene ble inngått, så erstatterne tjener ikke/kommer ikke til å tjene i nærheten det samme.

Problemet med at budsjettet skal kuttes med 10 millioner er at det ikke betyr at vi må spare 10 milll. For vi går "alltid" i dundrende underskudd, så vi må spare inn de "vanlige" underskuddet i tillegg til 10 mill.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 18:10    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Selger vi Rade Prica så burde vi allerede være i mål når det kommer til kutt på 10 millioner.

Problemet med når vi kvitter oss med alle spillerne som i teorien har europacup-kvalitet i beina er at inntektstilgangen reduseres. Det må bli slutt på myten om at jo lavere spiller-lønninger dess bedre økonomi.
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 18:11    Post subject: Reply with quote

Konesseur:
Hva er det som skal til for at medlemsmassen kan få gjennomslag for at et eksternt firma som er vandt til å jobbe opp mot fotball klubber skal kunne gjennomføre en kontroll av Rosenborg?

senador:
Jeg er enig med dette. Men ser vi på spillere som Demidov (så med en gang at han hadde drivet som skulle til for å nå toppen), Stadsgaard, Annan, Sapara, Dockal, Issah, Chibuike og Prica så har vi gjort mange gode kjøp, men har blitt fucked pga korte kontrakter.

Vi har heller ikke vært god nok til å erstatte disse spillerne. For meg virker det som om Hoftun blir tatt på senga hver gang han må erstatte en spiller som har forsvunnet, eller vi vet kommer til å forsvinne.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 08.12.2011 18:19    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Selger vi Rade Prica så burde vi allerede være i mål når det kommer til kutt på 10 millioner.

Problemet med når vi kvitter oss med alle spillerne som i teorien har europacup-kvalitet i beina er at inntektstilgangen reduseres. Det må bli slutt på myten om at jo lavere spiller-lønninger dess bedre økonomi.

Jeg prøver ikke å skape noen myte om noe, men det er fakta at lavere lønnsutgifter gir oss lavere lønnsutgifter. Skal du snakke om myter så må du også ta med den andre; nemlig at høye lønnsutgifter gir bedre sportslige prestasjoner. For Moldskred, Olsen, Winsnes, Lago, Örlund er blant de mest utskjelte spillerne, de gir oss ikke kvaliteten i de thele tatt i forhold til utgiftene. Mange av disse kan utrolig nok erstattes med juniorspillere uten sportslig fall.
Å selge Prica nå er et sjakktrekk om man jobber godt med å skaffe en erstatter. Dette er mest sannsynlig siste gang vi kan få penger for Prica, og penger skal vi ha for alle spillere som forlater klubben, det er livsviktig.
Så det hele koker som vanlig ned i at vi har en råtten SD som ikke makter å skaffe kvalitetspillerne vi trenger for å nå CL igjen.

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med at lønningene lå opp mot 3-4 millioner i året så lenge spillerne var så gode at vi kvallet til CL hvert år. Da er det en god investering. Men så lenge spillerne ikke er gode nok til å vinne TL engang så er det galskap å dele ut så høye lønninger.
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 18:25    Post subject: Reply with quote

Selger vi Rade Prica så burde vi allerede være i mål når det kommer til kutt på 10 millioner. Da har vi "kvittet" oss med høytlønnede spillere som:

Rade Prica 5 millioner
Per Ciljan 5 millioner
Alejandro Lago 2.2 millioner
Fredrik Winsnes 1-2.5 millioner?
Mikael Lustig 1-2 millioner?
Trond Olsen 1-2.5 millioner?

Morten Molskred og Daniel Örlund er også spillere som burde skyves ut av klubben. Antar de har relativt høy lønn, og de har ihvertall høyere lønn enn de fortjener i forhold til kvalitet.

Lønnsnivået i klubben har blitt kraftig senket siden disse kontraktene ble inngått, så erstatterne tjener ikke/kommer ikke til å tjene i nærheten det samme.

Problemet med at budsjettet skal kuttes med 10 millioner er at det ikke betyr at vi må spare 10 milll. For vi går "alltid" i dundrende underskudd, så vi må spare inn de "vanlige" underskuddet i tillegg til 10 mill.

Gode spillere koster penger både i innkjøp og lønninger. Skal vi være et fast inventar i Europa så må vi akseptere at vi har et lønnsbudsjett på 50-60 mill (18 spillere med 2+ mill hver og 6 spillere som tjener mellom 500K og 1 mill), dette for å få en bredde i laget sånn at vi ikke blir alt for avhengig av enkeltspillere.

Vi må også bli flinkere til å finne talenter over hele verden for uansett om vi har Norges beste junior lag så er det et stort skritt fra å være junior og opp til senior og et enda større skritt hvis laget skal kjempe i Europa hvert år.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 08.12.2011 18:28    Post subject: Reply with quote

Ryujin:

Som jeg sa over:

Quote:
Jeg hadde ikke hatt noen problemer med at lønningene lå opp mot 3-4 millioner i året så lenge spillerne var så gode at vi kvallet til CL hvert år. Da er det en god investering. Men så lenge spillerne ikke er gode nok til å vinne TL engang så er det galskap å dele ut så høye lønninger.

Den bunner i kostnad målt mot kvalitet. Å betale høy lønn for spillere som ta ross til CL er lurt, å betalee like høy lønn(noe vi har gjort lenge) for spillere som er langt unna å kvalle oss til CL, og nå ikke er gode nok til å ta oss til TL-gull er dumt.
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 08.12.2011 18:32    Post subject: Reply with quote

Jeg så ikke innlegget ditt før jeg posta mitt.

Jeg er enig at spillere som tjener 3-5 mill skal inneha kvaliteter til å forsvare det. Problemet er at Hoftun ikke klarer å se forskjell på god og dårlig kvalitet.
Litt det samme som å gi Jamtfall en kontrakt uten at du har med en klausul som gir deg en billig utvei hvis han blir alvorlig skadet.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 08.12.2011 19:40    Post subject: Reply with quote

Med tanke på at spillere som Skjelbred, Lustig, Lago og Winsnes er borte med sine feite lønninger, vil jeg tro at kuttet i sportslig avdeling allerede er godt på vei, ja.

Forstår at budsjettet tydeligvis ikke lenger er så hemmelig lenger. Må begynne å spørre mer sjøl også. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 17.12.2011 11:27    Post subject: Reply with quote

Ikke sikkert JJ får en eneste krone til spillerkjøp i vinter, men hvis de klarer å få tak i noe så blir det til en høyreback.

Når klubben ikke vet om de klarer å skaffe penger til en høyreback når vi har null høyrebacker, da er klubben vår i dyp økonomisk krise.
Back to top
Zeno
Veteran

PostPosted: 17.12.2011 13:34    Post subject: Reply with quote

Vel, Høiland kan jo alltids spille høyreback.
Selv om det selvfølgelig er under ønskelig nivå i Rosenborg.
Med null forsterkninger på høyrebacken, da er vi både i en økonomisk krise og en sportslig krise.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 18.12.2011 09:48    Post subject: Reply with quote

Ikke sikkert JJ får en eneste krone til spillerkjøp i vinter, men hvis de klarer å få tak i noe så blir det til en høyreback.

Når klubben ikke vet om de klarer å skaffe penger til en høyreback når vi har null høyrebacker, da er klubben vår i dyp økonomisk krise.

Kanskje man kan begynne å se at Konesseur sine spådommer ikke er så dumme som alle skal ha det til. Jeg klarer ikke helt å se at kristobal har fått riktig på sine positive forklaringer om at alt i RBK er i sin skjønneste orden. Når RBK ikke har råd til en spiller, er både nakken og ryggen brekt. Det betyr nedrykk i 2014.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 18.12.2011 10:07    Post subject: Reply with quote

Nå driverf du å finner på ting jeg har skrevet igjen. Trist at jeg må bruke så mye tid på å vise hva jeg har skrevet og i tillegg får kjeft for å dra fram gamle innlegg.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 18.12.2011 10:18    Post subject: Reply with quote

Vi tenker nå vårt når man greier å oppsummere året 2011 uten det minste kritiske anslag.

Fokus for økonomien fremover blir opprydning i 600-700 millioner kroners planen en gang for alle med skifte av fokus på 11'ern.
Back to top
Don Ernesto
Senior

PostPosted: 18.12.2011 10:55    Post subject: Reply with quote

Kan man melde en fotballklubb på luksusfellen? Vi har ikke så mye lett omsettelig å selge, men de kan sikkert hjelpe til å kutte en del i "diverse-posten" på brakka.

Investorpenger = kreditt, dvs penger vi ikke har, men må "låne". Alltid dumt å bruke mer penger enn du får inn, uansett.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 18.12.2011 11:01    Post subject: Reply with quote

Ikke når man tørr å satse tydeligvis.

Men så har jo investeringene i 600-700 millioner kroners planen skapt konsernet da.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Next
Page 2 of 16

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb