English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Jan Jönsson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 179, 180, 181 ... 381, 382, 383  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jangusk
Veteran

PostPosted: 29.11.2011 10:38    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Tja, han førte opp til, samt holdt Landskrona stabile i Allsevanskan - stabilt på 11. plass, riktignok, men de rykket først ned da Jönsson forsvant, og har ikke vært i Allsvenskan siden. Det høres kanskje ikke imponerende ut, men å holde ett lag som ikke har vært i øverste divisjon på 30 år (bortsett fra ett kort besøk i 1994) stabile i divisjonen i tre år vil jeg faktisk si er ganske bra, i hvert fall så tidlig i karrieren.

Toneangivedne spiller for Landskrona da var for øvrig Alexander Farnerud, Daniel Nannskog og Johan Andersson. Hørtes de navnene kjente ut?
Hva tyder det på? Jo, det tyder på at, siden han henter samme spillere til hver klubb, har han faktisk en klar ide om hvilke typer han ønsker seg i klubben, og dermed også en klar ide om hvordan han vil laget skal spille.
Selvfølgelig har han det, som alle gode trener.

Som alle gode trenere???????????????????
Back to top
View user's profile Send private message
Jangusk
Veteran

PostPosted: 29.11.2011 11:02    Post subject: Reply with quote

Når jeg lager min brunsaus begynner jeg med å smelte margarin + å tilsette mel.Dette gjør jeg gjerne med sterk varme.Det jeg ikke gjør er å skru ned/dempe tempen,og hva skjer da?Jo det blir kull.Så skal jeg lage ny saus men jeg gjør akkurat det samme.Altså ingen forandring og da lykkes jeg sjelden.Dette synns jeg er det største problemet med herr Jønson.Han har vist skremmende liten evne til forandringer både i forbindelse med treninger,i kamp og under kamp.Dette her mener jeg vitner om en trener med liten selvtillit og gjerne mangel på fagelig kompitanse.Jeg tror denne jobben er for stor for JJ. Mr Eggen vokste seg stor underveis i sin trenerkarriere,men han var jo mye yngre enn JJ. RBK som klubb,med både tillhengere,krav som stilles osv.har tid til å gi han tid til å få store nok baller til å trene RBK,så bye,bye JJ.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 29.11.2011 12:12    Post subject: Reply with quote

Du må bruke litt løk i jevningen din, samt tyttebær og brunost i sausen.

Hadde hatt større tiltro til Jönsson om han klarte å formidle hva han vil med dette laget, og hva planen hans er.. ikke bare bortforklaringer og lovnader om "revansje, for nå er vi så sugne atte".
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 29.11.2011 12:17    Post subject: Reply with quote

Du er billig underholdning da, bakkis. HEr oppdaget du underveis i Vikingkampen at jaggu, da er jo måloppnåelsen i boks. "medalje og europa".

Så var det på med den skinnende rustningen og leke djevelens advokat og JJs tapre forsvarer brått.

What a clever ploy...

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 29.11.2011 16:27    Post subject: Reply with quote

Jangusk wrote:
Mr Eggen vokste seg stor underveis i sin trenerkarriere,men han var jo mye yngre enn JJ.

Ikke da han virkelig løftet RBK opp til uante høyder. Da RBK begynte sin virkelige storhetstid i '92 var Eggen 51 år gammel. Jönsson fylte 51 i år.

Første gang Eggen vant som trener på egenhånd i 1988 (i 1971 var han jo en del av ett tospann med Tor Røste Fossen) var Eggen 47 år gammel.
Jönsson tok gull første gang som 48-åring 20 år senere.

Det er altså ganske mange likheter karrieremessig mellom de to herrer. Begge to er til og med seriemester som spillere, da Jönsson var med på å vinne Allsvenskan med Halmstad i 1979.

Det er enda en grunn til at jeg har så god tro på Jönsson som jeg faktisk har - det at likhetene er såpass store. bare vent, neste år blir stort!
Bakklandia
Legende

PostPosted: 29.11.2011 18:23    Post subject: Reply with quote

Jangusk wrote:
Hva tyder det på? Jo, det tyder på at, siden han henter samme spillere til hver klubb, har han faktisk en klar ide om hvilke typer han ønsker seg i klubben, og dermed også en klar ide om hvordan han vil laget skal spille.
Selvfølgelig har han det, som alle gode trener.

Som alle gode trenere???????????????????[/quote]

Japp. Han er en god trener, det tror jeg faktisk ikke noen kan være uenig i. At man kan mene at han ikke er god nok trener for RBK er ikke nødvendigvis sammenfallende med at han ikke er en god trener, vel?
Keenoir
Legende

PostPosted: 29.11.2011 18:38    Post subject: Reply with quote

Det største problemet jeg har med Jönsson er at han istedenfor å finne ett system som passer det spillermaterialet heller prøver å tvinge spillere inn i roller de ikke har gode forutsetninger for å lykkes i. Det andre er at han virker noe naiv i spillestilen sin iforhold til å en god balanse på midtbane og i forsvar.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 29.11.2011 21:32    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Ikke da han virkelig løftet RBK opp til uante høyder. Da RBK begynte sin virkelige storhetstid i '92 var Eggen 51 år gammel. Jönsson fylte 51 i år.

Første gang Eggen vant som trener på egenhånd i 1988 (i 1971 var han jo en del av ett tospann med Tor Røste Fossen) var Eggen 47 år gammel.

Det er altså ganske mange likheter karrieremessig mellom de to herrer. Begge to er til og med seriemester som spillere, da Jönsson var med på å vinne Allsvenskan med Halmstad i 1979.

Det er enda en grunn til at jeg har så god tro på Jönsson som jeg faktisk har - det at likhetene er såpass store. bare vent, neste år blir stort!

Ok det men jeg sikter jo bl.annet til både cup og serie 71 +noe landslagtrenerlæring da!
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 29.11.2011 21:35    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Som alle gode trenere???????????????????

Japp. Han er en god trener, det tror jeg faktisk ikke noen kan være uenig i. At man kan mene at han ikke er god nok trener for RBK er ikke nødvendigvis sammenfallende med at han ikke er en god trener, vel?[/quote]

Jeg snakker seff. om RBK treneren.De andre trenerne er jeg totalt likegyldige til.
Dtenom king kenny da.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 29.11.2011 21:36    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Jangusk wrote:
Mr Eggen vokste seg stor underveis i sin trenerkarriere,men han var jo mye yngre enn JJ.

MÃ¥tte du ha evig rett og jeg ta evig feil,menjeg tror det ikke1
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 29.11.2011 21:41    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Jangusk wrote:

Og der kom nok et argument som ikke er et argument: historisk kronologisk sammenfall med kjent RBK-legende. Snart kommer det vel astrologiske argumenter for at han er en flink trener. Hva er spillestilen hans da, Bakkis? Hvordan spilte Landskrona?
Erlendr
Veteran

PostPosted: 29.11.2011 22:20    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
jeg gidder ikke diskutere med en som bare ser ett alternativ til trenerjobben, og som i tillegg henger seg alt for mye opp i formtabeller. Men uansett:

..Svada og vanlige bortforklaringer fra din side..

Når du hiver ut ubegrunnede og forhastede påstander så må du nesten tåle å bli motbevist. En skulle tro at du begynner å bli vant til det, all den tid du gjør det ukentlig. Kom gjerne med flere, men jeg foreslår at du sjekker fakta før du gjør det igjen, for vi er mange her inne som ikke gidder de fantastiske historiene du forteller rett fra magen.

Ser jeg bare ét alternativ? Nei.
Men jeg skal spare deg videre diskusjon, før du igjen driter deg ut og ønsker noen død.

Forøvrig er de videre analysene dine i de siste sidene i tråden her stor humor, herregud at det går an Very Happy
Om du ikke skal høre på meg, hør på hva Recon og Zaphod prøver å fortelle deg. Tror at selv kristobal humrer litt av observasjonene dine Razz

Last edited by Erlendr on 29.11.2011 22:29; edited 1 time in total
Back to top
Erlendr
Veteran

PostPosted: 29.11.2011 22:24    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:

Hadde hatt større tiltro til Jönsson om han klarte å formidle hva han vil med dette laget, og hva planen hans er.. ikke bare bortforklaringer og lovnader om "revansje, for nå er vi så sugne atte".

Enig, det er der skoen trykker for de fleste kritikere. Tredjeplass i seg selv er ikke skandale, det er måten det gjøres på. Kick and run is fun, og en trener som etter kampen inte forstår varfør.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 29.11.2011 22:41    Post subject: Reply with quote

Erlendr wrote:
hør på hva Recon [...] prøver å fortelle deg.
Alle burde egentlig gjøre det oftere!

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
solbakken13
Proff

PostPosted: 29.11.2011 23:18    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...216040.ece

Veldig bra skrevet og har et stort poeng!
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 30.11.2011 01:34    Post subject: Reply with quote

Meget bra blogginnlegg om (den manglende) strukturen vår: http://fotballanalyse.com...sivt-i-ar/
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 30.11.2011 01:49    Post subject: Reply with quote

Legg merke til at han snakker mye om defensiv struktur.
Den er lettere å fixe enn den offensive.
Mao, vi får tåle litt færre mål og målsjanser(Hamren) hvis vi ønsker å vinne fotballkamper.
Man må kanskje lytte mere til de som liker at laget eier kampen og maler ned motstanderne(feks. Kristobal), enn de som vil ha alle mann i angrep(ingen nevnt,ingen glemt).
For meg personlig kan en 1-0 seier hjemme over feks. Sogndal, være vakkert å se på, om Sogndal har 1-2 sjanser og vi vinner etter 3 halvsjanser og 3 soleklare.
Gevinsten kommer i neste kamp hvor de beste lagene skaper 3 halvsjanser og 2 kjempesjanser.
Vi har ellers kontroll og vinner 1-0 eller 2-1 borte etter tilsvarende sjansestatistikk.
Det er bare det at våre sjanser er hakket større og motstanderen hakket mere sliten etter å ha løpt i mellom, som utgjør forskjellen.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 30.11.2011 01:59    Post subject: Reply with quote

Erlendr wrote:
Om du ikke skal høre på meg, hør på hva Recon og Zaphod prøver å fortelle deg.Razz

Jeg prøver å å få med meg hva Zaphod mener, for det kommer innimellom noe fornuftig fra den kanten, i motsetning til fra andre.

Hva gjelder flanøren som, etter ryktene å dømme, overkompensere sin egen manglende machohet med å ønske at resten av verden skal ha det i bøttevis (gi faen i om de kan spille fotball, så lenge de er menn), tar jeg det meste av det han sier med god porsjon salt fordi jeg ærlig talt tror det er mer en rolle han spiller enn hans faktisk personlighet (tross alt, flaneri er en egen litterær sjanger.) Men jeg kan selvsagt ta feil, og innimellom dukker det jo opp vettug ting fra han også, som absolutt er verdt å få med seg.

Uansett har jeg skrevet side opp og side ned om hva jeg mener om Jönsson i flere måneder allerede, og det bør ikke være nødvendig for meg å skrive eller argumentere noe videre utover det. Men i motsetning til enkelte her inne, så er i hvert fall zhapod relativt saklig i motargumentene sine. Jeg mener forsatt at han tar feil, men han er i hvert redelig, saklig og seriøs i innleggene sine.

Når det gjelder spørsmålet zhapod stilte, om hvordan Landskrona spilte under Jönsson, har jeg ikke inngåedne kjennskap nok til å kunne svare på det, men jeg (og alle andre) har jo sett hvordan Stabæk spilte på sitt beste, og det er nok dette som er mye av slik Jönsson vil spille:
Høyt press, løp i rom, samtidig bevegelser, stor, men samtidig kjapp og effektiv, ballbesittelse og, som Vegard Voll er inne på, ofte med litt i overkant høy risiko (det var det som fleste Stabæk i CL-kvalikken - risikoen ble for høy.) Dette er altså en spillestil som bør få en hver RBK-fan til å bli varm langt inn i hjertrota, men RBK-stallen anno 2011 er ikke i stand til å spille det spillet - den mangler spilletypene til det.
Recon
Legende

PostPosted: 30.11.2011 02:46    Post subject: Reply with quote

Hoho, "flanør". Har du vært og hørt på Arve Hjelseth nå?

Back to top
Diskutere
Junior

PostPosted: 30.11.2011 02:53    Post subject: Reply with quote

Bakklandia: Du nevner at Rosenborg-stallen anno 2011 ikke er god nok til å spille den spillestilen Stabæk spilte tidligere (og som man må anta er Jönssons foretrukne spillestil), som sikkert stemmer. I denne situasjonen må en forvente at en god trener tilpasser spillesystemet til de spillerne man har. Men da må jeg spørre deg: Synes du Jönsson har gjort en god oppgave med Rosenborgs spillestil i 2011?

Hvis ja vil jeg gjerne vite hva DU synes har vært positivt med Rosenborgs defensive spill, og ditto med deres offensive spill.

Derimot hvis du ikke mener at Jönsson har gjort en god nok jobb spillemessig, synes du at det er rett på at Rosenborg satser på en trener som har en fin tanke om hvordan fotball skal spilles bare han klarer å få et godt nok lag/de rette spillerne?

Selv er jeg av den oppfatning at en god trener er en som klarer å tilpasse seg ulike scenarier, en trener som presterer bra med dårlig spillerstall, og en trener som får til et bra spill selv om en eller flere spillere skulle vise seg å dra/være ute med karantene.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 30.11.2011 02:54    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Erlendr wrote:
Om du ikke skal høre på meg, hør på hva Recon og Zaphod prøver å fortelle deg.Razz

Jeg prøver å å få med meg hva Zaphod mener, for det kommer innimellom noe fornuftig fra den kanten, i motsetning til fra andre.

Hva var diagnosen denne And...skal ikke nevnes ved navn..brei..fikk nå igjen?
Må være ensomt på toppen for deg hvis det er en person som skriver NOE vettugt og resten bare svada,,..lykke til videre i din ensomme verden Wink
Bakklandia
Legende

PostPosted: 30.11.2011 03:30    Post subject: Reply with quote

Diskutere wrote:
Bakklandia: Du nevner at Rosenborg-stallen anno 2011 ikke er god nok til å spille den spillestilen Stabæk spilte tidligere (og som man må anta er Jönssons foretrukne spillestil), som sikkert stemmer. I denne situasjonen må en forvente at en god trener tilpasser spillesystemet til de spillerne man har. Men da må jeg spørre deg: Synes du Jönsson har gjort en god oppgave med Rosenborgs spillestil i 2011?

Jeg er jo ikke den første denne sesongen som påpeker at RBK-stallen anno 2011 ikke finnes komplementær (litt bedre på det punktet etter sommer-tranfervinduet, riktignok), og det er først og fremst det jeg sikter til når jeg mener at spillerne ikke er gode nok. Men det har faktisk Jönsson fått med seg, og har dermed tilpasset i det minste formasjonen etter de spillerne som faktisk finnes i stallen. At han ikke har kunnet brukt go'fot-teorien på alle ift. posisjon på banen, skyldes jo nettopp problemet med at stallen ikke er komplementær, og at det på enkelte posisjoner rett og slett var slik at man måtte spille med feil mann, for å i det hele tatt kunne spille med noen i den posisjonen. Dette skyldes litt kvantiteten i stallen også, ikke bare sammensetningen.

Likevel har altså Jönsson maktet å sette sammen et lag som scoret 69 mål i år - ingen andre lag var i nærheten av å score så mange mål, så angrepsspillet må ha fungert. Vi er det eneste laget i årets serie med to mann innenfor topp ti på toppscorer-lista, og ett av bare to lag med mer enn en spiller som scoret tosifret antall mål.

Som jeg nevnte i går, det er absolutt ikke mangelen på mål - og dermed heller ikke manglede offensivt spill - som er grunnen til at vi ikke tok gull i år. Det er derimot det horrible defensive spillet som er skylden - 44 mål, og femte mest innslupne mål i hele ligaen skal normalt ikke holde til medalje - men Jönsson klarte likevel å skaffe klubben nettopp det, mye på grunn av den ekstremt gode uttellingen i motsatt ende - for til tross for 44 innslupne, hadde vi likevel soleklart best målforskjell i hele ligaen.

Det er, med hånden på hjertet, ikke mye godt å si om forsvarspillet til laget denne sesongen - ligaens kanskje beste hodespiller er pussig nok bedre på hodet offensivt enn defensivt, og det belyser mye av problemet der bak - ekstrem usikkerhet. det er en grunn til at Örlund gikk fra å være kanskje ligaens beste keeper i vår, til å bli ligaens verste år i høst. Men, defensiv struktur er mye enklere å stramme inn og øve inn enn offensiv struktur - og det er derfor det er så fint at det er nettopp i det defensive klubben sliter mest.

Når det gjelder det offensive er det faktisk en god del positive trekk å se - blant annet det at det alltid er mye folk inne i boksen. Det betyr at spillerne finner rommene, og løper riktig. Det gjelder for så vidt også defensivt - mye folk inn i boksen, men de har ikke relasjonene som gjør at de leser hverandre godt nok til å plassere seg riktig.

Hvorfor er det bra at det er mye folk inne i boksen? jo, fordi det bidrar til en annen positivt ting; nemlig det å evne å opprettholder presset på motstanderen, noe som nok er mye av grunnen til at vi har fått så mange mål som vi har fått - det at motstanderen rett og slett, på grunn av det ekstremt høye presset, ikke har evnet å få bort ballen i tilstrekkelig grad før vi har banket den i nota.

Bare se på antallet corner vi har skapt denne sesongen - det kommer av det høye presset.

Dette er de to mest positive tingene med angrepspillet vårt - utnyttelsen av rommene og de samtidig bevegelsene, og evnen til å hele tiden kunne presse motstanderen høyt på banen.

Hovedutfordringen foran nesten sesong er balansen i laget - den er feil nå, noe som kan forklare mye av de defensive utfordringene. Med mer komplimentær spillerstall vil balansen være lett å rette opp i laget, og da vil mye være gjort.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 30.11.2011 03:32    Post subject: Reply with quote

toreinar wrote:
Bakklandia wrote:
Erlendr wrote:

Hva var diagnosen denne And...skal ikke nevnes ved navn..brei..fikk nå igjen?
Må være ensomt på toppen for deg hvis det er en person som skriver NOE vettugt og resten bare svada,,..lykke til videre i din ensomme verden Wink

Mange fornuftige folk her inne - stort sett bare det, fakitsk. Slik det jo som regel er alle steder i samfunnet.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 30.11.2011 03:32    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Hoho, "flanør". Har du vært og hørt på Arve Hjelseth nå?

Nei, men du fyller beskrivelsen perfekt.
Recon
Legende

PostPosted: 30.11.2011 03:44    Post subject: Reply with quote

Tja, jeg er vel mer stilfull enn dandy, jeg sprader mer enn jeg slentrer, men karismatisk...der traff du spikeren på hodet. Jeg kan bare si takk.

Men flanør er vel et skjellsord for deg, som populisme og slike stygg-ismer. Det beste er jo den røde, intellektuelle elite som nådig informerer de uskolerte massene om hva som er hva.

Bare så synd du kun har fargen...

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 179, 180, 181 ... 381, 382, 383  Next
Page 180 of 383

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb