| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 21.11.2011 17:46 Post subject: |
|
|
ja hadde han bare klart å utrette noe så....  _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
| Back to top |
|
 |
seler Senior
|
Posted: 21.11.2011 17:56 Post subject: |
|
|
Ja folk snakker om at spillere har underprestert og at det ikke er lett å ta over ett lag som har mistet annan, demidov, iversen ++. Forsåvidt helt enig i det, men samtidig er det JJ sitt ansvar å få mest mulig ut av det spillermateriellet han har til disposisjon. Og det er ingen tvil om at de han har tilgjengelig, er gode nok til å være MYE nærmere molde enn hva tabellen faktisk viser. Samtidig hjelper det ikke å få inn nye, gode spillere til neste år, så lenge han ikke evner å trene inn et spillemønster. Se på Fagermo, Deila, Rekdal, Høgmo (og helt sikkert flere). De klarer å skape resultater på linje med/bedre enn RBK, med langt lavere budsjet, dårligere spillestall og generelt dårligere økonomi. Hvordan ? Jo, med en klar og tydeli spillestil, der hver enkelt spiller har klare oppgaver og til en hver tid vet hva han skal gjøre. _________________ 'In my time at Anfield we always said we had the best two teams on Merseyside - Liverpool and Liverpool reserves |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.11.2011 18:03 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | for min del er det langt viktigere hva treneren vår klarer å utrette med laget, enn hva han sier i media.  |
Men når du ser på uttalelsene til Wenger, så reflekterer de kunnskapene og managerferdighetene hans. Som regel så er det sånn. |
|
| Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 21.11.2011 18:05 Post subject: |
|
|
| Seler: er enig i at Rekdal og Fagermo har fått mye ut av lagene sine, men de har hatt tid og stammene i laget har vært der over flere år. |
|
| Back to top |
|
 |
Diskutere Junior
|
Posted: 21.11.2011 18:15 Post subject: |
|
|
stolavs: Hvordan forklarer du branns prestasjoner denne sesongen? Skarsfjord har ikke trent klubben i mer enn en og en halv sesong, klubben har mistet mange viktige spillere, og har et mye dårligere spillermateriell enn det Rosenborg har.
Gode trenere skal klare å skaffe resultater på en sesong, spesielt når de trener antatt gode lag. Som et minimum forventer man i det minste at lagene har et samhandlingsmønster og/eller tydelige offensive og defensive planer. Jönssons RBK mangler alt dette. |
|
| Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 21.11.2011 18:22 Post subject: |
|
|
Nå skal vi ikke glemme at det ikke er stor avstand mellom Branns prestasjoner og Rosenborgs prestasjoner i år. Forskjellen ligger vel mer på forventningsplan, noe som er helt greit i og med at RBK skal være en toppklubb i Norden. At Rune Skarsfjord har fått mye ut av Brann-laget skal han ha skryt for, men fiasko-Jønsson har ca samme resultater i år. Det er en tøff jobb å trene RBK, og trenere skal bedømmes ut fra klubbens ambisjoner og målsettinger. Jønsson har ikke lykkes med dette, og hans stilling bør derfor vurderes. Slik er fotballen. Prestasjonsmessig har dog Brann og RBK gjort det rimelig likt i år. _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
| Back to top |
|
 |
Diskutere Junior
|
Posted: 21.11.2011 18:34 Post subject: |
|
|
| nastynick: Som nevnt tidligere er jeg også av den oppfatning at Jönsson ikke bør trene Rosenborg i 2012, men jeg er ikke enig i ditt argument om at Rosenborg og Branns prestasjoner er like i år, og at Skarsfjord-argumentet ikke kan brukes. På samme måte som at jeg forventer at en Formel-1 bil skal slå en hest og kjerre, forventer jeg at Rosenborg anno 2011 skulle gjort det mye bedre enn Brann i 2011. Skarsfjord skal naturligvis ha skryt for sitt arbeid, og han symboliserer forskjellen på en god trenerjobb på samme måte som at Jönsson symboliserer en dårlig treningsjobb. Spør du meg har Brann og RBK ikke gjort det like godt prestasjonsmessig, selv om poengsummen (så godt som) er den samme. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 21.11.2011 18:38 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | | 1972 Miami Dolphins wrote: | for min del er det langt viktigere hva treneren vår klarer å utrette med laget, enn hva han sier i media.  |
Men når du ser på uttalelsene til Wenger, så reflekterer de kunnskapene og managerferdighetene hans. Som regel så er det sånn. |
Det var ikke noe forsøk på å pisse på helten din Knerten, Wenger er en av de aller dyktigste i gamet. Poenget mitt var enkelt å greit at JJ har sagt fine ting uten å få det til helt, akkdurat som så mange andre trenere.
Så det hadde selvsagt vært fint om treneren vår kunne uttalt ting i media som virkelig bekreftet hans faglige dyktighet, men det viktigste er tross alt at vi presterer. |
|
| Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 21.11.2011 18:43 Post subject: |
|
|
Diskutere: Jeg tror vi er ganske enige, men poenget mitt er at fotball handler til syvende og sist om resultater og ikke så mye om ressurser tilgjengelig. Det er ihvertfall det tabellen sier noe om; hvordan har det gått, og det er det eneste man kan forholde seg til i en prestasjonskultur.
Jeg tror videre at ressursfokuset kan fjerne en del av fokuset på det som skaper resultater, nemlig beinhard og fokusert jobbing. _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
| Back to top |
|
 |
Diskutere Junior
|
Posted: 21.11.2011 18:53 Post subject: |
|
|
| nastynick: Du har helt klart rett i at fotball handler om resultat. Grunnen til at jeg dro inn Skarsfjord inn i debatten var for å slå bein under de argumentene om at Jönsson 1) ikke har fått nok tid til å spille inn laget, og 2) viktige spillere forlot klubben før sesongen - to faktorer som begge var tilstede i et Brannlag som har en mye svakere spillerstall enn det Rosenborg har. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 21.11.2011 18:55 Post subject: |
|
|
Skreiv før TIL-kampen at trua på JJ er redusert, da er den naturligvis det fortsatt.
Men når man ser spiller for spiller på de andre topplagene, er jeg ikke så sikker på at vi har den beste stallen.
Spesiellt sesongen sett under ett og tatt i betraktning at nykommere skal kjøres inn.
Koster fort en Hovland å kvitte seg med JJ,da foretrekker jeg begge istedet for ingen når prisen er den samme.
Det er lettere å sette et preg på et lag som ikke slipper inn mål på motstandernes første sjanse i kamp etter kamp.
Tipper vi hadde vunnet, i det minste klart sølv om Hamren var her med nøyaktig samme mannskap.
Men med en noe annen mål og sjansestatistikk..
JJ ville gi folket brød og sirkus, det endte med mye sirkus og lite brød.
Det har rett og slett manglet litt mel her og litt gjær der denne sesongen.
Det er alltid lettest å starte med å tette igjen bak, som flere har påpekt.
Vil man i tillegg sende masse folk i anngrep, er det helt klart at tempo i forsvaret er en stor mangelvare. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.11.2011 18:56 Post subject: |
|
|
Den viktigste grunnen til at Brann har gjort det så bra som de har i år er den brutale innsatsen som legges ned gjennom alle kamper. De ble dømt nord og ned før sesongen av "alle", og Skarsfjord benyttet seg av dette.
Personlig så er jeg sikker på at Brann kommer til å falle som et lodd på tabellen neste år, for stallen er ikke god nok for medalje og treneren er knapt god nok for TL. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 21.11.2011 19:03 Post subject: |
|
|
Ganske enig med nasty vedrørende Brann og RBK. At Skarsfjord har gjort det ganske OK i år med et ganske dårlig mannskap er intet bevis for at han har prestert så mye bedre. Trenere kan ikke måles noe særlig på en sesong uansett, selv om både genierklæringer og idiotierklæringer sitter løst ganske raskt her til lands.
Et Brann fullstendig uten forventninger, og uten mye av røkla de sopet sammen like før og like etter seriegullet sitt som hadde som hovedoppgave å sparke ned motspillere, var et kurant utgangspunkt for Skarsfjord.
Neste år kommer imidlertid forventningene tilbake, og da er det opp til bevis for Skarsfjord. Jeg frykter det blir magaplask. Det typiske nå er jo at årets nederlagsdømte lag, som egentlig ikke var særlig bra, plutselig får et sett av forventninger på seg etter å ha overprestert ganske mye i deler av sesongen i år. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.11.2011 19:27 Post subject: |
|
|
Jeg mener at Brann-stallen har vært og er undervurdert i norsk sammenheng, og den er det først og fremst fordi Steinar Nilsen var en så begrenset trener.
Derimot er jeg ikke spesielt imponert over Rune S heller, og tror Brann i beste fall blir et av seks-sju lag som kan havne på medaljeplass neste år dersom marginene går i deres favør. Men at man tar medalje i TL trenger ikke å si så mye om kvaliteten på fotballlaget. Se på Odd i år.
Folk kan si mye positivt om Fagermo, men Odd har heller ikke i år vært et spesielt godt fotballag. |
|
| Back to top |
|
 |
Diskutere Junior
|
Posted: 21.11.2011 19:27 Post subject: |
|
|
Kristobal: Om det er sånn at Brann har spilt så bra i år fordi de ikke har hatt noe forventningspress må dette bety at de har blitt motivert til å gi mer innsats. På den annen side kan vi også si at om motivasjonen ikke er bra, er det trenerens jobb å ta tak i dette. Rosenborgs bortekamp mot Breidablik vitner ikke om at vår trener klarer å gjøre denne jobben, til tross for at han gikk ut i media og sa at han gjerne ville vinne kampen på grunn av rankingpoeng. Det er uansett ikke riktig å anta at et dårlig lag med lite forventningspress har like gode vilkår for å gjøre en god jobb som et mye bedre lag med høyt forventningspress. Denne forklaringen smaker dårlig i min munn, og jeg fastholder at trenerprestasjonen til Skarsfjord har vært mye bedre enn Jönsson.
Når du kommenterer at trenere ikke kan måles på en sesong så lurer jeg på hvor lang tid de må ha på seg før man vet om de er gode nok? 2 sesonger? 3 sesonger? Fotball handler om resultat, og denne sesongen har ikke Rosenborg levert resultat. Likeledes har de heller ikke vist takter som skulle tilsi at de vil levere resultat i fremtiden. Selv mener jeg at RBK ikke kan ta sjansen på å ta en ekstra sesong med Jönsson bare for å forsikre seg om han bør sparkes. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.11.2011 19:31 Post subject: |
|
|
| Kristobal never ofte dette med forventningspress, men jeg vet ikke om selve presset per se er så innvirkende negativt for prestasjonen; jeg mener det handler mer om et pyskologisk fenomen, nemlig det at det er så mange jevngode lag i TL, at de lagene som blander seg inn i medaljestriden ikke nødvendigvis er bedre enn de andre lagene, men at det ofte kan være utslag av varians. Slik at hvis Brann feks havner på bronseplass forventer mange at de vil ta medalje neste år, eller til og med blande seg inn i tetstriden, uten at det egentlig er mer sannsynlig enn at Haugesund vil gjøre det samme. |
|
| Back to top |
|
 |

|
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 21.11.2011 21:37 Post subject: |
|
|
Diskutere:
Du sier dert jeg tenker. I RBK ønsker vi ikke ett skritt frem og fem tilbake. Selvfølgelig er det mange trinn i stairway to heaven, men skal vi fortsette klatringa kan vi ikke gi JJ 3 sesonger for å komme dit vi var i 2010. |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 21.11.2011 22:09 Post subject: |
|
|
Faktisk veldig bra det der, setter fingeren på mye av det som har vært galt og er galt. Sett uten i fra. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.11.2011 22:42 Post subject: |
|
|
Tjærnås er innom viktige problemstillinger, men gir etter min mening en selvmotsigende og kanskje noe kameratslig konklusjon.
Jeg er overrasket dersom JJ opplever et sterkt internt press på å spille noe annet enn det han ønsker. Hvem skulle dette presset komme fra? Det måtte være spillerne selv, som blir presset inn i roller de ikke behersker. Her er jeg svært uenig med Tjernæs. I går var Dockal og Bakenga vinger. Bakenga spilte en god kamp, selv om han ikke er ving og Dockal spilte etter min mening også en grei kamp, på det jevne, selv om innleggskvaliteten ikke var helt til stede i går. Dockal har spilt sine dårligste kamper som kant, og sin beste kamp som ving, i kampen mot Odd. Det han ikke nevner, er at RBK i sin verste periode i høst spilte 4-4-1-1, akkurat slik JJ ønsker. Han mener at dette er den naturlige formasjonen, ut i fra spillematerialet vårt, bortsett fra at vår eneste gode bakromsspiss, Bakenga, ikke har fått spille, og vi har måttet plassere Svensson på kant. Jeg stiller også spørmål ved hvorvidt JJ virkelig ønsker offensive backer. Etter min mening har spesielt Lustig blitt langt mindre involvert i år, og kantene har ikke trukket like mye innover som Tjærnås mener å vite at JJ ønsker.
Vi kan også nevne at utviklingsavdelingen nå har lagt om til 4-4-1-1 i nextgen-kampene, som ikke skulle tyde på at JJ mangler innflytelse. Altså spiller vi nå uten indreløpere. Med tanke på talenter som Midtsjø, Svensson og Berntsen er det etter min mening helt uforståelig og lite fremtidsrettet. Og jeg mener det er tydelig at mange av disse spillerne er ukomfortable med rollene sine. Verdens aller beste spillere er i dag indreløpere eller innover/altmulig-vinger. Å spille med to balansespillere hører fortiden til, og fører like gjerne til at man taper midtbanen. Derfor må man ha en overlegen midtbaneduo dersom dette skal fungere. Det har vi langt i fra.
Tjærnæs nevner viktigheten av at utviklingsavdelingen spiller på samme streng som a-laget. Ligger da feilen hos de kanongode indreløperne vi allerede har utviklet, eller ligger feilen i ansettelsen av en trener som tilhører en helt annen tradisjon? Tjærnås peker på Barcelona og Ajax, og etter min mening er RBK den nordiske representanten i dette selskapet. Er da feilen at JJ ikke får gjennomført sine 4-4-2-reformer, eller er feilen at vi har ansatt en trener som tilhører en helt annen skole?
Er det noe som helst som tyder på at JJ er riktig mann til å revolusjonere RBK, skape en ny identitet og plassere oss i en helt annen kontekst hva gjelder spillestil og filosofi? Tjærnås mener opplagt at svaret er ja, uten egentlig å presentere et eneste argument for at JJ har dette i seg, annet enn å konstatere at han definitivt ikke er rett mann til å videreføre og fornye go'fot-arven, og da kan vi være enige om at RBK, utifra deres egne mål, bommet allerede før JJ tok plass i brakka. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 21.11.2011 22:51 Post subject: |
|
|
Det kan vi ikke, men vi må være bevisste på HVORDAN vi skal komme dit vi var i 2010, og ikke skifte trener og stil i hytt og pine. Enten må vi holde oss til Eggens system, eller så må vi bestemme oss for et brudd med denne filosofien. Det som slår meg er at vi har ønsket oss en blanding av Eggens stil og Hamréns stil, og endt opp med ingen verdens ting. Nettopp fordi vi ikke har klart å bestemme oss hvor hvordan vi skal spille fotball. Det er både ledelsens og trenerens feil. Men det slår meg at Jönsson rett og slett har blitt ansatt på feil premisser, og at han selv ikke har vært sterk nok til å stå på sitt.
Håpet er at han blir mye sterkere på dette neste sesong, med et litt bedre utgangspunkt enn forrige sesong.
Jeg synes fremdeles Jan Jönsson kan få fortsette, men jeg vil ikke insistere på det, og jeg griner ikke om partene bestemmer seg for å skille lag i løpet av jula. Men skal vi ha inn en ny trener, synes jeg vi bør ha vedkommende så godt som klar før vi sparker Jönsson. Ikke sparke Jönsson, bruke et par måneder på å lete etter en ny trener, deretter ta en telefon til Sollied, bare for at han sier nei, og så må vi ansette Eggen på ettårskontrakt rett før seriestart. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
solbakken13 Proff
|
Posted: 21.11.2011 22:57 Post subject: |
|
|
Kan hende noen har posta denne linken før.
http://fotball.adressa.no...215449.ece
veldig bra skrevet. Alle disse spørsmålene burde man stille til Jönsson og co |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 21.11.2011 23:12 Post subject: |
|
|
Skjønner at du ikke gidder å lese hele tråden, men noen av de siste innleggene kunne du vel tatt deg tid til å lese  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.11.2011 23:12 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Men det slår meg at Jönsson rett og slett har blitt ansatt på feil premisser |
Da er vi enige likevel da:-)
Jeg mener at det ville være lurt å løsrive Eggens filosofi fra personen Eggen, siden det gjerne blir veldig klamt og belastende dersom det fremstilles som at en ny trener skal godkjennes av - og svare til - Eggen. Eggen tilhører selv en skole, ble selv inspirert av flere og har inspirert mange andre. RBK bør dermed ha en filosofi, som selv om den ikke ville eksistert uten Eggen, likevel ikke begrenses av hva Eggen selv sa og gjorde. Det finnes nok av trenere i verden som er i stand til å videreføre og fornye RBKs filosofi. JJ er naturligvis ikke en av dem, siden han i utgangspunktet støtter seg på helt andre prinsipper.
Når det gjelder spørsmålet brudd vs kontinuitet, så mener jeg at man har fått en god del svar de siste årene allerede. Satser vi på brudd, er det kun et spm om tid før vi er en klubb på linje med andre norske klubber. Vi mister klubbens iboende merverdi. Vi kan være heldige, og få inn noen fantastiske ressurspersoner, men vi kan også oppleve lange tider med middelmådighet. Det hele blir mer tilfeldig, og man risikerer å måtte stille spørsmålet: Er det egentlig noe som tilsier at RBK skal være den største og beste klubben i Norge?
Man sier gjerne at det ikke er så farlig hvilken filosofi en trener følger, så lenge han er i stand til å gjennomføre den, og det er sikkert mye sannhet i den påstanden, men i JJ sitt tilfelle må man vurdere sannsynligheten for at han klarer å sette sitt preg på laget; man må vurdere hvorvidt JJ har en klar idé om hvordan han ønsker å spille, om denne idéen er stor og ubetinget nok og ikke minst hvor stor dissonans det er mellom JJs idéer og omgivelsene.
Jeg klarer ikke å se noe positivt utfall av det regnestykket, verken for RBK eller JJ sin del. |
|
| Back to top |
|
 |
solbakken13 Proff
|
Posted: 21.11.2011 23:16 Post subject: |
|
|
| Hentesveis wrote: | Skjønner at du ikke gidder å lese hele tråden, men noen av de siste innleggene kunne du vel tatt deg tid til å lese  |
jodaa, du har rett i det;) |
|
| Back to top |
|
 |
|