| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.10.2010 16:02 Post subject: |
|
|
The World‘s Best Coach of the 1st Decade (2001-2010)
1. Arsène Wenger France 142
2. Sir Alexander Ferguson Scotland 133
3. José Mário dos Santos Mourinho Felix Portugal 115
4. Guus Hiddink Nederland 112
5. Fabio Capello Italia 106
6. Luiz Felipe Scolari Brasil 101
7. Rafael BenÃtez España 97
8. Carlo Ancelotti Italia 92
9. Marcello Lippi Italia 88
10. Marcelo Alberto Bielsa Argentina 86
11. Franklin Rijkaard Nederland 80
12. Sven-Göran Eriksson Sverige 79
13. Karel Brückner Česká Republika 76
14. Carlos Alberto Gomes Parreira Brasil 65
Vicente del Bosque España 65
16. Otto Rehhagel Deutschland 61
17. Ottmar Hitzfeld Deutschland 58
18. Carlos Bianchi Argentina 53
19. Carlos Caetano Bledorn Verri »Dunga« Brasil 50
Gerard Houllier France 50 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.12.2010 12:14 Post subject: |
|
|
- Jeg er i forhandlinger med Lierse, sier Sollied til Dagsavisen.
Han skal også være aktuell for Morten Gamst Pedersens engelske klubb Blackburn.
- Men jeg har noen andre tilbud også. Av familiære årsaker lander jeg nok fortsatt i Belgia. Dessuten har jeg en sønn som går på internasjonal skole i landet, sier Sollied.
Les mer: - Det mangler ikke på tilbud
Timet og tilrettelagt? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 18.03.2011 18:07 Post subject: |
|
|
| Sollied og denne timinga. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.05.2011 22:59 Post subject: |
|
|
Ingen av trenerne som ledet et eliteserielag i 2001 er å finne i den samme ligaen i dag.
Les mer: Hvor ble det av disse trenerne? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.06.2011 12:35 Post subject: |
|
|
| Sollied klar for en tredje periode i Gent; toårskontrakt, ifølge VG. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 17.11.2011 18:35 Post subject: |
|
|
Hamrén:
- Jag drömmer om att ta medalj. Ambitionen och mpålsättningen för Svenska Fotbollsförbundet är att kvalificera sig till slutspel, men min dröm är att ta medalj. Den drömmen kanske inte är realistisk, men varför ska vi vara så realistiska?
Läs mera: Ledarskap med landslagsbossen |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 30.11.2011 01:01 Post subject: |
|
|
For de faginteresserte: ekstremt interessant artikkel om Theo Walcott
Mest interessante for min del er dette:
| Quote: | Wenger doesn't specifically instruct players, he puts them in environments during training that are intended for players to come to conclusions themselves. It's why he's so keen on playing five-a-side, for example.
"Five-a-side confronts the player with constant decision-making," he told FourFourTwo. "When you receive the ball, you are faced with dozens of options. Your brain acts like a computer: It realizes it has been faced with this situation before and tries to come up with the right answer."
Van Persie explains Wenger's approach to correcting attacking moves. "I made a couple of little mistakes in a game," van Persie said. "He told me that a top player doesn't do those actions ... it was up to me to find my answers. I was finding my own answers and that's how he helped me big time." Van Persie is a player you can rely upon to find his own conclusions. For Walcott, it has taken longer. |
Ekstremt interessant lesning for min del! NAE og Wenger har veldig mange likheter: begge har en klar, tydelig, offensiv spillestil, begge er opptatt av godfot og klare, tydelige roller til spillerne, begge har et klart idealbilde av hvordan de vil at laget skal se ut, men coachingmetodene deres er tydeligvis veldig ulike!
Der NAE forteller klart og tydelig hva som skal gjøres, tar Wenger spillerne til side og forteller hva som er feil, og utfordrer spillerne til å finne ut hva som er riktig. Dette gjør jo sannsynligvis også at spillerne øker sin evne til å lære, øker sin kreativitet etc. Nå skal det sies at det selvsagt er enklere (og viktigere!) for Wenger å overlate slikt til spillerne sjøl, i hovedsak fordi de er mye bedre enn RBKs.
Men jeg tror noe annet som spiller inn her, er spillernes personlighet og vilje til å bli best. Har vi nok spillere som virkelig er "smarte"/interesserte nok til å reflektere over sine egne valg og bevegelser i ettertid? Hadde det gått an å lede RBK med Wengers metoder? Jeg er usikker, både pga. ferdigheter og pga. mentale egenskaper hos spillerne.
Janne Jönsson mangler nok dessverre dette idealbildet og denne tydelige idéen som AW/NAE har, og da blir det vanskelig å benytte noen av disse metodene. For som Eggen sier: det er mange måter å bevege seg på, men bare noen få er riktig i et innøvd samhandlingsmønster. Men hovedpoenget her var ikke Janne og dagens RBK, men rett og slett coachingmetoder.
Flere som synes slik er interessant? Det er jo klart det må være en drøm for Wenger å jobbe med ultradedikerte spillere, gjerne unge og lojale siden de ble hentet og gitt sjansen, med ferdigheter spesielt innhentet for å fylle en rolle, men det krever jo også at vedkommende har en helt enorm kunnskap og ekstremt klar idé om nøyaktig hvordan han ønsker å spille. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 30.11.2011 01:44 Post subject: |
|
|
Test det i 6.! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 30.11.2011 01:49 Post subject: |
|
|
Hehe, kjører en blanding av begge Noen spillere er smarte nok til å finne løsninger selv, andre... Ja, er 6. kvalitet  |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 30.11.2011 12:25 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: |
Der NAE forteller klart og tydelig hva som skal gjøres, tar Wenger spillerne til side og forteller hva som er feil, og utfordrer spillerne til å finne ut hva som er riktig. Dette gjør jo sannsynligvis også at spillerne øker sin evne til å lære, øker sin kreativitet etc. |
Det kalles "problemmetoden" i treningslære, du setter premissene for utøveren, men det er utøveren selv som bestemmer hvordan han løser utfordringen. I barneidrett er dette et godt grep for å utvikle kreativitet og stimulere læringsglede.
| Quote: | | Men jeg tror noe annet som spiller inn her, er spillernes personlighet og vilje til å bli best. Har vi nok spillere som virkelig er "smarte"/interesserte nok til å reflektere over sine egne valg og bevegelser i ettertid? |
Da trengs indre motivasjon, iboende sult og et brennende ønske om å bli bedre (ikke bli best, bli bedre). Det mangler i de fleste norske fotballspillere spør du meg, vi har noen få og de lykkes - Riise, Hangeland og Moa f.eks. |
|
| Back to top |
|
 |
Rocky83 Veteran
|
Posted: 30.11.2011 12:47 Post subject: |
|
|
Veldig interessant om Wenger ja. Det er noe med å ansvarliggjøre spilleren, som jeg har veldig sansen for. På denne måten får man jo også se hvem som har vilje og evne til å ta til seg læring, fordi dette krever at man dedikerer hver treningstime til å bli en bedre spiller. Dette forutsetter igjen at man har en klar plan på hvilke typer man ser etter av spillere.
Ser jo en klar sammenheng mellom denne måte å jobbe på, og Arsenal sitt ekstremt perfeksjonerte pasningsspill. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 30.11.2011 13:57 Post subject: |
|
|
| Litt av forskjellen på AW og NAE er kanskje at AW absolutt ønsker 24-timersutøvere som vier hvert sekund i livet sitt til å bli en bedre spiller, mens Eggen ikke ønsket 24-timersutøvere og var fornøyd med å fortelle spillerne nøyaktig hva de skulle gjøre. Men så hadde jo NAE bare Trøndelag å velge i, mens AW har hele verden. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 30.11.2011 14:06 Post subject: |
|
|
Hamrénsk fotball virket jo å være lite detaljstyrt i angrepsfasen, uten at det ble det helt store av det. Wenger jobber med edelstener mens vi har for det meste gråstein. Nils Arne har tidligere sagt at kreativitet før man først med et fastsatt mønster hvor spillerne avviker fra mønsteret ved behov, ikke ved å la dem velge alt fritt uten en plan i bunn.
Av en eller annen grunn ser man på det taktiske og planlagte som noe destruktivt og kjedelig, og det uordnede og ustrukturerte som kreativt og morsomt. |
|
| Back to top |
|
 |
Isfuglen Junior
|
Posted: 02.04.2012 20:19 Post subject: |
|
|
| Molde eller ikke. Ole Gunnar framstår som en drømmemanager i profil/intervju i siste Josimar. Visjonær, reflektert + står for en teknisk og moderne spillestil. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 02.04.2012 20:52 Post subject: |
|
|
| OGS er en flott type, forhåpentligvis med en stor framtid. Dessverre blir nok ikke årets sesong den aller beste, uten at det trenger å si noe som helst om managerframtida til Solskjær. |
|
| Back to top |
|
 |
biffen Proff

|
Posted: 02.04.2012 21:04 Post subject: |
|
|
Virker ikke som han ønsker å bruke penger på nye spillere, og i alle fall ikke på etablerte. Er begrenset hvor bra Molde kan bli med bare unggutter, og mange av dem er jo ikke så veldig mye mer enn middelmådige. _________________ biffen |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 02.04.2012 21:08 Post subject: |
|
|
Det er det de ihvertfall ønsker å "formidle ut til media".
En annen versjon kan jo fort være at selv den gamlehelten Solskjær sliter med å signere klasespillere til molde... Skal man betale 10+ millioner for en spiller, må det være en virkelig klassespiller. Jeg tipper de har prøvd seg på flere/loddet steminga hos flere, men at de ikke har vært spesielt lystne på en flytting til Molde.
For penger har det laget der nok av. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 02.04.2012 21:34 Post subject: |
|
|
Jeg stemmer for å flytte denne tråden til gapestokken. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 19.04.2012 01:15 Post subject: |
|
|
| Quote: | | - Jeg sier til mine spillere i 2. divisjon at det kan være bra å gå opp med albuene, sier Nielsen til TV 2 Sporten. |
David Nielsen anbefaler albuebruk i hodedueller
Jeg er rystet. Går det an å bli mer lavpannet? (Ja, jeg vet hvem Arild Stavrum er...) _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 19.04.2012 08:34 Post subject: |
|
|
David Nielsen har jo aldri vært helt god. En grunn til at han er en fotballnomade med mange røde kort.... At noen gidder å ha ham på lønningslista nå er underlig.
Apropos Solskjær; nedturen til Røkke FK startet egentlig allerede i fjor sommer og kun et dårlig RBK-lag var årsaken til at de til slutt kunne stå som vinnere av en veldig svak utgave av TL. Skal bli spennende å se om Sunny klarer å få hevet laget utover sesongen. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.05.2012 20:02 Post subject: |
|
|
| TV2 bekreftet at Solbakken er/var i Wolverhampton i dag, så da er det nok veldig nærme. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 10.05.2012 20:18 Post subject: |
|
|
| En kjempemulighet for Solbakken i så fall. |
|
| Back to top |