|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 28.08.2011 17:17 Post subject: |
|
|
Hjelde wrote: |
Det jeg ikke forstår er at du først anerkjenner hvilken fantastisk trener Eggen er, for så å legge så stor vekt på dine antakelser om utviklingen på de organisatoriske og administrative sidene, at du rett og slett ikke vil ha denne treneren, men heller en trener som har bevisst laaaaaaangt mindre av resultater ute på banen, noe som over tid tross alt er det som teller. Det skjønner jeg bare ikke, beklager.
|
Det går jo på at jeg i ettertid synes RBK slet med å videreutvikle seg i slutten av Eggen-epoken og forvalte det forspranget vi hadde godt nok, og at slik jeg tolker det at laget fikk et løft den første sesongen etter at han ga seg. Uten at jeg synes det var fremtidsrettet, bare at laget fikk seg et løft av en ny stemme i garderoben og på treningsfeltet.
Etter det har jo ingen klart å få laget tilbake på nivået fra 2002 en gang, bortsett fra i korte perioder om man ser toppnivået fra 2007. Bunnivået var høyere enn noen gang, kanskje med unntak av 1997 under Hamrén, men vi nådde ikke et toppnivå av Eggen-klasse.
Eggen vet nok stadig hva som skal til, og evner å formidle det veldig konkret. Men jeg vil ikke tilbake til en situasjon der der førsteellveren foreldes igjen. Jeg tror Eggen kan løfte laget fra dagens nivå, men er usikker på om det bare blir løfting til et visst nivå hvor man samtidig ødelegger litt for å komme enda lenger.
Kanskje burde vi være mer enn fornøyd om vi ble løftet en del høyere enn i dag, men jeg husker fra 2001 og 2002 at jeg satt på tribunen og var litt lei meg over å se at vi ikke kom noe lenger og ikke kom tilbake på gammelt nivå med spillerne som hadde gledet oss så mye i så mange år.
Hadde vi gitt Eggen et og et halvt år eller to og et halvt år, hadde vi nok gjort det bedre i år. Kanskje hadde vi beholdt Iversen og fått inn en spiller på midten mye tidligere enn vi gjorde. Jeg skal slett ikke utelukke at vi hadde vært i Europa League med ham som trener.
Men jeg synes Jönsson må få tid til å gjøre sitt på sin måte. Jeg tror fortsatt det kan bli bra. Jeg tåler en dårlig sesong hvis det ikke snur i serien, og kanskje kan sågar det være bra (naturligvis ikke ift økonomien) istedet for å tvære ut noe halvbra. Jeg synes kanskje det var det som skjedde litt etter årtusenskiftet. Eggen fikk mye ut av laget fortsatt, men det var først da vi fikk en alvorlig vekker i 2005 at det ble foretatt noen vitale forandringer.
Jeg synes vi gjorde mye bra fra 2005 til 2009, men så skjedde det liksom noe med den framtidsrettede tenkningen og det kritiserte jeg. Men jeg håper at vi har lært noe og at vi er på rett kurs igjen nå. |
|
Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 28.08.2011 17:35 Post subject: |
|
|
Mens nu går alt så meget bedre, kristobal?
Man har videreutviklet seg og forvaltet forspranget man hadde under Eggen? _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
Eggen, etter å ha slått Real Madrid 2-0 i 1997. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 28.08.2011 18:28 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Men jeg håper at vi har lært noe og at vi er på rett kurs igjen nå. |
Det ironiske er at man nå ikke har noe valg annet enn å satse ungt, billig og langsiktig sett i lys av sviktende inntekter og prestasjoner  |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 09.09.2011 14:42 Post subject: |
|
|
Nils Arne Eggen er en mann som det kommer 1 eller 2 av hvert tiår - i Europa. Vi har enkelte sånne; Shankly, Ferguson, Michels, Cruyff som jeg kommer på i farta, eksepsjonelle personer innen fotball.
Tabben til Rosenborg er at vi ikke var flinke nok til å videreføre tankene hans og metodene innen klubben. Det så vi helt tydelig i fjor høst da han ble utledd på Brakka og spillerne nektet å trene så hardt som han ønsket.
Forhåpentligvis kan han bidra 3-4 år til som hovedtrener og få klubben på rett kjøl igjen. At han ikke allerede er ansatt er en skandale. |
|
Back to top |
|
 |
LOST Proff

|
Posted: 09.09.2011 18:44 Post subject: |
|
|
NAE klarte å ta en helt normal klubb fra en bakgårdsliga opp på et nivå der de var istand til å ikke bare slå gigantklubber i Europa, men totalt rundspille de..år etter år.
En ting er å ta over en gigantklubb (eller et lag fra England, Italia etc) å gjøre det bra.. en annen ting er å gjøre det NAE gjorde, å trene opp et lag fra en liten by i en bakgårdsliga, og vinne 3-0 borte mot den tyske seriemesteren etc.
En helt absurd prestasjon.
Har noen andre trenere klart noe slik? |
|
Back to top |
|
 |
Supernils Proff

|
Posted: 09.09.2011 19:01 Post subject: |
|
|
Er vel en ganske enestående prestasjon i europeisk fotball ja. |
|
Back to top |
|
 |
LOST Proff

|
Posted: 09.09.2011 19:31 Post subject: |
|
|
Supernils wrote: | ..ganske enestående.. |
ganske?  |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 09.09.2011 20:27 Post subject: |
|
|
LOST wrote: | NAE klarte å ta en helt normal klubb fra en bakgårdsliga opp på et nivå der de var istand til å ikke bare slå gigantklubber i Europa, men totalt rundspille de..år etter år.
En ting er å ta over en gigantklubb (eller et lag fra England, Italia etc) å gjøre det bra.. en annen ting er å gjøre det NAE gjorde, å trene opp et lag fra en liten by i en bakgårdsliga, og vinne 3-0 borte mot den tyske seriemesteren etc.
En helt absurd prestasjon.
Har noen andre trenere klart noe slik? |
Tja, IFK Göteborg har nå tross alt vunnet Europacupen... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 09.09.2011 20:32 Post subject: |
|
|
.... to ganger... |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 10.09.2011 10:33 Post subject: |
|
|
Huff... Når jeg leser adressa, så synes jeg virkelig det er trist slik det fremstår. Det var et respektløst rosenborg Eggen møtte, som hadde glemt hvor de kom fra, og delvis kastet mange av hans visjoner og verdier på båten. For meg fremstår det som om spillere og ledere i klubben, til tross for at de ikke nådde han til lilletåen i kompetanse og erfaring, latterliggjorde og viste liten respekt. Til tross for dette skapte han altså bedre resultater enn Hamren... Det sier vel det meste... |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 10.09.2011 10:34 Post subject: |
|
|
Hjelde, enig. Han fikk ikke den respekten han fortjente. _________________ "I think they're a team that's looking for their form, for their game, for their everything."
Jordi Cruyff 18.08.2011 |
|
Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 10.09.2011 10:44 Post subject: |
|
|
Jepp.
Ble trist da jeg leste om Bolanos-overgangen... synd ikke Skutle dro tidligere. |
|
Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 10.09.2011 10:50 Post subject: |
|
|
Bolanjos-saken er i alle fall et meget konkret eksempel på at ledelsen tok feil og Eggen hadde rett.
Merkelig at vi ikke kunne gi 8-9 mill (det må vel ha vært deromkring Starts krav lå) for Bolanjos, for så senere å kjøpe folk som Chibbe og Larsen for lignende summer. Jeg skal ikke uttale meg for bastant om Chibbe, jeg vet ikke hva han er god for enda, men jeg er ganske sikker på at jeg ville foretrukket Bolanos.
Jeg vet at mange er uenige, men jeg tror fortsatt at Bolanos i sort og hvitt kontra på andre banehalvdel kunne gjort en forskjell i det legendariske dobbeltoppgjøret mot FCK. Hvis så er tilfellet er det en dyr feilvurdering for å si det pent.
Og hvis han ikke hadde gjort noen forskjell der hadde vi uansett hatt en glimrende spiller i stallen pr i dag.
SÃ¥ det var F, det var E, det var I, det var L.
Er for øvrig enig i det med manglende respekt. Eggen var vingeklippet fra dag en, Bolanos saken er bare et eksempel på hvor lite innflytelse han hadde. Håpløse forhold. _________________ Sparken så'n bli still. |
|
Back to top |
|
 |
biffen Proff

|
Posted: 10.09.2011 11:17 Post subject: |
|
|
Bolanos er og var en god spiller, men har svinger voldsomt i prestasjonene. Det er ikke bra. _________________ biffen |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 10.09.2011 11:30 Post subject: |
|
|
WegHard wrote: | men jeg tror fortsatt at Bolanos i sort og hvitt |
og Annan... |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 10.09.2011 12:20 Post subject: |
|
|
Enig med de som mener saken var trist å lese.
Hva er vitsen med å tenke "langsiktig" om den tiden man benytter på å bygge seg opp samtidig fjerner ethvert sportslig og økonomisk fundament man hadde før man ansatte Jønsson?
Nå har Skutle gått, jeg tror nok at resultatene vil svinge såpass fremover, selv med "bedre" stall, at Jønsson og etterhvert Hoftun må vike. Forhåpentligvis vil det fortsatt være mere kompetente folk tilgjengelige for RBK, slik at man kan snu denne nedadgående trenden.
Vil forøvrig nevne at gjennomsnittsalderen på førsteelleveren til Barcelona er pdd 27,1 år.
Det laget som Eggen ledet mot Lyon i desember 2002, MED Skammelsrud på banen hadde en gjennomsnittsalder på 28,8. Uten Skammels og med hans mente erstatter Sibaya så ville den vært 27,8. Noe mer perfekt aldersammensetning finner man ikke. Fin blanding av ung og "gammelt", akkurat den samme som tidenes beste klubblag.
Å bruke aldersargumentet MOT Eggen er intet annet enn feilaktig. Fundamentet han bygde opp var optimalt for etterfølgerne. En samspilt og erfaren spillergruppe som regelmessig spilte i CL. |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 10.09.2011 13:26 Post subject: |
|
|
...etter som jeg kan se det, har ikke de personene som skulle forvalte den verdifulle arven etter Eggen, bestått prøven. De har glemt hvor egenartet og skjør denne arven er, spesielt etter at selve opphavsmannen er borte, og har blitt for opptatt av å lansere egne ideer og det vanskelig angripelige ordet "nyskaping", forstått som at Eggens ideer ikke holder mål lenger, noe helt nytt må inn. Hamrèn var et slikt valg.
Så langt gikk de at bare noen år etterpå, passet ikke Eggen inn lenger. Han som hadde ideene, verdiene og mentaliteten som skapte et Rosenborg med en nærmest magisk identitet og fotball.
Det nye Rosenborg kan vinne seriemesterskap, men den magien som skapte en organisasjon som sammen trodde på, og utførte det umulige har latt seg selv dø.
Noen som husker denne troen på magi, og at gutta skulle overgår seg selv, da vi vandret inn på et flomlysbelagt Lerkendal? Det var nesten en visshet om at dette var en kveld for noe stort, uansett om vi uken før hadde tapt for et dårlig tippeligalag. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 10.09.2011 13:38 Post subject: |
|
|
Amen, til både Erlend og Hjelde. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 10.09.2011 13:40 Post subject: |
|
|
Jeg husker en tid hvor man hadde en forventning/forhåpning om seier mot Lyon, Valencia eller Real Madrid, og regnet med seier mot Porto, Olympiakos og Benfica.
Nå går man på rekke og rad på smell mot Breidablikk fra Island, Pilsen fra Tsjekkia og Larnaka fra Kypros, uten at det er særlig overraskende (!!!!!). |
|
Back to top |
|
 |
Benoni Hartvich Rutinert
|
Posted: 10.09.2011 14:28 Post subject: |
|
|
Hjelde wrote: | ...etter som jeg kan se det, har ikke de personene som skulle forvalte den verdifulle arven etter Eggen, bestått prøven. De har glemt hvor egenartet og skjør denne arven er, spesielt etter at selve opphavsmannen er borte, og har blitt for opptatt av å lansere egne ideer og det vanskelig angripelige ordet "nyskaping", forstått som at Eggens ideer ikke holder mål lenger, noe helt nytt må inn. Hamrèn var et slikt valg.
Så langt gikk de at bare noen år etterpå, passet ikke Eggen inn lenger. Han som hadde ideene, verdiene og mentaliteten som skapte et Rosenborg med en nærmest magisk identitet og fotball.
Det nye Rosenborg kan vinne seriemesterskap, men den magien som skapte en organisasjon som sammen trodde på, og utførte det umulige har latt seg selv dø.
Noen som husker denne troen på magi, og at gutta skulle overgår seg selv, da vi vandret inn på et flomlysbelagt Lerkendal? Det var nesten en visshet om at dette var en kveld for noe stort, uansett om vi uken før hadde tapt for et dårlig tippeligalag. |
DER sa du det. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 10.09.2011 14:28 Post subject: |
|
|
Eggen jobbet inn en del postulater og vedtak som ble nærmest programfestet i Rosenborg. Vi skulle spille 4-3-3 blant annet, og kjøpene og tilpasningen av spillerne ble gjort deretter.
Etter at Eggen forsvant skulle liksom klubben vise at de kunne tenke sjøl, virker det som. Det synes som om klubben virkelig la seg i selen for å bryte med Eggens ideer og hente inn trenere og ideer som var radikalt annerledes.
Det virker for meg som om styre og stell prinsipielt skulle bryte med det som hadde vært tidligere, og å fortsette med Eggens ideer - som over mange år hadde vis seg å fungere - var falitterklæring. Eggen var ute, og da skulle de som hadde sittet i bakgrunnen og egentlig ikke hadde gjort all verden da Nils Arne tok seg av det meste virkelig, vise handlingsevne og nytenkning.
Eggen er Rosenborg, og har gjort klubben til det den er. Ved omtrent alle meritter i Europa har han hatt en finger med i spillet. Jeg sier ikke at Eggen nødvendigvis skal være trener for oss nå, og alderen hans tilsier at vi snart uansett må klare oss uten. Men det er ingen skam å lytte til erfarne fjellfolk. Det Eggen har tatt med inn i klubben må ivaretas, i stedet virker det som klubben er redd for å være for låst til hans ideer og gjør mye for å virke uavhengige av lektoren fra Orkdal. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.09.2011 15:09 Post subject: |
|
|
Erlendr wrote: | Vil forøvrig nevne at gjennomsnittsalderen på førsteelleveren til Barcelona er pdd 27,1 år. Det laget som Eggen ledet mot Lyon i desember 2002, MED Skammelsrud på banen hadde en gjennomsnittsalder på 28,8. Uten Skammels og med hans mente erstatter Sibaya så ville den vært 27,8. Noe mer perfekt aldersammensetning finner man ikke. Fin blanding av ung og "gammelt", akkurat den samme som tidenes beste klubblag.
Å bruke aldersargumentet MOT Eggen er intet annet enn feilaktig. Fundamentet han bygde opp var optimalt for etterfølgerne. En samspilt og erfaren spillergruppe som regelmessig spilte i CL. |
Dette er jeg uenig i. Førsteellveren til RBK mot Lyon hadde en gjennomsnittsalder på 29,7 år (om man ser bort fra at det er sent på året). Sju av spillerne var over 30 år gamle, 36, 34, 33, 32, 31, 30 og 30. En var 28, en var 27, en var 25 og en var 21.
Jeg husker også den fantastiske tiden da vi håpet på seier mot hvem som helst og forventet seier mot god motstand. Men denne tiden er ikke slutten av Eggens epoke, den er siste halvdel av 90-tallet.
Jeg tror seriøst at vi ikke hadde penger nok til å kunne bruke åtte millioner på Bolaños i fjor høst. Kontantstrømmen er bedre i år fordi vi har solgt leiligheten til Iversen, fått inn penger på spillersalg og antall kroner ut er betydelig mindre hver måned på grunn av solide kutt i lønnsutbetalingene.
Jeg er enig i at Eggen ikke fikk den respekten han burde fått i alle sammenhenger, men klubben hadde lagt en plan om å sikre seg Jönsson. Måten Eggen taklet dette på i første omgang var ikke helt heldig, selv om det kanskje er en naturlig reaksjon. Eggen viste på sin side ikke god respekt i alle sammenhenger han heller. Han viste manglende respekt for egne supportere på Fornebu, manglende respekt for trenerkollega Martin Andresen, manglende respekt for styret ved å avbryte møtet hvor Bolaños-saken skulle behandles flere ganger, manglende respekt for sin egen sjef Erik Hoftun som hadde brukt masse tid og krefter på å finne en minnelige løsning på Annan-saken slik at RBK kunne komme noenlunde godt ut av den og manglende respekt overfor egne spillere ved å gå ut med FCK-laget i offentligheten før spillerne fikk vite det.
Jeg synes Eggen gjorde en veldig bra jobb i fjor høst på det rent sportslige, og videreforedlet grunnlaget på en god måte innen det korte tidsrommet han hadde. Jeg tror dog at resultatene kunne vært enda et lite hakk bedre dersom han ikke hadde prøvd å forandre på riktig så mye. Jeg synes også at vi fikk det største løftet i prestasjoner de første drøye to månedene. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 10.09.2011 15:19 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Amen, til både Erlend og Hjelde. |
Amen til alle bortsett fra Kristobal. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 10.09.2011 15:22 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Jeg synes også at vi fikk det største løftet i prestasjoner de første drøye to månedene. |
Dog viste hans at hans spillestil er enestående om vi vil ha noe å gjøre i Europa med individuelt svakere spillere enn mange av lagene der (og det vil vi alltid ha). Man MÅ våge å angripe med haugevis med folk på helhjertede løp og stå igjen 1 mot 1 bakover om man skal få til noe i europeisk sammenheng.
Prestasjonen vi leverte i kampene mot AM hjemme, Leverkusen hjemme og Aris borte var strålende. Dessverre sto ikke avslutningsdyktigheten i stil med prestasjonen, men overgangsspillet vårt var glimrende og vi skapte haugevis med store målsjanser (Hamréns største problem). For man kan komme langt med god organisering og individuelle prestasjoner - om man er bedre eller like gode som motstanderne individuelt.
Men skal man slå motstandere som er klasser bedre individuelt, MÅ man ha en offensiv samhandling slik som Eggen og Drillo har (evt. superflaksen til Hellas i EM). Og det finnes utrolig få trenere som har en klokkeklar plan i angrepsspillet (tenk at til og med Erik Hamrén, seriemester i Danmark, Norge, landslagstrener i Sverige - ikke har en offensiv plan! Det sier veldig mye).
Derfor må man lete veldig, veldig nøye for å finne den "riktige" treneren om man skal ta RBK til nye høyder i Europa. Jeg er ikke i tvil om at NAE hadde vært den rette - igjen. Dessverre har vi en for ømfintlig spillergruppe og for mange i dress og koffert som tar seg nær av å få høre sannheten om at de er overflødige. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 10.09.2011 16:02 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: |
Dette er jeg uenig i. Førsteellveren til RBK mot Lyon hadde en gjennomsnittsalder på 29,7 år (om man ser bort fra at det er sent på året). Sju av spillerne var over 30 år gamle, 36, 34, 33, 32, 31, 30 og 30. En var 28, en var 27, en var 25 og en var 21. |
Dagfinn Enerly ble byttet ut med Trond Fredrik Ludvigsen. Ergo ga Eggen fra seg et lag med 28,8 i snitt. Hadde han fortsatt selv i 2003, så hadde han byttet Skammelsrud med Sibaya. (Dette etter Eggens eget utsagn), og laget ville da hatt en nær perfekt aldersammensetning, mye erfaring, og et samhandlingsmønster Jønsson (og kristobal) har mareritt om.
Quote: | Men denne tiden er ikke slutten av Eggens epoke, den er siste halvdel av 90-tallet. |
NÃ¥ argumenterer du etter agendaen din og ikke etter hva du egentlig mener. |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |